Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 21:59

Ik vroeg mij de laatste tijd iets af.

Heb je als gebruiker van een smartphone en social media eigenlijk nog wel privacy?

Ik bedoel dan in de vorm dat alles, maar dan ook echt alles en in hele uiteenlopende en onopvallende manieren, van jouw persoonlijke info wordt gebruikt om advertenties te maken.

De laatste tijd (en eigenlijk al jaren, maar nu steeds meer) vallen mij een aantal dingen op.

Er worden steeds vaker advertenties getoond van producten die ik niet bewust heb gezocht op Google oid.

Ooit kocht ik bij de supermarkt een pakje huttenkase, even later zag ik een advertentie van huttenkase op Facebook voorbij komen.
Ik had verder nooit ergens gezegd dat ik interesse had in dit product.

Laatst had ik ook een privé gesprek in Whatsapp met iemand over een bepaald product, kort erna verschijnt dit product ook in een advertentie op Facebook.

En het meest heftige vond ik dat iemand mij een boek uitleende, en ik heb dit boek nooit ergens op internet opgezocht. Vervolgens zag ik dit boek in een advertentie op Instagram.

Kan mijn mobiel dan hebben afgeluisterd dat ik heb gepraat over dit boek, of zal mijn camera (stiekem) een beeldopname hebben gemaakt van dit boek?

Het klinkt heel bizar, maar dat zijn de enige manieren die ik kan bedenken.

Ik vind het zelf echt heel ver gaan en een beetje beangstigend worden. Wat als je mobiel/een ander device jouw bankrekening kan inzien, jouw privé gesprekken in whatsapp kan inzien en zelfs echte gesprekken kan meeluisteren, voor het gebruik van advertenties?

Het zet mij iig wel aan het denken. Is het tijd om afscheid te nemen van social media, of kunnen mensen niet meer zonder? Moet je maar accepteren dat je tegenwoordig geen privacy meer hebt?

Ik ben benieuwd wat bokt hiervan vindt..

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:02

Je kunt advertenties ook sturen met fake/onrelevante informatie. Op die manier hebben ze dus niks aan hou informatie.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:04

Is dat niet gewoon omdat je er onbewust op let?

Net zoals dat als je een nieuwe auto koopt, je ineens overal hetzelfde type auto als de jouwe ziet rijden. Gewoon omdat je er onbewust meer op let.

En natuurlijk zijn er cookies, en wordt je beïnvloed. Maar dat iemand jou een gewoon boek uitleent, en dat instagram dat weet, is volgens mij echt onmogelijk... Net zoals dat pakje huttenkase. Ik vind dat ook bijna paranoia klinken :o

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:07

Mij lijkt het dat die dingen die je noemt gewoon toeval zijn. Je krijgt immers sinds het smartphone/fb/insta tijdperk ook veel meer reclame te zien toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:08

Ja het gaat ver..

Laatst deelde mijn vriend via Whatsapp een foto van zijn gerechtje in Japan: rauwe gemarineerde kipfilet. Kreeg hij niet veel later een advertentie op facebook over kipfilet in de AH :7

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:13

Toch vind ik het wel grappig dat mijn telefoon weet waar ik heen ga. Hij kent mijn patronen van werk, sportclub en zelfs dat ik wekelijks naar de cafetaria ga. Als ik op die dag in de auto stap rond die tijd dan geeft hij in Kaarten aan dat het zoveel minuten is en welke route ik moet nemen.

Advertenties is mij nog niet zo opgevallen maar ik heb ook geen Facebook. Wel valt me op dat als ik op mijn mobiel ergens op heb gezocht, ik op mijn IPad hiervan reclame krijg. Blijkbaar is daar ook een connectie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:14

Facebook advertenties gaan op basis van steekwoorden die jij gebruikt in gesprekken met vrienden en ook op basis van dingen die zij zoeken. Bijvoorbeeld wanneer jij met een vriendin praat over nieuwe laarzen en daarna een advertentie ziet over laarzen, dan kan het goed zijn dat je vriendin (misschien naar aanleiding van jullie gesprek) is gaan googelen op laarzen.

Het hangt er dus vanaf hoe veel je privacy je waard is. Maar bedenk je ook dat bedrijven als Whatsapp en Facebook geen liefdadigheidsorganisaties zijn, als je geen geld betaalt voor de service betekent dat dat jouw data wordt gebruikt om geld te verdienen. De vraag is dus of dit een probleem (voor jou) is.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:17

Paranoia? Gewoon in het nieuws geweest hoor.

https://www.independent.co.uk/life-styl ... 65056.html

Dit artikel is een speculatie maar ik vind de boodschap die het overbrengt wel passend bij het onderwerp: https://www.wired.com/story/facebook-10 ... challenge/

We willen graag beredeneren vanuit ratio, maar wat men achter de schermen (pun intended) toe instaat is, is niet altijd te bedenken vanuit onze ratio. Met andere woorden: dat wij zelf zoiets "nooit zouden doen", betekent niet dat bedrijven zich daar net zo netjes aan houden.

@Suzanne F. zo kunnen mensen dus opgespoord worden wanneer ze van de kaart raken. Door de telefoon te traceren of door te kijken waar de tracering afwijkt van de norm.
Wellicht ben je op je iPad ingelogd met dezelfde gebruiker (bijvoorbeeld via Google).

Verder laat ik anderen aan het woord, mijn intentie is niet om paniek te zaaien, wel om wat sceptischer te zijn tegenover de digitalisering van onze gegevens en de bewaring van je privacy.
Laatst bijgewerkt door silverdapple op 31-10-19 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:18

Mij valt dat ook wel op, dat dingen die ik nooit opgezocht heb maar wel op WhatsApp gezegd heb, of dat het gewoon iets is waar ik het tegen mensen over heb ineens in advertenties opduikt. Het is heel erg conspiracy theory maar ik geloof ook wel dat we meer in de gaten gehouden worden dan we weten. Ik geloof het, maar ik weet het niet zeker

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:19

Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde apps stiekem geluid opnemen. Maar of dat waar is of gewoon een gekke theorie weet ik niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:20

Voor mensen die hun FB niet willen wegdoen maar wel ernstig willen verminderen kan ik trouwens Newsfeed Eradicator aanraden. Nooit meer doelloos scrollen door je tijdlijn ;)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:21

Whatsapp is net als Facebook van Mark Suikerberg, dus daar ligt een link tussen. Alles wat via hetzelfde IP adres het internet op gaat is gelinkt, dus je telefoon, tablet en computer die thuis via dezelfde wifi werken krijgen dezelfde advertenties.

Ik heb een aantal jaar geleden gewoon een Ad-blocker geinstalleerd. Het leven wordt er zoveel rustiger van.
Verder alleen functionele cookies accepteren, geen social media/gepersonaliseerde ads, scheelt ook.

En tenslotte is er geen advertentie zó stupide als voor een produkt dat je net gekocht hebt, of een hotel dat je net geboekt hebt. Zó goed zijn ze nu ook weer niet in je bespionneren dus :))

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:23

silverdapple schreef:
Paranoia? Gewoon in het nieuws geweest hoor.

https://www.independent.co.uk/life-styl ... 65056.html

Dit artikel is een speculatie maar ik vind de boodschap die het overbrengt wel passend bij het onderwerp: https://www.wired.com/story/facebook-10 ... challenge/

We willen graag beredeneren vanuit ratio, maar wat men achter de schermen (pun intended) toe instaat is, is niet altijd te bedenken vanuit onze ratio. Met andere woorden: dat wij zelf zoiets "nooit zouden doen", betekent niet dat bedrijven zich daar net zo netjes aan houden.

@Suzanne F. zo kunnen mensen dus opgespoord worden wanneer ze van de kaart raken. Door de telefoon te traceren of door te kijken waar de tracering afwijkt van de norm.
Wellicht ben je op je iPad ingelogd met dezelfde gebruiker (bijvoorbeeld via Google).

Verder laat ik anderen aan het woord, mijn intentie is niet om paniek te zaaien, wel om wat sceptischer te zijn tegenover de digitalisering van onze gegevens en de bewaring van je privacy.


Als je iets op whatsapp of ander social media bespreekt ja.
Niet als je in de winkel een pakje huttekase koopt, of een boek leent van een vriendin en daar niet digitaal over gesproken hebt.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:26

En digitaal betaald of je bonuspas gebruikt? Thuis een opmerking over het boek maakt terwijl je naast je Google Home zit? Tja mij zou het niet zo verbazen, maar dat ben ik. :7

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 22:29

Het kan toeval zijn in sommige gevallen, maar soortgelijke situaties die ik in de voorbeelden heb benoemd zijn mij vaker overkomen.

Bij het boek lijkt het me onwaarschijnlijk dat het komt doordat de eigenaar van het boek dit heeft opgezocht. Diegene had het boek al een langere tijd liggen, en gaf het kortgeleden aan mij. Ik kende het boek niet. Ik heb daarna alleen kort gepraat over het boek en het vervolgens mee naar huis genomen. Eenmaal thuis zag ik de advertentie.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:30

Alles is tegenwoordig van google. Google ziet dus alles. Of je nou een appje stuurt of iemand op bokt pb stuurt.

En zo weet google ook precies waar je bent. Zonder locatie aan te hebben. Als jij je verbindt met een netwerk is er meteen een locatie bekend.

Alles wat wij doen wordt geregistreerd. En zo ben je heet snel traceerbaar. Aan de ene kant heel eng, andere kant juist fijn mocht er een creep rondlopen, of iemand vermist zijn.

En je kunt wel vpn, adblockers of andere zooi gaan gebruiken, maar je bent en blijft traceerbaar.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 22:30

silverdapple schreef:
En digitaal betaald of je bonuspas gebruikt? Thuis een opmerking over het boek maakt terwijl je naast je Google Home zit? Tja mij zou het niet zo verbazen, maar dat ben ik. :7


Nee ik had dat gekocht in een andere winkel, niet de Albert Heijn. Dat zou idd nog wel logisch zijn. Wel gepind, niet met mobiel betaald.

Een dergelijke app als Google of Google home heb ik niet.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:33

IsaCalixa schreef:
silverdapple schreef:
En digitaal betaald of je bonuspas gebruikt? Thuis een opmerking over het boek maakt terwijl je naast je Google Home zit? Tja mij zou het niet zo verbazen, maar dat ben ik. :7


Nee ik had dat gekocht in een andere winkel, niet de Albert Heijn. Dat zou idd nog wel logisch zijn. Wel gepind, niet met mobiel betaald.


Een dergelijke app als Google of Google home heb ik niet.


Google beheert alles, facebook, apps, youtube, mail.... Dus daar hoef je de app niet voor te hebben..

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 22:34

Pepperrr schreef:
Alles is tegenwoordig van google. Google ziet dus alles. Of je nou een appje stuurt of iemand op bokt pb stuurt.

En zo weet google ook precies waar je bent. Zonder locatie aan te hebben. Als jij je verbindt met een netwerk is er meteen een locatie bekend.

Alles wat wij doen wordt geregistreerd. En zo ben je heet snel traceerbaar. Aan de ene kant heel eng, andere kant juist fijn mocht er een creep rondlopen, of iemand vermist zijn.

En je kunt wel vpn, adblockers of andere zooi gaan gebruiken, maar je bent en blijft traceerbaar.


Maar vind jij dit niet erg onprettig? Dat je eigenlijk altijd ergens geregistreerd wordt.. je bent nooit "vrij" (tenzij je altijd je telefoon thuis laat natuurlijk/zonder telefoon gaat leven) Is het iets wat we gewoon maar moeten accepteren?

Het is niet dat ik dit niet wist, Google Maps had ook van het afgelopen jaar van iedere dag een registratie van waar ik was geweest en wist alle bedrijven/plekken waar ik langs was geweest.

Maar toch.. Ik vind het geen fijn idee

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:37

Jup laatst veel gezocht over laptops en nu als ik youtube filmpjes kijk standaard een filmpje over jawel laptops.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:38

Het gevoel dat alles geregistreerd wordt is niet fijn nee. Maar veel keus heb je niet.

Ook zonder mobiel ben je makkelijk traceerbaar. Overal hangen camera's, alles wat je betaald wordt geregistreerd (waar, wanneer, hoeveel, waarvoor), check-ins met OV wordt geregistreerd...

Privacy bestaat niet meer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:39

Ik lig er geen seconde wakker van, maar dan woestijn als naïef weg gezet, want je moet dit, maatschappelijk gezien, verschrikkelijk vinden.

Want stel je voor dat ik straks 6 zakken kunstmest koop... dan staan ze binnen een uur aan Mn deur omdat ik mogelijk een terrorist ben.

Je schrijft “je bent nooit “vrij””. Volgend jaar vieren we 75 jaar bevrijding... ja, we zijn in nl wel degelijk vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:43

Geregeld cookies verwijderen, en social media zoveel mogelijk via internet gebruiken. Zoals facebook via http://www.facebook.com, en niet via de app. Daarnaast kun je, als je op internet zoals firefox en chrome zit, incognito surfen. Een aanrader ;)

Daarnaast open wifi-netwerken na gebruik verwijderen, en niet constant je wifi aan houden, dan zoekt hij steeds de omgeving af naar open netwerken wat te traceren is.

Google onthoud ook veel gegevens, maar ik weet uit mijn hoofd niet hoe dit af te wenden is.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:44

Hebben jullie de serie Hunted! Wel eens gezien?

Dat zijn dus mensen die op de vlucht zijn, en zij moeten zo lang mogelijk uit handen van de 'politie' zien te blijven. Ze proberen alle sporen te wissen, uiterlijk te veranderen etc, toch zijn de meesten binnen een paar uur gevonden...

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:47

Nee, volgens mij is er niet echt iets als privacy meer. Ik had laatst inderdaad ook dat ik met een collega over een bepaalde youtuber aan het praten was, nog nooit van gehoord en totaal niet wat ik normaal kijk en ja hoor, de dag erna stond die youtuber in mijn recommended. We waren op de werkvloer aan het praten, mobiel in de zak, internet altijd uit.... tja, het verbaast me niks.

En het boeit mij ergens ook niet zoveel. Dit is nou eenmaal hoe het is en het gaat nooit anders worden denk ik, alleen maar 'meer'. Voor een gewone burger zou het niet uit moeten maken denk ik, maar ik kan me voorstellen als jij iemand bent met macht/status/geld dat het best wel eens negatief kan uitpakken als het in de verkeerde handen valt. We blijven toch mensen, dus je kunt er nooit 100% zeker van zijn dat jouw informatie veilig blijft.