Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:15

De Blauwe Moskee in Amsterdam wil luidsprekers buiten rond de moskee voor oproep tot gebed
Net als in het midden oosten e.d normaal is.
Nu zijn de meningen daar erg over verdeeld. Men zegt ja ach, klokken van kerken mogen ook luiden dus waarom dat niet!?
Plus mensen er zwaar op tegen zijn en het zien als de islamisering Vd samenleving.
De imam van de moskee zegt dat Amsterdam maar moet wennen aan de Islam.

Ik hoor elke zondag morgen de kerkklokken luiden. Ik stoor me daar niet aan maar moet er niet aan denken dat je dagelijks dat islamitische gejank door luidsprekers hoort schallen!
Daarbij, de opmerking van de Imam dat we er maar aan moeten wennen vind ik ook vrij ongepast want ,,zij,, willen ook niet bepaald wennen aan ons westerse leven. Een huwelijk van 2 dezelfde geslachten gaat er nog steeds niet in bij ze om maar een voorbeeld te noemen. Ik zeg dus dikke Nee.

Hoe zouden jullie dat vinden als het wel zo ver gaat komen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:24

Tja het probleem is denk ik vooral dat het bedoeld is als aandachtstrekker (want je moet immers laten vallen wat je vast hebt) en het is meerdere keren per dag in tegenstelling tot de kerk.
Ik denk dat we de kerk ook maar gewoon stil moeten houden, iedereen gelijk :j

Islamisering is gewoon een smoesje om iedereen uit elkaar te drijven, we zijn inmiddels gewoon wereldbewoners dus daar horen verschillende culturen bij die je wat vaker ziet.

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:27

Het luiden van de kerkklokken is alleen op zondag (rond 10/11 uur). De meeste mensen zijn dan al wel wakker.
Het oproepen tot gebed is 5x per dag. Ook ‘s nachts.
Tijdens mijn vakantie in Turkije werd ik hier iedere nacht wakker van. Ik zou er zeker niet blij mee zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:28

Gewoon de kerkklokken stil. Hoppa weg met dat geloof

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:30

Nee, ik vind dat ook veel te ver gaan.
Ik zou me ook al storen aan kerkklokken op zondagmorgen, maar luidsprekers en dan ook nog meerdere keren per dag gaat nog weer een stap verder. Ik denk dat je daarmee Nederlanders wegdrijft uit bepaalde wijken, en meer en meer verdeeldheid creëert.
Bijna iedereen heeft een telefoon met een wekker erop. Gebruik die maar.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:36

Prima om het gelijk te trekken, maar dan ook frequentie en volume gelijk. Dus 1x per week op hetzelfde volume als de kerkklokken.
“Wennen aan” vind ik een dooddoener.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:37

Kerkklokken één keer per week en incidenteel bij een bruiloft of begrafenis is natuurlijk ook totaal te vergelijken met geschreeuw uit luidsprekers 5x per dag.

Maar wat mij betreft schaffen we die klokken op zondag ook af als dat eerlijker is. Wat herrie maken voor een feestje moet daarentegen wel kunnen vind ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:37

Kerkklokken ben ik mee opgegroeid. Die zijn meestal niet dwingend aanwezig en niet lang tenzij oproep tot mis of bij bruiloften en begrafenissen. Niet meerdere keren per dag behalve de tijdsaanduiding. Oproep tot gebed zonder versterking geen problemen mee. Maar meerdere keren per dag met luidspreker zou ik van geen enkel bedrijf accepteren.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:39

secricible schreef:
Prima om het gelijk te trekken, maar dan ook frequentie en volume gelijk. Dus 1x per week op hetzelfde volume als de kerkklokken.
“Wennen aan” vind ik een dooddoener.



Dit.. Hier ben ik 't ook mee eens.. Allebei water bij de wijn..

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:41

Kerkklokken of carillons in Amsterdam luiden alleen ter tijdsaanduiding. Geen oproep tot gebed.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:45

De kerk in mijn dorp doet al jaren geen tijdsaanduiding meer.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:47

Ik erger me ook aan de kerkklokken op zondag ochtend....en ieder heel uur. Midden in de nacht dus 12 keer.

Dus liever beide helemaal niet. Niet van een moskee maar ook niet van de kerk. Ik hoef geen oproep om naar het gebed te gaan. Iedereen heeft een smartphone en kan een reminder programmeren wanneer zijn of haar gebed of religieuze dienst van keuze begint.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:50

Ik krijg er de kriebels van :+
Geen kerkklokken, geen moskee-gebrul.
Ik zou ook nooit in de buurt gaan wonen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:51

Het is denk ik gewoon even wennen. Vliegtuigen vliegen in Amsterdam over. Politie en trauma heli hangen regelmatig in de lucht. Rolkoffers maken herrie en over dronken toeristen en de vele festivals nog maar te zwijgen. Ik vind dat wanneer je zegt zo open te staan tegenover andere geloven dat je dit ook moet toestaan. Dat je niet kan zeggen: je mag geloven wat je wil, maar.....alleen zoals wij het leuk vinden.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:53

wendyh schreef:
Het luiden van de kerkklokken is alleen op zondag (rond 10/11 uur). De meeste mensen zijn dan al wel wakker.
Het oproepen tot gebed is 5x per dag. Ook ‘s nachts.
Tijdens mijn vakantie in Turkije werd ik hier iedere nacht wakker van. Ik zou er zeker niet blij mee zijn.

Was dat maar zo. Bij mij in Assen begonnen ze om half 8 al met die ellende op zondag. Daarna om half 9 en om 10 uur weer. Waarom? Geen idee. -O- Ik woonde niet eens vlak naast de kerk maar had er toch last van.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:55

In principe vind ik in het openbaar oproepen tot gebed niet passen in een moderne samenleving. Geloof is een privé-zaak en hoort niet thuis in de openbare ruimte. Dat geldt wat mij betreft voor kerkklokken net zo goed als voor oproep tot gebed door een moskee.

Wel is het zo dat kerkklokken niet per se altijd een religieuze betekenis hebben. Denk aan een carillon, of het luiden van kerkklokken tijdens een feestdag. Kerkklokgelui hoort bij onze cultuur. Dat maakt ook uit voor de beleving. Islamitische gebedsoproepen, 5x per dag, lijken mij persoonlijk nogal storend voor omwonenden. Dat het in Islamitische landen een gebruik is wil nog niet zeggen dat dat hier ook zou moeten. Het is ook niet noodzakelijk voor de geloofsbelijding.

Juridisch zou het echter nog weleens lastig kunnen zijn het te verbieden als men een beroep doet op de godsdienstvrijheid.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:57

Ik denk dat er vanuit het beleid duidelijk moet worden gedefinieerd welke plaats 'geloof' in de samenleving heeft. Deze plaats moet dan voor elke levensbeschouwing gelden.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:57

Jennyj01 schreef:
Het is denk ik gewoon even wennen. Vliegtuigen vliegen in Amsterdam over. Politie en trauma heli hangen regelmatig in de lucht. Rolkoffers maken herrie en over dronken toeristen en de vele festivals nog maar te zwijgen. Ik vind dat wanneer je zegt zo open te staan tegenover andere geloven dat je dit ook moet toestaan. Dat je niet kan zeggen: je mag geloven wat je wil, maar.....alleen zoals wij het leuk vinden.

Het is bewezen dat mensen die in een luidruchtige omgeving wonen gemiddeld een aantal jaren eerder sterven dan mensen die in een rustig gebied wonen. Dus nee, geen kwestie van 'even wennen' :n

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:58

Ik zou knettergek worden als er rond zonsopkomst elke dag een gebedsoproep door de straat zou schallen. Of dat nu kerkklokken of via een minaret is.

Gebedsoproepen zijn voor mij onnodig en niet meer van deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:02

Nee. Die oproepen zijn vijf keer per dag he? Heerlijk als je daardoor wakker wordt. Sommige mensen wennen namelijk lastig aan lawaai. Val andere mensen aub niet lastig met jouw geloof, Kortom: geen gebedsgebrul en geen klokken.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:04

Hier in Utrecht staat er een grote moskee bij de Kanaalstraat, je wil niet weten wat een decibels daar uitkomen!
Al krijg ik geld toe ga ik daar niet wonen :n

Edit, inderdaad niet meer van deze tijd dus niet toestaan.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:06

Stop die kerkklokken dan ook maar helemaal. Niet dat ik er tegenwoordig nog last van heb hoor, want ik ben toch altijd eerder eruit, maar wat heb ik mij daar aan geërgerd in mijn jonge jaren, als je net terug was van een nacht stappen en je bed in was gedoken om eens een goede dag slaap te pakken en die krengen gingen tekeer. Begreep dat ook nooit, waarom in hemelsnaam op zondag?! Dan was het die ene dag in de week lekker rustig buiten, gingen die etters tekeer en dan al om 8 uur ook.

Geloof dat ik moordneigingen zou krijgen als je dat 5 per dag moet gaan aanhoren dat geschreeuw. Alle dagen van de week, het hele jaar door.

Aan de andere kant; gewoon lekker toestaan, dan is de burgeroorlog in Nederland binnen 1 week al een feit, ipv dat het nog lekker blijft doorsudderen zoals het nu aan het doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:14

Wonende in Amsterdam West zeg ik nee, doe maar niet. Ik hoef echt niet vijf keer op een dag die herrie. Ik heb hier al 5 keer op een dag de hele wijk vol staan met auto's (vooral taxi's) en bijna wekelijks wel een toeterstoet of twee, als dan niet inclusief bijbehorende trommels en gillers en op zaterdag en zondagochtend om 07.30-08.00 de krijsende koters van mijn buren die zelf denk ik willen uitslapen en het grut naar buiten smijten.

En ik vind alles leuk en gezellig en iedereen is welkom, ik wil ook niet weg uit mijn wijkje, ik hou van de diversiteit. Maar laten we geen overlast voor elkaar veroorzaken of doen of we in een ander land dan Nederland zijn. Het moet allemaal niet doorslaan naar dat ik me in het buitenland (ongeacht WELK land dan ook) waan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-19 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:18

"Isamatisering van de samenleving" vind ik zo'n kul argument in dit soort discussies. Er wonen moslims in Nederland. En christenen, en boeddhisten, en atheïsten, en Hindoestanen etc, etc.
Vrijheid van geloof, goede zaak. En iedereen moet zich aan dd nederlandse wetgeving houden. Geluidsoverlast is geluidsoverlast, of je nu aan je kerkklokken hangt, in een luidspreker tettert, of op een gong loopt te rossen.
Oproepen tot gebed? Maak een groepsapp aan zou ik zeggen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:26

chanicha schreef:
Hier in Utrecht staat er een grote moskee bij de Kanaalstraat, je wil niet weten wat een decibels daar uitkomen!
Al krijg ik geld toe ga ik daar niet wonen :n

Ik heb daar dus heel dichtbij gewoond, was prima te doen. :)

Ik heb heel dichtbij de grootste moskee van Nederland gewoond. En dat "islamitische gejank" viel best wel heel erg mee. En huwelijk tussen gelijke geslachten wordt in heel veel kerken / de meeste kerken niet echt getolereerd nog hoor. Ken er genoeg die wel even zo iemand willen genezen van zijn ziekte. Het Christendom is geen haar beter.

Je mag het best verbieden, maar dan ook aub die luide klokken niet zo vroeg in de ochtend. :P