OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:24

Even van me afschrijven. Wij hadden al maanden een tripje naar mijn zus in Londen gepland staan; ze kan met kerst niet komen dus gingen we het daar vieren. Echter rijdt donderdag onze Thalys niet omdat die Fransen en Belgen het gevoel hebben dat ze iets te kort komen. Altijd iets te klagen, in onze al zo gepriviligeerde maatschappij.

Eurostar rijdt waarschijnlijk ook niet, mochten we al een manier vinden om in Brussel te komen.

Ik vraag me af waarom zo'n vakbond het normaal vindt om de kerst van duizenden mensen te verzieken; de normale burger is niet eens de persoon die ze willen raken met hun acties. De personen die het allemaal bepalen zitten gewoon tevreden aan het kerstdiner met hun familie; die hebben iedere mogelijkheid om vervangend vervoer te regelen.

Wie ondervindt er nog meer last van, en weet iemand een andere optie om toch in Londen te komen? Vliegen doen we liever niet, vanwege milieuredenen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:27

Dit is de manier om de druk op te voeren, net als de dreiging van supermarkten plat leggen. Het is heel vervelend voor al die mensen die er soms flink nadeel van ondervinden en je staat ook wel machteloos . Succes en ik hoop voor je dat de stakingen op het laatste moment nog afgeblazen worden.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:30

Ik deel je frustraties! Ik woon zelf in België en het is hier echt vreselijk met al dat gestaak.
Ik wordt er moe van, al dat gepest van de gewone burger.
Ik reis zelf naar Zuid-Frankrijk op 26 december en heb nog geen enkele duidelijkheid of dat zal kunnen doorgaan :/

Ik ben heel "groen" ingesteld en wil graag gebruik maken van OV voor zoveel mogelijk verplaatsingen,
maar met de huidige tarieven, service en berekenbaarheid met al die stakingen, schaf ik me binnenkort toch gewoon een auto aan.

Moest je een auto ter beschikking hebben, zou ik zeggen: geld terugeisen voor je treinreis, met de auto een ferry op en zelf naar Londen rijden. Het zal wat langer duren, maar het gaat je veel minder kosten en je bent zeker dat je op je bestemming geraakt! Dat links rijden in Engeland valt btw best wel mee, gewoon zorgen dat je een goede co-piloot hebt!

Ik hoop van harte dat het jullie lukt om in Londen te geraken!

Anoniem

Re: OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:33

Met de auto is geen optie. We gaan echt voor onze ontspanning; het is ons enige "luxe" tripje van het jaar. en om dan een hele reis met de auto te gaan maken hebben we gewoon echt geen zin in. Die trein maakt het juist zo heerlijk makkelijk om snel in Londen te komen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:34


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:36

Geen mogelijkheid om in Engeland een treinaansluiting te krijgen op de ferry vanuit hoek van Holland? Of is daar geen kaartje meer voor?

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:37

Een 'hele' reis valt wel mee. Je bent zo in Hoek van Holland en als je even een koffie' tje haalt en doorrijdt ben je ook zo in Calais. Trein in of boot op en je bent er zo. Dat is echt niks minder luxe.

Mensen hebben nou eenmaal het recht om te staken, jammer dat het jou niet uitkomt. Als ze het op een ander willekeurig moment hadden gedaan hadden anderen er weer onder geleden. Zo gaat dat helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:40

Goof schreef:
Een 'hele' reis valt wel mee. Je bent zo in Hoek van Holland en als je even een koffie' tje haalt en doorrijdt ben je ook zo in Calais. Trein in of boot op en je bent er zo. Dat is echt niks minder luxe.

Mensen hebben nou eenmaal het recht om te staken, jammer dat het jou niet uitkomt. Als ze het op een ander willekeurig moment hadden gedaan hadden anderen er weer onder geleden. Zo gaat dat helaas.



Mensen hebben zeker het recht om te staken, echter treffen ze hier totaal de verkeerde doelgroep mee op een moment waarop héél veel mensen een reis ook wegens emotionele redenen maken; om kerst met hun familie te vieren. Het gaat verder dan dat het "mij niet uitkomt"; ze verzieken de kerst van mogelijk duizenden mensen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:44

Zet je principes opzij en pak gewoon het vliegtuig. Amper 45 minuten vliegen en je bent in Londen.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:21

Met de Flixbus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:23

Resistance schreef:
Mensen hebben zeker het recht om te staken, echter treffen ze hier totaal de verkeerde doelgroep mee op een moment waarop héél veel mensen een reis ook wegens emotionele redenen maken; om kerst met hun familie te vieren. Het gaat verder dan dat het "mij niet uitkomt"; ze verzieken de kerst van mogelijk duizenden mensen.

Waarom denk je dat ze het nu doen? :') Als het niemand dwarszit, kun je net zo goed niet staken. Dus hup,"grin and bear it" zoals ze hier zeggen en bedenk een plan B: veerboot, vliegtuig, het kan allemaal, zeker vanuit Rotterdam. In plaats van klagen op Bokt zou ik zsm een alternatief boeken.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:30

Yep, hier ook een familielid woonachtig in Frankrijk, die niet weet of ze de kerstdagen met familie zal kunnen doorbrengen. De trein was geboekt voor 23 december, maar of die ook zal rijden is nog maar de vraag....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:31

Resistance schreef:
Mensen hebben zeker het recht om te staken, echter treffen ze hier totaal de verkeerde doelgroep mee op een moment waarop héél veel mensen een reis ook wegens emotionele redenen maken; om kerst met hun familie te vieren. Het gaat verder dan dat het "mij niet uitkomt"; ze verzieken de kerst van mogelijk duizenden mensen.

Als ze het de weken ervoor doen treffen ze de studenten die examens hebben.
De weken er na is het kerstvakantie, dus veel mensen die dan met vakantie willen.
Het probleem is niet dat ze de verkeerde doelgroep treffen het probleem is dat jij er last van hebt.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:34

Sclimpre schreef:
Resistance schreef:
Mensen hebben zeker het recht om te staken, echter treffen ze hier totaal de verkeerde doelgroep mee op een moment waarop héél veel mensen een reis ook wegens emotionele redenen maken; om kerst met hun familie te vieren. Het gaat verder dan dat het "mij niet uitkomt"; ze verzieken de kerst van mogelijk duizenden mensen.

Als ze het de weken ervoor doen treffen ze de studenten die examens hebben.
De weken er na is het kerstvakantie, dus veel mensen die dan met vakantie willen.
Het probleem is niet dat ze de verkeerde doelgroep treffen het probleem is dat jij er last van hebt.


*er na.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:37

Ik werk in Brussel en ga dus elke dag met de trein naar mijn werk. Normaal heb ik op vrijdag altijd mijn thuiswerkdag. Dat komt goed uit want dan plan ik die dag een doktersbezoek over de middag.
Door de staking moet ik mijn thuiswerkdag verplaatsen naar de donderdag en moet ik dus de vrijdag verlof nemen ( of omgekeerd). Ik moet dus mijn laatste verlofdag opofferen door de staking.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:38

Wij zouden normaal in november ook naar Londen gaan voor een musical... Bleek dat de eurostar net dat weekend niet reed. Was heel frustrerend! Was geen staking maar werken maar toch wel typisch dat dat net dat weekend moest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:38

Sclimpre schreef:
Resistance schreef:
Mensen hebben zeker het recht om te staken, echter treffen ze hier totaal de verkeerde doelgroep mee op een moment waarop héél veel mensen een reis ook wegens emotionele redenen maken; om kerst met hun familie te vieren. Het gaat verder dan dat het "mij niet uitkomt"; ze verzieken de kerst van mogelijk duizenden mensen.

Als ze het de weken ervoor doen treffen ze de studenten die examens hebben.
De weken er na is het kerstvakantie, dus veel mensen die dan met vakantie willen.
Het probleem is niet dat ze de verkeerde doelgroep treffen het probleem is dat jij er last van hebt.



Je begrijpt me verkeerd. De mensen die simpelweg met de trein moeten reizen zijn niet de doelgroep maar wel slachtoffer van deze acties, wie het ook mogen zijn en of ik er nu wel of geen last van heb. Heel leuk dat gestaak, maar de mensen die ze ermee moeten hebben pakken ze hier niet mee. Dát is het probleem. Ze pakken de mensen die helemaal niets met die hele staking te maken hebben, en dan sla je imo als vakbond de plank mis.


Inmiddels aan het kijken of we heen wellicht toch kunnen vliegen, maar meeste vluchten zijn 300 pp; dat hebben we niet. Hopen dat we op iets goedkoops stuiten.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:50

Heb er persoonlijk niet heel veel last van buiten het feit dat ik nu voor de feesten toch weer met de auto naar België rijd. 6u rijden. Als ze niet staakten had ik een best goede treinverbinding van maar 4u.

Ben het verder wel met je eens, ze storen niet de doelgroep en ok er is recht van staken maar het zijn ook niet de ongelukkigsten die staken. Het is een uitzondering dat je op 52 op pensioen mag en geen universeel recht.

Het ligt nog niet helemaal vast of ze doorgaan tijdens de feestdagen trouwens. Het is een goed drukmiddel maar ook een 2snijdend zwaard vermits ze de steun van de publieke opinie kunnen verliezen.
Is meestal ook wat gebeurt, uiteindelijk is 'men' dat staken beu en hoeft de overheid maar te wachten tot ze onderling genoeg verdeeld zijn.

Voor Londen kan je vliegen of boot pakken verder.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:52

Resistance schreef:
Heel leuk dat gestaak, maar de mensen die ze ermee moeten hebben pakken ze hier niet mee. Dát is het probleem. Ze pakken de mensen die helemaal niets met die hele staking te maken hebben, en dan sla je imo als vakbond de plank mis.


Wie moeten ze volgens jou dan hebben met deze (of een) staking?
Alle stakingen treffen toch altijd de klant? Of het nu de ziekenhuizen in NL zijn, of de treinen in Frankrijk?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:52

Wil je de aandacht van de overheid krijgen door middel van staken. Moet je wel burgers raken, de overheid is er voor de burgers en de stakende partijen hopen dat zij toegeven. Maar dat maakt de situatie voor jou en andere burgers wel vervelend. Risico hierop is ook dat de vakbonden ook de burgersteun kwijtraken. Dat maakt deze stakingen wel risicovol.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:20

Schemerdier schreef:
Sclimpre schreef:
Als ze het de weken ervoor doen treffen ze de studenten die examens hebben.
De weken er na is het kerstvakantie, dus veel mensen die dan met vakantie willen.
Het probleem is niet dat ze de verkeerde doelgroep treffen het probleem is dat jij er last van hebt.


*er na.

Je hebt gelijk, die komen ook nog.
Ik bedoelde eigenlijk het middelbaar, die hebben vandaag hun laatste examen gehad.
Vanaf volgende week 2 weken kerst en dan begint idd de exmaneperiode voor de univ.
Stakingen in de examenperiodes krijgen altijd vele kritiek. Veel kans dat ze net deze datum gekozen hebben om al die examenperiodes te ontlopen.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:43

Ibbel schreef:
Resistance schreef:
Heel leuk dat gestaak, maar de mensen die ze ermee moeten hebben pakken ze hier niet mee. Dát is het probleem. Ze pakken de mensen die helemaal niets met die hele staking te maken hebben, en dan sla je imo als vakbond de plank mis.


Wie moeten ze volgens jou dan hebben met deze (of een) staking?
Alle stakingen treffen toch altijd de klant? Of het nu de ziekenhuizen in NL zijn, of de treinen in Frankrijk?


Dat is net het punt een beetje ... ik betwijfel ten zeerste of parlementsleden wakker liggen van de burgers die nu ofwel niet op hun werk geraken, of niet bij familie geraken of die in ziekenhuizen liggen te verkommeren. Moesten parlementsleden daar iets om geven, waren er zoveel stakingen niet nodig, want dan werd er meer rekening gehouden met mensen. Ik heb het gevoel, toch hier in België, dat de overheid alle voeling met de burger is verloren, dat ze zodanig in hun ivoren toren zitten, met hun giga lonen en bonussen, dat ze het "gewone leven" van een mens niet meer vatten. Als je, als staker, dan andere mensen gaat dwarszitten in hun doen en laten, waardoor mensen als TS nu andere oplossingen moeten zoeken die makkelijk dubbel zo duur zullen uitkomen als de netjes op tijd geboekte treinreis, dan zal je op lange termijn op compleet onbegrip voor stakingen gaan stuiten. Zij die iets aan de omstandigheden kunnen doen, die raak je inderdaad gewoon helemaal niet, alleen andere mensen die net zoals de staker hard moeten werken om rond te komen. Daarnaast is het "stakingsrecht" maar voor een hele kleine groep weggelegd, het merendeel van mensen, kàn helemaal niet staken, wat niet wil zeggen dat hun werkomstandigheden zoveel beter zijn.

Ik heb trouwens gelezen wat de aanleiding is van de stakingen in Frankrijk ... het verhogen van de pensioenleeftijd van 62 naar 64 ... Ga je daar serieus landen voor plat leggen qua OV? Hier in België is de pensioenleeftijd 65 nog momenteel (willen ze naar 67 optrekken). Als iedereen maar ouder en ouder wordt, is het toch verdorie logisch dat we met z'n allen wat langer gaan werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:43

De nmbs mag van mij, als Belg zijnde, al lang de pot op. Rekenen ze eventjes €35 voor een ritje dat met de auto nog geen €20 kost en het is geen al te zuinige auto. Onbetrouwbaar tot en met. Staken ontelbare keren per jaar. Krijgen ze het 1, staken ze direct weer voor wat anders. Een soort van geef ze een hand en ze nemen een arm.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: OV staking Belgie en Frankrijk... wie heeft er last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:50

Los van de hele staking: kijk even op omio en pak een bus. Ouibus, Flixbus, Eurolines en Blablabus rijden sowieso die kant op. Je bent een paar uur langer onderweg maar je komt wel goedkoop in het centrum aan.

Ik zou persoonlijk trouwens Flixbus het meest aanraden, die hebben vaak wat meer beenruimte dan Ouibus.