De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:42

Volgens de polls zou Remain ook winnen dus... :+ Ja, juist nu kan er inderdaad echt nog van alles gebeuren, hoewel een Tory win me niets zou verbazen. De meeste mensen wil er nu gewoon vanaf. Helaas.

Maar, het duurt nog even voor er daadwerkelijk gestemd wordt, er kan echt nog van alles gebeuren.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:44

pien_2010 schreef:
Ibbel schreef:
Kunnen jullie je Statler en Waldorf-gekibbel misschien ergens anders voortzetten? Voor de rest van de aanwezigen in dit topic is het niet meer zó vermakelijk vermoed ik... Hoewel vermoedelijk een accurate weergave van wat de Britten zelf doen, voegt het imo niet veel toe.


Het "gekibbel" dat jij oninteressant vindt boeit mij zeer zeker en is on topic.


Ik ook !

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:02

enzino schreef:
Okay, polls zijn gebakken lucht en niemand weet wat er gaat gebeuren.

Dit topic kan op slot.

Het topic hoeft niet op slot, maar het eerste deel van je zin is zeker waar.

Het referendum is uitgeschreven want de "polls" gaven een "stay" aan dat zou winnen→ het bleek toch anders te zijn;
May heeft haar hand overspeelt met het uitschrijven van de verkiezingen want ze stond zo ver voor in de "polls" dat ze dacht dit wel te kunnen doen want e zou winnen en dan zou ze haar Brexit deal er door heen krijgen. Ze heeft een grote nederlaag geleden.
3. Boris gaat nu het zelfde doen, want de "polls" geven aan dat hij die verkiezingen wel zal winnen. We zullen zien, want (dit geldt in mindere mate ook voor Nederland), in de UK is bekend dat de kiezers en de "polls" vaak enorm ver uit elkaar liggen en er geen peil op te trekken valt.
Vorige week op de BBC nog een stukje van gezien in een praatprogramma waar in werd aangegeven dat Boris J met die verkiezingen een enorm risico neemt en werden bovenstaande twee voorbeelden ook genoemd om dit standpunt te beargumenteren.

Hoe je het ook went of keert, de UK is aardig op drift, het land is gespleten tot op het bot en ik vind het een verontrustende ontwikkeling en ben erg bezorgd. Want wat in de UK gebeurd kan zomaar overal gebeuren en overal in de wereld zie je de mondiale ontevredenheid toenemen en zoals eerder al hierin het topic werd genoemd, in Uk kent met haast geen middenklasse en het verschil tussen arm en rijk is te groot. Als dat een bevolkingsoproer gaat geven, dan wil dat niet zeggen dat dit goed is voor de stabiliteit van het land en Europa→ linke poep is dat denk ik en zorgwekkend.
Want overal zie je Popie Jopies in de landen die vooral bezig zijn om de stabiliteit onderuit te halen en onrust te verkrijgen vaak met leugens. Want een leugentje meer of minder vinden ze helemaal geen probleem. En dan praten we over gerenommeerde politici zoals bv B. Johnson die dat in een documentaire over hem gemaakt ook lachend en ronduit toegeeft. Dat is zo schaamteloos, dat wordt niet eens verdoezeld. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:37

Polls zijn natuurlijk niet zaligmakend, maar ze zijn beter dan niets.

Ze zijn wat mij onderdeel van de discussie om te kijken welke kant het op gaat, maar we zullen pas de uitslag weten wanneer de stemmen geteld zijn en geen minuut eerder. Dus misschien kan "ikke" anders alle berichten over polls verder negeren.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:11

De polls in de VS klopten behoorlijk goed. Ze voorspelden dat Clinton de meeste stemmen zou krijgen, zoals ze ook deed. Ook qua percentage stemmen zaten ze er helemaal niet gigantisch naast. Waar ze wel volledig naast zaten was de vraag hoe de stemmen over de stemmannen verdeeld waren en dat is natuurlijk veel moeilijker te meten en dat is waar Trump won.

De verkiezingen in het UK gaan helemaal niet over de economie, daar speelt op dit moment maar één thema, de brexit. Waarom denken jullie dat Corbyn juist probeert om de aandacht naar de economie te verleggen? Naar het verlies aan banen, naar het verlies aan rechtszekerheid voor werknemers en naar het verlies van koopkracht? Als hij de kans zou krijgen om daar de verkiezingen over te laten gaan, dan heeft Johnson een echt probleem. Maar Johnson heeft het geluk dat er maar één onderwerp is dat de verkiezingen tot nu toe beheerst en dat is niet de, slechte, toestand van de economie maar de brexit. En dan vooral de vraag hoe de brexit eruit moet zien en waarom die nog niet aan de kiezers is geleverd. Zolang Johnson de focus van de kiezers op de brexit kan houden, heeft hij een hele grote kans om de verkiezingen te winnen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:37

Het zou goed zijn als er een derde partij veel stemmen zou krijgen zodat de boel wat depolariseert, en er wat makkelijker beslissingen genomen kunnen worden in het parlement. De enige partij die daar kans op heeft zijn de Lib Dems. Alleen zijn zij juist fel anti-Brexit, dus als zij een grote partij worden ontstaat er alleen maar een nog grotere patstelling.

Ik verwacht dat de Conservatives even groot blijven, en dat Labour stemmen verliest aan de Lib Dems. Dat gaat dus helemaal niets oplossen.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:13

LindyH schreef:
Het zou goed zijn als er een derde partij veel stemmen zou krijgen zodat de boel wat depolariseert, en er wat makkelijker beslissingen genomen kunnen worden in het parlement. De enige partij die daar kans op heeft zijn de Lib Dems. Alleen zijn zij juist fel anti-Brexit, dus als zij een grote partij worden ontstaat er alleen maar een nog grotere patstelling.

Ik verwacht dat de Conservatives even groot blijven, en dat Labour stemmen verliest aan de Lib Dems. Dat gaat dus helemaal niets oplossen.

Nee, ik schat in dat de conservatieven wel verliezen, maar het dan de vraag aan wie en of dat verlies er uiteindelijk toe doet.

Maar ik ben met name heel nieuwsgierig wie welke onzin gaat gebruiken om z'n punt te maken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 23:31

Ik vind het 'gekibbel' interessant om te lezen. Dat soort achtergrond info via bokkers is precies wat ik zoek. Verschillende standpunten die toch nog wel redelijk goed kunnen uitleggen hoe ze het zien.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 03:24

De Brexit Party van Nigel Farage doet in veel gemeenten niet mee. Uit tactische overwegingen las ik, om geen stemmen af te pakken van de Conservatives. Zelf halen ze toch waarschijnlijk de kiesdrempel niet.

Dat is dus het grote nadeel van een districtenstelsel. Zonder zo'n stelsel zou zo'n kleinere partij gewoon kans maken op enkele zetels, en dus nooit uit tactische overwegingen niet meedoen.

Wat ben ik toch blij dat we in Nederland een ander systeem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 06:16

Strategisch gezien lijkt me dat een slimme beslissing. In plaats dat ze de voter-base opbreken tussen twee partijen kan iedereen nu voor 1 partij stemmen en hebben ze een betere kans de grootste partij te worden.

Citaat:
As he spelled out his general election strategy at a rally in Hartlepool, which voted 70% to leave the EU, Farage said he had concluded that if the Brexit party had stood a candidate in every seat it could split the vote and usher in dozens of Liberal Democrat MPs and, in turn, create the circumstances for a second referendum.

https://www.theguardian.com/politics/20 ... arage-says

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:02

Het is zeker strategisch slim. En zo'n one issue-partij kan dat ook vrij makkelijk doen. Het is hen toch maar om één ding te doen, en verder hebben zij geen belangen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:25

Als ze de conservatieven niet voor de voeten willen lopen en als doel hebben een grote conservatieve meerderheid, dan kunnen ze beter nergens meedoen. Als ze al stemmen wegsnoepen, dan is dat vooral van de conservatieve partij. Dus als ze dan alleen meedoen in de districten waar de conservatieven niet zeker zijn winst, dan maken ze het voor de conservatieven bijna onmogelijk om in die districten alsnog te winnen, omdat ze daar opeens een deel van hun stemmen aan de brexit party kwijt zijn.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:44

Dat is ook precies het plan volgens mij. Ze willen meedoen in districten waar ze denken wat stemmen van Labour af te kunnen snoepen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:07

Alleen voor elke stem die ze van labour afsnoepen, snoepen ze er twee van de conservatieven af. En als je in die districten de stemmen tussen de conservatieven en de brexit party moet verdelen, dan weet je zeker dat ze allebei geen kans meer op een zetel maken.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:11

Karl66 schreef:
Alleen voor elke stem die ze van labour afsnoepen, snoepen ze er twee van de conservatieven af. En als je in die districten de stemmen tussen de conservatieven en de brexit party moet verdelen, dan weet je zeker dat ze allebei geen kans meer op een zetel maken.

Dus de Pro-Brexit-partij voert een anti-Brexit beleid _O-

(even aannemend dat de liberalen geen Brexit willen :D )

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:17

Mij hoor je ook niet klagen hoor :D

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:02

Het UK wil geen commissaris leveren voor 12 december en dus gaat de EU een zaak tegen de Britten aanspannen: https://www.nu.nl/brexit/6011041/eu-beg ... daten.html

Ik verwacht dat net na de verkiezingen redelijk snel geregeld kan worden in het UK en dat ze er dus per 31 januari uit kunnen zijn. Maar als het om wat voor reden dan toch weer meer tijd gaat kosten, dan snijden ze zichzelf gigantisch in de vingers door nu al bij voorbaat de EU besluitvoering te frustreren.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:29

Ik denk dat de tijd veel te kort is. Voordat de hele boel na de verkiezingen is geïnstalleerd is het alweer kerstreces. Als ze dan begin januari weer een keer beginnen dan hebben ze nog maar drie weken om alles erdoor te krijgen. Gaat nooit lukken. E.e.a natuurlijk ook wel afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:34

LindyH schreef:
Ik denk dat de tijd veel te kort is. Voordat de hele boel na de verkiezingen is geïnstalleerd is het alweer kerstreces. Als ze dan begin januari weer een keer beginnen dan hebben ze nog maar drie weken om alles erdoor te krijgen. Gaat nooit lukken. E.e.a natuurlijk ook wel afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

En die kan net zo goed anti-Brexit zijn als pro-Brexit.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:25

ikke schreef:
LindyH schreef:
Ik denk dat de tijd veel te kort is. Voordat de hele boel na de verkiezingen is geïnstalleerd is het alweer kerstreces. Als ze dan begin januari weer een keer beginnen dan hebben ze nog maar drie weken om alles erdoor te krijgen. Gaat nooit lukken. E.e.a natuurlijk ook wel afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

En die kan net zo goed anti-Brexit zijn als pro-Brexit.


Plus dat nu de gehele Brexit wetgeving door het parlement moet. Ik denk een jaar uitstel is nog te kort.
wordt vervolgd

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:29

Ik geloof dat labour de verkiezingen sowieso niet wil winnen: https://www.nu.nl/brexit/6012967/labour ... endum.html

De ene helft van het land is fanatiek voor de brexit en de andere helft fanatiek tegen en dan ga je de verkiezingen in met het verhaal dat je neutraal bent. Het gevolg is dat de voorstanders naar de conservatieven weglekken en de tegenstanders naar de libdems, terwijl er bijna geen neutrale Britten zijn die naar labour teruglekken.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:27

Mwah dat klopt denk ik niet. De meeste mensen die "tegen" zijn, weten best dat Labour gewoon de beste kans is (helaas, met dank aan first past the post).

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:55

Ik vind het sowieso een opvallende move die Labour gemaakt heeft, met dat ultra-linkse verkiezingsprogramma. Het lijkt wel of ze op die manier de mensen in de onderklasse, die veelal pro-Brexit hebben gestemd, alsnog aan zich willen binden.

Ik betwijfel of het gaat werken. Het is zó extreem... Veel mensen zullen daar toch op afhaken denk ik, of het überhaupt niet serieus nemen. Maar aan de andere kant is het ook wel het enige wat ze konden doen. Ze hebben geen eenduidig 'makkelijk' standpunt over de Brexit, dus daar gaan ze de kiezers niet mee binnen halen. Het moet dus op een andere manier, maar dit komt op mij wel een beetje over als een uiterste noodgreep. Deze verkiezingen lijken mij nou niet het moment voor ongekende sociale hervormingen.

Maar we gaan het zien...

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:33

LindyH schreef:
Ik vind het sowieso een opvallende move die Labour gemaakt heeft, met dat ultra-linkse verkiezingsprogramma. Het lijkt wel of ze op die manier de mensen in de onderklasse, die veelal pro-Brexit hebben gestemd, alsnog aan zich willen binden.

Ik betwijfel of het gaat werken. Het is zó extreem... Veel mensen zullen daar toch op afhaken denk ik, of het überhaupt niet serieus nemen. Maar aan de andere kant is het ook wel het enige wat ze konden doen. Ze hebben geen eenduidig 'makkelijk' standpunt over de Brexit, dus daar gaan ze de kiezers niet mee binnen halen. Het moet dus op een andere manier, maar dit komt op mij wel een beetje over als een uiterste noodgreep. Deze verkiezingen lijken mij nou niet het moment voor ongekende sociale hervormingen.

Maar we gaan het zien...

Het gel*l over de Brexit hebben ze ook serieus genomen. Het gaat ook om hoe je het brengt en minder over wat je brengt.

Het is de "working class" die nu al de rekening van de Brexit betaald. Als je die groep, op welke manier ook, kunt overtuigen dat jij er voor zorgt dat ze het beter krijgen, ben je al halfweg.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 01:57

Nou, het lijkt erop dat de Conservatives dik winnen. Dat had ik toch niet verwacht, zo'n grote meerderheid. Maar misschien is het maar beter. Het moet maar een keer gebeuren denk ik, ook al ben ik zelf niet voor een Brexit. Dat eindeloos rekken is ook niet goed voor het land.

De SNP lijkt ook te winnen. Ik zou het wel mooi vinden als Schotland straks onafhankelijk wordt en dat zij dan weer terug komen in de EU. Maar ook daar zal wel weer een heel moeizaam proces aan vooraf moeten gaan.