Bosbranden in Australië

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 11:54

Tot m'n verbazing zag ik nog geen topic over de bosbranden in Australië.
Zojuist weer wat beelden voorbij zien komen en ik vind het echt vreselijk om een land zo in brand te zien staan.
De natuur heeft echt een giga klap gekregen. Hoe gaat Australië dat ooit te boven komen? :\
Zijn er momenteel ook bokkers die in Australië wonen? Of misschien met familie?
Hoe gaat het daar?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3840129 ... n-naar-zee

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:00

Ik heb dat een tijdje geleden al aan de nieuwsdienst van Bokt gemeld. Met artikel erbij.
Aangezien er toch bokkers aan die kant van de wereld wonen, dacht ik wel dat zoiets aandacht verdient.
Tot nu toe nog helemaal niks van de nieuwsdienst gehoord... :7

Bokker Waikiki bijv postte in een topic dat ze alles inpakten en moesten maken dat ze weg waren.
Ze heeft ook een virtueel bloemetje gekregen.

Echt heel triest wat daar gaande is ;(

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:28

Op dit moment zit mijn oma of in de buurt van melbourne of ergens in tasmanie (ze is bij kennissen op vakantie en ze gaan samen een weekje weg).
En mijn nichtje woont bij sidney in de buurt en mijn oom en tante zijn daar op bezoek.
Van beide nog geen problemen gehoord.

Is idd erg heftig wat daar gebeurd.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:30

De aboriginals branden kleine stukken bos af o.a. ivm ophopingen eucalyptusbladeren, etc. die niet composteren, dat is na de kolonisatie een tijdje verboden geweest, toen weer toegestaan, maar sinds 2000 ivm milieubescherming weer verboden. Nu ligt er bijna 20 jaar aan makkelijk brandbaar materiaal in die bossen ... Er zijn mogelijk terecht heel boze Australiers die dit als de oorzaak aanwijzen van hoe gigantisch en oncontroleerbaar de branden nu zijn. Droogte & hitte werkt inderdaad ook niet mee, maar zonder brandstof is er ook geen brand mogelijk.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:46

Een hoop familie woont in Victoria.
Jeetje ik schrik ervan.
Alhoewel er elk jaar daar bosbranden zijn, maar niet zo heftig.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:48

Heftig inderdaad allemaal.. dat filmpje met die koala en die wielrenster ook :(

Ik kijk via de snap locatie map wel eens op Snapchats in die kant van Australië, ziet er pittig uit.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:52

Ik verbaasde me er ook al over dat er zo weinig over gesproken wordt en in het nieuws is. Niet alleen op bokt, maar overal.
Vreselijk wat daar gebeurt..

Ik geloof echt niet dat je dit had kunnen voorkomen door die eucalyptusbladeren op te ruimen. In een bos is altijd genoeg brandbaar materiaal, als het maar droog genoeg is. Zelfs in Zweden, dat zagen we vorig jaar wel.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:57

@cayenne, toevallig ik wilde vanmorgen net een topic aanmaken.
Wat ik echt een héél verteerd signaal vind is dat de grote vuurwerk show gewoon Sydney gewoon doorgaat... echt onbegrijpelijk.


tamary schreef:
De aboriginals branden kleine stukken bos af o.a. ivm ophopingen eucalyptusbladeren, etc. die niet composteren, dat is na de kolonisatie een tijdje verboden geweest, toen weer toegestaan, maar sinds 2000 ivm milieubescherming weer verboden. Nu ligt er bijna 20 jaar aan makkelijk brandbaar materiaal in die bossen ... Er zijn mogelijk terecht heel boze Australiers die dit als de oorzaak aanwijzen van hoe gigantisch en oncontroleerbaar de branden nu zijn. Droogte & hitte werkt inderdaad ook niet mee, maar zonder brandstof is er ook geen brand


Tsja, een bekende manier om de natuur proberen te sturen, de ene keer meer effectief dan anders, maar wellicht dat dat had kunnen helpen in een inferno voorkomen. We zullen het niet weten nu.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:20

Het is echt vreselijk.

Ik vind dat het wel te weinig aandacht voor is momenteel. Vraag me ook af, waarom er niet meer landen hulp sturen hiervoor (volgens mij alleen Canada momenteel).
Er is al minimaal een gebied ter grootte van België afgebrand, dit is afschuwelijk!

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:30

Hier heeft het behoorlijk aandacht. Wij zitten in noord west Victoria en vooralsnog veilig ook geen branden in de buurt. Jammer vind ik het dat op veel plaatsen het vuurwerk gewoon doorgaat. Het kleinste vonkje is nu voldoende voor brand. Het blijft heelas droog en warm.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:32

Cayenne schreef:
Tot m'n verbazing zag ik nog geen topic over de bosbranden in Australië.
Zojuist weer wat beelden voorbij zien komen en ik vind het echt vreselijk om een land zo in brand te zien staan.
De natuur heeft echt een giga klap gekregen. Hoe gaat Australië dat ooit te boven komen? :
Zijn er momenteel ook bokkers die in Australië wonen? Of misschien met familie?
Hoe gaat het daar?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3840129 ... n-naar-zee


Je weet hoe groot Australie is? :D
Het is groter dan Europa.

Dit jaar is heftig, maar ook omdat het dicht bij bekende grote gebieden komt (oa.Sydney/Blue mountains).
Ik heb in de staat Victoria gewoond en bosbranden zijn een soort van 'normaal'. Elk jaar zijn ze er en de ene keer dichterbij dan de andere keer. Je kunt alleen maar hopen en bidden dat het niet bij je huis komt. Wij hadden een soort sprinklerinstallatie om het huis nat te houden mocht het vuur in de buurt komen. Dit jaar is wel extra zwaar door de aanhoudende droogte en de overige weersomstandigheden die niet meewerken.

Voor de dieren en de natuur is het vreselijk. Wij hadden vlakbij in de buurt bosgebied dat in 2013 was afgebrand en dat groeit redelijk snel terug, maar de dieren vind ik altijd zo heftig.

Vrienden zitten nog in het gebied en willen blijven op de farm, maar als de wind draait zal dit niet mogelijk zijn.

Wij hopen op regen voor het nieuwe jaar voor iedereen daar. :j

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:35

Sunnda schreef:
Cayenne schreef:
Tot m'n verbazing zag ik nog geen topic over de bosbranden in Australië.
Zojuist weer wat beelden voorbij zien komen en ik vind het echt vreselijk om een land zo in brand te zien staan.
De natuur heeft echt een giga klap gekregen. Hoe gaat Australië dat ooit te boven komen? :
Zijn er momenteel ook bokkers die in Australië wonen? Of misschien met familie?
Hoe gaat het daar?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3840129 ... n-naar-zee


Je weet hoe groot Australie is? :D
Het is groter dan Europa.

Dit jaar is heftig, maar ook omdat het dicht bij bekende grote gebieden komt (oa.Sydney/Blue mountains).
Ik heb in de staat Victoria gewoond en bosbranden zijn een soort van 'normaal'. Elk jaar zijn ze er en de ene keer dichterbij dan de andere keer. Je kunt alleen maar hopen en bidden dat het niet bij je huis komt. Wij hadden een soort sprinklerinstallatie om het huis nat te houden mocht het vuur in de buurt komen. Dit jaar is wel extra zwaar door de aanhoudende droogte en de overige weersomstandigheden die niet meewerken.

Voor de dieren en de natuur is het vreselijk. Wij hadden vlakbij in de buurt bosgebied dat in 2013 was afgebrand en dat groeit redelijk snel terug, maar de dieren vind ik altijd zo heftig.

Vrienden zitten nog in het gebied en willen blijven op de farm, maar als de wind draait zal dit niet mogelijk zijn.

Wij hopen op regen voor het nieuwe jaar voor iedereen daar. :j


Even ter vergelijking de staat Victoria is relatief klein in heel Australie en toch ongeveer 4x zo groot als Nederland.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:35

Triest voor mens en dier.
Ik heb 2 x in Griekenland een natuurbrand van dichtbij meegemaakt, vreselijk. Maar niet te vergelijken met de situatie in Australië.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:43

Hier ook bekenden die in Australië wonen. Gelukkig in een gebied waar nu geen brand in de buurt is, maar het is afwachten wanneer ze wel in de gevarenzone komen. 2019/2020, of over 5 jaar... Het is elk jaar raak, een tikkende tijdbom.

Ik hoop dat er nu met het vuurwerk geen extra branden ontstaan, en dat er niet meer (dodelijke) slachtoffers vallen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:51

Ik las ook dat in Sydney heel veel mensen hadden getekend tegen het vuurwerk ivm de luchtkwaliteit, de branden en omdat ze het geld liever terug zien in geld voor hulp /herstel maar de premier (of ik weet niet meer precies wat ze was :o) zei dat het geld al uitgegeven was dus dat het doorgaat.

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:24

Ik snap inderdaad ook niet zo goed waarom ze alsnog vuurwerk aan het afsteken zijn, echt vreselijk wat daar gebeurt. Y;(

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:28

Tja het vuurwerk is al betaald... dus dat geld kan daar niet meer ingestoken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:30


Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:47

Onbegrijpelijk dat die vuurwerkshow doorgaat. De luchtkwaliteit is al zo vreselijk daar. Ook al is het geld er al aan uitgegeven, dat maakt het nog geen verplichting om het af te steken. :n

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:06

Ah ja het is echt verschrikkelijk wat daar aan de hand is. Voor zowel mens als dier. Ik kwam een zielig fimpje van een koala tegen die aan het schreeuwen was van de brandwonden op zijn lijfje. Hij heeft het niet gehaald. Dit was zo triest om te zien, ik kreeg er tranen in mijn ogen van. We hebben direct wat geld gedoneerd aan zo'n stichting die de diertjes opvangt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:33


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 01:36

500 miljoen dieren verloren en dat is nog niet eens het einde Y;( Geen woorden voor. ;( Voor de mensen die kunnen helpen, alle beetjes zijn welkom denk ik:

Afbeelding

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 02:16

Het einde is nog lang niet in zicht. Vandaag een dag waarvan zelfs de experts niet kunnen voorspellen hoe het gaat aflopen omdat de omstandigheden zo extreem zijn.
In Victoria zijn vannacht 3 brandhaarden bijelkaar gekomen en vormen nu een 600.000 hectare grote vuurzee...

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 02:42

Ik zit momenteel in Sydney, gelukkig in het midden van de stad.

Het is inderdaad vreselijk, sommige dagen zijn prima te doen met de rook maar af en toe is het zo erg dat je amper de gebouwen in de verte kan zien.

Ontzettend veel mensen zijn aan het hoesten, ik ook, maar er heerst hier ook een vrij hardnekkig virus waar iedereen ziek van is. Moeilijk om te zeggen waar het hoesten vandaan komt.

En inderdaad, vandaag zou 1 van de ergste dagen zijn, in de stad is het momenteel 32 graden, maar buiten de stad nog hoger.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 06:08

Ik probeer het nieuws zo goed mogelijk te volgen, maar ik vind de berichtgeving erg gebrekkig als je zelf geen tijd hebt om actief alternatieve nieuwdkanalen te zoeken dan de voor de hand liggende.

Mijn schoonfamilie, vrienden en bekenden van mijn man wonen in Sydney en klein deel Melbourne (dan praat ik over minimaal 300 gerelateerden). Gelukkig wel allemaal in de stad en is hun grootste zorg de luchtkwaliteit en niet het vuur, maar ik kan niet echt kaartweergaven vinden die de branden toont. Iemand die dit wel heeft?

Twee vriendinnen zijn er nu en ik was van plan te gaan om ons zoontje aan de familie te laten zien, maar "gelukkig" is dat er deze periode uiteindelijk niet van gekomen...