'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:07

Dat is toch wel de meest gehoorde reden voor het bestellen buiten Europa. Met name Chinese sites waar je producten tegen absolute bodemprijzen kunt kopen zijn heel populair. Maar aan dat spotgoedkope product zit wel een ander, akelig prijskaartje.

Onderstaand artikel is niet perse iets nieuws (denk ik?), maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Blijven de fanatieke bestellers gewoon nog daar dingen kopen (en zo ja: wat dan?) of zijn dit soort berichten een reden om er niet of minder te bestellen?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... iten-de-eu

Citaat:
Consumentenbond: bestel deze spullen niet buiten de EU


Kleding, sieraden, cosmetica, speelgoed en elektrische apparaten kun je beter niet kopen bij webwinkels buiten de EU. Veel van deze producten die je via AliExpress, Wish of eBay koopt zijn namelijk onveilig.


Dat advies geeft de Consumentenbond vandaag. De bond voerde een onderzoek uit met consumentenorganisaties uit Denemarken, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Van de 250 artikelen die ze gezamenlijk bestelden, bleek driekwart meer schadelijke stoffen te bevatten dan toegestaan. "Mensen moeten beter beseffen wat de risico's zijn van dit soort spullen", zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Bijtringen en brandmelders

De vier consumentenorganisaties bestelden allemaal iets anders, van bijtringen voor baby's tot brandmelders. Wat bleek? 165 van de 250 bestelde producten voldeden niet aan de Europese regelgeving.

Soms ging het alleen om ontbrekende informatie op de verpakking, maar de onderzoekers troffen ook kinderspeelgoed aan waar stukken van afbraken waar kinderen in konden stikken.

Ook kwamen ze usb-laders tegen die een elektrische schok gaven en tandenbleek die te veel waterstofperoxide bevatte, wat erg slecht is voor je gezondheid.

Spierenburg: "In Europa hebben we allerlei veiligheidseisen die gecontroleerd worden door toezichthouders. Dat wil niet zeggen dat alles wat in de winkels ligt altijd veilig is, maar wel dat de toezichthouder een product van de markt kan halen als er iets onveilig is. Door te bestellen via buitenlandse webshops omzeilen consumenten dat."

Dat komt doordat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geen pakketten controleert. "De import van containers controleren we wel, maar alle individuele pakketjes controleren is ondoenlijk", zegt woordvoerder Paula de Jonge.

De NVWA waarschuwt consumenten via de campagne 'laat je niet inpakken' voor de risico's die consumenten lopen als ze een product bestellen bij een webshop van buiten de EU. "Want je hebt weinig zicht op de kwaliteit als het niet door ons wordt gecontroleerd", zegt De Jonge.

De Consumentenbond sluit zich daarbij aan en vindt het tijd voor een hardere aanpak. Spierenburg: "De overheid onderkent dit probleem, wij zitten daarom ook in een commissie met de NVWA, de Autoriteit Consument en Markt en de Douane om advies te geven over hoe de overheid dit kan aanpakken."

Foaly

Berichten: 4971
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:10

Lubach had hier een tijdje geleden al een segment over:



En ik ben het er volledig mee eens. Van mij mag er heul snel een verbod komen op het invoeren van goedkope zooi. Beter voor iedereen.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:13

Sja, je moet wel kijken wat je bestelt en je realiseren waar je bestelt. Er zijn ook dingen die je er best kunt bestellen..

Tallie1979
Berichten: 22780
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:17

Kijk ook uit voor websites die Nederlands zijn, maar als dropshipper deze zooi voor jou in China bestellen.

Er zijn veel mensen die denken dat ze een Nederlands product bestellen, maar uiteindelijk gigantisch in de maling worden genomen. Dropshippen is niet verboden, maar dropshippers bieden ook geen garanties, klantenservice en verkopen wel allerlei ongekeurde zooi.

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:18

Ik bestelde er al niet en ben het ook niet van plan. In elk geval tot deze spullen ook aan de Europese normen en wet-en regelgeving voldoen (de EC-normen). Zeker betreft chemicaliën in (kinder)speelgoed en verzorgingsproducten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:19

Ik ben wat dat betreft een rare misschien maar ik probeer als kan zoveel mogelijk lokaal, dan wel producten uit europa te kopen. Zelfs de autobanden heb ik het liefst nederlands of europees. Ook omdat ik onnodig slepen van goederen de meest grote vorm van milieuverspilling vind. Ben daarom ook geen online besteller. Alleen het hondenvoer bestel ik online. Voor de rest ga ik naar fysieke winkels bij voorkeur. Meteen meenemen, geen afleverkosten enz.

Sabbientje

Berichten: 4722
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:19

Brandmelders, cosmetica, tandblekers
Dat zijn dingen die ik sowieso niet koop via Ali.
Ik ben toch wel op mijn leven gesteld.

Wat Billy al zegt, je moet wel nadenken over wat je besteld.

Ik koop bijvoorbeeld altijd mijn telefoonhoesjes via Ali. Daar hebben ze toch net wat meer keus.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:21

Veiligheid in de breedste zin van het woord zowel voor de uiteindelijke consument als voor de mensen die het produceren vind ik absoluut reden genoeg om zelden tot nooit (in principe nooit) iets te bestellen via dergelijke kanalen. Om maar te zwijgen over producten voor een paar dollar de hele wereld over te laten vliegen..

Mijn vriend bestelde er wel regelmatig iets omdat het 'goedkoop' is. Ik ben het daar niet mee eens maar kan dat niet voor hem beslissen.

Wat ik wel ontzettend vervelend vind is dat deze markt zo vreselijk dominant is: zoek iets op Google en vrijwel alle eerste hits zijn Alie. Er zijn zelfs webshops vermomd tot Nederlandse shops die import zijn. Ik deed laatst mijn huiswerk onvoldoende toen ik specifieke lijm nodig had en dan heb je onbedoeld toch weer via import iets gekocht. Mental note: webshops altijd natrekken, al is het voor een tubetje lijm van 6 euro.
Laatst bijgewerkt door Leo op 24-02-20 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:21

Billy schreef:
Sja, je moet wel kijken wat je bestelt en je realiseren waar je bestelt. Er zijn ook dingen die je er best kunt bestellen..


Klopt!

Dingen zoals elektronica bestel ik daar niet of nauwelijks. Zeker geen dingen met stekker.

Pas ook weer een led lampje besteld wat niet goed werkt.

Maar bijvoorbeeld een halsband voor mijn hond loopt hij nu al een jaar mee rond. Prima halsband voor 1/3 van het geld als het orginele merk.

Ook naamplaatje voor de halsband is dikke prima.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:23

Tallie1979 schreef:
Kijk ook uit voor websites die Nederlands zijn, maar als dropshipper deze zooi voor jou in China bestellen.

Er zijn veel mensen die denken dat ze een Nederlands product bestellen, maar uiteindelijk gigantisch in de maling worden genomen. Dropshippen is niet verboden, maar dropshippers bieden ook geen garanties, klantenservice en verkopen wel allerlei ongekeurde zooi.


Ah zo heet dat dus. Ontzettend vervelend en dus inderdaad ingetrapt.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:25

Ik koop mijn bandjes voor mijn Fitbit echt altijd bij Ali. Ruime keuze en niet duur. Cosmetica en dergelijke kocht ik daar al nooit, nu dus helemaal niet.

Het is zoiets van, als je je gezond verstand gebruikt weet je wel dat het niet klopt, maar eigenlijk wil je dat helemaal niet weten... :=

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:28

Ik heb toevallig een hondenkussen bij een nederlands bedrijf besteld,dat word ook als maar niet geleverd door de fabriek zeggen ze. Dus ik vermoed dat die fabriek china is en ik ook te veel betaald heb voor een chinees hondenkussen ipv een nederlands.
Ik heb ook nog dpd drama met een ander pakje.
Ik ga gewoon terug in de winkels kopen misschien iets duurder maar ik zie de kwaliteit en heb het gelijk in handen.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:30

Ik had al jaren een naar gevoel bij AliExpress en Wish, en dat bleek dus te kloppen. Ik ga ernaar streven zo veel mogelijk lokaal te kopen...

LoveBodin

Berichten: 4371
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:33

Voor dropshippers etc. Kijk even op "ali versus de rest" op facebook. Die ontmaskeren dropshippers dmv prijsvergelijken en geven aan wanneer iets écht niet mag en het Nederlands recht geschonden wordt (zoals bvb lagere prijzen op de producten, waardoor de douane ze er niet uithaalt, foute (of geen) keurmerken, retourbeleid wat niet mag etc.).

Vaak kan je dropshippers herkennen aan lange levertijden, want ze hebben vaak geen voorraad en shippen rechtstreeks vanuit China.


Over aliexpress en wish: volgens mij heb ik er nog nooit wat gekocht en ik ga dat zo houden. Zitten echt grote risico's aan zeg!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:34

Ook producten die je via de normale postorders koopt (bonprix, bol.com) zijn vaak geproduceerd in Azie.
Je mobieltje komt waarschijnlijk ook uit Azie. We kunnen hier niet zonder Azie, want als we het lokaal in Europa laten produceren is het voor niemand meer te veroorloven behalve de allerrijkste klasse.

Foaly

Berichten: 4971
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:41

Met het verschil dat die producten wél goedgekeurd zijn voor de Europese markt en dus bv. geen giftige verfstoffen bevatten. Dat is bij die leuke telefoonhoesjes en kinderpoppetjes niet het geval.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:43

Foaly schreef:
Met het verschil dat die producten wél goedgekeurd zijn voor de Europese markt en dus bv. geen giftige verfstoffen bevatten. Dat is bij die leuke telefoonhoesjes en kinderpoppetjes niet het geval.


Precies. Weet wat je koopt. :) En kijk dus verder dan de prijs.

zonnebloem18

Berichten: 24867
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:43

Ik denk dat je wel kritisch moet zijn op wat je koopt in het buitenland. Ik gebruik ali eigenlijk alleen voor telefoonhoesjes en prints voor de kinderkamer.

Mijn man heeft 1 keer zo'n pasjeshouder besteld via een Nederlandse webshop en die kwam (achteraf) duidelijk gewoon via Ali. Beetje jammer.

Roodvos

Berichten: 6724
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:44

Ik bestel uit principiële overwegingen niet bij dit soort sites. De veiligheid en gezondheid van zowel de spullen als de mensen die er werken is één ding. Verder werk ik in een branche die sterk onder druk staat doordat, door de Chinese overheid gesubsidieerde productie, hier in de EU wordt gedumpt.

Als we niet oppassen, lopen we in de EU in onze eigen val. We willen lekker veel geld verdienen voor het werk wat we verrichten, Dit maakt dat productie en kostprijzen in de EU (en zeker ook in NL) hoog zijn.
Dan willen we ook allemaal nog een beter klimaat, waardoor producenten onderworpen worden aan allemaal maatregelen die (veel) geld kosten maar niets bijdragen aan de kwaliteit, en dus de verkoopprijs, van het product.

En vervolgens willen we dan onze spulletjes zo goedkoop mogelijk kopen. En ja, dan bestellen we het maar bij Ali, want inderdaad “het is zoveel goedkoper”. Met als gevolg dat we onze Europese productie, en daarmee de basis onder de economie, zelf om zeep helpen. Met China als lachende derde.
En dat die goedkope (en onveilige) spulletjes met zeer vervuilende vrachtschepen deze kant op komen is dan kennelijk qua klimaat ineens geen probleem meer }:0 .

Goed, ok, bovenstaande is misschien heel generaliserend, maar dit is wel waar het in grote lijnen op neer komt.

Is er altijd aan te ontkomen? Nee. Ik heb laatst, na lang zoeken, doorzichtige zoolbeschermers gekocht via Amazon.de. Daarvan weet ik 99% zeker dat die uit China zijn gekomen. Maar die kon ik anders alleen in Amerika bestellen, maar daar werd op zondag mijn bestelling niet geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 24-02-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25546
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:45

Genoeg Nederlandse bedrijven die het spul van Ali verkopen, een bonbon vorm gekocht bij een bakwinkel voor 20 euro alls cadeau voor iemand erna dezelfde besteld voor 2 euro via Alli en zelfs de verpakking was hetzelfde.
Make up en verzorgings artikelen zal ik er niet bestellen maar mijn achteruitrijcamera werkt perfect en de muurstickers en telefoonhoesjes ben ik ook tevreden over en blijf ik er ook gewoon bestellen

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:46

Maar telefoonhoesjes.. Als je iets vaak in je hand hebt is het wel je telefoon. En als je dan leest dat veel producten giftige stoffen bevatten.. Ik zou dat toch geen prettig idee vinden :n Je hebt je telefoon -in een Alihoesje- vast, daarna eet je wat en voilà. Voor je het weet krijg je alsnog allerlei dingen binnen die niet perse goed voor je zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:48

Gelukkig heb ik een Amerikaans telefoonhoesje (spigen)

xIrlijn

Berichten: 1711
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:50

Goed topic dit. Ik bestel ook mijn telefoonhoesjes en screenprotectors via Ali. Maar als ik dit zo lees wil ik helemaal niet bijdragen aan die industrie.

Ik denk dat mijn eigen inkomen nog de belangrijkste reden is om er wel of niet iets te bestellen. Maar dat is misschien een mindset wat moet veranderen.

Foaly

Berichten: 4971
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:51

Berdien schreef:
Maar telefoonhoesjes.. Als je iets vaak in je hand hebt is het wel je telefoon. En als je dan leest dat veel producten giftige stoffen bevatten.. Ik zou dat toch geen prettig idee vinden :n Je hebt je telefoon -in een Alihoesje- vast, daarna eet je wat en voilà. Voor je het weet krijg je alsnog allerlei dingen binnen die niet perse goed voor je zijn.


Dat inderdaad. En als ik hier lees over halsbanden voor de hond of leuke stickers voor op de kinderkamer... Ik schrik er toch een beetje van :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:51

Lynn_Nikita schreef:
Genoeg Nederlandse bedrijven die het spul van Ali verkopen, een bonbon vorm gekocht bij een bakwinkel voor 20 euro alls cadeau voor iemand erna dezelfde besteld voor 2 euro via Alli en zelfs de verpakking was hetzelfde.
Make up en verzorgings artikelen zal ik er niet bestellen maar mijn achteruitrijcamera werkt perfect en de muurstickers en telefoonhoesjes ben ik ook tevreden over en blijf ik er ook gewoon bestellen

En wat dacht je van al die telefoonhoesjes van de plaatselijke telefoon 'turk'........ Allemaal uit china en echt niet getest op giftige stoffen. De nvwa is niet zo alwetend en almachtig als ze denken te zijn.

Je zou voor de grap eens het assortiment van een xenos/action/hema/blokker/amazon terug moeten zoeken op die chineese site's. Waar denk je dat zij uiteindelijk inkopen?

Je moet er wel kritisch zijn en bewust kopen.