Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 11:27

Hallo Bokkers!

Een interessante discussie naar aanleiding van een cartoon die ik laatst heb gezien, over de paradox van intolerantie.

Afbeelding

Hier nog een interessante link:
https://curiosity.com/topics/according- ... curiosity/

En een filmpje die het tegenspreekt;


Dit gaat ook op voor vrijheid van meningsuiting natuurlijk. Want, hoever mag dit recht gaan? Recent kwam er een interview met Danny online; [NM] Danny op straat - Interview met een pedoactivist. , wat veel stof deed opwaaien natuurlijk.

Momenteel lezen we weer veel in de media over demonstranten bij abortusklinieken, en bij beide vraag ik mij af; in hoeverre mogen wij vrijheid van meningsuiting accepteren? Wanneer moeten we het een halt toeroepen, waar ligt die grens?

Zonder inhoudelijk in te gaan op bovenstaande onderwerpen (want abortus is natuurlijk al heel vaak besproken en het interview met Danny heeft een eigen topic).

Hoe sta jij hier tegenover?

Karl66

Berichten: 29769
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:17

Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Volgens mij is dat nog altijd de simpelste en meest bruikbare regel om te bepalen tot hoever een vrijheid gaat.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:20

Citaat:
Artikel 7: Vrijheid van meningsuiting; censuurverbod
Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.


Dit is 'm en hier staat duidelijk dat andere wetten de grens aangeven van dit artikel.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:43

Die Danny mag natuurlijk rustig zeggen en er voor uit komen dat hij op kinderen valt. MAAR, hij mag het niet uitoefenen. Ik heb ook eens een interview gelezen van een pedo die zegt van ja, ik heb die gevoelens en ik weet dat ze fout zijn, maar ik heb ze wel. Ik onderdruk ze, dus niemand hoeft bang te zijn.
En daar zit het hem in denk ik. Danny zegt dat kinderen meewerken en wilsbekwaam zijn. En de definitie van wilsbekwaam is bij hem anders dan bij anderen. Gelukkig zijn er mensen die bepaald hebben dat een kind niet goed zijn grenzen kan aangeven en daarom niet 'wilsbekwaam' genoemd mag worden.

Jehova's volgen de wet, behalve als die de wet van Jehova tegenspreekt. En dan mogen ze nog wel de mening hebben dat ze de wet van Jehova mogen volgen, maar ze hebben dan wel een mening die je niet mag uitoefenen.

En wetten verschillen van land tot land. Je kunt in Iran wel zeggen dat je als vrouw vindt dat je gelijk bent aan de man, maar je mag je niet als zodanig gedragen. Daar mag je misschien je mening ook wel niet vrij uitspreken, dus niet hebben.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:50

Karl66 schreef:
Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Volgens mij is dat nog altijd de simpelste en meest bruikbare regel om te bepalen tot hoever een vrijheid gaat.

Zolang die andere dezelfde mening heeft over vrijheid klopt dat. Echter zodra de andere partij een levensvisie/filosofie aanhangt die aan de vrijheid van meningsuiting beperkingen oplegt heb ik een probleem met zijn/haar vrijheid van meningsuiting net zoals 1e cartoon van TS aangeeft. Andere mening hebben op zich is geen probleem, het misbruik maken van die rechten/vrijheden voor eigen gewin/gelijk afdwingen wel.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:35

tamary schreef:
Karl66 schreef:
Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Volgens mij is dat nog altijd de simpelste en meest bruikbare regel om te bepalen tot hoever een vrijheid gaat.

Zolang die andere dezelfde mening heeft over vrijheid klopt dat. Echter zodra de andere partij een levensvisie/filosofie aanhangt die aan de vrijheid van meningsuiting beperkingen oplegt heb ik een probleem met zijn/haar vrijheid van meningsuiting net zoals 1e cartoon van TS aangeeft. Andere mening hebben op zich is geen probleem, het misbruik maken van die rechten/vrijheden voor eigen gewin/gelijk afdwingen wel.

Dan breekt de vrijheid van die partij toch in op de jouwe?

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:36

tamary schreef:
Karl66 schreef:
Jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint. Volgens mij is dat nog altijd de simpelste en meest bruikbare regel om te bepalen tot hoever een vrijheid gaat.

Zolang die andere dezelfde mening heeft over vrijheid klopt dat. Echter zodra de andere partij een levensvisie/filosofie aanhangt die aan de vrijheid van meningsuiting beperkingen oplegt heb ik een probleem met zijn/haar vrijheid van meningsuiting net zoals 1e cartoon van TS aangeeft. Andere mening hebben op zich is geen probleem, het misbruik maken van die rechten/vrijheden voor eigen gewin/gelijk afdwingen wel.

Nee, daar gaat artikel 7 dus niet over en wat Karl zegt klopt ook niet. Het gegeven van vrijheid van meningsuiting betekent niks meer en niks minder dat je voor het hebben en uiten van een mening niet vervolgd kan worden in Nederland. Voor wat jij bedoelt zijn weer andere wetten in werking :).

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:50

Er is overigens ook vaak sprake van censuur, ook op bokt of nu.nl (bij de laatste mag je de klimaatverandering niet in twijfel trekken). Je mag de mening dus wel hebben, maar als je die verkondigt krijg je stront over je heen, of wordt er met meerdere maten gemeten om de afwijkende mening te mond te snoeren. Je wordt dan niet vervolgd, maar men zorgt er wel voor dat de mening niet verkondigd kan worden.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:54

germie schreef:
Er is overigens ook vaak sprake van censuur, ook op bokt of nu.nl (bij de laatste mag je de klimaatverandering niet in twijfel trekken). Je mag de mening dus wel hebben, maar als je die verkondigt krijg je stront over je heen, of wordt er met meerdere maten gemeten om de afwijkende mening te mond te snoeren. Je wordt dan niet vervolgd, maar men zorgt er wel voor dat de mening niet verkondigd kan worden.

In een vrij land is het dus zo dat elke mening hetzelfde gewicht heeft. Jouw mening is niet minder of meer waar(d) dan die van een ander. Soms heb je wel eens dat iemand anders een mening beter kan onderbouwen of er meer steun voor vindt, maar niets belet jou om hetzelfde te doen. Censuur is verboden.

Karl66

Berichten: 29769
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:06

germie schreef:
Er is overigens ook vaak sprake van censuur, ook op bokt of nu.nl (bij de laatste mag je de klimaatverandering niet in twijfel trekken). Je mag de mening dus wel hebben, maar als je die verkondigt krijg je stront over je heen, of wordt er met meerdere maten gemeten om de afwijkende mening te mond te snoeren. Je wordt dan niet vervolgd, maar men zorgt er wel voor dat de mening niet verkondigd kan worden.


Als jij die berichten plaatst, worden ze dan verwijderd? Of krijg jij een ban omdat je die mening plaatst? Dat lijkt mij behoorlijk stug...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:18

Interessant topic...

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:20

Ik denk dat die cartoon het heel goed weergeeft: tolerant zijn voor alles, behalve voor intolerantie (en zaken die buiten de wet vallen / anderen direct schaden)...dan ben je er toch eigenlijk al...? :)

Overigens wat betreft "jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint". Dat klinkt mooi en correct, maar is in de praktijk toch soms wel lastig denk ik. Als de levensvisie van de ene persoon en de andere persoon elkaar overlappen op een gebied waar het elkaar in de weg zit.... dan zal de ene persoon toch willen dat de ander zich aanpast.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:25

Inderdaad.. als het handelen of de kijk op bepaalde zaken van een iemand, bijvoorbeeld angsten ( reële of irreële ) bij de ander oproept, zonder dat er duidelijk gevaar aanwezig is, is de persoon die onbedoeld die angsten oproept, dan verantwoordelijk voor het angstig voelen van een ander? De angstige persoon zal zelf vinden van wel.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:27

Karl66 schreef:
germie schreef:
Er is overigens ook vaak sprake van censuur, ook op bokt of nu.nl (bij de laatste mag je de klimaatverandering niet in twijfel trekken). Je mag de mening dus wel hebben, maar als je die verkondigt krijg je stront over je heen, of wordt er met meerdere maten gemeten om de afwijkende mening te mond te snoeren. Je wordt dan niet vervolgd, maar men zorgt er wel voor dat de mening niet verkondigd kan worden.


Als jij die berichten plaatst, worden ze dan verwijderd? Of krijg jij een ban omdat je die mening plaatst? Dat lijkt mij behoorlijk stug...

Nee, maar ik mag wel aangevallen worden. En als ik dan een keer hard uithaal, dan krijg ik commentaar terwijl de anderen mogen doorgaan. En dat zie ik niet alleen bij mij, maar ook bij anderen die een keer een mening hebben die niet door iedereen gevolgd wordt. Mensen vinden dan ook dat je moet ophouden. Maar zij mogen wel doorgaan. Het lijkt mij dat je over je eigen mening toch echt het laatste woord mag houden en dat je zelf bepaald wanneer je er mee ophoudt.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:28

Germie dat gaat meer over fatsoensnormen dan over de vrijheid van meningsuiting.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:33

Plus dat je woorden vaak verdraaid worden. Je krijgt soms zelfs woorden in de mond gelegd die je niet eens hebt uitgesproken.
Ja, dat zijn discussiefora. En ja, dat mag er best hard aan toe gaan, maar het kan niet zo zijn dat 1 groep wordt aangesproken op onbehoorlijk gedrag en anderen niet. En dat lijkt hier soms wel te gebeuren.
Als ik hier een voorbeeld noem die niet op mij slaat, maar op een ander topic waar ik meer meelezer ben, dan mag ik dat hier niet posten, want ik mag geen andere topics bespreken hier. Dus ik kan geen goed voorbeeld geven hier.
Maar ook op nu.nl mag je dus niet spreken dat je niet geloofd in het klimaatgedoe. Zij vinden dat een feit, ik niet. En velen niet. Dat heet wel degelijk censuur, want er zijn inmiddels meer en meer onderzoeken die toch echt laten zien dat de mens het klimaat niet kan beïnvloeden. Dat we er een milieutechnisch zooitje van maken ben ik het geheel mee eens.

Een ander storend punt is dat als je een mening hebt die afwijkt dat je dan 'dom' genoemd mag worden. Dat is een belediging, want je bent niet dom, je kunt hooguit vinden dat iemand een domme mening heeft. Een groot verschil. Toch mag je iemand online rustig dom noemen terwijl dat dus niet klopt. Je mag niet beledigen, maar zo beledig je toch en dat wordt dan wel getolereerd. Dus soms gaat vrijheid van meningsuiting over in beledigen, omdat mensen dus een mening als dom persoon af mogen schilderen. Dat is niet alleen op bokt het geval, op al die sites waar je mag reageren op nieuwsberichten. En dat gaat van dom tot imbeciel, tot nog verder.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:39

Ik denk inderdaad dat volledige vrijheid en tolerantie niet werkt.

En ook censuur is af en toe nodig, omdat er zo veel fake news de wereld in wordt geholpen, en mensen geloven vooral wat ze wíllen geloven, waardoor zoals hierboven al genoemd, er bv steeds meer mensen gaan geloven in een platte aarde en het klimaatprobleem gaan ontkennen en andere complottheorieën als waarheid gaan zien.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:40

Maar waarom zou het volk op nu.nl iets willen wijsmaken? Laat die lui lekker in hun sop gaar koken, je kent ze niet en je hebt verder ook niks met ze te maken. Je kan je afvragen wat je je allemaal aan wil trekken en wat niet ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:47

Die demonstraties bij de abortusklinieken mogen ze van mij verbieden. De vrouwen die daar heen gaan hebben het al zwaar genoeg en als ze dan ook nog langs een groep demonstranten moeten dan vind ik dat te triest voor woorden. Ze kunnen iemand gewoon beschadigen hierdoor en dat is voor mij wel een grens.
Geldt ook voor de gekkies die stallen binnendringen of voor de demonstranten voor of tegen zwarte piet die bewust de confrontaties opzoeken waar kleine kinderen bij zijn.
Iedereen mag een mening hebben en mag dat ook uitdragen maar niet als een ander daar echt last van heeft.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:13

germie schreef:
Er is overigens ook vaak sprake van censuur, ook op bokt of nu.nl (bij de laatste mag je de klimaatverandering niet in twijfel trekken). Je mag de mening dus wel hebben, maar als je die verkondigt krijg je stront over je heen, of wordt er met meerdere maten gemeten om de afwijkende mening te mond te snoeren. Je wordt dan niet vervolgd, maar men zorgt er wel voor dat de mening niet verkondigd kan worden.

Het is niet omdat je ergens kritiek op krijgt omdat je je punt niet kunt onderbouwen naar tevredenheid van je gesprekspartner dat je iets niet mag zeggen.......
Vrijheid van meningsuiting betekent gewoon dat je iets mag zeggen en die ander mag dan zeggen dat die het nonsens vindt en mag dan ook nog dingen over jou persoonlijk vinden, iets wat je op Bokt dan weer niet mag uiten.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:47


Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:14

Grappig dat je nu als bron de Partij voor de Dieren gebruikt, en normaal gezien beweer je dat die alleen onzin vertellen.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:28

Interessant topic! Ik ben zelf van mening dat je wel een mening mag hebben, maar dat het soms goed is om deze toch voor je te houden. Waarom moeten we over alles ons zegje willen doen? Ik ben ook tegen abortus, maar zal nooit gaan demonstreren voor een abortuskliniek, omdat ik weet dat dat andere mensen erg kwetst. Het is soms gewoon goed om je mening voor je te houden en niet alles uit te spreken. Dat is wat ik een groot nadeel vind aan sociale media. Het is zo onpersoonlijk (hoezo sociaal?) dat iedereen hard tegen hard gaat en zijn mening bij iemand er al snel in pepert. Nergens voor nodig als je elkaar echt in waarde laat. En ja, je zal altijd hebben dat iemand niet dezelfde mening deelt en gekwetst kan worden door jouw mening, maar de toon waarop dingen worden gezegd scheelt al een hoop.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoever gaat de vrijheid van meningsuiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:48

Ik heb een enorme hekel aan censuur en van mij mag iedereen alles zeggen (niet alles doen!!) wat ze denken.Ik vind het juist prettig dat ik zodoende weet wat ik aan iemand heb. Mensen die bewust niet willen uiten wat ze denken die vertrouw ik niet. Die hebben wat te verbergen denk ik dan en vaak is dat ook zo.Wel krijg je altijd een enorme hoop bagger over je heen als je je mening zegt, van de ene kant of van de andere! Je kunt het nooit voor iedereen goed doen! Dat iswel iets wat je je moet realiseren als je naar buiten treedt, en waar je tegen moet kunnen. Voordat internet er was wist ik niet hoe enorm divers mensen zijn en denken.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:51

anjali schreef:
Ik heb een enorme hekel aan censuur en van mij mag iedereen alles zeggen (niet alles doen!!) wat ze denken.Ik vind het juist prettig dat ik zodoende weet wat ik aan iemand heb. Mensen die bewust niet willen uiten wat ze denken die vertrouw ik niet. Die hebben wat te verbergen denk ik dan en vaak is dat ook zo.Wel krijg je altijd een enorme hoop bagger over je heen als je je mening zegt, van de ene kant of van de andere! Je kunt het nooit voor iedereen goed doen! Dat iswel iets wat je je moet realiseren als je naar buiten treedt, en waar je tegen moet kunnen. Voordat internet er was wist ik niet hoe enorm divers mensen zijn en denken.


Ben ik met je eens. Mensen die niet het achterste van hun tong laten zien, komen op mij ook vaak ( misschien onterecht) een beetje “ achter de elleboog” over. Alsof ze de kastanjes maar al te graag door anderen uit het vuur laten halen...