Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:23

KimD schreef:
Eelmo schreef:
En terecht. Dit zou iedereen moeten interesseren. Persoonlijk leed of niet. Juist omdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt er bijna niet meer is zou de nieuwe generatie (waar ook ik toe behoor!) hier iets om moeten geven.

Op dat men niet vergeet.


Dat bedoel ik dus precies. :+ Het MOET je interesseren, en als het niet zo is dan oei oei!


Niet oei, oei hoor. Maar wel zorgwekkend. Met het oog op de toekomst. En heel misschien ook wel teleurstellend dat het sommige mensen niets uitmaakt dat bevolkingsgroepen worden uitgemoord. Dat er baby's en kleine kinderen vergast werden of met hun hoofd tegen de muur worden geslagen om maar even wat gruwelijke voorbeeldjes te noemen. En het gaat niet alleen om de holocaust, het gaat net zo goed om wat er nu in delen van de wereld gebeurt en wat er nog kan/zal gebeuren.

Ik vind het nogal wat om daarvan te zeggen: boeien.....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:04

Ik vind het wel een verschil tussen het niet geïnteresseerd zijn in herdenkingen/voorlezen van namen/graven bezoeken.. of het niet geïnteresseerd zijn in de gebeurtenissen zelf.
Dat eerste kan ik best begrijpen, dat is ook allemaal vrij 'saai' en ik zal er zelf ook niet naar kijken op tv.
Maar als mensen het echt helemaal niks doet dat er tig miljoenen doden zijn gevallen, dat zou ik dan wel weer bijzonder vinden.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:14

Oh ja, dat kan natuurlijk, dat je die herdenkingen niets vindt. Ik heb er zelf ook niet veel mee. Hoewel ik ze in het algemeen wel nuttig vindt omdat ze het verleden levend houden en er hopelijk bewustzijn gekweekt wordt.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:43

Ik heb inderdaad ook weinig met herdenkingen. Maar dat betekent dan weer niet dat ik niks met het onderwerp heb, of dat ik het niet erg vind wat er is gebeurd.

Wat op mij als kind altijd veel meer indruk maakte dan de herdenkingen, zijn de verhalen van mijn opa uit het jappenkamp of van mijn oma over haar herinneringen van toen. Maar dan niet alleen van de verschrikkingen, maar ook van het dagelijkse leven.
Over hoe mijn opa bijvoorbeeld in de ziekenboeg lag, en uitkeek over de moestuinen van het kamp. Aan de andere kant van de moestuinen waren de bosjes en werd je geacht ´naar de wc´ te gaan. Maar veel mensen hadden last van diarree. Mijn opa moest nog steeds grinniken over hoe zowel de Japanse soldaten als die jonge jongens met de handen op hun buik of kont gedrukt over die moestuinen holde en het dus vaak niet haalden. Zo ranzig ook, die diarree over de groentes die ze later moesten eten!

Mijn oma vertelde dat ze maar halve dagen naar school moesten, en dat ze bij haar grootouders in de stad ging logeren met haar nichtjes. Dat was best gezellig. Maar er verdwenen ook kindjes uit haar klas, die dus zomaar niet meer op kwamen dagen. En er waren kinderen van nsb´ers die compleet buiten de groep vielen en waar niemand mee wilde praten, laat staan spelen. Die zijn jarenlang gigantisch gepest. Indertijd vond iedereen het terecht, maar oma zei altijd dat ze daar achteraf enorm veel spijt van had gehad omdat die kinderen er toch ook niks aan konden doen.

Door dit soort verhalen werd het zoveel echter voor mij.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:58

Snap ik, dat heb ik ook. Maar er komen steeds meer mensen bij die nooit verhalen meegekregen hebben. Dus als je het onderwerp levend wilt houden, zul je toch iets moeten met nationale of internationale aandacht.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:14

mysa schreef:
Niet oei, oei hoor. Maar wel zorgwekkend. Met het oog op de toekomst. En heel misschien ook wel teleurstellend dat het sommige mensen niets uitmaakt dat bevolkingsgroepen worden uitgemoord. Dat er baby's en kleine kinderen vergast werden of met hun hoofd tegen de muur worden geslagen om maar even wat gruwelijke voorbeeldjes te noemen. En het gaat niet alleen om de holocaust, het gaat net zo goed om wat er nu in delen van de wereld gebeurt en wat er nog kan/zal gebeuren.

Ik vind het nogal wat om daarvan te zeggen: boeien.....


Tja er zijn genoeg mensen die gewoon moeten werken vandaag of andere activiteiten vanmiddag hebben. Omdat ze vanmiddag niet bij stil staan betekend dat echt niet dat ze het maar goedkeuren wat er is gebeurd, ik vind het eerder zorgwekkend dat jij zo denkt. -O-

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:19

Het Kaddiesh gebed


Jitgaddal vejitkadash sjmeh rabba, be’alma die vera chiroetéh,

Vejamlíech malchoetéh bechajeechon oevejomeechon oevechajjé

dechol bet jisraël, Ba’agala oewizman kariev, ve’imroe amén.

(Laat de grootheid en heiligheid van Zijn grote Naam vermeld worden in de wereld die Hij geschapen heeft, volgens Zijn wil en moge Hij Zijn koningschap vestigen tijdens uw leven en tijdens het leven van heel het huis Jisrael, spoedig en binnenkort. Zegt nu: Amen.)

Jehé shemeh rabba meworach, le’olam oele’almé olmajá.

(Moge Zijn grote Naam geprezen zijn in alle eeuwigheid)


Jitbarach vejisjtabbach vejitpa'ar vejitromam vejitnassé vejithaddar vejitalle vejithallal sjmeh dkoedesja, Beriech hoe, le’ella (Rosh Hashanna – einde Yom Kippur + oele’ella) min kol birchata vesjierata toeshbechata venechmata da’amieran be’alma, Ve’imroe: amén.

(Moge geprezen, met hulde, roem en hoogachting vermeld, verheven, verheerlijkt en met extatische lof bezongen worden, de Naam van de Heilige, die geprezen is, boven (Rosh Hashanna – einde Yom Kippur: ver boven) alle uitingen van prijzen, gezang, hulde en troost, die er in de wereld geuit worden. Zegt nu: Amen.)

Titkabbal tselotehon oeva'oetehon dechol jisraël koddam avoehon die visjmajja ve’imroe: amén.

(Dat het gebed en smeken van heel Israël bij hun Vader in Hemel aangenomen mag worden. Zegt nu: Amen.)

Jehé sjelama rabba min sjmajja vechajjíem alenoe ve’al kol jisraël, veimroe amén.

(Moge er veel vrede uit de Hemel komen en leven, voor ons en voor heel Israël. Zegt

Ose shalom bimromav hoe ja'ase shalom alenoe ve’al kol jisraël, ve’imróe amen.

(Die vrede sticht in Zijn hoge sferen moge ook vrede brengen voor ons en voor heel Israël. Zegt nu: Amen.)


Het gebed voor alle overledenen.
Mijn moeder die nu in haar jaartijd zit en alle gruwelijkheden heeft doorstaan.
 

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:29

magda_90 schreef:
mysa schreef:
Niet oei, oei hoor. Maar wel zorgwekkend. Met het oog op de toekomst. En heel misschien ook wel teleurstellend dat het sommige mensen niets uitmaakt dat bevolkingsgroepen worden uitgemoord. Dat er baby's en kleine kinderen vergast werden of met hun hoofd tegen de muur worden geslagen om maar even wat gruwelijke voorbeeldjes te noemen. En het gaat niet alleen om de holocaust, het gaat net zo goed om wat er nu in delen van de wereld gebeurt en wat er nog kan/zal gebeuren.

Ik vind het nogal wat om daarvan te zeggen: boeien.....


Tja er zijn genoeg mensen die gewoon moeten werken vandaag of andere activiteiten vanmiddag hebben. Omdat ze vanmiddag niet bij stil staan betekend dat echt niet dat ze het maar goedkeuren wat er is gebeurd, ik vind het eerder zorgwekkend dat jij zo denkt. -O-


Dat bedoel ik niet, als je mijn andere berichten leest ontdek je dat ik er zelf ook niet zoveel mee heb en zeker niet aan de televisie gekluisterd zit. Wat ik zorgwekkend vind is dat ik de indruk kreeg dat er mensen zijn die denken: die holocaust boeit me voor geen meter. Maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:37

Sintara schreef:
Ik heb inderdaad ook weinig met herdenkingen. Maar dat betekent dan weer niet dat ik niks met het onderwerp heb, of dat ik het niet erg vind wat er is gebeurd.


Dit inderdaad. Ik vindt het erg wat er is gebeurt maar met herdenkingen en 1 minuut stiltes heb ik gewoon niks. En tja, dat steeds meer mensen er niet veel aandacht aan schenken is ook logisch, we herdenken ook alle anderen oorlogen die daarvoor allemaal zijn geweest niet meer. Er komt uiteindelijk ook een tijd dat het een soort van 'vergeten' wordt.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:41

@Echwel: dat is eigenlijk best bijzonder, om online kaddisj te zeggen. Dat hadden de Joden eeuwenlang niet kunnen bedenken, soort science fiction. Heeft je moeder de kampen overleefd?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:48

Ondergedoken met haar ouders
Van mijn oma alle 8 broers zusters en kinderen weggehaald.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:58


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 18:03

Kinke: is dat die (er zijn er meerdere in bastogne) waar je op een gegeven moment “in een café zit” terwijl buiten de bommen vallen en he dan soort van virtueel afdaal naar de schuilkelder?

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:04

Ik reed van de week met mijn merrie door het bos bij kamp Westerbork. Ik hoorde van verre al de namen die genoemd werden, erg indrukwekkend.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:10

Echwel schreef:
Ondergedoken met haar ouders
Van mijn oma alle 8 broers zusters en kinderen weggehaald.


Geluk gehad. Al was onderduiken ook niet zelden een drama. En wat zal je oma in 1945 tussen hoop en vrees hebben geleefd met zoveel familieleden die weggevoerd waren.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:14

dat weet ik niet LadyMadonna, museum is flink gemoderniseerd sinds ik er geweest ben :)

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:16

Ja was bizar
Mijn moeder altijd aan het zoeken

Trouwens mijn oma.als jodin het oorlogsverzetskruis gekregen.
In haar onderduik ook nog anderen geholpen

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:34

Persoonlijk vind ik dit soort herdenkingen saai. Er is heel veel bekend over de Joodse slachtoffers en omdat dat ook de grootste groep is kan ik dat ook wel begrijpen. Op school ging het betreft de tweede wereld oorlog altijd over de joden vervolging. Echter vind ik juist de onbekendere verhalen en geschiedenis uit deze tijd eigenlijk veel interessanter. Dat betekend niet dat ik het niet erg vind wat er gebeurt is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 18:36

Miss lizje, toevallig was er net bij de herdenking een overlevende die in auschwitz zat omdat haar moeder zigeunerin was....

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:45

Nou, ik heb iemand gekend die Auschwitz overleefd heeft. Haar (nog jonge) man is daar vermoord. Op haarzelf zijn de gruwelijkste medische experimenten uitgevoerd. Ze heeft maar één keer in haar leven over Auschwitz willen praten, maar heeft toen gezegd dat het allerergste wat ze had meegemaakt, het levend verbranden van Roma en Sinti kinderen was.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:54

Ik ga altijd heel serieus met 4 mei om, maar 102.000 namen oplezen zie ik dan weer niks in. Wat een onbegonnen werk en er zijn vast nog veel meer slachtoffers die dan niet genoemd worden. Verdienen zij dan geen vermelding? En zijn er echt mensen die naar alle namen gaan zitten luisteren? De namen staan ook op veel plaatsen al geschreven, soms met foto's ook.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 19:12

mysa schreef:
Nou, ik heb iemand gekend die Auschwitz overleefd heeft. Haar (nog jonge) man is daar vermoord. Op haarzelf zijn de gruwelijkste medische experimenten uitgevoerd. Ze heeft maar één keer in haar leven over Auschwitz willen praten, maar heeft toen gezegd dat het allerergste wat ze had meegemaakt, het levend verbranden van Roma en Sinti kinderen was.

Oh daar had de vrouw die ik net noem het ook over....

Ik zou graag af en toe praten met mensen die de oorlog hebben mee gemaakt. Mijn ouders zijn te jong, mijn schoonmoeder was 3...

Ik heb een klant gehad die als meisje van 8 het bombardement op Rotterdam had mee gemaakt, zij vertelde hert “graag”, ik ging dan ook echt aan haar lippen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 19:21

Dat soort verhalen vind ik ook enorm indrukwekkend om te horen, vooral als het verteld wordt door degene die het meegemaakt heeft.

Mijn oma heeft geen heel enge dingen meegemaakt, maar vertelde bv wel over het luchtalarm en hoe ze dan snel de schuilkelder in moesten.. Maar ook over de Amerikanen die op hun boerderij verbleven, en die aan haar en haar zus vroegen ‘give me a kiss’.. waarna mijn oma en haar zus op zoek gingen naar een kist (kis is limburgs voor kist) :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 19:47

Oh geweldig! _O-

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:48

LadyMadonna schreef:
Er zijn natuurlijk nog nauwelijks overlevenden en steeds minder directe nabestaanden die erover kunnen (willen) vertellen.
Naar mijn idee moet elk voorgezet onderwijs school toch op z’n minst een keer naar iets toe. Auschwitz zal niet voor iedereen haalbaar zijn, maar in Nederland (of België, of Duitsland) zijn ook mogelijkheden genoeg


Hier (Be) gaan de kids bij ons in de lagere school voor een Ieper 3 daagse.
Dus 3 dagen rondfietsen tussen de oorlogsgraven, naar de vroegere loopgraven en ook het bijwonen van The Last Post bij de Menenpoort in Ieper.
Naar het Fort van Breendonk gaan ze hier met het middelbaar.

Heb er eigenlijk zelf niet zo'n goed beeld van hoe het was in NL. Weet dat jullie tijdens WWOII het ook slecht hadden als BE, maar heb dus eigenlijk geen beeld van tijdens WWOI (waren jullie toen niet neutraal???)