steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:09

prompter schreef:
Ach, ik zie hier ook bokkers continu roepen dat ze de boeren steunen en anderen afkatten die wat kritischer zijn, maar die zelf het allergoedkoopste vlees kopen wat er te krijgen is. Wat is die steun dan in hemelsnaam waard?


Snap wat je bedoelt, maar hoop toch van harte dat jij niet bij Bokkers in de keuken kan kijken of het boodschappenlijstje kan inzien.
Of heb je zoveel Bokkers die jou een inkijkje gegeven hebben in hun eetgedrag zodat jij dat kan gebruiken om ze de les te lezen?? :o

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:12

Kinke schreef:
vanavond weer een mooi voorbeeld...we gingen uit eten. Vlakbij waren een trekker een een kraan bezig zand op te ruimen van een of ander activiteit. Daarna kwam de trekker voorbij rijden en zegt een dame aan een tafeltje naast ons: Ohhhh...boeren!!!! straks kan niemand er meer langs! (was midden in het centrum). Trekker bleef ff staan omdat er een aantal mensen in de weg liepen. Trekker rijdt weer verder mevrouw vervolgt haar verhaal: ik ben voor de boeren, maar alleen voor biologische boeren....
Vervolgens komt even later hun eten, en er staat precies 0,0 biologisch op de kaart.


Joh, bekijk het humor, ze bedoelt het waarschijnlijk goed.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:15

Cowboy55 schreef:
Jessix schreef:
Ik snap die mevrouw wel. Als ik de keuze heb dat kies ik ook voor biologisch. Helaas is die keuze nog beperkt en doe je wel eens concessies als je toch met andere mensen uiteten wil kunnen gaan. Kan prima zo zijn dat die mevrouw d'r boodschappen wel allemaal biologisch zijn. Het leven is niet zo zwart/wit.


En als je een (1) trekker en een kraan ziet denk je ook meteen aan een (op handen zijnde) blokkade door boeren?


Ja eigenlijk wel gezien de acties die er gevoerd zijn. Zie ze zelden op de weg, uitgezonderd oogsttijd en op de akkers. :D

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:42

CharleyT schreef:
prompter schreef:
Ach, ik zie hier ook bokkers continu roepen dat ze de boeren steunen en anderen afkatten die wat kritischer zijn, maar die zelf het allergoedkoopste vlees kopen wat er te krijgen is. Wat is die steun dan in hemelsnaam waard?


Snap wat je bedoelt, maar hoop toch van harte dat jij niet bij Bokkers in de keuken kan kijken of het boodschappenlijstje kan inzien.
Of heb je zoveel Bokkers die jou een inkijkje gegeven hebben in hun eetgedrag zodat jij dat kan gebruiken om ze de les te lezen?? :o


Nee hoor, maar als ik zag dat ze zelf op dit forum schreven dat ze dat kochten, dan hoef ik daar echt geen spionagetoeren voor uit te halen :)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:56

Janneke2 schreef:
(Veel boeren zien uit onwetendheid in GroenLinks de grote vijand. Dat een rechts kabinet met cda 'opeens' ophoudt met uitstellen kan inderdaad schrikken zijn...)


Volgens mij heb je zelf niet door hoe arrogant je (soms) overkomt. Groenlinks is niet dé grote vijand, maar één van de velen. Een van de velen die niet kunnen wachten tot familiebedrijven opgekocht worden, met oogkleppen op tegen al het (psychische) leed dat zij mee veroorzaken. Omdat "de natuur eraan gaat, want stikstof door boeren", maar geen moeite hebben met een groeiende 17 miljard Nederlanders op een postzegel waardoor de wensnatuur met bijbehorende biodiversiteit van honderden jaren geleden per definitie een utopie is. Overigens is het blindstaren op stikstof, zoals nu gebeurt, volgens mij het slechtste wat de Nederlandse 'natuur' kan overkomen. Een waterhuishouding die is gebaseerd op water zo snel en veilig mogelijk afvoeren naar zee, is op het moment volgens mij in grote delen van Nederland een vele malen groter probleem voor de natuur, maar er kraait geen haan naar en er worden slechts mondjesmaat aanpassingen gedaan. Veel te langzaam, als je het mij vraagt. Moeder natuur zit zoveel complexer in elkaar dan alleen stikstof, maar ondertussen buitelen politici over elkaar heen om te roepen dat de natuur op omvallen staat door stikstof. Geloof jij in een dergelijke 'theorie', die zo simpel is dat het door een driejarige bedacht kan zijn?

Als je mij als onwetend bestempeld, wat zijn dan alle mensen die nu roepen dat de natuur eraan gaat door stikstof? En alle mensen die tegen gangbare landbouw zijn, terwijl ze weten dat het marktaandeel biologisch een krappe 3% (!!!!) van het totaal uitmaakt? Die mensen zouden er beter aan doen om familie, vrienden, collega's en iedereen die het maar horen wil ervan te overtuigen dat ze een eerlijke prijs zouden moeten betalen. Want echt waar, als er ruimte zou zijn op de biologische markt zijn er hele hordes boeren die daarvoor willen produceren. Soms lijkt het wel alsof mensen denken dat het andersom werkt: boeren verplichten te produceren voor een markt die er niet is, en dan volgt de consument wel vanzelf... een keer... of zo... en anders niet... niet mijn probleem.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:53

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Ik snap die mevrouw wel. Als ik de keuze heb dat kies ik ook voor biologisch. Helaas is die keuze nog beperkt en doe je wel eens concessies als je toch met andere mensen uiteten wil kunnen gaan. Kan prima zo zijn dat die mevrouw d'r boodschappen wel allemaal biologisch zijn. Het leven is niet zo zwart/wit.


Dat is precies wat ik bedoel. Men heeft het grootste woord over landbouw en veehouderij, en ondertussen vreet men gewoon gangbaar eten. Als je het zo verschrikkelijk belangrijk vindt moet je je aan je eigen regels houden. Net zoals hier op bokt laat zien, oh ja, ik wil wel eten rechtstreeks bij de boer kopen, maar ja, dan wil ik daar ook graag m'n andere boodschappen halen, anders is het zo'n gedoe.


Ik snap dat jij dat zo ziet. Ik zie het dus niet zo zwart/wit. Op sommige ideale doe ik geen enkele concessie en op andere soms wel. Voor mij hoeft het ook helemaal niet alles of niets te zijn, maar alle beetjes helpen. Mijn streven is bio, maar buiten de deur doe ik daar niet altijd moeilijk over.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:55

CharleyT schreef:
prompter schreef:
Ach, ik zie hier ook bokkers continu roepen dat ze de boeren steunen en anderen afkatten die wat kritischer zijn, maar die zelf het allergoedkoopste vlees kopen wat er te krijgen is. Wat is die steun dan in hemelsnaam waard?


Snap wat je bedoelt, maar hoop toch van harte dat jij niet bij Bokkers in de keuken kan kijken of het boodschappenlijstje kan inzien.
Of heb je zoveel Bokkers die jou een inkijkje gegeven hebben in hun eetgedrag zodat jij dat kan gebruiken om ze de les te lezen?? :o


Maar Kinke kan ook niet in de keuken van die mevrouw kijken. Misschien eet die ook wel overwegend biologisch, vandaar dat ze zich ook voor die boeren uitspreekt. :)

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:00

Stel he, er breekt weer een pandemie uit...
Ik denk dat je dan niks meer van het hele stikstof geneuzel hoort!
Word alles weer voor een tijd in de koelkast geparkeerd. Geen haan die daar dan ook nog naar kraait.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:37

ik vond het gewoon ontzettend domme praat. En dat is het probleem. Als Nederland aan het wk voetbal meedoet hebben we 17 miljoen voetbal experts, en nu hebben we allemaal landbouw/veehouderij experts. Waarvan weetikhoeveel miljoen nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien en even zovele denken dat er gif wordt gespoten wanneer ze een loonwerker met spuitmachine op het land zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:51

Kinke schreef:
ik vond het gewoon ontzettend domme praat. En dat is het probleem. Als Nederland aan het wk voetbal meedoet hebben we 17 miljoen voetbal experts, en nu hebben we allemaal landbouw/veehouderij experts. Waarvan weetikhoeveel miljoen nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien en even zovele denken dat er gif wordt gespoten wanneer ze een loonwerker met spuitmachine op het land zien.

Zo hebben we allemaal wel iets waar we een mening over hebben, maar stiekem geen snars van weten, daar zal ook jij vast geen uitzondering op zijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:33

Kinke schreef:
ik vond het gewoon ontzettend domme praat. En dat is het probleem. Als Nederland aan het wk voetbal meedoet hebben we 17 miljoen voetbal experts, en nu hebben we allemaal landbouw/veehouderij experts. Waarvan weetikhoeveel miljoen nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien en even zovele denken dat er gif wordt gespoten wanneer ze een loonwerker met spuitmachine op het land zien.


Maar inmiddels weten ze wel allemaal dat melk uit de koe komt. Nu denken ze dat die koe hier voor zwaar mishandeld wordt. Want dat stond op Facebook.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:34

Kinke schreef:
ik vond het gewoon ontzettend domme praat. En dat is het probleem. Als Nederland aan het wk voetbal meedoet hebben we 17 miljoen voetbal experts, en nu hebben we allemaal landbouw/veehouderij experts. Waarvan weetikhoeveel miljoen nog nooit een koe van dichtbij hebben gezien en even zovele denken dat er gif wordt gespoten wanneer ze een loonwerker met spuitmachine op het land zien.

Wat iedereen vindt of denkt is niet aan mij om te beoordelen. Met de kennis die je hebt kun je een mening vormen. Ik ben geen expert, dat beweer ik ook nergens, maar ik heb wel mijn voorkeur voor het een boven het ander. En als iemand graag de bio boer wil steunen dan is dat helemaal prima.

Nogmaals voor mij is het niet zo zwart/wit en dat geldt voor meerdere in dit topic. Ik ben niet anti boer omdat ik niet alle boeren steun.

Je kan ook wat vinden van Schiphol maar ik kan je niet met zekerheid zeggen dat ik nooit meer een vliegtuig pak. Ik vind knap dat sommige mensen dat wel kunnen zijn. Maar ja, niet iedereen is hetzelfde.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:42

maar het is toch 2 voor 12? "we' moeten toch allemaal wat doen aan het milieu? Dus dan kun je toch ook met zekerheid zeggen dat je het vliegtuig niet meer pakt? Gewoon, omdat vliegen echt niet ok is voor het milieu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:43

Kinke schreef:
maar het is toch 2 voor 12? "we' moeten toch allemaal wat doen aan het milieu? Dus dan kun je toch ook met zekerheid zeggen dat je het vliegtuig niet meer pakt? Gewoon, omdat vliegen echt niet ok is voor het milieu?

Als jij dan niet meer langs de action gaat of iets besteld van Chinese of ander Aziatisch makelij?

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:48

de Action is geen probleem. Electronische componenten die ergens inzitten zal heel lastig worden.
Maar goed, deze verschrikkelijk vervuilende hobby boerin koopt wel fruit bij de fruitboer 5km verderop, haalt melk bij een bevriende melkveehouder en maakt zelf o.a. vla, gaat al bijna 10 jaar niet meer op vakantie en het rundvlees in de vriezer komt van onze eigen koeien. En vanavond aardappels en boontjes uit eigen tuin. En die koeien lopen met hun kalfjes in de wei, krijgen alleen in de winter een klein beetje mais en biks bijgevoerd en vreten kuil die ook van eigen weide komt.
Daarom meen ik ook meer te weten over de veehouderij en landbouw dan mensen die maar roepen dat alles biologisch moet en dat dit veeeeeel beter is voor natuur en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:56

Kinke schreef:
de Action is geen probleem. Electronische componenten die ergens inzitten zal heel lastig worden.
Maar goed, deze verschrikkelijk vervuilende hobby boerin koopt wel fruit bij de fruitboer 5km verderop, haalt melk bij een bevriende melkveehouder en maakt zelf o.a. vla, gaat al bijna 10 jaar niet meer op vakantie en het rundvlees in de vriezer komt van onze eigen koeien. En vanavond aardappels en boontjes uit eigen tuin. En die koeien lopen met hun kalfjes in de wei, krijgen alleen in de winter een klein beetje mais en biks bijgevoerd en vreten kuil die ook van eigen weide komt.
Daarom meen ik ook meer te weten over de veehouderij en landbouw dan mensen die maar roepen dat alles biologisch moet en dat dit veeeeeel beter is voor natuur en dier.

Niet iedereen heeft eigen koeien en een moestuin en hebben wat betreft dat niet altijd veel keuze, net als jij dat niet hebt bij elektronische producten. En wie weet hebben die mensen wel weer verstand van iets waar jij dan misschien een minder gefundeerde mening over hebt. En zo is de cirkel heel snel weer rond.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:08

Kinke schreef:
maar het is toch 2 voor 12? "we' moeten toch allemaal wat doen aan het milieu? Dus dan kun je toch ook met zekerheid zeggen dat je het vliegtuig niet meer pakt? Gewoon, omdat vliegen echt niet ok is voor het milieu?

Wie zijn toch die ‘we’? Ik maak mijn eigen keuzes. Jij toch ook?

Vliegen is inderdaad slecht voor het milieu. Ik heb in mijn leven maar een paar keer gevlogen. Het staat ook niet in mijn planning en is zelfs geen droom voor ooit. Maar mocht ik toch een keer willen dan doe ik dat gerust. Ik draag op vele manieren bij aan het milieu en zal me dan ook niet schuldig voelen als ik toch nog eens een vliegreis zou willen.

Wat ‘we’ en ‘ze’ vinden of willen houd ik me niet zo mee bezig.

Janine1990

Berichten: 43830
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:04

Mindim schreef:
Kinke schreef:
maar het is toch 2 voor 12? "we' moeten toch allemaal wat doen aan het milieu? Dus dan kun je toch ook met zekerheid zeggen dat je het vliegtuig niet meer pakt? Gewoon, omdat vliegen echt niet ok is voor het milieu?

Als jij dan niet meer langs de action gaat of iets besteld van Chinese of ander Aziatisch makelij?


Ik neem aan dat dat niet voor Kinke persoonlijk geldt...


Ik begrijp Kinke haar punt heel goed, het is best vreemd om te zien dat een 'industrie' die een relatief hoog niveau cradle to cradle kent zo onder vuur ligt omwille van het hele stikstof verhaal, waar dit bij bijvoorbeeld elektrische auto's (heeft iemand intussen al een manier gevonden om de accu's milieuvriendelijk te (her) verwerken of dumpen we die gewoon ergens op een bult in een land waar men door onwetendheid en/of armoede dit maar gewoon toelaat?) niet bepaald het geval is, eerder het tegendeel.
De vliegtuigindustrie is ook niet heel erg kringloopbestendig zover mijn kennis hierin reikt...

Is er niet ergens een website waarop van alle beursgenoteerde 'vervuilers' op industrieel gebied is te vinden hoezeer zij verbeterd zijn over de afgelopen 20-30 jaar? Dat geeft een stuk transparantie wat de focus op boeren wellicht begrijpelijker maakt. Of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:56

Janine1990 schreef:
Ik neem aan dat dat niet voor Kinke persoonlijk geldt...


Ik begrijp Kinke haar punt heel goed, het is best vreemd om te zien dat een 'industrie' die een relatief hoog niveau cradle to cradle kent zo onder vuur ligt omwille van het hele stikstof verhaal, waar dit bij bijvoorbeeld elektrische auto's (heeft iemand intussen al een manier gevonden om de accu's milieuvriendelijk te (her) verwerken of dumpen we die gewoon ergens op een bult in een land waar men door onwetendheid en/of armoede dit maar gewoon toelaat?) niet bepaald het geval is, eerder het tegendeel.
De vliegtuigindustrie is ook niet heel erg kringloopbestendig zover mijn kennis hierin reikt...

Is er niet ergens een website waarop van alle beursgenoteerde 'vervuilers' op industrieel gebied is te vinden hoezeer zij verbeterd zijn over de afgelopen 20-30 jaar? Dat geeft een stuk transparantie wat de focus op boeren wellicht begrijpelijker maakt. Of niet...


Nee hoor, dat geldt niet voor Kinke persoonlijk.

Men heeft het hier vaak ook over het vliegtuig en over Schiphol en over hoe vervuilend dat is. Maar Schiphol is er natuurlijk niet enkel voor de passagiersvliegtuigen, maar ook voor vracht. Evengoed geldt dit voor de scheepvaart. En dat dat dan ook allemaal maar aan banden moet, terwijl ik soms denk dat men zich niet realiseert, dat wat in de winkels ligt en dan heb ik het niet eens over voedsel, veelal hier komt via vrachtverkeer die gebruik maken van de havens en luchthavens.

Dan kan menn zeggen, zonder boer geen eten, zonder vrachtverkeer heb je nog veel minder. Dus dan geen tv's, hout, de action, goedkope kleding en ga zo maar door. Kijk eens in een gemiddeld huis rond en bedenk eens hoe het hier gekomen is.

Janine1990

Berichten: 43830
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:12

Mindim schreef:
Nee hoor, dat geldt niet voor Kinke persoonlijk.

Men heeft het hier vaak ook over het vliegtuig en over Schiphol en over hoe vervuilend dat is. Maar Schiphol is er natuurlijk niet enkel voor de passagiersvliegtuigen, maar ook voor vracht. Evengoed geldt dit voor de scheepvaart. En dat dat dan ook allemaal maar aan banden moet, terwijl ik soms denk dat men zich niet realiseert, dat wat in de winkels ligt en dan heb ik het niet eens over voedsel, veelal hier komt via vrachtverkeer die gebruik maken van de havens en luchthavens.

Dan kan menn zeggen, zonder boer geen eten, zonder vrachtverkeer heb je nog veel minder. Dus dan geen tv's, hout, de action, goedkope kleding en ga zo maar door. Kijk eens in een gemiddeld huis rond en bedenk eens hoe het hier gekomen is.


Oh, ik denk dat men zich dat wel realiseert, maar het een 'wij niet, dan zij ook niet'-gedachtengoed oproept. Aanval is de beste verdediging zeg maar.

Ik denk dat er van de kant van de boeren best wel medewerking is te verwachten, maar dat het heel moeilijk te krijgen is als alle pijlen op de boeren gericht worden. Kat in het nauw, maakt rare sprongen. En heel begrijpelijk want er hangt nogal wat vanaf voor de vele boerenbedrijven in Nederland.

En op dit moment komt dat natuurlijk ook omdat er twee beleiden heel dicht langs elkaar beginnen te schuren. En daar wordt een optelsom uit gehaald, die voor nog meer aversie zorgt. Dat maakt voor mij de reactie eigenlijk heel erg begrijpelijk, maar volledig los staand van de werkelijkheid.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:17

Mindim schreef:
Janine1990 schreef:
Ik neem aan dat dat niet voor Kinke persoonlijk geldt...


Ik begrijp Kinke haar punt heel goed, het is best vreemd om te zien dat een 'industrie' die een relatief hoog niveau cradle to cradle kent zo onder vuur ligt omwille van het hele stikstof verhaal, waar dit bij bijvoorbeeld elektrische auto's (heeft iemand intussen al een manier gevonden om de accu's milieuvriendelijk te (her) verwerken of dumpen we die gewoon ergens op een bult in een land waar men door onwetendheid en/of armoede dit maar gewoon toelaat?) niet bepaald het geval is, eerder het tegendeel.
De vliegtuigindustrie is ook niet heel erg kringloopbestendig zover mijn kennis hierin reikt...

Is er niet ergens een website waarop van alle beursgenoteerde 'vervuilers' op industrieel gebied is te vinden hoezeer zij verbeterd zijn over de afgelopen 20-30 jaar? Dat geeft een stuk transparantie wat de focus op boeren wellicht begrijpelijker maakt. Of niet...


Nee hoor, dat geldt niet voor Kinke persoonlijk.

Men heeft het hier vaak ook over het vliegtuig en over Schiphol en over hoe vervuilend dat is. Maar Schiphol is er natuurlijk niet enkel voor de passagiersvliegtuigen, maar ook voor vracht. Evengoed geldt dit voor de scheepvaart. En dat dat dan ook allemaal maar aan banden moet, terwijl ik soms denk dat men zich niet realiseert, dat wat in de winkels ligt en dan heb ik het niet eens over voedsel, veelal hier komt via vrachtverkeer die gebruik maken van de havens en luchthavens.

Dan kan menn zeggen, zonder boer geen eten, zonder vrachtverkeer heb je nog veel minder. Dus dan geen tv's, hout, de action, goedkope kleding en ga zo maar door. Kijk eens in een gemiddeld huis rond en bedenk eens hoe het hier gekomen is.

Verschil is dat eten een eerste levensbehoeften is :+ tv en spul bij action weg etc is allemaal luxe :=

En dat zou ook prima een tandje minder kunnen! Ken heel wat mensen die elke 2 jaar (sommige zelfs nog vaker) een nieuwe telefoon hebben, om de paar jaar een andere tv. Elk seizoen andere kleding etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:18

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:
Nee hoor, dat geldt niet voor Kinke persoonlijk.

Men heeft het hier vaak ook over het vliegtuig en over Schiphol en over hoe vervuilend dat is. Maar Schiphol is er natuurlijk niet enkel voor de passagiersvliegtuigen, maar ook voor vracht. Evengoed geldt dit voor de scheepvaart. En dat dat dan ook allemaal maar aan banden moet, terwijl ik soms denk dat men zich niet realiseert, dat wat in de winkels ligt en dan heb ik het niet eens over voedsel, veelal hier komt via vrachtverkeer die gebruik maken van de havens en luchthavens.

Dan kan menn zeggen, zonder boer geen eten, zonder vrachtverkeer heb je nog veel minder. Dus dan geen tv's, hout, de action, goedkope kleding en ga zo maar door. Kijk eens in een gemiddeld huis rond en bedenk eens hoe het hier gekomen is.


Oh, ik denk dat men zich dat wel realiseert, maar het een 'wij niet, dan zij ook niet'-gedachtengoed oproept. Aanval is de beste verdediging zeg maar.

Ik denk dat er van de kant van de boeren best wel medewerking is te verwachten, maar dat het heel moeilijk te krijgen is als alle pijlen op de boeren gericht worden. Kat in het nauw, maakt rare sprongen. En heel begrijpelijk want er hangt nogal wat vanaf voor de vele boerenbedrijven in Nederland.

En op dit moment komt dat natuurlijk ook omdat er twee beleiden heel dicht langs elkaar beginnen te schuren. En daar wordt een optelsom uit gehaald, die voor nog meer aversie zorgt. Dat maakt voor mij de reactie eigenlijk heel erg begrijpelijk, maar volledig los staand van de werkelijkheid.


Ik denk dat de gevolgen voor nederland nog veel groter zijn wanneer Schiphol en de havens aan banden worden gelegd. De meeste bedrijven hier krijgen hun materiaal van toeleveranciers in het buitenland. Leg je dat aan banden, krijg je over de gehel linie een enorm probleem. Er zit misschien alleen wat minder sentiment achter, het levenswerk, de families al jaren op een boerderij. Allemaal mooi en aardig, maar gooi je de transportsector om, dan is de weerslag nog veel groter voor nog veel meer nederlanders.

Laat men eerst maar eens duidelijkheid scheppen wat nu de bedoeling is en daarna om tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:24

Dagahra schreef:
Verschil is dat eten een eerste levensbehoeften is :+ tv en spul bij action weg etc is allemaal luxe :=

En dat zou ook prima een tandje minder kunnen! Ken heel wat mensen die elke 2 jaar (sommige zelfs nog vaker) een nieuwe telefoon hebben, om de paar jaar een andere tv. Elk seizoen andere kleding etc.


Klopt, maar aangezien het grootste deel van de landbouwsector wordt geexporteerd, wel een 70 procent, wordt ook daarvan gedacht, dat kan dan wel een tandje minder.

Als jij enkel aan telefoons en tv's denkt, dan mis je het punt, dat is enkel voor de consument. Maar denk aan medische apparatuur, onderdelen voor auto's, hout voor tuinhuisjes, veevoer enz enz. Heel veel bedrijven gaan dan om en heel veel mensen zien hun loon in rook op gaan.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:04

Janine1990 schreef:
het is best vreemd om te zien dat een 'industrie' die een relatief hoog niveau cradle to cradle kent zo onder vuur ligt omwille van het hele stikstof verhaal, waar dit bij bijvoorbeeld elektrische auto's (heeft iemand intussen al een manier gevonden om de accu's milieuvriendelijk te (her) verwerken of dumpen we die gewoon ergens op een bult in een land waar men door onwetendheid en/of armoede dit maar gewoon toelaat?) niet bepaald het geval is, eerder het tegendeel.
De vliegtuigindustrie is ook niet heel erg kringloopbestendig zover mijn kennis hierin reikt...

Is er niet ergens een website waarop van alle beursgenoteerde 'vervuilers' op industrieel gebied is te vinden hoezeer zij verbeterd zijn over de afgelopen 20-30 jaar?


Hmmm, ik hou mij aanbevolen voor informatie hierover.

(Stikstofdepositie is 'natuurlijk' wel het tegenovergestelde van cradle to cradle - maar ik ben ook geen fan van de tesla.)

Dus ik vind dat alle takken van bedrijvigheid aan de bak moeten.

Komen er boeren acties bij Zandvoort...?
Dan doe ik mee!!!

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:19

loriene schreef:
Dees schreef:
Ja, of met de mond steun uitspreken, maar ondertussen wel 120km per uur rijden over de snelweg .

We moeten allemaal inschikken. Niet alleen de boeren. Maar de boeren wel ook.

https://www.ad.nl/binnenland/een-stille ... ~a8aafeb9/



Smerige leugenkrant.

Mag je geen 120 rijden om de boeren te steunen?
Weet je wel hoe hard ze in Duitsland mogen rijden? :D



Jij hebt duidelijk dat rapport van Commissie Remkes niet gelezen.

Dan had je geweten dat minder hard rijden onderdeel is van de stikstofmaatregelen. En dat als jij je snelheid niet tempert, er dus nog minder ruimte is voor boerenstikstof.

Je mag vinden van de krant wat je wilt (al ben ik het totaal niet met je eens op dit punt), die column is gewoon goed en zou je aan het denken mogen zetten.[/quote]


Die zg stikstofmaatregelen ken ik wel hoor.
Wel vreemd dat je alleen in ons klein piep landje minder hard mag rijden.(niet dat ik me daar aan hou,maar dat ter zijde).
Denk genoeg maar niet naar aanleiding van een column van haar in zo`n krant.