Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:39

https://www.ad.nl/binnenland/sven-werd- ... ~a5d85b8b/

Ok ik wist wel dat er mensen steeds idioter werden in hun gedrag. Zelf ook wel eea meegemaakt in asociaal gedrag. Al eens van een loopplank geduwd door een mevrouw omdat zij als gezonde persoon de enige douche voor rolstoelers wilde gebruiken. |o

Maar dit bericht is voor mij bijna echt schokkendste op dat gebied, hoe gestoord en egoistisch ben je om dit te doen. ik hoop zo dat deze gasten ooit een geweten krijgen. -:(-

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:42

helaas wil die jongen niet dat die bewuste jongens worden getraceerd dmv camera beelden. Dat vind ik nu juist jammer. Want wat zou het fijn zijn om deze jongens in de schijnwerpers te zetten...

Vooral leuk voor toekomstige werkgevers..weten ze meteen wat voor een vlees ze in te kuip hebben als de heren solliciteren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:43

Zou mooi zijn als ns ze alsnog gaat opsporen, en van mij mogen ze met hun snufferd vol overal worden bekend gemaakt. :r echt hoe haal je het in je stomme kop dit te doen. -O-

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:44

Wauw.... wtf gewoon.

Ik had alleen de titel gelezen vanochtend en dacht dat hij gewoon voor iets uit de trein gezet was, dus dacht aan een drama “discriminatie!”- bericht. Maar dit slaat echt helemaal nergens op, die gasten mogen wat mij betreft een paar maanden vrijwilligerswerk in een revalidatiecentrum gaan doen ofzo.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:44

Hoe bedenk je het.... Alsof die man niet mee zou mogen?
Fijn dat de NS goed gereageerd heeft en hopen dat die 2 studenten zich even achter de oren krabbelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:46

Ik kan er ook niet bij hoor met mijn verstand. Nu merk ik zelf ook best wel dingen. Pal voor je neus gaan staan over beensteun heen zelfs omdat ze wat willen zien. 8)7 , dat grof voordringen bij de douche. Ik was toen te verbijsterd om te reageren.

Maar dit is erger dan erg. ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41587
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:46

Ik heb het bericht drie keer gelezen en nog landt t niet helemaal dat er blijkbaar mensen zijn die iemand de trein uit zetten zodat zij zelf mee kunnen én dat er mensen zijn die het zien gebeuren en vervolgens niks doen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:47

Erg ja....maar dat tribunaal wat opgericht zou moeten worden volgens orkaan....
je hebt aso´s en aso´s.....

Overigens hoop ik dat die aso´s wel alsnog opgespoord gaan worden ( op/gespoord, grappige woordspeling...) en een gepaste straf krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:48

San ik denk dat het zo snel is gegaan dat veel niet beseft hebben wat er is gebeurd. Geen idee of die gasten in de trein nog zijn aangesproken door mensen. Ik merkte toen met die douche ook dat ik zo sprakeloos was dat ik niet eens kon reageren, maar vooral verbijsterd heb zitten afvragen wat er nu precies gebeurde.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-10-19 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41587
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:49

karuna schreef:
San ik denk dat het zo snel is gegaan dat veel niet beseft hebben wat er is gebeurd. Geen idee of die gasten in de trein nog zijn aangesproken door mensen.

Zo lees ik het niet in je link.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 20:50

De man zelf besefte ook pas wat er gebeurde toen de trein wegreed zonder hem.

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:53

Geen woorden voor! En snap dat die jongen het op deze manier aankaart maar die aso’s mag wel even verteld worden dat dit niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:02

Ik blijf zulke situaties bizar vinden. Hoe kunnen mensen zonder schaamte zulke acties uithalen?

Prachtige reactie van NS! Samen sta je sterk ;)
_San87_ schreef:
Ik heb het bericht drie keer gelezen en nog landt t niet helemaal dat er blijkbaar mensen zijn die iemand de trein uit zetten zodat zij zelf mee kunnen én dat er mensen zijn die het zien gebeuren en vervolgens niks doen.

Dat laatste is helaas makkelijk te verklaren. Veel mensen reageren niet direct als ze verbijsterd zijn. Dan is het al gebeurd voor je er erg in hebt, en denk je later 'had ik maar...'
Daarnaast bestaat er iets als het bystander-effect.
Hoe meer mensen een bepaalde situatie zien, hoe kleiner de kans dat er wordt ingegrepen. Iedereen denkt: 'de ander handelt wel'.
In de link is het duidelijk uitgelegd:
https://www.psyblog.nl/2011/04/01/nader ... er-effect/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41587
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:04

Bubblewrap schreef:
Ik blijf zulke situaties bizar vinden. Hoe kunnen mensen zonder schaamte zulke acties uithalen?

Prachtige reactie van NS! Samen sta je sterk ;)
_San87_ schreef:
Ik heb het bericht drie keer gelezen en nog landt t niet helemaal dat er blijkbaar mensen zijn die iemand de trein uit zetten zodat zij zelf mee kunnen én dat er mensen zijn die het zien gebeuren en vervolgens niks doen.

Dat laatste is helaas makkelijk te verklaren. Veel mensen reageren niet direct als ze verbijsterd zijn. Dan is het al gebeurd voor je er erg in hebt, en denk je later 'had ik maar...'
Daarnaast bestaat er iets als het bystander-effect.
Hoe meer mensen een bepaalde situatie zien, hoe kleiner de kans dat er wordt ingegrepen. Iedereen denkt: 'de ander handelt wel'.
In de link is het duidelijk uitgelegd:
https://www.psyblog.nl/2011/04/01/nader ... er-effect/

Ik ben er bekend mee. Alsnog vind ik het ongelooflijk dat er niet ingegrepen is.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:34

Ooit kreeg ik de opmerking dat het verboden moest zijn om met een rolstoel in de spits te reizen omdat ik teveel ruimte in zou nemen. Ik heb geantwoord met dat ik in elk geval nooit een zitplaats innam omdat ik m'n eigen stoel bij me had. Dat leverde een boze blik op.
Ik zou juist wel de daders opsporen en aangeven. Zijn ze nou helemaal gek!?! Wie aan m'n stoel komt, komt aan mij, voelt echt als ongewenste intimiteit.
Ik wond me vanmiddag al op over een fietser die haar fiets zo ongeveer in m'n rolstoel parkeerde en over mijn schouder heen het knopje vh verkeerslicht indrukte. Heb achterom gekeken en gevraagd of ze dacht dat handbikers zelf niet zouden kunnen bedenken dat die handeling wel zo handig was. Mensen zijn echt raar en ik soms echt te fel op mijn zelfstandigheid en persoonlijke ruimte, maar een verhaal als dit van deze Sven doet me dan toch weer denken dat ik me terecht opwind over die rare idioten.

Anoniem

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:50

Toen ik het eerst las geloofde ik het gewoon echt niet.. Ik geloofde niet dat mensen dit deden, maar toch wel dus. Bizar! :(

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:00

Dit gedrag komt voor uit de zg ratrace. Lomp gezegd de aarde is al een beetje overbevolkt en dan komt het recht van de sterkste bovendrijven. Dit gedrag zal alleen maar meer worden. Nee ik keur het gedrag niet goed. Herken het als een al dan niet latent aanwezig zijnd oerinstinct wat wij mensen nog steeds bezitten. Bij de een wat meer als de ander en het ligt ook nog eens aan de situatie en conditie van de persoon zelf.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:24

Morganlefay schreef:
Dit gedrag komt voor uit de zg ratrace. Lomp gezegd de aarde is al een beetje overbevolkt en dan komt het recht van de sterkste bovendrijven. Dit gedrag zal alleen maar meer worden. Nee ik keur het gedrag niet goed. Herken het als een al dan niet latent aanwezig zijnd oerinstinct wat wij mensen nog steeds bezitten. Bij de een wat meer als de ander en het ligt ook nog eens aan de situatie en conditie van de persoon zelf.


Ja en nee....
Als je bijvoorbeeld de documentaire over de Twin Towers hoort, zijn er ook juist mensen die voor de ander zorgen, sommigen ten koste van zichzelf.

Maar ja, in de dagelijkse gang, zie je dat de ratrace meer aanwezig is maar ook dat sommige mensen juist sociaal zijn.
Juist een aardig gebaar maken.

Dus ik vrees dat ook ratrace ook voor een groot deel door aangeleerd ( of juist niet geleerd ) gedrag is.

Als je alleen al ziet wat meditatie mensen op kan leveren....

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:51

Echt schokkend.

Ik gebruik zelf mijn rolstoel nog maar weinig.
Ik vond het al eng dat ik met defecte trein op station was; eruit moest wachten.

Steeds meer mensen. En toen kwamen er treinen; 2 kwam ik niet in . Ik kon toen staan en paar pasjes lopen vandaar:
conducteurs hadden het druk met al die mensen. Uiteindelijk heeft een behulpzame jongen mij de trein in gekregen.

En ook meegemaakt op invalide gedeelte trein nog een rolstoel gebruiker.
Iemand op de klapstoelen , met shop tassen weigerde op te staan. En zei ik doe niet aan opstaan voor gehandicapten . Eh op de priority afdeling dus v gehandicapten.

Ik ben opgestaan. De man van die andere stoeler. Had gelukkig duidelijke taal. Na zijn vrouw die echt afhankelijk was geparkeerd te hebben . Heeft ie mij weer goed gezet ook.

Maar dan zie je ook iedereen kijken. Maar mensen lijken dan versteend

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:08

Mensen zijn asociaal.
Ik werk zelf bij de NS als hoofdconductrice.
Ik probeer zoveel mogelijk bij de deur te staan zodra ik weet dat er een minder valide reiziger mee gaat.
Als de brug neergelegd wordt als het druk is willen ze evengoed door DIE deur naar binnen.
Ook al wordt er net een rolstoel in of uit gereden.
Als ik men naar een andere deur stuur krijg ik 9 van de 10 keer of een vuile blik of een rot opmerking.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:15

Raar he hoe mensen dan duwen etc .
Of het daarvan sneller gaat.
Over het NS personeel heb ik niks anders dan respect.
Met rolstoel werd mij altijd gevraagd of ik hulp nodig had.
( ik kan met hem zelf in en uit stappen)

En dringen doen mensen ook bij het uitstappen. Ik loop met stok , klauter voorzichtig , vind het zo wereld vreemd. Hoe mensen soort van in mobiel turende stille willies in halve wilden veranderen

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:25

Mensen die zoiets doen, realiseren zich kennelijk ook niet welk risico ze nemen met een (mindervalide) mens. Een rolstoel is niet bedoeld om mensen mee op te tillen. Natuurlijk kan het in geval van nood wel, maar dan weet je al inzittende dat het gaat gebeuren en kun je je vasthouden aan je drager. Als mensen onverwacht je stoel oppakken, is er gewoon valgevaar. Daarbij kan een rolstoel ook stuk gaan als je die verkeerd oppakt en dan zit de eigenaar met de gebakken peren.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen zoiets doen. Wat Dreambol ook al zegt, als mensen ongevraagd aan mijn rolstoel zitten, ervaar ik dat ook als zeer onprettig. Mensen die me in de winkel gewoon aan de kant duwen, terwijl ik even sta te zoeken naar wat ik hebben moet. Of die lekker achterop een ingeklapt duwhandvat gaan hangen als ze lang moet wachten. Of erger nog, die je uit het niet een aai over je bol geven _-:( . Echt, blijf van me af en als je ergens bij wilt, vraag het dan gewoon, ik kan praten, mijn benen werken niet altijd mee, maar echt mijn hoofd en mond doen het nog prima :+ .

@Maaike5581, o ja, dat is ook heel herkenbaar inderdaad, ook gewoon over de plaat lopen, zelfs als die nog niet goed ligt en desnoods nog even voor me langs op de plaat stappen en dan raar op kijken als ik hun enkel per ongeluk aantik... En dan is de trein in ook een van de weinige momenten dat ik hulp nodig heb, omdat de plaat wat steil is en er niet altijd 'aanloopruimte is'. Ofwel, de NS-assistentieverleners zijn eigenlijk een van de weinigen die gevraagd of ongevraagd mogen helpen en die vragen het meestal gewoon :D .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41587
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:33

Annick75 schreef:
Of erger nog, die je uit het niet een aai over je bol geven _-:( . Echt, blijf van me af en als je ergens bij wilt, vraag het dan gewoon, ik kan praten, mijn benen werken niet altijd mee, maar echt mijn hoofd en mond doen het nog prima :+ .

Sorry, wat?

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rolstoeler uit trein gezet door studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:43

Ja, echt, het gebeurt niet vaak, maar een enkele keer dus wel en vooral als ik niet alleen ben. Dan worden de vragen soms gesteld aan degene met wie ik op pad ben en ben ik ineens niet meer compos mentis kennelijk.

Zeker toen ik nog een vouwframe rolstoel had, gebeurde het wel. Nu ik een vastframe exemplaar heb, dat er sportief uitziet, gebeurt dat niet mee zo gauw, moet ik zeggen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:45

_San87_ schreef:
Annick75 schreef:
Of erger nog, die je uit het niet een aai over je bol geven _-:( . Echt, blijf van me af en als je ergens bij wilt, vraag het dan gewoon, ik kan praten, mijn benen werken niet altijd mee, maar echt mijn hoofd en mond doen het nog prima :+ .

Sorry, wat?


Nou inderdaad....ik zou pisslink worden.

Over de actie uit de OP....sprakeloos. Je gaat toch ook niet iemand die niet in een rolstoel zit uit de trein halen om er vervolgens zelf in te stappen.
Buitengewoon schofterig gedrag.