Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 08:14

Zojuist las ik dat een 40 jarige ploegleider is overleden:

https://www.ad.nl/wielrennen/team-ineos ... ~adc8b437/

40 jaar, nog jong dus. Maar ook Nouri viel plotseling neer, en heeft geen toekomst meer. Maar ook een 26 jarige wielrenner viel plotseling dood neer:

https://m.hln.be/in-de-buurt/wevelgem/w ... ~a7cab6d4/

En de zwemmer Kenneth To overleed op 26 jarige leeftijd:
https://www.telegraaf.nl/sport/3319670/ ... nduidelijk.

Tevens hoorde ik gisteren dat een 54 jarige duiker hier uit de buurt niet meer wakker geworden is.
En 2 jaar geleden heb ik mijn vader 10 dagen voor zijn pensioen gereanimeerd, die mag nu wel van zijn pensioen genieten.

Er zijn dus mensen die vol in het leven staan, vol plannen zitten, maar nooit pensioen krijgen.
Hoe sta jij in het leven?
Maak je plannen voor later?
Of leef je meer pluk de dag?
Denk je nog gezond te zijn na je pensioen?

Ik plan wel, maar niet voor na mijn pensioen. Een verre reis of een paar verre reizen per jaar maak ik gewoon. Ik spaar er voor. Alles oppotten is niet mijn ding en ik wil ook nu genieten. Nu is mijn pensioen ook nog ver weg, als ik al ooit mag met het opschuiven van de leeftijd.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-03-20 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout titel aangepast

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Jong overleiden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:20

Ik moet werken tot ver in de 70, daar zit ik niet mee. De ontwikkeling van de zorg is zo goed dat ik er wel op vertrouw dat ik dat gezond moet gaan redden. Dat moet je uiteraard gegund zijn, kon vorig jaar ook afscheid nemen van mijn vader, 3 dagen na zijn 59e verjaardag.

Ik bouw pensioen op, maar verder pluk ik de dag. Ik geniet van mijn zoontje, maak reisjes, onderneem dingen met vrienden. Leven doe ik nu.

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:22

Ik probeer er zeker bij stil te staan en leuke dingen te doen en mezelf niet teveel te ontzeggen. Maar je ontkomt er niet aan om toch te sparen en te plannen voor de toekomst. Met de dag leven zou hier echt fout gaan. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor een dochter die een goede toekomst verdient.

En je moet je titel even aanpassen als het nog kan: het is overlijden en niet overleiden.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Jong overleiden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:24

Inderdaad een goeie Suzanne. Ik heb wel de zorg voor mijn zoon, mocht ik voortijdig overlijden dan heb ik voor hem een levensverzekering afgesloten en om nabestaanden te ontlasten een uitvaartverzekering.

Goed voor mezelf zorgen vind ik overigens vanzelfsprekend.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:28

Tja als je wèl ouder wordt dan is het ook wel fijn als je er dan redelijk comfortabel bij zit...en dan moet je nu toch ook wat investeren om zo'n redelijk comfortabele situatie voor jezelf maar ook voor je familie (als je er toch ineens niet meer zou zijn) op te bouwen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:33

Hier kijk ik niet meer heel ver vooruit normaal. Nu moet het wel afgelopen tijd ivm financien vanwege omstandigheden.

Maar omdat ik zelf weet hoe wispelturig een leven kan zijn heb ik wel afgeleerd veel vooruit te plannen. De kans dat het toch niet kan doorgaan is best aanwezig. (Sterker nog, inmiddels heb ik de reputatie, dat wat ik ook plan hoe simpel ook, het kan niet doorgaan :+ omdat er iets tussenkomt wat niet te omzeilen is) Maar dromen mag altijd natuurlijk de wat als vragen.

Enige waar ik me altijd wel hard voor ingezet heb is woonruimte en het behouden daarvan. En heb ik genoeg op de rekening staan om te overleven. En kan ik waar ik nu woon als ik (weer) fysiek slecht word blijven wonen? En kan ik het dan betalen. Die vraag heeft me afgelopen jaren heel veel kopzorgen en slapeloze nachten gegeven. -O-

Als ik 15 jaar geleden gepland had en dat had doorgegaan percee was dat onmogelijk geweest omdat mijn omstandigheden zo anders zijn. Had ik als 10 jarige gepland toen was daar twee jaar later al een streep door gegaan. Omdat ik zowel topfit als bijna volledig verlamd ben geweest en alles daar tussen in. Heb ik wel afgeleerd dus om te ver vooruit te plannen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:35

Wij hebben alles goed geregeld, ook voor later. Ik heb daarnaast om me heen al te vaak gezien dat je ook jong kunt overlijden. Door een ongeval, door een hartstilstand als je net met pensioen bent. Ook zelf heb ik op het randje gelegen, gelukkig heb ik het gered en ben nu goed gezond. Maar dat maakt dat je wel anders gaat leven. Veel dingen kan ik me niet meer druk om maken. Terwijl ik aan de andere kant wel veel meer kan genieten van samen zijn met de mensen waar ik om geef. Of van een mooie omgeving. Eerder had ik daar ook wel oog voor, maar lang niet zo bewust als nu. We zijn dus wel bezig met later, zo wil ik eerder stoppen met werken omdat mijn man en ik wat jaartjes schelen. We willen dus ongeveer tegelijk stoppen met werken. Ik hoop dat we daar allebei in goede gezondheid van mogen genieten wat jaartjes. Maar ik ben ook bezig met nu en wat ik nu belangrijk vind, omdat ik weet dat je geen garanties hebt in het leven.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:37

Ik leef nu, maar zet ook structureel een bedrag apart voor "later". Ongeacht waar ik dat later voor ga gebruiken. Als ik kan sparen, dan spaar ik. Voor onverwacht of jong overlijden heb ik een verzekering, daar moet je zeker wel over nadenken. Ik heb laatst nog wat zaken op papier gezet die ik belangrijk vind, maar buiten dat sta ik daar vooral niet te veel bij stil en leef ik nu.

Toen ik ZZP'er was heb ik ooit geprobeerd een AOV af te sluiten. Dat was haast onmogelijk. Toen besloot ik ook maandelijks wat opzij te zetten maar ook dat ging uiteindelijk niet. Toen besloten dat schip te verbranden en in loondienst te gaan werken. Je moet wel een soort van je leven kunnen indekken mocht er wat gebeuren. Het op toeval laten afhangen is gewoon niet handig. Vond ik althans.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jong overleiden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:45

Ik was me er al jong van bewust dat je ook op jonge leeftijd kan overlijden. Genoeg meegemaakt om me heen, ook met kinderen. Financieel heb ik geen zorgen, ook later niet. En voor doodgaan ben ik niet bang.

Dan eerder de zorg van hoe je oud word. Afhankelijk worden, aftakeling. Maar ik leef met de dag en zie wel waar mijn reis eindigt.

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:46

Mijn opa stierf op zn 62, net een maar maanden met de fut, mijn oom stierf op zn 59, nog ver weg van zn pensioen...

Ik ben nu 25 en de kans dat ik mn pensioen haal met 73 is bijna nihil.

Aan mn vaders kant zit heel veel kanker en aan mn moeders kant volop hart en vaatziekten...

Ik heb een Wajong uitkering en sta ingeschreven als zzp. Ik probeer zo min mogelijk aan pensioen te betalen, ik ga het later toch niet krijgen.

Verder spaar ik voor een leuke vakantie, maar ga geen geld oppotten voor "later"

Verder vooruit plannen dan dit jaar doe ik ook nooit.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 09:08

Bij mij in de familie werd eigenlijk iedereen ouder dan 67, de huidige pensioenleeftijd. Weinig gebreken zeg maar. Maar mijn ene oma werd maar 76, dat vind ik dan erg jong als je pas op je 71-ste met pensioen zou mogen (zoals het bij mij nu lijkt). En ze is overleden omdat ze al erg jong last kreeg van dementie. Dat lijkt me het ergste, je leeft nog en in het begin besef je het ook. Ik zeg altijd 'ik word gezond oud, of ik word niet oud'. Flink gespaard hebben voor later en er dan geen gebruik van kunnen maken. Dat lijkt me heel erg jammer.
Daarnaast zijn er dingen die ik nu gewoon wil doen. Ik heb zelfs al reisplannen voor 2021. Die zijn nog niet geboekt of concreet uitgewerkt, maar ik ben al wel dingen aan het uitzoeken.
Maar ik hoop wel gewoon dat ik van mijn pensioen kan genieten en dat ik op mijn 80ste nog met duikflessen rondloop.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:31

Interessant onderwerp. Ik ben bijna 5 jaar terug in ongeveer een half jaar tijd 3 familieleden en de beste vriendin van mijn moeder verloren, de helft hiervan was ook nog niet met pensioen. Dat heeft me absoluut besef gegeven van hoe fragiel het leven is. En het heeft me nog meer stil doen staan bij de dingen die echt belangrijk zijn in het leven. Ik denk dat ik altijd de drang gehad heb om grote dromen waar te maken, maar dat is alleen maar versterkt. Daarom ben ik ook na mijn studie zo snel mogelijk begonnen aan de reis van mijn leven, op de motor van NL naar Nieuw-zeeland. Halverwege nu, en met mijn voeten in het zand van een strand van mumbai. Zo slecht is het leven niet :)

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:36

djodjodjo schreef:
Interessant onderwerp. Ik ben bijna 5 jaar terug in ongeveer een half jaar tijd 3 familieleden en de beste vriendin van mijn moeder verloren, de helft hiervan was ook nog niet met pensioen. Dat heeft me absoluut besef gegeven van hoe fragiel het leven is. En het heeft me nog meer stil doen staan bij de dingen die echt belangrijk zijn in het leven. Ik denk dat ik altijd de drang gehad heb om grote dromen waar te maken, maar dat is alleen maar versterkt. Daarom ben ik ook na mijn studie zo snel mogelijk begonnen aan de reis van mijn leven, op de motor van NL naar Nieuw-zeeland. Halverwege nu, en met mijn voeten in het zand van een strand van mumbai. Zo slecht is het leven niet :)


Gaaf! Ik bewonder je lef. Want ik leef maar een voorzichtig leven en soms vind ik dat jammer. Maar ik zou zulke dingen gewoon niet durven, niet alleen in ieder geval.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:43

Ik wil niet tot mijn 70e werken en sparen om er daarna idd misschien achter te komen dat mijn gezondheid te slecht is om nog van mijn pensioen te genieten, of inderdaad die leeftijd helemaal niet te halen.
Ik en mijn vriend zijn daarom nu volop aan het sparen om over een jaar of 5, als we 40 en 44 zijn, financieel onafhankelijk te zijn en te kunnen stoppen met werken.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 09:45

Ik vind dat ook een gaaf besluit. Ik zou dat denk ik ook niet kunnen. Maar ik ben wel anders naar dingen gaan kijken sinds ik dus mijn vader gereanimeerd heb. Enerzijds harder van ja, komt de dood, dan komt ie (en het mooie is dat je in deze gevallen er zelf niets van merkt), maar anderzijds ook van je moet niet alles uit willen stellen. Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt.

scooby09

Berichten: 2214
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:46

Wij houden wel rekening met later heb 2 kinderen waar ik mij wel verantwoordelijk voor voel. Al zijn die volwassen ze wonen nog wel thuis.

Maar we leven zeker ook nu genieten gaan op vakantie als we iets willen en het kan kopen we het nu.
Mijn vader overleed op zijn 47 ste mijn schoon vader was 51..
Mijn man heeft jaren terug een ongeval gehad en we weten niet hoe de gevolgen zijn voor later.
Daar gaan we dus niet op wachten.

Maar alles loslaten en gaan dat kan ik dan ook weer niet.
Super mooi lijkt mij jou ervaring djodjodjo..

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:47

germie schreef:
Ik vind dat ook een gaaf besluit. Ik zou dat denk ik ook niet kunnen. Maar ik ben wel anders naar dingen gaan kijken sinds ik dus mijn vader gereanimeerd heb. Enerzijds harder van ja, komt de dood, dan komt ie (en het mooie is dat je in deze gevallen er zelf niets van merkt), maar anderzijds ook van je moet niet alles uit willen stellen. Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt.

Het kan inderdaad een combinatie van beide zijn. Niet uitstellen wat je nu kan doen, maar wel verstandig omgaan met je inkomen en zorgen dat je ook iets hebt voor later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:49

Ik kijk dus niet ver vooruit, natuurlijk probeer ik een buffertje te houden, maar als ik zin heb om op vakantie te gaan, dan ga ik. Verder los ik mijn hypotheek netjes af en bouw ik via mijn werk pensioen op. Dat is wat mij betreft genoeg.. Ik heb geen kinderen en ook geen relatie momenteel, dus alles is voor Bassie :+ Ik heb te vaak meegemaakt dat mensen te vroeg overlijden, net met pensioen en kanker tot het neefje van mijn ex die op 19 jarige leeftijd verongelukte. Nee, ik wacht niet op later met doen wat ik wil doen :n

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:49

Ik vindt het best wel lastig, tegen andere zeg ik altijd trek je niet teveel aan van het werk het leven gaat om leven maar ja om dat te doen wat je wil in het leven is geld nodig dus moet er gewerkt worden en wat gebeurde en nou... Ik zit overspannen thuis, dit terwijl ik juist altijd hard op zeg dat
het leven niet draait om wat andere van je vinden en het niet draait om je werk(tenzij je er altijd met plezier naartoe gaat, maar daar ken ik er toch vrij weinig van) . Ik had een droomreis in de planning maar dit staat nu op een laag pitje omdat ik niet weet hoe het gaat lopen.

Het liefst zou ik alles verkopen en op reis gaan, maar ja dan is al je zekerheid weg en vooral mijn man heeft een specifieke baan. Mijn man en ik zijn wel serieus aan het kijken naar emigreren binnen tien jaar. Ik zei nog moeten we niet wachten tot ons pensioen maar ja je weet niet hoe je dan bent en of je er nog bent. We willen ergens gaan wonen met meer rust, natuur, een beter klimaat en ruimte. Ik wil dan ook meer zelfvoorzienend gaan leven met dieren en een moestuin.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:54

Om die reden ben ik inmiddels afgelopen 3 jaar in Vietnam geweest, florida gezien en daar gesnorkeld bij koraal en zeekoeien, noorderlicht gezien, leren skieen met aanpassingen. En wie weet wat voor meer moois er nog komt. Nu kan het fysiek en financieel even dus ik heb mijn kans gegrepen. *\o/* Omdat ik niet weet hoe lang het nu fysiek blijft lukken. Vietnam was een avontuurlijke rondreis en dan kom je daar slecht ter been met krukken. :P er was steeds een alternatief vervoer of programma ter plaatste geregeld door de topreisleider. _/-\o_ ben voor gek verklaard maar niemand neemt me het af.

Djodjodjo hoe lang blijf je weg?

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:15

Wij doen beide. We hebben al veel te maken gehad met ziekte en verdriet en hebben daardoor echt de keuze gemaakt om ook nu te genieten. We zijn beiden nu gezond en beschikken over de financiële mogelijkheden om leuke dingen te ondernemen. Dat doen we ook waar mogelijk. Dingen die we graag willen doen we nu. Ook vaak alleen, omdat onze kinderen veel zorg nodig hebben. Maar we kunnen wel wachten tot de kinderen minder zorg nodig hebben, maar wie zegt dat je dan nog gezond bent of geld hebt? Zo is mijn man op reis geweest naar Israël iets wat hij heel graag wilde, kunnen we nog jaren wachten tot we weer samen kunnen maar wie zegt dat we dan beiden zo gezond zijn dat het mogelijk is?. We kunnen dan altijd nog eens samen gaan...

En dat is met met alles. We hebben jaren hard gewerkt en alles opgespaard. Nu hebben we geïnvesteerd in een prachtige paddock en onze keuken vervangen. Niet omdat hij stuk was maar omdat ik hem niet mooi vond. Zouden we eerder nooit gedaan hebben, maar wie zegt dat je er over 10 jaar nog bent en dan gaat iemand anders leuke dingen doen met jou zorgvuldig gespaarde geld en heb jij jaren tegen een keuken aan gekeken die je lelijk vindt...

Denken we aan de toekomst? Jazeker! We sparen voor ons pensioen, we sparen voor de kinderen zodat ze later kunnen studeren. Dat geld staat vast, zodat het er ook echt is als ze het willen gebruiken . En we sparen ook voor ' later', om nog iets extra's te hebben als we met pensioen gaan.... maar niet meer zo als eerst, dat we probeerden zó veel mogelijk geld te sparen voor later? We genieten ook nu...
Laatst bijgewerkt door elizabeth85 op 04-03-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:15

djodjodjo schreef:
Interessant onderwerp. Ik ben bijna 5 jaar terug in ongeveer een half jaar tijd 3 familieleden en de beste vriendin van mijn moeder verloren, de helft hiervan was ook nog niet met pensioen. Dat heeft me absoluut besef gegeven van hoe fragiel het leven is. En het heeft me nog meer stil doen staan bij de dingen die echt belangrijk zijn in het leven. Ik denk dat ik altijd de drang gehad heb om grote dromen waar te maken, maar dat is alleen maar versterkt. Daarom ben ik ook na mijn studie zo snel mogelijk begonnen aan de reis van mijn leven, op de motor van NL naar Nieuw-zeeland. Halverwege nu, en met mijn voeten in het zand van een strand van mumbai. Zo slecht is het leven niet :)


Wat een mooi avontuur moet dat zijn ! <3
Laatst nog 2 fietsers gezien die van Belgie naar Nieuw-Zeeland reden.

Geniet ervan !

Winged

Berichten: 33087
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:18

Jessix schreef:
Het kan inderdaad een combinatie van beide zijn. Niet uitstellen wat je nu kan doen, maar wel verstandig omgaan met je inkomen en zorgen dat je ook iets hebt voor later.

Dit inderdaad. Ik sta er financieel goed voor en hoef mijzelf tegelijkertijd ook niks te ontzeggen. Heb niet de verantwoordelijkheid over een kind en ben vrijgezel. Dus aan de ene kant heb ik een 'pluk de dag' leven, aan de andere kant heb ik voldoende om een spaarpotje aan te leggen voor 'later'. Momenteel ben ik wel aan het onderzoeken hoe mijn spaarpotje voor mij kan werken: Beleggen of een huis kopen. Ik ben er nog niet uit :)

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:22

Ik heb gezegd dat als de pensioenleeftijd daadwerkelijk zo hoog blijft ik met 60 van een brug spring.

De kans dat ik nog van mijn pensioen kan genieten is vrijwel nihil.

Ik ga ervan uit dat ik tot 60 een mooi leven heb, maar ik zie het niet zitten om vervolgens nog 10 jaar verder te moeten werken. Met 60 heb ik 40 jaar gewerkt, dan vind ik het prima geweest.

Wij sparen dus nu eigenlijk niet. Hebben wel geld, maar het merendeel geven we gewoon lekker uit! Er zijn geen kinderen die het kunnen erven, dus tzt 'moet' alles op zijn.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 10:26

Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?