Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 21:30

IHN schreef:
Shadow, dan discrimineer ik. Ik vind nl niet specifiek dat autochtone nederlanders meer zeggenschap hebben...ik vind wel dat mensen die naar een ander land komen om zich te vestigen, of ze nu vluchteling zijn, of voor de welvaart komen, zich dienen aan te passen aan de gebruiken van dat land. Wat ze zelf doen in hun privé moeten ze helemaal zelf weten, maar zaken als moskeeen die gaan luiden, proberen onze gewoontes te veranderen: nee.


Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

Maar wat je hier zegt IS een verandering van een goede, oeroude Nederlandse gewoonte.

Dus waar je nu exact heen wil is mij koffiedik.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:44

Ik denk dat ik als autochtone Nederlander misschien soms meer de behoefte heb om bepaalde Nederlandse tradities of gewoontes te veranderen dan mijn allochtone medelanders.
Waarom wordt ervan uitgegaan dat "zij" verandering willen en "wij" niet?

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:33

Nikass schreef:
Ik denk dat ik als autochtone Nederlander misschien soms meer de behoefte heb om bepaalde Nederlandse tradities of gewoontes te veranderen dan mijn allochtone medelanders.
Waarom wordt ervan uitgegaan dat "zij" verandering willen en "wij" niet?


Waarbij ik me dan afvraag Nikass, wie is dan een allochtone medelander?
De zwarte vrouw op de hoek, wiens ouders al in Nederland woonde en die ook geboren is in Nederland? Waar lang geleden Nederlanders in het land waar de grootouders vandaan kwamen, op expansie drift gingen? Die expansie drift ging zo ver, dat die Nederlanders, onze voorouders, Afrikanen naar dat land hebben gehaald en nogal de keer gingen als het om de slavenhandel ging (onze voorouders waren een van de meest beruchte slavenhandelaren van de hele wereld)? Zijn dat de allochtone medelanders in in de beleving van een aantal mensen in dit topic?
Voor mij is iedereen die in Nederland geboren is, Nederlander, ongeacht kleur, ras of geloof. Dus dan praten we over autochtone Nederlanders.

Ik heb ook als Nederlander behoefte om de zwarte Piet te veranderen, want vindt dat echt niet meer kunnen in deze tijd en schaam me er zelfs voor.

Maar, als het om de kerkklokken gaat, moskeeën die oproepen tot gebed e.a. gelovige instellingen die dat willen doen, dan hoeft dat van mij persoonlijk niet. Zoals ik al eerder zei: "laat de beminde gelovigen een app installeren op hun telefoon, zodat de priester, rabbi, Iman e.a hun kunnen oproepen tot gebed via de app".

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:00

Persoonlijk zou het voor mij een reden zijn om zo snel mogelijk te verhuizen als besloten zou worden dit in mijn buurt te doen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:39

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat ik als autochtone Nederlander misschien soms meer de behoefte heb om bepaalde Nederlandse tradities of gewoontes te veranderen dan mijn allochtone medelanders.
Waarom wordt ervan uitgegaan dat "zij" verandering willen en "wij" niet?



Voor mij is iedereen die in Nederland geboren is, Nederlander, ongeacht kleur, ras of geloof. Dus dan praten we over autochtone Nederlanders.



Helaas geldt dit voor een grote groep mensen niet.
Er wordt niet voor niets altijd geroepen: rot maar op naar je eigen land; aanpassen of wegwezen enz.
Zodra je een kleurtje hebt of een "vreemde" achternaam, wordt je toch als buitenlander of allochtoon gezien. En je mag zeker geen kritiek hebben op een gewoonte of traditie in Nederland. :D
Je moet vooral je aanpassen en dankbaar zijn ;)

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:55

Electra63 schreef:
Je moet vooral je aanpassen en dankbaar zijn
De dankbaar heid moet natuurlijk van twee kanten komen, want veel "buitenlanders", hebben erg veel voor Nederland gedaan als het om hun werken gaat.

Het aanpassen vind ik mag wel degelijk gevraagd worden als het om bepaalde westerse normen en waarde gaat die verankerd zijn in onze grondwet.
Ik denk dan aan het feit
1. dat we in NL geen totale gezichtsbedekking accepteren (20 jaar geleden mijn puberzoon naar binnen getrokken die met een Arafat sjaal zijn gezicht totaal had bedekt met vrijlating van zijn ogen→ en hem dat gewoon verboden→ want dat maakt mensen bang en moet je in die tijd van onrust rondom de PLO helemaal niet willen. Dat was een van de weinige puberruzies die we samen hebben gehad, maar na uitleg begreep hij het wel).
2. dat we allerlei relaties accepteren en iedereen daarin in hun waarde laten en dat Nl als 1ste land het homohuwelijk erkende (ben ik trots op!);
3. dat we vrijheid hebben van meningsuiting en dat we tolerant zijn.

Ik heb ook ooit boos tegen een salafistische moslim gezegd bij ons in de straat, dat als Nederland zo slecht is en wij zo verdorven, dat hij dan maar beter in Saoedi-Arabië kan gaan wonen. Hij verbood zijn jongetjes van 3 en 5 jaar om mij te groeten :oo
Ik was toen zo boos. Toen de man met zijn jongetjes weggereden was naar de moskee, legde een andere moslim buurman mij uit, dat die man het salafistische geloof aanhing en dat hij erg fundamentalistisch was en dat de moslims bij ons in de wijk niets met hem hadden. Zijn vrouw moest ook altijd binnen blijven.

Aanpassen vragen vind ik normaal. Maar dan wel over en weer.

Zwarte Piet grappig en normaal vinden door autochtone Nederlanders die daarmee totaal voorbij gaan aan het afschuwelijke slavernij verleden en de bloederige handen die onze voorouders gemaakt heeft en de jonge slaafjes vroeger uit die landen die (daar zijn portretten van) met het uiterlijk van zwarte Piet in nette pakjes de burgerij in Nederland zelfs, moesten bedienen, weggehaald bij hun vader en moeder, vind ik dan weer zo schaamtevol. Daar mag wel enige aanpassing van onze kant denk ik dan in het kader van voortschrijdend inzicht.

Maar het moet wel over en weer. Als ik in Egypte, Tunesië de prachtige moskeeën bezoek, dan doe ik dat met een lange broek en heb een mooie geklede sjaal om mijn hoofd geslagen. Dat heeft met respect te maken. Maar in Nederland vind ik, dat de meisjes gewoon in rokjes etc. over straat moeten kunnen zonder dat daar zelfs maar negatief naar gekeken wordt. En dat is er vaak niet bij.

Ik heb teveel halfbloedjes geboren gezien van vader moslim jongens die zoals een moslim ooit mij uitlegde: "de Nederlandse meisjes leuk vinden om mee naar bed te gaan, maar trouwen zullen ze in principe de uitzondering nagelaten, niet met ze doen".
De uitzondering is dan weer de dochter van mijn beste vriendin die een vreselijk leuke knul heeft getrouwd en die twee zijn erg gelukkig met hun gezinnetje. Hij is een vrijzinnige moslim en zij een vrijzinnige Christen. Geen probleem daar.
Dat is dan weer de dubbele normaal. Aan de ene kant wordt er op onze meisjes neergekeken, maar om mee te wippen zijn ze dan wel weer goed want dat ligt toch iets lastiger vaak in de wat strengere gemeenschappen.

Er valt heel veel te zeggen over dit onderwerp, want de moslim gemeenschap heeft net zo veel boter op hun hoofd als de niet moslim gemeenschap als het gaat om accepteren van elkaars gewoontes. Daarnaast en dat is een goede zaak, komt ook steeds meer kritiek uit de moslim gemeenschap als het gaat om de Salafistische zaken die spelen rondom onderwijs en diensten in de moskee.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 11:17

Willl65 schreef:
Persoonlijk zou het voor mij een reden zijn om zo snel mogelijk te verhuizen als besloten zou worden dit in mijn buurt te doen.

Daar denken zelfs een heleboel moslims hetzelfde over :D

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:48

Janneke2 schreef:
IHN schreef:
Shadow, dan discrimineer ik. Ik vind nl niet specifiek dat autochtone nederlanders meer zeggenschap hebben...ik vind wel dat mensen die naar een ander land komen om zich te vestigen, of ze nu vluchteling zijn, of voor de welvaart komen, zich dienen aan te passen aan de gebruiken van dat land. Wat ze zelf doen in hun privé moeten ze helemaal zelf weten, maar zaken als moskeeen die gaan luiden, proberen onze gewoontes te veranderen: nee.


Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

Maar wat je hier zegt IS een verandering van een goede, oeroude Nederlandse gewoonte.

Dus waar je nu exact heen wil is mij koffiedik.


kun je verduidelijken wat je bedoelt?

en nog ff over dat groeten. Toen ik bij een pomp werkte, was er ook een man die weigerde wisselgeld aan te nemen. Praatte ook niet.. sloeg met zijn hand op de toonbak ten teken dat ik het neer moest leggen... mooi niet dus.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:40

IHN schreef:
Ik vind nl niet specifiek dat autochtone nederlanders meer zeggenschap hebben...ik vind wel dat mensen die naar een ander land komen om zich te vestigen, of ze nu vluchteling zijn, of voor de welvaart komen, zich dienen aan te passen aan de gebruiken van dat land. Wat ze zelf doen in hun privé moeten ze helemaal zelf weten, maar zaken als moskeeen die gaan luiden, proberen onze gewoontes te veranderen: nee.

Citaat:
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.

Maar wat je hier zegt IS een verandering van een goede, oeroude Nederlandse gewoonte.

Dus waar je nu exact heen wil is mij koffiedik.

Citaat:
kun je verduidelijken wat je bedoelt?
[/quote]

Een oeroude Nederlandse gewoonte is religieuze tolerantie.
De Joden die vrijwel overal in Europa werden vervolgd, dansten in Amsterdam met de Totahrollen op straat als het feest 'vreugde over de Torah' op de kalender stond.
Ketters als Leibnitz en Spinoza en vrijdenkers als Descartes konden hier hun ideeën publiceren en er in het openbaar over praten.

Her en der werd wel gemord, maar niemand die eiste dat ze maar netjes volgens de calvinistische leer moesten gaan leven.
(Idem: doe het maar thuis achter de voordeur, maar niet in "onze" openbare ruimte.)(Aanhalingstekens, want 'wie is die wij, die ons die de openbare ruimte 'bezit''?)

Zelfs de roomsen hadden (beperkte, want de oude onderdrukkers) godsdienstvrijheid.

Dus wat jij vraagt van nieuwkomers is geen wezenlijke Nederlandse traditie oid. In tegendeel.
(En daarna wordt het 'pas je aan aan ons' natuurlijk al helemaal raadselachtig...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-11-19 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:45

Janneke2 schreef:
Een oeroude Nederlandse gewoonte is religieuze tolerantie.
De Joden die vrijwel overal in Europa werden vervolgd, dansten in Amsterdam met de Totahrollen op straat als het feest 'vreugde over de Torah' op de kalender stond.
Ketters als Leibnitz en Spinoza en vrijdenkers als Descartes konden hier hun ideeën publiceren en er in het openbaar over praten.

Her en der werd wel gemord, maar niemand die eiste dat ze maar netjes volgens de calvinistische leer moesten gaan leven.
(Idem: doe het maar thuis achter de voordeur, maar niet in "onze" openbare ruimte.)(Aanhalingstekens, want 'wie is die wij, die ons die de openbare ruimte 'bezit''?)

Zelfs de roomsen hadden (beperkte, want de oude onderdrukkers) godsdienstvrijheid.

Correct, echter wederkerigheid is daarbij essentieel en daar zijn terecht of onterecht twijfels bij.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:52

Citaat:
Correct, echter wederkerigheid is daarbij essentieel en daar zijn terecht of onterecht twijfels bij.


On topic: ik woonde in 1985 in Leiden en daar hoorde je de muezzin op vrijdagmiddag.
Ik heb dat nooit ervaren als gebrek aan wederkerigheid.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:07

Moet je tegenwoordig doen als Jood @Janneke.
Kom je niet meer zonder kleerscheuren vanaf . Als er 1 groep is die zich in Nederland moet verstoppen zijn het de Joden wel.
Zelfs ik heb een vluchtplan liggen dus breek mij de ... niet open

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:13

Willl65 schreef:
Moet je tegenwoordig doen als Jood @Janneke.
Kom je niet meer zonder kleerscheuren vanaf.


Dat weet ik.
En dat vind ik een schandaal.

(En dat de staat Israël zich misdraagt jegens de Palestijnse inwoners van bezet gebied - overtredingen van het internationale recht - moge waar zijn, en is ook een grof schandaal maar heeft niets van doen met de geschonden rechten van Nederlandse staatsburgers die Joods zijn.
Ik kan meestal naar de kerk zonder politiebewaking, geen sjoeldienst kan nog zonder.....)

En dat is dus een breuk met een goede, oeroude Nederlandse traditie en wat mij betreft verre van hoe het zou moeten zijn.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:17

Mag je mij vertellen waar je die info vandaal haal. Ik zit bovenop het nieuws in Israel en ik kan je vertellen dat Israel reageert op raketaanvallen.
Dat de media het hier doet voorkomen dat het anders is laat een hoop zien . Na 12 raketten afgelopen vrijdag hebben ze gereageert
Voorbeeld
Israel wordt aangevallen. Tweede telegraaf kop en derde de “onschuldige” dode

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sorry off topic praat er graag eens op een andere manier met je over
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 03-11-19 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:23

Als atheist heb ik niets met of tegen welk geloof dan ook.
Het valt me echter op, dat er weinig tolerantie is onder de verschillende geloven tegenover elkaar.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:35

Willl65 schreef:
Mag je mij vertellen waar je die info vandaal haal.


Ik noem:
de afwezigheid van onafhankelijke rechtspraak.
Persoon 1 wordt verdacht van een aanslag - in Palestijnse ogen, en niet compleet ten onrechte |( |( |( |( |( een verzetsdaad tegen een illegale bezetting -
terwijl er juridisch 'slechts' sprake is van verdenking,
wordt er al gestraft.
De straf is doorgaans collectief.
Bijvoorbeeld midden in de nacht de familie opbellen, 'u heeft drie uur de tijd, daarna wordt uw huis opgeblazen'.

Dubbele schending van het internationale recht dat Israël op papier erkend heeft tov de Palestijnen.
(Zowel het collectieve van de straf als de afwezigheid van een proces.)

Enne: retaliation bij luchtaanvallen, huuuuuu.
Mijn gedachte was:"als het luchtalarm gaat, ga je naar de schuilkelder".
Nu, in Gaza ligt heel erg veel in puin - er zijn geen schuilkelders.
(Of nu ja, voor de rijkste 3%.)
...zit je al 'vast' in Gaza, gaat het luchtalarm - waar moet je heen als mens...?

En |( |( |( |( Israël is een land in oorlog, met een actieve militaire censuur.

Collectieve straffen zijn in officiële stukken normale toestanden "en ze moeten het maar afleren".

In werkelijkheid is het oogkleppenwerk en voedt het de haat.
Wat ik hier schrijf is niet wat in de gemiddelde krant in Nederland terechtkomt, mijn bronnen liggen bij vrienden die bij een NGO werken.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:34

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat ik als autochtone Nederlander misschien soms meer de behoefte heb om bepaalde Nederlandse tradities of gewoontes te veranderen dan mijn allochtone medelanders.
Waarom wordt ervan uitgegaan dat "zij" verandering willen en "wij" niet?


Waarbij ik me dan afvraag Nikass, wie is dan een allochtone medelander?
De zwarte vrouw op de hoek, wiens ouders al in Nederland woonde en die ook geboren is in Nederland? Waar lang geleden Nederlanders in het land waar de grootouders vandaan kwamen, op expansie drift gingen? Die expansie drift ging zo ver, dat die Nederlanders, onze voorouders, Afrikanen naar dat land hebben gehaald en nogal de keer gingen als het om de slavenhandel ging (onze voorouders waren een van de meest beruchte slavenhandelaren van de hele wereld)? Zijn dat de allochtone medelanders in in de beleving van een aantal mensen in dit topic?
Voor mij is iedereen die in Nederland geboren is, Nederlander, ongeacht kleur, ras of geloof. Dus dan praten we over autochtone Nederlanders.

Ik heb ook als Nederlander behoefte om de zwarte Piet te veranderen, want vindt dat echt niet meer kunnen in deze tijd en schaam me er zelfs voor.

Maar, als het om de kerkklokken gaat, moskeeën die oproepen tot gebed e.a. gelovige instellingen die dat willen doen, dan hoeft dat van mij persoonlijk niet. Zoals ik al eerder zei: "laat de beminde gelovigen een app installeren op hun telefoon, zodat de priester, rabbi, Iman e.a hun kunnen oproepen tot gebed via de app".


Voor mij zeker ook, ik reageerde alleen op het feit dat hier door sommigen in "wij" en "zij" gedacht wordt, en waarbij dan ook nog wordt ingevuld wat welke groep denkt. En omdat daar ook wordt ingevuld dat ik, als blanke Nederlander, het wel vervelend zal vinden om "Nederlandse tradities" in te leveren (wat al flauwekul op zich is), wilde ik even aangeven dat ik daar toch anders in sta.

Als het gaat over "allochtone Nederlanders" (en het begrip klopt dus niet, maar zo wordt het wel in de volksmond gebruikt) gaat het meestal over Marokkanen, zelfs al zijn die hier geboren, en als het over de ZP discussie gaat over Surinamers of ieder ander met een kleurtje.
Ja het is te bizar voor woorden wat mij betreft, maar ik ben geen juwelier die overvallen is door Marokkanen, en misschien zou ik dan ook geneigd zijn om wat ongenuanceerder te gaan denken.
Daarmee zeg ik niet dat dat terecht is, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind wel dat we moeten luisteren naar mensen die, zoals SP, last hebben van criminaliteit en die zich onbegrepen voelen door de politiek die dat lijkt te ontkennen. Ik weet als geen ander dat criminaliteit niet cultuur gebonden is, maar als jij meerdere keren op straat wordt lastig gevallen door Marokkanen is het niet heel raar dat je even niet meer in staat bent om genuanceerd te denken, en te denken dat dat misschien bepaalde oorzaken heeft.
Ik denk dat je dan beter in gesprek kunt gaan met mensen en kunt kijken hoe je hun onvrede of gevoel van onveiligheid kunt verminderen, dan dat je zegt: "mijn opa is ook een keer overvallen en dat was door een blanke". Want dat komt dan denk ik niet over.

[size=7]Dat gezegd hebbende: Zwarte Piet is achterhaald en iets om je kapot voor te schamen (dit zei Doutzen Kroes jaren geleden al, en ze had uiteraard gelijk)[/size]
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-11-19 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:39

pien_2010 schreef:
Er valt heel veel te zeggen over dit onderwerp, want de moslim gemeenschap heeft net zo veel boter op hun hoofd als de niet moslim gemeenschap als het gaat om accepteren van elkaars gewoontes. Daarnaast en dat is een goede zaak, komt ook steeds meer kritiek uit de moslim gemeenschap als het gaat om de Salafistische zaken die spelen rondom onderwijs en diensten in de moskee.


Mee eens :j

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:17

Janneke2 schreef:
Willl65 schreef:
Mag je mij vertellen waar je die info vandaal haal.


Ik noem:
de afwezigheid van onafhankelijke rechtspraak.
Persoon 1 wordt verdacht van een aanslag - in Palestijnse ogen, en niet compleet ten onrechte |( |( |( |( |( een verzetsdaad tegen een illegale bezetting -
terwijl er juridisch 'slechts' sprake is van verdenking,
wordt er al gestraft.
De straf is doorgaans collectief.
Bijvoorbeeld midden in de nacht de familie opbellen, 'u heeft drie uur de tijd, daarna wordt uw huis opgeblazen'.

Dubbele schending van het internationale recht dat Israël op papier erkend heeft tov de Palestijnen.
(Zowel het collectieve van de straf als de afwezigheid van een proces.)

Enne: retaliation bij luchtaanvallen, huuuuuu.
Mijn gedachte was:"als het luchtalarm gaat, ga je naar de schuilkelder".
Nu, in Gaza ligt heel erg veel in puin - er zijn geen schuilkelders.
(Of nu ja, voor de rijkste 3%.)
...zit je al 'vast' in Gaza, gaat het luchtalarm - waar moet je heen als mens...?

En |( |( |( |( Israël is een land in oorlog, met een actieve militaire censuur.

Collectieve straffen zijn in officiële stukken normale toestanden "en ze moeten het maar afleren".

In werkelijkheid is het oogkleppenwerk en voedt het de haat.
Wat ik hier schrijf is niet wat in de gemiddelde krant in Nederland terechtkomt, mijn bronnen liggen bij vrienden die bij een NGO werken.

Het is duidelijk een eenzijdig verhaal. Zonder enige vermelding van het waarom . Het is of topic maar ik kan dit niet onbeantwoord laten.
Nogmaals ik kan feitelijke onderbouwing geven met bronvermeldingen.

Geen vermelding van tereur waar Israel dagelijks mee te maken heeft. Mes aanvallen die dagelijks plaatsvinden, vergoedingen die door PA betaald worden als er een Jood wordt vermoord of als je verwond raakt geen woord over de tientallen raketaanvallen , vrijdag 12 waarbij een huis is geraakt weer. Zie je daar iets van terug in de media? Nee ja de reactie die erop volgt. Eergisteren is er door de PA een oproep gedaan (is gewoon op beeld) aan alle palestijnen te wereld om Joden te vermoorden. Zie je daar iets van terug in de media? Nee
Maar wel janken als de reactie komt gericht op militaire hamas doeleinden.
Wat je zegt is geheel Hamas bestuur en PA die leiden de boel in Gaza
En waarom is het Israel zijn schuld dat de PA geen schuilkelders heeft voor zijn burgers? Tis niet alsof ze geen miljarden ontvangen vanuit de EU. Is het Israel zijn schuld dat de PA de gaza burgers gebruikt als schild ? Nee . Feit is dat er vanuit Gaza dagelijks geprobeerd wordt Israelische burger slachtoffers te maken en dat Israel er alles aan doet om alleen militaire Hamas doeleinden te raken in reactie op.
En als we het hebben over internationaal recht heb je het dan over de vn / UN? Ja laten we dat even onder de loep nemen.
Waar landen beslissen die zelf de meest vreselijke mensenrechten schenden, een facade!

En dan de illigale bezetting door Israel.
Feit is dat voor 1967 er geen palestijnen zoals je die nu kent bestond. Dat waren namelijk voor die tijd Jordanen en Egyptenaren.
De palestijnen van vroeger waren Joden. Met een davidster in de vlag en zelfs een voetbalelftal van voor de oorlog.
Maar die “jordanen en egyptenaren” die al in Israel woonde ten tijde van oprichting van Israel zijn dus niet verdreven. Die zijn vrijwillig vertrokken omdat Egypte en Jordanie ze dat vroeg te doen. Want die zouden die Joden wel even uitmoorden.
En dat is dus even heel anders uitgepakt.
Ik zeg niets wat niet terug te vinden is in echte geschiedenisboeken. Iets met Engelse mandaat. De grootste leugen is wel de hedendaagse palestijnse identiteit. Ik heb bronnen en beeldmateriaal van het feit dat palestijnen voor de oorlog Joden waren . En dat de hedendaagse palestijnen egyptenaren en Jordanezen.
Het gaat hier niet om land het gaat om vernietiging van Israel. Niets meer niets minder
Vrede is al 5 x aangeboden.
En laten we hebben over de massale moordpartij op de Joden hebben in Hebron in 1929.
Nee ook dat is een stukje geschiedenis die buiten de discussie gehouden wordt.
Conclusie
Israel verdedigd zijn volk.
Als zij de wapens neerleggen is er de volgende dag geen Israelier meer levend.
Als de “palestijnen “ hun wapens neerleggen zal er vrede zijn dat is het verschil.
Ga Israel niet veroordelen om wat de palestijnse leiders doen.
En dan nog iets er werken duizenden palestijnen in Israel. Lees je dat in de media? Nee
Lees je in de media dat Palestijnen niet naar Israelische ziekenhuizen mogen can PA maar dat die zelf wel gaan? Nee natuurlijk niet.
Lees je over de samenwerking tussen Israel en Palestijnse boeren? Nee
En Egypte grenst ook aan Gaza. Enig kritiek die kant op waarom zij hun grenzen dicht houden?
Nee natuurlijk niet het is Israel die de foute is .
Wat mij betreft wordt het tijd dat de juiste agressor wordt aangesproken namelijk de PA die 14 jaar geleden door de gazanen zelf zijn gekozen voor een 4 jaar termijn die al 14 jaar duurt. Daar zit het probleem niet bij het land wat zijn burgers ten allen tijden veilig probeert te houden.
Ik ben er gaan kijken. Aan beide kanten al mag je Judea en rammelah niet in als Israelische ik ben er geweest . Het gaat niet om land het gaat om pure haat. Geen vredes deal die Israel maakt zal geaccepteerd worden (5x al!!!)
Er zijn momenteel al opstanden tegen het beleid in gaza lees je daarover in de media? Nee
Het is gemakkelijk om vanaf veilige afstand met je vinger te wijzen maar feitelijk gezien is het onderbuik gevoel !
Beteken dit dat Israel geen fouten maakt ?
Nee er zijn misstanden re melden en gelukkig worden die wel degelijk aan de kaak gesteld en waar nodig aangepakt.
Maar ga mij niet vertellen dat wat er in Gaza gebeurt of niet gebeurt bij Israel is neer te leggen. Die hebben hun eigen leiders die miljarden ontvangen van de EU.
De geschiedenis is geschreven en ook al worden de meest smerige leugens de wereld in gegooid en moet geschiedenis herschreven worden de waarheid is al erg genoeg

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:25

Ik houd het kort: mijn bron is een vriendin die werkt in de bezette gebieden bij een NGO.
(Als zodanig niet controleerbaar, maar iedereen kan contact opnemen met het rode kruis, plaatselijk bekend als de rode halve maan.)

Ik ontken niet 'dat de staat Israël meent haar volk zo te moeten verdedigen'.
(Ik schreef dat Israël een staat in oorlog is.)
...mijn mening is dat ze het compleet verkeerd doen. 'Vrede is geen mooi hemels gevoel, maar een lastig compromis dat je per definitie sluit met een tegenstander' aldus Amos Oz.
De huidige wantoestanden voeden de haat en Joden wereldwijd zijn de pineut.

En please: ik vermeldde het feit dat er geen schuilkelders zijn in Gaza.
Ik sprak niet over schuld.
(Wel is er 'gebrek aan alles' en als er cement oid is, krijgt huizenbouw voorrang. Op zich wellicht terecht, maar de keuze is afschuwelijk.)

En ik sprak over het feit dat de staat Israël - net als Nederland - een serie internationale verdragen heeft ondertekend.

Just for clarity: denk even de EU en de Navo weg.
Binnen bepaalde grenzen hebben we dan als Nederland het recht om België te bezetten.
(Al dan niet met een beroep op de geschiedenis.)
....dat houdt niet in dat we collectieve straffen mogen opleggen aan Belgen of dat we bij verdenking mogen besluiten het huis van de familie van de verdachte op te blazen.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:11

Weet je dit is niet in het kort uit te leggen. Dat is 1
En ten 2de
Ik vind je berichtgeving erg gekleurd en eenzijdig.
Israel laat zijn bewoners niet afslachten.
Nu niet nooit niet.
En het is niet Israel die verantwoordelijk is voor Gaza.
Dat is PA en Hamas gefinancierd door EU met miljarden ieder jaar weer.
Jij begon met de schandalige manier waarop Israel met “palestijnen “ omgaat mag geen reden zijn etc.
Vervolgens geef je voorbeelden van situatie die notabene door hun eigen leiding veroorzaakt wordt.
Geen woord over Egypte die gewoon aan de Gaza vastzit. Geen woord over hoe de haat erin gepompt wordt om het verdienmodel gaande te houden.
Ik ben daar wel een beetje klaar mee.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:21

Israël is zeker niet de onschuldige partij in dit verhaal. Ze hoeven geen mensen te sturen om in de bezetten gebieden te gaan wonen.

Dat Israël zich probeert te verdedigen is een ding. Maar de manier waarop ze dat nu doen is op geen enkele manier te verdedigen.

Maar ik denk dat de politieke situatie in Israël echt wel heel erg off-topic is.

Het gaat over een moskee in Amsterdam.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:26

...en over de oeroude Hollandse traditie van tolerantie: vrijdenkers, "ketters", en mensen die om wat voor reden dan ook vervolgd werden waren welkom.
Waarbij ze gewoon hun eigenheid mogen/ mochten bewaren. ("Behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet".)

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:29

Popstra schreef:
Willl65 schreef:
Persoonlijk zou het voor mij een reden zijn om zo snel mogelijk te verhuizen als besloten zou worden dit in mijn buurt te doen.

Daar denken zelfs een heleboel moslims hetzelfde over :D


Dat lijkt mij wel heel sterk ;)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:31