Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Reportage mishandeling australische ex-renpaarden

 
Profiel   

Hier heb ik niks tegen Slachten en eten van dieren. Zolang het 'goed' gebeurd. En niet
Spoiler:
5 keer schieten, schoppen tegen het hoofd, stroomstoten..
;( :r
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-19 16:59 



 
Profiel   

Palmera schreef
Datzelfde geldt voor de australische consument en de waar dan ook ter wereld consument.


Die Australische consument loopt op 4 poten, in Australië (Nieuw-Zeeland en UK) mag paardenvlees niet voor menselijke consumptie. Het wordt dus allemaal verwerkt tot dierenvoer.

Ook is er in de documentaire elk renpaard geteld, dus ook de renpaarden die via hun nieuwe leven na de renbaan bij de slager zijn bedaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 07:55 



 
Profiel   

Ik vraag me af als het paardenvlees vooral geexporteerd word of er dan zoveel vraag naar is in het buitenland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 08:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik vraag me af als het paardenvlees vooral geexporteerd word of er dan zoveel vraag naar is in het buitenland?


Kan mij voorstellen dat het geëxporteerd wordt naar Japan. Er gaan vanuit Canada zelfs paarden per vliegtuig naar Japan om daar geslacht te worden.


Laatst bijgewerkt door fransje23 op 29-10-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 08:50 



 
Profiel   

Echt? nee dat wist ik niet..geen idee dat het daar zo populair was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 08:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Als een renpaard nu heel succesvol is op de baan, hoelang kan hij dan blijven racen? ik zag er in de docu een paar van 2,3 maar ook 7 jaar die van de baan afkwamen. Waar zit dat verschil in?


Dit verschilt per land en per ras. In Frankrijk paarden tegen gekomen van 14.

Als ik het me goed herinner is het (reglementair) in Nederland zo dat Arabieren tot uiterlijk 12 jaar mogen rennen en dan is er nog verschil in geslacht. Hengsten mogen langer dan merries.
Maar dat volbloeds van 2 of 3 voorbij komen kan bijvoorbeeld de reden zijn dat ze te langzaam waren, medisch

Hier gaan helaas ook heel veel paarden naar Japan en Hong Kong levend en worden vaak ook nog wel uitgebracht, maar die paarden komen pas echt verschrikkelijk om het leven in het slachthuis. Heb de beelden van Australië niet gezien ook al was het hier op het nieuws. Ben echt gek van de rensport maar wel kleinschalig en ik zou om die reden ook niets verkopen. En om diezelfde reden vraag ik me af of ik het überhaupt nog wel wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 09:15 



 
Profiel   

Dit is misschien niet direct gerelateerd aan de reportage van australische ex-renpaarden.. Maar gisterenavond was er een documentaire op: Ellie in de handel, over paardenvlees.. ook vreselijk om te zien, paarden die dood en dood ziek zijn, mishandeld worden, om vervolgens aan hun lot overgelaten te worden voordat ze maanden erna geslacht worden.. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 09:53 



 
Profiel   

ik vraag me altijd af hoe de mensen die alle beesten dag in dag uit zo een leed aan doen met hunzelf kunnen leven!?
Je bent toch wel een beetje apart in je bovenkamer om het maar zacht uit te drukken als je dat kan doen.

Daar ga je toch ooit echt geestelijk last van krijgen lijkt mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 15:16 



 
Profiel   

Popstra schreef
ik vraag me altijd af hoe de mensen die alle beesten dag in dag uit zo een leed aan doen met hunzelf kunnen leven!?
Je bent toch wel een beetje apart in je bovenkamer om het maar zacht uit te drukken als je dat kan doen.

Daar ga je toch ooit echt geestelijk last van krijgen lijkt mij


Ik hoop het, het is ze gegund... (ik begrijp het ook totaal niet)

MenteamJoey, ik ga het terug kijken..klinkt afschuwelijk en het gebeurd dus dichterbij huis.

Daffie, bedankt voor je antwoord..hoe succesvoller hoe langer ze racen dan denk ik? Jij woont ook in Australie? en hoe gaat het dan met die paarden die geexporteerd worden naar Japan en Hong Kong?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 18:34 



 
Profiel   

Ellie in de Handel ging over slachtpaarden in Zuid-Amerika.

En dat vlees komt hiernaar toe en zit zo'n beetje in elke kroket die je bij de snackbar om de hoek haalt.

Die beelden waren ook niet voor de poes. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 18:50 



 
Profiel   

Bedankt voor de verduidelijking, dat heb ik een aantal jaar geleden ookal voorbij zien komen uit Zuid of Noord Amerika. Triest dat de omstandigheden kennelijk nog steeds niet verbeterd zijn.

Kunnen wij paardenliefhebbers hier wat aan doen? (geen kroketten meer eten?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 18:55 



 
Profiel   

Ja uiteraard, je bewust zijn van wat je koopt en eet. En producten met dierenleed zoveel mogelijk vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 18:58 



 

Elisa: eerder omgekeerd; je ziet vaker dat de goede paarden relatief jong de fokkerij in gaan (in veel gevallen al aan het einde van hun seizoen als 3-jarigen) en de mindere paarden relatief langer doorracen, net als ruinen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, zoals bijvoorbeeld Winx, Enable en California Chrome, en het is ook een beetje afhankelijk van het land. In de VS is het bijvoorbeeld helemaal niet ongebruikelijk dat ze al na 5 of 6 starts met pensioen gaan als ze goed gepresteerd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 19:33 



 
Profiel   

Mkango schreef
Elisa: eerder omgekeerd; je ziet vaker dat de goede paarden relatief jong de fokkerij in gaan (in veel gevallen al aan het einde van hun seizoen als 3-jarigen) en de mindere paarden relatief langer doorracen, net als ruinen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, zoals bijvoorbeeld Winx, Enable en California Chrome, en het is ook een beetje afhankelijk van het land. In de VS is het bijvoorbeeld helemaal niet ongebruikelijk dat ze al na 5 of 6 starts met pensioen gaan als ze goed gepresteerd hebben.


Niet definitief 100% waar. Het hangt wel af van wat je grens voor succesvol is. In de Arabieren wereld in Nederland heb je natuurlijk Karin van den Bos. Haar paarden lopen altijd wel lang. Alibaba de Sol is zo'n ruin die op late leeftijd nog bij de top 3 wist te presteren. Net als zijn stalgenoot Athlete de Sol(hengst). Beide plaatste zich in 2017 nog bij de eerste 3 in St. Moritz op het bevroren meer. Athlete werdt 2de en Alibaba werdt 3de. De Ifahr website doet het niet en ik weet ook de leeftijden van beide paarden niet uit mijn hoofd, maar als ik het me goed herinner waren ze toen beide 10+. In 2014 had Alibaba dezelfde koers nog gewonnen en nam toen ongeveer €13.000 euro mee naar huis.

Maar Helaas zijn er ook veel eigenaars(dus niet de trainers) die hun succesvolle paard als 3-jarige van de baan halen. Denk aan Frankel, die onverslagen van de baan werdt gehaald als 3-jarige en daardoor een dekgeld van £125.000 (€144.673) kon verdienen. Nu zelfs £175.000 (€202.542). Voor mij is zo'n paard niets waard omdat je helemaal niet weet of zijn benen het langer vol hadden kunnen houden. Dekhengst Galileo zit zelfs boven de €400.000 dekgeld en is nog steeds erg in trek. Hij is verantwoordelijk voor 70 nakomelingen die G1 races hebben gewonnen.

Elise, ik woon Nieuw-Zeeland. Er worden hier heel veel paarden gewoon voor een toekomst als renpaard verkocht naar landen als o.a. Japan en Hong Kong. De witte volbloed die recent nog voorpagina nieuws was is hier geboren en verkocht naar één van die landen. En zodra ze daar dus uitgekoerst zijn dan gaan ze met wachtrijen door een pikdonkere fabriek alvorens in een soort koker te komen waarin ze hun einde vinden.

Ik heb er 1 keer beelden van gezien en het staat nog steeds op mijn netvlies. Mijn man gunt het mij hartstikke om hier renpaarden te gaan trainen. Maar ik wil niets verkopen omdat ze er via via alsnog heen verkocht kunnen worden. Maar dat geld hier en in Australië ook voor endurance paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 21:16 



 

Je zegt nu toch hetzelfde als wat ik zeg, alleen iets uitgebreider? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 21:46 



 
Profiel   

Niet altijd hoe sneller hoe langer racen. Mijn ott (helaas ingeslapen in jan) heeft geraced tot 9 jaar. Maar heeft met ruim $50.000 helemaal niet zoveel gewonnen.

Snel was ie wel zelf gemeten met mij er op en ik weeg echt wel wat meer als een jockey 68.9 km/h

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 22:42 



 
Profiel   

Mkango schreef
Je zegt nu toch hetzelfde als wat ik zeg, alleen iets uitgebreider? :+


Ik ben het alleen niet eens met wat onder succesvol verstaan wordt. Dat frankel op jonge leeftijd van de baan gehaald wordt maakt het vóór míj geen succesvol paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 23:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Als een renpaard nu heel succesvol is op de baan, hoelang kan hij dan blijven racen? ik zag er in de docu een paar van 2,3 maar ook 7 jaar die van de baan afkwamen. Waar zit dat verschil in?

Ik snap wat er gebeurd, ze zijn alleen nog maar wat waard als slachtvee eigenlijk..hoe sneu, terwijl ze omgeschoold gewoon nog een geweldig leven kunnen hebben bij een particulier.


Twee dingen:

De consument is steeds veeleisender. Het aantal mensen wat bij een omgeschoold paard met een eisenlijst komt van hier tot aan Japan is groot. Dit zie je terug in alle topics die gaan over de aankoop van paarden. Het dier moet 110% bomproof zijn, 100% goed op de foto & potentie hebben voor het hogere werk.

Je kan ze wel omscholen, maar er moet ook vraag zijn naar deze paarden die vaak niet in het ideaalbeeld vallen.

Als gevolg daarvan: De slacht( en dan niet op deze manier, maar bijv. In NL waar dit wel netjes gebeurd) , word door sommige eigenaren juist als iets respectvols gezien.

Als een paard jaren goed gekoerst heeft en hij dus niet aan dit ideaalbeeld voor een recreatiepaard voldoet.... Waar beland hij dan? In een manege? In de handel? Bij die 14 jarige die hem als eerste paard heeft en niet weet hoe hem te behandelen?

Dan kriig je de afweging: Weet ik dat zijn leven tot nu toe goed is geweest en neem ik de verantwoording om het te beëindigen of neem ik de gok dat hij goed terecht komt ookal voldoet hij niet aan een van die drie punten?

Ik denk dat dat soms hard klinkt, om dan de keuze voor de dood te maken, maar het voor een paard niet altijd perse de slechtste keuze is :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 00:58 



 
Profiel   

Dat ben ik met je eens, de manier waarop maakt wel uit..maar goed, daar zijn we het allemaal wel over eens.

Ik had juist het idee dat dravers voor de endurance uitermate geschikt zijn, net als de arabieren en sommige volbloeden voor de eventing. Maar dat zijn natuurlijk ook niet de grootste groepen met gebruikers. En ik begrijp dat het omscholen veel werk is en relatief weinig oplevert financieel.

In Japan wacht ze dus een ook een vreselijk einde pfft, als ik het zo lees is er nog zoveel leed.

Ik begrijp wel dat ze paarden van de baan halen zolang ze nog ongeslagen zijn, om de mythe in stand te houden en geld te verdienen wbt de fokkerij.

Ondertussen heb ik ook de docu gezien van Ellie in de handel, en deze beelden heb ik een aantal jaar geleden ook gezien. Daar is dus ook nog niks veranderd wbt het dierenleed en dit paardenvlees vol met medicijnresten wat niet voldoet aan de EU regels voor menselijke consumptie. Zit hier dus voornamelijk in snacks...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 09:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen