Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Privacy, bestaat dat nog? (Mobieltjes, social media)

 

Pepperrr schreef
Hebben jullie de serie Hunted! Wel eens gezien?

Dat zijn dus mensen die op de vlucht zijn, en zij moeten zo lang mogelijk uit handen van de 'politie' zien te blijven. Ze proberen alle sporen te wissen, uiterlijk te veranderen etc, toch zijn de meesten binnen een paar uur gevonden...

Correctie... Paar dagen ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:47 



 
Profiel   

Zolang mijn computer nog afwisselend roept dat ik in Doorn, Zeist, Houten of Hilversum (geen van allen klopt) zit vind ik het wel meevallen met die traceerbaarheid :))
Internetproviders geven geen bestaand adres meer op van waar ze zitten, en je traceerbaarheid hangt af van je IP-adres en dus je internetprovider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:51 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
IsaCalixa schreef

Nee ik had dat gekocht in een andere winkel, niet de Albert Heijn. Dat zou idd nog wel logisch zijn. Wel gepind, niet met mobiel betaald.


Een dergelijke app als Google of Google home heb ik niet.


Google beheert alles, facebook, apps, youtube, mail.... Dus daar hoef je de app niet voor te hebben..

Ik moet daarom ook altijd lachen als mensen zeggen dat ze Facebook verwijderen ivm privacy. Die mailen, googelen en appen dan zeker ook niet meer. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:54 



 
Profiel   

Bubblewrap schreef
Pepperrr schreef
Hebben jullie de serie Hunted! Wel eens gezien?

Dat zijn dus mensen die op de vlucht zijn, en zij moeten zo lang mogelijk uit handen van de 'politie' zien te blijven. Ze proberen alle sporen te wissen, uiterlijk te veranderen etc, toch zijn de meesten binnen een paar uur gevonden...

Correctie... Paar dagen ;)


Kan ook, maar heb er meerdere gezien die ook binnen een paar uur gevonden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 22:59 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Hebben jullie de serie Hunted! Wel eens gezien?

Dat zijn dus mensen die op de vlucht zijn, en zij moeten zo lang mogelijk uit handen van de 'politie' zien te blijven. Ze proberen alle sporen te wissen, uiterlijk te veranderen etc, toch zijn de meesten binnen een paar uur gevonden...


Nja, is ook niet helemaal waarheidsgetrouw, anders was de lijst vermiste mensen niet zo groot.
En pas nog een gezin gevonden die 9jaar lang van de radar was.
Als je écht wilt, word je niet gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:01 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Ik lig er geen seconde wakker van, maar dan woestijn als naïef weg gezet, want je moet dit, maatschappelijk gezien, verschrikkelijk vinden.

Want stel je voor dat ik straks 6 zakken kunstmest koop... dan staan ze binnen een uur aan Mn deur omdat ik mogelijk een terrorist ben.

Je schrijft “je bent nooit “vrij””. Volgend jaar vieren we 75 jaar bevrijding... ja, we zijn in nl wel degelijk vrij.


Je kunt vrijheid natuurlijk op verschillende manieren interpreteren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:03 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Pepperrr schreef
Google beheert alles, facebook, apps, youtube, mail.... Dus daar hoef je de app niet voor te hebben..

Ik moet daarom ook altijd lachen als mensen zeggen dat ze Facebook verwijderen ivm privacy. Die mailen, googelen en appen dan zeker ook niet meer. :=


Nouja Facebook verwijderen is een stap in de goede richting als je meer privacy wilt. Googelen moet je dan inderdaad niet meer doen, en mailen via Gmail is ook een slecht idee. Hoe het zit met whatsapp weet ik niet zo goed, dat is versleuteld, maar wat betekent dat? Anybody?


Bubblewrap schreef
Geregeld cookies verwijderen, en social media zoveel mogelijk via internet gebruiken. Zoals facebook via http://www.facebook.com, en niet via de app. Daarnaast kun je, als je op internet zoals firefox en chrome zit, incognito surfen. Een aanrader ;)

Daarnaast open wifi-netwerken na gebruik verwijderen, en niet constant je wifi aan houden, dan zoekt hij steeds de omgeving af naar open netwerken wat te traceren is.

Google onthoud ook veel gegevens, maar ik weet uit mijn hoofd niet hoe dit af te wenden is.


Je kan dan (eventueel naast de incognito optie) beter een browser als inderdaad Firefox gebruiken in plaats van Chrome. Bij het incognito in Chrome surfen geef je nog steeds info aan Google natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:03 



 
Profiel   

gerpiegorp schreef
Nee, volgens mij is er niet echt iets als privacy meer. Ik had laatst inderdaad ook dat ik met een collega over een bepaalde youtuber aan het praten was, nog nooit van gehoord en totaal niet wat ik normaal kijk en ja hoor, de dag erna stond die youtuber in mijn recommended. We waren op de werkvloer aan het praten, mobiel in de zak, internet altijd uit.... tja, het verbaast me niks.

Maar hier had ik het dus net over. Het gaat op wat jouw connecties doen en kijken op het internet, op basis daarvan krijg jij (en anderen) aanbevelingen. Goeie kans dat je collega (en misschien iemand anders die bij het gesprek was) de youtuber in kwestie die avond wél op heeft gezocht en dat jij daardoor de aanbeveling kreeg.

Even andersom geredeneerd hè: het zou echt totaal nutteloos zijn voor Facebook en Google om constant mee te luisteren. Dat genereert namelijk SUPER veel nutteloze data (en opgenomen data is best groot) dus ja... het is gewoon niet zinvol. Er zijn effectievere methoden - zoals het algoritme dat jou aanbevelingen geeft op basis van je vrienden / kennissen.

Daarnaast werd het al eerder genoemd, waarschijnlijk krijg je heel vaak aanbevelingen op basis van wat je vrienden doen, maar dat valt je meestal niet op ;) tenzij jij en je partner elke dag alles wat je op internet hebt gedaan doornemen.

Hoe dan ook merk ik dat het op mij niet zo goed werkt, ik krijg advertenties voor vlees, kinderproducten en luxe vliegvakanties, alledrie dingen waar ik totaal geen interesse in heb _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:08 



 
Profiel   

Het was laatst op qmusic.. Twee dj's zaten ook te kletsen over iets, ik weet niet meer exact wat maar iets als deodorant of een huidverzorgingsproduct.
En na het liedje wat volgde kwam ze erop terug omdat ze net facebook had geopend en ineens kreeg ze een advententie over dat product. Daar hebben ze het even over gehad en ik denk inderdaad dat je geen privacy meer hebt. Maar volgens mij maakt het niet uit in de hedendaagse wereld. Er is veel teveel info beschikbaar over IEDEREEN dus jouw info is helemaal voor niemand interessant. Als die algoritmes voor jouw persoonlijke advertenties worden gemaakt zonder menselijk brein. Dus niemand weet verder iets vam jou. Het is niet interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:14 



 
Profiel   

Magrathea schreef
gerpiegorp schreef
Nee, volgens mij is er niet echt iets als privacy meer. Ik had laatst inderdaad ook dat ik met een collega over een bepaalde youtuber aan het praten was, nog nooit van gehoord en totaal niet wat ik normaal kijk en ja hoor, de dag erna stond die youtuber in mijn recommended. We waren op de werkvloer aan het praten, mobiel in de zak, internet altijd uit.... tja, het verbaast me niks.

Maar hier had ik het dus net over. Het gaat op wat jouw connecties doen en kijken op het internet, op basis daarvan krijg jij (en anderen) aanbevelingen. Goeie kans dat je collega (en misschien iemand anders die bij het gesprek was) de youtuber in kwestie die avond wél op heeft gezocht en dat jij daardoor de aanbeveling kreeg.

Even andersom geredeneerd hè: het zou echt totaal nutteloos zijn voor Facebook en Google om constant mee te luisteren. Dat genereert namelijk SUPER veel nutteloze data (en opgenomen data is best groot) dus ja... het is gewoon niet zinvol. Er zijn effectievere methoden - zoals het algoritme dat jou aanbevelingen geeft op basis van je vrienden / kennissen.

Daarnaast werd het al eerder genoemd, waarschijnlijk krijg je heel vaak aanbevelingen op basis van wat je vrienden doen, maar dat valt je meestal niet op ;) tenzij jij en je partner elke dag alles wat je op internet hebt gedaan doornemen.

Hoe dan ook merk ik dat het op mij niet zo goed werkt, ik krijg advertenties voor vlees, kinderproducten en luxe vliegvakanties, alledrie dingen waar ik totaal geen interesse in heb _O-


Dat komt ws door je bijdrage in duurzaamheidstopics :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:17 



 
Profiel   

Whatsapp berichtjes zijn versleuteld. In principe zou de overheid hier niet bij kunnen. Nu valt alles te kraken en ik ben van mening dat er in alles wat uit 1'tjes en 0'etjes bestaat een zwakke plek zit. Niks is gegarandeerd 100 procent veilig.

Maar, in principe kan niemand bij jouw appjes. Tenzij je back-ups maakt naar bijv. OneDrive. In dat geval heeft Google ze weer in handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:25 



 
Profiel   

Microfoontoegang is inderdaad ook wel een ding. En wordt echt wel toegepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:25 



 
Profiel   

mysa schreef
Microfoontoegang is inderdaad ook wel een ding. En wordt echt wel toegepast.


Zou dat met je camera ook kunnen? Dat iemand daar iets mee zou kunnen zien, net als bij een ingebouwde webcam bijvoorbeeld?

Klinkt wel heel paranoïde hoor, weet ik :') het lijkt me ook heel onwaarschijnlijk, maar ik vond het idee wel wat eng. Je mobiel kan alles 'zien' met zowel de normale als de front-camera.

Maar goed, je begint gekke dingen te denken als het al zo ver gaat als microfoon toegang e.d. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:38 



 
Profiel   

Jup camera ook.

En het enge is, het is niet eens zo heel moeilijk. Kwestie van een code in een bestandje zetten en zorgen dat het gedownload wordt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:47 



 
Profiel   

Ook screentime wordt geanalyseerd. Dus hoe lang je je beeldscherm aanhoud op een bepaald frame. Scrollen op IG is daar een goed voorbeeld van. Als jij langer kijkt naar dierenplaatjes krijg je automatisch steeds meer dierenplaatjes te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:48 



 
Profiel   

Ok maar denken jullie echt dat er willekeurig webcam/mic data wordt opgenomen en geanalyseerd? Nogmaals iemand enig idee hoeveel data (en hoeveel nutteloze data) dat wel niet is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:51 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Toch vind ik het wel grappig dat mijn telefoon weet waar ik heen ga. Hij kent mijn patronen van werk, sportclub en zelfs dat ik wekelijks naar de cafetaria ga. Als ik op die dag in de auto stap rond die tijd dan geeft hij in Kaarten aan dat het zoveel minuten is en welke route ik moet nemen.

Advertenties is mij nog niet zo opgevallen maar ik heb ook geen Facebook. Wel valt me op dat als ik op mijn mobiel ergens op heb gezocht, ik op mijn IPad hiervan reclame krijg. Blijkbaar is daar ook een connectie.

Klopt, tenzij je bij googel uit zet met privecay en locatie verbeteren.
Bij locatie verbeteren geef je googel toestemming om je 24h te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:53 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Ok maar denken jullie echt dat er willekeurig webcam/mic data wordt opgenomen en geanalyseerd? Nogmaals iemand enig idee hoeveel data (en hoeveel nutteloze data) dat wel niet is?


Niet door bedrijven zoals google en facebook oid. Zij slaan overigens wél spraakopdrachten op. Vraag jij aan je google assistant hoe warm het is wordt dat spraakbericht opgeslagen. Maar zij kunnen niet zomaar jouw microfoon aanzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:55 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Ok maar denken jullie echt dat er willekeurig webcam/mic data wordt opgenomen en geanalyseerd? Nogmaals iemand enig idee hoeveel data (en hoeveel nutteloze data) dat wel niet is?


Juist nuttige data toch, als gesprekken of beeldopnames voor advertenties kunnen worden gebruikt? Levert weer geld op.

Of dat technisch gezien mogelijk is, geen idee..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 23:57 



 
Profiel   

IsaCalixa schreef
mysa schreef
Microfoontoegang is inderdaad ook wel een ding. En wordt echt wel toegepast.


Zou dat met je camera ook kunnen? Dat iemand daar iets mee zou kunnen zien, net als bij een ingebouwde webcam bijvoorbeeld?

Klinkt wel heel paranoïde hoor, weet ik :') het lijkt me ook heel onwaarschijnlijk, maar ik vond het idee wel wat eng. Je mobiel kan alles 'zien' met zowel de normale als de front-camera.

Maar goed, je begint gekke dingen te denken als het al zo ver gaat als microfoon toegang e.d. :')


Je kunt zelfs op je eigen mobiel een appje zetten dat je vanaf een website de camera kunt inschakelen en fotos kan maken.
Stel je telefoon wordt gejat dan kun je fotos maken op afstand. Dan is het voor instanties of hackers zeer simpel om software op je telefoon te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:00 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Magrathea schreef
Ok maar denken jullie echt dat er willekeurig webcam/mic data wordt opgenomen en geanalyseerd? Nogmaals iemand enig idee hoeveel data (en hoeveel nutteloze data) dat wel niet is?


Niet door bedrijven zoals google en facebook oid. Zij slaan overigens wél spraakopdrachten op. Vraag jij aan je google assistant hoe warm het is wordt dat spraakbericht opgeslagen. Maar zij kunnen niet zomaar jouw microfoon aanzetten.


Hoe zit dit dan met Whatsapp? Want dit is verbonden met Facebook. Tegenwoordig bellen veel mensen via whatsapp. Kunnen deze gesprekken dan niet gebruikt worden? Of verzonden geluidsopnames via Whatsapp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:01 



 
Profiel   

IsaCalixa schreef
Magrathea schreef
Ok maar denken jullie echt dat er willekeurig webcam/mic data wordt opgenomen en geanalyseerd? Nogmaals iemand enig idee hoeveel data (en hoeveel nutteloze data) dat wel niet is?


Juist nuttige data toch, als gesprekken of beeldopnames voor advertenties kunnen worden gebruikt? Levert weer geld op.

Of dat technisch gezien mogelijk is, geen idee..

Er zullen vast elementen in zitten. Maar echt, 95% van wat je zegt is gewoon niet nuttig in die zin. No offense. :=
Het gros van de telefoongesprekken die ik heb is in de trend van "hey, ik ben wat later", "hey, wat was het adres ook alweer" of "hey, moet ik nog iets meenemen van de supermarkt" :=
Daar haalt niemand iets interessants uit hoor.

Echt, ik weet niet wat voor spannende levens en intrigerende gesprekken over levenskeuzes jullie hebben maar als ik word gevolgd zou een goeie 99.9% van alles wat ik zeg en doe gewoon ruis zijn _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:09 



 
Profiel   

Kijk op Facebook een naar je vrienden suggesties. Daar staan bij mij mensen tussen die ik inderdaad wel ken, maar waar ik verder geen gemeenschappelijke vrienden mee heb. Gewoon een kwestie van vaak tegelijk op dezelfde plek zijn.

Dochter een keer bij een vriendinnetje opgehaald de dag erna de moeder van het vriendinnetje als suggestie.

Het maakt me allemaal niet zo veel uit, ze doen maar wat ze willen, zo interessant ben ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:12 



 
Profiel   

zonnebloem18 schreef
Kijk op Facebook een naar je vrienden suggesties. Daar staan bij mij mensen tussen die ik inderdaad wel ken, maar waar ik verder geen gemeenschappelijke vrienden mee heb. Gewoon een kwestie van vaak tegelijk op dezelfde plek zijn.

Dochter een keer bij een vriendinnetje opgehaald de dag erna de moeder van het vriendinnetje als suggestie.

Het maakt me allemaal niet zo veel uit, ze doen maar wat ze willen, zo interessant ben ik niet.

.. Of , moeder van vriendinnetje heeft op jouw FB pagina gekeken :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:13 



 
Profiel   

Zou kunnen, dan word ik dus ook opgezocht door vage bekenden, oud schoolgenoten, exen enz.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 00:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen