Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:45

Avalanche81 schreef:
Pffff wat zijn mensen weer zuur zeg. Wees blij dat er aan mensen gedacht wordt voor wie het minder simpel is. Vroeger hadden we ook nooit een cap op, we zaten in de kofferbak van de auto, waren mensen niet altijd en overal bereikbaar, maar konden vooral zelf niet bellen als het wel hard nodig was....... het leven is een stuk veiliger zo, en voor veel mensen een stuk leuker. Ik kan me levendig voorstellen dat je met kleine kinderen heel blij wordt van een bredere parkeerplaats.

Ik ook. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die niet meer zo makkelijk in en uitstappen blij zijn met een bredere parkeerplaats. Ik denk dat de hele wereld blij wordt van een wat bredere parkeerplaats. Ik toch zeker wel. Met mijn 30 km aan rok is fatsoenlijk in en uitstappen ook niet altijd evident. Regelmatig de auto van de buurman onbewust gepoetst :7.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:46

Wat dat betreft kunnen we wat van Hongarije leren.
Ok, elektrisch rijden kennen ze daar nog niet echt, maar zo’n rij aan minder valide plaatsen voor een supermarkt had ik echt nog nooit gezien :n Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:48

veerledec schreef:
Maar je kan een baby en een dreumes niet even vragen te wachten op de parking terwijl je het vak uit rijdt...

Mijn zus heeft een kind van 2. Super zoet kereltje, hartstikke leuk. Maar die wil je echt niet vragen om even te wachten....... dat kind ziet het gevaar gewoon helemaal niet.


_San87_ schreef:
Ik denk dat de hele wereld blij wordt van een wat bredere parkeerplaats. Ik toch zeker wel. Met mijn 30 km aan rok is fatsoenlijk in en uitstappen ook niet altijd evident.

Nee, dat zal, maar hij is niet voor jou bedoeld, wel voor mensen met kleine kinderen. Is dat nu zo moeilijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:50

LadyMadonna schreef:
Wat dat betreft kunnen we wat van Hongarije leren.
Ok, elektrisch rijden kennen ze daar nog niet echt, maar zo’n rij aan minder valide plaatsen voor een supermarkt had ik echt nog nooit gezien :n [ [url=m/vPbedg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, dat heb ik idd ook nog nooit gezien. Wat goed zo :j.


Avalanche81 schreef:
veerledec schreef:
Maar je kan een baby en een dreumes niet even vragen te wachten op de parking terwijl je het vak uit rijdt...

Mijn zus heeft een kind van 2. Super zoet kereltje, hartstikke leuk. Maar die wil je echt niet vragen om even te wachten....... dat kind ziet het gevaar gewoon helemaal niet.


_San87_ schreef:
Ik denk dat de hele wereld blij wordt van een wat bredere parkeerplaats. Ik toch zeker wel. Met mijn 30 km aan rok is fatsoenlijk in en uitstappen ook niet altijd evident.

Nee, dat zal, maar hij is niet voor jou bedoeld, wel voor mensen met kleine kinderen. Is dat nu zo moeilijk?

Joh doe niet zo pinnig. Ik hoor vandaag voor t eerst dat die parkeerplaatsen bestaan en ik maak er dus inderdaad geen gebruik van.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:50

_San87_ schreef:
Ik ben ook wel eens zo krap ingeparkeerd dat ik de auto uit t vak moest rijden voor m'n vriendin in kon stappen.

Ik vind t een beetje onzin, al die speciale plekken (voor gehandicapten uitgezonderd). Zorg gewoon voor voldoende brede parkeerplekken.


Alleen kan jouw vriendin gewoon even rustig op een veilige plek wachten ;)
Ik moet mijn 4 jarige kleuter en baby ergens neerzetten in hoop dat ze daar blijven wachten tot mama de auto uit het vak heeft gereden ;) en die moet de auto dus op de doorgaande rijstrook neerzetten met alarmlichten om daar de kleuter en baby in hun autostoeltjes te binden en de kinderwagen in te vouwen en achterin te leggen ;)

Met een parkeerplek die per kant 15/20 cm meer ruimte heeft voorkom je dus dergelijke situaties.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 16:55

En nog fijn breed ook. Heerlijk. Ik tref regelmatig plaatsen waar mijn rolstoelbus niet op past In lengte of breedte :n of zo smal dat ik er dan niet uit kom. Of mensen parkeren half op de gehandicaptenplek en kom ik niet weg. Pas bij spoedeisende hulp. Portieren konden niet open, assistente is voor mij via laadbak schuifdeur, over de bankleuning geglibberd zodat ze mijn bus kon wegrijden. En dat op een gehandicaptenplaats.

Overigens de twee laadplekken die ik later meldde blijven leeg. Geen electrische auto te zien :n en ook hier nu parkeerchaos. Enige plekken zijn om een bocht waardoor mijn bus eigenlijk er net wel/niet meer de draai haalt daar. .ambulance of brandweer gaat niet passen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:55

Avalanche81 schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat de hele wereld blij wordt van een wat bredere parkeerplaats. Ik toch zeker wel. Met mijn 30 km aan rok is fatsoenlijk in en uitstappen ook niet altijd evident.

Nee, dat zal, maar hij is niet voor jou bedoeld, wel voor mensen met kleine kinderen. Is dat nu zo moeilijk?

Toch snap ik ook wel dat iemand met een oud of kreupel mensje in de auto, of als diegene zelf een oud of kreupel mensje is, ook graag gebruik maakt van een wat bredere parkeerplaats. Ik heb momenteel spit en was vorige week bij de dokter maar wat blij dat er twee parkeerplaatsen naast elkaar leef waren, waardoor ik de tweede plaats kon gebruiken om mijn deur wagenwijd (no pun intended) open te doen en mezelf uit en later weer in de auto te hijsen.
Idem als we met oma plus rollator op stap moesten. Ik vond het toch vrij onhandig om de straat te blokkeren om eerst oma uit te laden voordat ik kon gaan parkeren. Of inladen na het parkeren.

Maar misschien zijn die brede parkeerplaatsen ook wel voor dit soort gevallen, staat niet op het bordje.

@Karuna, doorgangen die geblokkeerd worden voor hulpdiensten zou ik zeker melden (met foto’s), in ieder geval bij de gemeente (handhaving) en wellicht ook bij de politie.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 15-11-19 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:56

Keet schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben ook wel eens zo krap ingeparkeerd dat ik de auto uit t vak moest rijden voor m'n vriendin in kon stappen.

Ik vind t een beetje onzin, al die speciale plekken (voor gehandicapten uitgezonderd). Zorg gewoon voor voldoende brede parkeerplekken.


Alleen kan jouw vriendin gewoon even rustig op een veilige plek wachten ;)
Ik moet mijn 4 jarige kleuter en baby ergens neerzetten in hoop dat ze daar blijven wachten tot mama de auto uit het vak heeft gereden ;) en die moet de auto dus op de doorgaande rijstrook neerzetten met alarmlichten om daar de kleuter en baby in hun autostoeltjes te binden en de kinderwagen in te vouwen en achterin te leggen ;)

Met een parkeerplek die per kant 15/20 cm meer ruimte heeft voorkom je dus dergelijke situaties.

Zeker, snap ik helemaal. Daarom zeg ik ook, het zou fijn zijn wanneer parkeerplekken in het algemeen breder zijn. Voor iedereen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:00

_San87_ schreef:
Zeker, snap ik helemaal. Daarom zeg ik ook, het zou fijn zijn wanneer parkeerplekken in het algemeen breder zijn. Voor iedereen.


Dat zou zeker zijn. Zeker nu de autos steeds groter en breder worden :j
Hier op het werk staan er wel eens twee Tesla's aan de beide kanten van het rijvak geparkeerd, netjes op parkeerplaatsen, maar omdat ze zo breed zijn wordt het wel wat krapjes. Denk dat een derde tesla er niet meer tussendoor past :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:09

Keet schreef:
_San87_ schreef:
Zeker, snap ik helemaal. Daarom zeg ik ook, het zou fijn zijn wanneer parkeerplekken in het algemeen breder zijn. Voor iedereen.


Dat zou zeker zijn. Zeker nu de autos steeds groter en breder worden :j
Hier op het werk staan er wel eens twee Tesla's aan de beide kanten van het rijvak geparkeerd, netjes op parkeerplaatsen, maar omdat ze zo breed zijn wordt het wel wat krapjes. Denk dat een derde tesla er niet meer tussendoor past :+

Dat ook idd. De gemiddelde parkeerplaats in de grotere steden is niet berekend op de auto's van nu.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:10

Aan de andere kant snap ik niet wat je in nl met bijv een Dodge ram moet....

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:10

karuna schreef:
Overigens de twee laadplekken die ik later meldde blijven leeg. Geen electrische auto te zien :n en ook hier nu parkeerchaos. Enige plekken zijn om een bocht waardoor mijn bus eigenlijk er net wel/niet meer de draai haalt daar. .ambulance of brandweer gaat niet passen.

karuna schreef:
is niet mijn wijk niet mijn woonplaats niet mijn gemeente, :+



karuna schreef:
Ken de wijk waar het over gaat een beetje van langs en soms doorheen rijden.
Karuna echt in je eigen belang.
Stop met reageren en vertellen.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:12

Ik heb ook een invalidekaart en kom nooit problemen tegen, zelfs in Amsterdam niet waar ik gratis mag parkeren op aanvraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:12

LadyMadonna schreef:
Aan de andere kant snap ik niet wat je in nl met bijv een Dodge ram moet....

Ik kan wel situaties bedenken. Sowieso is de gemiddelde trekauto voor trailers al een grotere auto. De Tiguan van mijn vader (trekauto) past ook lang niet overal deftig in de parkeervakken, bijvoorbeeld. Datzelfde geldt ook voor Tesla's, maar ook Volvo's. Auto's zijn echt veel breder/groter geworden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:14

Ok, maar tussen “een grotere auto” en een Ram zit nog wel een stuk verschil

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:17

LadyMadonna schreef:
Ok, maar tussen “een grotere auto” en een Ram zit nog wel een stuk verschil

Zeker. Maar zo'n Ram is wel ideaal met een trailer waarin 2 grote paarden vervoerd worden bijvoorbeeld.

Een kennis van me heeft een VW Amarok, nodig voor t werk. En zo zullen er meer zijn die een pick up hebben voor hun werk. Mijn dierenarts heeft er ook een omdat ie met een bestelbusje t land niet in kan moest dat nodig zijn. En die auto wordt ook voor privé gebruikt.

Amerikaanse auto's zijn sowieso groot/breed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Laadpalen auto, logica plaatsing en regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:19

Met een busje (Vito of Transporter oid) kom je de gemiddelde parkeerplaats ook niet deftig op.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:19

Toch zou je in nieuwere parkeergarages denken dat de plekken groter zijn, maar dat is ook niet echt zo. Ik parkeer bij mijn werk in een garage van een jaar of 6-7 oud. Mijn kleine Peugeot 107 gebakkie past uitstekend in een vak, ik heb aan vier kanten ruimte over. Ik ga ook wel eens met de auto van m’n vader naar mijn werk, das een Volkswagen T-Roc. Daarbij controleer ik bij het parkeren of de banden aan de bestuurderskant precies aan de binnenkant van het witte vak-streepje zit, want dan is dat ook zo aan de bijrijderskant. Ook de achterkant controleer ik even of ie in het vak past. En dat is dan nog niet eens zo’n mega-grote auto.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:21

karuna schreef:
Overigens de twee laadplekken die ik later meldde blijven leeg. Geen electrische auto te zien :n en ook hier nu parkeerchaos.

Die auto’s komen wel, maar grote kans dat je het niet eens merkt. Onder elektrisch rijders is het gebruikelijk dat men laadt totdat de auto vol is en dan de plek weer vrij maakt. Dat laden hoeft voor veel mensen niet dagelijks. En wellicht staat de laadpaal nog helemaal niet op de kaart. Dat gaat niet zo snel.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-11-19 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 17:21

Echwel schreef:
karuna schreef:
Overigens de twee laadplekken die ik later meldde blijven leeg. Geen electrische auto te zien :n en ook hier nu parkeerchaos. Enige plekken zijn om een bocht waardoor mijn bus eigenlijk er net wel/niet meer de draai haalt daar. .ambulance of brandweer gaat niet passen.

karuna schreef:
is niet mijn wijk niet mijn woonplaats niet mijn gemeente, :+



karuna schreef:
Ken de wijk waar het over gaat een beetje van langs en soms doorheen rijden.
Karuna echt in je eigen belang.
Stop met reageren en vertellen.

Beter lezen voor je reageert. {:)-:( Eerste twee plekken, kom ik nagenoeg nooit. Tweede portie plekken later gemeld door mij, wel bekende locatie, andere plaats, zelfde gemeente, zelfde soort situatie. Ook aanvraag teruggetrokken ivm gemeente die maanden heeft laten liggen.

Ikheb een rolstoelbus trafic, hard nodig maar die past niet op veel gehandicapten parkeerplaatsen.

Laadpalen staan op de kaarten heb ik gezien :j ben op plek twee nu het weekend ook. Eens zien of er iets komt te staan. Plek een geen idee van, heb ik niks te zoeken. Kans ook erg klein dat ik dezelfde persoon weer tref, misschien als ik over poosje die supermarkt weer nodig heb :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-11-19 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:26

Karuna ik heb een enorme renault master l2h2 en heb nooit werkelijk nooit problemen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:27

8nnemiek schreef:
karuna schreef:
Overigens de twee laadplekken die ik later meldde blijven leeg. Geen electrische auto te zien :n en ook hier nu parkeerchaos.

Die auto’s komen wel, maar grote kans dat je het niet eens merkt. Onder elektrisch rijders is het gebruikelijk dat men laadt totdat de auto vol is en dan de plek weer vrij maakt. Dat laden hoeft voor veel mensen niet dagelijks. En wellicht staat de laadpaal nog helemaal niet op de kaart. Dat gaat niet zo snel.



Bij ons in de straat duuurde het ook eventjes voor ze fanatiek gebruikt werden. Maar inmiddels staan er eigenlijk altijd wel auto's

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 17:28

Hier regio toch regelmatig niet passend. Of bus past in de breedte neus voor tegen het bord bijna en dan achter met kont de weg deels blokkeren :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:17

LadyMadonna schreef:
Aan de andere kant snap ik niet wat je in nl met bijv een Dodge ram moet....


En bedankt. Nu wil ik een Dodge Ram :')
Wat een geweldige bakken zijn dat !
Heb ik wel 2 parkeerplaatsen nodig :=

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:20

Parkeervakken speciaal voor ouders met kinderen vind ik echt zwaar overbodig!

Dat er een stuk of 3 extra brede parkeervakken zijn bij bijvoorbeeld een supermarkt is hartstikke tof natuurlijk, maar laat deze dan ook gebruikt mogen worden door eenieder die er noodzaak aan heeft!

En plaats deze vakken niet dichtbij de ingang! Daar zijn nl al de invalide parkeervakken en de elektrische parkeervakken, als je daar nog eens extra "speciale" vakken bij maakt, wordt het helemaal onmogelijk om dichtbij de ingang te parkeren. Genoeg mensen die niet in aanmerking komen voor een gehandicapte parkeerkaart, maar die wel graag dichtbij de ingang parkeren. En het kan iedereen overkomen dat ie een keer de griep heeft oid, dan wil je ook niet een hele parkeerplaats over moeten steken.

Wij hebben een VW T3, past ook vaak nog maar nèt in een parkeervak.

Op vakantie hadden we een verlengde Caddy achtige, gelukkig met een schuifdeur want ook die is lastig in te parkeren.