Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

 
Profiel   

En vermoorde joden, Roma en Sinti. (Paste niet in m’n titel vak)

Op kamp Westerbork worden op dit moment, t-m 27 Jan de namen voor gelezen van de 102.000 gedeporteerde en vermoorde Nederlandse joden, Roma en Sinti.

Ik werd erop gewezen via DWDD.
Echt bizar om tenoren, ondanks dat je het wel weet, dat complete families weg gevaagd zijn..

https://nos.nl/livestream/2319743-kijk- ... rbork.html

Voor diegene die het willen volgen....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 19:34 



 
Profiel   

Dubbel: ik heb over het algemeen niet zoveel met georganiseerde/publieke herdenkingen. Aan de andere kant is het ook wel een mooie gedachte dat hun namen eens per jaar nog klinken.

Wat ik dan wel weer lastig vind: de mannelijke helft van een echtpaar is in Auschwitz vergast. Zijn naam zal waarschijnlijk wel opgelezen worden.
Maar de naam van zijn vrouw, die in de gracht sprong toen ze uit huis werd gehaald, weer niet.
Terwijl zij net zo goed slachtoffer was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 20:01 



 
Profiel   

Mysa, dit is niet ieder jaar, dit is nu, omdat het 27 januari 75 jaar geleden is dat auschwitz is bevrijd.
Dit is juist bedoeld om de mensen die tot nummer gedegradeerd waren een naam te geven.

Betreft dubbel: buiten de holocaust zijn er natuurlijk ontelbare slachtoffers, van soldaten, tot verzetsmensen, tot simpele burgers in een bombardement....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:11 



 
Profiel   

Misschien niet jaarlijks dan maar het gebeurt vaker:

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... 6-uur.html

Dit was in 2015

Ja, natuurlijk zijn er meer mensen omgekomen/vermoord. Maar het feit dat het hier een echtpaar betrof dat vrijwel gelijktijdig de dood werd ingejaagd, maakt het voor mijn gevoel wat wrang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:19 



 
Profiel   

Kan ik me voorstellen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 21:27 



 
Profiel   

Het onderwerp leeft kennelijk niet zo op bokt. Jammer wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:33 



 
Profiel   

mysa schreef
Het onderwerp leeft kennelijk niet zo op bokt. Jammer wel.


Omdat er waarschijnlijk maar één antwoord / mening geaccepteerd wordt. Voor veel mensen is dit een gevoelig onderwerp, terwijl het andere mensen geen bal interesseert. Maar die laatste mensen durven dat (hoogstwaarschijnlijk) niet tr uiten omdat er dan een bak van kritiek volgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:39 



 
Profiel   

Ik blijf het indrukwekkend vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:43 



 
Profiel   

KimD schreef
mysa schreef
Het onderwerp leeft kennelijk niet zo op bokt. Jammer wel.


Omdat er waarschijnlijk maar één antwoord / mening geaccepteerd wordt. Voor veel mensen is dit een gevoelig onderwerp, terwijl het andere mensen geen bal interesseert. Maar die laatste mensen durven dat (hoogstwaarschijnlijk) niet tr uiten omdat er dan een bak van kritiek volgt.


Tja, als iemand zegt dat het hem of haar niets interesseert zijn we snel uitgepraat over het onderwerp.

Maar zou dat dan de reden zijn dat er zo weinig reacties zijn geweest? Dat het het merendeel geen bal interesseert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 12:57 



 
Profiel   

Ik ga in ieder geval om 15.00 de herdenking kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:02 



 
Profiel   

Wat mooi dat dit gebeurd, ik had daar geen idee van. Zo worden de nummers weer mensen. Misschien dat ik wel een stukje ga kijken vanavond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:08 



 
Profiel   

JoT schreef
Wat mooi dat dit gebeurd, ik had daar geen idee van. Zo worden de nummers weer mensen. Misschien dat ik wel een stukje ga kijken vanavond.

Inderdaad wat je zegt, nummers zeggen ons weinig denk ik maar al deze namen veel meer.

Ik heb het gelezen en was onder de indruk maar had niet hier in het topic iets gepost.
Ik denk dat er meer mensen dit zich in stilte herdenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:16 



 
Profiel   

Ik had het topic nog niet gezien, maar ik vind het wel heel erg indrukwekkend en zeker ook heel erg belangrijk.
Zeker in een tijd waarin neonazi's meer en meer in opkomst zijn, er meer en meer mensen zijn die de holocaust zelfs ontkennen, en er een paar mafketels rondlopen die met een druk op de knop een derdewereld oorlog kunnen ontketenen, zou het zo fijn zijn als mensen over de hele wereld even stil zouden staan bij het leed van toen, en er even aan denken hoe belangrijk het is dat deze geschiedenis zich nooit meer mag herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:17 



 
Profiel   

Ik ben, ook nav DWDD, het boek Mijn naam is Selma aan het lezen.

En hoewel ik best wel veel wist al, over hoe bizar men in die tijd met mensen omging, ben ik ook nu eigenlijk gewoonweg weer stomverbaasd over hoe wreed men toen was...
Het is bijna te bizar om waar te zijn, maar ik weet helaas wel beter, het is allemaal waar gebeurd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:21 



 
Profiel   

@ 8nnemiek, klopt, er zijn nog maar weinig nabestaanden, dus het persoonlijke leed speelt niet zo'n grote rol meer. Het is juist zo belangrijk om te weten waartoe onverdraagzaamheid, extreme ideologie en populisme toe kunnen leiden. In de hoop dat men verbanden en waarschuwende signalen gaat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:23 



 
Profiel   

In 2015 sprak de toenmalige Poolse president: “wie het verleden vergeet, beleefd het in de toekomst opnieuw”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:27 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
In 2015 sprak de toenmalige Poolse president: “wie het verleden vergeet, beleefd het in de toekomst opnieuw”.

Ik vrees dat dat waar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:31 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
In 2015 sprak de toenmalige Poolse president: “wie het verleden vergeet, beleefd het in de toekomst opnieuw”.



Juist ja, ik vind het ook extreem belangrijk om dit te herdenken en ik vind het heel mooi dat ze op deze manier die mensen nog een naam geven. Terwijl ze niks dan een nummer waren toentertijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:36 



 
Profiel   

We kunnen er met ons verstand niet bij dat een mens, net als jij en ik, alleen van een ander geloof, of een andere geaardheid, of een andere cultuur, aangezien wordt voor nog minder dan de vlieg op de muur....
En toch gebeurt het wereldwijd nog steeds....

Ik ben in buchenwald geweest, net buiten het elektrische hek was een klein dierenparkje aangelegd, met oa een berenkuil.
Puur en enkel om te laten zien: kijk, voor die beren zorgen we wel, die krijgen wel eten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:41 



 
Profiel   

KimD schreef
mysa schreef
Het onderwerp leeft kennelijk niet zo op bokt. Jammer wel.


Omdat er waarschijnlijk maar één antwoord / mening geaccepteerd wordt. Voor veel mensen is dit een gevoelig onderwerp, terwijl het andere mensen geen bal interesseert. Maar die laatste mensen durven dat (hoogstwaarschijnlijk) niet tr uiten omdat er dan een bak van kritiek volgt.


En terecht. Dit zou iedereen moeten interesseren. Persoonlijk leed of niet. Juist omdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt er bijna niet meer is zou de nieuwe generatie (waar ook ik toe behoor!) hier iets om moeten geven.

Op dat men niet vergeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:50 



 
Profiel   

Klopt. Ik kan me nog goed herinneren dat ik met mijn oma en opa naar Margraten ging vroeger, naar het soldatenkerkhof. Daar lieten ze me vanalles zien, alle namen van de overledenen, en ze hebben me veel verteld over die tijd.
Mijn ouders niet, die lijken daar totaal geen interesse in te hebben. Ik vind dat jammer. 't is dat ik geen kinderen wil, maar als ik ze wel had dan ging ik er zeker mee naar zo'n plekken, vertelde ik ze zeker verhalen van mijn opa en oma en leerde ik ze wat een vreselijke tijd dat was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 13:56 



 
Profiel   

Ik heb het ook als kind al meegekregen, een deel van de familie van moederskant was Joods. En aangezien ik gedeeltelijk door mijn oma ben grootgebracht, heb ik vooral van haar veel meegekregen. Maar ook wel van mijn moeder, al was die destijds nog een kind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:06 



 
Profiel   

Er zijn natuurlijk nog nauwelijks overlevenden en steeds minder directe nabestaanden die erover kunnen (willen) vertellen.
Naar mijn idee moet elk voorgezet onderwijs school toch op z’n minst een keer naar iets toe. Auschwitz zal niet voor iedereen haalbaar zijn, maar in Nederland (of België, of Duitsland) zijn ook mogelijkheden genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:08 



 
Profiel   

Eelmo schreef
En terecht. Dit zou iedereen moeten interesseren. Persoonlijk leed of niet. Juist omdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt er bijna niet meer is zou de nieuwe generatie (waar ook ik toe behoor!) hier iets om moeten geven.

Op dat men niet vergeet.


Dat bedoel ik dus precies. :+ Het MOET je interesseren, en als het niet zo is dan oei oei!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:15 



 
Profiel   

Nu op ned 1: “ogen die auschwitz zagen”
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen