steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:27

Als stikstof het enige criterium is voor de mate waarin iets wel of niet cradle to cradle is, dan valt er natuurlijk weinig uit te leggen.

Maar als je wilt weten hoe je van melk water maakt om machines mee te reinigen zonder het gebruik van gas, dan kan je hier vast meer over vinden in één van mijn berichten...

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:32

Mindim schreef:
Dagahra schreef:
Verschil is dat eten een eerste levensbehoeften is :+ tv en spul bij action weg etc is allemaal luxe :=

En dat zou ook prima een tandje minder kunnen! Ken heel wat mensen die elke 2 jaar (sommige zelfs nog vaker) een nieuwe telefoon hebben, om de paar jaar een andere tv. Elk seizoen andere kleding etc.


Klopt, maar aangezien het grootste deel van de landbouwsector wordt geexporteerd, wel een 70 procent, wordt ook daarvan gedacht, dat kan dan wel een tandje minder.

Als jij enkel aan telefoons en tv's denkt, dan mis je het punt, dat is enkel voor de consument. Maar denk aan medische apparatuur, onderdelen voor auto's, hout voor tuinhuisjes, veevoer enz enz. Heel veel bedrijven gaan dan om en heel veel mensen zien hun loon in rook op gaan.

Ik zeg nergens dat ik alleen aan telefoons en tv's denk.

Onderdelen voor auto's en hout voor tuinhuisjes zijn ook geen eerste levensbehoefte. En ook enkel voor de consument.

En als je mijn berichten zou doorlezen, ben ik niet tegen verandering in de veehouderij. Alleen de manier waarop, staat mij enorm tegen.

En dat dikgedrukte loopt de boer nu ook tegenaan. Omdat het kabinet met een rare kaart komt, zonder duidelijkheid.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:34

Mindim schreef:
Dagahra schreef:
Verschil is dat eten een eerste levensbehoeften is :+ tv en spul bij action weg etc is allemaal luxe :=

En dat zou ook prima een tandje minder kunnen! Ken heel wat mensen die elke 2 jaar (sommige zelfs nog vaker) een nieuwe telefoon hebben, om de paar jaar een andere tv. Elk seizoen andere kleding etc.


Klopt, maar aangezien het grootste deel van de landbouwsector wordt geexporteerd, wel een 70 procent, wordt ook daarvan gedacht, dat kan dan wel een tandje minder.

Als jij enkel aan telefoons en tv's denkt, dan mis je het punt, dat is enkel voor de consument. Maar denk aan medische apparatuur, onderdelen voor auto's, hout voor tuinhuisjes, veevoer enz enz. Heel veel bedrijven gaan dan om en heel veel mensen zien hun loon in rook op gaan.

Ik zeg nergens dat ik alleen aan telefoons en tv's denk.

Onderdelen voor auto's en hout voor tuinhuisjes zijn ook geen eerste levensbehoefte. En ook enkel voor de consument.

En als je mijn berichten zou doorlezen, ben ik niet tegen verandering in de veehouderij. Alleen de manier waarop, staat mij enorm tegen.

En dat dikgedrukte loopt de boer nu ook tegenaan. Omdat het kabinet met een rare kaart komt, zonder duidelijkheid.[/quote]



Je kunt beter zeggen : een kaart die voor geen meter klopt.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:40


Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:42

Janine1990 schreef:
Als stikstof het enige criterium is voor de mate waarin iets wel of niet cradle to cradle is, dan valt er natuurlijk weinig uit te leggen.

?
Mij ontgaat jouw bedoeling weer eens.

Cradle to cradle houdt in dat er geen sprake is van afval,
nadat je bijvoorbeeld een gebouw gesloopt hebt kunnen alle materialen worden hergebruikt.

Stikstof die 'ergens' gedeponeerd wordt waar het overlast veroorzaakt is dus geen cradle to cradle.

(En uiteraard is het niet 'het criterium', stikstof. Maar stikstof is een duidelijk voorbeeld van dat de huidige gangbare landbouw helaas ver van cradle to cradle afstaat.)
(In tegenstelling tot de groene landbouw - maar om één of andere reden had jij dat onderscheid niet gemaakt.)


En hoe je van melk water maakt...?
Wat heeft dat er nu toch weer mee te maken?
(Hoe je van schoonmaakwater een nuttige grondstof maakt voor proces X: dat is cradle to cradle.
Water hoeft niet zo zeer gemaakt te worden. - Gezuiverd, etc graag wel.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:44

Dagahra schreef:
Mindim schreef:

Ik zeg nergens dat ik alleen aan telefoons en tv's denk.

Onderdelen voor auto's en hout voor tuinhuisjes zijn ook geen eerste levensbehoefte. En ook enkel voor de consument.

En als je mijn berichten zou doorlezen, ben ik niet tegen verandering in de veehouderij. Alleen de manier waarop, staat mij enorm tegen.

En dat dikgedrukte loopt de boer nu ook tegenaan. Omdat het kabinet met een rare kaart komt, zonder duidelijkheid.


Je begrijpt me verkeerd geloof ik. Ik zeg nergens dat je tegen verandering in de veehouderij bent. En hoe de regering het aan heeft gepakt, is compleet verkeerd geweest.

Maar ook al zijn andere dingen misschien geen eerste levensbehoefte, die tak is wel enorm groot, en er zijn heel veel mensen van afhankelijk. Veel meer zal omvallen als daar een enorme stagnatie in komt, ik denk dat het wordt onderschat.

De constante slogan, zonder boeren geen eten, kan ik niet plaatsen als 70 procent wordt getransporteerd, per schip, vliegtuig, vrachtwagen?...

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:52

loriene schreef:



Als er niets gerapporteerd was dan had MOB nooit die rechtzaak kunnen winnen. Dan had nu nooit iemand van een stikstofcrisis gehoord. Maar nu zitten we dus met de gebakken peren.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:54

Heel veel ondernemers kunnen zich goed flexibel opstellen.

ALS vervoer eerlijk beprijsd wordt,
DAN is hout voor het tuinhuisje voortaan van eigen bodem.
... dat dan 'heel veel bedrijven om gaan' valt wel mee.
(Ja, vervoerbedrijven, daar valt het niet mee.)
Dus zo heel veel mensen zien hun loon niet in rook opgaan.

(En het spijt me voor de vervoerbedrijven, maar we hebben een gigantisch milieuprobleem, dus eerlijke vervoerprijzen zijn hard nodig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:58

Loretta schreef:
loriene schreef:



Als er niets gerapporteerd was dan had MOB nooit die rechtzaak kunnen winnen. Dan had nu nooit iemand van een stikstofcrisis gehoord. Maar nu zitten we dus met de gebakken peren.


Belachelijke situatie idd.
Sowieso, hoe wij als postzegel strenge regels krijgen opgelegd, alsof het helpt in verhouding.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:59

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Als stikstof het enige criterium is voor de mate waarin iets wel of niet cradle to cradle is, dan valt er natuurlijk weinig uit te leggen.

?
Mij ontgaat jouw bedoeling weer eens.

Cradle to cradle houdt in dat er geen sprake is van afval,
nadat je bijvoorbeeld een gebouw gesloopt hebt kunnen alle materialen worden hergebruikt.

Stikstof die 'ergens' gedeponeerd wordt waar het overlast veroorzaakt is dus geen cradle to cradle.

(En uiteraard is het niet 'het criterium', stikstof. Maar stikstof is een duidelijk voorbeeld van dat de huidige gangbare landbouw helaas ver van cradle to cradle afstaat.)
(In tegenstelling tot de groene landbouw - maar om één of andere reden had jij dat onderscheid niet gemaakt.)


En hoe je van melk water maakt...?
Wat heeft dat er nu toch weer mee te maken?
(Hoe je van schoonmaakwater een nuttige grondstof maakt voor proces X: dat is cradle to cradle.
Water hoeft niet zo zeer gemaakt te worden. - Gezuiverd, etc graag wel.)


Is dit nu iets persoonlijks omdat je graag je gelijk wilt? Want dan reageer ik gewoon niet meer :)

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:00

Loretta schreef:
loriene schreef:



Als er niets gerapporteerd was dan had MOB nooit die rechtzaak kunnen winnen. Dan had nu nooit iemand van een stikstofcrisis gehoord. Maar nu zitten we dus met de gebakken peren.


Wel nee.

1993: spanning in de coalitie rondom het mestbeleid. Om niet te zeggen: de ondermijning van het beleid door het cda.

Gevolg: het streven om in 2000 'te komen tot een systeem waarbij fosfaten en stikstoffen volledig werden opgenomen door het gewas dat werd verbouwd' lukte niet.

Geciteerd wordt het Tweede Kamer lid Feenstra: 'Iedereen kan op de klompen aanvoelen dat het beleid vanaf 1995 echt pijn gaat doen. De boeren konden in de periode 1987-1994 wennen aan een ander type mestbeleid.'

Verder spreekt columnist Stevo Akkerman over wat ik wel eens de ratrace noem, boeren opgejaagd door onder andere de rabobank.

Maar boeren paaien met uitstel heeft dus oeroude papieren.

Dan is het schrikken dat nota bene een rechts kabinet aan komt zetten met richtlijnen die al meer dan 25 jaar bekend waren...

Dus och, wel of niet rapporteren aan de EU - een probleem dat al in 1993 speelde (en er zijn argumenten om te stellen dat het al in 1989 speelde) kun je op gegeven moment niet meer verdoezelen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:05

Loretta schreef:
loriene schreef:



Als er niets gerapporteerd was dan had MOB nooit die rechtzaak kunnen winnen. Dan had nu nooit iemand van een stikstofcrisis gehoord. Maar nu zitten we dus met de gebakken peren.


Wel nee.

1993: spanning in de coalitie rondom het mestbeleid. Om niet te zeggen: de ondermijning van het beleid door het cda.

Gevolg: het streven om in 2000 'te komen tot een systeem waarbij fosfaten en stikstoffen volledig werden opgenomen door het gewas dat werd verbouwd' lukte niet.

Geciteerd wordt het Tweede Kamer lid Feenstra: 'Iedereen kan op de klompen aanvoelen dat het beleid vanaf 1995 echt pijn gaat doen. De boeren konden in de periode 1987-1994 wennen aan een ander type mestbeleid.'

Verder spreekt columnist Stevo Akkerman over wat ik wel eens de ratrace noem, boeren opgejaagd door onder andere de rabobank.

Maar boeren paaien met uitstel heeft dus oeroude papieren.

Dan is het schrikken dat nota bene een rechts kabinet aan komt zetten met richtlijnen die al meer dan 25 jaar bekend waren...

Dus och, wel of niet rapporteren aan de EU - een probleem dat al in 1993 speelde (en er zijn argumenten om te stellen dat het al in 1989 speelde) kun je op gegeven moment niet meer verdoezelen.[/quote]


Ach wat een onzin zeg!
Onze regering wil gewoon de braafste zijn.
Andere landen steken gewoon een middelvinger op.
Stikstofcrisis is gewoon op papier bedacht.
En stukje bij beetje komen we er achter dat het land straks gewoon voor woningbouw zal worden gebruikt.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:06

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:

Als stikstof het enige criterium is voor de mate waarin iets wel of niet cradle to cradle is, dan valt er natuurlijk weinig uit te leggen.

?
Mij ontgaat jouw bedoeling weer eens.

Cradle to cradle houdt in dat er geen sprake is van afval,
nadat je bijvoorbeeld een gebouw gesloopt hebt kunnen alle materialen worden hergebruikt.

Stikstof die 'ergens' gedeponeerd wordt waar het overlast veroorzaakt is dus geen cradle to cradle.

(En uiteraard is het niet 'het criterium', stikstof. Maar stikstof is een duidelijk voorbeeld van dat de huidige gangbare landbouw helaas ver van cradle to cradle afstaat.)
(In tegenstelling tot de groene landbouw - maar om één of andere reden had jij dat onderscheid niet gemaakt.)


En hoe je van melk water maakt...?
Wat heeft dat er nu toch weer mee te maken?
(Hoe je van schoonmaakwater een nuttige grondstof maakt voor proces X: dat is cradle to cradle.
Water hoeft niet zo zeer gemaakt te worden. - Gezuiverd, etc graag wel.)

Citaat:
Is dit nu iets persoonlijks omdat je graag je gelijk wilt? Want dan reageer ik gewoon niet meer


Als gezegd, ik snap niet waar jij het over hebt.

Wat mij betreft is dat niet 'op de vrouw spelen ipv op de bal',
wat jij scheef 'dat de landbouw een relatief hoog cradle to cradle gehalte heeft' kan ik niet rijmen met het deponeren van stikstof op plekken waar de stikstof overlast geeft.
Stikstof kan dan wel worden hergebruikt, maar dat gebeurt niet - het is afval dat gratis ( dwz zonder kosten voor de boer) gedumpt wordt en 'een derde partij' zit met de brokken.

En 'van melk water maken' zie ik ook ook niet wat het te maken heeft met CtC.
(Van 'met afvalwater iets nuttigs doen' dus weer wel...)

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:36

De keiharde waarheid is wel dat de agrarische sector van veel minder nut is voor onze economie dan tal van andere vervuilende industrieën.

Dus zelfs al zouden de sectoren gelijk zo vervuilende zijn, het bbp en de werkgelegenheid in de agri-sector zijn lager waardoor het logisch is dat wanneer een iets geofferd moet worden, het die agri-sector is.

NL heeft niet perse een binnenlandse agri-sector nodig om in de voedselbehoefte te voorzien. Kijk maar in je eigen koelkast... meer dan de helft komt al uit het buitenland.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:53

Dees schreef:
De keiharde waarheid is wel dat de agrarische sector van veel minder nut is voor onze economie dan tal van andere vervuilende industrieën.

Dus zelfs al zouden de sectoren gelijk zo vervuilende zijn, het bbp en de werkgelegenheid in de agri-sector zijn lager waardoor het logisch is dat wanneer een iets geofferd moet worden, het die agri-sector is.

NL heeft niet perse een binnenlandse agri-sector nodig om in de voedselbehoefte te voorzien. Kijk maar in je eigen koelkast... meer dan de helft komt al uit het buitenland.



Net even gekeken maar niets in mijn koelkast komt uit het buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:59

Nou ik keek vanavond op1 en een onderwerp over de Keuringsdienst van waarde en over de sperma winning van varkens. Iemand anders dit ook gezien?
Men was zeer onder de indruk, en niet op een positieve manier, over hoe slecht het gesteld is met dierenwelzijn in de voedselindustrie.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:24

Dees schreef:
De keiharde waarheid is wel dat de agrarische sector van veel minder nut is voor onze economie dan tal van andere vervuilende industrieën.

Dus zelfs al zouden de sectoren gelijk zo vervuilende zijn, het bbp en de werkgelegenheid in de agri-sector zijn lager waardoor het logisch is dat wanneer een iets geofferd moet worden, het die agri-sector is.

NL heeft niet perse een binnenlandse agri-sector nodig om in de voedselbehoefte te voorzien. Kijk maar in je eigen koelkast... meer dan de helft komt al uit het buitenland.


Hmmm, ik geloof niet zo in de Heilige Economie.
Ik vind ook niet dat er wordt 'opgeofferd'.
Het mestoverschot, de stikstof problematiek (... fosfaat, bodemleven, waterkwaliteit...) speelt al sinds minstens 1987.

En toen werd er al gezegd 'dat als we nu geen maatregelen nemen, het pijn gaat doen in 1995.'
We hebben het ten koste van nog al wat 27 jaar uitgesteld - en ja, het doet pijn.
Dat is niet opofferen - dat is noodzaak.

Dat het rampzalig voelt, dat snap ik.
Die schuld ligt bij het cda dat wegkijken tot beleid verhief, ook - tot op de dag van vandaag - tegen het kabinetsbeleid in.

En eerlijk gezegd doet het niet iedereen pijn: boeren die wisten te ontsnappen aan de ratrace hebben veel minder pijn.
(Dat schijnt kwaad bloed te zetten...)
Het is ""gewoon"" een kwestie van keuzes maken.
... en uiteraard moet je wel weten dat die keuzes er zijn.
Denk aan landbouwonderwijs.
En goede voorlichting.

In mijn koelkast liggen andijvie, kaas, melk en wat fruit - allemaal uit Nederland.
De sinasappelsap zal wel uit het buitenland komen (de koffie, chocolade, cacao en kruiden ook).
(Zij het |( vaak helaas in Nederland gebrand, bewerkt etc.)

En met 'groene' landbouw kunnen we in onze eigen voedselproductie voorzien (als in ierdepels, andere groenten van het seizoen, zeegroenten en zuivel).

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:05

Dees schreef:
De keiharde waarheid is wel dat de agrarische sector van veel minder nut is voor onze economie dan tal van andere vervuilende industrieën.


Dat kan zo zijn, persoonlijk ga ik liever voor voedselzekerheid dan voor een retourtje Malediven. Maar hey, zoveel mensen zoveel wensen :D

Dees schreef:
Dus zelfs al zouden de sectoren gelijk zo vervuilende zijn, het bbp en de werkgelegenheid in de agri-sector zijn lager waardoor het logisch is dat wanneer een iets geofferd moet worden, het die agri-sector is.


Zegt de rijke Westerling voor wie voedselzekerheid de normaalste zaak van de wereld is.

Dees schreef:
NL heeft niet perse een binnenlandse agri-sector nodig om in de voedselbehoefte te voorzien. Kijk maar in je eigen koelkast... meer dan de helft komt al uit het buitenland.


Uh, fout. Hier is de massa toch echt Hollands. Groenten en aardappelen in de zomer uit eigen moestuin, daarbuiten absoluut van Nederlandse bodem. Pasta maak ik zelf, boter en karnemelk maken we van eigen melk. Rundvlees komt uit eigen stal, voor de enkele keer dat we varkensvlees eten komt het van een kleinschalige biologische varkensboer uit de buurt, idem dito voor kippenvlees. Uitzonderingen zijn koffie, thee, rijst (zeer beperkt) en een verzameling kruiden. Avocado's komen er hier niet in, ook al omdat ik ze niet te eten vind :')

Echt, het is zo makkelijk om gevarieerd van Hollandse bodem te eten. Maar ja, helaas is dat tegenwoordig niet meer zo hip.

Janneke2 schreef:
Hmmm, ik geloof niet zo in de Heilige Economie.
Ik vind ook niet dat er wordt 'opgeofferd'.
Het mestoverschot, de stikstof problematiek (... fosfaat, bodemleven, waterkwaliteit...) speelt al sinds minstens 1987.

En toen werd er al gezegd 'dat als we nu geen maatregelen nemen, het pijn gaat doen in 1995.'
We hebben het ten koste van nog al wat 27 jaar uitgesteld - en ja, het doet pijn.
Dat is niet opofferen - dat is noodzaak.


Het PBL stelt dat in 44 Natura2000 gebieden de KDW niet gehaald kan worden, zelfs als Nederland zelf géén stikstofdepositie meer veroorzaakt. In hoeverre vind jij het dan ook noodzaak om alle stikstofdepositie-veroorzakende activiteiten in Nederland een halt toe te roepen? Want jij lijkt me iemand die gelooft dat de natuur op omvallen staat, want stikstof. Erg benieuwd naar je mening. Ik hoop dat je me niet weer negeert.

Janneke2 schreef:
En met 'groene' landbouw kunnen we in onze eigen voedselproductie voorzien (als in ierdepels, andere groenten van het seizoen, zeegroenten en zuivel).


Heb je enig idee van hoeveel minder voedsel er geproduceerd kan worden op de manier die jij wenselijk vindt?

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:21

Tiepfoudt, je hebt maar een heel beperkte blik op wat burgermensen in de koelkast hebben liggen.
Die nemen over het algemeen echt niet de moeite om zelf pasta, karnemelk en boter te maken en achter in de tuin staat ook geen opgefokte haan klaar om handmatig even te slachten. De meeste mensen leven niet meer in 1937 maar in 2022.

Ik heb er werkelijk totaal geen moeite mee als mijn voedsel uit Duitsland, België, Spanje of Frankrijk komt. Of andere landen uit de EU.

Melk drink ik niet, vlees eet ik zo min mogelijk. Ik geloof namelijk dat dit helemaal niet zo gezond voor de mens is als de farmerslobby ons wil doen geloven. Zelfde verhaal als suiker.
Ik eet nog wel kaas, maar ben er inmiddels ook achter dat kaas uit andere landen ook gewoon goed en lekker is.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:39

Dees schreef:
Tiepfoudt, je hebt maar een heel beperkte blik op wat burgermensen in de koelkast hebben liggen.


Volgens mij valt het met mijn beperkte blik nogal mee, maar lees jij verkeerd. Je zegt dat wij in onze eigen koelkast moeten kijken en dat meer dan de helft uit het buitenland komt. Dan leg ik uit dat dat in mijn koelkast absoluut niet het geval is. Nergens heb ik het over de koelkast van 'burgermensen'. Ik weet heel goed dat veel koelkasten vol liggen met avocado's en sperziebonen uit Ethiopië.

Dees schreef:
Ik heb er werkelijk totaal geen moeite mee als mijn voedsel uit Duitsland, België, Spanje of Frankrijk komt. Of andere landen uit de EU.


Dat is goed om te horen. Wat vind je dan van de volgende feiten:

- Meer dan de helft (55%) van de Nederlandse landbouwexport gaat naar Duitsland (25%), België (11%), VK (10%) en Frankrijk (9%).
- Driekwart blijft in Europa

bron: CBS

Dees schreef:
Melk drink ik niet, vlees eet ik zo min mogelijk. Ik geloof namelijk dat dit helemaal niet zo gezond voor de mens is als de farmerslobby ons wil doen geloven. Zelfde verhaal als suiker.
Ik eet nog wel kaas, maar ben er inmiddels ook achter dat kaas uit andere landen ook gewoon goed en lekker is.


Suiker ben ik met je eens. Voor de rest denk ik bij alles, met mate, vers en onbewerkt. En volgens mij doet mijn lichaam het daar prima op.

Bepaalde kazen uit het buitenland vind ik ook erg lekker. Daarom maak ik voor sommige soorten soms een uitzondering, omdat het hier in Nederland niet gemaakt wordt. Maar als ik je goed begrijp, als een vergelijkbare kaas op buitenlandse bodem gemaakt wordt, koop je dan liever die uit het buitenland?

Over lobby's gesproken. Net zoals er reclame wordt gemaakt voor bijvoorbeeld zuivel, wordt er ook reclame gemaakt voor vleesvervangers. Daar zit net zo goed een lobby achter die je wil laten geloven dat zo'n ultrabewerkte vegaburger beter is voor je gezondheid. Alleen van de ingrediëntenlijst krijg ik echter al bijna een rolberoerte :') Dan ga ik liever voor 100% gehakt van eigen koe, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:48

Alle zuivel in mijn koelkast (boter, kaas, melk, yoghurt) komen uit Nederland. Een deel van de groente waarschijnlijk ook. Fruit niet. Vis en vlees soms.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:16

Maar jij noemt vleesvervangers , ga je er dan vanuit dat als mensen zeggen vlees eet ik zo min mogelijk dat ze het vervangen?

Meeste mensen die stoppen gewoon extra groenten in een gerecht. Neem bijvoorbeeld een vegetarische pasta. Dan stop ik er geen vega gehakt in maar champignons.

Het is ook hoe je gewend bent te eten. Als je nog steeds 5 dagen in de week een AVG'tje eet dan zal je inderdaad het idee hebben je dat stuk vlees vervangen moet voor een vegaburger.

Ik gebruik ook wel eens vleesvervangers hoor daar niet van maar het is niet nodig. Maar wij eten bijvoorbeeld echt nooit gekookte aardappelen hooguit in een stamppot verder niet. Kies dan liever extra groenten.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:18

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:
Hmmm, ik geloof niet zo in de Heilige Economie.
Ik vind ook niet dat er wordt 'opgeofferd'.
Het mestoverschot, de stikstof problematiek (... fosfaat, bodemleven, waterkwaliteit...) speelt al sinds minstens 1987.

En toen werd er al gezegd 'dat als we nu geen maatregelen nemen, het pijn gaat doen in 1995.'
We hebben het ten koste van nog al wat 27 jaar uitgesteld - en ja, het doet pijn.
Dat is niet opofferen - dat is noodzaak.


Het PBL stelt dat in 44 Natura2000 gebieden de KDW niet gehaald kan worden, zelfs als Nederland zelf géén stikstofdepositie meer veroorzaakt. In hoeverre vind jij het dan ook noodzaak om alle stikstofdepositie-veroorzakende activiteiten in Nederland een halt toe te roepen? Want jij lijkt me iemand die gelooft dat de natuur op omvallen staat, want stikstof. Erg benieuwd naar je mening. Ik hoop dat je me niet weer negeert.


Tja, ik begin even bij de ingewikkelde mededeling dat ik niet in wetenschap geloof.
En ik geloof ook niet dat de natuur op omvallen staat.

Prompt schijnen mensen dan te denken dat ik wetenschap of natuur niet belangrijk vind.

Ik vind zowel wetenschap als natuur erg belangrijk, maar ik houd mij bij feiten.
En die feiten zijn verontrustend. (Dat laatste is een emotie, gebaseerd op de harde feiten.)
De feiten serieus nemen is geen kwestie van geloof.
Al zou je het wel een kwestie van ethiek kunnen noemen.

En ik ben het gepraat over die Natura 2000 gebieden ook een beetje zat.
Als we in 1987 geen invloedrijk cda hadden gehad en het toenmalige mestoverschot hadden aangepakt
... zodat er geen pijn in 1995 nodig was...
dan was de bodemkwaliteit van een groot deel van het landbouwareaal op orde geweest, nu.

Laten we er aan toevoegen dat ik mijn eigen ecologische voetafdruk laag weet te houden en dat ik nadrukkelijk vind dat andere mensen dat ook zouden moeten doen.
"We moeten goede voorouders zijn, we hebben de aarde te leen van onze kinderen en kleinkinderen" - en een global warming van twee graden staat daarmee op zeer gespannen voet.

Janneke2 schreef:
En met 'groene' landbouw kunnen we in onze eigen voedselproductie voorzien (als in ierdepels, andere groenten van het seizoen, zeegroenten en zuivel).

Citaat:
Heb je enig idee van hoeveel minder voedsel er geproduceerd kan worden op de manier die jij wenselijk vindt?

... ik heb enig idee, ja.

Maar helaas, dat dreigende 'minder' geldt alleen in de overgangsfase.
Zelfs Louise Fresco is tegenwoordig 'om'.

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:13

Tiepfoudt schreef:
Dees schreef:
Ik heb er werkelijk totaal geen moeite mee als mijn voedsel uit Duitsland, België, Spanje of Frankrijk komt. Of andere landen uit de EU.


Dat is goed om te horen. Wat vind je dan van de volgende feiten:

- Meer dan de helft (55%) van de Nederlandse landbouwexport gaat naar Duitsland (25%), België (11%), VK (10%) en Frankrijk (9%).
- Driekwart blijft in Europa

bron: CBS


Daarover denk ik: waarom willen we op deze kleine postzegel in vredesnaam landen voeden die daar zelf prima toe in staat zijn?

En waar ik me werkelijk dan aan stoor is dat de winst van die overproductie gaat naar particuliere keten die daar achter zit (van boer tot weet-ik-veel) terwijl de mest en overige troep voor rekening komt van onze natuur. En dat onze overheid nu miljarden moet uittrekken om dit particuliere winstverlies bij gedwongen krimp te gaan compenseren.

De cijfers van CBS tonen imo gewoon aan dat de Agri-sector in NL gewoon domweg onnodig te groot is en dus ook zeker groot genoeg is om de inlandse voedselvoorziening overeind te houden bij een krimp van 50%.


Tiepfoudt schreef:
Dees schreef:
Melk drink ik niet, vlees eet ik zo min mogelijk. Ik geloof namelijk dat dit helemaal niet zo gezond voor de mens is als de farmerslobby ons wil doen geloven. Zelfde verhaal als suiker.
Ik eet nog wel kaas, maar ben er inmiddels ook achter dat kaas uit andere landen ook gewoon goed en lekker is.


Suiker ben ik met je eens. Voor de rest denk ik bij alles, met mate, vers en onbewerkt. En volgens mij doet mijn lichaam het daar prima op.


Onbewerkte zuivel? Poeh, jij liever dan ik. Vette meuk.
Heel veel mensen worden gezonder zodra ze stoppen met het drinken van melk. Mijn lichaam houdt sindsdien bijv. aanzienlijk minder vocht vast. En ik ben niet eens lactose-intolerant of anderszins ziek.

Tiepfoudt schreef:
Bepaalde kazen uit het buitenland vind ik ook erg lekker. Daarom maak ik voor sommige soorten soms een uitzondering, omdat het hier in Nederland niet gemaakt wordt. Maar als ik je goed begrijp, als een vergelijkbare kaas op buitenlandse bodem gemaakt wordt, koop je dan liever die uit het buitenland?


Ik koop kaas zo goedkoop mogelijk. Vaak dat kilopak van de Aldi. Soms komt die kaas uit NL, soms uit DE. Jong belegen. Die oude kazen vind ik niet lekker dus koop ik niet. Alleen bij oude kazen is de NL productie uniek, maar daar ben ik dus geen klant voor. Ik kom regelmatig in Spanje en de kaas die daar verkocht wordt en lijkt op hetgeen wij hier gewend zijn, is helemaal prima hoor, dan mis je de NL kaas heus niet.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:17

Spenk schreef:
Maar jij noemt vleesvervangers , ga je er dan vanuit dat als mensen zeggen vlees eet ik zo min mogelijk dat ze het vervangen?

Meeste mensen die stoppen gewoon extra groenten in een gerecht. Neem bijvoorbeeld een vegetarische pasta. Dan stop ik er geen vega gehakt in maar champignons.

Het is ook hoe je gewend bent te eten. Als je nog steeds 5 dagen in de week een AVG'tje eet dan zal je inderdaad het idee hebben je dat stuk vlees vervangen moet voor een vegaburger.

Ik gebruik ook wel eens vleesvervangers hoor daar niet van maar het is niet nodig. Maar wij eten bijvoorbeeld echt nooit gekookte aardappelen hooguit in een stamppot verder niet. Kies dan liever extra groenten.

Ja dat valt mij ook altijd op. Krijg je zo'n preek over soja en advocado. :')

Ik eet geen vlees en op een enkele keer een stukje bio kaas van de plaatselijke boer geen zuivel. Dus dat vind je niet in mijn koelkast. Fruit koop ik ook lokaal en groente gewoon van de supermarkt dus geen idee waar dat vandaan komt. Uiteraard heb ik ook producten in huis waarvan de ingrediënten vast niet allemaal uit Nederland komen.