Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:08

oomens schreef:
Pipodipo schreef:
Tolerantie is trouwens helemaal niet iets positiefs en daarom helemaal niet wenselijk als je het hebt over omgaan met de verschillende bevolkingsgroepen in ons land.

In hoeverre is dat niet iets positiefs? Dat lijkt mij toch een soort van redelijk minimum om te mogen verwachten?
Alles meer dan dat, dus ook het accepteren van vreemde gewoonten of gebruiken, dat is extra, en de mate waarin dat wenselijk is, daarover kan gediscussieerd worden.

Acceptatie lijkt mij wenselijker dan tolereren. Die gedachte heb ik omdat je met accepteren dichterbij elkaar komt dan met alleen tolereren.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:42

elnienjo schreef:
Jij zou het niet als overlastgevend beschouwen als jij elke nacht om 4 uur wakker gejammerd wordt?


Waar wordt er gesproken over dat je elke nacht om 4 uur wakker gemaakt gaat worden? Nergens. Dat verzin je er zelf bij.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:43

Pipodipo schreef:
Acceptatie lijkt mij wenselijker dan tolereren. Die gedachte heb ik omdat je met accepteren dichterbij elkaar komt dan met alleen tolereren.

Acceptatie is alweer een stap verder. Daarvóór moet je al tolerantie hebben, voordat je je überhaupt met acceptatie bezig kunt houden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 00:48

elnienjo schreef:
Jij zou het niet als overlastgevend beschouwen als jij elke nacht om 4 uur wakker gejammerd wordt?


Ik wordt hier iedere ochtend om 4 uur wakker gejammerd.

Eerst 4 klokslagen door de katholieke kerk in de straat en daarna 2 minuten later door de protestante kerk in de dorpsstraat. ( waarom ze dat toch na elkaar moeten doen is mij al 10 jaar een raadsel)

Maar dat is in het geval van deze moskee helemaal niet aan de orde....die gaat op vrijdag middag “ jammeren”.

En mochten ze dat gaan veranderen naar 4 uur in de ochtend...dan, dan kunnen we altijd nog gaan jammeren over geluidsoverlast bij de gemeente.

Wie dan leeft die dan zorgt zeg maar.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 06:32

NatasjavE schreef:
elnienjo schreef:
Jij zou het niet als overlastgevend beschouwen als jij elke nacht om 4 uur wakker gejammerd wordt?


Ik wordt hier iedere ochtend om 4 uur wakker gejammerd.

Eerst 4 klokslagen door de katholieke kerk in de straat en daarna 2 minuten later door de protestante kerk in de dorpsstraat. ( waarom ze dat toch na elkaar moeten doen is mij al 10 jaar een raadsel)

Maar dat is in het geval van deze moskee helemaal niet aan de orde....die gaat op vrijdag middag “ jammeren”.

En mochten ze dat gaan veranderen naar 4 uur in de ochtend...dan, dan kunnen we altijd nog gaan jammeren over geluidsoverlast bij de gemeente.

Wie dan leeft die dan zorgt zeg maar.

Voorkomen is beter dan genezen wat mij betreft.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:00

Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:08

NadjaNadja schreef:
Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?

Tijdens reizen in moslimlanden heb ik het regelmatig meegemaakt (Maleisie, Indonesie en een stel in Noordelijk Afrika) Daar past het in de cultuur en ga ik als toerist uiteraard niet zeiken over de te vroege 'wake up call'. Maar in mijn leefgebied wil ik het niet horen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 08:30

NadjaNadja schreef:
Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?


Toen ik in Rotterdam werkte. Op vrijdagmiddag :)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:33

NatasjavE schreef:
NadjaNadja schreef:
Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?


Toen ik in Rotterdam werkte. Op vrijdagmiddag :)


En dat is toch eigenlijk een stuk chiller dan op zondagochtend :')
Hier gingen ze net alweer 5 minuten flink tekeer... De kerken dus, laat dat duidelijk zijn.

Ik snap niet zo goed waarom we zo krampachtig willen vasthouden aan onze cultuur (wat dat ook moge zijn) en alles wat anders is eng vinden. Wat is er mis met buitenlandse invloeden en waarom zouden wij meer rechten hebben omdat we toevallig in het westen geboren zijn?

En begin nu niet over vrouwenonderdrukking, want dan is er in de Nederlandse 'cultuur' nog genoeg op te lossen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:36

Ik heb net 10 min naar de kerkklokken geluisterd, terwijl ik wilde uitslapen.
Vrijdagmiddag is dan zo slecht nog niet ;)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:36

Electra63 schreef:
Ik heb net 10 min naar de kerkklokken geluisterd, terwijl ik wilde uitslapen.
Vrijdagmiddag is dan zo slecht nog niet ;)


Daarom! Dan ben je of aan het werk of aan de vrijdagmiddagborrel!

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:42

Tiggs schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb net 10 min naar de kerkklokken geluisterd, terwijl ik wilde uitslapen.
Vrijdagmiddag is dan zo slecht nog niet ;)


Daarom! Dan ben je of aan het werk of aan de vrijdagmiddagborrel!

Misschien kunnen we het wel als seintje gebruiken om aan de vrijdagmiddagborrel te gaan! :D

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:44

Probleem opgelost, topic kan op slot.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:46

:')

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:46

Wijnen wijnen wijnen Y)(^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:20

Jessix schreef:
Misschien kunnen we het wel als seintje gebruiken om aan de vrijdagmiddagborrel te gaan! :D

Omdenken pro-level.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:59

_O-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:51

Jessix schreef:
Misschien kunnen we het wel als seintje gebruiken om aan de vrijdagmiddagborrel te gaan! :D


Geniaal :')

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 06:56

Men heeft het hier over tolerantie, dan mag ik ook mijn speaker buiten hangen en mijn favo muziek harx afspelen om iedereen te overtuigen van mijn muziek en hoe leuk die wel niet is.
Mensen die naar Moskeeën gaan hoeven toch niet opgeroepen te worden voor een gebed, het is hun geloof dus neem aan dat ze wel weten wanneer ze moeten bidden.
Dat oproepen tot gebed is andere lastig vallen met hun gebeden, waarom.....

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:03

Gelukkig leven we in een rechtstaat en dat betekent dat zolang ze binnen de wet blijven, deze moskee die oproep mag doen. En ik zou daar maar blij mee zijn, want het is gewoon dom om te denken dat je rustig de vrijheden van één groep kan beperken en tegelijkertijd kan verwachten dat jouw vrijheden wel blijven bestaan.

Dat gezegd hebbende, vraag me tegelijkertijd ook af welk probleem ze denken op te lossen met een versterkte oproep tot het vrijdaggebed?

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:19

jesito schreef:
Men heeft het hier over tolerantie, dan mag ik ook mijn speaker buiten hangen en mijn favo muziek harx afspelen om iedereen te overtuigen van mijn muziek en hoe leuk die wel niet is.

Nope.
Tolerantie houdt niet in dat "gezellig" je buren in de herrie mag zetten omdat jij van muziek X houdt toegestaan is, of zou moeten worden.
Doe mij maar stilte.

Dat beetje geluid van hetzij kerkklokken hetzij de muezin, dat duurt maar even een gaat wel over iemands religieuze plicht.
Een en ander gaat via afspraken, overleg, vergunningen en wat dies meer zij.

Dat is van een andere orde dan "ik gaat lekker buurtje pesten omdat ik mijn zin wil hebben".
Citaat:
Mensen die naar Moskeeën gaan hoeven toch niet opgeroepen te worden voor een gebed

?
Rare opmerking, idem dito voor kerken en kloosters.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:50

Het is imo heel simpel. Als de kerk mag luiden voor het gebed, mag de moskee dat ook. De een niet en de ander wel is niet eerlijk.

Dit is puur rationeel gezien.

Persoonlijk mag t van mij allemaal wel ophouden, en dan bedoel ik kerkklokken die om t half uur een riedel afspelen, kerkklokken die t gebed inluiden, kerkklokken die een trouwerij of begrafenis aangeven, moskeeën die gebed aanduiden, en weet ik het wat voor meer geluidsoverlast.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:56

...het is net zoiets als:
"Democratie is dat de meerderheid beslist - met respect voor de minderheid".

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:18

NadjaNadja schreef:
Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?


Hier iemand, in Egypte 5 x per 24 uur want het ging dag en nacht door. Ik vond het een aparte sfeer geven en passend toen in dat moslim land.

In mijn opinie, is het niet meer van deze tijd. Dus geen klokken, bellen, toeters of gezang. Gewoon eigentijds, app installeren van Kerk, synagoge, moskee en als er een dienst is, dan even een groepsappje uit 15 minuten van te voren.
Dan zijn die mensen er aan herinnerd die het nodig hebben en de anderen hebben er geen overlast van. Ik vind het toch een vorm van overlast.

Ik heb zelf 18 jaar van mijn leven naast een katholieke kerk gewoond en daar werd heel veel geluid toen nog (50 jaar geleden). Past vind ik niet meer in deze tijd en dat heeft niets met integratie of acceptatie te maken. Gewoon niet doen, leven en laten leven. In Nederland is al veels te veel geluidsoverlast van verkeer, muziek, buurtbewoners etc. Hoeft echt niet nog meer bij. Dus ook de kerken vind ik, zouden er mee moeten stoppen.

In Breda (woonde toen naast de moskee) speelde dit ook. De buurtbewoners hebben dit indertijd van tafel gekregen, want in die wijk woonden toen maar paars moslims, dus de niet moslims hadden dan overlast van een moskee waarvan diegene die het betrof het toch niet konden horen. Dat is toen door de rechter verboden.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:43

NadjaNadja schreef:
Hoeveel mensen hebben er hier überhaupt wel eens "live" een gebedsoproep gehoord?



Ik. Tenminste ik heb een jaar op een school gezeten waar ernaast een moskee stond. Die elke vrijdag opriep tot gebed. Dus als je dat bedoeld met live, dan ja.

Ik ben in principe voor vrijheid van geloofsovertuiging. Iedereen mag geloven wat die wil. Dus in dat kader vind ik dat als kerkklokken mogen luiden dat het gebedsoproep ook mag. Maar toch voel ik zelf ook wrijving over dit onderwerp en sta ik minder te springen om die gebedsoproepen. Juist nadat ik het zelf heb meegemaakt.

Dat komt omdat ik het oproepgebed van de moskee wel minstens 10 x zo irritant en vervelend vind dan een kerkklok die eens slaat. Ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk deels komt omdat ik kerkklokken al mijn hele leven ken en gewend ben. En zo oproep van een moskee relatief nieuw is. En alles wat nieuw is, is wennen. Maar het komt denk ik ook omdat de één gepraat is en het ander alleen maar een geluid/klank. Als je beide even hard zal afspelen, is dat gepraat toch vervelender. Want je kan daardoor zelf moeilijker een gesprek voeren en het leidt erg af. Aan de andere kant van mijn school stond een kerkklok die ook luidden. Maar dat verstoorde niet/nauwelijks de lessen. Maar elke vrijdag moesten de lessen voor periodes stilgelegd worden zodra de moskee het gebedsoproep deed. Ik was daarom blij dat het alleen op vrijdag was. Maar het leverde ons dus wel echt meer overlast op. Daarnaast duurde deze oproepen een stuk langer dan het slaan van een kerkklok. Vandaar de wrijving die ik zelf ervaar over het onderwerp. En persoonlijk zou ik wel fijn vinden als ze moskee een gebedsoproep gaat doen, dat ze dat dan gewoon in het Nederlands doen. Want dan kan iedereen begrijpen wat er gezegd wordt. Maar dat zal misschien geloofstechnisch niet kunnen.


(Overigens vind ik dat kerkklokken tegenwoordig ook niet hele uitvoeringen meer hoeven te houden. Gewoon een x aantal keer slaan om de tijd aan te geven, alleen overdag, vind ik voldoende. Ik ben trouwens niet gelovig.)