Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:59

Ik ga zeker mantelzorgen voor mijn moeder, dat heb ik voor mijn vader ook gedaan. Zwaar? Ja, maar wel heel prettig.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:01

@tifany Ah ja daar ben ik al te oud voor een working holiday visum, heb je dan ook een idee wat je hierna wilt gaan doen?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:53

germie schreef:
Er zijn dus mensen die vol in het leven staan, vol plannen zitten, maar nooit pensioen krijgen.
Hoe sta jij in het leven?
Maak je plannen voor later?
Of leef je meer pluk de dag?
Denk je nog gezond te zijn na je pensioen?


Tja in mijn omgeving verschillende kanten gezien. 93 worden, gezond blijven en geen pensioen hebben en op jonge leeftijd (32) te komen overlijden met een prima baan.

Wij zoeken de middenweg, leuk werk wat fijn betaald, met daardoor ook mogelijkheden om te reizen en een dure hobby te hebben (paarden). Het reizen gaat wel een andere vorm aannemen denk ik in de komende jaren, ik wil toch echt minder gaan vliegen.

Wat ik zelf doe ik dat ik me zeker niet over de kop werk, laat het makkelijker los en laat soms de boel de boel. Tussen de banen door, probeer ik ook langer vrij te nemen en af en toe op onbetaald verlof.

We hebben beide banen met pensioenen, maar lossen ook jaarlijks af op ons huis en zetten wel geld apart voor later. Het zou mij ook niet verbazen dat we op een gegeven moment beide de baan opzeggen en met sabatical gaan om te reizen.

Daarnaast heb ik een soort van voor pensioen gehad, een route qua studie die mij veel ruimte gaf om mijn hobby uit te oefenen. Na de laatste opleiding ben ik ook een half jaar gaan reizen. Ik ben op een later moment gaan werken dan gemiddeld en dat heeft me best veel gebracht.

Verder denk ik niet specifiek aan mijn eigen toekomst, ik heb gemerkt dat het meer voldoening geeft om ook naar anderen/de wereld te kijken. Wellicht in de vorm van pleeg ouderschap of projecten bij voorkeur in het buitenland.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:56

Germie, als je als ZZPer zelf niet pensioen inbetaald dan bouw je het uiteraard ook niet op. Dat is overal in Europa hetzelfde volgens mij.
Wel ben je verplicht om sociale verzekering te betalen (WAO enzo) masr uiteraard kun je daar geen fatsoenlijk leven mee hebben.
Als die oude vrouw dus nooit gespaard heeft in een pensioenfonds dan zal ze inderdaad niets hebben, lijkt me logisch. Is in NL niet beter.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:34

Sizzle schreef:
Germie, als je als ZZPer zelf niet pensioen inbetaald dan bouw je het uiteraard ook niet op. Dat is overal in Europa hetzelfde volgens mij.
Wel ben je verplicht om sociale verzekering te betalen (WAO enzo) masr uiteraard kun je daar geen fatsoenlijk leven mee hebben.
Als die oude vrouw dus nooit gespaard heeft in een pensioenfonds dan zal ze inderdaad niets hebben, lijkt me logisch. Is in NL niet beter.

Klopt. Maar ik vroeg het me even af. Was wel een aparte ervaring overigens. Het bed en de kasten en alles in de kamer was van 1940 ofzo (ik heb er ook foto's van), de badkamer idem en een 'gedeelde kam' waren ook wel bijzonder (ja, er lag een kam voor ieders gebruik). Het hele gebouw was meer dan ouderwets en er hing nog een ouderwetse munttelefoon. Normaal zouden we hier nooit overnachten, maar goed, toen we het zagen hadden we zoiets van dit kan wel voor een nachtje.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:40

In veel landen is helemaal geen AOW. Daar moeten ouderen werken of terugvallen op kinderen/familie.
Dat was vroeger ook in Nederland zo, voor de wet van Drees.

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:42

germie schreef:
Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?

Ik hoop dat mijn neefjes en nichtjes mij dan nog steeds heel erg lief en die ene gekke tante vinden :+ :+:
(ik verwen ze genoeg, investering in de toekomst :+ )

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 15:59

Winged schreef:
germie schreef:
Ik lees hier ook meerdere zonder kinderen of zelfs gewoon vrijgezel. Ben ik zelf ook.
Je ziet helaas de tendens naar 'mantelzorg' als je ouder wordt. Maar ik heb dan geen mantelzorger. Maak je je daar zorgen om? Ik eigenlijk niet, wie weet word ik wel niet zo oud dat dat nodig is, wie weet ben ik straks 90 en nog gewoon gezond.
Spaar je als je kinderen hebt wel meer voor later?

Ik hoop dat mijn neefjes en nichtjes mij dan nog steeds heel erg lief en die ene gekke tante vinden :+ :+:
(ik verwen ze genoeg, investering in de toekomst :+ )

Ik verwen mijn neefjes ook wel.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:54

moonsparkle schreef:
@tifany Ah ja daar ben ik al te oud voor een working holiday visum, heb je dan ook een idee wat je hierna wilt gaan doen?


Als ik terug kom in Nederland bedoel je? Nee geen idee, ik heb een paravet diploma, misschien weer beginnen aan een studie of aan het werk? Of sparen voor een campervan en op reis door europa met mijn hond, moet ik alleen even bedenken hoe ik dat ga waarmaken.

Alles staat nog open, voor nu geniet ik in het moment en ik krijg enorm veel ervaring.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:55

xTiffani schreef:
moonsparkle schreef:
@tifany Ah ja daar ben ik al te oud voor een working holiday visum, heb je dan ook een idee wat je hierna wilt gaan doen?


Als ik terug kom in Nederland bedoel je? Nee geen idee, ik heb een paravet diploma, misschien weer beginnen aan een studie of aan het werk? Of sparen voor een campervan en op reis door europa met mijn hond, moet ik alleen even bedenken hoe ik dat ga waarmaken.

Alles staat nog open, voor nu geniet ik in het moment en ik krijg enorm veel ervaring.

Klinkt goed. Zelf wel de wens gehad om jaar te reizen, maar stap niet durven nemen. Best jammer.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:59

Germie:

Het kan nog steeds :) misschien niet in 1 keer een lange reis, maar meerdere korte reizen. Ik ben zo enorm gegroeid in 5 maanden tijd, ongelofelijk, ik ben blij dat ik de stap heb genomen.

En zolang je geniet van het leven, maakt het niet uit waar je bent.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:04

Qua mantelzorg zal het steeds minder worden denk ik. Ik zit nu in een situatie dat het gewoonweg niet kan ivm afstand. Ook zijn er genoeg ouderen die verpieteren zonder dat de kinderen naar ze omkijken. Te druk, te ver weg of gewoon ongeschikt (in mijn geval :') ) Volgens mij kun je beter investeren en omkijken naar een bredere groep van mensen om je heen.

Op reis gaan kan altijd. Dat zijn keuzes die je maakt. Momenteel doe ik dat niet omdat ik nog veel te veel geniet van mijn paard. We gaan wel op pad, maar relatief kort. Ik ben wel blij dat ik na mijn studie lang alleen op pad ben geweest.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:05

xTiffani schreef:
Germie:

Het kan nog steeds :) misschien niet in 1 keer een lange reis, maar meerdere korte reizen. Ik ben zo enorm gegroeid in 5 maanden tijd, ongelofelijk, ik ben blij dat ik de stap heb genomen.

En zolang je geniet van het leven, maakt het niet uit waar je bent.

Klopt. Ik heb daarom besloten naar Bali te gaan. Al enige jaren wil ik nu na 2100 duiken ook wel eens weer een koraalrif zien. Ik ben de afgelopen 9 jaar alleen met technisch duiken bezig geweest, diep, wrak en vooral grotduiken, en daarbij was ik meestal de organisator, reisleider of wat dan ook wegens meeste ervaring.
Al een paar jaar zeggen mensen, dan ga je de volgende keer toch met ons mee? En dan hebben ze opeens geboekt, zijn ineens geweest of de 1 persoonstoeslag is de reissom keer 2.
Nu een hotel met duikschool gevonden waar ik een 2 persoonskamer krijg zonder toeslag. En waar ik solo mag duiken. Ik kan 2 of 3 flessen tegelijk meenemen, enz. En het is 2 weken met unlimited duiken. Dus besloten niet meer op anderen te wachten maar gewoon te boeken.
Echt zin in. Duurt alleen nog te lang. :D

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:27

germie schreef:
xTiffani schreef:
Germie:

Het kan nog steeds :) misschien niet in 1 keer een lange reis, maar meerdere korte reizen. Ik ben zo enorm gegroeid in 5 maanden tijd, ongelofelijk, ik ben blij dat ik de stap heb genomen.

En zolang je geniet van het leven, maakt het niet uit waar je bent.

Klopt. Ik heb daarom besloten naar Bali te gaan. Al enige jaren wil ik nu na 2100 duiken ook wel eens weer een koraalrif zien. Ik ben de afgelopen 9 jaar alleen met technisch duiken bezig geweest, diep, wrak en vooral grotduiken, en daarbij was ik meestal de organisator, reisleider of wat dan ook wegens meeste ervaring.
Al een paar jaar zeggen mensen, dan ga je de volgende keer toch met ons mee? En dan hebben ze opeens geboekt, zijn ineens geweest of de 1 persoonstoeslag is de reissom keer 2.
Nu een hotel met duikschool gevonden waar ik een 2 persoonskamer krijg zonder toeslag. En waar ik solo mag duiken. Ik kan 2 of 3 flessen tegelijk meenemen, enz. En het is 2 weken met unlimited duiken. Dus besloten niet meer op anderen te wachten maar gewoon te boeken.
Echt zin in. Duurt alleen nog te lang. :D


Wauw , dat klinkt ontzettend gaaf :D *\o/* logisch dat je daat enthousiast van wordt!

Ik heb 3 maanden geleden voor het eerst gedoken (introductie duik) bij het great barrier reef, en WAUW dat is toch echt een van de gaafste dingen die ik heb gedaan (naast skydiven en bungee jumpen). Jemig, het gevoel dat je in een totaal andere wereld bent is ongelooflijk, heel veel plezier alvast in Bali, maar dat komt zeker weten wel goed <3

En ja, soms moet je het lot in eigen handen nemen en je geluk pakken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:56

Geen kinderwens en altijd al gezegd ik wil niet perse mega oud worden , 50 vind ik al oud persoonlijk. Sta wellicht anders in het leven ,PDD-NOS stempel een uitkering + 12 uren werken wekelijks geen opleiding . Als je vol in het leven staat , leuk salaris etc ja dan is oud worden prima. Maar zelf wil ik niet oud oud worden ,wat heb ik eraan ..

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 21:39

@Rebecca, ben je nu wel gelukkig dan? Ik snap prima dat het hebben van geld inherent is aan kwaliteit van leven omdat je zonder geld gewoon aan het overleven bent. Maar haal je wel voldoening uit wat je nu wel kunt?

Ik heb ook geen grote vriendenkring (als je al van vrienden kunt spreken), wel een grote kennissenkring, maar ik weet ook dat echte vrienden er maar heel weinig zijn, als ik uit mijn hobby stap, dan ben ik de vrienden ook kwijt. Echter, ik denk dat ik redelijk gemakkelijk contacten leg. Dus dan zou ik bij een volgende hobby ook wel weer contacten krijgen denk ik. Zal iemand mij helpen als het nodig is? Ik weet het niet. Ik ben andersom voorzichtiger geworden nadat ik een paar keer dingen geregeld heb voor 'vrienden' en daarna kon ik oprotten. Dus nu hou ik zelf liever afstand.
Dan is de vraag: Zijn vrienden nodig om later gelukkig te zijn of zijn kennissen ook genoeg?

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:45

Ik ga binnen 10 jaar een huis kopen in Hongarije en dan zien we wel hoe oud we daar worden. :+ Ik spaar dus nu alleen daarvoor, zodat ik dan ook geen hypotheek ofzo heb, huizen zijn daar niet zo duur. Woon nu heel klein, zodat ik veel kan sparen per maand en daarnaast ook nog gewoon genoeg geld heb voor leuke dingen doen.

Mantelzorger zijn voor mijn ouders zou ik sowieso nooit doen, en als ik zelf iemand nodig heb, dat zien we dan wel.. heb sowieso nooit echt het idee dat ik heel oud zal worden. :') Zo gezond ben ik ook niet.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:18

SophieO schreef:
Ik ga binnen 10 jaar een huis kopen in Hongarije en dan zien we wel hoe oud we daar worden. :+ Ik spaar dus nu alleen daarvoor, zodat ik dan ook geen hypotheek ofzo heb, huizen zijn daar niet zo duur. Woon nu heel klein, zodat ik veel kan sparen per maand en daarnaast ook nog gewoon genoeg geld heb voor leuke dingen doen.

Mantelzorger zijn voor mijn ouders zou ik sowieso nooit doen, en als ik zelf iemand nodig heb, dat zien we dan wel.. heb sowieso nooit echt het idee dat ik heel oud zal worden. :') Zo gezond ben ik ook niet.


Wat leuk sophie, mijn man en ik willen ook met tien jaar emigreren, ongeveer dezelfde leeftijd :)

akishino
Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:13

Ik zal niet gezond oud worden. Misschien wordt ik wel oud, maar gezond ben ik niet.
Door mijn ms en het feit dat ik op mijn 28ste bijna overleden ben door een bloedvergiftiging, kijk ik heel anders tegen het leven aan dan daarvoor.
Voor mij is elke dag een prachtige gelegenheid om te genieten van mijn gezin, familie en vrienden, van alle mooie dingen om me heen en tevreden te zijn. Maar ik heb ook geaccepteerd dat het leven geen sprookje is en dat er ook verdriet, onenigheid en pijn bij hoort. Ik plan niet verder vooruit dan 6 maanden, is het verder weg dan is het voor mij geen plan, maar een droom of een wens.
Pensioen is goed geregeld, financieel is het ook voor mijn man en kinderen goed geregeld mocht ik overlijden. Dat vindt ik een fijne gedachte.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:48

moonsparkle schreef:
SophieO schreef:
Ik ga binnen 10 jaar een huis kopen in Hongarije en dan zien we wel hoe oud we daar worden. :+ Ik spaar dus nu alleen daarvoor, zodat ik dan ook geen hypotheek ofzo heb, huizen zijn daar niet zo duur. Woon nu heel klein, zodat ik veel kan sparen per maand en daarnaast ook nog gewoon genoeg geld heb voor leuke dingen doen.

Mantelzorger zijn voor mijn ouders zou ik sowieso nooit doen, en als ik zelf iemand nodig heb, dat zien we dan wel.. heb sowieso nooit echt het idee dat ik heel oud zal worden. :') Zo gezond ben ik ook niet.


Wat leuk sophie, mijn man en ik willen ook met tien jaar emigreren, ongeveer dezelfde leeftijd :)

Ah ja leuk! Een vriendin van mij die een paar jaar ouder is begon er een keer over dat ze dat ging doen over een paar jaar, dus toen heb ik er ook naar zitten kijken. Ik zit niet vast aan een plek en je hebt daar ook gebieden waar veel Duitsers wonen, dus dat is wel interessant. Spreek zelf ook Duits en kan vanuit huis werken. En je kan voor weinig geld een huis kopen met veel grond erbij. Beetje klussen en klaar;) Ben nu sowieso al vanuit Nederland naar Duitsland gegaan, dus Hongarije is dan de volgende stap haha, nog verder.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Jong overlijden vs pensioenleeftijd vs plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:49

Heel eerlijk denk ik helemaal niet aan de toekomst, of eigenlijk zie ik die niet. Maar zeg ook al van kinds af aan dat ik niet oud wordt. Fysiek heb ik veel pijnklachten, voel me regelmatig alsof ik al 80 ben, ik zie mijzelf hierdoor niet oud worden, wil echt niet weten hoe het is om 80+ te worden met mijn lijf.

Ik ben nu 24 en om nog te denken dat ik al die jaren door moet om oud te worden bedank ik echt.

Ladyson

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 02:10

Ik ga er eigenlijk wel vanuit een jaar of 100 te worden, aangezien de gezondheidszorg alleen maar verbeterd. Uiteraard kan er altijd iets gebeuren waardoor je vroeg komt te overlijden, maar de gemiddelde leeftijd van overlijden is nu al 83 jaar oud..

Ik vind het dan ook belangrijk om goed na te denken over later, de kans is statistisch gezien namelijk best wel groot dat er een hoop 'later' overblijft. We hebben daarom allebei een goede pensioenregeling en het huis zal tegen die tijd zijn afbetaald.

Uiteraard is het ook heel belangrijk om 'nu' te leven en te genieten, dat doen we dan ook. Ik werk bijv. 32 uur om wat extra vrije tijd te hebben.

Vrienden zijn voor mij heel belangrijk en ik kan me dan ook echt niet een leven zonder voorstellen. Of het echt nodig is om gelukkig te zijn, hangt van de persoon af.

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:18

Pantykous schreef:
Ik ga zeker mantelzorgen voor mijn moeder, dat heb ik voor mijn vader ook gedaan. Zwaar? Ja, maar wel heel prettig.


Ik vind het altijd zo raar om te zeggen dat je met kinderen dus mantelzorgers hebt. Mijn schoonvader dacht dat ook, kan die mooi vergeten dus. :') Mijn ouders kopen zelf wel hulp in tegen die tijd, lijkt me een beter plan dan maar verwachten/eisen dat je kinderen het doen.

Ik leef redelijk met de dag, veel overlijdens op jonge leeftijd meegemaakt. Mijn schoonvader had zichzelf ook bijna doodgewerkt, leeft nu nog wel maar een stuk rustiger. Ik ben mij ervan bewust dat het leven zo over kan zijn en kies ervoor om te genieten. Uiteraard zijn we wel realistisch, er is een goede spaarrekening, een aandelenrekening en we hebben geen hypotheek op het huis dus voor eventuele kinderen zit het wel goed. Mijn man heeft zijn vaste baan opgezegd om te gaan studeren, dat is iets krapper financieel natuurlijk maar brengt hem veel plezier dus dat vinden we het waard. We proberen gewoon een balans te houden tussen werk en leuke dingen doen.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:26

Ik ben, toen ik 23 was, mijn toenmalige 22 jarige echtgenoot aan kanker verloren. Mijn vader is 2 jaar terug vrij jong overleden, mijn huidige man heeft beide ouders niet meer ( jong overleden ) en ik heb zelf 5 jaar terug, net na de geboorte van mijn dochter kanker gehad.

Dit maakt wel dat ik heel erg in het nu leef. Ik doe alles wat ik wil, zolang het financieel kan, nu! Niks later. Ik maak nu reizen die ik wil maken ondanks dat mijn dochter misschien nog te klein is, je weet nooit hoe het leven er over 10 jaar uit ziet. En denk vaak bij dingen “ wie dan leeft, wie dan zorgt..