Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:43


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:24

Het is helaas een beetje stil.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:35

RTV Drenthe heeft een overzicht
https://www.rtvdrenthe.nl/dossier/gezin-ruinerwold

Uiteindelijk zullen wij lang niet alles te horen krijgen.
Ik hoop dat het goed gaat met de gezinsleden: dat zij hier beter uitkomen en de media zich respectvol gedraagt.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:16

Telegraaf schreef:
RUINERWOLD - De ’spookkinderen’ die Gerrit Jan van D. verborgen hield in de Ruinerwoldse boerderij, mengden zich online volop in maatschappelijke debatten. Ze waren binnen de muren van de afgelegen boerenhoeve goed opgeleid, spreken uitstekend Engels en bereidden zich daar voor op hun toekomst.

De Telegraaf heeft afgeschermde Facebook-posts van de kinderen gezien, en sprak de voorbije dagen uitgebreid met Charles, de allerbeste vriend van ’sektevader’ Gerrit Jan, die de enige persoon lijkt met wie de nog altijd gedetineerde vader zijn diepste gevoelens besprak. Deze Amerikaan lijkt beter dan wie dan ook op de hoogte van wat zich afspeelde in hun levens. Hij vertelt nu uitgebreid, omdat hij hoopt dat Nederland een beter beeld krijgt van Gerrit Jan.


Weggelopen zoon heet geen Jan, maar Israel
Zo vertelt de vriend uit Californië dat de kinderen al werden voorbereid op een leven buiten de boerderij. „Gerrit Jan leefde met vier dochters en twee zoons in de boerderij. De jongste is een meisje”, vertelt hij over de samenstelling van het gezin. Jan, die wegliep uit de boerderij en de politie inschakelde, is met 25 jaar de oudste. Volgens Charles is Jan overigens niet zijn echte naam. „Hij werd Israel genoemd.”

Israel was al volop bezig met zijn leven buiten Ruinerwold, knoopte zakelijke contacten aan en zat vol ambitie. Voor de andere kinderen was het, ook al vormden ze gezamenlijk een hecht en harmonieus gezin, eveneens bepaald niet de bedoeling dat ze voor eeuwig in de stulp zouden blijven wonen.

"’Gerrit Jan wilde dat kinderen op eigen benen gingen staan’"
Sterker, Gerrit Jan wilde dat ze op eigen benen zouden staan, zo weet Charles. „Dat ze gingen trouwen en kinderen kregen. Dat was wel de bedoeling. Ze zouden allemaal wel hun ware vinden, daar was hun vader van overtuigd. Hij zou ze ermee helpen, had alles voor zijn kinderen over, maar was aan de andere kant ook vastbesloten: ze moeten zelf hun partner vinden. Dat vindt hij níet zijn verantwoordelijkheid.”

Drie keer getrouwd
Vraag is wel hoe de vier meiden en twee jongens, zonder ergens geregistreerd te staan, hun leven zouden kunnen voortzetten. „Daar had hij vast iets op gevonden. En als je echt van iemand houdt, dan is daar wel een oplossing voor te vinden.”

Gerrit Jan was zelf getrouwd met drie vrouwen, geeft de Amerikaan prijs. Zijn eerste huwelijk vond plaats voor hij in contact kwam met de Verenigingskerk, ofwel de ’Moon-sekte’. Zijn intrede in de geloofsgemeenschap zorgde voor een scheiding van zijn echtgenote, die weinig op had met de van oorsprong Koreaanse sekte. Het stel had toen al een zoon.

Het tweede huwelijk werd gesloten in de Unification Church, zoals de internationale naam van de Verenigingskerk luidt. Het stel kreeg twee zonen en een dochter, die allen jaren geleden besloten hun eigen weg te gaan en onlangs in een verklaring beweerden sindsdien nooit meer iets van hun vader te hebben gehoord.


Het laatste huwelijk had plaats nadat Gerrit Jan uit de sekte was gestapt. Het eindigde op trieste wijze in 2004, toen de vrouw overleed aan darmkanker, bevestigt Charles. Op officiële overheidsdocumenten staat ze geregistreerd als Hye-jin Moon-van D., maar de Amerikaan beweert dat ze helemaal geen Koreaanse vrouw is. Dat komt dan weer overeen met verklaringen van buurtbewoners in Hasselt – daar woonde het gezin in het verleden – dat de vrouw er niet Aziatisch uitzag.

Vernoemd naar sekteleider Sun Myung Moon
„Hye-jin Moon is niet meer dan een aangenomen naam”, legt Charles uit. De naam is exact gelijk aan die van een dochter van sekteleider Sun Myung Moon die al na enkele dagen overleed. Welke afkomst de vrouw wel heeft, zegt hij niet te weten.

"’Kinderen zijn kerngezond en prima op de hoogte van wat er in wereld gebeurt’"
Gerrit Jans kinderen waren zeer intelligent volgens Charles, die geregeld met hen chatte. „Ze waren niet alleen kerngezond, maar ook goed opgeleid, prima ontwikkeld, uitstekend op de hoogte van wat er zich afspeelde in de wereld. Ik sprak over tal van onderwerpen met hen, echt van A tot Z.” Vanwege de privacy van de kinderen, en de moeilijke situatie waarin ze nu zitten, wil hij niet dat hun namen worden genoemd.

De ’spookkinderen’ gaven ook hun mening op een Facebook-discussiepagina, waarin ze ’outerhouse trainees’ werden genoemd, letterlijk vertaald ’buitenhuis-stagiaires’. Daarin weidt een van hen, in vloeiend Engels, uit over het Ottomaanse Rijk.

Charles maakt zich grote zorgen om Gerrit Jan, die hij als zijn beste vriend beschouwt. De lichamelijke conditie van de man die momenteel in het gevangenisziekenhuis van Scheveningen verblijft, was al precair. De Amerikaan bevestigt dat de vader een hersenbloeding heeft gehad.

Gerrit Jan lijdt aan afasie
„Op 3 augustus 2016. Sinds die tijd is hij voor de helft verlamd en kan hij nauwelijks meer praten. Het was ernstig, hij heeft het maar net overleefd. Ik heb ook daarna met hem contact gehad, maar het was niet meer als voorheen. Hij kon zich veel moeilijker uiten. Ik denk dat zijn kinderen hem wel nog steeds goed begrepen.”

Gerrit Jan lijdt volgens de Amerikaan sinds de zware beroerte aan afasie, een taalstoornis die het gevolg is van hersenletsel, en tot gevolg heeft dat hij zich niet meer goed verstaanbaar kan maken, terwijl zijn geestelijke vermogens niet zijn veranderd. Zoon Jan, of Israel, gaf eerder al aan op sociale media dat hij, samen met de andere kinderen, ’zijn zieke vader liefdevol verzorgt’.


Over hem heeft de vriend gemengde gevoelens. „Ik ben teleurgesteld in hem. Hij drinkt blijkbaar volop bier, terwijl het leven van zijn vader, broertje en zusjes volledig op z’n kop staat. De kinderen mochten van Gerrit Jan altijd gaan als ze wilden, maar moest dat nou zo extreem?” De oudste zoon bestelde in café De Kastelein, waar hij om hulp vroeg, in één keer vijf bier.

Charles denkt niet dat de vermeende homoseksualiteit van de jongen, die op sociale media een regenboogvlag voert bij zijn naam, met alle gebeurtenissen te maken heeft. „Ik kan het me niet voorstellen. Gerrit Jan was niet homofoob, hij houdt van al zijn kinderen.”

De ’spookvader’ liet zich desondanks hard uit over mannenliefde. De Amerikaan denkt dat hij dat anders bedoelde. „Ik heb hem dit meerdere keren gevraagd. Hij sprak in termen van energie. Positieve en negatieve energieën kunnen niet goed samenstromen. Hij zag zijn oudste zoon ook niet als een slechte geest. Misschien wel als iemand die beïnvloed was door slechte geesten. Gerrit Jan vond dat iemand dan, spiritueel gezien, van een klif viel. Waarna het heel moeilijk is om weer omhoog te klimmen.”

"’Gerrit Jan heeft het zwaar’"

Gerrit Jan heeft het zwaar, zo stelt Charles zeker. „Iedereen zag hem vanaf het begin als een tweede Josef Fritzl (de Oostenrijker die zijn dochter tien jaar opsloot en kinderen bij haar verwekte, red.). Er zijn oppervlakkige overeenkomsten, zoals de kelders, die er in zijn woning dus helemaal niet waren. Maar dat maakte niet uit. Zijn kop moest eraf. Hem kan worden aangewreven dat hij een probleem had met autoriteit, ja. Hij is tegen alle vormen van registratie, omdat het een manier is van de overheid om controle te houden over mensen. Hij wilde niet dat de Staat een rol zou spelen in zijn familieleven.”

’Leven Gerrit Jan nooit meer zelfde’
Er is natuurlijk meer. Bijvoorbeeld dat Gerrit Jan zijn kinderen weghield van school, zonder toestemming voor huisonderwijs. Maar vrijheidsberoving en het onthouden van medische zorg? Charles gelooft er niets van en ziet geen lange gevangenisstraf voor zijn vriend. „Maar zodra hij wordt vrijgelaten, weet ik niet hoe ze verder moeten. Zijn kinderen, op de oudste na, raakten ongetwijfeld buiten zinnen toen hun zieke vader bij hen werd weggerukt. Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn.”

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:26

Interessant stuk! Het is dus inderdaad helemaal anders dan hoe ze het eerst naar buiten brachten.

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 07:50

Whale schreef:
Interessant stuk! Het is dus inderdaad helemaal anders dan hoe ze het eerst naar buiten brachten.


Interessant en gekleurd uiteraard. Een pleidooi vanuit de USA om pappa en steunen. Wel even op afstand zoon Jan een sneer geven, homofobie erbij halen.(Niks goedpraten , geloof en gay gaat zelden samen)
Kortom, moeilijk in te schatten wat de werkelijke waarde van dit charme offensief is.

Storm

Berichten: 20855
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 08:35

Nou, ik geloof dat de waarheid ergens in het midden zal liggen. Het blijft niet goed te praten en ik denk dat deze meneer op afstand ook niet precies weet wat er gaande was in dit huis.
Het blijft gewoon vreemd dat die kinderen vrijwillig dit ondergingen, en dat de vader blijkbaar alle regels omtrend de kinderen en zijn overleden vrouw aan de laars lapte om hen 'tegen de staat te beschermen'. In mijn ogen is dit meer je vriend schoonpraten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:37

De Telegraaf schreef:
Over hem heeft de vriend gemengde gevoelens. „Ik ben teleurgesteld in hem. Hij drinkt blijkbaar volop bier, terwijl het leven van zijn vader, broertje en zusjes volledig op z’n kop staat. De kinderen mochten van Gerrit Jan altijd gaan als ze wilden, maar moest dat nou zo extreem?” De oudste zoon bestelde in café De Kastelein, waar hij om hulp vroeg, in één keer vijf bier.

Ik licht dit er even uit en zie vervolgens dat het stuk uit de Telegraaf afkomstig is. Over die vijf bier is al veel te doen geweest.

Zoals Storm zegt: de waarheid zal wel in het midden liggen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:58

De telegraaf is niet zo'n betrouwbare krant. Bovendien is dit 1 getuigenis.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:59

Hetzelfde stond in het Noordhollands dagblad

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:05

Dat van die 5 bier is een heel ander verhaal. Hij bestelde dat niet zelf. Een andere jongen in het café die daar zat met kameraden bestelde 5 bier en gaf er 1 aan Jan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:31

Een toekomst voor de kinderen ja ja en zonder BSN nummer hoe dan. Ergens snap ik wel zijn weerzin tegen registratie. Ik had m'n paarden ook lang zonder chip en paspoort, maar die hoeven geen baan te vinden later :+

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:38

Arabesk schreef:
Een toekomst voor de kinderen ja ja en zonder BSN nummer hoe dan. Ergens snap ik wel zijn weerzin tegen registratie. Ik had m'n paarden ook lang zonder chip en paspoort, maar die hoeven geen baan te vinden later :+

Iedereen die bij een geboorte is, kan aangifte doen van de geboorte van het kind. Het is absoluut zeker dat het kind bij de eigen geboorte is en dus die aangifte kan doen. (is eerder voorgekomen bij iemand die op een onderduik adres geboren was, ongebruikelijk, maar dat is dus vrij simpel op te lossen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:28

tamary schreef:
Arabesk schreef:
Een toekomst voor de kinderen ja ja en zonder BSN nummer hoe dan. Ergens snap ik wel zijn weerzin tegen registratie. Ik had m'n paarden ook lang zonder chip en paspoort, maar die hoeven geen baan te vinden later :+

Iedereen die bij een geboorte is, kan aangifte doen van de geboorte van het kind. Het is absoluut zeker dat het kind bij de eigen geboorte is en dus die aangifte kan doen. (is eerder voorgekomen bij iemand die op een onderduik adres geboren was, ongebruikelijk, maar dat is dus vrij simpel op te lossen).


* ziet baby naar het gemeentehuis wandelen om aangifte van zn eigen geboorte te doen * :')

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:41

Arabesk schreef:
Hetzelfde stond in het Noordhollands dagblad

Met bronvermelding Telegraaf??.
Niet alles wat in de krant staat is waar.

01San

Berichten: 18752
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:08


Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:39

Arabesk schreef:
Hetzelfde stond in het Noordhollands dagblad


Het Noordhollands Dagblad is van dezelfde mediagroep als de Telegraaf, dus dat die hetzelfde bericht plaatsen is dan niet zo vreemd.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:46

Nou als het allemaal waar was wat die vriend zegt, dan zat die vader vast nu niet meer vast op verdenking van vrijheidsberoving.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:46

Mwoah....je weet toch nooit hoe dat soort dingen gaan. Wel fijn om weer een andere kant van het verhaal te horen :)

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:49

LadyDaily schreef:
Nou als het allemaal waar was wat die vriend zegt, dan zat die vader vast nu niet meer vast op verdenking van vrijheidsberoving.


Je mag nog steeds niet actief minder jarigen overtuigen dat contact met de buitenwereld niet een goed idee is.
Ik neem aan dat daar nog onderzoek nodig is ivm mogelijke manipulatie van de waarheid.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:08

Sizzle schreef:
Je mag nog steeds niet actief minder jarigen overtuigen dat contact met de buitenwereld niet een goed idee is.
Ik neem aan dat daar nog onderzoek nodig is ivm mogelijke manipulatie van de waarheid.

Van wie mag dat niet? Waar staat dat, is dat een wet?

Denk dat de som geld voor een groot deel reden is om de mannen vast te laten zitten, ze willen weten waar dat vandaan komt en er wordt gesproken over witwassen waar natuurlijk mee bedoeld wordt dat ze bang zijn dat er geen belasting over dat geld betaald is/wordt

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:12

Natuurlijk staat dat niet zo letterlijk in een wet. Daar zullen mensen met verstand van kinderwelzijn zich mee bezig moeten houden.
Zo staat er ook niet letterlijk in de wet dat je een kind geen niet bestaande handicap mag aanpraten, toch komen zulke ouders er ook niet zonder oorveeg vanaf.

Gelukkig zijn daar mensen voor die daar wat vanaf weten en die zullen heus wel onderzoeken in hoe verre er sprake was van dwang en manipulatie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:49

Jet schreef:
Arabesk schreef:
Hetzelfde stond in het Noordhollands dagblad


Het Noordhollands Dagblad is van dezelfde mediagroep als de Telegraaf, dus dat die hetzelfde bericht plaatsen is dan niet zo vreemd.


het homo geneuzel was er wel uitgehaald

01San

Berichten: 18752
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:33


pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:58