steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:17

Ik vervang vlees ook niet. En ik eet gerust aardappelen en groente zonder iets. Of nou ja, soms een beetje geraspte kaas erover. Ik zou wel zonder zuivel willen maar dan weet ik niet waar ik de eiwitten vandaan moet halen, gezien ik geen peulvruchten en noten verdraag. En de zuivelvervangers bevatten meestal te weinig eiwitten. Soja kan wel, maar ook in beperkte mate.
Enfin, vleesvervangers eet ik zelden of nooit.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:59

Dees schreef:
De keiharde waarheid is wel dat de agrarische sector van veel minder nut is voor onze economie dan tal van andere vervuilende industrieën.

Dus zelfs al zouden de sectoren gelijk zo vervuilende zijn, het bbp en de werkgelegenheid in de agri-sector zijn lager waardoor het logisch is dat wanneer een iets geofferd moet worden, het die agri-sector is.

NL heeft niet perse een binnenlandse agri-sector nodig om in de voedselbehoefte te voorzien. Kijk maar in je eigen koelkast... meer dan de helft komt al uit het buitenland.



Afbeelding

Denk dat de afhankelijkheid van nederland wel verder gaat dan alleen wat er in onze koelkast ligt... 8 & 1,5% van onze bevolking werkzaam is toch niet nix, om nog maar te zwijgen over wat we als land verdienen (bijna 50% van het handelsoverschot). Dat draagt direct bij aan onze welvaard hier. Zo hebben we bijv wel een handels tekort op gas en olie ( https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/49 ... nks-corona ). En daarvoor staan huizen in groningen op instorten.

als ik hier https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... an-het-bbp naar onze 'topsectoren' kijk dan gaan deze maatregelingen direct een flinke knauw geven aan agri & food & Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. Daarnaast kijkent naar hoe de productie ketens in NL zijn ingericht zal Logistiek ook nog wel gevolgen voelen.

En laten we dan even wel wezen, zorg word kapot bezuinigd, onderwijs word kapot bezuinigd, gas is onbetaalbaar, en de inflatie is belachelijk. Er lopen notabene hier op bokt toppics van mensen die het nu al financieel eigenlijk niet meer rond krijgen. Wil je dan echt nu veranderingen doorvoeren die direct aan de concurerende positie zagen van een sector die eigenlijk de cashcow is van de nederlandse staat?

We zijn hier nu eenmaal heel goed in boeren, en alles daar omheen. Dat dat zijn weerslag heeft op het directe milieu dat lijkt mij een logisch gevolg. Dat heeft de kleding industrie in Azie namelijk ook. Dat we daar mee bezig moetten zijn vind ik ook heel normaal, want dat zorgt er ook voor dat we er nog beter in worden. Maar ook de inovatie die daar voor nodig is, kost geld. Geld wat niet verdient kan worden als je direct de concurerende positie van bedrijven afpakt.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:11

Bij Tata steel Ijmuiden werken maar 9000 mensen.

Maar het gaat de politiek ook niet om banen van gewone mensen. Het gaat er in Den Haag om wie de diepste zakken heeft. Wij als gewone boeren en burgers kunnen de rambam krijgen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:15

Als we hier kaas kunnen maken, waarom zou je t dan uit t buitenland halen?
Dat is eigenlijk onnodig transport en daar wordt t ook geproduceer(en wie weet op wat voor manier ?) Koop t dan hier, of koop t niet..

Waar is Nederland nog meer goed in, qua geld verdienen / handel eigenlijk.. is dat Tech? Of waterwerken.. wat maakt dat Nederland “een positie” heeft op de financiële kaart.. of is dat niks?

En welke landen zijn beter dan Nederland in productie van landbouwspullen, en waarom en hoe dan?
En zou t al schelen als ze sierteelt afbouwen/ opdoeken, of scheelt dat niks? (Sierteelt klinkt nl als een heel nutteloze sector, maar misschien zie ik dan wat over t hoofd?)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:27

Cer schreef:
Als we hier kaas kunnen maken, waarom zou je t dan uit t buitenland halen?
Dat is eigenlijk onnodig transport en daar wordt t ook geproduceer(en wie weet op wat voor manier ?) Koop t dan hier, of koop t niet..

Waar is Nederland nog meer goed in, qua geld verdienen / handel eigenlijk.. is dat Tech? Of waterwerken.. wat maakt dat Nederland “een positie” heeft op de financiële kaart.. of is dat niks?

En welke landen zijn beter dan Nederland in productie van landbouwspullen, en waarom en hoe dan?
En zou t al schelen als ze sierteelt afbouwen/ opdoeken, of scheelt dat niks? (Sierteelt klinkt nl als een heel nutteloze sector, maar misschien zie ik dan wat over t hoofd?)


lijstje 'topsectoren' van nederland:
https://www.topsectoren.nl/publicaties/ ... -topsector

Dus ja, oa tech & water, maar mijn eerdere bron van het CBS geeft ook wel weer wat we er dan ook aan verdienen, en dat financiele voordeel niet het enige belangrijke aspect is voor een plaatsje in de lijst.

Sierteelt verdient voor NL opzich nog wel flink geld hoor (https://nos.nl/artikel/2413891-nederlan ... ljard-euro) maar is hier wel een krimpende markt vanuit oogpunt van bijv machine bouwers voor die markt. Voor teelten onder glas kan het bijvoorbeeld in afrika goedkoper, en dat word dan ook steeds vaker gedaan. Voor tulpen heb je dan bijvoorbeeld echt wel weer goede grond nodig.

edit: en op je vraag wie er 'beter' zijn dan wij, vind ik lastig er zijn veel factoren die bepalen wat 'goed' is. Op basis van opbrengsten van een land totaal, opbrengsten per hectare, milieu impact en economische bijdrage kun je denk ik ik veel zeggen, maar kan zo gouw geen fijne bron vinden die dit alles meeneemt.
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 24-08-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:44

Cer schreef:
Als we hier kaas kunnen maken, waarom zou je t dan uit t buitenland halen?
Dat is eigenlijk onnodig transport en daar wordt t ook geproduceer(en wie weet op wat voor manier ?) Koop t dan hier, of koop t niet..

Waar is Nederland nog meer goed in, qua geld verdienen / handel eigenlijk.. is dat Tech? Of waterwerken.. wat maakt dat Nederland “een positie” heeft op de financiële kaart.. of is dat niks?

En welke landen zijn beter dan Nederland in productie van landbouwspullen, en waarom en hoe dan?
En zou t al schelen als ze sierteelt afbouwen/ opdoeken, of scheelt dat niks? (Sierteelt klinkt nl als een heel nutteloze sector, maar misschien zie ik dan wat over t hoofd?)


Ik heb een oom die hier boer was en in 1990 emigreerde naar Canada om daar verder te boeren.
Hij vertelde over de kaas daar en nu schijnt dat je zelfs met dezelfde receptuur niet dezelfde smaak aan de kaas krijgt als in Nederland. Volgens hem werd dit veroorzaakt door het gras.

Mij kwam het wat vreemd voor destijds, zal het nog eens voorleggen aan een technoloog op mijn werk.

Maar het schijnt dus dat er nogal een eigen smaak aan zit. Maar je hebt ook niet voor niets het product grasboter denk ik dan, ook een kwestie van smaak begreep ik..

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:57

Voeding maakt heel veel uit voor de smaak van rauwe melk.
En aangezien dat de grondstof is voor oa kaas, kan ik mij zeker wat voorstellen bij het feit dat kaas uit een verschillend werelddeel mwt verschillend veevoer een verschillende smaak geeft.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:05

Marije_jiplover schreef:
Voeding maakt heel veel uit voor de smaak van rauwe melk.
En aangezien dat de grondstof is voor oa kaas, kan ik mij zeker wat voorstellen bij het feit dat kaas uit een verschillend werelddeel mwt verschillend veevoer een verschillende smaak geeft.


Maar nu worden de koeien in Canada niet heel anders gevoerd dan hier. Volgens mijn oom althans, hij zat in Ontario.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:40

zo moeilijk is het niet, grondsoort maakt ook uit. Het ene gras is het andere niet

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:44

Ik citeer met instemming:
Dees schreef:
En waar ik me werkelijk dan aan stoor is dat de winst van die overproductie gaat naar particuliere keten die daar achter zit (van boer tot weet-ik-veel) terwijl de mest en overige troep voor rekening komt van onze natuur. En dat onze overheid nu miljarden moet uittrekken om dit particuliere winstverlies bij gedwongen krimp te gaan compenseren.

... graag bedank ik voor deze uitwas van het kapitalisme.

(Ik hoor niet tot de gestaalde kadets, maar hier is een ander woord botweg niet meer op zijn plaats.)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:45

Spenk schreef:
Maar jij noemt vleesvervangers , ga je er dan vanuit dat als mensen zeggen vlees eet ik zo min mogelijk dat ze het vervangen?

Meeste mensen die stoppen gewoon extra groenten in een gerecht. Neem bijvoorbeeld een vegetarische pasta. Dan stop ik er geen vega gehakt in maar champignons.

Het is ook hoe je gewend bent te eten. Als je nog steeds 5 dagen in de week een AVG'tje eet dan zal je inderdaad het idee hebben je dat stuk vlees vervangen moet voor een vegaburger.

Ik gebruik ook wel eens vleesvervangers hoor daar niet van maar het is niet nodig. Maar wij eten bijvoorbeeld echt nooit gekookte aardappelen hooguit in een stamppot verder niet. Kies dan liever extra groenten.

Dat verzadigt toch niet? Als ik al een keer geen vlees/vis eet dan compenseer ik dat ruimschoots met kaas en ei.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:47

Loretta schreef:
Bij Tata steel Ijmuiden werken maar 9000 mensen.

Maar het gaat de politiek ook niet om banen van gewone mensen. Het gaat er in Den Haag om wie de diepste zakken heeft. Wij als gewone boeren en burgers kunnen de rambam krijgen.

En hoeveel procent daarvan is arbeidsmigrant/expat?

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:29

De tegenhanger van "koop lokaal" is "produceer daar waar je klant zit".

NL hoeft wat mij betreft geen exportkampioen te zijn.

En voor zij denken dat agri de hoofdmoot is van onze export.... verdiep je eens in onze baggerbedrijven, of asml, of tata steel. Of de vele andere voorbeelden. Die agri sector is op onze totale export ook van gering belang.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:32

Dees schreef:
De tegenhanger van "koop lokaal" is "produceer daar waar je klant zit".

NL hoeft wat mij betreft geen exportkampioen te zijn.

En voor zij denken dat agri de hoofdmoot is van onze export.... verdiep je eens in onze baggerbedrijven, of asml, of tata steel. Of de vele andere voorbeelden. Die agri sector is op onze totale export ook van gering belang.


Een heel groot deel van onze export is gewoon doorvoer he... Niet per se hier geproduceerd.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:36

Zie Tiepfout dr kloot van het CBS

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:40

Ik denk niks (dat is bekend), ik Google gewoon of ik lees wat anderen Googlen..

Maar goed, mensen die hier wonen moeten dus gewoon minder tot geen agri producten meer kopen. Want import en dus transport is ook niet gunstig voor t milieu toch?
Andere landen kunnen het beter produceren begrijp ik?

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:01

Cer schreef:
Waar is Nederland nog meer goed in, qua geld verdienen / handel eigenlijk.. is dat Tech? Of waterwerken.. wat maakt dat Nederland “een positie” heeft op de financiële kaart.. of is dat niks?


We zijn (waren) een belastingparadijs, en we staan 5e op de lijst van de wapenhandel.

En verder als kust/delta land : doorvoer.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:19

elnienjo schreef:
Loretta schreef:
Bij Tata steel Ijmuiden werken maar 9000 mensen.

Maar het gaat de politiek ook niet om banen van gewone mensen. Het gaat er in Den Haag om wie de diepste zakken heeft. Wij als gewone boeren en burgers kunnen de rambam krijgen.

En hoeveel procent daarvan is arbeidsmigrant/expat?


Waarschijnlijk alleen de directie.

Wijk aan Zee heeft zo vreselijk lang 'ingestemd' met de vervuiling 'omdat de Hoogovens ook hun brood was'.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:38

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
Waar is Nederland nog meer goed in, qua geld verdienen / handel eigenlijk.. is dat Tech? Of waterwerken.. wat maakt dat Nederland “een positie” heeft op de financiële kaart.. of is dat niks?


We zijn (waren) een belastingparadijs, en we staan 5e op de lijst van de wapenhandel.

En verder als kust/delta land : doorvoer.

Is dat serieus het enige?

Ik heb hier een lijstje van amnesty maar Nederland wordt niet genoemd.. hoe moet ik t zoeken dan?

https://www.amnesty-international.be/su ... fers/40253

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:28

Ik neem niet actief deel aan dit topic, maar wil toch even een reactie geven op jou Dees; ik vind dat je goed onderbouwde, inhoudelijke berichten plaatst die ik volledig kan onderschrijven. _/-\o_

Ik denk ook zeker dat de inkrimping van de veehouderijen niet alleen wenselijk is, maar ook onvermijdelijk.
Het gaat tóch gebeuren, hoe dan ook, en dat is beter voor iedereen.
De manier waarop, daar valt veel over te zeggen. De regering laat daarbij heel wat steken vallen, maar de boeren blijven ook hardnekkig hun koppen in het zand steken.

De protesten tegen de "bio industrie" waren er al in de jaren tachtig (of zelfs nog eerder)
Ik ben dankbaar als die verandering er eindelijk komt.

Daarnaast deel ik jouw visie (zoals ik het heb begrepen) dat het eten van vlees en zuivel niet erg gezond of noodzakelijk is. De voorlichting over voeding (voedingscentrum) gaat in Nederland niet erg met zijn tijd mee.

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:55

Je gaat nooit een plantaardige wereld krijgen. Nobel streven, maar een utopie. Ik koop heel bewust, dat is al een stap in de goede richting. Varkensvlees eet ik alleen als ik weet dat de hele lijn netjes is geweest, van geboorte, leven tot slacht, momenteel is dat van de Holy Hoeve, rundvlees van de Frisian Angus en AB vrije scharrelkip van de Kromhoekster. Kaas en meel van de boer en molen. Groente en aardappels haal ik bij de bio tuinderij al hier. Het smaakt niet alleen beter, maar het is ambachtelijk en biologisch en met oog voor dierenwelzijn. De zuivelboer heeft naast de winkel maar 65 koeien. Ik probeer zo weinig mogelijk bij de supermarkt te halen, qua eten. Ik denk als iedereen wat bewuster eet en niet voor de kiloknaller kiest, je het al wat beter maakt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:49

Wie streeft er dan naar een plantaardige wereld? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:54

Nikass schreef:
Wie streeft er dan naar een plantaardige wereld? :?

Beetje overdreven gesteld misschien, maar we worden wel steeds meer richting vegetarisch en vegan geduwd toch?

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:03

Je bent in het verleden juist richting vlees geduwd.
Dat was de lobby.

Minder vlees eten is niet alleen gezonder voor de mens, het is ook nog eens veel gezonder voor het klimaat.
De enigen die daar moeite mee hebben... juistum, dat is de vleeslobby.
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-08-22 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:04

Dees schreef:
Je bent in het verleden juist richting vlees geduwd.
Dat was de lobby.

Ik heb het over nu