Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:29

Een beetje van alles.
Ik laat niet speciaal iets voor ‚later‘ maar betaal wel gewoon via de werkgever in het pensioenfonds in.
Aangezien we in een duur land wonen is mijn bedoeling om na de pensioenleeftijd (als we dat halen) naar een goedkoper land te gaan om wat ruimer te kunnen leven.
Voor het nageslacht hebben we een levensverzekering lopen maar dat vind ik daar eigenlijk los van staan. Dit vind ik vooral belangrijk omdat ik niet wil dat als wij vroegtijdig dood gaan mijn dochter bijv. ineens verplicht moet gaan werken op jonge leeftijd om rond te komen ipv studie afmaken (als een willekeurig voorbeeld).

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:31

Zorgen voor een leuke baan scheelt al veel ;) Genoeg leuke dingen nu doen en ondertussen verstandig investeren en sparen zodat je niet tot je 70ste door hoeft te werken.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:33

KimD schreef:
Ik heb gezegd dat als de pensioenleeftijd daadwerkelijk zo hoog blijft ik met 60 van een brug spring.

De kans dat ik nog van mijn pensioen kan genieten is vrijwel nihil.

Ik ga ervan uit dat ik tot 60 een mooi leven heb, maar ik zie het niet zitten om vervolgens nog 10 jaar verder te moeten werken. Met 60 heb ik 40 jaar gewerkt, dan vind ik het prima geweest.

Wij sparen dus nu eigenlijk niet. Hebben wel geld, maar het merendeel geven we gewoon lekker uit! Er zijn geen kinderen die het kunnen erven, dus tzt 'moet' alles op zijn.


Precies dit denk ik vaak, binnen tien jaar emigreren en genieten en op m'n 65e mag het wel afgelopen zijn.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:33

Vroeger potte ik alles op, nu leef ik leuk, uitjes, festivals, vakantie en koop gewoon kleren ook al is het niet nodig, maar daarnaast spaar ik erbij. Je weet niet wat de toekomst brengt, misschien word je wel heel oud, zou je nu alles opmaken dan zit je er later mee. De gulden middenweg is dan toch in mijn ogen de beste manier.

Je hoeft niet altijd te sparen voor een termijn tot je 80ste, over 5 jaar een leuke auto kopen is ook wel zo handig als ie kapot gaat......ipv dat je moet gaan fietsen omdat je geen centen hebt.

Daarbij als ik over 5 jaar kom te overlijden kunnen mijn naasten met mijn spaargeld alles betalen en blijft er wellicht iets over. Ik zit er ook over te denken om een testament te maken zodat het geld naar een vriendin gaat die het hard kan gebruiken.

Edit: en ik wil geen 80 worden.....ik hoop gewoon in mijn slaap erin te blijven.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-03-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:35

Dat doorwerken zie ik dan weer niet echt als een enorm groot probleem, al heb ik makkelijk praten aangezien het bij ons nog 65 is. Als ik gezond ben kan ik me goed voorstellen om dan nog wat te blijven freelancen daarna.

Pandora2
Berichten: 19863
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:37

Hier ook alleen en zonder kinderen.

Mijn moeder en mijn man haalden beide de 53 jaar niet ;(

Ik leef een beetje met het principe pluk de dag. Veel kan, niks moet.
Misschien verhuis ik binnen afzienbare tijd naar Frankrijk. Gewoon als het goed voelt, doe ik het.
Anders niet.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 10:51

Sizzle schreef:
Dat doorwerken zie ik dan weer niet echt als een enorm groot probleem, al heb ik makkelijk praten aangezien het bij ons nog 65 is. Als ik gezond ben kan ik me goed voorstellen om dan nog wat te blijven freelancen daarna.

Is er bij jullie ook voor ZZP-ers iets van pensioen? Want vorig jaar heb ik overnacht bij een stokoud vrouwtje die het pension absoluut niet meer kon runnen. Ze had geen internet, we kregen nog een geschreven bon, het bed leek schoon (ja leek), we kregen gebruikte handdoeken en de keuken was zodanig smerig dat we het ontbijt geweigerd hebben.
Ik had erg het gevoel dat deze vrouw wel dit moest blijven doen omdat ze anders geen geld meer zou hebben. Maar aan de andere kant, ze leek het ook nog wel leuk te vinden. Het was alleen absoluut niet meer van deze tijd. Ook de katten in het pension en de keuken. :+
Nee, dit was niet een keuze van ons om te overnachten, maar we waren gestrand met de auto en direct tegenover de garage zat dit pension. Zo konden we gewoon toch continu bij de auto en hoefden we niets uit te laden.
Het was duidelijk de 'arme' kant van Zwitserland. Was in het Italiaanse deel, vlakbij de Gotthardtpas. De vrouw sprak ook alleen maar Frans en Italiaans, maar was wel Zwitsers.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:53

germie schreef:
Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?

Ik kan hier de boel verkopen en dan waarschijnlijk wel heel riant oud zijn met ingekochte hulp. Maar ik denk niet dat ik dat wil.

Ik heb nu al elke dag veel pijn en ongemakken, als ik daarbij ook nog hulp afhankelijk wordt en niet meer van de kleine dingen kan genieten zoals nu dan hoef ik niet oud te worden.

Ik spaar trouwens ook niet perse voor later hoor. Er kan ook eerder wat gebeuren waardoor ik minder of niet meer kan werken en dan is het fijn om wat spaargeld te hebben. Vanuit mijn werk spaar ik pensioen.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:54

Ik leef mijn leven, zit momenteel al 5 maanden in Australië en heb nog veel meer op de planning zoals nieuw-zeeland en azie. Nu ben ik nog jong en echt, het is het beste wat ik ooit heb gedaan, dit pakt niemand mij meer af.

Ik ga niet wachten tot ik later misschien slecht ter been ben en alle mooie hikes niet meer kan doen. Ik ben vrijgezel en heb geen kinderen, dus wat dat betreft ook erg vrij.

Ik ben ook niet bang om dood te gaan, ik weet tenminste dat ik echt heb geleefd :j

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:55

Mijn oom is in januari met pensioen gegaan, een week later is hij overleden door een hartstilstand.
Ik leef met de dag, maar "echt" leven is voor mij geen reizen of iets dergelijks. Kan ontzettend genieten van mijn tuin en dieren.

Ik heb een pensioenfonds en beleggersrekening waar ik maandelijks in stort, en mijn plan is om op mijn 50e ongeveer met pensioen te gaan.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:06

moonsparkle schreef:
KimD schreef:
Ik heb gezegd dat als de pensioenleeftijd daadwerkelijk zo hoog blijft ik met 60 van een brug spring.

De kans dat ik nog van mijn pensioen kan genieten is vrijwel nihil.

Ik ga ervan uit dat ik tot 60 een mooi leven heb, maar ik zie het niet zitten om vervolgens nog 10 jaar verder te moeten werken. Met 60 heb ik 40 jaar gewerkt, dan vind ik het prima geweest.

Wij sparen dus nu eigenlijk niet. Hebben wel geld, maar het merendeel geven we gewoon lekker uit! Er zijn geen kinderen die het kunnen erven, dus tzt 'moet' alles op zijn.


Precies dit denk ik vaak, binnen tien jaar emigreren en genieten en op m'n 65e mag het wel afgelopen zijn.


Emigreren wordt ook steeds aantrekkelijk. Nederland is nummer 1 in vertrutting, en dat staat me steeds meer en meer tegen.

Ik heb overigens geen problemen met werken, maar zoals in bijvoorbeeld DE 40 dienstjaren en dan met pensioen klinkt een stuk beter.

Ik zou dan met 60 (theoretisch) met pensioen kunnen, en dan zou ik zeker nog zo'n 10 à 15 jaar écht kunnen genieten van het leven. Dan ben je nog relatief jong & mobiel. Maar met 70 met pensioen, dan ga je vaak geen uitdagende dingen meer doen.

Ik denk dat wij NL echt verkeerd bezig zijn met 'onze' pensioenen & gepensioneerden.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:11

xTiffani schreef:
Ik leef mijn leven, zit momenteel al 5 maanden in Australië en heb nog veel meer op de planning zoals nieuw-zeeland en azie. Nu ben ik nog jong en echt, het is het beste wat ik ooit heb gedaan, dit pakt niemand mij meer af.

Ik ga niet wachten tot ik later misschien slecht ter been ben en alle mooie hikes niet meer kan doen. Ik ben vrijgezel en heb geen kinderen, dus wat dat betreft ook erg vrij.

Ik ben ook niet bang om dood te gaan, ik weet tenminste dat ik echt heb geleefd :j



Ik vraag me af hoe je dat financieel doet?

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:18

Sparen voor onverwachte situaties en je toekomst is nuttig, en hoeft helemaal niet ten koste te gaan van je levensgeluk. Het is wel fijn om te weten dat er straks nog geld is als je dat nodig hebt. Door bijv. problemen met je gezondheid kan je inkomen ineens veranderen.
En ook in Nederland zijn er flink wat ouderen en arbeidsongeschikten die in armoede leven.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:23

germie schreef:
Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?


Zelf leef ik redelijk van dag tot dag maar sinds we kinderen hebben denk ik steeds meer na over de toekomst en wat we (met name) financieel voor ze achter laten.
Wij zetten voor de studie van onze kinderen alle kinderbijslag apart. Verder lossen we versneld de hypotheek af zodat die is afbetaald als ze gaan studeren en we dus tzt meer van het inkomen vrij te besteden hebben.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:24

Het is toch niet of/of? Maar en/en. In mijn geval in ieder geval wel.
Naast het feit dat het leven te fragiel is om alles nu te laten om maar te kijken of je het in de toekomst wel kan doen heb ik ook veel mensen om mij heen gezien die met de dag leefden en toch ouder werden dan verwacht. Die moeten nu op een houtje bijten of op latere leeftijd toch nog voltijd werken ondanks dat ze dat fysiek niet goed aankunnen omdat ze anders de rekeningen niet kunnen betalen. Dat is een toekomstbeeld wat ik echt wil vermijden voor mijzelf.

Gelukkig leven wij in de omstandigheid dat we ook en/en kunnen doen. We sparen voor pensioen (bij mijn huidige werk is die regeling niet heel riant dus ik spaar daar maximaal bij). Partner is ZZP'er maar spaart wel voor zijn pensioen. Daarnaast gaan we 2 a 3 x per jaar op vakantie, lekker uit eten als we dat willen en genieten we ook van het leven nu.

Maar je kop in het zand steken en er maar vanuit gaan dat je niet ouder wordt dan x jaar zou ik voorzichtig mee zijn. Het kan nog wel eens tegen vallen tegen die tijd ;).

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:25

Mijn vader is in 2011 (51 jaar)heel plotseling overleden.
Was nooit ziek, genoot volop van het leven en plots was hij er niet meer...
Hij is overleden aan een aneurysma, het zelfde als mijn opa (de vader van mijn vader)
Het kan erfelijk zijn, maar dat weten we niet zeker.

Je gaat dan wel over je leven nadenken. "Wat als mij dat ook gebeurd"
Maar goed, wat kan je er aan doen?
Ik laat mij 1x in de zoveel tijd uitgebreid onderzoeken. Bloedprikken, hartfilmpjes. Maar goed dat is nog geen garantie op een eeuwig leven.
Ook heb ik alvast een uitvaart verzekering laten afsluiten en wil ik dit jaar eventueel nog een testament laten opstellen.

Ik geniet van het leven op mijn manier.
Ondanks dat ik het niet breed heb blijf ik leuke dingen doen zoals: naar de bios gaan, terrasje pakken, naar een concert etc.
En ja zelfs nog gewoon op vakantie. Daar spaar ik immers voor (en ik spaar niet alleen voor de vakantie's)
Ik wil niet dat ik spijt ga krijgen van de dingen die ik niet heb kunnen doen.
Maar ook de kleine dingen tellen, zoals een avond bij mijn broer en schoonzus eten.
Een lange bos wandeling met mijn pony.
Ergens in mijn achterhoofd weet ik dat er een kans is dat ook ik niet oud zou worden net als mijn vader en opa. Maar daar maak ik mij totaal niet druk om want als ik dat ga doen, wat is dan nog het plezier van het leven? Ik geniet nu het nog kan, en probeer zoveel mogelijk uit mijn leven te halen.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:31

germie schreef:
Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?


Maar ik lees het bijna van: als je kinderen hebt hoef je je geen zorgen te maken over mantelzorg....

Nee ik maak mezelf geen zorgen, ik zie het wel, je weet niet of je oud gaat worden en op wat voor wijze. Tegen die tijd is er vast wel weer iets verzonnen. Ik vind het angstiger als ik morgen niks kan door een ongeluk of ziekte.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:34

Zonnetje81 schreef:
germie schreef:
Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?


Maar ik lees het bijna van: als je kinderen hebt hoef je je geen zorgen te maken over mantelzorg....

Nee ik maak mezelf geen zorgen, ik zie het wel, je weet niet of je oud gaat worden en op wat voor wijze. Tegen die tijd is er vast wel weer iets verzonnen. Ik vind het angstiger als ik morgen niks kan door een ongeluk of ziekte.


Ik zal ook geen intensieve mantelzorger worden van mijn ouders. Boodschappen en wat kleine huishoudelijke klusjes, prima. Maar meer dan dat ga ik niet doen, en dat weten ze.

Dus die vlieger gaat sowieso niet op in alle gevallen.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:37

Ik ga dat ook niet doen en dat verwachten ze ook niet van mij. Moet je dadelijk nog tot je 70ste werken en je ouders van 95 verzorgen..... moet niet gekker worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:37

Mantelzorger worden zie ik ook niet zitten. Ik zie om me heen hoe zwaar dat kan zijn. We hebben 1 kind, van haar zou ik ook nooit verlangen dat zij dat op zich neemt.

Anoniem

Re: Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:40

Ik probeer elke dag al zo veel mogelijk te genieten. Ik verwacht dat ik niet heel heel oud ga worden op de een of andere manier, en zeker met het telkens opnieuw verhogen van de pensioenregel. Misschien mag ik pas met 78 met pensioen ofzo.

Ik bouw automatisch pensioen op via de zaak en meer spaar ik daar zeker niet voor. Het verhaal van Nouri heeft destijds en nu nog steeds veel indruk gemaakt waardoor ik ook nu gewoon wil genieten.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:42

Matheno schreef:
Mijn oom is in januari met pensioen gegaan, een week later is hij overleden door een hartstilstand.
Ik leef met de dag, maar "echt" leven is voor mij geen reizen of iets dergelijks. Kan ontzettend genieten van mijn tuin en dieren.

Ik heb een pensioenfonds en beleggersrekening waar ik maandelijks in stort, en mijn plan is om op mijn 50e ongeveer met pensioen te gaan.

Zo eens met wat je schrijft over wat voor jou echt leven is. Dat is voor mij ook thuis, met mijn dieren, leuke mensen, lekker eten. Ik geniet vooral van tijd besteden aan de ‘kleine’ dingen in het leven. En ben me heel bewust van mijn geluksmomenten.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:42

Ik ben echt totaal niet bezig met mijn pensioen. Ik moet ook nog heel lang :') Wij sparen wel, maar hebben daar meestal bepaalde doelen voor. Zo spaarden we eerst voor een jaar reizen en dat hebben we vorig jaar heel het jaar gedaan. Nu gaan we sparen voor een huis, maar echt voor de verre toekomst, nee dat niet. Ik ben zo blij dat we onze reis nu hebben gedaan en niet pas als we oud zijn. Veel mensen zeiden: oo dat wil ik ook nog wel eens doen, maar dan als ik met pensioen ben. Tja, zoals je al in dit topic ziet: of je de pensioenleeftijd haalt is de vraag en of je dan nog gezond en fit bent ook. Wij genieten van wat we nu hebben en bouwen via ons werk pensioen op. Later zien we wel weer :)

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:44

Ik vraag me nu wel af, zou je het pensioen wat je opbouwt bij je werk ook eerder kunnen laten uitkeren? Volgens mij komt dat net als banksparen (waarmee ik dus ook ben gestopt) pas vrij als je de pensioenleeftijd hebt bereikt? En zo oud wil ik niet worden of doorgaan want dat staat nu op bijna 70.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:54

moonsparkle schreef:
xTiffani schreef:
Ik leef mijn leven, zit momenteel al 5 maanden in Australië en heb nog veel meer op de planning zoals nieuw-zeeland en azie. Nu ben ik nog jong en echt, het is het beste wat ik ooit heb gedaan, dit pakt niemand mij meer af.

Ik ga niet wachten tot ik later misschien slecht ter been ben en alle mooie hikes niet meer kan doen. Ik ben vrijgezel en heb geen kinderen, dus wat dat betreft ook erg vrij.

Ik ben ook niet bang om dood te gaan, ik weet tenminste dat ik echt heb geleefd :j



Ik vraag me af hoe je dat financieel doet?


Ik heb nu 2 maanden gereisd (oostkust) en ben nu 3 maanden aan het werk in Sydney om weer te sparen volgende week vertrek ik naar Perth om de westkust te zien. Daarna weer 3 maanden werken en weer verder (zit op een working holiday visa). In principe kan ik hier 3.5 jaar blijven, in nieuw zeeland en canada hebben ze ook working holiday visa's dus als ik echt wil kan ik jaren wegblijven.

Maar ik denk dat ik tot eind dit jaar blijf.