De Brexit soap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:47

Is ook niet altijd en niet op alle trajecten, maar Manchester-London schijnt berucht te zijn voor dergelijke prijzen. Ik heb het uit betrouwbare bron van een hoogleraar die in Manchester woont en aan UCL verbonden was. Ondertussen werkt-ie in Oxford, heb 'm nog niet gehoord over de treinprijzen daarheen :))
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-10-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:48

OK. Wij doen altijd Braintree-London

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:56

Dat is dan dus 1 specifiek traject. Prijzen zijn hier vaak echt niet te vergelijken met Nederland, maar goed, jullie zullen dat ongetwijfeld beter weten :+ Braintree is in Essex dus niet zo gek dat dat niet zo heel duur is. Sommige trajecten zijn erg goedkoop, er is meestal geen pijl op te trekken, maar je kunt (ook als je ver van tevoren koopt) echt makkelijk meer kwijt zijn dan voor een vlucht. Ook Cambridge en Oxford zijn niet bepaald representatief voor de rest van de Britse universiteiten :+
In de kerst kun je gewoon blijven, ook in halls. Alleen in de zomer moet je er meestal uit.

Maar goed, dat begint off topic te worden. Je kunt je ook registreren op 2 adressen, dan kun je bij je ouders ook gewoon stemmen. Er zijn echt genoeg manieren waarop studenten wel gewoon kunnen stemmen (en het is echt een belangrijke groep stemmers), dus het lijkt me vooral zaak om ze daar vooral zo veel mogelijk van bewust te maken.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:32

De Johnson-deal is misschien beter dan een nodeal brexit, maar wel slechter dan de May-deal. Met de Johnson-deal is de economie over 10 3.5% kleiner dan bij een remain. Dan praat je dus over 81 miljard euro per jaar: https://www.nu.nl/brexit/6007638/johnso ... -pond.html

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:37

Dank je Karl. Interessant artikel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 23:33

Karl66 schreef:
De Johnson-deal is misschien beter dan een nodeal brexit, maar wel slechter dan de May-deal. Met de Johnson-deal is de economie over 10 3.5% kleiner dan bij een remain. Dan praat je dus over 81 miljard euro per jaar: https://www.nu.nl/brexit/6007638/johnso ... -pond.html

Kijk dat is het fijne aan bokt, dank :j

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:36

Ik zie nu dat ik een woord vergeten ben. Over 10 jaar 3.5% kleiner.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:30

Karl66 schreef:
Ik zie nu dat ik een woord vergeten ben. Over 10 jaar 3.5% kleiner.

Is dat inkl. of excl 25% waardevermindering van de pond?

}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 04:02

Karl66 schreef:
De Johnson-deal is misschien beter dan een nodeal brexit, maar wel slechter dan de May-deal. Met de Johnson-deal is de economie over 10 3.5% kleiner dan bij een remain. Dan praat je dus over 81 miljard euro per jaar: https://www.nu.nl/brexit/6007638/johnso ... -pond.html

Uhm, het artikel (zowel op nu.nl als de bron) hebben het over een totale schade van 3.5% in 10 jaar tijd.
Dat is 81 miljard euro in totaal en niet per jaar.
Per jaar dus rond de 8 miljard.

Ook geven ze aan dat de schade die de UK tot nu toe opgelopen heeft rond de 2.5% is.
Het overgrote deel van de totale schade hebben ze nu dus al doorlopen en het daadwerkelijk uitvoeren van brexit zal naar schatting een totale 8 miljard meer aan schade opleveren (3.5% - 2.5%) over een periode van 10 jaar.

ikke schreef:
Is dat inkl. of excl 25% waardevermindering van de pond?
}>

Denk je dat de waardevermindering van de pond positief of negatief is voor de Britse economie?

Anoniem

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 05:45

^extra schade van 23 miljard over een periode van 10 jaar. (1% van het gdp)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:10

Bij een remain was de economie waarschijnlijk 'gewoon' doorgegroeid. Die schade over 10 jaar is dus meer een beperking van de groei. Het betekent niet per se krimp/recessie.

En inderdaad, als ik mijn eigen online shopgedrag in de UK even als voorbeeld neem... Als daar opeens weer belasting op wordt geheven zal ik minder snel iets kopen, maar als dat gecompenseerd wordt door een lage pond, dan kan ik gewoon lekker doorshoppen.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:02

Nee enzino, die schade van 3.5% is 81 miljard euro en dat is dus 81 miljard euro per jaar. En de Britten kunnen maar beter blij zijn dat het 81 miljard is. Als die schade van 3.5% maar 8 miljard was, dan was het UK qua BNP niet meer dan een derde wereld land met heel wat grotere problemen dan de brexit. Dan zou dat BNP namelijk slechts ca. 280 miljard zijn i.p.v. ca. 2800 miljard en zou het UK qua economie tussen Pakistan en de Filipijnen in staan.

En verder is die 3.5% niet eigenlijk nog maar 1%, omdat ze al 2.5% groei zijn misgelopen. Het komt bovenop die 2.5%. Want anders zou het BNP niet ca. 2800 miljard zijn, maar "slechts" ca. 2300 miljard euro. Dat betekent dat elke Brit die zeg maar 2000 euro netto per maand verdiend, er gewoon 120 euro per maand aan inkomen op achteruit gaat. Het land is niet failliet, ze overleven het wel, maar het doet heel veel pijn.

Wat de pond betreft, dat is een graadmeter dat de Britse economie minder waard geworden is. Bij een krimp van de economie zal de waarde blijven dalen.

En dit laat nou net wat mij betreft het probleem zien, de cijfers zinnen jou niet, dus zuig je maar wat uit je duim. Zo valt er dus niet te discussiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:39

Karl66 schreef:
Dat betekent dat elke Brit die zeg maar 2000 euro netto per maand verdiend, er gewoon 120 euro per maand aan inkomen op achteruit gaat.

Hoe rijmt dat met 1.4% annual real GDP growth waar ze mee rekenen?
Een Brit die 2000 pond netto per maand verdiend zal er dan toch 28 pond per maand op vooruit gaan?
Of zinnen die cijfers jou niet?

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:58

enzino schreef:
Een Brit die 2000 pond netto per maand verdiend zal er dan toch 28 pond per maand op vooruit gaan?
Of zinnen die cijfers jou niet?


Ach doe niet zo raar. Vrienden van mij, die minder als 2000,-- per maand verdienen zijn er minstens 150 euro per maand op achter uit gegaan. Dit omdat zij hun pensioen in ponden krijgen gestort op hun rekening en dus hier met euro's betalen in Frankrijk. En dan praat ik over minstens 150,-- hé en dat al jaren elke maand (we praten over minstens meer dan 2000 euro per jaar achteruit gang bij mensen die al laag zitten elke maand!). Voor hen is het zoveel, dat ze een B&B zijn moeten beginnen in het hoofdseizoen, om dat gat een beetje te dichten en hier te kunnen blijven, want zij willen echt niet in de UK wonen.
Het verhaal van mijn vrienden is tekenend hier voor de Engelse gemeenschap. Mensen die rentenieren, niet veel geld hebben, (anders ga je niet naar de Limousin want is erg goedkoop als het om huizen en leefprijzen gaat). En deze mensen zijn allemaal aan het zoeken hoe nu verder, om dat gat te dichten. Want iedereen is er op achteruit gegaan. Dus dat mensen er op vooruit gaan, daarvan moet ik de 1ste Brit nog tegen komen hier. Dat is echt een broodje Aap verhaal Enzino.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De Brexit soap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:28

Dat is totaal niet relevant enzino. Zonder brexit hadden ze gewoon 120 extra te besteden gehad t.o.v. deze brexit. Als de economie toch nog iets groeit en de bevolking niet, dan dempt dat de effecten een beetje. Maar meer ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:38

pien_2010 schreef:
Ach doe niet zo raar. Vrienden van mij, die minder als 2000,-- per maand verdienen zijn er minstens 150 euro per maand op achter uit gegaan. Dit omdat zij hun pensioen in ponden krijgen gestort op hun rekening en dus hier met euro's betalen in Frankrijk. En dan praat ik over minstens 150,-- hé en dat al jaren elke maand (we praten over minstens meer dan 2000 euro per jaar achteruit gang bij mensen die al laag zitten elke maand!). Voor hen is het zoveel, dat ze een B&B zijn moeten beginnen in het hoofdseizoen, om dat gat een beetje te dichten en hier te kunnen blijven, want zij willen echt niet in de UK wonen. Het verhaal van mijn vrienden is tekenend hier voor de Engelse gemeenschap. Mensen die rentenieren, niet veel geld hebben, (anders ga je niet naar de Limousin want is erg goedkoop als het om huizen en leefprijzen gaat). En deze mensen zijn allemaal aan het zoeken hoe nu verder, om dat gat te dichten. Want iedereen is er op achteruit gegaan. Dus dat mensen er op vooruit gaan, daarvan moet ik de 1ste Brit nog tegen komen hier. Dat is echt een broodje Aap verhaal Enzino.

Maar je geeft toch zelf al aan waar het mis gaat?
Omdat ze het omwisselen naar euro's en de pond is relatief verzwakt tov de euro.
Dat heeft toch niets te maken met wat ik schreef?

Real GDP growth in the UK:

Afbeelding

Karl66 schreef:
Dat is totaal niet relevant enzino. Zonder brexit hadden ze gewoon 120 extra te besteden gehad t.o.v. deze brexit. Als de economie toch nog iets groeit en de bevolking niet, dan dempt dat de effecten een beetje. Maar meer ook niet.

Minder groei is toch niet hetzelfde als er op achteruit gaan?

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:22

Enzino de economie loopt terug in de UK en de pond zakt dus. Is begonnen gelijk de 1ste week na referendum en gaat nog steeds door. Kost heel veel mensen heel veel geld.

De britten hier zeggen dat door de Brexit, UK 50 jaar terug in de tijd gaat. Nu dat is precies wat de conservatieven willen. Maar ik en de Britten hier vinden het een ongezonde en onwenselijke situatie.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:26

Leuk gel*l in de marge; ik stel heel simpel vast dat ik al enige tijd minder dan 1,20 euro voor de pond betaal, waar dat voor de Brexit tegen de 1,50 lag.
DAT verschil merkt jan-met-de-pet elke dag op z'n stijgende kosten voor levensonderhoud.

Wanneer ik door de supermarkt loop (en dat doe ik nogal eens als we daar zijn) dan zien we dat de prijzen stijgen, maar omdat de Pond goedkoper geworden is, maakt het voor ons niet zoveel uit, maar de Brit heeft geen goedkopere Pond, die heeft simpelweg een Pond die minder waard is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:37

pien_2010 schreef:
Enzino de economie loopt terug in de UK en de pond zakt dus. Is begonnen gelijk de 1ste week na referendum en gaat nog steeds door. Kost heel veel mensen heel veel geld.

Beste Pien, je bent het dus niet eens met de cijfers die de "Office for National Statistics" publiceerd?
Want in de grafiek die ik hier boven gegeven heb staat toch degelijk dat er economische groei is na correctie voor inflatie.

Het beste wat ik je kan geven is de volgende bron van de NOS:
https://nos.nl/artikel/2296876-britse-e ... jaren.html

Afbeelding

Cijfers uitgekomen in augustus die een eerste krimp laten zien sinds Q4 2012 (getallen worden dikwijls naderhand aangepast na verloop van tijd).
De economie loopt dus helemaal niet terug sinds het referendum, tenminste niet volgens mensen die voor hun werk dit soort getallen samen stellen. Misschien dat jij het beter weet natuurlijk.

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:42

Klopt ikke, dat komt er ook nog bij.

Van mij mag iedereen voor Brexit zijn, maar de mens met klein inkomen voelt het elke dag.
Daarbij komt dat UK geen sociaal stelsel kent als in Nederland. Dus teveel mensen vielen en vallen door het net. Heel verdrietig. De zgn ec. groei voelen zij niet.
Dit mag niet ontkent worden.
De rijken zoals mijn broer, die maakt het allemaal niets uit, want in de UK heb je een enorm gat tussen hoge en lage inkomens (woorden van mijn broer). Kennen wij niet zoals in die mate in Nederland.
Dat gat wordt door de Brexit alleen maar erger zeker in het begin, want een grote groep mensen heeft geen reserve.
Ik Ben echt bezorgd daarover, want de winter komt eraan(bejaarden die in de kou letterlijk zitten!). Maar we zullen zien.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:53

pien_2010 schreef:
Klopt ikke, dat komt er ook nog bij.

Van mij mag iedereen voor Brexit zijn, maar de mens met klein inkomen voelt het elke dag.
Daarbij komt dat UK geen sociaal stelsel kent als in Nederland. Dus teveel mensen vielen en vallen door het net. Heel verdrietig. De zgn ec. groei voelen zij niet.
Dit mag niet ontkent worden.
De rijken zoals mijn broer, die maakt het allemaal niets uit, want in de UK heb je een enorm gat tussen hoge en lage inkomens (woorden van mijn broer). Kennen wij niet zoals in die mate in Nederland.
Dat gat wordt door de Brexit alleen maar erger zeker in het begin, want een grote groep mensen heeft geen reserve.
Ik Ben echt bezorgd daarover, want de winter komt eraan(bejaarden die in de kou letterlijk zitten!). Maar we zullen zien.
Dit. Daarnaast zou vooral ook brexit de deur open zetten voor nog meer privatisatie en een nog grotere kloog tussen arm en rijk.

Die cijfers zeggen niets over de gevolgen voor het grootste deel van de bevolking enzino. Probeer je nu serieus te zeggen dat brexit geen negatieve invloed heeft (gehad)? Of wat wil je precies zeggen?

Alledaagse prijzen zijn gestegen, dat is duidelijk. En verder, neem alleen al de huizenmarkt, vaak een vrij goede indicator voor hoe het gaat met de economie, loopt voor geen meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:05

Eulogy schreef:
Probeer je nu serieus te zeggen dat brexit geen negatieve invloed heeft (gehad)? Of wat wil je precies zeggen?

Ik zeg toch nergens dat het geen negatieve gevolgen heeft gehad? Ik wijs er alleen op dat de economie groeit maar dat het met minder groeit dan als er geen Brexit verhaal was geweest. Dat lijkt een klein verschil maar psychologisch is het een verschil van dag en nacht als je kijkt hoe mensen er op reageren (in onder andere hun stemgedrag).

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:07

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Enzino de economie loopt terug in de UK en de pond zakt dus. Is begonnen gelijk de 1ste week na referendum en gaat nog steeds door. Kost heel veel mensen heel veel geld.

Beste Pien, je bent het dus niet eens met de cijfers die de "Office for National Statistics" publiceerd?
Want in de grafiek die ik hier boven gegeven heb staat toch degelijk dat er economische groei is na correctie voor inflatie.

Het beste wat ik je kan geven is de volgende bron van de NOS:
https://nos.nl/artikel/2296876-britse-e ... jaren.html

[ [url=m/K0cO0W.png]Afbeelding[/url] ]

Cijfers uitgekomen in augustus die een eerste krimp laten zien sinds Q4 2012 (getallen worden dikwijls naderhand aangepast na verloop van tijd).
De economie loopt dus helemaal niet terug sinds het referendum, tenminste niet volgens mensen die voor hun werk dit soort getallen samen stellen. Misschien dat jij het beter weet natuurlijk.


In de door enzino aangehaalde cijfers staat een grote mits.
Real GDP increased by an unrivised 0,2 %
Voorts houd dit staatje geen gekening met een waarde verandering van de pond. Op de langere termijn komt dat wel terug via een oplopende inflatie.

De mensen in het VK hebben relatief minder last van een waarde verandering vooral als ze engelse producten kopen.
Voor alle import, en alle Britten die niet in de UK wonen is er een groot inkomensverlies door de waarde vermindering van de pond, die er bij een blijvend EU lidmaatschap niet was geweest.

Ook lees ik in deze verhalen weinig over de extra kosten die de healt care voor deze groep bij een uittreding heeft en de plannen voor een 25% ? belasting voor expats over hun UK pensioen.
Dat verhaal is voor velen van de groep die pien_2010 noemde ongeveer het einde van een EU verblijf.

Dat alle Engelsen voor hun buitelandse producten zoals oa vlees, kleding, auto,s machines en elektronica, olie en farmaceutica 25% meer gaan betalen maken die 0,00000000. procent punt uit jouw staatje erg misleidend.

ikke

Berichten: 37591
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:14

enzino schreef:
Eulogy schreef:
Probeer je nu serieus te zeggen dat brexit geen negatieve invloed heeft (gehad)? Of wat wil je precies zeggen?

Ik zeg toch nergens dat het geen negatieve gevolgen heeft gehad? Ik wijs er alleen op dat de economie groeit maar dat het met minder groeit dan als er geen Brexit verhaal was geweest. Dat lijkt een klein verschil maar psychologisch is het een verschil van dag en nacht als je kijkt hoe mensen er op reageren (in onder andere hun stemgedrag).

Die mensen geloven alleen in een betere economie als ze dat merken op hun bankrekening.

Dat verschil tussen "upperclass" en "working class" is bijna zichtbaar in de straat, als je oplet. Die middenklasse is er wel, maar dat is een relatief kleine groep die nog niet echt in staat zijn een deuk te slaan in de statistieken.

Het was met name die "working class" die het wat beter kreeg en dat is nu categorisch de nek om gedraaid. Het is heel karakteristiek zichtbaar voor degenen die met enige regelmaat de oversteek via Kingston upon Hull maken en gezien hebben hoe die stad zich de afgelopen 10 - 15 jaar ontwikkeld heeft. Ik zag daar dit jaar toch wat tekenen van "standstil". Dat zegt mij meer dan een hoopje statistiek.......

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:26

Onafhankelijk van het economisch tij gaat het UK 3.5% bnp verliezen t.o.v. een remain. En natuurlijk betekent dat niet dat elk gezin 120 minder te besteden zal hebben in vergelijking met een remain. Miljarden en percentages zeggen niet zoveel, zo'n bedrag, wat het gemiddeld op een inkomen betekent, zegt veel meer.

Het zal vooral de onderkant van de samenleving treffen. Als je werkeloos wordt,dan kost het je veel meer dan die 120 euro per maand.