Getreiter in Hippolytushoef

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 11:48


Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:34

Wat een afschuwelijke situatie.

Uit ervaring met buurtwerk weet ik dat dit soort situaties verbijsterend lang "onder de radar" kunnen blijven, maar zolang als in deze situatie wordt beschreven heb ik ook nog niet eerder meegemaakt. In de situaties die ik zelf heb gezien waren voor het "onder de radar" blijven vaak een combinatie van specifieke factoren aanwezig.
1. Onzekerheid van de slachtoffers en angst dat de meer je er "aandacht" aan besteed, de erger het word. Plus de hoop dat "als je het maar negeert en niet voedt" het wel weer ophoud.
2. Onderschatting van de situatie bij de autoriteiten, bijvoorbeeld wanneer de politie de incidenten niet goed "koppelt" en het patroon dus niet zichtbaar wordt. In sommige gevallen was er ook sprake van vooroordelen bij de betrokken agenten, waardoor incidenten niet goed werden gerapporteerd. Ook was er soms sprake van onmacht bij de gemeente, die in die gevallen wel op de hoogte waren maar niet wisten hoe het op te lossen, daardoor werd het dossier soms dus "genegeerd".
3. Omdat zowel slachtoffers als daders niet openlijk spreken over de gebeurtenissen blijft het buiten het zicht van niet direct betrokkenen.
4. Overeenkomsten "gebruikelijk" gedrag hangjongeren. Wanneer het karakter van de incidenten overeenkomt met gedrag dat vaker door hangjongeren wordt gesignaleerd wordt het niet als buitensporig door de omgeving opgemerkt, dit komt voor in gemeenschappen waarin al langer een problematiek is rondom hangjongeren en er dus een soort "gewenning" plaatsvindt. Het valt dan minder snel op dat het mogelijk gerichte acties zijn.
5. Het principe dat de mens er niet snel van uit gaat dat er iets extreems aan de hand is. Dit klinkt raar, maar vaak is het zo dat extremen onder de radar blijven omdat we er vanuit gaan dat "zoiets niet in onze straat" gebeurd. dit zie je ook bij huiselijk geweld en seksueel misbruik. We kunnen het niet bevatten en sluiten het daarom onbewust ook uit.

Bovenstaande is niet bedoeld als "speculatie" over de situatie die beschreven wordt in het artikel. Het is ervaring vanuit mijn werkgebied in reactie op de zin van TS: "En niemand die iets ziet of iets weet en er wat van zegt? Hoe kan zoiets?". Ik wil dan ook zorgvuldig blijven en onderschrijven dat ik niet zeg dat ik van mening ben dat dit hier aan de hand is. Alleen de betrokken professionals kunnen inschatten welke factoren hier meespelen. Mijn ervaring deel ik als reactie om in het algemeen aan te geven dat bepaalde factoren in dergelijke omstandigheden een rol kunnen spelen, en wie weet herkent iemand (in de toekomst) dergelijke zaken eerder in zijn eigen woonplaats waardoor slachtoffers minder lang gevangen zitten in een situatie als dit.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:41

Niet te geloven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41588
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:41

Jezus wat een verhaal :\ ...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:46

Verbazingwekkend dat zulke dingen gebeuren en dat mensen zo zijn.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 12:51

Dank je wel voor zo'n heldere uitleg Serenity, daar hoop ik eigenlijk altijd op als ik zoiets onbegrijpelijks lees , of dat nu mens of dier aangaat, dat er iemand is die uit kan leggen hoe zo'n situatie stand kan houden. Wat je schrijft maakt het iets beter te bevatten dat zoiets kan gebeuren, ik hoop dat hier nu echt een oplossing voor komt want dat is toch geen leven voor deze mensen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41588
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:56

Een onverkoopbaar huis maakt de situatie helemaal klote :\ .

Wat bestaan er toch nare mensen op de wereld, bah.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:59

Waar zijn de ouders van de pareltjes die dit soort barbaarse praktijken uitvoeren?
Echt schandalig!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:08

Hobbyhorse schreef:
Dank je wel voor zo'n heldere uitleg Serenity, daar hoop ik eigenlijk altijd op als ik zoiets onbegrijpelijks lees , of dat nu mens of dier aangaat, dat er iemand is die uit kan leggen hoe zo'n situatie stand kan houden. Wat je schrijft maakt het iets beter te bevatten dat zoiets kan gebeuren, ik hoop dat hier nu echt een oplossing voor komt want dat is toch geen leven voor deze mensen.

Dat hoop ik ook. Als het klopt wat ik in diverse artikelen heb gelezen is de onsteltenis bij de gemeenschap ook groot en wordt de familie openlijk gesteund en bijvoorbeeld overladen met kaartjes en bloemen. Dat is al een goed signaal (nogmaals, als het klopt). Hoewel ik ook snap dat alle begrip van de wereld nu misschien niet meer genoeg is voor de familie om zich ooit nog thuis te kunnen voelen op die plek, ook als het pesten gestopt is. Daar zou dan een taak voor de gemeente kunnen liggen. In uitzonderlijke situaties heeft de overheid middelen en mogelijkheden ter beschikking om slachtoffers te ondersteunen in het mogelijk maken van een verhuizing. Echter, hier wordt eigenlijk vrij weinig en zeer sporadisch gebruik van gemaakt. Enerzijds omdat het een ingewikkelde procedure is, anderzijds omdat men vaak ook wil voorkomen dat je een situatie "oplost" zonder de oorzaak weg te nemen. Immers, de kans is dan groot dat het probleem zich enkel verplaatst en dus blijft bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:10

Hier wordt je toch ziek van? Waarom??? Beetje educatie wb het verleden zou geen kwaad kunnen!!! Walgelijk gewoon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:12

Eigenlijk zou je die jeugd eens moeten meenemen voor een tripje naar Auschwitz zodat ze zien wat de Holocaust daadwerkelijk betekent. Maar ik gok dat ze daar immuum voor zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:16

Cayenne schreef:
Eigenlijk zou je die jeugd eens moeten meenemen voor een tripje naar Auschwitz zodat ze zien wat de Holocaust daadwerkelijk betekent. Maar ik gok dat ze daar immuum voor zijn..


Ik vrees er ook voor Cayenne. Echt erg.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:23

Cayenne schreef:
Eigenlijk zou je die jeugd eens moeten meenemen voor een tripje naar Auschwitz zodat ze zien wat de Holocaust daadwerkelijk betekent. Maar ik gok dat ze daar immuum voor zijn..

Dat zijn de kinderen die er lollige selfies maken :r
Ongelofelijk. Los van hun geloof, het zijn gewoon mensen die recht hebben om rustig te wonen. Kan niet geloven dat men in dat dorp niet weet wie de daders zijn. Echt heel sneu.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:30

Ik woon op een dorpje vlak naast Hippolytushoef, mijn kinderen zitten/zaten met andere kinderen uit Hippo op school. Maar nooit en dan ook nooit iets van gehoord. Dat is eigenlijk vreselijk, er wordt dus gewoon niet over gesproken. Schrik ervan hoe lang zoiets al kan spelen zonder dat er dan ook maar één iemand ingrijpt. Want lijkt me stug dat niemand uit de buurt het wist.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:34

Pauline schreef:
Cayenne schreef:
Eigenlijk zou je die jeugd eens moeten meenemen voor een tripje naar Auschwitz zodat ze zien wat de Holocaust daadwerkelijk betekent. Maar ik gok dat ze daar immuum voor zijn..

Dat zijn de kinderen die er lollige selfies maken :r
Ongelofelijk. Los van hun geloof, het zijn gewoon mensen die recht hebben om rustig te wonen. Kan niet geloven dat men in dat dorp niet weet wie de daders zijn. Echt heel sneu.

Natuurlijk zijn er mensen die het weten, hoewel de groep inderdaad vrij klein kan zijn. De kans is echter groot dat deze mensen niet snel hun mond open zullen doen, zeker niet tegenover de pers. Een reden kan zijn dat ze bang zijn dat zijzelf dan ook een doelwit worden, een andere reden kan bijvoorbeeld zijn dat de dader een familielid is of vriend en ze niet willen klikken.

Puur voorbeelden, hoeft dus niet zo te zijn.

Daarnaast komt het vaker voor dan je denkt dat de ouders oprecht niet op de hoogte zijn van het gedrag van de kinderen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de gezinssituatie niet hecht is, en men "langs elkaar heen" leeft, of waarbij ouders veel van huis zijn, de kinderen de "oppas" leeftijd ontgroeid zijn en er dus weinig toezicht is. In andere gevallen zijn de ouders soms wel op de hoogte, en in 2 specifieke gevallen waar ik bij betrokken was moedigden de ouder(s) de kinderen zelfs aan helaas.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:49

Jeetje wat heftig. Is hier best wel in de buurt, maar hier zijn echt niet zulke mensen volgens mij. Wat een sneue figuren

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:50

My god ik ken deze mensen... Wat ontzettend heftig!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:07

Geloof me, het kan je buurman zijn, het kan iedereen zijn in je omgeving of zelfs daarbuiten. We wassen allemaal onze handen in onschuld maar geloof me sommigen kunnen (onbewust?) ver gaan..... Opmerkingen in dit geval: ze zijn jullie vergeten te vergassen..... ontstaan niet in een kinderbrein..... dat is thuis misschien wel ter sprake geweest.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:11

Dit is echt vreselijk, ik keur het absoluut af maar vraag me wel af waarom. Wat is de andere kant van het verhaal ?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:16

Ongeacht de 'andere kant van het verhaal' kan ik me niet indenken dat daar ook maar enig begrip voor is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41588
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:19

Cayenne schreef:
Ongeacht de 'andere kant van het verhaal' kan ik me niet indenken dat daar ook maar enig begrip voor is.

Ik kan ook echt niks bedenken wat 20 jaar treiteren 'goed kan praten'. Zoiets doe je gewoon niet.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Getreiter in Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:28

...ik ben absoluut niet van het goedpraten, maar op zichzelf genomen is het zinnig om met de ellendelingen in gesprek te gaan.
Al dan niet in het kader van Halt (= taakstraf), heropvoeding of signaleren van andere misstanden.

(Niet iedereen die met huiselijk geweld te maken heeft gaat een buurtbewoner terroriseren, maar het is een denkbare achtergrond. Geen excuus.)

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:51

Letsdunit schreef:
Dit is echt vreselijk, ik keur het absoluut af maar vraag me wel af waarom. Wat is de andere kant van het verhaal ?

Is niet relevant, en ik vind het een vorm van victim blaming.

Is er ooit een reden voor huiselijk geweld? Is er ooit een reden voor pesten?
Mensen in relaties hebben conflicten, dat is normaal. Wat niet normaal is, is als het slachtoffer iets weigert en vervolgens in elkaar wordt geslagen, of met woorden totaal wordt afgemaakt. Wat normaal is, is dat een opmerking er soms banketstaaf uitkomt. Ruzie valt ook binnen het normale.
Maar het is niet normaal, dat iemand om een banketstaaf opmerking de grond wordt ingetrapt. Het is niet normaal dat die persoon om de 3 of 4 weken totaal overstuur is, en niet meer weet waar het te zoeken.

En dat is het punt waar het alle perken te buiten gaat. Er is altijd actie - reactie. Maar als de reactie buitenproportioneel is, te snel, te groot, te agressief, is er sprake van mishandeling en dat is niet oke.

Maar mensen moeten echt eens af van het beeld dat een slachtoffer alleen onschuldig is, als er nooit iets is gezegd of voorgevallen, of nooit ergens op heeft gereageerd. De andere kant van het verhaal is bij simpelweg niet relevant. Hier worden mensen kapot gepest.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:19

Letsdunit schreef:
Dit is echt vreselijk, ik keur het absoluut af maar vraag me wel af waarom. Wat is de andere kant van het verhaal ?

Ik zal over jou zeggen dat ze zijn vergeten je te vergassen, en dan aan jou vragen wat de andere kant van het verhaal is.
Dit doe je gewoon niet, punt.
Ik walg echt in dit verhaal van deze reactie, niet te geloven vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:37

Vreselijk, ik las het een paar weken geleden al. Echt verschrikkelijk, wat bezielt die mensen...

Ik ben wel heel benieuwd wat dit nou in hemelsnaam voor kinderen zijn en uit wat voor families ze komen. En wat een poedersuiker-dorp dat niemand zijn bek open doet. Al is het maar anoniem bij de politie. Onmogelijk dat er niemand is die iets weet natuurlijk.