Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:03

Bij degenen die dit allemaal niet zo ernstig vinden,heb ik het vermoeden dat ze of zelf nooit een paard gehad hebben,of dit joyrijden ook zelf gepraktizeerd hebben of zelfs nog praktizeren... :(

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:08

Ik snap sommige felle reacties wel, de jongedame is aangesproken dat ze niet zomaar op het paard mag rijden en haar zeer bitsige antwoord was dat het mocht van de eigenaar en waar ze zich mee bemoeide. En toen ze was tegengehouden/aangesproken door anderen had ze staan gillen. Ik denk dat ze ernstige gedragsproblemen heeft en gewoon behoed moet worden voor ongevallen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:20

bigone schreef:
Ik snap sommige felle reacties wel, de jongedame is aangesproken dat ze niet zomaar op het paard mag rijden en haar zeer bitsige antwoord was dat het mocht van de eigenaar en waar ze zich mee bemoeide. En toen ze was tegengehouden/aangesproken door anderen had ze staan gillen. Ik denk dat ze ernstige gedragsproblemen heeft en gewoon behoed moet worden voor ongevallen.


Ik denk het ook.. al kunnen wij niet oordelen wat er bij haar in het hoofd omgaat. Dan nog het is gewoon niet correct wat ze doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:56

safina schreef:
tamary schreef:

Als ze een ongeluk krijgt of maakt, mag jij als eigenaar betalen incl. de DA rekening, maar die is vrijwel zeker de kleinste kostenpost in zo'n geval. Rest loopt rap in de 100duizenden euro's. En dan is het uitgangspunt al een gezond paard. Dier dat in een revalidatietraject zit of andersinds geen gewicht mag dragen levert je op zijn ongustigst een dikke rekening + belletje naar rendac op.


Dat betwijfel ik. Ik heb nog geen uitspraak van een rechter gezien waarbij iemand zonder toestemming op een paard is gaan rijden en de eigenaar voor de schade opdraait. Wel vage verhalen op Bokt gelezen van ruziƫnde mensen over deze kwesties. Maar als ik die topics lees, dan bekruipt me altijd het gevoel dat het niet altijd zo is gegaan als is opgeschreven. Maar misschien heeft iemand een linkje naar een uitspraak?

Los daarvan vind ik dat nog geen reden om zo agressief te reageren onder zo'n bericht. Dat mensen emotioneel van zo'n bericht worden snap ik, maar je hoeft je emoties niet altijd maar in de vrije loop te laten in je online reacties. Lijkt me voor de eigenaresse van het paard ook niet fijn, want die wil gewoon diegene opsporen voor een gesprek met kind en ouders.


https://recht.nl/rechtspraak/uitspraak? ... 009:BM3670
Hier is zo'n uitspraak. Het betreft 2 zaken, bij de tweede moet een manege 50% van de schade betalen nadat iemand zonder toestemming een paard heeft gepakt en is gaan rijden. Omdat die persoon zelf ook onrechtmatig heeft gehandeld, moet hij/zij zelf ook een deel betalen, maar dus niet alles. Volslagen idioot vind ik. Die persoon was geen onbekende en de manege had meer maatregelen moeten treffen om het te voorkomen vond de rechter... Er zijn vast meer uitspraken, maar niet alle uitspraken worden gepubliceerd. Maar ik zou het risico niet willen lopen als paardeneigenaar.

Dat mensen agressief en belachelijk reageren op Facebook vind ik een heel ander verhaal, ik snap niet waarom dat er nu bij gehaald wordt. Dat is nooit oke wat mij betreft, daarom heb ik ook geen Facebook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:38

Marie_Anne schreef:
safina schreef:


Dat betwijfel ik. Ik heb nog geen uitspraak van een rechter gezien waarbij iemand zonder toestemming op een paard is gaan rijden en de eigenaar voor de schade opdraait. Wel vage verhalen op Bokt gelezen van ruziƫnde mensen over deze kwesties. Maar als ik die topics lees, dan bekruipt me altijd het gevoel dat het niet altijd zo is gegaan als is opgeschreven. Maar misschien heeft iemand een linkje naar een uitspraak?

Los daarvan vind ik dat nog geen reden om zo agressief te reageren onder zo'n bericht. Dat mensen emotioneel van zo'n bericht worden snap ik, maar je hoeft je emoties niet altijd maar in de vrije loop te laten in je online reacties. Lijkt me voor de eigenaresse van het paard ook niet fijn, want die wil gewoon diegene opsporen voor een gesprek met kind en ouders.


https://recht.nl/rechtspraak/uitspraak? ... 009:BM3670
Hier is zo'n uitspraak. Het betreft 2 zaken, bij de tweede moet een manege 50% van de schade betalen nadat iemand zonder toestemming een paard heeft gepakt en is gaan rijden. Omdat die persoon zelf ook onrechtmatig heeft gehandeld, moet hij/zij zelf ook een deel betalen, maar dus niet alles. Volslagen idioot vind ik. Die persoon was geen onbekende en de manege had meer maatregelen moeten treffen om het te voorkomen vond de rechter... Er zijn vast meer uitspraken, maar niet alle uitspraken worden gepubliceerd. Maar ik zou het risico niet willen lopen als paardeneigenaar.

Dat mensen agressief en belachelijk reageren op Facebook vind ik een heel ander verhaal, ik snap niet waarom dat er nu bij gehaald wordt. Dat is nooit oke wat mij betreft, daarom heb ik ook geen Facebook.


Een betalende lesklant en een niet betalende bekende, op een paard en het terrein van een manegebedrijf. Dat lijkt me toch toch heel wat anders dan particulier terrein dat zonder toestemming betreden wordt door een volslagen onbekende, die daar vervolgens op een paard gaat zitten. Iemand nog een linkje naar zo'n uitspraak?

Ik zou ook als particulier het risico niet willen lopen hoor. Niet vanwege het geld of de aansprakelijkheid, maar je wilt in de eerste plaats gewoon geen nare ongelukken.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 21:50

Niet alleen dat, een paard wordt nog altijd als 'ding' beschouwd.
Een auto van een ander pakken is diefstal, dit dus net zo goed.

Er is geen toestemming verleend, hoe en waar het paard staat is totaal niet relevant.
Een auto op de parkeerplaats pak je ook niet.

Daarbij komt nog kijken dat het paard een levend wezen is en het dus inderdaad gevaarlijk kan zijn als je de kennis niet hebt of de juiste beschermmiddelen.
En dan tel ik evt. blessures van het dier niet eens mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:33

safina schreef:
Marie_Anne schreef:


https://recht.nl/rechtspraak/uitspraak? ... 009:BM3670
Hier is zo'n uitspraak. Het betreft 2 zaken, bij de tweede moet een manege 50% van de schade betalen nadat iemand zonder toestemming een paard heeft gepakt en is gaan rijden. Omdat die persoon zelf ook onrechtmatig heeft gehandeld, moet hij/zij zelf ook een deel betalen, maar dus niet alles. Volslagen idioot vind ik. Die persoon was geen onbekende en de manege had meer maatregelen moeten treffen om het te voorkomen vond de rechter... Er zijn vast meer uitspraken, maar niet alle uitspraken worden gepubliceerd. Maar ik zou het risico niet willen lopen als paardeneigenaar.

Dat mensen agressief en belachelijk reageren op Facebook vind ik een heel ander verhaal, ik snap niet waarom dat er nu bij gehaald wordt. Dat is nooit oke wat mij betreft, daarom heb ik ook geen Facebook.


Een betalende lesklant en een niet betalende bekende, op een paard en het terrein van een manegebedrijf. Dat lijkt me toch toch heel wat anders dan particulier terrein dat zonder toestemming betreden wordt door een volslagen onbekende, die daar vervolgens op een paard gaat zitten. Iemand nog een linkje naar zo'n uitspraak?

Ik zou ook als particulier het risico niet willen lopen hoor. Niet vanwege het geld of de aansprakelijkheid, maar je wilt in de eerste plaats gewoon geen nare ongelukken.
Ik geloof niet dat je het echt goed heb gelezen. Die betalende lesklant heeft er helemaal niets mee te maken, dat is een andere zaak die tegelijk werd behandeld, omdat een verzekeringsmaatschappij waar zij beiden verzekerd waren de eiser is.
Citaat:
Op of omstreeks 30 juni 2005 heeft er een ongeval plaatsgevonden waarbij mevrouw S. (hierna: S.) lichamelijk letsel heeft opgelopen. Zij heeft zonder toestemming van de eigenaar een paard uit de stal gepakt en is gaan rijden, waarna zij van het paard is gevallen.

Uit het verweer van de manege:
Citaat:
Verder was S. geen betalende klant van de Manege.

Iemand heeft een paard zonder toestemming van de eigenaar uit de stal gehaald om te rijden en is vervolgens gewond geraakt. Zo'n heel andere situatie is het helemaal niet vind ik. Het verschil is dat het een manege is ipv een particulier.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:04

Het zou mooi zijn als iedereen nou eens van andermans paarden (of andere bezittingen) zou afblijven!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:30

Zo, das ook wat dan, paard heeft dus PPID? En dan zit zo'n k u t blaag erop?

En als diezelfde k u t blaag haar nek breekt, is de eigenaar van het paard ook nog eens zuur.

En dat vinden we allemaal normaal in Nederland? Ok..

En ik vind het woord "geroeptoeter" echt zo'n k u t woord.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:36

Marie_Anne schreef:
https://recht.nl/rechtspraak/uitspraak? ... 009:BM3670
Hier is zo'n uitspraak. Het betreft 2 zaken, bij de tweede moet een manege 50% van de schade betalen nadat iemand zonder toestemming een paard heeft gepakt en is gaan rijden. Omdat die persoon zelf ook onrechtmatig heeft gehandeld, moet hij/zij zelf ook een deel betalen, maar dus niet alles. Volslagen idioot vind ik. Die persoon was geen onbekende en de manege had meer maatregelen moeten treffen om het te voorkomen vond de rechter... Er zijn vast meer uitspraken, maar niet alle uitspraken worden gepubliceerd. Maar ik zou het risico niet willen lopen als paardeneigenaar.

Dat mensen agressief en belachelijk reageren op Facebook vind ik een heel ander verhaal, ik snap niet waarom dat er nu bij gehaald wordt. Dat is nooit oke wat mij betreft, daarom heb ik ook geen Facebook.
[/quote]

verschil zit um denk ik dat een manege daarvoor bedoeld is, veilige paarden voor klanten waar iedereen zo op kan... en zo niet, had manege eigenaar moeten voorkomen dat iemand dat paard zomaar kon pakken en mee gaan rijden.. hij heeft dus niet aan de veiligheid voor zijn klanten voldaan en is dus daardoor medeschuldig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 14:40

Je mag toch zeker wel logisch verstand van mensen verwachten :?. Ik vind het echt heel erg raar dat de manege deels aansprakelijk is voor de zorgkosten van iemand die een paard jat en er vervolgens af valt. Absurd, zelfs. Het recht op zijn kromst.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zoektocht ongewenste amazone Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:28

Volkomen mee eens. Belachelijk.