Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf vandaag E10 i.p.v. euro95 benzine

 
Profiel   

E10 heeft minder uitstoot per liter, maar de energiedichtheid is lager waardoor je per saldo meer volume nodig hebt en dus de uitstoot ook weer navenant groter wordt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 11:19 



 
Profiel   

Renee1991 schreef
Daihyo schreef
Euro '98 blijft voorlopig nog wel bestaan als ik het goed begreep. Fijn voor mijn oldtimer motor. Die kan ook geen E10 hebben.


Misschien fijn om te weten dat het bestaat Daihyo, ik heb dit voor mijn oldtimer in huis;
https://allesvooruwvolvo.nl/vspe-power- ... 589uKnnTE4

Ook handig als je ooit in Engeland bent en er echt geen andere brandstof voor handen is.

Ah, bedankt voor de tip +:)+
Moet je daar veel van gebruiken? En dat kan gewoon in de tank bij de E10 gegooid worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 11:20 



 
Profiel   

Staat op hun website bij de productomschrijving. Eén dopje volstaat voor 50 liter benzine. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar volgens mij is het inderdaad bedoeld om wel E10 te kunnen tanken. Maar lees je eerst even goed in voordat je door mij je motor om zeep helpt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 11:21 



 
Profiel   

Nientsje schreef
Ik ben ook een beetje in de war met wat ik nu moet.

Volgens de check mag mijn auto dus geen E10... ik heb zondag getankt gewoon Euro 95 (geen idee of er E10 of E5 op stond).

Ik rijdt een Chevrolet Tacuma uit 2005.

Volgens de tabel kunnen deze auto's vanaf bouwjaar 2006 wel met E10...

Dus wat moet ik dan gaan tanken? Iemand een idee? :o?



Ik zou de premium benzines gaan tanken. Ik heb een iets oudere auto (Peugeot 405 uit 92), en ik heb speciaal een peugeot/citroën garage gebeld om advies. Hij zei GEEN E10 erin gooien. Je kunt over het algemeen beter de duurdere benzines rijden. Deze zijn stukken beter voor de motor en de auto's rijden er zuiniger op. Uiteindelijk scheelt dat juist een hoop kosten.
Hij vertelde ook dat hij vaak klanten heeft gehad met een probleem of geluid en dat hij zei: ga eerst maar eens premium benzine rijden. Als het niet weg is, kom je terug. Problemen waren 9/10 keer opgelost.

Je auto zal er wel op kunnen rijden, maar van binnen krijg je over een tijd problemen. Zeker als de check geen E10 aangaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 11:22 



 
Profiel   

Renee1991 schreef
Staat op hun website bij de productomschrijving. Eén dopje volstaat voor 50 liter benzine. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar volgens mij is het inderdaad bedoeld om wel E10 te kunnen tanken. Maar lees je eerst even goed in voordat je door mij je motor om zeep helpt :+

:D
Dat sowieso :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 11:26 



 
Profiel   

hier bieden ze het nog niet aan geloof ik, maar als ik het goed begrijp blijft de E95 dus bestaan? want als we naar NL gaan met de auto is het wel fijn als we dat kunnen blijven tanken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 11:47 



 
Profiel   

Ik zou gewoon e10 moeten kunnen tanken. Maar ik tank vaak bij de onbemande tango. Zij hebben nu de sticker euro95 e10 op de sticker staan. Is dit dan nog gewoon het oude euro95 wat ik altijd tank? Ik snap m nie meer.. en ik moet bijna weer tanken. Dus wat is wijsheid? Ze hebben ook euro98 e5, maar dat heb ik nog nooit getankt. Wie weet wat het beste is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 12:05 



 
Profiel   

Hoe oud is je auto Nathalie? In die Euro 95 zit 10% ethanol. Dus dat is waarschijnlijk 5% meer ethanol dan voorheen. Ligt er dus echt aan wat voor auto je hebt, of hij het verdragen kan of niet.
NB: de gevolgen krijg je pas na verloop van tijd te zien, niet na één keer tanken.

Nog even terugkomend op de oldtimer bezitters onder ons: de ultimate brandstoffen zijn nog steeds het beste. Dus BP ultimate 98 of Shell V-Power.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 12:08 



 
Profiel   

mzara schreef
Ik zou de premium benzines gaan tanken. Ik heb een iets oudere auto (Peugeot 405 uit 92), en ik heb speciaal een peugeot/citroën garage gebeld om advies. Hij zei GEEN E10 erin gooien. Je kunt over het algemeen beter de duurdere benzines rijden. Deze zijn stukken beter voor de motor en de auto's rijden er zuiniger op. Uiteindelijk scheelt dat juist een hoop kosten.
Hij vertelde ook dat hij vaak klanten heeft gehad met een probleem of geluid en dat hij zei: ga eerst maar eens premium benzine rijden. Als het niet weg is, kom je terug. Problemen waren 9/10 keer opgelost.

Je auto zal er wel op kunnen rijden, maar van binnen krijg je over een tijd problemen. Zeker als de check geen E10 aangaf.


Bedankt voor je info.

Ik heb nu nog een volle tank Euro 95 (geen idee of dit nu E5 of E10 was), maar ik ga het zeker in de gaten houden met wat ik ga tanken... deze auto moet nog heel lang mee als het even kan :+


Laatst bijgewerkt door Nientsje op 01-10-19 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 12:08 



 
Profiel   

Iemand al uitgevogeld wat geimporteerde amerikanen mogen tanken uit 2005?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 12:11 



 
Profiel   

Nientsje schreef
mzara schreef
Ik zou de premium benzines gaan tanken. Ik heb een iets oudere auto (Peugeot 405 uit 92), en ik heb speciaal een peugeot/citroën garage gebeld om advies. Hij zei GEEN E10 erin gooien. Je kunt over het algemeen beter de duurdere benzines rijden. Deze zijn stukken beter voor de motor en de auto's rijden er zuiniger op. Uiteindelijk scheelt dat juist een hoop kosten.
Hij vertelde ook dat hij vaak klanten heeft gehad met een probleem of geluid en dat hij zei: ga eerst maar eens premium benzine rijden. Als het niet weg is, kom je terug. Problemen waren 9/10 keer opgelost.

Je auto zal er wel op kunnen rijden, maar van binnen krijg je over een tijd problemen. Zeker als de check geen E10 aangaf.


Bedankt voor je info.

Ik heb nu nog een volle tank Euro 95 (geen idee of dit nu E5 of E10 was), maar ik ga het zeker in de gaten houden met wat in ga tanken... deze auto moet nog heel lang mee als jet even kan :+



1 keer zal niet zo veel kwaad kunnen. Ja dat is bij mij ook de bedoeling :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 12:22 



 
Profiel   

Ik weet niet of de site al genoemd was, maar hier kan je heel makkelijk kijken of je auto of scooter E10 geschikt is: www.e10check.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 12:59 



 

Wat ook interessant is is welke onderdelen je garage gebruikt. Niet originele onderdelen kunnen ook last hebben van E10 terwijl je auto volgens die website wel geschikt is. Dit staat er ook bij (in mijn geval een Kia van 5 jaar oud, dealer onderhouden dus alles origineel, geen probleem voor E10):

Geschikt voor E10
Alle benzinemotoren van Kia, zijn geschikt voor E10. Dit heeft uitsluitend betrekking op origineel in Nederland geleverde voertuigen.

Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.

Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.

Niet geschikt voor E10
Géén, mits het originele door KIA in Nederland geleverde auto (1e registratie) betreft. Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankklep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:03 



 
Profiel   

Kidde schreef
Ik weet niet of de site al genoemd was, maar hier kan je heel makkelijk kijken of je auto of scooter E10 geschikt is: http://www.e10check.nl


Helaas geven ze geen advies over buiten europa gefrabiceerde auto's :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:28 



 
Profiel   

Renee1991 schreef
Hoe oud is je auto Nathalie? In die Euro 95 zit 10% ethanol. Dus dat is waarschijnlijk 5% meer ethanol dan voorheen. Ligt er dus echt aan wat voor auto je hebt, of hij het verdragen kan of niet.
NB: de gevolgen krijg je pas na verloop van tijd te zien, niet na één keer tanken.

Nog even terugkomend op de oldtimer bezitters onder ons: de ultimate brandstoffen zijn nog steeds het beste. Dus BP ultimate 98 of Shell V-Power.

Ik dacht 2010 een vw polo, dus wel een ‘nieuwe’ auto.. maar ik tank ongeveer 1x per maand. Ik vind hem lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:39 



 
Profiel   

Wat een ellende dit. We hebben dit bij defensie ook gehad. Daar moesten we ineens kero gaan tanken ipv diesel. Was goedkoper. Wel stond het hele wagenpark daarna pauzeloos bij onderhoud. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:45 



 
Profiel   

amies100 schreef
Kidde schreef
Ik weet niet of de site al genoemd was, maar hier kan je heel makkelijk kijken of je auto of scooter E10 geschikt is: http://www.e10check.nl


Helaas geven ze geen advies over buiten europa gefrabiceerde auto's :(

Lastig dan inderdaad! Wellicht kan je het beste bij een garage informeren wat zij er van denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:47 



 
Profiel   

Rintah schreef
Muiz schreef
De shell bij ons in het dorp heeft ook maar 1 soort benzine maar is ook over naar e10. Ik heb een hyundai dus ik kan het tanken en vind het niet zo'n probleem maar ik hoorde dat al heel wat mensen zich vergist hebben.

(Euro95 kan gewoon e10 zijn ;))


Euro 95 kan nooit E10 zijn.

E10 staat voor het ethanol gehalte in de benzine; 10%ethanol, 90% andere verbindingen. In euro 95 zijn die "andere verbindingen" 95% en 5% ethanol.

E10 hadden ze ook euro90 kunnen noemen, of ze hadden euro95 kunnen hernoemen naar E5.


Toch even deze gequote, bovenstaande is namelijk onjuist.
Euro 95 en Euro 98 staan voor het octaangehalte in de benzine en niet hoeveel ethanol erin zit.
Je kan dus gewoon een Euro 95 met 5% of 10% ethanol hebben!!!
Euro 98 heeft doorgaans 5% ethanol

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:52 



 
Profiel   

Hoe zou het dan met tuinmatriaal zitten die op benzine werken? Toen wij die kochten zei de man dat we 95 er in moesten gooien en geen 98. Dus zou die e 10 dan wel kunnen vraag ik me af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:55 



 

Kidde schreef
amies100 schreef


Helaas geven ze geen advies over buiten europa gefrabiceerde auto's :(

Lastig dan inderdaad! Wellicht kan je het beste bij een garage informeren wat zij er van denken?


Staat er ook bij op de site, voor importautos beste bij de merkdealer informeren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:55 



 
Profiel   

Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:02 



 
Profiel   

neetoch schreef
Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?


Volgens mij is dat omdat deze brandstof minder lang houdbaar is en bij het ouder worden voor smurrie zorgt.

Ik las trouwens in het artikel dat premium brandstof gemiddeld 7 cent duurder is, maar overal waar ik nu langs kom zie ik dat het prijsverschil minimaal 17 cent is -O- Dat is nogal een verschil

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:05 



 

Nathalie__ schreef
Renee1991 schreef
Hoe oud is je auto Nathalie? In die Euro 95 zit 10% ethanol. Dus dat is waarschijnlijk 5% meer ethanol dan voorheen. Ligt er dus echt aan wat voor auto je hebt, of hij het verdragen kan of niet.
NB: de gevolgen krijg je pas na verloop van tijd te zien, niet na één keer tanken.

Nog even terugkomend op de oldtimer bezitters onder ons: de ultimate brandstoffen zijn nog steeds het beste. Dus BP ultimate 98 of Shell V-Power.

Ik dacht 2010 een vw polo, dus wel een ‘nieuwe’ auto.. maar ik tank ongeveer 1x per maand. Ik vind hem lastig


Als je hem binnen die ene maand met regelmaat gebruikt moet je je geen zorgen maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:06 



 

neetoch schreef
Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?


Eens per twee weken tanken is onzin, als je je auto niet weken stil laat staan is er niks aan de hand. Ookal tank je een keer per maand, je gebruikt hem dan regelmatig genoeg.

En bij nieuwe autos hoeft dat ook geen probleem te zijn als je hem langer laat staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:07 



 
Profiel   

neetoch schreef
Ik vraag mij ook af waar ik het kan vinden dat je elke 2 weken verplicht moet tanken als je e 10 tankt? Wat daarvoor de reden is? Wat gebeurt er dan als je dat niet zou doen?

Oh, ik doe dat nooit :=. Maar ik tank gemixt dus ik weet niet of t dan ook geldt.


Moska schreef
Volgens mij is dat omdat deze brandstof minder lang houdbaar is en bij het ouder worden voor smurrie zorgt.

Ik las trouwens in het artikel dat premium brandstof gemiddeld 7 cent duurder is, maar overal waar ik nu langs kom zie ik dat het prijsverschil minimaal 17 cent is -O- Dat is nogal een verschil

Klopt idd, premium brandstof is echt wel veel duurder dan de normale Euro 95.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen