Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 15:42

Nooit gedacht me te gaan verdiepen in de regels en plaatsings logica en onlogica van de auto laadpaal. :+

Maar nav van een gesprekje vanmorgen van een slecht ter been zijnde autogebruiker kwamen er eea aan vragen en ergernissen naar boven. Wie bepaald waar er laadpalen komen eigenlijk en mag je er met een gehandicapten parkeerkaart gaan staan of niet?

Het gaat om het volgende. Op een overvolle klein wijkparkeerplaats in de armste wijk van die gemeente zijn er vanmorgen twee plekken voor electrische autos geplaatst. Zonder enige navraag bij de omwonenden en gebruikers van deze parkeerplaats. :? de persoon wilde parkeren maar werd weggestuurd met de woorden: zoekt u maar elders een plekje omdat ze aan het plaatsen waren.

De twee plekken die nu wegvallen zijn nu juist de twee plekken die vrijgelaten werden voor de ouderen en slecht ter been mensen die afhankelijk zijn van hun auto. Zij kunnen zelf niet voor hun deur parkeren ivm paaltjes ter bescherming van inmiddels dode en verwijderd bomen.

Nu weet ik van die gemeente dat ze speelplekken gaan weghalen ivm geldtekort. En dan deze geldverspilling uitvoeren die een aantal mensen een probleem opleveren. 8)7

Die wijk (een echte volkswijk) bestaat uit aow ers met geen of minimaal pensioen. Wao ers en mensen met een uitkering of minimaal salaris onder modaal (enkele uitzonderingen zijn er uiteraard wel maar zonder electrische auto), goedkope huurhuizen en een verdwaalde verkochte kleine huurwoning. Kortom geen plek waar een electrische auto zal opduiken, niet vanwege de veel te dure aanschaf, niet vanwege het soort mensen dat er woont :n

De straten zijn smalle eenrichtingstraatjes met boomvakken (deels zonder bomen) en beperkte parkeerplekken voor de deur. De rest moet in gemaakte inhammen parkeren waar 16 plekken zijn. 4 straten hebben 3 van die inhammen (48 plekken) op pakweg 60 huizen. Vier straten verderop buiten het wijkje is een iets grotere plek zonder verlichting of controle.

Volstrekt onduidelijk dus waarom juist hier twee plekken gemaakt zijn. Er schijnt rondgevraagd te zijn en niemand heeft de plek aangevraagd ivm geen auto die het nodig heeft. Gemeente heeft inmiddels een klacht ontvangen ook trouwens werd me gezegd.

Ik weet van meer wijken elders dat daar dezelfde situaties zijn ontstaan, mensen die niet kunnen parkeren, fysiek wel afhankelijk zijn van hun auto maar geen recht hebben op (of gemeente wil niet geven ) een parkeerplaats met bord op kenteken.

Maar wie bepaald waar er palen komen dus en mag ik er bv met gehandicaptenkaart gaan staan? Op bv gele streep met parkeervrbod mag ik parkeren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:55

Als je geen elektrische auto hebt mag je niet parkeren bij een laadpaal.
Als je wel een elektrische auto hebt ligt het aan het bord wat erbij staat of je er sowieso mag staan of alleen tijdens het laden

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 15:56

Ellendig, zot dit dan hebben flink wat mensen een probleem daar nu. Twee zinloos lege plekken

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:57

De gemeente bepaalt dit. Dit kan of komen vanuit de gemeente zelf. Omdat ze elektrisch rijden willen promoten. Of het kan aangevraagd zijn door een bewoner van die straat.

Maar wat is het probleem? Ze gaan het echt niet terugdraaien hoor. Het gaat om twee plekken... dan loop je maar een stuk verder of vraag je een invalidenparkeerkaart / parkeerplaats aan. Krijg je die niet? Dan heeft dat vast een reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:57

En de locatie wordt door de gemeente bepaald, zij het omdat er vanuit de buurt (volgens mij straal van een km ong) om gevraagd is, of omdat ze eeen bepaalde laaddichtheid moeten hebben. (Elke zoveel km een paal)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:00

karuna schreef:
Ellendig, zot dit dan hebben flink wat mensen een probleem daar nu. Twee zinloos lege plekken

Contact opnemen met de gemeente

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 16:06

MarlindeRooz schreef:
De gemeente bepaalt dit. Dit kan of komen vanuit de gemeente zelf. Omdat ze elektrisch rijden willen promoten. Of het kan aangevraagd zijn door een bewoner van die straat.

Maar wat is het probleem? Ze gaan het echt niet terugdraaien hoor. Het gaat om twee plekken... dan loop je maar een stuk verder of vraag je een invalidenparkeerkaart / parkeerplaats aan. Krijg je die niet? Dan heeft dat vast een reden.

Ik woon daar niet, en wat ik al schreef die mensen krijgen geen plek aangewezen. Gemeente doet daar niet aan. Even wat verder lopen is voor denk ik,30% van de bewoners onmogelijk. En is ook meteen 400 m verderop

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:17

Volgens mij moet daar een vergunning voor afgegeven worden en die worden door de gemeente gepubliceerd.

Kan me dus niet voorstellen dat helemaal niemand hier wat van wist

Of het handig is, is weer een ander verhaal.

Anoniem

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:24

Hier zag je het ook, eigenlijk geen elektrische autos in de straten waar de palen staan of mensen hebben zelf een laadplek op eigen terrein. En toch staan er bij de beschikbare palen altijd auto's te laden. :j

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:30

Laadpalen worden door de gemeente samen met producenten van laadpalen geplaatst inderdaad, meestal op aanvraag van omwonenden (dat kan ook een aantal straten verderop zijn) of omdat ze de dichtheid willen vergroten.
Enige wat de mensen kunnen doen is bij de gemeente een invalideplek aanvragen (of een elektrische auto kopen :Y) )
Geldverspilling is het voor de gemeente zeker niet. Aan een laadpaal verdienen ze juist geld. Een lege parkeerplek kost alleen geld.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-11-19 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:31

Ligt ook aan het stroomnetwerk. Als jij een paal aanvraagt komt deze in een straal van zoveel meter van je huis. Zou zomaar kunnen dat de aanvrager een paar straten verderop woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:32

Wij hebben met een aantal buurtbewoners zelf een laadpaal aangevraagd maar voordat deze werd geplaatst kreeg de hele straat een brief van de gemeente. Eventuele bezwaren/klachten konden ze zo in overweging nemen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 16:49

Ik weet inmidels meer, omdat ik toch wilde weten hoe en wat. Het blijkt de gemeente heeft verzuimd het te melden in de gemeente krant, 8)7 alleen in de staatscourant is het neergezet in de zomervakantie.

Tsja vervolgens geen enkele melding gedaan aan de omwonenden. De aanvrager woont een wijk verderop kennelijk 8)7 maar omdat ze in deze wijk nog niks hadden hebben ze hem maar hier neergezet. Volstrekt onlogisch en voor iedereen onhandig dus. Zonder enige vorm van communicatie. Dan waren de andere twee veel legere inhammen dichterbij de aanvrager ook nog geweest en een mindere belasting op de toch al overvolle parkeerplaats.

De mening nu in die wijk, zie je wel de rijke stinkerds hebben geld en krijgen ook nog een prive parkeerplaats. _-:( Wat nog eigenlijk een begrijpelijke mening is ook. Kortom hier is daar het laatste woord nog niet over gezegd geloof ik en geen idee of de aanvrager gaat gebruiken zo n eind van huis en of hij zich populair gemaakt heeft hiermee. Ik vrees ervoor. Goddank woon ik daar niet.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:05

Wen er maar aan, want elektrische auto's zijn nu eenmaal in opkomst, en zijn zeker niet alleen voor de rijken.
Het was wellicht wat onhandig om de palen daar te plaatsen als er dichter bij de aanvrager ook nog plekken beschikbaar waren, maar het zal toch niet lang meer duren voordat elke wijk zijn eigen oplaadpalen heeft. Die ontwikkeling gaat de komende jaren in een rap tempo.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:06

karuna schreef:
De mening nu in die wijk, zie je wel de rijke stinkerds hebben geld en krijgen ook nog een prive parkeerplaats. _-:( .


Los van het feit dat het inderdaad wel zuur is voor de oudere bewoners die slecht ter been zijn, wil ik hier wel even op reageren.

Ook elektrische auto's mogen niet 'parkeren' op de laadplaatsen. Ze mogen hier enkele uren staan om te laden. Wanneer de auto is volgeladen, dient de auto verplaatst te worden om andere elektrische auto's gelegenheid te geven ook op te laden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:07

Op deze plekken dus wel, onderbord alleen electrische autos. De laadverplichting is er niet

En hoe veel zullen dergelijke autos verplaatst worden? Ik zie mensen niet eind lopen om in de stromende regen hun auto te verplaatsen als hij vol is. En wie bekeurt dat dat?
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-11-19 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:08

Pardon ...
ik vind dit wel heel negatief geschreven.
Persoon woont een wijk verder op dus die persoon heeft geen prive plek. Staat namelijk niet voor de deur.
En dan kan het nog zijn dat deze maar enkele uren mag staan.

En dan vraag ik me af als het zo een slechte wijk is qua inkomsten. Hoe kunnen ze dan een auto betalen
Het zijn maar 2 parkeerplaatsen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:09

Veel aow en heel veel stokoude kleine autootjes hoog nodig voor vervoer ivm slecht lopen of werk heel eind verderop.

En ja het is de gemiddelde mening nu daar in de wijk. Die persoon was er best overstuur van. :(:) denk ook dat het misschien een beetje volkswijk eigen is? ze bungelen toch al overal onderaan de maatschappelijke ladder in oa slecht geisoleerde huizen met torenhoge energie rekeningen.

parkeren ligt toch al gevoelig voor veel mensen. En als dan ook nog de schaarse plekken worden ingepikt door autos die nu alleen door mensen met heel veel geld aangeschaft kunnen worden. Dan heb je dergelijke mening zo gevormd. :j

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:13

karuna schreef:
MarlindeRooz schreef:
De gemeente bepaalt dit. Dit kan of komen vanuit de gemeente zelf. Omdat ze elektrisch rijden willen promoten. Of het kan aangevraagd zijn door een bewoner van die straat.

Maar wat is het probleem? Ze gaan het echt niet terugdraaien hoor. Het gaat om twee plekken... dan loop je maar een stuk verder of vraag je een invalidenparkeerkaart / parkeerplaats aan. Krijg je die niet? Dan heeft dat vast een reden.

Ik woon daar niet, en wat ik al schreef die mensen krijgen geen plek aangewezen. Gemeente doet daar niet aan. Even wat verder lopen is voor denk ik,30% van de bewoners onmogelijk. En is ook meteen 400 m verderop

Wat maakt het uit als je er toch niet woont? :=

En op je vraag over de invalidenparkeerkaart, dat is met twee seconden Google te vinden.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/4 ... ische-auto

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:14

Zegt wel weer wat over het niveau van de wijk.
Aanvrager krijgt random plaats van de gemeente, kan hij toch zeker niks aan doen!
banketstaaf voor jullie ja, en net zo banketstaaf voor aanvrager. Aanvrager kan wel een lease-auto hebben, heeft niks te maken met voldoende geld hebben voor een elektro.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 13-11-19 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:14

Omdat ik het op meer plekken ga tegenkomen denk ik. :j en omdat ik het me afvroeg omdat ik dat al vaker gehoord heb hier en daar. De persoon heeft me geraakt vanmorgen door het verhaal. Dan ga ik denken hee hoe zit dat eigenlijk.

Wat betreft de kaart, de gemeente kon het me niet vertellen of het mocht of niet :+

Maar het is dus soort van willekeur gecombineerd met aanvragen wat betreft plaatsing?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:26


Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:32

karuna schreef:
De mening nu in die wijk, zie je wel de rijke stinkerds hebben geld en krijgen ook nog een prive parkeerplaats. _-:( Wat nog eigenlijk een begrijpelijke mening is ook.

karuna schreef:
En als dan ook nog de schaarse plekken worden ingepikt door autos die nu alleen door mensen met heel veel geld aangeschaft kunnen worden. Dan heb je dergelijke mening zo gevormd. :j

Ehhh hier geen rijke stinkerd...
Maar als mijn man straks een andere auto van de zaak krijgt MOET hij voor elektrisch kiezen.
Zo zijn er meerdere die geen keuze krijgen van hun werkgever.

Wij krijgen nog een probleem omdat manlief best ver moet rijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:34

Ik weet het, het zijn ook niet mijn woorden maar de mening van best veel mensen met minder geld. Ik hoor hem steeds vaker vallen hier en daar. Die zich toch al achtergesteld voelen ivm geen energie maatregelen kunnen nemen en daardoor hogere stookkosten hebben, geen electrische auto kunnen rijden maar een oud gebakje dat op steeds meer plekken niet meer welkom is.

Don t shoot the messenger. :+

Tsja ik word vaak gevraagd voor mensen die in de sjit zitten. Dus ik kijk iets verder dan mijn eigen straatje. Mensen die niet gehoord worden, de weg niet weten, verzuipen in het systeem van regeltjes enz. En helaas voor best veel mensen geldt dat ze niet meer meekunnen doen om welke reden dan ook.

In dit geval vroeg ik me gewoon af goh hoe zijn de regels en logica van de laadpalen eigenlijk? Meer niet inclusief het verhaal van de persoon, iets waar ik zelf nog niet bij had stilgestaan. Want eigen oprit en meer dan voldoende parkeerruimte in de buurt. :P
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-11-19 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17896
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:37

karuna schreef:
Veel aow en heel veel stokoude kleine autootjes hoog nodig voor vervoer ivm slecht lopen of werk heel eind verderop.

En ja het is de gemiddelde mening nu daar in de wijk. Die persoon was er best overstuur van. :(:) denk ook dat het misschien een beetje volkswijk eigen is? ze bungelen toch al overal onderaan de maatschappelijke ladder in oa slecht geisoleerde huizen met torenhoge energie rekeningen.

parkeren ligt toch al gevoelig voor veel mensen. En als dan ook nog de schaarse plekken worden ingepikt door autos die nu alleen door mensen met heel veel geld aangeschaft kunnen worden. Dan heb je dergelijke mening zo gevormd. :j


Jeetje, wat een negatieve instelling waar ik echt een beetje lastig van word. Op dit moment zijn er mensen in ziekenhuizen aan het sterven, maar hé, laten we even lekker klagen dat we onze auto niet meer op 20 meter voor onze deur kunnen zetten.
Weet je, dat je het even poedersuiker vindt, dat snap ik. Ik zou vast ook wel even vloeken als mijn vaste parkeerplek voor de deur weggaat, ik ben ook niet perfect. Maar binnen de 5 seconden zou ik me de bedenking maken dat er veel ergere zaken in de wereld zijn. Zelfmedelijden helpt niemand vooruit. Als dit verhaal je al raakt, dan zou ik je aanraden eens een middagje vrijwilligerswerk te gaan doen bij een voedselbedeling of op de afdeling oncologie. Kan je alles weer een beetje in perspectief plaatsen.