Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:16

Tja is het een aangifte van iets recents of toch iets van vroeger?

Hopelijk kunnen ze die vader echt bij die jongelui vandaan houden zodat ze meer ruimte krijgen om hun eigen toekomst te bedenken.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:18

Als het om “nieuw misbruik” gaat vind ik het heel erg kwalijk dat hij überhaupt is vrijgekomen en bij zijn kinderen in het huis in Ermelo mocht gaan wonen.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:20

Tja ze zijn volwassen natuurlijk, er is ook een grens aan bemoeizucht vanuit "hogerhand".

Ik had het ook beter gevonden als ze onder het mom van een soort veroordeling hem vast hadden kunnen houden..... maar snap het wel dat als die jongelui aangeven hem graag thuis te willen, dat het dan hun eigen wens is wettelijk gezien :(:)

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:12

Vind het inderdaad heel fijn dat er in ieder geval snel ingegrepen (kan) worden.

En aan de ene kant hoop ik dat het een oud iets is,
maar aan de andere kant, na dat filmpje van hem toen wat hij 'speelde' .....

Er staat voor 10 dagen en dat men nog niet weet of het verlengt wordt
ik hoop eigenlijk voor die kinderen van wel. Maar misschien dat we er nog iets over gaan horen?

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:54

Het zou ook kunnen dat de jongste kinderen nu pas leren dat er dingen zijn gebeurd die niet goed zijn. Ze zijn heel geïsoleerd opgegroeid he. Het kost waarschijnlijk tijd om zaken te laten landen. Zo kost het wellicht ook tijd om los te komen van de vader. Het uitplaatsen van de vader vind ik sowieso nu een goede zet. Dan is het ‘niemands fout’ of schuld en kunnen de jongste kinderen even rustig wat tot bezinnen komen. De oudste kinderen waken waarschijnlijk op afstand over ze, die begrijpen denk ik het beste hoe het werkt in de gedachten van de jongsten.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:17


xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:31

Wat fijn voor die kinderen dat hij voorlopig even uit beeld is. Hopen dat er eindelijk een passende straf gaat komen!

Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat precies de ‘plek in de zorg’ inhoudt... ik werk zelf in de zorg (niet op een plek waar hij zou kunnen komen hoor), en ik zou wel heel veel ethische dilemma’s voelen om deze man te verplegen/verzorgen. Ik weet dat iedereen recht heeft op zorg, maar na het zien van de documentaire voel ik zoveel wrok en haat jegens deze man, dat ik denk ik niet met goed fatsoen mijn werk zou kunnen uitvoeren.

DuoPenotti

Berichten: 29473
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:35

Ik denk als zijn aandoening echt is dat hij zelf niet meer veel kan een verpleeghuis.

Ik denk echt wel dat artsen en verpleging daar vaker tegenaan loopt.
Iemands leven moeten redden terwijl je misschien denkt, die verdient dat niet.
Maar daar zul je toch je gevoel voor opzij moeten zetten.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:51

xLoki schreef:
Wat fijn voor die kinderen dat hij voorlopig even uit beeld is. Hopen dat er eindelijk een passende straf gaat komen!

Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat precies de ‘plek in de zorg’ inhoudt... ik werk zelf in de zorg (niet op een plek waar hij zou kunnen komen hoor), en ik zou wel heel veel ethische dilemma’s voelen om deze man te verplegen/verzorgen. Ik weet dat iedereen recht heeft op zorg, maar na het zien van de documentaire voel ik zoveel wrok en haat jegens deze man, dat ik denk ik niet met goed fatsoen mijn werk zou kunnen uitvoeren.


Snap dat wel. Hoewel veel mensen het wel zouden kunnen. Ik zou dat ook prima kunnen, knop om.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:08

Ik heb het bij mijn opa gezien. Was echt een verschrikkelijk nare man, mijn vader was enig kind en heeft iedere dag te horen gekregen dat hij niet gewenst was. Moest op de grond slapen, werd nachten alleen thuis gelaten vanaf heel klein enz. Op een dag is opa er met een andere vrouw vandoor gegaan en mijn oma is van verdriet gestorven. We vermoeden dat opa ook "fout" is geweest in de oorlog.
Toen hij 30 jaar later berooid opbelde midden in de nacht, is mijn vader in de auto gesprongen om hem aan de andere kant van het land op te halen. Hij heeft gezorgd dat opa een huis kreeg, mijn moeder ging iedere dag eten brengen. Hij mopperde op alles, eten was nooit goed, nooit een dankjewel enz. Toen opa begraven werd, was er behalve mijn ouders, 1 buurman die uit beleefdheid kwam maar die hem ook niet mocht.
Het heeft mij altijd verbaasd hoe loyaal mijn vader bleef, ondanks alles want "het is toch m'n vader".

Ik neem aan dat dat hier ook geldt, ondanks alles nemen ze die man in huis.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:50

Ik denk dat ze daarom ook tegen hun eigen "goed fatsoen" beschermd zouden moeten worden: als ze de keuze niet hebben om hem in huis te nemen, hoeven ze zich ook niet schuldig te voelen en kunnen ze eindelijk eens gaan beginnen aan het zichzelf stellen van de vraag wat ZIJ nou eigenlijk willen ipv. wat die vader van ze wil......

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:21


xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:43

Wát een goed en belangrijk stuk _/-\o_

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 13:49

Heel goed stuk!

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:05


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:13

Pfff komt die man dan overal mee weg...

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 12:42

Hé kak zeg...

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:47

wat vreselijk, vind het heel erg om te lezen dat de daad dus recent heeft plaats gevonden
En nog veel erger dat er dus gewoon niks mee gedaan wordt
goed voor het geloof in het rechtssysteem ook dit 8)7

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:50

Ik snap het ook niet echt. Hij is wel in staat om die daad uit te voeren, maar is niet in staat om daarvoor gerecht te staan? Iemand die daar misschien meer uitleg over heeft?

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:52

IMANDRA schreef:
Ik snap het ook niet echt. Hij is wel in staat om die daad uit te voeren, maar is niet in staat om daarvoor gerecht te staan? Iemand die daar misschien meer uitleg over heeft?


nou dit indd..

Alja

Berichten: 25594
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:03

lovelyfiefy schreef:
wat vreselijk, vind het heel erg om te lezen dat de daad dus recent heeft plaats gevonden
En nog veel erger dat er dus gewoon niks mee gedaan wordt
goed voor het geloof in het rechtssysteem ook dit 8)7

Idd ik las nu ook net dat dit vanaf maart heeft plaats gevonden.
Ik ging er vanuit dat het was gebeurd in de jaren van gevangenschap.

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:37

Nou, het hoeft niet persé ‘de daad’ te zijn geweest, als je leest hoe maf die man is, hij heeft dus weer een kind onzedelijk benaderd. Dat kan van alles zijn geweest.

Ik begreep dat het een soort strategische keus is, beter voor langtermjnplan hem van de jeugd weg te houden.

DuoPenotti

Berichten: 29473
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:40

Dat filmpje waar hij deed alsof hij gek was... Doet hij nu niet hetzelfde buitenhuis? Maar binnenshuis??
Je zou anders zeggen dat hij geen onzedelijke dingen meer kan doen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 23:21

Het kan ook om een voorwaardelijk sepot gaan, dus dat er voorwaarden hangen aan het seponeren.
Zulke voorwaarden kunnen nuttiger zijn dan een veroordeling, want dat wordt toch lastig gezien zijn gezondheid. Ook al wordt hij veroordeeld, dan zal hij nog niet de bak in hoeven, dus wat schiet je daar dan mee op?
De voorwaarden bij een voorwaardelijk sepot kunnen vrij ver gaan; zich laten behandelen plus een contactverbod bijvoorbeeld. Dat kan nuttiger zijn dan een gevangenisstraf die hij niet hoeft uit te zitten.

De voorwaarden die aan een sepot zitten worden over het algemeen niet openbaar gemaakt, omdat er geen rechter bij aan te pas is gekomen, en het dus een privé-aangelegenheid is. Dus wellicht zijn ze er wel, maar weten wij het niet.

Mocht hij zich niet aan de voorwaarden houden, dan kan de zaak alsnog voor de rechter worden gebracht.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:25

Als je een man omwille van zijn gezondheid niet strafrechtelijk kan/wil vervolgen, kan je dan verwachten dat hij zich aan eventuele voorwaarden houdt? Ik vind dat een lastige. De erkenning van het misdrijf en daardoor ook daadwerkelijk veroordelen kan voor de kinderen wel belangrijk zijn. Ook al is er geen gevangenisstraf aan verbonden.