De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:15

Al's je het artikel leest Enzino staat er heel duidelijk ook een stuk in over krimp UK economie !


Aanvulling. Waarom is dit nu zo moeilijk om aan te nemen voor je Enzino?
Dit is gewoon middelbare school kost economie klas 3 of 4. Zo moeilijk is dit toch niet om zelf te bedenken? Ik begrijp je weerstand totaal niet.

Anoniem

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:51

Edit: ik las even een pauze in, dit is teveel aan het worden. Het begint op tijdsverspilling te lijken alsniemand wil lezen.

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:55

Ik had verwacht dat dit een interresant topic zou zijn om te volgen aagezien ik met mijn werk met de Brexit te maken krijg. O.a. omdat we er zaken mee doen, maar ook omdat wij daar een kantoor hebben. Maar het lijkt meer een discussie of het wel/niet slecht is voor de Britse economie en de GBP.

Om maar even af te trappen met de GBP, dit merken vooral de Britten die ergens anders in Europa wonen. Om een rekenvoorbeeld te geven:
2015: 1 GBP = 1.45 EUR, iemand in Europa die een 'inkomen' heeft van 2000 GBP, kan daarvoor EUR 2900 uitgeven
Nu: 1 GBP = 1.16 EUR, 2000 GBP = 2320 EUR
Wat inhoud dat diegene EUR 580 minder te besteden heeft in Europa

Datzelfde geld voor goederen die het VK ingevoerd word.
2015: Iets van 5 EUR = 3.45 GBP
Nu: Iets van 5 EUR = 4.31 GBP
Dus is dat voor de Britten, 0.86GBP duurder geworden

Wat betreft de economie/aandelenmarkt: (Blauw is VK, zwart is NL)
Afbeelding
Voor 2017, zie je dat de Britse markt beter gaat dan de AEX
2018 een tijdje gelijk aan elkaar
2019 gaat de AEX beter.

Vegelijking met de Duitse markt: (Blauw is VK, zwart is Duitsland)
Afbeelding
Voor 2017, gaat de Britse markt beter dan die van Duitsland
2018 en 2019, redelijk gelijk aan elkaar, tot afgelopen maanden. Close up:
Afbeelding
Nu is dit nog een redelijke korte periode om iets over te zeggen.

Maar als je dit zo ziet, hoe het verschil in 'groei' was voor het referendum en hoe de groei nu is. Dan hebben ze al heel wat ingeleverd. Dus heel letterlijk, krimpt de Britse economie niet inderdaad, maar het groeit niet in hetzelfde tempo als bij ons en Duitsland.

Bron voor de laatste 3 afbeeldingen, http://www.iex.nl


Hopelijk kan het dan nu iets minder gaan om de impact en meer over het proces verder gaat verlopen :)


Dan nog mijn persoonlijke mening:
Ik vind het heel erg dom dat ze uit de EU willen. Naar mijn mening kunnen ze beter een nieuw referendum houden. Desnoods hou je eerst een referendum om te vragen of de Britten een nieuwe Brexit stemming willen. Op deze manier behoud je ook de keuze van het volk :Y)

Waarom ik voor een nieuw referendum ben, precies de tekst van deze afbeelding:
Ibbel schreef:
Ik kwam deze laatst tegen, en die beschrijft het wel aardig:

[ Afbeelding ]

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:04

De bron dat is de pond zelf. Die is niet in waarde gezakt omdat de Britse overheid hem gedevalueerd heeft. Die is gezakt omdat de financiële wereld de waarde van de Britse economie lager inschat. En omdat de financiële wereld de waarde van het UK lager inschat, is de waarde van de munt waar de waarde van die economie in wordt uitgedrukt verlaagd.

Als je de hele economie van het UK in ponden wil kopen, dan geef je nog steeds net zoveel uit. Maar als je die economie in een andere munt, de dollar, de euro of wat mij betreft de roebel, wilt kopen, dan hoef je minder uit te geven dan voor het referendum. Dus is die economie minder waard geworden. De waarde van een munt is echt meer dan alleen een getalletje zonder betekenis.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:07

Lietje_1991 schreef:
Dan nog mijn persoonlijke mening:
Ik vind het heel erg dom dat ze uit de EU willen. Naar mijn mening kunnen ze beter een nieuw referendum houden. Desnoods hou je eerst een referendum om te vragen of de Britten een nieuwe Brexit stemming willen. Op deze manier behoud je ook de keuze van het volk


Graag zou ik de Britten in de EU houden, want ik vind het dom en ook onwenselijk. Alleen geloof ik er totaal niet in. Reden is, dat ik gisteren tijdens een Halloween avond met Britten hier, eens gepolst hebt, hoe de Britten tegen over een nieuw referendum staan?
De Britten zelf zijn daar helemaal niet zo tuk op. Heel veel mensen die zeggen dat ze voor stay hebben gestemd, vinden dat het referendum gewoon uitgevoerd moet worden en zijn behoorlijk geïrriteerd dat het nog steeds niet zo ver is. Want : "waarom anders een referendum houden als je jezelf toch niet aan houdt".
Dat is voor verschillende een reden om alsnog bij een 2de keuze voor out te kiezen.

Mijn omgeving is natuurlijk niet representatief voor UK, maar ik vind die opvatting wel heel een duidend en opvallend. Dus volgens mij lost een nieuw referendum helemaal niets op.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:19

Het idee van we doen nog even een referendum en de remain is geregeld, is echt veel te kort door de bocht. Niet alleen omdat een winst voor remain echt niet zomaar binnen is,zie het voorbeeld van Pien. Maar in de aanloop naar het referendum is een pro remain politica vermoord. Wat denken jullie dat er gaat gebeuren als er op het laatste moment de brexit alsnog afgeblazen wordt? Dit hele probleem is zo in het extreme getrokken en een deel van de mensen is zo geradicaliseerd over dit onderwerp, die gaan echt niet met de handen over elkaar zitten wachten als de brexit niet doorgaat.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:21

Dat denk ik ook Karl. Helemaal mee eens. Hoe zonde ook, ze moeten nu echt gaan vertrekken want anders wordt het daar flink matten.
Het is vreselijk de uitslag, maar het is zoals het is.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:21

Je lost overigens zelden iets op met zwichten voor geweld. Het enige dat er gebeurt is dat men ontdekt dat dreiging met geweld invloed heeft, en je het dus best wat meer kunt doen.

Mij lijkt de illegale campagnesteun en de leugens een groter probleem te zijn voor de geldigheid van de conclusie.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:59

Shadow0 schreef:
Je lost overigens zelden iets op met zwichten voor geweld. Het enige dat er gebeurt is dat men ontdekt dat dreiging met geweld invloed heeft, en je het dus best wat meer kunt doen.

[b]Mij lijkt de illegale campagnesteun en de leugens een groter probleem te zijn voor de geldigheid van de conclusie.[/b]


Dat moet je mij eens verduidelijken.

Een uitslag van 50% plus een stem is een gewonnen referendum, de leugens veranderen dat niet.
De uitslag is niet een bindend advies voor de regering maar door de huidige aangenomen als: "We will deliver!"

De strijd is dat het parlement steld dat de wetgeving via het parlement moet worden goedgekeurd.
Terwijl Johnson alles probeert om zonder die goedkeuring een "No-deal" te forceren. Die dus recentelijk onmogelijk is gemaakt door het parlement.

Door de politieke trucendoos te openen is een oplossing tussen conservatief en Labour zo goed als onmogelijk. En dus ook de benodigde wetgeving voor een EXIT.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:05

BMHP, als je een keuze hebt gemaakt die gevormd is op basis van onjuiste informatie en gerichte manipulatie, in hoeverre is dat dan iets waar je voor koos?

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:27

Shadow0 schreef:
BMHP, als je een keuze hebt gemaakt die gevormd is op basis van onjuiste informatie en gerichte manipulatie, in hoeverre is dat dan iets waar je voor koos?


Dat is voor de britten hier allang een gepasseerd station. Daar hoor je niemand meer over ook al was dat in het begin een enorm item. Veel mensen, zo niet iedereen sprak er schande van en waren er volkomen van over de mik. Nu wil bijna iedereen dat de uitleg gerespecteerd wordt.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:48

Shadow0 schreef:
BMHP, als je een keuze hebt gemaakt die gevormd is op basis van onjuiste informatie en gerichte manipulatie, in hoeverre is dat dan iets waar je voor koos?


Niemand kiest ervoor om voorgelogen te worden ipv de waarheid te horen.

Ik wil ook graag een antwoord ipv een vraag.

De wijze van politiek bedrijven is niet veranderd tov het referendum.
Ook rond de verkiezingen of na de verkiezingen verwacht ik weinig verandering.

Politiek is altijd gerichte manipulatie, ik weet niet wie voor wat heeft gekozen in het VK.
De meerderheid (niet stemmers en tegen stemmers) hebben er niet voor gekozen.

Ik denk dat de gijzeling van de politieke agenda door de BREXIT een serieus item is voor veel britten. Elke beslissing lijkt bijna beter dan langer uitstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 03:12

Shadow0 schreef:
BMHP, als je een keuze hebt gemaakt die gevormd is op basis van onjuiste informatie en gerichte manipulatie, in hoeverre is dat dan iets waar je voor koos?

Beetje naïef om dat nu aan te halen ivm brexit. Elke politici liegt en bij elke verkiezing is er sprake van onjuiste informatie en gerichte manipulatie. Dat lijkt me geen reden om juist dit referendum over te moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 04:18

pien_2010 schreef:
Al's je het artikel leest Enzino staat er heel duidelijk ook een stuk in over krimp UK economie !


Aanvulling. Waarom is dit nu zo moeilijk om aan te nemen voor je Enzino?
Dit is gewoon middelbare school kost economie klas 3 of 4. Zo moeilijk is dit toch niet om zelf te bedenken? Ik begrijp je weerstand totaal niet.

Dat staat er heel duidelijk, en komt ook heel duidelijk overeen met het laatste getal in mijn eigen bron die een negatieve groei laat zien voor Q2 2019, een eerste negatieve groei sinds het referendum wel te verstaan.

Afbeelding


Middelbare school klas 3 of 4: "de economie" bestaat niet, net zo als dat "de rente" niet bestaat. Je hebt het over het BNP, BBP, deze twee gecorrigeerd voor inflatie, gecorrigeerd voor koopkracht (PPP), of uitgedrukt in een valuta naar keuze. Als je spreekt over "de economie" heb je het normaal gesproken over het GDP ( = BBP). Zie het overzicht hier boven voor de GROEI in BBP in the UK sinds Q3 2009. Begrijp je het verschil en begrijp je de tabel?

Maar jij en Karl66 hebben het blijkbaar over het BBP uitgedrukt in euro's of dollars.
Waarom vermeld je dat er dan niet gewoon bij? Want als je dat niet doet heb je het over het BBP in ponden en dan klopt het niet wat je zegt. Anders kan je altijd de valuta erbij kiezen die jou het beste uitkomt. Uitgedrukt in thaise baht is de Nederlandse economie ook gekrompen het laatste jaar, toch maakt niemand zich hier zorgen om want we kijken naar de Nederlandse economie uitgedrukt in euro's.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:56

Alleen is de baht, nog de pond een munt waarin de wereldeconomie wordt uitgedrukt. De Amerikaanse dollar is de munt die in de wereldeconomie over het algemeen als standaard wordt gebruikt en de euro is de standaard hier in Europa. Het is natuurlijk nogal selectief shoppen als je het over de economie van het UK hebt en de devaluatie van de pond, die de afgelopen jaren echt fors is geweest, niet meeneemt. Nog los van het feit dat we het juist over de im- en export hadden en de daaraan gekoppelde devaluatie van de pond.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:58

Pfff, nu de verkiezingen eraan komen gaat Nigel Farage zich er weer mee bemoeien. Als íemand zijn mond moet houden is hij het wel.
Hij heeft eerst de hele boel op stang gejaagd met het referendum als climax, maar toen het vervolgens uitgevoerd moest worden trok hij zich terug. En nu er weer wat te kiezen valt is hij er ineens weer. Goed dat de Conservatives hem nu afhouden. Hadden ze eerder moeten doen.

En over de import van voedsel en de kosten daarvan... Als een paar van de Nederlandse boeren die produceren voor de Britse markt zich nou eens in de UK zouden vestigen... Dan kunnen de Britten hun eigen voedsel produceren en zijn wij van de uitstoot af. :)*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 19:57

Ja dat zou lekker opruimen. En dan meteen de bedrijven uit NL die allemaal Polen in dienst hebben naar Polen verplaatsen. Kunnen we hier wat meer bos aanleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 02:57

Karl66 schreef:
Alleen is de baht, nog de pond een munt waarin de wereldeconomie wordt uitgedrukt. De Amerikaanse dollar is de munt die in de wereldeconomie over het algemeen als standaard wordt gebruikt en de euro is de standaard hier in Europa. Het is natuurlijk nogal selectief shoppen als je het over de economie van het UK hebt en de devaluatie van de pond, die de afgelopen jaren echt fors is geweest, niet meeneemt. Nog los van het feit dat we het juist over de im- en export hadden en de daaraan gekoppelde devaluatie van de pond.

Of "de economie" van een land groeit of krimpt meet je in de valuta van dat land. Pas als je internationaal wilt gaan vergelijken moet je aanpassen voor wisselkoersen. Dat is nou eenmaal gebruikelijk. Als jij het specifiek over de britse economie in euro's hebt dan moet je dat erbij vermelden want dat is een ongebruikelijke aanpak (in ontwikkelde landen).

En het verschil is heel belangrijk omdat er verkiezingen aankomen.
Je kan in mijn bron met de groeipercentages van het BBP zien dat Q2 2019 de eerste keer negatieve groei sinds eind 2012 is. Als er nog een kwartaal negatieve groei achteraan komt dan is het officieel een recessie. De regeringspartij die aan de macht is in een periode dat het land een recessie binnen glijdt zal het veel moeilijker hebben om stemmen te behouden.

Op dit moment is Boris Johnson de PM en in de peilingen hebben de conservatieven een grote voorsprong op alle andere partijen. Als er officieel een recessie zou zijn dan zullen zijn rating een flink klap krijgen. Het lijkt er echter op dat de negatieve groei slechts 1 kwartaal is geweest gezien de "rolling 3 month growth" alweer positief is: https://www.ons.gov.uk/economy/grossdom ... august2019

En daarom is het dus vreselijk belangrijk dat je je feiten correct hebt.
De Britse economie groeit.
Dan moet je niet roepen dat er krimp is, of zoals Pien roept dat er krimp is sinds het referendum, want dan zou er een recessie zijn en dat zou grote invloed op het stemgedrag hebben. In euro's is er wel krimp, maar dit heeft nauwelijks invloed omdat niemand de groei of krimp van een land meet in een vreemde valuta. Je kan ook, terecht, roepen dat de UK een hoop groei mist door brexit, maar dat voelt voor een kiezer anders dan krimp. Misschien dat de cijfers je niet zinnen, maar dan moet je niet opeens definities uit je duim gaan zuigen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 03:13

Nee, we hebben het de hele tijd over de im- en export en de devaluatie van de pond. Dat is het onderwerp wat besproken werd. We hebben het over het verhaal dat de devaluatie het gevolg is van het feit dat de financiële wereld vindt dat de Britse economie minder waard geworden is. Wat jij doet is de discussie verplaatsen onder het motto: "Zolang je maar in ponden rekent, dan valt het best mee." De enige reden is om maar niet toe te hoeven geven dat de brexit een gigantische negatieve impact op de Britse economie heeft.

Wat jij doet is je op één cijfertje concentreren, om maar niet het hele plaatje te hoeven zien. En dat hele plaatje is gewoon heel slecht, bedrijven vertrekken, banen verdwijnen, de pond heeft gigantische klappen gehad, de economische groei sinds het referendum is 2.5% minder dan dat ze met een remain zou zijn geweest en die groei zal de komende jaren verder achter blijven lopen. En ondertussen blijf jij maar beweren dat het allemaal best meevalt, want er is nog geen recessie. Dan heb je echt een plaat van Johnsoniaanse proporties voor je kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 03:22

Karl66 schreef:
De enige reden is om maar niet toe te hoeven geven dat de brexit een gigantische negatieve impact op de Britse economie heeft.

heb je dit ook gelezen?
enzino schreef:
Je kan ook, terecht, roepen dat de UK een hoop groei mist door brexit, maar dat voelt voor een kiezer anders dan krimp.


Nergens ontken ik dat brexit een negatieve impact op de britse economie heeft. Natuurlijk heeft het een negatieve impact. De impact is echter nog niet groot genoeg om de britse economie te doen krimpen en een recessie te triggeren. Er is officieel geen recessie in de UK.

Karl66 schreef:
En ondertussen blijf jij maar beweren dat het allemaal best meevalt, want er is nog geen recessie. Dan heb je echt een plaat van Johnsoniaanse proporties voor je kop.

Ik probeer jou uit te leggen WAAROM kiezers nog zo achter Johnson staan en hun kiezersgedrag nauwelijks lijken aan te passen. Gemiste groei is wat anders dan krimp.

Wil jij begrijpen waarom de Britten stemmen zoals ze stemmen, of wil jij gewoon roeptoeteren wat volgens jou de waarheid is? Want jij gaat je gelijk halen voor jezelf, maar tegelijkertijd zal je steeds minder begrijpen van de wereld om je heen.

Dit doet me trouwens denken aan de hele Clinton vs Trump discussie. Iedereen wist het hier op bokt zo goed en toen kwam de uitslag... niemand kon het begrijpen. Dat is logisch want niemand probeert het te begrijpen. Iedereen wil slechts zijn waarheid vertellen en de rest, die hetzelfde denkt, kan vervolgens roepen hoe slim je het verwoord. Maar uiteindelijk zat bijna iedereen er compleet naast.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:04

Kunnen jullie je Statler en Waldorf-gekibbel misschien ergens anders voortzetten? Voor de rest van de aanwezigen in dit topic is het niet meer zó vermakelijk vermoed ik... Hoewel vermoedelijk een accurate weergave van wat de Britten zelf doen, voegt het imo niet veel toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:28


pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:33

Ibbel schreef:
Kunnen jullie je Statler en Waldorf-gekibbel misschien ergens anders voortzetten? Voor de rest van de aanwezigen in dit topic is het niet meer zó vermakelijk vermoed ik... Hoewel vermoedelijk een accurate weergave van wat de Britten zelf doen, voegt het imo niet veel toe.


Het "gekibbel" dat jij oninteressant vindt boeit mij zeer zeker en is on topic.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:16

enzino schreef:
Als je weet wat ze gaan doen, heb je een beter idee hoe het verder zal verlopen.

En om in getallen uit de drukken wat de Britten van plan zijn te gaan doen bij de volgende verkiezing:

[ [url=m/ZosD0O.png]Afbeelding[/url] ]

Bron: https://www.theguardian.com/politics/ng ... ll-tracker

Joh, wat "de Britten" van plan zijn is op dit moment helemaal geen peil meer op te trekken. Er is waarschijnlijk helemaal geen plan, maar deze statistieken waar jij zo graag mee gooit zijn in ieder geval gebaseerd op gebakken lucht!

Anoniem

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 10:34

Okay, polls zijn gebakken lucht en niemand weet wat er gaat gebeuren.

Dit topic kan op slot.