steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:22

Janneke2 schreef:
Geciteerd met instemming.
bigone schreef:
Henk Bleker boerenleider ? Die heeft juist zeer veel schuld aan de huidige ellende.
https://twitter.com/veldhorst__w/status ... _iek57j9Lw


Wilco Veldhorst
@Veldhorst__W
"Als Henk Bleker zijn werk gedaan had, waren er niet 25% méér megastallen bijgekomen sinds 2012 en was het stikstofprobleem aanzienlijk kleiner geweest. Henk Bleker kan beter maar niet meer namens boeten praten."

Een bittere conclusie kan luiden dat het ontkennen van het probleem oude papieren heeft.
(Daar zijn inmiddels 'excuses' voor aangeboden. Je kunt stommere dingen zeggen -" maar wat koop je daar nu voor? ")


Zoals ik net ergens las: het is alsof de voormalig CEO van Philip Morris voorzitter wordt van de Anti-rook Lobby….

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:36

Janneke2 schreef:
Geciteerd met instemming.
bigone schreef:
Henk Bleker boerenleider ? Die heeft juist zeer veel schuld aan de huidige ellende.
https://twitter.com/veldhorst__w/status ... _iek57j9Lw


Wilco Veldhorst
@Veldhorst__W
"Als Henk Bleker zijn werk gedaan had, waren er niet 25% méér megastallen bijgekomen sinds 2012 en was het stikstofprobleem aanzienlijk kleiner geweest. Henk Bleker kan beter maar niet meer namens boeten praten."

Een bittere conclusie kan luiden dat het ontkennen van het probleem oude papieren heeft.
(Daar zijn inmiddels 'excuses' voor aangeboden. Je kunt stommere dingen zeggen -" maar wat koop je daar nu voor? ")



Dat zegt rutte ook heel vaak.
Sorry geen herrinering meer aan }>

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:00

bigone schreef:
Citaat:

Henk Bleker boerenleider ? Die heeft juist zeer veel schuld aan de huidige ellende.
https://twitter.com/veldhorst__w/status ... _iek57j9Lw


Wilco Veldhorst
@Veldhorst__W
"Als Henk Bleker zijn werk gedaan had, waren er niet 25% méér megastallen bijgekomen sinds 2012 en was het stikstofprobleem aanzienlijk kleiner geweest. Henk Bleker kan beter maar niet meer namens boeten praten."

Cowboy55 schreef:
Zoals ik net ergens las: het is alsof de voormalig CEO van Philip Morris voorzitter wordt van de Anti-rook Lobby….


Hmmm, eerder de tabakslobby.

In beide functies beweert de man dat er geen probleem zou zijn.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:17

Hengst Bleker was staatssecretaris, het is niet alsof die man alles toen eigenhandig bedacht heeft hoor :+ . Daarnaast heeft hij een aantal Natura 2000 gebieden geschrapt dacht ik? Kunnen we nu maar blij mee zijn.

250 mega stallen meer is zo'n populistisch gelul, hoeveel minder vee is er sinds 2012?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:52

Over de steun van de bevolking voor de harde acties...

Bron Noordhollands dagblad


Afbeelding

En ja het valt onder terrorisme.

Citaat:
Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers

BigOne
Berichten: 38328
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:54

ruitje schreef:
Hengst Bleker was staatssecretaris, het is niet alsof die man alles toen eigenhandig bedacht heeft hoor :+ . Daarnaast heeft hij een aantal Natura 2000 gebieden geschrapt dacht ik? Kunnen we nu maar blij mee zijn.

250 mega stallen meer is zo'n populistisch gelul, hoeveel minder vee is er sinds 2012?

Van 2011 tot 2016 nam het aantal melk- en kalfkoeien met 19 procent toe tot 1,75 miljoen. Daarnaast is er vanaf 2012 ook een toename van het jongvee voor de melkveehouderij. Het stuks jongvee steeg van 2012 tot 2015 met 149 duizend naar 1,34 miljoen, een stijging van 13 procent.
In 2015 werd het weer minder aangezien Nederland veel meer uitstoot had dan geoorloofd, ook toen is er een reductie plan opgetuigd .
En dat er veel meer grote stallen zijn kan best wel kloppen, veel boeren zijn gestopt en verkochten hun rechten aan anderen die daardoor hun vee weer konden uitbreiden.
Per saldo zijn er dus niet zoveel meer of minder koeien maar zijn ze geconcentreerder op een stuk minder bedrijven maar per saldo klopt het dat er ongeveer 250 mega stallen zijn ontstaan de afgelopen jaren. Nu zijn het er ongeveer 1000 ( melkvee)

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:56

ruitje schreef:
Hengst Bleker was staatssecretaris, het is niet alsof die man alles toen eigenhandig bedacht heeft hoor :+ . Daarnaast heeft hij een aantal Natura 2000 gebieden geschrapt dacht ik? Kunnen we nu maar blij mee zijn.

250 mega stallen meer is zo'n populistisch gelul, hoeveel minder vee is er sinds 2012?


Heeft de EHS gecanceld.
O.a de corridor van Oostvaardersplassen naar de Veluwe.
O.a ook omdat het goede landbouwgrond zou kosten.

Terwijl toendertijd de EHS plannen ook niet uit het niks waren ontstaan, dat had een reden en een doel.
Als de EHS was uitgevoerd hadden we nu een meer aansluitende N2000 gehad. Plus overige zoals de Duinen en wateren en dergelijke.

En dan was de uitbreiding en ontwikkeling van de boerderijen wellicht meer afgestemd geweest nu waardoor we dit immense stikstofprobleem niet (of minder in elk geval) hadden gehad nu.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:36

Dat zegt toch niets arabesk.
Ik steun ook geen vernielingen, boer of niet.
Maar ik sta voor 200% achter de boeren.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:09

Bleker heeft de 'pas' regeling bedacht, terwijl zijn ambtenaren zeiden 'dat het zo helemaal niet kon'.
En de kruik ging te water tot 2019 en toen barstte zij...

In principe had Bleker ook de koe bij de horens kunnen vatten 'er ligt een probleem met stikstof en we moeten nu (2012) iets doen'.
Nu is het alleen maar moeilijker.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:40

Arabesk schreef:
Over de steun van de bevolking voor de harde acties...

Bron Noordhollands dagblad


[ [url=m/SIbU6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ja het valt onder terrorisme.

Citaat:
Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers



238 mensen hebben de moeite genomen om te stemmen?

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:19


different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:23

Niemand die moest lachen om "hengst Bleker" van Ruitje??

Sorry, trouwe meelezer komt even binnenvallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:15

different1 schreef:
Niemand die moest lachen om "hengst Bleker" van Ruitje??

Sorry, trouwe meelezer komt even binnenvallen...

Ja ik :D

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:19

Mindim schreef:
different1 schreef:
Niemand die moest lachen om "hengst Bleker" van Ruitje??

Sorry, trouwe meelezer komt even binnenvallen...

Ja ik :D


Autocorrect is a bitch…..

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:21

:')

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:11


Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:29

IMANDRA schreef:
Kwam dit artikel tegen. Wat vinden jullie hiervan?

De Correspondent schreef:
Als wij minder vlees produceren, lijdt de wereld minder honger (en lossen we direct het stikstofprobleem op)
https://decorrespondent.nl/13651/als-wi ... R12Vk7j1JA


Dat is een keihard en confronterend bericht.
Stof tot denken.

Voor mij reden temeer (eigenlijk de belangrijkste reden) om voorstander te zijn van veereductie in NL.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:32

IMANDRA schreef:
Kwam dit artikel tegen. Wat vinden jullie hiervan?

De Correspondent schreef:
Als wij minder vlees produceren, lijdt de wereld minder honger (en lossen we direct het stikstofprobleem op)
https://decorrespondent.nl/13651/als-wi ... R12Vk7j1JA

Ah de heksenjacht gaat als de koeien eenmaal verboten zijn verder door op de kippen en dus ook op ons dagelijkse eitje (en de talloze producten waar ei in verwerkt is)

BigOne
Berichten: 38328
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:42

Ach Elnienjo, 83 % van de eieren gaat naar het buitenland en van het vlees ook het grootste deel.
In 2020 exporteerde Nederland 1,65 miljoen ton pluimveevlees met een waarde van € 2,95 miljard. Het grootste deel van het geïmporteerde pluimveevlees kwam uit Europa (560.000 ton).

En het is toch van de zotte dat er zoveel vlees word uitgevoerd en tegelijkertijd weer zoveel wordt ingevoerd.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:05

Tja, kom niet aan ons kipfiletje...
Een kip heeft er maar 2...

Dus wij importeren tonnen aan kipfilet en de andere onderdelen van de kip gaan naar het buitenland.

Daarnaast: de kippen die wíj eten, zijn niet de kippen die voor onze eieren zorgen.
Een uitgelegde hen eindigt als soepkip en die blieven we hier in Nederland al helemaal niet graag.

Kip en ei, het heeft met elkaar te maken, maar kipconsumptie en eierconsumptie verhoudt zich ongeveer tot elkaar als melk en malse biefstuk.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:10

IMANDRA schreef:
Kwam dit artikel tegen. Wat vinden jullie hiervan?

De Correspondent schreef:
Als wij minder vlees produceren, lijdt de wereld minder honger (en lossen we direct het stikstofprobleem op)
https://decorrespondent.nl/13651/als-wi ... R12Vk7j1JA



Drie dubbel mee eens.

In 1978 las ik ongeveer hetzelfde. Het ging toen over eiwitten: het rijke deel van de wereld eet zoveel eiwitten dat de andere helft te maken heeft met honger/ armoede /minderwaardige voeding.
"Daar wil je niet aan meewerken."
(Ik niet in elk geval, maar ik ben ook nog eens zo ongeveer geboren vegetariër.)

Janine1990

Berichten: 43820
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:13

IMANDRA schreef:
Kwam dit artikel tegen. Wat vinden jullie hiervan?

De Correspondent schreef:
Als wij minder vlees produceren, lijdt de wereld minder honger (en lossen we direct het stikstofprobleem op)
https://decorrespondent.nl/13651/als-wi ... R12Vk7j1JA


Interessant artikel!

Alleen is het wel heel theoretisch. In de praktijk wordt, zoals in het artikel beschreven, het potentiële voedsel (graan/mais) aan de hoogste bieder verkocht. Dat betekent dat die bieder het nog steeds kan valoriseren naar een duurder product en dus is het potentiële voedsel nog steeds winstgevender voor de Westerse/rijke markt.

De wet van vraag en aanbod gaat hier helaas voor de mooie theorie en een artikel van de correspondent, zal onvoldoende bewustwording creëren om hier iets in te betekenen vrees ik. Daarbij gaat het niet alleen over Nederland, maar heel west Europa.

En wat ik me afvraag, als je hier de veestapel inkrimpt en daarmee een fors aantal arbeidsplaatsen, gaat het honger probleem zich dan verplaatsen of uitbalanceren? Aangezien er nogal veel aan honger hangt... Als je moet kiezen of je je gezin voedt met eten of kennis, als je die keuze al hebt.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gulden middenweg...

BigOne
Berichten: 38328
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:38

Honger in de derde wereld landen wordt ook gedeeltelijk in stand gehouden door dump partijen van landbouw en veeteelt daar voor zeer weinig te verkopen , plaatselijke boeren/telers kunnen zelfs daar niet tegen op.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:18

Janine1990 schreef:
Interessant artikel!

Alleen is het wel heel theoretisch. In de praktijk wordt, zoals in het artikel beschreven, het potentiële voedsel (graan/mais) aan de hoogste bieder verkocht. Dat betekent dat die bieder het nog steeds kan valoriseren naar een duurder product en dus is het potentiële voedsel nog steeds winstgevender voor de Westerse/rijke markt.

De wet van vraag en aanbod gaat hier helaas voor de mooie theorie en een artikel van de correspondent, zal onvoldoende bewustwording creëren om hier iets in te betekenen vrees ik. Daarbij gaat het niet alleen over Nederland, maar heel west Europa.

En wat ik me afvraag, als je hier de veestapel inkrimpt en daarmee een fors aantal arbeidsplaatsen, gaat het honger probleem zich dan verplaatsen of uitbalanceren? Aangezien er nogal veel aan honger hangt... Als je moet kiezen of je je gezin voedt met eten of kennis, als je die keuze al hebt.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gulden middenweg...

Dat denk ik dus ook, zolang er veel geld verdiend word in handel met voedsel (in dit geval granen bijvoorbeeld) lijkt het me een utopie dat je enkel met reductie van de veestapel in een keer alle honger in de wereld gaat kunnen oplossen. Het idee erachter klinkt heel mooi natuurlijk.

Wat Bigone aanhaalt is zeker ook een valide punt.

Ik geloof ik had deze link ooit al eens gedeeld hier, hier is ook eea uitgelegd:
https://www.sp.nl/achtergrond/voedsel-v ... tand-houdt

Nog even afgezien van de stikstofproblematiek.

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:41

"Als landbouwgrond zo veel mogelijk wordt gebruikt voor het verbouwen van mensenvoedsel, en vee werkelijk alleen de restjes eet, is er nu al meer dan genoeg landbouwgrond om de 9,8 miljard mensen die er over dertig jaar waarschijnlijk zijn, te voeden."

Als ja...