Made in.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Made in.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 12:32

Tegenwoordig moet ik vaak enorm kijken/luisteren naar de kortzichtigheid van mensen.

Steeds meer mensen proberen zo ecologisch mogelijk te leven. Leuk en goed natuurlijk.

Maar product A en B zijn bv krak dezelfde.
A wordt in China gemaakt, B in een Europees land waar de lonen ook nog enorm laag liggen.

Mensen vallen enorm over ‘Made in China’, want zo vervuilend om iets te kopen wat helemaal van China komt.

Made in the EU is ecologischer.

Wat mensen toch vergeten is dat de grondstoffen voor zo goed als alles nog steeds uit landen a la China, India,.... komen.

Dus bv kleding ‘ Made in the EU’ lijkt me alles behalve direct milieuvriendelijker.
De stof komt vaak evenzeer uit bv China.

Waar en hoe kan je weten waar de oorspronkelijke basisproducten vandaan komen?
Want stel nu bv stof.
Ook al wordt de kledij en stof in bv België gemaakt, veel kans dat de katoenpit steeds uit ver-weg-land komt.

Bestaat echt ecologische kledij dan?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Made in.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:45

Natuurlijk, er zijn bedrijven die de hele keten in kaart hebben.

Ben je zelf niet een beetje kortzichtig trouwens? :o
Je doet wel heel veel aannames, en ik neem aan dat we het eens zijn dat 1x minder varen of vliegen vanuit China ook al scheelt.

Katoen komt veel uit Pakistan en India overigens, en katoenen kleding en o.a. spijkerbroeken zijn uitermate belastend voor het milieu, net als fast fashion. Om over de werkomstandigheden in dergelijke landen maar niet te spreken.

Je moet ergens beginnen met je ecologische winst pakken.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:46

Dat vind ik ook nog steeds lastig.
Ik koop regelmatig dingen als camera-spul van ali of ebay, omdat ik weet dat zo'n dingen toch altijd uit China komen, ook al koop je het (voor het driedubbele) hier in Nederland.
Kleding koop ik bijna alleen nog bij de C&A bij het bio-katoen gedeelte. Dan weet ik in ieder geval dat het iets beter is voor mens, dier en milieu, want inderdaad, uiteindelijk heeft al het katoen een lange bootreis achter de rug.
Ik denk dat het heel lastig is om overal de herkomst van te achterhalen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:48

Vaak zijn "The made in Belgium, Italia, France..." Eveneens van China, India of Bangladesh maar zijn de afwerkingen hier gebeurd waardoor dat op het label komt te staan. Eveneens zijn er ook een heleboel dingen "Made in India" die wél verantwoord, ecologisch en fair gemaakt zijn. Het beste is en blijft om het merk na te gaan, je weet dat als je iets van H&M, Zara of Primark koopt je sowieso niet ecologisch of verantwoord koopt.

Edit: Ik heb 2 ouders in de textiel zitten, beide ook in fair-trade, dus ik weet waarover ik spreek ;)

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Made in.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:58

Het is niet erg om uit Azië te kopen, mits bekend is hoe en wat. Bij het voorbeeld van 8nnemiek zit het prijsverschil er oa in dat er via Ali geen controles op het product worden uitgevoerd op bijvoorbeeld schadelijke stoffen. Schadelijke stoffen die de EU niet in mogen en die extreem schadelijk zijn voor de mensen die het product assembleren (vooral lood in soldeertin, maar ook kankerverwekkende stoffen in verf waar kleding mee geverfd wordt, weekmakers in plastic, etc).

Katoen is zeker enórm vervuilend voor het milieu. Bio katoen scheelt al behoorlijk, omdat er geen giftige stoffen worden gebruikt voor het bleken. De bizarre hoeveelheid water die voor het productieproces nodig is blijft gelijk.

Linksom of rechtsom, zomaar conclusies trekken helpt niet. Koop met je verstand en het liefst bij bedrijven die de keten goed in kaart hebben en ook aantoonbaar kunnen maken dat ze goed bezig zijn.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:09

Dit topic past beter op [NM] Nieuws en Maatschappij omdat het een discussieonderwerp is, dus ik verplaats 'm even.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:00

Britt schreef:
Het is niet erg om uit Azië te kopen, mits bekend is hoe en wat. Bij het voorbeeld van 8nnemiek zit het prijsverschil er oa in dat er via Ali geen controles op het product worden uitgevoerd op bijvoorbeeld schadelijke stoffen. Schadelijke stoffen die de EU niet in mogen en die extreem schadelijk zijn voor de mensen die het product assembleren (vooral lood in soldeertin, maar ook kankerverwekkende stoffen in verf waar kleding mee geverfd wordt, weekmakers in plastic, etc).

Dat is niet helemaal waar helaas. Het prijsverschil is er meestal puur om het salaris van de tussenhandelaar en evt de extra verzendkosten te betalen. Ook bij Ali vind je zat producten die bv bpa vrij zijn. Daar moet je inderdaad goed op letten.
Maar als je bijvoorbeeld naar Kameraexpress gaat, daar kost de lens die ik heb besteld bijna het dubbele van Ali, zelfde merk, zelfde doosje..
Er worden hier in Nederland heel veel producten aangeboden waarvan de aanbieder niet meer reageert zodra je vraagt naar herkomst of controles.
Zo komen er ook steeds meer dropshipping bedrijven die werken met chinese producten.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Made in.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 16:24

Idd,net wat ik bedoel.

het is gewoon zooo moeilijk,lees,bijna onmogelijk om op zoek te gaan naar producten die van begin tot einde hun oorsprong, neem nu bv binnen Europa, vonden....

net daarmee dat het 'ik ben tegen 'made in china'' zo kortzichtig is,het gaat zoveel verder dan waar concreet product A gegoten,gestikt,gemaakt werd/wordt.

en idd 8nnemiek,zoveel producten worden rechtstreeks in China ed aangekocht,hier in een ander doosje gestopt,iets opgepimpt en voila,made in Belgium en hun,ecologischer in sommige mensen hun ogen...