steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3997
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:54

Dees schreef:
De uitspraak is het gevolg van vele jaren de Europese wetten aan de laars te hebben gelapt. Emmertje zit vol. Als er 10-15 jaar geleden wel was doorgepakt (ipv kop on zand en gedogen), zaten we nu niet zo in de problemen.

Je kunt ook zeggen dat we gewoon 10-15 jaar op te grote voet hebben geleefd en nu de prijs daarvan gaan betalen.
Dan kun je het nu allemaal wel krom vinden... ik zie het als een bedekte zegen. Nu iedereen er last van heeft, gaan er dingen veranderen. Eindelijk.

Al is het voor het klimaat allemaal nog veel te weinig en waarschijnlijk ook veel te laat...


Ja ik vind dit gezien de huidige situatie inderdaad krom. En niet iedereen heeft er last dat er zo'n enorm woning tekort is. De bovenlaag van onze maatschappij woont prettig en kan zich dat ook prima veroorloven.
Maar helaas is er een grote groep die deze mogelijkheden niet heeft en heel veel last heeft van het woning tekort.
En als het volgens jou doemdenken waarschijnlijk al veel te laat is voor het klimaat maakt enige ruimte extra in het stikstof besluit natuurlijk niks uit. Daarbij vergeet je gemakshalve dat we in speldenknop kleine Nederland ook maar speldenknop kleine invloed hebben op het wereldwijde klimaat probleem.
Natuurlijk moeten we ons best doen maar niet ten koste van de bevolking. Zeker als de grote, echt grote vervuilers wereldwijd er weinig tot niks aan doen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:17

Brussel weigert elke medewerking aan Nederland.
Daarom zou Nederland eens op een heel ander onderwerp in Brussel met een veto moeten gaan zwaaien. Doen andere landen in de EU ook rustig.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:20

Loretta schreef:
Brussel weigert elke medewerking aan Nederland.
Daarom zou Nederland eens op een heel ander onderwerp in Brussel met een veto moeten gaan zwaaien. Doen andere landen in de EU ook rustig.

Nee, Brussel stopt met de voordelen die Nederland jarenlang heeft gehad (we mogen hier immers veel meer bemesten dan in andere landen is toegestaan), omdat Nederland geen vooruitgang laat zien.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:21

Daarom moet Nederland het af dwingen. Desnoods door te dreigen met een veto op een heel ander onderwerp dat voor Brussel belangrijk is.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:52

Loretta schreef:
Daarom moet Nederland het af dwingen. Desnoods door te dreigen met een veto op een heel ander onderwerp dat voor Brussel belangrijk is.

Nee, Nederland moet nu eindelijk eens stoppen met afleidingsmaneuvres en de oorzaak van het probleem aanpakken. Je weet wel, waar ze meer dan 15 jaar de tijd voor hebben gehad.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:20

Dees schreef:
Wat voor de een genoeg is, is voor de andere een zichtbare verschraling.
Het is op alle fronten beduidend MINDER dan 20 jaar geleden.
Misschien is dat voor jou goed genoeg. Voor mij niet.

Wetenschappelijk is de achteruitgang ook onomstotelijk aangetoond. Stop ontkennen, ga er ook wat aan doen.



Wetenschappelijk?
Welke wetenschap?
Van kantoormannetjes?
Ik ontken helemaal niets, waarom zou ik er wat aan gaan doen dan?
Met de natuur gaat het goed hoor.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:55

Kleine waarschuwing: mijn geduld met klimaatontkenners is op.

(En ondertussen ben ik ook nog een soort van stiekem jaloers. Een ramp niet op je af zien komen is veel prettiger...)

Enige inline reacties.

Wetenschappelijk? Ja.

Welke wetenschap? Aardwetenschappen, oceonografen, klimatologen, algemene biologen en nog veel meer disciplines.

Van kantoormannetjes? Nee, hoezo...?

Ik ontken helemaal niets, waarom zou ik er wat aan gaan doen dan? - ????

Met de natuur gaat het goed hoor. - Kul.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:06


Raineri
Berichten: 6250
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:57

CharleyT schreef:
Dees schreef:
De uitspraak is het gevolg van vele jaren de Europese wetten aan de laars te hebben gelapt. Emmertje zit vol. Als er 10-15 jaar geleden wel was doorgepakt (ipv kop on zand en gedogen), zaten we nu niet zo in de problemen.

Je kunt ook zeggen dat we gewoon 10-15 jaar op te grote voet hebben geleefd en nu de prijs daarvan gaan betalen.
Dan kun je het nu allemaal wel krom vinden... ik zie het als een bedekte zegen. Nu iedereen er last van heeft, gaan er dingen veranderen. Eindelijk.

Al is het voor het klimaat allemaal nog veel te weinig en waarschijnlijk ook veel te laat...


Ja ik vind dit gezien de huidige situatie inderdaad krom. En niet iedereen heeft er last dat er zo'n enorm woning tekort is. De bovenlaag van onze maatschappij woont prettig en kan zich dat ook prima veroorloven.
Maar helaas is er een grote groep die deze mogelijkheden niet heeft en heel veel last heeft van het woning tekort.
En als het volgens jou doemdenken waarschijnlijk al veel te laat is voor het klimaat maakt enige ruimte extra in het stikstof besluit natuurlijk niks uit. Daarbij vergeet je gemakshalve dat we in speldenknop kleine Nederland ook maar speldenknop kleine invloed hebben op het wereldwijde klimaat probleem.
Natuurlijk moeten we ons best doen maar niet ten koste van de bevolking. Zeker als de grote, echt grote vervuilers wereldwijd er weinig tot niks aan doen.


Nonsens, wij westerlingen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van klimaatverandering. Dat de productie en vervuiling elders in de wereld wordt nog altijd gedreven door Westers consumentisme.

we presteren ook het slechtste binnen de EU als het gaat om stikstof/biodiversiteit. Natuurlijk maakt het veel uit op wereldschaal om hier wat te doen aan stikstof. Alle biotopen en systemen zijn verbonden met elkaar dus het zal zeker invloed hebben op internationale grens/over de landsgrenzen

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:52

Raineri schreef:
Nonsens, wij westerlingen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van klimaatverandering. Dat de productie en vervuiling elders in de wereld wordt nog altijd gedreven door Westers consumentisme.

we presteren ook het slechtste binnen de EU als het gaat om stikstof/biodiversiteit. Natuurlijk maakt het veel uit op wereldschaal om hier wat te doen aan stikstof. Alle biotopen en systemen zijn verbonden met elkaar dus het zal zeker invloed hebben op internationale grens/over de landsgrenzen


mee eens, wij westerlingen zijn de grootste vervuilers. Daar moet meer de focus op liggen in mijn ogen. Materialisme, consumptiemaatschappij, vliegvakanties, etc etc.

maar nu lijkt het of de focus voornamelijk ligt op voedselproducenten aanpakken, onze primaire levensbehoefte, terwijl de echt grote vervuilers gewoon door lijken te mogen gaan.

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:01

De focus ligt toch ook vnl op de voedselproducenten?
Mensen vliegen gewoon door toch?

"wij in het westen" welke landen zijn het eigenlijk precies, die grootste vervuilers?
Edit: Ik googlde even
Slechts zeven landen zijn verantwoordelijk voor meer dan 2% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen: China, de Verenigde Staten, India, Rusland, Indonesië, Brazilië en Japan. Deze landen stootten in 2019 samen 30,5 gigaton aan broeikasgassen uit (1 gigaton = duizend miljard kilogram)

Afval vervuilers"
Wie zijn de grootste afval vervuilers?
Volgens het rapport zijn Coca-Cola Company, PepsiCo, Nestlé, Unilever, Mondelez International, Mars, Inc., Procter & Gamble, Philip Morris International, Colgate-Palmolive en Perfetti Van Melle de grootste vervuilers

Zwitserland schijnt t meest schoon te zijn, dat is ook westers toch?

Luchthavens:
De zogenaamde “Airport Tracker” baseert zich op een berekening van de broeikasgasuitstoot van meer dan 1.300 luchthavens wereldwijd, maar ook - en vooral - op de uitstoot die gecreëerd wordt door de vliegtuigen die op die luchthavens opstijgen. Het gaat om cijfers uit 2019.
De hoogste uitstoot van passagiersvervoer werd gemeten in Dubai (16,6 miljoen ton CO2),
London Heathrow (16,2 miljoen),
Los Angeles International (15,3 miljoen) en
New York JFK (12,9 miljoen).
Ook Charles de Gaulle in Parijs en de luchthavens in Peking, Hongkong, Singapore, Frankfurt en Seoel halen een uitstoot van meer dan tien miljoen ton CO2.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:15

CharleyT schreef:
Ja ik vind dit gezien de huidige situatie inderdaad krom. En niet iedereen heeft er last dat er zo'n enorm woning tekort is. De bovenlaag van onze maatschappij woont prettig en kan zich dat ook prima veroorloven.
Maar helaas is er een grote groep die deze mogelijkheden niet heeft en heel veel last heeft van het woning tekort.
En als het volgens jou doemdenken waarschijnlijk al veel te laat is voor het klimaat maakt enige ruimte extra in het stikstof besluit natuurlijk niks uit. Daarbij vergeet je gemakshalve dat we in speldenknop kleine Nederland ook maar speldenknop kleine invloed hebben op het wereldwijde klimaat probleem.
Natuurlijk moeten we ons best doen maar niet ten koste van de bevolking. Zeker als de grote, echt grote vervuilers wereldwijd er weinig tot niks aan doen.


In de vorige eeuw :roll: hadden we in de politiek hier een gewoonte voor.
Creatief nadenken en daarna de pijn verdelen.
Rutte doet daar niet aan. Grrr.

En dan krijg je dit.
Rutte vindt 'dat je voor visie naar de opticien moet'. (Hij lost problemen op, vindt hij zelf - nadat het eerst uit de hand is gelopen. Ik vind dat 'oplossen' dus erg tegenvallen.)

Oud gezegde: 'Waar het perspectief, de visie ontbreekt, verwildert het volk'.

Een vrolijker noot: Tata/Hoogovens heeft de route naar waterstof definitief ingeslagen.
De eerste optie /order voor staal met waterstof geproduceerd is ook al binnen.
(Voor mijn geestesoog is dit verbonden aan Marjan Minnesma, die in het torentje Rutte een fikse uitbrander geeft. 'Dit is chefsache...!')

En afgelopen weekend was er weer actie op Schiphol 'luchtfietsen'.
(... en tja, het zou leuk zijn als mensen ophielden met het rare idee 'vakantie gaat per vliegtuig'. Denk eerst maar eens aan je ecologische voetafdruk.)

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:48

Janneke2 schreef:
Kleine waarschuwing: mijn geduld met klimaatontkenners is op.

(En ondertussen ben ik ook nog een soort van stiekem jaloers. Een ramp niet op je af zien komen is veel prettiger...)

Enige inline reacties.

Wetenschappelijk? Ja.

Welke wetenschap? Aardwetenschappen, oceonografen, klimatologen, algemene biologen en nog veel meer disciplines.

Van kantoormannetjes? Nee, hoezo...?

Ik ontken helemaal niets, waarom zou ik er wat aan gaan doen dan? - ????

Met de natuur gaat het goed hoor. - Kul.



Met de natuur in nederland is niets mis mee.
Al die wetenschappers moeten ze verruilen voor mensen die veel dichter bij de natuur staan en dat zijn de boeren.
Natuurmonumenten en sbb bv maken van de natuur hier in nederland een dikke bende.
Maar wel miljoenen subsidies binnen harken!
Met ons klimaat is niets aan de hand,dat veranderd zowiezo al miljoenen jaren dus waar maak je je druk om.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:57

loriene schreef:
Met de natuur in nederland is niets mis mee.


Andermaal, mijn geduld is op.
Het Dwingelderveld heeft al veel te veel brandnetels etc etc etc vanwege te "rijke" grond, terwijl het een 'toevluchtsoord' voor planten en dieren moet zijn mbt "arme" grond.

Dus nee. ('Ben jij zot...?!')
Citaat:
Al die wetenschappers moeten ze verruilen voor mensen die veel dichter bij de natuur staan en dat zijn de boeren.

Kul.
Mijn geduld is nu eenmaal op, dus stop met die neerbuigende toon tov wetenschappers.

En boeren staan dicht bij de natuur als ze biologisch werken.

En de boswachter van het Dwingelderveld staat ook erg dicht bij de natuur, hoor.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:01

Nuet-biologische boeren zijn absolute kampioen monocultuur.
Een ieder die denkt dat grasfalt natuur is, zit gewoon hartstikke fout.
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-11-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:04

juval schreef:
mee eens, wij westerlingen zijn de grootste vervuilers. Daar moet meer de focus op liggen in mijn ogen. Materialisme, consumptiemaatschappij, vliegvakanties, etc etc.

maar nu lijkt het of de focus voornamelijk ligt op voedselproducenten aanpakken, onze primaire levensbehoefte, terwijl de echt grote vervuilers gewoon door lijken te mogen gaan.



Onze primaire levensbehoefte is slechts een heel klein deel van de productie binnen NL.
Zonder de 70% export zou je gelijk hebben. Maar ja... die export he?
Leuk voor de winstontwikkeling binnen de sector, maar slecht voor ons leefklimaat.

Die 70% export zet boerenbedrijven die daarvoor bestaan, imo echt gelijk met vervuilende fabrieken.

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:43

Hebben we het dan over planten en bloemen en bomen? Want ik lees nu net dat dat ook een groot gedeelte van de export is.

Die 70%, wat is dat precies en waar gaat dat heen (want ik heb ook gelezen dat veel naar de ons direct omliggende landen gaat.. als dat zo is, waarom is dat? Waarom produceren die landen dat dan zelf niet?)

Het lijkt erop, als ik het goed google, dat het meeste naar Belgie, Duitsland en Frankrijk gaat... Duitsland heeft toch ook boeren? Wat produceren ze daar dan?

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:49

Mbt de bloemen: er wordt in Drenthe heftig over gedebatteerd. Kan de provincie het maken om op bepaalde plaatsen bloementeelt - met - gif te verbieden...?

('Gif', dat is mijn woord, import Drent, oudgediende uit de Randstad, het spul doodt mensen.)

Er komt een nieuwe omgevingswet, en op zich is ruimtelijke ordening een typische provincietaak.
... de vraag is of dit gaat kunnen onder de nieuwe wet.

En een flink deel van de export naar Duitsland zijn kastomaten.
Iets waarvan je je kunt afvragen of we dat wel moeten willen. (Het vreet energie.)

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:57

Ik vind dat hier nu echt van alles door elkaar heen geroepen wordt.. maakt de discussie op zich niet heel overzichtelijk... (buiten dat het in een kringetje blijft gaan, maar goed, dat moet ieder voor zich weten).

Ik vraag me gewoon af, waarom exporteren we?
Ik heb wel gelezen waarom we importeren, omdat een aantal dingen die we importeren, die hebben we hier niet (graan las ik net, geloof ik. En soya? dat hebben we hier ook niet..)
Hoe ziet men het dan?
Alleen produceren voor eigen land?
En geldt dat dan alleen voor boeren of ook voor Tech bijvoorbeeld? Of alleen voor koeien/varkens, of ook voor bloementeelt (iets wat ik bijv. echt zo nutteloos vind... zonde ook.. iets kweken wat je afsnijdt zodat het doodgaat.. en het is nog duur ook..)

En mag je dan wel of niet vlees importeren, ik heb dat ook niet heel erg helder..

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:59

Kwa vlees moeten we mondiaal gewoon ernstig minderen.

Maar vlees export is ook nergens voor nodig.

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:02

Want de mensen die het afnemen gooien het in de prullenbak :?

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:05

Nee, de mensen die het afnemen moeten hun gedrag veranderen.

Jammer he?
Als we niets aan de klimaatverandering doen, staat NL over een paar decennia onder water en kunnen de kinderen van die vleeseters voortaan op een bootje op zoek naar een ander land om te mogen wonen.

Dat klinkt hard. Maar minderen in vleesconsumptie helpt ontzettend goed bij het voorkomen van het verder opwarmen van de aarde.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:11

Janneke2 schreef:
Andermaal, mijn geduld is op.
Het Dwingelderveld heeft al veel te veel brandnetels etc etc etc vanwege te "rijke" grond, terwijl het een 'toevluchtsoord' voor planten en dieren moet zijn mbt "arme" grond.
.


En wat doet de overheid en de natuurclubs zelf?
Vervuilde grond dumpen in natuurgebieden en recyclingsgranulaat vol met afval storten op de paden.

Ja inderdaad, voor de gewenste natuur is er teveel stikstof ja. Maar waarom wil men met alle geweld dit type stikstofgevoeolige natuur op die plek terwijl bos zeer veel stikstof en CO2 kan opnemen.

Cer

Berichten: 30172
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:14

Dees schreef:
Nee, de mensen die het afnemen moeten hun gedrag veranderen.
Jammer he?
Als we niets aan de klimaatverandering doen, staat NL over een paar decennia onder water en kunnen de kinderen van die vleeseters voortaan op een bootje op zoek naar een ander land om te mogen wonen.
Dat klinkt hard. Maar minderen in vleesconsumptie helpt ontzettend goed bij het voorkomen van het verder opwarmen van de aarde.


"Jammer he?"
Goed gesprek.. :j

CharleyT
Berichten: 3997
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 16:20

Janneke2 schreef:
CharleyT schreef:
Ja ik vind dit gezien de huidige situatie inderdaad krom. En niet iedereen heeft er last dat er zo'n enorm woning tekort is. De bovenlaag van onze maatschappij woont prettig en kan zich dat ook prima veroorloven.
Maar helaas is er een grote groep die deze mogelijkheden niet heeft en heel veel last heeft van het woning tekort.
En als het volgens jou doemdenken waarschijnlijk al veel te laat is voor het klimaat maakt enige ruimte extra in het stikstof besluit natuurlijk niks uit. Daarbij vergeet je gemakshalve dat we in speldenknop kleine Nederland ook maar speldenknop kleine invloed hebben op het wereldwijde klimaat probleem.
Natuurlijk moeten we ons best doen maar niet ten koste van de bevolking. Zeker als de grote, echt grote vervuilers wereldwijd er weinig tot niks aan doen.


In de vorige eeuw :roll: hadden we in de politiek hier een gewoonte voor.
Creatief nadenken en daarna de pijn verdelen.
Rutte doet daar niet aan. Grrr.

En dan krijg je dit.
Rutte vindt 'dat je voor visie naar de opticien moet'. (Hij lost problemen op, vindt hij zelf - nadat het eerst uit de hand is gelopen. Ik vind dat 'oplossen' dus erg tegenvallen.)

Oud gezegde: 'Waar het perspectief, de visie ontbreekt, verwildert het volk'.

Een vrolijker noot: Tata/Hoogovens heeft de route naar waterstof definitief ingeslagen.
De eerste optie /order voor staal met waterstof geproduceerd is ook al binnen.
(Voor mijn geestesoog is dit verbonden aan Marjan Minnesma, die in het torentje Rutte een fikse uitbrander geeft. 'Dit is chefsache...!')

En afgelopen weekend was er weer actie op Schiphol 'luchtfietsen'.
(... en tja, het zou leuk zijn als mensen ophielden met het rare idee 'vakantie gaat per vliegtuig'. Denk eerst maar eens aan je ecologische voetafdruk.)


Kan me helemaal vinden in je verhaal(niet altijd maar nu dus zeer zeker wel). Ik ben persoonlijk als trouwe VVD stemmer zo klaar met meneer Rutte. Wat een rampenplan de afgelopen jaren. Dat vervelende lachje, dat glashard liegen maar het geen actieve herinnering noemen enz enz.
Ben nog net geen 65, heb dus bewust al heel wat premiers meegemaakt, maar dit exemplaar verkloot het land met zijn manier van leidinggeven. En dan ook nog op alle fronten.