Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:21

Eerlijk gezegd hoop ik dat. Ook voor de oudere kinderen. Er is een hele beerput opengetrokken en hun verleden is nu wereldnieuws. Hopelijk kunnen zij op een gegeven moment weer verder met het leven dat zij zelf hebben opgebouwd.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:26

Karin schreef:
Eerlijk gezegd hoop ik dat. Ook voor de oudere kinderen. Er is een hele beerput opengetrokken en hun verleden is nu wereldnieuws. Hopelijk kunnen zij op een gegeven moment weer verder met het leven dat zij zelf hebben opgebouwd.



Ik vraag me alleen af wat er van zulke mensen terecht komt. Leven zullen ze blijven en zichzelf redden ook, maar omgang met anderen lijkt me lastig, also voor werken, omgaan in grote groepen, Ik zou voor hun ook denken hoe nu verder?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:27

Ik bedoel de kinderen die al eerder zijn 'gevlucht', zoals dat in de media wordt genoemd.

Dus de kinderen die niet met de vader zijn meegegaan naar de boerderij, maar die in vrijheid een eigen leven hebben opgebouwd.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:35

Kijk en daarom noemde ik het eerder een hoax...let wel; ik bedoelde daarmee niet de afzondering en het zelfvoorzienend leven, maar het 'wij zitten al 9 jaar opgesloten in een kelder en wisten niet eens dat de buitenwereld bestond'verzinsel van zoon Jan.
Al op dag 1 waren er teveel aanwijzingen dat een flink aantal claims voor geen meter klopte.
In 1 van de eerste berichten werd er zelfs geclaimd dat ze helemaal geen scholing gehad hadden, wat pijlsnel tussen neus en lippen door veranderd werd in thuisscholing....tja hoe wil je anders verklaren dat je op SM zit en je, voor iemand die zogenaamd nooit scholing heeft gehad, je prima weet uit te drukken in de geschreven taal.....zelfs in zeer basic Engels...

En dat terwijl het verhaal op zich al bizar genoeg was, zeker voor Nederlandse begrippen waar alles gereguleerd is.

Hopelijk mogen deze mensen hun draad gewoon weer oppakken zoals zij dat zelf willen. En mochten ze hun leefwijze in Ruinerwold op willen geven, dat ze dan wel hulp krijgen in zich staande houden in deze maatschappij
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-10-19 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:39

Wie zegt dat het een verzinsel is? Het kan toch ook zo zijn dat die café-eigenaar en die mensen die hij heeft gesproken zijn verhalen zo hebben geïnterpreteerd? 'We zijn niet naar school geweest' - als ze thuisonderwijs hebben gehad is daar niets aan gelogen. 'We mogen niet naar buiten' - als hij daarmee heeft bedoeld dat ze het terrein niet af mochten, dan is daar ook niets aan gelogen.

Alles waar de eerste dag verslag over is gedaan in de media komt uit de monden van de mensen die Jan gesproken hebben, niet uit de mond van Jan zelf.

Doet me denken aan dat fluisterspelletje, waarbij aan het eind van het spel de zin waarmee het begon een heel andere wending heeft gekregen.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:43

Hoho! Wie zegt dat zoon Jan dat gezegd heeft? Kans lijkt me véél groter dat de media er zo'n smeuïg verhaal van heeft gemaakt!

Hoe de rest van de kinderen hebben geleefd en zich daarbij voelen, lijkt me het belangrijkste om te beoordelen in hoeverre er daar iets fout is gegaan. Als Jan de oudste zoon op de boerderij was met eventueel de meeste privileges en voor zijn jongere broers / zussen zag dat de mate van (verplichte?) afzondering te erg was en het nodig vond om hulp in te schakelen om hun leven anders in te kunnen richten, dan zal hij dat niet voor niets gedaan hebben.

Misschien hebben ze het leven daar verder wel prettig ervaren, of niet, maar was de afzondering / het rondjes lopen / weet ik wat tegen hun zin en moest er wat gedaan worden aan die Jozef en/of vader omdat die de boel teveel verstikten.

Misschien krijgen we er nog wel meer van te horen hoe die kinderen het ervaren hebben, wat hun keuzes nu worden en waar al dat geld om alles te bekostigen toch vandaan kwam.

Ik zou het wel mooi vinden als ze zelf weer terug naar die boerderij willen, maar dan meer op eigen vrije keuze. Ik denk dat dit voor vader 1 van de grootste nachtmerries is trouwens, dat allerlei instanties zich tegen hem en zijn kinderen aan gaan bemoeien...

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:54

Verzinsel van zoon Jan?! Verzinsel van de media bedoel je.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:54

daar ben ik idd zeer benieuwd naar ja; de verhalen van die andere kinderen.
Want tot nu toe is er eigenlijk maar vrij weinig duidelijk....ja ondertussen vast wel wat duidelijker voor politie....behalve dan dat dit gezin zelfvoorzienend leefde op hun eigen 'eilandje'.




en verzinsel van media? Tja kan zeker, dat de boel flink opgeklopt is ( zal tenslotte niet bepaald uitzonderlijk zijn voor de media), maar het zaadje daarvoor is toch wel degelijk door Jan geplant....en als zijn relaas zo gigantisch anders is, dan had hij ook via een woordvoerder een nadere uitleg/verklaring de wereld in kunnen sturen. Die jongen is immers helemaal niet wereldvreemd, maar weet wel degelijk wat er speelt in de wereld. Had hij zelf helemaal niet voor in beeld hoeven komen, kan gewoon via een woordvoerder.


Ook 1 van de redenen waarom ik graag wat meer van de andere kinderen te horen krijg; om beter in te kunnen schatten hoe opgeklopt dit verhaal nu precies is.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-10-19 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:59

Er zijn altijd meerdere waarheden bij zo'n verhaal. Opgesloten? is dat echt opgesloten of zo gevoeld?
Dat iemand naar buiten stapt is gebeurd, mogelijk met een vraag om hulp kan ook zijn dat alleen hij besloten heeft er uit te stappen.
Tussen je zo voelen of wat een ander als beeld ziet kan heel verschillend zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:01

Dat bedoel ik dus met dat fluisterspelletje.

Stel, Jan zegt: 'We mogen niet naar buiten.'
In dat gezin staat 'buiten' misschien wel gelijk aan de wereld buiten de hekken van het terrein.

Degenen met wie hij het café sprak interpreteren dat als: 'Ze mogen het huis niet uit.'
Voor mensen zoals jij en ik staat 'buiten' misschien wel gelijk aan de buitenlucht. ;-)

Dan is het voor de media (en voor de lezer) vervolgens maar een kleine stap naar 'ze zitten opgesloten in een kelder'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:08

'het zaadje door Jan geplant'...

Jeetje, deze jongen is niet echt volgens 'standaard normen' opgegroeid ofzo, dat is 1 ding wat heel duidelijk is. Ik kan me zomaar voorstellen dat deze jongen dan ook niet 'standaard' communiceert en geen flauw idee heeft van verschillende mogelijke interpretaties.

Want als je facebook en instagram hebt kun je niet wereldvreemd zijn?!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-19 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:15

xxCYNNxx schreef:
Had hij zelf helemaal niet voor in beeld hoeven komen, kan gewoon via een woordvoerder.

Precies, 'gewoon via een woordvoerder'. :roll:

Een aandachttrekker dus, die Jan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:26

germie schreef:
Er zijn altijd meerdere waarheden bij zo'n verhaal. Opgesloten? is dat echt opgesloten of zo gevoeld?
Dat iemand naar buiten stapt is gebeurd, mogelijk met een vraag om hulp kan ook zijn dat alleen hij besloten heeft er uit te stappen.
Tussen je zo voelen of wat een ander als beeld ziet kan heel verschillend zijn.


Als hij het erf niet af mocht zat hij wel degelijk opgesloten.
Dat hij niet de enige is die er uit gestapt is, is ook al duidelijk want hij is de 4e die weg wilde..
Je kan bij alles wel stellen dat de één het zo voelt en de ander het zo ziet. Feit blijft dat de kinderen veel ontnomen is en dat ze een hoop gemist hebben.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:37

Karin schreef:
xxCYNNxx schreef:
Had hij zelf helemaal niet voor in beeld hoeven komen, kan gewoon via een woordvoerder.

Precies, 'gewoon via een woordvoerder'. :roll:

Een aandachttrekker dus, die Jan. :j




Ja ho eens even...nu gaan jullie om 1 ding heen he....Ja hij kan het zelf ervaren hebben als zijnde opgesloten, maar het is nog altijd zijn familie. Zijn broers, zussen en vader. Denken jullie nu echt dat je die zomaar door de media gelyncht laat worden door een zwaar opgeklopt verhaal als je zelf het eigenlijk niet al wat opgeklopt had? Zelfs al had je je 9 jaar opgesloten gevoeld?
En dan kom je naar buiten met een verhaal en als je dan zou zien ( want hij zal zelf alle berichten ook gelezen hebben in de verslaggevende media) dat de media jouw verhaal helemaal verdraait ( al dan niet door verkeerde interpretatie ingegeven door eigen referentiekaders) waardoor het allemaal nog erger lijkt dan het al was....denk je dan echt dat zo iemand zich stil houd? Gaat om zn eigen familie he....niet een groep vreemden waar die bij aangesloten was.....nee natuurlijk niet, dan wil je nuance aanbrengen. Nu kan ik me voorstellen met een leven in isolatie dat je dit niet zelf face to face wil of kan doen.......maar gezien de situatie kan deze jongen gewoon terug vallen op een woordvoerder ja...kun je een roll eyes smiley gebruiken, maar wat denk je dan? Dat die jongen moederziel alleen ergens op een hotelkamertje zit? Zonder mentale begeleiding etc? Die heeft gewoon begeleiding en kan dus ook via die begeleiding vragen of iemand voor hem de nuance kan aanbrengen; en hoe noem je zo iemand? Juist, een woordvoerder.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:52

Die jongen heeft momenteel vast wel iets anders aan zijn hoofd dan (laten) rechtzetten wat er in de media over hem en zijn familie wordt gezegd.

Overigens loopt er nu een groot onderzoek. Het is überhaupt niet zijn taak of plicht om mededelingen over de zaak te doen in de media. Dat doen politie en OM.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:01

Ik zeg ook nergens dat dat zijn taak is.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:51

Ik vind het ook wel makkelijk gedacht hoor Cynn...we hebben geen idee hoe die Jan of andere "kinderen" er nu bij zitten, wat ze wel of niet mee krijgen, wie er allemaal tegen hun aan zitten te bemoeien over wat ze wel of niet mogen / moeten doen en of ze überhaupt in contact met de media kunnen komen op de manier die ze eventueel zelf zouden willen.

Dit is nu (denk ik) juist het soort ellende dat de vader de kinderen wilde besparen: dat de samenleving met ze aan de haal gaat. Via de media het verhaal naar buiten zien te krijgen exact zoals je het wilt, valt volgens mij sowieso al niet mee...tenzij je een flinke som geld neertelt en ruimte in de krant koopt om naar eigen inzicht te vullen...

Ik ben ook wel benieuwd hoe deze Jan hier over een tijd op terug zal kijken....of hij zichzelf wel voor zijn kop kan slaan dat het allemaal zo uitgepakt is en hij dit liever toch wat meer "onder ons" had proberen op te lossen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:09

Had Jan kunnen voorzien dat er zo'n mediacircus zou losbarsten?

Nu lijkt het net of hem daarvan de 'schuld' in de schoenen wordt geschoven. Had hij zijn mond maar moeten houden of het 'slimmer' moeten aanpakken. Is hij zelf naar de media gestapt? Hij heeft met mensen in een café gepraat en met de politie. Heeft hij toen gezegd: 'Vertel dit maar aan de media?' Ik denk zelf nog steeds dat het een (misschien wat onhandig aangepakte) noodkreet om hulp is geweest, de manier waarop hij zijn verhaal heeft gedaan.

Ik geef graag iemand het voordeel van de twijfel totdat aangetoond is dat-ie kwade bedoelingen had. Maar goed, misschien heeft hij het idd wel allemaal zo gewiekst van tevoren uitgedacht.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:13

De titel van dit topic 'gezin gevonden dat jarenlang opgesloten zat in kelder' is al niet waar, ze zaten in de woning in een afgesloten ruimte, met ramen blijkbaar, dat vertelde een politie mevrouw bij Pauw, maar iedereen heeft het nog steeds over een kelder

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:22

Er is 1 iemand/krant geweest die er als eerste mee kwam en er een heel spannend verhaal van heeft gemaakt zonder verder enige info te hebben. Iedereen nam in het begin het verhaal klakkeloos over, terwijl het dus helemaal niet zo erg blijkt te zijn.

Storm

Berichten: 20855
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 13:35

luxx schreef:
De titel van dit topic 'gezin gevonden dat jarenlang opgesloten zat in kelder' is al niet waar, ze zaten in de woning in een afgesloten ruimte, met ramen blijkbaar, dat vertelde een politie mevrouw bij Pauw, maar iedereen heeft het nog steeds over een kelder


Ik kan het niet meer aanpassen, maar dit is wel hoe het in de media stond vorige week.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:44

De media is aandachtsgeil ja, Jan niet.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:26

Storm schreef:
luxx schreef:
De titel van dit topic 'gezin gevonden dat jarenlang opgesloten zat in kelder' is al niet waar, ze zaten in de woning in een afgesloten ruimte, met ramen blijkbaar, dat vertelde een politie mevrouw bij Pauw, maar iedereen heeft het nog steeds over een kelder


Ik kan het niet meer aanpassen, maar dit is wel hoe het in de media stond vorige week.

Dat klopt, en is geen kritiek op jou, maar het is niet waar en veel mensen denken dat nog wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:31

Amy223 schreef:
Er is 1 iemand/krant geweest die er als eerste mee kwam en er een heel spannend verhaal van heeft gemaakt zonder verder enige info te hebben. Iedereen nam in het begin het verhaal klakkeloos over, terwijl het dus helemaal niet zo erg blijkt te zijn.


Nou ja, er is natuurlijk wel het nodige mis, anders zaten er niet nog steeds 2 mannen vast op verschillende verdenkingen. Neemt niet weg dat het 1e bericht idd veelste sensationeel was :+

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:41

Is er verder geen nieuws meer?