Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:33

Cer schreef:
Persoonlijk vind ik het een lastig verhaal, ik heb mezelf en zwarte piet nooit als discriminerend gezien, maar wellicht dat dat wel zo ervaren werd, dat weet ik niet. Wat ik wel vind en voel is dat ik me als blanke vrouw een soort van aangevallen voel door hele deze discussie. Blijkbaar ben ik als blanke ineens een racist... :? En dat maakt voor mij dat ik niet meer open sta voor het hele verhaal..
Ik heb inderdaad het hele banketstaaf argument dat ik niks met de slavernij te maken had, dus ik vind het niet prettig als slavenhouder of slavendrijver gezien te worden.. :n En ik merk dat ik zelf heel erg moet opletten dat ik niet verder in segregratie verzand...

Ook heeft niemand me nog goed kunnen uitleggen wat het precieze probleem tegen zwarte piet is. Ik heb het gehoord maar ik snap het niet. En dat maakt mij denk ik wel beperkt in inlevingsvermogen...

Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat een langzame introductie van roetveegpieten wellicht had kunnen werken, maar dat is nu achterhaald.. nu is het een soort semi staat van oorlog, en dat is wel jammer ..


Herkenbaar in de zin van: ik heb nooit 1 blackface toneelstuk gezien. Ik kende het hele typetje niet, tot vriendinnen mij er op attent maakten.
Een blinde vlek in onze geschiedenis.

De eerste opmerking "Sinterklaas is een racistisch feest" sneed door mijn ziel...
....ik vind het ook niet waar: het is een oeroud, voorchristelijk feest,
overgenomen door een roomse heilige,
en rond 1850 door een schoolmeester 'opnieuw in de verf gezet'.

Ik schreef al eerder: ik vind de schimmel en de stoomboot het leukste: die stoomboot is nieuw (sinds 1850) en probleemloos geïntegreerd.
Helaas: de onderwijzer was dol op blackface en dus werd die vernederende karikatuur er ook probleemloos ingezet.
(Bedenk just for fun dat in Nederland de slavernij pas in 1851 werd afgeschaft.)

...en het was dus een feest met onder andere een racistisch trekje.
Dat er wellicht in ging 'als speculaas' bij wie baalden van de afschaffing van de slavernij. (Voor sommigen nu eenmaal een enorme kostenpost....)

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:35

Dinopino schreef:
Dat is op zichzelf wel apart natuurlijk wanneer je voor mensen met een getint uiterlijk een bepaalde benaming nodig hebt. Het zijn gewoon mensen, met luie donderstenen er tussen en hardwerkende, met gezellige en ongezellige enz. enz.. Het zijn geen buitenaardse wezens. Ze passen in hetzelfde hokje waar jij en ik in zitten namelijk mens.

Hokjes plaatsen is natuurlijk wel mens eigen.
Kleurverschil zien ook.

https://www.onderhuids.nl/test-jezelf/ Afgelopen week deze test gedaan met leerlingen. Leerlingen hadden de keuze om dit eens uit te testen. Meeste leerlingen hadden wel een lichte voorkeur maar per leerling verschilde het of dit voor blank of getint was. Was ook afhankelijk van kleur. De enige die eigenlijk geen voorkeur hadden waren leerlingen die nu zo een 2 jaar in Nederland zijn vanwege oorlog/problemen in eigen land. Is het dan blijkbaar nodig om het eerst slecht te hebben? Geen idee ben geen onderzoeker.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:37

En misschien ligt er ook nog iets te doen voor het onderwijs. Want ons koloniale leven en de slavernij is toch wel iets wat bij onze geschiedenis hoort. Omdat het niet positief is is het geen reden om er niet genoeg aandacht aan te besteden.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:39

Dinopino schreef:
En misschien ligt er ook nog iets te doen voor het onderwijs. Want ons koloniale leven en de slavernij is toch wel iets wat bij onze geschiedenis hoort. Omdat het niet positief is is het geen reden om er niet genoeg aandacht aan te besteden.

Toch is dat echt wel een eis hoor. Zeker de laatste jaren is dat ook echt wel aangescherpt. Zal dat overal goed worden aangeboden? Vast niet maar daar zal de inspectie dan strenger op moeten zijn denk ik.

beert
Berichten: 2441
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:40

Dinopino schreef:
Dat is op zichzelf wel apart natuurlijk wanneer je voor mensen met een getint uiterlijk een bepaalde benaming nodig hebt. Het zijn gewoon mensen, met luie donderstenen er tussen en hardwerkende, met gezellige en ongezellige enz. enz.. Het zijn geen buitenaardse wezens. Ze passen in hetzelfde hokje waar jij en ik in zitten namelijk mens.

Dat is om het onderscheid te kunnen maken in een discussie, anders wordt het wel erg lastig. Net zoals je in een andere discussie over bijvoorbeeld man of vrouw zou spreken. Ook vrouwen zijn net mensen :-).

Volgens mij wordt het in een politiek correcte discussie nu vaak 'donker' of 'getint' genoemd.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:55

verootjoo schreef:
Ik snap die hele discussie niet. En snap niet dat mensen het niet raar vinden om je als neger te gaan schminken en het hulpje van sinterklaas te gaan spelen.
Dat plaatje van die geschiedenis van kindslaven is een mooi verhaal, maar we leven nu, je moet het in de context van de tijd zien. Ik vind het echt niet meer kunnen.
En wat is er mis met pieten met wat roetvegen op hun gezicht. Bang voor herkenning zou ik niet zijn, ja, misschien als ze net tegen wel/niet meer geloven aan zitten. Nou en.
Voor het gros van de kinderen zijn pieten gewoon pieten en die helpen sinterklaas. Die zien echt niet de ‘buurvrouw die verkleed is als piet om de kinderen erin te luizen’, die zien een piet.
Als mijn kind een pietenpak aan heeft voelt ie zich ook een piet en gaat ie sinterklaas helpen. Kinderen maken hun eigen verhaal en hebben hun eigen magische denkwereld, die vinden het echt niet gek als tante Truus die ze kennen een hulpje van de sint is.



Zullen we dan ook het hele slaverij verhaal dan even vergeten omdat we nu leven? ook totaal niet meer relevant dus dat er ooit slaven geweest zijn....

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:57

beert schreef:
Dinopino schreef:
Dat is op zichzelf wel apart natuurlijk wanneer je voor mensen met een getint uiterlijk een bepaalde benaming nodig hebt. (....) Ze passen in hetzelfde hokje waar jij en ik in zitten namelijk mens.

Dat is om het onderscheid te kunnen maken in een discussie, anders wordt het wel erg lastig. Net zoals je in een andere discussie over bijvoorbeeld man of vrouw zou spreken. Ook vrouwen zijn net mensen :-).

Volgens mij wordt het in een politiek correcte discussie nu vaak 'donker' of 'getint' genoemd.


Ik ben niet verder dan 'zwart' als politieke term. Dus niet om de precieze tint te beschrijven (alsof dat er toe doet).
Verschillen tussen mensen zijn prachtig, maar rondom macht is het anders: dan leiden verschillen niet zelden tot 'verdeel en heers'.

(Het apartheidsregime kende 4 klassen: zwart was het minste van het minste, 'kleurlingen' hadden iets meer rechten, aziaten waren letterlijk tweederangs - behalve de Chinezen, die omwille van het geld in de eerste klas zaten....)

nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:04

Ik heb het hele topic niet gelezen maar hoop vooral dat Sinterklaas gewoon een leuk feest blijft. Of het feest gevierd wordt met regenboog- of roetveegpiet zal me een worst wezen. De tijden veranderen, daar ontkom je niet aan. Vroegah was het ook ondenkbaar dat vrouwen stemrecht kregen.

Maar, er is een plaats en een tijd voor iedere discussie. Ik vind het absurd en intens triest dat mensen de intocht van Sinterklaas gaan lopen verstieren. De discussie is goed en mag gevoerd worden maar laat kinderen alstjeblieft gewoon hun feest hebben. Ik heb zelf echt hele leuke herinneringen bij het vieren van Sinterklaas en zou het zo ontzettend zonde vinden als Sinterklaas wordt verpest door dit gezanik ieder jaar. Ook de felheid van de discussie, niet te doen gewoon.

Ik weet niet of ie voorbij is gekomen maar vind deze wel heel treffend:
Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:05

lenaa_tje schreef:
Hokjes plaatsen is natuurlijk wel mens eigen.
Kleurverschil zien ook.

https://www.onderhuids.nl/test-jezelf/ Afgelopen week deze test gedaan met leerlingen. Leerlingen hadden de keuze om dit eens uit te testen. Meeste leerlingen hadden wel een lichte voorkeur maar per leerling verschilde het of dit voor blank of getint was. Was ook afhankelijk van kleur. De enige die eigenlijk geen voorkeur hadden waren leerlingen die nu zo een 2 jaar in Nederland zijn vanwege oorlog/problemen in eigen land. Is het dan blijkbaar nodig om het eerst slecht te hebben? Geen idee ben geen onderzoeker.

Goh, interessant. Ik kom precies in het midden uit, dus neutraal... verbaasd me niet...

Dee_Es

Berichten: 3673
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:07

Cer schreef:
Ik vraag me af met welke intentie Zwarte Piet is opgezet ooit. Is dat Black Face geweest? Ik heb geen idee eigenlijk, ik vond m nogal chique eruit zien..

En kan het zijn dat in de loop van de jaren een uiting zoals BlackFace zijn kracht verliest? Of houden we het samen in stand?

De openingspost is idd heel sterk :j
Het stuk over wegpoetsen van het verleden... dat is wat er veelal lijkt te gebeuren. Is dat wat men wil? Gewoon doen alsof het nooit bestaan heeft.
En is het erg om dingen in een bepaalde tijdsgeest te zien? Zo van, ja dat deden ze toen, maar nu niet meer (qua slavernij).. discriminatie gebeurd nog steeds, dat zal denk ik altijd blijven bestaan in meer of mindere mate...

Overigens, ik ben ook gepest, ik heb daar nooit excuses voor gehad. Buiten dat, een excuus niet direct van de pester zelf, maar van zijn achter achter kleindochter zou voor mij geen waarde hebben.


Ik pik deze post er even uit maar ik heb meer opmerkingen voorbij zien komen die hiermee vergelijkbaar zijn.

Om zaken wat perspectief te geven. Iemand riep dat de slavernij 600jaar geleden was. Ik heb slecht nieuws want de vorm van slavernij waar we het over hebben bij de zwarte piet discussie is nog maar zo'n 150jaar geleden afgeschaft.

We vinden het allemaal normaal om de 2e WO te herdenken, we hebben allemaal respect voor de verhalen van opa en oma en snappen hun dubbele gevoelens of zelfs haat naar de Duitsers (ook al voelen we dit zelf niet meer zo). Om even wat perspectief te creëren, de 2e WO heeft 5jaar geduurd. De slavernij meer dan 200 jaar.

Het gaat niet om excuses van man tot man, het gaat er om dat een volk eeuwen lang is onderdrukt en dat ondanks dat dit 150jaar geleden is de sporen van wat dit heeft gedaan niet zijn uitgewist.

Nu denk ik dat het gros van de mensen zich niet verantwoordelijk voelt voor het slavernijverleden en dat hoeft ook helemaal niet maar het is wel belangrijk om er iets vanaf te weten en om de gevolgen te begrijpen. Dat voorkomt vooroordelen en angst en zorgt er voor dat we elkaar beter begrijpen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:08

Ik vind het heel wat dat mensen hier beweren geen racist te zijn.
Ik ben dat nl wel. Helaas.

Een paar jaar geleden deed ik een test als wat lenaa_tje net hierboven plaatste en helaas kwam eruit dat ik een lichte voorkeur heb voor witte mensen. Daar leid ik aan af dat dat dit ongetwijfeld ook invloed heeft op de manier waarop ik mensen benader en hoe ik met mensen omga.
Dat betreur ik. Aan de andere kant vind ik het belangrijk om te weten, want het begint met bewustzijn.

Hoewel ik geen typisch Nederlands uiterlijk heb (er is me wel eens gevraagd van welk ABC-eiland ik kwam en ook eens gezegd dat ik al zo goed Nederlands praat :') ) heb ik Nederlandse voorouders en ben ik opgegroeid in een witte omgeving.

Eerlijk gezegd begreep ik jaren geleden toen de hele heisa begon niet echt wat nu het probleem was met zwarte piet. Tot een donkere collega waar ik het goed mee kan vinden en die een voorbeeld is van integratie vertelde dat ze gestopt is met het vieren van Sinterklaas toen haar kinderen huilend van school kwamen doordat ze voor zwarte piet werden uitgemaakt. Toen was het voor haar klaar met dit feest. En dat was ver voor de huidige discussie.
Dat heeft een zaadje geplant die is gaan groeien.

Sinds een aantal jaren speel ik zwarte piet op scholen en bij een gezin. Ik merk dat ik me daar niet zo goed bij voel. Heb al gepeild of een roetveegpiet ook welkom is, maar er wordt aangegeven dat 'men' daar nog niet klaar voor is. Dit jaar zal ik me dus nog volledig schminken -ik had nu eenmaal al ja gezegde zonder de dresscode te bespreken- maar heb besloten dat dit voor het laatst is. Dus volgend jaar ben ik of roetveegpiet, of helemaal geen piet.
Ik vind het nl niet meer te verantwoorden tegenover mezelf. Dan boeit het me niet wat de meerderheid voelt, want zolang er één iemand is die zich gekwetst voelt door mijn zwarte gezicht is dat voor mij voldoende reden voor verandering.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:11

Astorga schreef:
Sinds een aantal jaren speel ik zwarte piet op scholen en bij een gezin. Ik merk dat ik me daar niet zo goed bij voel. Heb al gepeild of een roetveegpiet ook welkom is, maar er wordt aangegeven dat 'men' daar nog niet klaar voor is. Dit jaar zal ik me dus nog volledig schminken -ik had nu eenmaal al ja gezegde zonder de dresscode te bespreken- maar heb besloten dat dit voor het laatst is. Dus volgend jaar ben ik of roetveegpiet, of helemaal geen piet.
Ik vind het nl niet meer te verantwoorden tegenover mezelf. Dan boeit het me niet wat de meerderheid voelt, want zolang er één iemand is die zich gekwetst voelt door mijn zwarte gezicht is dat voor mij voldoende reden voor verandering.


Daarom doe ik geen intochten meer :) Hier dus precies het tegenover gestelde, wij hebben mega veel vraag naar een geheel geschminkte Piet, om die reden worden wij ook geboekt.

En zo is er dan voor iedereen wat wils!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:14

BloemBloem schreef:
Astorga schreef:
Sinds een aantal jaren speel ik zwarte piet op scholen en bij een gezin. Ik merk dat ik me daar niet zo goed bij voel. Heb al gepeild of een roetveegpiet ook welkom is, maar er wordt aangegeven dat 'men' daar nog niet klaar voor is. Dit jaar zal ik me dus nog volledig schminken -ik had nu eenmaal al ja gezegde zonder de dresscode te bespreken- maar heb besloten dat dit voor het laatst is. Dus volgend jaar ben ik of roetveegpiet, of helemaal geen piet.
Ik vind het nl niet meer te verantwoorden tegenover mezelf. Dan boeit het me niet wat de meerderheid voelt, want zolang er één iemand is die zich gekwetst voelt door mijn zwarte gezicht is dat voor mij voldoende reden voor verandering.


Daarom doe ik geen intochten meer :) Hier dus precies het tegenover gestelde, wij hebben mega veel vraag naar een geheel geschminkte Piet, om die reden worden wij ook geboekt.

En zo is er dan voor iedereen wat wils!



Er is hier dus ook vooral vraag naar een geheel geschminkte piet, alleen wil ik daar niet meer aan mee doen omdat ik er niet meer achter kan staan.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:21

Astorga schreef:
Er is hier dus ook vooral vraag naar een geheel geschminkte piet, alleen wil ik daar niet meer aan mee doen omdat ik er niet meer achter kan staan.


Dat siert je :) Jij moet doen waar je goed bij voelt :) en dat kan de rest
van de samenleving nu gelukkig ook, want er is keuze :)

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:23

tmr001 schreef:
Ik weet niet of ie voorbij is gekomen maar vind deze wel heel treffend:
[ Afbeelding ]


Zo simpel is het uiteindelijk.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:25

Ik vind het een rare test. Er staat een vraag: hebt een een voorkeur om met mensen van een lichte kleur om te gaan? Heb ik een 5 ingevuld, in ons dorp zijn er nu eenmaal niet veel donkere mensen. Staat bij de conclusie: U hebt een lichte voorkeur voor blanke mensen. Ja, dat heb ik zelf ingevuld, in die ene vraag. |o

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:26

Boras schreef:
tmr001 schreef:
Ik weet niet of ie voorbij is gekomen maar vind deze wel heel treffend:
[ Afbeelding ]


Zo simpel is het uiteindelijk.


Helemaal mee eens overigens! Maar het "moet" niet te ver door slaan, de roetveegpiet werd hier
heel goed ontvangen, maar de clownspieten en de gekleurde pieten absoluut weer niet, daar begreep mijn dochtertje echt helemaal niets van :+

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:29

Ik weet niet of iedereen hier twitter heeft.. maar dit.. en dan de reacties eronder..
Mensen die deze wat oudere dame (waarvan dus niet op film staat wat ze gezegd heeft) meteen aan de schandpaal nagelen en van alles toewensen...

https://twitter.com/markoesamami/status ... 9483601922

Dit helpt mij niet in sympathie voor anti-zwarte piet, zeg maar.. dat geschreeuw van die moeder, ik vind het verschrikkelijk als ik eerlijk ben..

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:31

Cer die heb ik ook gezien … vreselijk he, alsof het kind nu wel een goed
gevoel krijgt met zo'n blerende moeder!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:32

Dat is ook het gevaar van Social media denk... niemand kent echt het hele verhaal maar er word van alles en nog wat geroepen zomaar.. iets met onschuldig tot gaat blijkbaar ook maar zo ver?

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:35

Cer schreef:
Ik weet niet of iedereen hier twitter heeft.. maar dit.. en dan de reacties eronder..
Mensen die deze wat oudere dame (waarvan dus niet op film staat wat ze gezegd heeft) meteen aan de schandpaal nagelen en van alles toewensen...

https://twitter.com/markoesamami/status ... 9483601922

Dit helpt mij niet in sympathie voor anti-zwarte piet, zeg maar.. dat geschreeuw van die moeder, ik vind het verschrikkelijk als ik eerlijk ben..


Maar je vind het wel normaal dat donkere kinderen maar voor zwarte piet moet worden uitgemaakt?

Natuurlijk is de reactie van de moeder wat erg, maar ja als ze dit jaarlijks meemaakt gaat de emmer ook een keer overlopen.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:35

Nee dat is niet normaal, maar los het volwassen op, zonder het altijd maar op social media te dumpen!!

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:36

Dee_Es schreef:
Nu denk ik dat het gros van de mensen zich niet verantwoordelijk voelt voor het slavernijverleden en dat hoeft ook helemaal niet maar het is wel belangrijk om er iets vanaf te weten en om de gevolgen te begrijpen. Dat voorkomt vooroordelen en angst en zorgt er voor dat we elkaar beter begrijpen.


Geciteerd met instemming.

Kleine zijsprong: "de" Max Havelaar werd op mijn middelbare school gezien als een hoogtepunt van de Nederlandse literatuur.
(Het was bijna verplicht voor de lijst, gelukkig mocht ik het prachtige toneelstuk "Vorstenschool" van Multatuli op mijn lijst zetten.)

Wie in Nederland in de trein stapt maakt gebruik van het geld dat het slavenwerk dat Multatuli beschreef. (Uiteraard er zijn een paar nieuwe sporen bijgekomen sindsdien.)
Idem dito voor wie gebruik maakt van binnenschepen, bruggen en kanalen.
Dat we in de 19e eeuw meekonden 'in de vaart der volkeren' was gebaseerd op slavenwerk.

Dat niet iedereen dit weet, aan de ene kant 'dat kan gebeuren', maar het zou niet zo moeten zijn.
Het onderwijs heeft hier gewoon steken laten vallen.
...maar aan de andere kant: stel je voorouder waren slaven, je hebt weet van het blackface getreiter - en dan beroepen allerlei mensen zich op 'dat ze het niet hebben geweten'.

(Dat klinkt emotioneel als 'jouw verhaal interesseert mij niet'.)

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:42

Ik vind het vooral jammer dat de media ( naar mijn idee geen journalisten, maar politieke activisten) deze discussie alleen maar meer en meer voeden ieder jaar.
Vandaag sloeg ik de krant open ( AD) en bijna vier pagina's vol...
Met termen als 'Grimmig'.
Zaterdag met mijn dochter de aankomst van de sint op televisie gezien, gewoon leuk.
Roetveegpieten? prima.
Besteed daar dan aandacht aan in de krant!
Ik vind het zo jammer dat iedereen in Nederland een platform krijgt ( in negatieve zin).

Overigens...gaan staan demonstreren bij een kinderfeest...
daar mag ook weleens kritisch naar gekeken worden.

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:43

Het is geen discussie meer voor sommigen maar gewoon oorlog. En zodra de professionele betogers zoals rogier meijerink en consorten de barricades opgaan krijgen mensen meteen een antipathie tegen alles wat met zwart/wit te maken heeft. Veel mensen hebben het gevoel dat een kleine groep hun wil op wil leggen aan ons “ blanken”. En dat zet bij er aantal kwaad bloed, helaas.
Vroeger werd je gepest omdat je dik, scheel, rood haar had. Mensen die dit meegemaakt hebben weten hoe dit in kan grijpen in een leven. Word je voor zwarte piet uitgescholden dan gaat dat ook diep, de ene mens trekt zich geen bal aan van pesterijen, de ander voelt zich slachtoffer. Het verleden laat zich niet uitvlakken en persoonlijk vind ik dat daar van geleerd moet worden , dus pieten in allerlei kleuren, prima. Maar schilderijen, gouden koets enzenz alles aanpassen dat gaat in mijn ogen veel te ver en dan kom je inderdaad op het feit dat een kleinere groep een grote groep hun standbeeld opdringt en was het in het verleden niet net zo?