Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22776
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:32

Ik ben niet voor, ik ben niet tegen, ik ben het zat.

Daarnaast heb ik geen kinderen, dus ook geen reden om het te vieren. Dus dat doe ik dan ook al een paar jaar niet meer. En al het geruzie er omheen ( voor of tegen ) klik ik tegenwoordig maar weg. Het ruzie zoeken begint tegenwoordig al in september.

Als mensen zich ook maar een seconde om elkaar zou bekommeren ipv ruzie maken, was dit stukje aarde een stuk aangenamer voor iedereen.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:36

zoals je nu je buurvrouw beschrijft, moet ik zeggen dat bij mij opkomt: wat doen we moeilijk met zijn allen...maak er dan wat anders van, als zwart mensen kwetst...
komt ook vooral door het menselijke denk ik...dat je het echt beschrijft vanuit haar gevoel, zonder veroordelend te zijn naar de zwarte Piet zelf en de voorstanders.

dat is denk ik waar het fout gaat in de discussie. Een hoop geschreeuw en gedoe. Ik moet ook zeggen dat ik steeds minder sympathie krijg voor pro zwarte pieten, ondanks dat ik zelf het probleem niet zie.

Hier bij de intocht schijnen er een klein aantal tegenstanders geprotesteerd te hebben, 5 ofzo. Toch een opstootje, want de pro activisten gooiden eieren etc naar de tegenstanders, waardoor de politie met wapenstokken heeft moeten ingrijpen. Kinderen hebben er niet veel van gemerkt, omdat alles heel snel omgeleid is, maar toch...dan lees ik de reacties en denk ik: dit klopt van geen kant...het gaat absoluut niet meer om zwarte piet of redelijk met elkaar in gesprek zijn.

Wie krijgen nl. de schuld? De tegenstanders..die daar met 5 man stonden en nieteens opgevallen waren als de tegenstanders er niet zo'n heisa van gemaakt hadden...zij moeten alles maar betalen etc. etc.
Bullshit natuurlijk..iedereen heeft zich gewoon te gedragen...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:42

Ik zie regelmatig donkere medelanders, die net zo hard werken als ons en ook hun kinderen aan het sint spektakel laten deelnemen!
Ik ben wel anders gaan denken juist door de anti piet protesten, maar ach die roetveeg pieten het is net zo leuk!
Sterker nog bij ons loopt er serieus een geadopteerde jongen mee die dus klaas heet en gewoon alle positive "zwarte" pieten vertegenwoordigd!
Hij kan er hard om lachen en roept met trots Haha ik ben de enige zwartepiet die niet geschminkt hoeft te worden. Het is zo een gezeur over oude koeien, Maar ik ben een kinderheld wie had dat gedacht(als aids wees tot supperheld, wat zou mijn echte moeder trots zijn geweest!).
Daar kunnen wij toch ook van leren, niet krampachtig vast te houden aan het oude/traditie geef het een kans het is en blijft een feest.
Maar boven al is hij altijd vrolijk en positief Echt de allerleukste Klaas uit omstreken. :D{
Laatst bijgewerkt door kwita op 18-11-19 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:42

Quebelle schreef:
verootjoo schreef:
Ik snap die hele discussie niet. En snap niet dat mensen het niet raar vinden om je als neger te gaan schminken en het hulpje van sinterklaas te gaan spelen.
Dat plaatje van die geschiedenis van kindslaven is een mooi verhaal, maar we leven nu, je moet het in de context van de tijd zien. Ik vind het echt niet meer kunnen.
En wat is er mis met pieten met wat roetvegen op hun gezicht. Bang voor herkenning zou ik niet zijn, ja, misschien als ze net tegen wel/niet meer geloven aan zitten. Nou en.
Voor het gros van de kinderen zijn pieten gewoon pieten en die helpen sinterklaas. Die zien echt niet de ‘buurvrouw die verkleed is als piet om de kinderen erin te luizen’, die zien een piet.
Als mijn kind een pietenpak aan heeft voelt ie zich ook een piet en gaat ie sinterklaas helpen. Kinderen maken hun eigen verhaal en hebben hun eigen magische denkwereld, die vinden het echt niet gek als tante Truus die ze kennen een hulpje van de sint is.

Ga vooral ook even het n-woord gebruiken, jezus :roll:


Ho! Met deze opmerking ga je volledig voorbij aan het supergenuanceerde bericht dat ze schreef. Door 1 ongelukkig gekozen woordje waar je zo schofferend en neerbuigend mee omgaat doe je haar bericht teniet.

Niet ok.

Waarom leg je haar niet op een vriendelijke manier uit dat het woord neger tegenwoordig niet meer gebruikt wordt?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:45

Voor wat betreft de betogers heb ik vooral bij dit issue het gevoel dat het om de ruziezoekers gaat die er een ding van maken...

Dat, en dat er nogal eens gewezen wordt op een aantal 'professionele demonstranten' die overal met hun grote neus bij staan om ophef te veroorzaken... dat maakt dat ik me afvraag hoe groot het probleem werkelijk is. Niet het probleem van racisme, maar het probleem van de demonstraties..

@Kwita: ja ik vraag me dat dus echt af.. hoe de donkere mensen die geen problemen hebben met zwarte piet, dit vertellen aan andere donkere mensen. Ik heb het idee dat hun mening er niet heel veel toe doet, en dat is denk ik ook niet terecht. Juist zij zouden recht van spreken moeten hebben, maar dat hebben ze bljikbaar niet? Ik vind dat gek....

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:45

Geef het feest terug aan alle kinderen. Het is bizar dat hen dat niet gegund wordt.

Volwassenen hebben het kinderfeest compleet gekaapt. De kinderen die doen er allang niet mee toe. Hoe belachelijk is dat -:(-

De volwassenen worden het nooit eens, er speelt onderhuids zoveel meer. De kinderen, die compleet vergeten worden in de hele discussie, die vinden het geen probleem om rekening met elkaar te houden en hebben net zo veel plezier van een andere piet. Het is zo simpel. En daarom zo diep triest.

Een klein aanpassinkje maar. Stap over je eigen schaduw.

We zijn er niet toe in staat :r

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:48

Quebelle schreef:
verootjoo schreef:
Ik snap die hele discussie niet. En snap niet dat mensen het niet raar vinden om je als neger te gaan schminken en het hulpje van sinterklaas te gaan spelen.
Dat plaatje van die geschiedenis van kindslaven is een mooi verhaal, maar we leven nu, je moet het in de context van de tijd zien. Ik vind het echt niet meer kunnen.
En wat is er mis met pieten met wat roetvegen op hun gezicht. Bang voor herkenning zou ik niet zijn, ja, misschien als ze net tegen wel/niet meer geloven aan zitten. Nou en.
Voor het gros van de kinderen zijn pieten gewoon pieten en die helpen sinterklaas. Die zien echt niet de ‘buurvrouw die verkleed is als piet om de kinderen erin te luizen’, die zien een piet.
Als mijn kind een pietenpak aan heeft voelt ie zich ook een piet en gaat ie sinterklaas helpen. Kinderen maken hun eigen verhaal en hebben hun eigen magische denkwereld, die vinden het echt niet gek als tante Truus die ze kennen een hulpje van de sint is.

Ga vooral ook even het n-woord gebruiken, jezus :roll:


N-woord? :o?
En wat heeft Jezus ermee te maken :?

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 10:50

Boras schreef:
Geef het feest terug aan alle kinderen. Het is bizar dat hen dat niet gegund wordt.

Volwassenen hebben het kinderfeest compleet gekaapt. De kinderen die doen er allang niet mee toe. Hoe belachelijk is dat -:(-

De volwassenen worden het nooit eens, er speelt onderhuids zoveel meer. De kinderen, die compleet vergeten worden in de hele discussie, die vinden het geen probleem om rekening met elkaar te houden en hebben net zo veel plezier van een andere piet. Het is zo simpel. En daarom zo diep triest.

Een klein aanpassinkje maar. Stap over je eigen schaduw.

We zijn er niet toe in staat :r


Doe niet zo dramatisch, in onze vriendenkring viert haast niemand het met zwarte Piet. Niemand staat te betogen.

We gaan op Ruigoord naar de intocht waar ze de mooiste pietjes ooit hebben en vanmorgen lag er in de schoen van mijn zoon een prachtig cadeautje.

verootjoo schreef:
N-woord? :o?
En wat heeft Jezus ermee te maken :?


Het woord neger is nogal gevoelig.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:04

Boras schreef:
Geef het feest terug aan alle kinderen. Het is bizar dat hen dat niet gegund wordt.

Volwassenen hebben het kinderfeest compleet gekaapt. De kinderen die doen er allang niet mee toe. Hoe belachelijk is dat -:(-

De volwassenen worden het nooit eens, er speelt onderhuids zoveel meer. De kinderen, die compleet vergeten worden in de hele discussie, die vinden het geen probleem om rekening met elkaar te houden en hebben net zo veel plezier van een andere piet. Het is zo simpel. En daarom zo diep triest.

Een klein aanpassinkje maar. Stap over je eigen schaduw.

We zijn er niet toe in staat :r


Helemaal mee eens. Ik ben niet pro-zwarte piet en ik ben ook niet anti-zwarte piet. Maar ik ben inmiddels wel heel erg anti de hele zwarte piet discussie. Dat hele gedoe om het Sinterklaasfeest heen begint me steeds meer tegen te staan. Kinderen zal het een rotzorg wezen hoe de werknemers/hulpjes van Sint eruit zien. Zolang ze maar cadeautjes en lekkers komen brengen. En een beetje leuk doen op tv en in het winkelcentrum. Laat ze lekker genieten van dit feest, dat is onze taak als volwassenen.

Anoniem

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:10

gaat de volgende discussie over de rendieren voor de arrenslee van de kerstman??

het droombeeld dat ze door de lucht vliegen om alle pakjes te bezorgen, fantaseren mag gelukkig nog wel toch!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:11

Wat een mooie, goede openingspost, Janine.
Ik denk dat de ontwikkeling richting roetveeg- of andersgekeurde Pieten onomkeerbaar is. En dat is niet de overwinning van de ene groep, en de nederlaag van de andere groep - of zou dat althans niet moeten zijn. Het past bij de ontwikkeling van de maatschappij dat tradities geleidelijk veranderen. En kinderen zitten er echt niet mee, die zijn flexibel.

Ik begrijp zowel de angst voor het verlies van de eigen tradities en, in bredere zin, de eigen identiteit (terecht of niet), als de boosheid om de stereotypering en het impliciet racistische element van de traditionele Zwarte Piet-figuur. Voor beide moet plaats en begrip zijn, zo lang het actievoeren niet ontaardt in haat, het (ik gebruik het hier even bewust) zwartmaken van de tegenpartij, en zelfs fysieke agressie. Helaas gebeurt dat wel hier en daar - aan beide kanten, maar de mate van agressie en geweld is bij de extreme pro-Piet demonstranten wel een tandje erger.

Persoonlijk vind ik het erg verontrustend dat voor groepen als Pegida het demonstreren voor behoud van de traditionele Zwarte Piet niet zozeer betekent dat men zich sterk maakt voor behoud van een 'traditie' en een 'onschuldig kinderfeest', maar feitelijk voor openlijk racisme. Door mensen die vooral bang zijn voor verandering zodanig te bewerken dat ze hun angsten gaan projecteren op de andersgekleurde medemens en derhalve vatbaar worden voor racistische denkbeelden.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:12

MCE schreef:
gaat de volgende discussie over de rendieren voor de arrenslee van de kerstman??

het droombeeld dat ze door de lucht vliegen om alle pakjes te bezorgen, fantaseren mag gelukkig nog wel toch!!

Over het algemeen voelen rendieren zich niet gekwetst dus een vergelijking van niks natuurlijk.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:13

MarcoBorsato schreef:
verootjoo schreef:
N-woord? :o?
En wat heeft Jezus ermee te maken :?


Het woord neger is nogal gevoelig.


Oh dat is me helemaal ontgaan. Nooit gehoord dat je dat niet meer mag zeggen...
Wat moet je dan zeggen? Zwarte of zwart persoon klinkt mij nog veel erger.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:16

Donker.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:17

lenaa_tje schreef:
MCE schreef:
gaat de volgende discussie over de rendieren voor de arrenslee van de kerstman??

het droombeeld dat ze door de lucht vliegen om alle pakjes te bezorgen, fantaseren mag gelukkig nog wel toch!!

Over het algemeen voelen rendieren zich niet gekwetst dus een vergelijking van niks natuurlijk.

Hier ligt een prachtig bruggetje naar de belevingswereld van rendieren in vergelijking met die van paarden. Die rendieren hebben er ook niet voor gekozen om 1 dag per jaar die vreselijke zware slee te trekken, ook al is het voor een goed doel.

Bij kerstproblematiek denk ik eerdere aan de kindslaven met flaporen in de fabriek op de Noordpool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:18

lenaa_tje schreef:
MCE schreef:
gaat de volgende discussie over de rendieren voor de arrenslee van de kerstman??

het droombeeld dat ze door de lucht vliegen om alle pakjes te bezorgen, fantaseren mag gelukkig nog wel toch!!

Over het algemeen voelen rendieren zich niet gekwetst dus een vergelijking van niks natuurlijk.



ik had het niet over gekwetst zijn van de rendieren, maar of fantaseren nog wel mag

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:18

Je kunt meneer of mevrouw zeggen of zelfs hem of haar bij zijn eigen naam noemen.-)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:20

Ik vraag me af met welke intentie Zwarte Piet is opgezet ooit. Is dat Black Face geweest? Ik heb geen idee eigenlijk, ik vond m nogal chique eruit zien..

En kan het zijn dat in de loop van de jaren een uiting zoals BlackFace zijn kracht verliest? Of houden we het samen in stand?

De openingspost is idd heel sterk :j
Het stuk over wegpoetsen van het verleden... dat is wat er veelal lijkt te gebeuren. Is dat wat men wil? Gewoon doen alsof het nooit bestaan heeft.
En is het erg om dingen in een bepaalde tijdsgeest te zien? Zo van, ja dat deden ze toen, maar nu niet meer (qua slavernij).. discriminatie gebeurd nog steeds, dat zal denk ik altijd blijven bestaan in meer of mindere mate...

Overigens, ik ben ook gepest, ik heb daar nooit excuses voor gehad. Buiten dat, een excuus niet direct van de pester zelf, maar van zijn achter achter kleindochter zou voor mij geen waarde hebben.

De rendieren en zwarte piet vergelijken snap ik echt helemaal niet :')

En, meneer of mevrouw tegen wie dan?

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:22

Het hele zwarte piet verhaal is een discussie tussen twee groepen die niet naar elkaar luisteren en elkaars perspectief ook niet begrijpen.. De één ziet er racisme in en vind dat dat niet hoort in de huidige tijd, en de ander ziet een traditie ("Kinderfeest") waarmee deze is opgegroeid en weet niet beter dan dat het zo is.. De argumenten die beiden gebruiken sluiten niet op elkaar aan en er is geen dialoog te bekennen die hen verbind en het gaat oplossen.. Daarom duurt het al zoveel jaren..

Ze begrijpen elkaar niet en zien de situatie in winnaars en verliezers. Wanneer dat gebeurd raak je het respect voor elkaar kwijt en lopen emoties hoog op.. Mensen die zich niet gehoord voelen gaan harder praten, acties ondernemen en zorgen dat, als het niet positief kan, de negatieve aandacht gewonnen wordt, enkel om zichzelf gehoord te voelen. Terwijl het past bij de ontwikkeling van de maatschappij dat tradities geleidelijk veranderen. Maar dat is voor deze twee groepen helemaal het punt niet (meer.) Het is een gelijk-ongelijk kwestie geworden en ik ben, als buitenstaander die zich tot nu altijd afzijdig hield, oprecht benieuwd hoe dit door de jaren heen gaat lopen..

Deze 'traditie' is door de jaren heen al vaker veranderd. Alleen worden de generaties met dat bewustzijn steeds kleiner (dat zijn opa's en oma's van mijn ouders..) en hebben de huidige daar bijna geen idee meer van.. Het enige dat zeker is, is dat alles altijd veranderd. En ook in dit geval zou dat gewoon moeten kunnen. :j Maar ik denk, nu ik ook lees hoe de discussie hier ook oploopt, dat dit bericht niet gelezen gaat worden..
Laatst bijgewerkt door Canon op 18-11-19 11:27, in het totaal 4 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:24

Dinopino schreef:
Je kunt meneer of mevrouw zeggen of zelfs hem of haar bij zijn eigen naam noemen.-)


Dat snap ik. Maar dat past toch niet altijd in de context?
Maar donker persoon is een goede optie ja.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:24

Ze vroeg wat ze dan moest zeggen over mensen met een getint uiterlijk, wanneer ze het woord n niet meer mocht gebruiken. En dat was mijn tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:25

Cer schreef:
Ik vraag me af met welke intentie Zwarte Piet is opgezet ooit. Is dat Black Face geweest? Ik heb geen idee eigenlijk, ik vond m nogal chique eruit zien..

En kan het zijn dat in de loop van de jaren een uiting zoals BlackFace zijn kracht verliest? Of houden we het samen in stand?

De openingspost is idd heel sterk :j
Het stuk over wegpoetsen van het verleden... dat is wat er veelal lijkt te gebeuren. Is dat wat men wil? Gewoon doen alsof het nooit bestaan heeft.
En is het erg om dingen in een bepaalde tijdsgeest te zien? Zo van, ja dat deden ze toen, maar nu niet meer (qua slavernij).. discriminatie gebeurd nog steeds, dat zal denk ik altijd blijven bestaan in meer of mindere mate...

Overigens, ik ben ook gepest, ik heb daar nooit excuses voor gehad. Buiten dat, een excuus niet direct van de pester zelf, maar van zijn achter achter kleindochter zou voor mij geen waarde hebben.

De rendieren en zwarte piet vergelijken snap ik echt helemaal niet :')

En, meneer of mevrouw tegen wie dan?



ik heb het niet over vergelijken maar of fantaseren nog mag,

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:27

Dan nog is het een feit dat er een grote groep Nederlanders is die zich gekwetst voelt door zwarte piet. Het fantaseren over staat daar wat mij betreft buiten. Dat hoeft niet met een zwarte piet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 18-11-19 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:28

Dat is op zichzelf wel apart natuurlijk wanneer je voor mensen met een getint uiterlijk een bepaalde benaming nodig hebt. Het zijn gewoon mensen, met luie donderstenen er tussen en hardwerkende, met gezellige en ongezellige enz. enz.. Het zijn geen buitenaardse wezens. Ze passen in hetzelfde hokje waar jij en ik in zitten namelijk mens.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:29

Wat een mooie post TS :)

Zelf speel ik al jaren voor piet, doe dat met heel veel liefde
en plezier, en ja, mijn gezicht is dan helemaal donker en bestaat niet
uit vegen.

We hebben nu zoveel verschillende pieten, er is voor iedereen wat wils, snap gewoon niet
dat het helemaal veranderd moet worden :)