De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 02:25

Karl66 schreef:
Nee enzino, waarom zou ik door een hoop wat waarschijnlijk vooral onzin is (zoals uit de reacties van Shadow0 blijkt) worstelen? Dat mag je lekker zelf doen. Volgens mij valt er met jou geen inhoudelijk zinnige discussie te voeren en dat geldt niet alleen voor deze discussie, maar alle NM-discussies waar jij verschijnt. Dus ik zet jou bij deze op de negeerstand.

Grappig, want ik het vorige brexit topic reageerde jij op dezelfde manier als hier en werd jij door meerdere mensen in de negeerstand gezet.

Je wilt bewijs en ik geef je enkele bronnen. Dat is niet goed genoeg want Shadow0 vind de kleuren van een van de website niet mooi dus ga je er inhoudelijk niet op in. En als ik hier iets typ dan zal je om een bron vragen. Dat "waarschijnlijk vooral onzin is": je wilt dus helemaal geen bewijs vinden, je wilt slechts je gelijk halen met een reeks van vermoeiende vragen.

Een inhoudelijk zinnige discussie is inderdaad niet mogelijk met mij over of politici leugens vertellen. Met niemand trouwens want het is een onzinnig uitgangspunt dat jij ergens per ongeluk schreef en dat onverdedigbaar is maar dat je nu niet meer toe durft te geven.

Dan kunnen we het hier nu bij laten.
Groetjes.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:57

Wat ik op dit moment even niet snap... Labour wil alleen nieuwe verkiezingen als ze de garantie krijgen dat er geen no-deal Brexit komt. Maar er was toch al een wet aangenomen die dat verbiedt? Of ben ik nu in de war met iets anders?

Het lijkt me op zich wel goed als er verkiezingen komen. Dan kunnen mensen zich toch nog een keer uitspreken, zonder dat er een nieuw referendum hoeft te komen. Want ik ben het er wel mee eens dat dat echt niet kan, democratisch gezien.
Ik weet alleen niet of de Britten net zoals wij voorkeursstemmen kunnen geven. Daarmee zouden ze bijvoorbeeld kunnen stemmen op een persoon die voor Brexit is, maar tegen een no-deal, ik noem maar wat. Zo kunnen mensen vrij precies aangeven wat ze nu eigenlijk willen, los van de partij waar ze op stemmen. Maar ik weet dus niet of het Britse kiesstelsel zich daarvoor leent.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:10

Nee, het Britse verkiezingsstelsel leent zich daar niet voor, omdat het een districtenstelsel is, waar de winnaar de zetel krijgt. Genuanceerde visies beconcurreren dan vooral elkaar. (Leuke uitleg over het nadeel van 'first past the post' is https://www.youtube.com/watch?v=s7tWHJfhiyo )

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:30


Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:42

@LindyH nee, de wet die ze hadden aangenomen was de wet dat er uitstel aangevraagd moest worden als er op 18 oktober nog geen deal was en dat uitstel heeft Johnson aangevraagd. Maar stel er komt een uitstel tot 30 november en er worden verkiezingen uitgeschreven. Dan kan Johnson die verkiezingen over 30 november tillen en daarna op 30 november zonder deal de EU uit crashen, want er is geen wet die zegt dat hij straks weer uitstel moet aanvragen.

@tamary, als er dan een Brexit moet komen, dan wil de EU het zo snel mogelijk geregeld hebben. Als ze in het UK alleen wat meer tijd nodig hebben om de wet er op een goede manier doorheen te krijgen, dan is een kort uitstel tot 30 november voldoende. Dat heeft de voorkeur van de EU en in het bijzonder Frankrijk en Duitsland. Maar als ze in het UK verkiezingen gaan houden voor de deal goedgekeurd wordt, dan hebben ze een langer uitstel tot 31 januari nodig, dat krijgen ze namelijk niet voor 30 november geregeld.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:50

@Karl66, Oh ja, dat was het.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:51

Waarom hebben ze dan nee gezegd in de onderhandelingen? Dat vertragen is een soort pingpong geweest, als het de UK niet was, dan was het de EU weer. Dit is niet bepaald een amicaal uit elkaar gaan, het begint meer op een vechtscheiding te lijken met als extra dat 1 scheidende partij ook met zijn advocaat overhoop ligt.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:18

Wanneer heeft de EU dan nee gezegd in de onderhandelingen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 17:55

Karl66 schreef:
Wanneer heeft de EU dan nee gezegd in de onderhandelingen?


ja precies, de EU heeft telkens weer meegewerkt aan wéér uitstel. Er ligt een akkoord dus wát is het probleem nog.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:03

Het klopt wel dat de EU niet geeft wat de UK aanvankelijk wilde, en waar de mensen (stemmers) eigenlijk op gerekend hadden, maar dat is niet meer dan logisch. Bij een scheiding is het een kwestie van 'cd van jou, cd van mij' en niet van 'alle cd's van mij'.

Die meme met de unicorn geeft het ook wel goed weer. Het zal best zo zijn dat de Britten middels een referendum gekozen hebben voor een unicorn, maar dat betekent nog niet dat de EU die dan maar tevoorschijn moet zien te toveren.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:39

Bij een nieuw referendum zouden ze er gewoon in blijven.
Ik merk dat ze zelf niet weten wat er gaat gebeuren. Ik spreek geregeld duikers uit Engeland.
Voor mij is het van belang dat ik mijn specifieke duikspullen voor de rebreather uit Engeland kan blijven halen zonder extra kosten of langere bezorgtijden bij de post. Is namelijk niet in Nederland te koop. De Engelsen die ik spreek hopen dat alles teruggedraaid wordt en dat ze in de eu kunnen blijven.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:02

germie schreef:
Bij een nieuw referendum zouden ze er gewoon in blijven.


Het lijkt me goed om dat niet al te stellig te zeggen. De situatie is heel instabiel, en iedere stemming en elk referendum zal dat weer zijn. De problemen in de ongebalanceerde en opjuttende media zijn niet opgelost. Dus er is in elk geval niks 'gewoon.'

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:30

Shadow0 schreef:
germie schreef:
Bij een nieuw referendum zouden ze er gewoon in blijven.


Het lijkt me goed om dat niet al te stellig te zeggen. De situatie is heel instabiel, en iedere stemming en elk referendum zal dat weer zijn. De problemen in de ongebalanceerde en opjuttende media zijn niet opgelost. Dus er is in elk geval niks 'gewoon.'

DAT is het wezenlijke punt: de Britten willen wel blijven, maar daar is voor de sensatiepers geen eer aan te behalen (lees: omzet in verkoopcijfers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 05:58

Het is niet alleen de sensatiepers; alle traditionele pers heeft te maken met teruglopende ratings en problemen om nog relevant te blijven. Objectief zijn ze trouwens al lang niet meer.

Deze maand is CNN nog flink door de mand gevallen en in de UK zal het niet veel beter zijn.


Of de britten wel degelijk willen blijven weet je niet. Dat de mensen in jouw omgeving het met jou eens zijn zegt niets. Brexit kreeg 25% in de polls voor het referendum maar het werd toch een exit en Trump had nog minder kans maar is nu wel president. Doen alsof je weet wat britten willen is pure arrogantie. Als het zo makkelijk was dan hadden ze geen referendum hoeven houden en hadden ze jou gewoon kunnen bellen: veel sneller en goedkoper.

Ook waren we het er hier toch redelijk over eens dat een eventueel Brexit verhaal veel te ingewikkeld is voor een simpele "leave" of "stay" vraag, maar blijkbaar geldt dat alleen voor "leave" terwijl "stay" wel simpel genoeg is.

Feit is dat een deel van de britten terecht, of onterecht, tevreden of ontevreden is met de EU. Wat er ook uit een referendum of verkiezing komt, het lost de onvrede niet op dat een deel van de bevolking heeft.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:36

Citaat:
DAT is het wezenlijke punt: de Britten willen wel blijven, maar daar is voor de sensatiepers geen eer aan te behalen (lees: omzet in verkoopcijfers)
Het vervelende is dat dit maar de vraag is. Ik zou dit heel graag willen denken.

De meeste Britten die hier wonen (Limousin Frankrijk) willen wel zeker blijven. Zij betalen nu al de rekening van dit Brexit gedoe want de pond is in waarde gedaald en dat betekent voor die mensen die hier met pensioen zijn en wonen, dat ze aanzienlijk minder krijgen uitbetaald gezien de wisselkoers van pond naar euro als jaren geleden.

Maar zelfs hier, zie je nog Britten, die kiezen voor "leave", en dat is best wel raar voor expads.
Mijn broer woont in UK (al 40 jaar) en hij vertelt dat het land er niet beter is op geworden door dit referendum. Het land is tot op het bot verdeeld. Men komt er gewoon niet uit.

Tevens heeft hij uitgelegd, dat de Britten niet zoveel hebben met Europa maar veel meer met landen als Australië e.a. waar ze van oudsher meer mee hebben. Dat geldt niet voor de bewoners uit de UK die hier leven in de Limousin. Die zijn juist wel "Eurofiel", maar bevestigen wel wat mijn broer uitlegde.

Wat wij wel zien is dat de Engelse gemeenschap (25% van de inwoners hier is Brit) het zo vreselijk beu is dat zij vrijwel allemaal nu zoiets hebben "leave with deal". Dus zij verwachten dat de kans groot is bij een nieuw referendum dat er juist meer mensen voor "leave", zullen gaan, omdat ze de hele soap zo zat zijn en nu werkelijk er een punt achter willen zetten.
Als je doorvraagt zijn de meeste mensen niet meer hoopvol dat een "stay" nog mogelijk is en willen ze gewoon van het gezeur af zijn. Het is een onderwerp wat op feestjes en partijen niet meer besproken mag worden want mensen liggen er wakker van en veranderen kunnen ze niets aan de hele situatie.

Dus zagen wij in het begin na het referendum, de enorme verontwaardiging en boosheid want zoals me beweerde "met leugens waren mensen tot brexit keuze gekomen", nu is dat allemaal gepasseerd station en vinden mensen "men heeft gekozen voor Brexit, laten we het dan nu ook maar gaan doen, ook al gaan we waarschijnlijk 50 jaar terug in de tijd" en "we don't speak about this subject".

De leugens slaan vooral op de belofte dat dan de immigratie minder zou worden als de Brexit een feit zou zijn, een reden dat in eerste instantie door veel Britten op "leave" is gestemd. Nu al is duidelijk dat waarschijnlijk het omgekeerde het geval zal zijn of of op zijn minst dat dit gevolg van minder immigranten, nog maar de vraag is.

Persoonlijk hoop ik dat er in NL geen referendum over dit onderwerp komt, want gezien de stijging van het aantal mensen dat kiest op de populistische partijen vrees ik dat in NL het zelfde zou kunnen gaan gebeuren.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:43

Op dit moment hoor je vooral de jongeren die in de EU willen blijven, maar die ten tijde van het referendum nog niet mochten stemmen of die de moeite niet genomen hebben. Toch moet je hen een beetje buiten beschouwing laten vind ik, als je het hebt over wat de Britten nu echt willen. Je kunt na een verkiezing geen rekening gaan houden met wat niet-stemmers zouden hebben gewild. Dan kun je nooit meer iets besluiten.
Interessanter zijn de mensen die 'leave' hebben gestemd, maar nu toch voor 'remain' zijn, en de redenen die ze daarvoor hebben. Maar zo groot is die groep niet heb ik het idee. Of ze durven het niet zo te uiten omdat ze dan verantwoordelijk zullen worden gehouden voor de uitslag van het referendum en alle toestanden die daaruit zijn voortgevloeid.

Voor mensen die niet hebben gestemd, om welke reden dan ook, is het wel erg makkelijk blèren dat ze het niet eens zijn met wat er besloten is, en die horen wij dus het meest.

(Voor de duidelijkheid: Ik hoop zelf nog steeds op een remain, al is het maar omdat ik zo graag shop op Amazon.co.uk :o , maar ik vind ook dat de uitslag van het referendum gerespecteerd moet worden.)

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:54

ikke schreef:
DAT is het wezenlijke punt: de Britten willen wel blijven, maar daar is voor de sensatiepers geen eer aan te behalen (lees: omzet in verkoopcijfers)


Ik zou beslist een flinke stap verder gaan: achter een deel van de sensatiepers zitten mensen met andere belangen, die hun platform welbewust inzetten om die belangen te dienen. Zoals het ondermijnen van de stabiliteit in de EU. Dat gaat niet alleen om verkoopcijfers, maar ook gewoon om rechtstreekse invloed op wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:01

En achter de anti-brexit geluiden zitten ook mensen met andere belangen die hun platform en vermogen welbeust inzetten om die belangen te dienen. Zoals het stabiliseren van de EU. Een welbekend voorbeeld is George Soros (amerikaanse/hongaarse miljardair):
https://www.theguardian.com/business/20 ... to-survive
Citaat:
This year, Soros moved to defy his critics over his £400,000 donation to Best for Britain by pledging an additional £100,000 to support efforts to fight Brexit.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:54

Shadow0 schreef:
ikke schreef:
DAT is het wezenlijke punt: de Britten willen wel blijven, maar daar is voor de sensatiepers geen eer aan te behalen (lees: omzet in verkoopcijfers)


Ik zou beslist een flinke stap verder gaan: achter een deel van de sensatiepers zitten mensen met andere belangen, die hun platform welbewust inzetten om die belangen te dienen. Zoals het ondermijnen van de stabiliteit in de EU. Dat gaat niet alleen om verkoopcijfers, maar ook gewoon om rechtstreekse invloed op wat er gebeurt.

Ik ontken niks......

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 19:32

LindyH schreef:
Het klopt wel dat de EU niet geeft wat de UK aanvankelijk wilde, en waar de mensen (stemmers) eigenlijk op gerekend hadden, maar dat is niet meer dan logisch. Bij een scheiding is het een kwestie van 'cd van jou, cd van mij' en niet van 'alle cd's van mij'.

Die meme met de unicorn geeft het ook wel goed weer. Het zal best zo zijn dat de Britten middels een referendum gekozen hebben voor een unicorn, maar dat betekent nog niet dat de EU die dan maar tevoorschijn moet zien te toveren.


ja ze wilden wel scheiden, maar niet de openstaande rekening betalen, ja dát gaat niet gebeuren natuurlijk. En als ze evengoed die rekening niet betalen dan komen er geen handelsovereenkomsten, zo simpel is dat.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:31

Nou, er is uitstel tot januari. Maar wel met de harde eis dat er niet meer onderhandeld kan worden over de deal en de mogelijkheid om er eerder uit te stappen. Ik ben benieuwd wat er nu in het UK gaat gebeuren. Verkiezingen of toch eerst de brexit afronden.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:38

OK dat verbaast me. Ik had het nog niet gehoord. Ik dacht namelijk dat nu de Britten ook nog poppetjes moeten leveren voor commissies. Maar ik ben het eventjes kwijt hoe het precies zit.
Fijn vind ik het, en van mij mag van uitstel afstel komen maar dat zal wel "lekker dromen blijven".

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 15:53

Ja, dat is ook nog één van de eisen, dat ze tijdelijk een commissaris leveren.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:39

Karl66 schreef:
Nou, er is uitstel tot januari. Maar wel met de harde eis dat er niet meer onderhandeld kan worden over de deal en de mogelijkheid om er eerder uit te stappen. Ik ben benieuwd wat er nu in het UK gaat gebeuren. Verkiezingen of toch eerst de brexit afronden.

Verder bekvechten tot het 31 januari is......

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:22

Vandaag en morgen nog even stemmen over nieuwe verkiezingen. Dat komt er waarschijnlijk vandaag niet door, maar morgen, als het initiatief bij andere partijen ligt, wel. Daarna zal het wel rustig blijven tot de verkiezingen, althans, in het House.

Na de verkiezingen moet alles eerst opnieuw geïnstalleerd worden, en het kerstreces komt er tussendoor... En daarna is er nog nauwelijks tijd om iets voor elkaar te krijgen voor 31 januari. Ook omdat de verhoudingen in het House nauwelijks veranderd zullen zijn. Dus dan krijgen we weer zo'n rare snelkookpan-situatie als dat we tot nu toe hadden als de Brexit-datum naderde. :=