steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:02

;( :roll: _/-\o_
Natuurlijk...!
Vanunu zit 'hoger' in mijn brein, en :o ik denk nog wel eens 'die eilanden in Oceanië die bijna als Vanunu heten...'

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:15

Het is de week van het klimaat.
Hoog tijd om de kop uit het zand te trekken en eens echt te beseffen wat er gaande is. De problemen zijn werkelijk véél groter dan een 500-600 NL veehouders te moeten stoppen

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:33

Dees schreef:
Het is de week van het klimaat.
Hoog tijd om de kop uit het zand te trekken en eens echt te beseffen wat er gaande is. De problemen zijn werkelijk véél groter dan een 500-600 NL veehouders te moeten stoppen


nou ja, er wordt nu weer gesproken over 3500 veehouderijen die moeten stoppen. best een verschil....

maar je hebt gelijk, de problemen zijn veel groter, en het zou beter zijn eerst de grote problemen aan te pakken en daarna de voedselvoorziening pas op scherp te zetten.


Overigens zijn de gemiddelde veehouders niet van die reizigers. Ik ken er weinig die vaak met vliegtuig op vakantie gaan iig. Ja wellicht maken ze eenmaal in hun leven een grote reis, naar Canada, Australie, USA of Nieuw Zeeland.. voor de emigratie.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:37

Janneke2 schreef:
;( :roll: _/-\o_
Natuurlijk...!
Vanunu zit 'hoger' in mijn brein, en :o ik denk nog wel eens 'die eilanden in Oceanië die bijna als Vanunu heten...'

Ik heb weer geen idee wat je bedoelt of hoe ik de emoticons moet interpreteren.. :)

Ik heb wel eens een boek gelezen over een eilandengroep (vnl Kiribati) bij Australie "the sex life of cannibals", anders dan de titel doet vermoeden is het een heel leuk geschreven boek over de ervaringen van iemand die daar een langere periode gewoond heeft :j Interesssant om te lezen over hoe mensen daar leven.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:09

juval schreef:
Dees schreef:
Het is de week van het klimaat.
Hoog tijd om de kop uit het zand te trekken en eens echt te beseffen wat er gaande is. De problemen zijn werkelijk véél groter dan een 500-600 NL veehouders te moeten stoppen


nou ja, er wordt nu weer gesproken over 3500 veehouderijen die moeten stoppen. best een verschil....

maar je hebt gelijk, de problemen zijn veel groter, en het zou beter zijn eerst de grote problemen aan te pakken en daarna de voedselvoorziening pas op scherp te zetten.


Het een sluit het ander niet uit. De aanpak kan in meerdere sectoren tegelijk plaatsvinden. En liever gisteren dan morgen.

Waarbij niemand nog kan ontkennen, dat de kwantiteit aan veehouderij in NL echt een heel groot probleem is. Dus ja, dat ook echt aanpakken. Hebben ze in DH de ballen kennelijk niet voor, maar het moet wel.

Met een serieuze krimp in de NL veestapel is de voedselvoorziening in NL is het geheel niet in het geding.

Stop bijv. maar eens met die vervuilende handel van geïmporteerde kalven waarvan het vlees geëxporteerd wordt. De productie van NL veehouders gaat voor 70% over de grens. Dat mag best 20% worden.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:54

'Stoppen' vind ik een non-discussie.

Er moeten dingen veranderen, richting extensivering.
Dat kost geld, maar er ligt ook een smak gemeenschapsgeld klaar om de veranderingen mogelijk te maken.

En uiteraard: minder koeien, varkens, kippen - en graag niet failliet gaan : in de huidige verrotte sector kan dat nauwelijks.

Dus graag de sector op de schop: toeleveranciers, supermarkten, extra BTW op niet duurzaam geproduceerd, nul BTW op duurzame producten, etc etc etc.

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:57

gaan we dan ook stoppen met importeren van vlees eieren en groente en fruit uit het buitenland, aangezien we dat hier lokaal ook heel prima kunnen produceren. Ik denk dat dat best verschil zal maken in CO2 uitstoot.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:04

Dees schreef:
Waarbij niemand nog kan ontkennen, dat de kwantiteit aan veehouderij in NL echt een heel groot probleem is. Dus ja, dat ook echt aanpakken. Hebben ze in DH de ballen kennelijk niet voor, maar het moet wel.


Och, ik weet niet of (de kwantiteit van) de veehouderij in NL een groot probleem is. Zolang de Nederlandse voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel landbouwgrond vereist dan waarover wij zelf beschikken (PBL), de Nederlandse bevolking groeit tot boven de 20 miljoen in 2070 (CBS), en wij als boeren meer of minder geleidelijk verplicht worden om extensiever (lees: minder opbrengst per hectare) voedsel te produceren, vind ik dat iedere boer in Nederland meer dan bestaansrecht heeft en het niet verdient om afgeschilderd te worden als het grote probleem. Het is alleen jammer dat een groep mensen zichzelf zo vaak herhaalt dat ze steeds hardnekkiger gaan geloven in hun eigen sprookjes waarin vooral de mensenmassa waarvan zij zelf deel uitmaken absoluut in de verste verte het probleem niet is voor het klimaat.

Dees schreef:
Met een serieuze krimp in de NL veestapel is de voedselvoorziening in NL is het geheel niet in het geding.


Natuurlijk komt de voedselvoorziening in Nederland niet in het geding, daarvoor zijn we gelukkig veel te rijk. Problematisch vind ik echter dat we door in eigen land de voedselproductie te decimeren, de problemen/vervuiling die vrijwel iedere menselijke activiteit met zich meebrengt, over de schutting kieperen in de landen die in het ontstane gat in de markt springen. Een gevalletje NIMBY van de hoogste plank, zeg maar. Geen onbekend verschijnsel, maar hypocriet vind ik het wel.

Exitium

Berichten: 7159
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:21

Zolang de hele wereld grenzen trekt en op basis van landen en gebieden rekent rondom CO2, stikstof, etc, en er geen andere manieren zijn om de uitstoot flink te verlagen, ontkom je daar ook niet aan.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:23

juval schreef:
gaan we dan ook stoppen met importeren van vlees eieren en groente en fruit uit het buitenland, aangezien we dat hier lokaal ook heel prima kunnen produceren. Ik denk dat dat best verschil zal maken in CO2 uitstoot.


Lijkt mij een prima plan.

Ik ben nog niet vergeten hoe de MKZ epidemie begon.
Met schapen die op plek 1 ter wereld waren gekomen (mij staat Italië bij)
een tijdje in Frankrijk waren geweest,
en toen het Kanaal over moesten naar Schotland.

Wie verzint de nonsens...?

(Antwoord : we laten het over aan de vrije markt. Fokken het goedkoopste op plek 1 duizend kilometer verderop is de opfok goedkoper en dan nog duizend kilometer verderop slachten.)

Hoeveel het helpt mbt stikstof is een volgende...

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:20

Janneke2 schreef:
Ja, Amerika per boot, zeilschip liefst, is gedoe.

Maar het is GEEN luxe, een ecologische voetafdruk binnen proporties.

Mensen in Vanunu leven ook maar één keer - en zonder dat zij er veel schuld aan hebben komt hun land als eerste onder water.
Wij volgen pas volgende eeuw: Amersfoort aan Zee.

De meeste Westerlingen leven in dit opzicht kortzichtig en egoïstisch.
... ik weet het, een harde boodschap, maar het is niet anders.

Earth overshoot day was dit jaar weer vroeger dan vorig jaar. In augustus waren de voorraden voor dit jaar al op, en leven we op de pof.

Het menselijk brein is niet zo goed in dingen die wel heel erg urgent zijn, maar heel langzaam gaan.

|(


Je hebt het nu over klimaat verandering.
Maar daar gaat dit helemaal niet over. Het gaat over stikstof. Is iets wezenlijks anders.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:26

Helaas, klimaatverandering is net niet alleen kooldioxide.
Methaan is een veel sterker broeikasgas....
|(
Accoord, dat bevat geen stikstof.
(Maar hoezo hebben wij het alleen over stikstof? Er komen bakken problemen af op boeren, niet alleen maar stikstof.)

En vlak ammoniak niet uit.
In letterlijke zin geen broeikasgas - maar juist in tijden van snelle verandering (zoals nu, oma heeft het nog meegemaakt dat het in november gewoon echt koud en guur was, en alle bomen kaal)
heb je biodiversiteit nodig om het ecosysteem overeind te houden.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:47

Tiepfoudt schreef:
Problematisch vind ik echter dat we door in eigen land de voedselproductie te decimeren, de problemen/vervuiling die vrijwel iedere menselijke activiteit met zich meebrengt, over de schutting kieperen in de landen die in het ontstane gat in de markt springen. Een gevalletje NIMBY van de hoogste plank, zeg maar. Geen onbekend verschijnsel, maar hypocriet vind ik het wel.


Wat raar. Want de vervuiling van al die export van nu blijft juist achter in ons land.
Dat, de huidige situatie, is dan niet hypocriet?

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:50

Dees schreef:
Tiepfoudt schreef:
Problematisch vind ik echter dat we door in eigen land de voedselproductie te decimeren, de problemen/vervuiling die vrijwel iedere menselijke activiteit met zich meebrengt, over de schutting kieperen in de landen die in het ontstane gat in de markt springen. Een gevalletje NIMBY van de hoogste plank, zeg maar. Geen onbekend verschijnsel, maar hypocriet vind ik het wel.


Wat raar. Want de vervuiling van al die export van nu blijft juist achter in ons land.
Dat, de huidige situatie, is dan niet hypocriet?


er is zo veel hypocriet.

idealiter produceert een land voor eigen gebruik, en importeert het hetgeen het niet kan produceren. Dat houdt dan dus wel enige overproductie in.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:52

Ons land heeft dus moeite om de last van de huidige over-over-overproductie te dragen.

Waarom gaan we er dan mee door? Waarom kan het niet wat (veel) minder?

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:56

Dees schreef:
Ons land heeft dus moeite om de last van de huidige over-over-overproductie te dragen.

Waarom gaan we er dan mee door? Waarom kan het niet wat (veel) minder?


daar wordt nu toch aan gewerkt? wat denk je dat ons boeren nu boven het hoofd hangt?

maar het blijft in mijn ogen heel krom dat we appels uit nieuw zeeland, eieren uit Oekraine, rundvlees uit argentinie, boontjes uit senegal en aardappelen uit egypte in de winkel vinden.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:59

Dat is zeker krom. Ik snap niet waarom daar geen NL productie ligt.
Volgens mij schiet de boerenlobby op dat front dan echt wel te kort. Waarom zijn de boeren daar dan niet minstens net zo boos over? Ik zie ze alleen maar boos over de stikstofmaatregelen....

juval

Berichten: 13231
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:03

Dees schreef:
Dat is zeker krom. Ik snap niet waarom daar geen NL productie ligt.
Volgens mij schiet de boerenlobby op dat front dan echt wel te kort. Waarom zijn de boeren daar dan niet minstens net zo boos over? Ik zie ze alleen maar boos over de stikstofmaatregelen....

Tuurlijk zijn we daar niet blij mee, maar de supermarkten zijn machtig. Die willen de goedkoopste producten.

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:08

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
Ja, Amerika per boot, zeilschip liefst, is gedoe.

Maar het is GEEN luxe, een ecologische voetafdruk binnen proporties.

Mensen in Vanunu leven ook maar één keer - en zonder dat zij er veel schuld aan hebben komt hun land als eerste onder water.
Wij volgen pas volgende eeuw: Amersfoort aan Zee.

De meeste Westerlingen leven in dit opzicht kortzichtig en egoïstisch.
... ik weet het, een harde boodschap, maar het is niet anders.

Earth overshoot day was dit jaar weer vroeger dan vorig jaar. In augustus waren de voorraden voor dit jaar al op, en leven we op de pof.

Het menselijk brein is niet zo goed in dingen die wel heel erg urgent zijn, maar heel langzaam gaan.

|(


Je hebt het nu over klimaat verandering.
Maar daar gaat dit helemaal niet over. Het gaat over stikstof. Is iets wezenlijks anders.


Dat is een optimistische, wellicht licht naïeve gedachte. het heeft zeker verband met elkaar. We zitten tevens in een massa extinctie en een biodiversiteitscrisis. Biodiversiteit is niet enkel levende organismes maar ook fysische invloeden op een systeem zoals het klimaat, de wind, CO2-gehaltes.

De grond wordt tevens rijker en de opbrengst hoger indien er ook effectief aan regeneratieve landbouw wordt gedaan. Daarnaast zorgt het voor klimaatadaptie en kan het uiteindelijk effect op klimaat hebben. We leven in een systeem, niet in een lab.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:10

Tiepfoudt schreef:
Problematisch vind ik echter dat we door in eigen land de voedselproductie te decimeren, de problemen/vervuiling die vrijwel iedere menselijke activiteit met zich meebrengt, over de schutting kieperen in de landen die in het ontstane gat in de markt springen.



Ja, het houden van dieren moet extensiever.
Desnoods noem je dat "decimeren".


En dus is dat voor jou 100% gelijk aan 'dan importeren we het spul'.
... ik zeg even: vlees uit Duitsland.

Duitsland heeft een veel groter oppervlak, en een veel kleiner stikstof probleem.
(Heftige discussies, etc, maar zo liggen de kaarten.)

Gesteld dat de beesten in Duitsland worden gefokt, opgefokt en geslacht - dan kun je vraagtekens hebben bij de ecologische voetafdruk van geïmporteerd vlees.
(En uiteraard is de voetafdruk van vlees sowieso hoog.)

En tja, de verrotheid van de sector.
Nul overheidsingrijpen om de boeren te beschermen. (Tegen kartelvorming van toeleveranciers, supermarkten, een laks LTO, dure apparaten die niet doen waarvoor je ze gekocht had, de bank die schaalvergroting eist, etc etc etc.)
... ach, Tiepfoudt, misschien ben ik het wel met je eens.
Als de overheid op oude voet doorgaat, kun je dit effect inderdaad krijgen.
Citaat:
Een gevalletje NIMBY van de hoogste plank, zeg maar. Geen onbekend verschijnsel, maar hypocriet vind ik het wel.

... binnen het gegeven dat Duitsland wel stikstofruimte heeft en wij allang niet meer,
zie ik de hypocrisie van not in MY backyard niet zo.

En ik vind sowieso dat je het niet aan de markt moet overlaten, want degenen die de touwtjes in handen hebben (de halve monopolisten zoals de supermarkten en toeleveranciers) zijn doorgaans uit op winst, met soms een braaf toefje 'we doen eens iets verantwoords'.
(Rechtse kabinetten laten het juist over aan de markt....)

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:45

Allemaal heel leuk die habitatrichtlijn. Maar je zou je eens moeten afvragen of we dit er nu wel bij kunnen hebben met de gevolgen van de oorlog en de komende recessie. Zonder MOB gaan er al genoeg bedrijven op de fles.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:04

Het lijkt er nu allemaal even bij te komen....
Maar we hebben het hier wel over jarenlang achterstallig onderhoud in het treffen van maatregelen. Deze stinkende wonden zijn het resultaat van zachte heelmeesters, oftewel, beleid van slappe bestuurders.

Laat de tijd van "pappen en nathouden" nu aub voor bij zijn.
Doorpakken. Zodat we over een jaar of 2 echt weer vooruit kunnen kijken.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:05

Loretta schreef:
Allemaal heel leuk die habitatrichtlijn. Maar je zou je eens moeten afvragen of we dit er nu wel bij kunnen hebben met de gevolgen van de oorlog en de komende recessie. Zonder MOB gaan er al genoeg bedrijven op de fles.



Troost je, zonder MOB gaan er over tien jaar hééél veel bedrijven op de fles.

En voor je het MOB als schuldige aanwijst:
... kleine waarschuwing: ik kan als calviniste nogal steil zijn: 'laat uw ja ja zijn en uw nee nee'...
het enige wat MOB doet is de overheid dwingen om haar eigen regels na te leven.

Dus wie nu op de fles gaat, heeft de gok genomen 'het mag wel niet, maar ze zullen vast niet handhaven'.

Ik snap dat het zuur is en zuur blijft, maar die regels waren en zijn er niet voor niets.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:33

Ach ja, straks een crisis die vergelijkbaar is met die van die van de jaren 30 van de vorige eeuw. Maar dan hebben we het rozenkransje, de Heidezegge en het Hondsviooltje tenminste gered. Ook tiert dan het zandhagedisje vrolijk door de duingebieden en de Veluwe.

Hopelijk komt Brussel voor die tijd tot inkeer dat ze niet de volledige economie kunnen laten gijzelen voor het verlanglijstje van een stel ecologen met grootheidswaanzin. Zonder de molensteen van de habitatrichtlijn wordt het al zwaar genoeg om de boel draaiende te houden.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:16

"Brussel'' komt niet tot inkeer. Zeker niet zolang de zeer zelfingenomen zwaargewicht Frans daar de touwtjes op dat dossier stevig in handen lijkt te hebben. We hebben tenslotte met een "verrotte" sector te maken. Dus die sector kan nu geëlimineerd worden. Het neo-communisme zal er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen. Het gaat om de grond, om particulier bezit. Want met het grondbezit kunnen al hun nobele wensen gerealiseerd worden.