De ideale samenleving

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:05

het lijkt mij heel interessant om te discussiëren over een “ ideale samenleving/ maatschappij
Hoe ziet jouw gedroomde woonwijk/ woonvorm, stad, Land, regering, kiesstelsel,gezondheidszorgstelsel, onderwijs,werk, kortom maatschappij eruit? Niks is te gek, stel je even voor dat je alles zou mogen inrichten op jouw manier Ik hoop dat dit een positieve en gezellige en vooral inspirerende discussie gaat worden
*\o/*
Dus niet alleen maar klagen over wat er mis is in de maatschappij, en ook niet alleen maar zeggen dat we het zo goed hebben, als je het vergelijkt met andere situaties, maar voel je als het ware weer kind, en laat je fantasie de vrije loop!
Brandt los :)

Ook lijkt het me interessant als je verteld wat er verbeterd kan worden.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 11-03-20 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:19

Om te beginnen lijkt het mij leuk als elke wijk die nieuw gebouwd wordt, een standaard gemeenschappelijke groenten, kruiden en fruit tuin heeft. Voor jonge gezinnen en hun kinderen erg nuttig en leerzaam denk ik. En bovendien als dat goed loopt, is zo’n wijk gedeeltelijk zelfvoorzienend! Dus win-win..

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:33

Inderdaad voor een groot deel zelfvoorzienend, dat zou ik ook geweldig vinden. Wijken die al hun energie uit de zon en wind kunnen halen, die 80% van hun eten uit de omliggende akkers halen en ook samen mee helpen planten/wieden/oogsten.. Een gemeenschap waarin iedereen elkaar helpt..

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:35

Maar niet iedereen heeft groene vingers. Daarnaast heeft niet iedereen geen gezin. Dus je moet dan iets maken wat meer gemengd is.

De ideale samenleving?
Ik zou graag wat minder gehaast zien. Als ik kijk hoe het gaat soms in Azie, dan zou ik daar wel kunnen wonen. Maar ik hoef niet op de lip van een ander te zitten.
Zelfvoorzienend klinkt leuk, maar het moet niet zo zijn dat je mensen gaat dwingen om onkruidjes te wieden.

Ideaal is niet roddelend, maar dat zal niet gebeuren. Geen jaloezie, maar dat zal ook niet gebeuren.

Ik denk dat als ik naar de huidige wereld kijk dat als ik moest verhuizen ik het liefst richting Azie zou gaan. Ruimte, groen, een plek waar de gemiddelde temperatuur boven de 20 graden ligt (er zijn ook plekken in Azie waar het ook gewoon koud is), enz.

In Nederland? Een nieuwbouwwijk met voldoende parkeergelegenheid (gratis), groen, gemengde mensen, dus kinderen, maar ook ouderen en singles. Een goed park met de mogelijkheid voor een gezamelijke BBQ. Picknickbankjes. Op zich vind ik een gemeenschappelijke tuin ook wel wat hebben, maar bij mij mislukt altijd alles. Daarnaast kun je mensen niet verplichten om er aan mee te doen. Ik kan best een druivenstruik onderhouden (dat gaat in mijn tuin erg goed), en een slaplantje lukt nog wel. Maar mijn voortuin is meer onkruid dan planten. Ook wegens gebrek aan tijd.
En geen gezeur als je weinig thuis bent.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:42

Ideale land? Eentje waar alles een stuk minder gehaast is, weinig bewoners, meer natuur. Niet hutjemutje op elkaar wonen. Ruimte om als je dat zou willen zelfvoorzienend te zijn, en zo niet, dan een markt waar je alles kan kopen. Zo'n hele grote wat je in sommige landen ziet waar alles wel te verkrijgen is. Het onderwijs een stuk vrijer dan het hele je moet studereren, je moet studeren en op je 15de al moeten weten wat je wilt worden. Geef kinderen wat meer ruimte om te ontdekken.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:50

Whale schreef:
Ideale land? Eentje waar alles een stuk minder gehaast is, weinig bewoners, meer natuur. Niet hutjemutje op elkaar wonen. Ruimte om als je dat zou willen zelfvoorzienend te zijn, en zo niet, dan een markt waar je alles kan kopen. Zo'n hele grote wat je in sommige landen ziet waar alles wel te verkrijgen is. Het onderwijs een stuk vrijer dan het hele je moet studereren, je moet studeren en op je 15de al moeten weten wat je wilt worden. Geef kinderen wat meer ruimte om te ontdekken.


Zeker eens. Daarnaast: een ideaal land is wat mij betreft ook mensen die vertrouwen hebben in de wetenschap, zodat we die stappen terug soms niet hoeven te doen en ons goed kunnen ontwikkelen. Op welk gebied dan ook. Zelfvoorzienend lijkt me top (maar niet dat mensen idd verplicht moeten gaan tuinieren), net als volledig groen (elektrisch vervoer, zonnepanelen etc). Studeren moet echt iets zijn wat je leuk vind om te doen, of als investering voor werk wat je leuk lijkt, maar geen moetje en je moet niet verplicht worden. Stimulatie is wel oké (gezien zeker jonge kinderen nog niet goed kunnen beslissen wat ze willen imo).

Werken om te leven, niet leven om te werken.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 12:20

8nnemiek schreef:
Inderdaad voor een groot deel zelfvoorzienend, dat zou ik ook geweldig vinden. Wijken die al hun energie uit de zon en wind kunnen halen, die 80% van hun eten uit de omliggende akkers halen en ook samen mee helpen planten/wieden/oogsten.. Een gemeenschap waarin iedereen elkaar helpt..


Ja, dat idee spreekt me ook erg aan! En Germie, inderdaad natuurlijk heeft niet iedereen groene vingers, dus een verplichting om mee te werken op die tuin zou ik tegen zijn. En ik zou ook niet willen stellen dat het alleen voor gezinnen bedoeld is. Juist niet, elke woonvorm en leeftijd is welkom. Single, single ouders, oude mensen jonge mensen, woongroepen, gehandicapten, einzelgängers, de één is supergoed in iets, de ander weer ergens anders in.
Zelf heb ik echt groene vingers, en wordt ik erg gelukkig van alles wat groeit en bloeit, dus ik schoffel met liefde de aardappels los voor degene die niks met tuinieren heeft, maar mij bijvoorbeeld kan helpen met computerproblemen. Ik noem maar wat..

@Imandra inderdaad, werken om te leven, niet leven om te werken. ( hoewel dat nog een beetje abstract klinkt)

Trouwens ontzettend bedankt voor jullie reacties tot zover. Dit is het allereerste topic dat ik ooit ben gestart hier op bokt, en ik was bang dat hij weg zou zakken. Maar dat is niet gebeurd, heel fijn! Volgens mij is dit ook een onderwerp waar iedereen wel wat over te zeggen heeft. :)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:42

IMANDRA schreef:
Whale schreef:
Ideale land? Eentje waar alles een stuk minder gehaast is, weinig bewoners, meer natuur. Niet hutjemutje op elkaar wonen. Ruimte om als je dat zou willen zelfvoorzienend te zijn, en zo niet, dan een markt waar je alles kan kopen. Zo'n hele grote wat je in sommige landen ziet waar alles wel te verkrijgen is. Het onderwijs een stuk vrijer dan het hele je moet studereren, je moet studeren en op je 15de al moeten weten wat je wilt worden. Geef kinderen wat meer ruimte om te ontdekken.


Zeker eens. Daarnaast: een ideaal land is wat mij betreft ook mensen die vertrouwen hebben in de wetenschap, zodat we die stappen terug soms niet hoeven te doen en ons goed kunnen ontwikkelen. Op welk gebied dan ook. Zelfvoorzienend lijkt me top (maar niet dat mensen idd verplicht moeten gaan tuinieren), net als volledig groen (elektrisch vervoer, zonnepanelen etc). Studeren moet echt iets zijn wat je leuk vind om te doen, of als investering voor werk wat je leuk lijkt, maar geen moetje en je moet niet verplicht worden. Stimulatie is wel oké (gezien zeker jonge kinderen nog niet goed kunnen beslissen wat ze willen imo).

Werken om te leven, niet leven om te werken.


Stimuleren wel ja! Maar inderdaad, niet dat moeten. Wil je niet studeren? Prima toch. Toen ik bijna klaar was met mijn mbo-opleiding kreeg ik veel de vraag van leraren wat ik nu ging doen, waarop ik antwoordde dat ik ging werken. Nou, elke leraar probeerde mij telkens over te halen om wel naar het hbo te gaan. Erg vermoeiend...

Vindt ook dat praktijk- en theorieopleidingen beide evenveel gepromoot zouden moeten worden.

Jessix

Berichten: 16490
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:49

Ik vind mijn levensomstandigheden wel ideaal hier in Nederland. Ik woon lekker buiten met paarden aan huis aan een piep klein doodlopend straatje. Mensen hier wonen er allemaal al jaren, vaak ook meerdere generaties. Bemoeien zich nergens mee, maar staan we voor je klaar indien nodig. Ik zit vlak bij de steden, dus ben overal zo.

Daarbij vind ik Nederland een geweldig land. Er is hier zoveel mogelijk, zoveel vrijheid om je eigen keuzes te maken. En ondanks dat het minder wordt hebben we nog steeds vangnetten voor mensen die dat nodig hebben. Het enige minpuntje vind ik hier de hoeveelheid regen en ik vind de mensen steeds bozer/ontevredener worden.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 12:51

Ik ben het roerend met je eens, Whale! Ambachten zijn ondergewaardeerd! Er zijn mensen die pleiten voor de herinvoering van de ambachtsscholen. Goed plan!! We mogen niet neerkijken op degelijk beroepsonderwijs... wat nu helaas wel gebeurd. Een smerige schande vind ik dat! Kinderen denken dat ze minder zijn omdat ze een “ lager” schooladvies hebben. Wat mij betreft mag überhaupt de term lager, middelbaar of hoger beroepsonderwijs geschrapt worden. Het vertekend. Elk beroep is op zijn eigen manier waardevol. Hoewel er van zat “ werk” natuurlijk maar de vraag is voor wíe dat nut heeft, afgezien van zakken vullen...
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 11-03-20 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:52

Whale schreef:
IMANDRA schreef:
Zeker eens. Daarnaast: een ideaal land is wat mij betreft ook mensen die vertrouwen hebben in de wetenschap, zodat we die stappen terug soms niet hoeven te doen en ons goed kunnen ontwikkelen. Op welk gebied dan ook. Zelfvoorzienend lijkt me top (maar niet dat mensen idd verplicht moeten gaan tuinieren), net als volledig groen (elektrisch vervoer, zonnepanelen etc). Studeren moet echt iets zijn wat je leuk vind om te doen, of als investering voor werk wat je leuk lijkt, maar geen moetje en je moet niet verplicht worden. Stimulatie is wel oké (gezien zeker jonge kinderen nog niet goed kunnen beslissen wat ze willen imo).

Werken om te leven, niet leven om te werken.


Stimuleren wel ja! Maar inderdaad, niet dat moeten. Wil je niet studeren? Prima toch. Toen ik bijna klaar was met mijn mbo-opleiding kreeg ik veel de vraag van leraren wat ik nu ging doen, waarop ik antwoordde dat ik ging werken. Nou, elke leraar probeerde mij telkens over te halen om wel naar het hbo te gaan. Erg vermoeiend...

Vindt ook dat praktijk- en theorieopleidingen beide evenveel gepromoot zouden moeten worden.


Zeker, zoiets zou niet 'horen', wat je leraar heeft gedaan.. Op het moment dat jij die opleiding hebt afgerond ben je oud en wijs genoeg om zelf een beslissing te maken. Als je toch ooit nog wil gaan studeren moet die optie er wel zijn, maar absoluut niet verplicht.
En eens! Praktijk is nét zo belangrijk en bovendien ook hard nodig.

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:55

Ik heb altijd de droom gehad om een soort community te bouwen. Echt een dorpje in een wat oudere stijl.. En dan zorgen voor een eigen dokterspost, supermarkt, theater, bakkerij etc. Hier kunnen ouderen of volwassenen die zorgbehoevend zijn dan komen wonen tegen een vast bedrag per maand, kan dus ook met echtparen zodat ze samen kunnen blijven. Van dat bedrag wordt de hypotheek en personeel betaald en krijgen ze de zorg die ze nodig hebben en ook wensen te ontvangen. De fysio op afroep, verpleegkundige indien nodig etc. Zonder de regeltjes van de zorgverzekeraars erdoor.
Dat lijkt me gaaf maar heel heel heel duur.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:01

Pocca_Locca schreef:
Ik ben het roerend met je eens, Whale! Ambachten zijn ondergewaardeerd! Er zijn mensen die pleiten voor de herinvoering van de ambachtsscholen. Goed plan!! We mogen niet neerkijken op degelijk beroepsonderwijs... wat nu helaas wel gebeurd. Een smerige schande vind ik dat! Kinderen denken dat ze minder zijn omdat ze een “ lager” schooladvies hebben. Wat mij betreft mag überhaupt de term lager, middelbaar of hoger beroepsonderwijs geschrapt worden. Het vertekend. Elk beroep is op zijn eigen manier waardevol. Hoewel er van zat “ werk” natuurlijk maar de vraag is voor wíe dat nut heeft, afgezien van zakken vullen...


Op mijn basisschool, lang geleden, geen flauw idee hoe dat op andere basisscholen was en of het nog steeds is, hadden ze altijd alleen maar over havo en vwo. Dat werd letterlijk de hemel ingeprezen. Waardoor je als kind het gevoel kreeg dat je dat niveau perse moest halen, want anders was je te min, want ze hadden het eigenlijk nooit over vmbo.

IMANDRA schreef:
Whale schreef:

Zeker, zoiets zou niet 'horen', wat je leraar heeft gedaan.. Op het moment dat jij die opleiding hebt afgerond ben je oud en wijs genoeg om zelf een beslissing te maken. Als je toch ooit nog wil gaan studeren moet die optie er wel zijn, maar absoluut niet verplicht.
En eens! Praktijk is nét zo belangrijk en bovendien ook hard nodig.


Ik was 20, dacht echt van, "Ik kan dat prima zelf beslissen hoor!" Nu 2 jaar later zit ik wel naar hbo te kijken, maar niet bepaald je typische hbo-opleiding :+

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:16

Het deel waar de meeste mensen wonen:

Gewoon zoals de meeste woonwijken nu, maar dan met een plein in het midden waar 3 dagen per week een markt is waar je je eten kan kopen. Direct bij de boer/slager/kweker vandaan zodat we een eerlijke prijs betalen en het geld echt bij de boer komt. Ook wil ik van de flats af maar rijtjes huizen zijn prima zolang ze maar een een buiten hebben.
De boeren leven buiten het dorp waar ze genoeg ruimte hebben om de dieren zo vriendelijk mogelijk te houden.
Er is geen ruimte voor vila's die tweedeling tussen arm en rijk zorgt voor spanningen en daarom denk ik dat het beter is als iedereen zijn huis in het dorp ongeveer even groot is.
De huizen van de boer zijn wel vrijstaand en hebben meer grond maar dit is omdat ze de dieren hebben die ze moeten verzorgen. het huis zelf zou ongeveer even groot zijn als dat van alle andere mensen.


School:

onderwijs moet weer gratis worden zodat iedereen een gelijke kans heeft om goed onderwijs te volgen. Ook zou ik zelf de klassen anders indelen max 15 kinderen per klas zodat er voldoende aandacht voor iedereen is.
Het indelen op niveau moet anders. Iedereen doet bijv HAVO maar dan met verschillende deel niveaus bijv ben je goed in rekenen doe je dat op een hoger niveau, beter in taal doe je dat op een hoger Niveau maar dan rekenen weer lager. zo kan je uiteindelijk beter beslissen welke vervolg opleiding je wil doen en maak je ook kans op een beter diploma. want nu doen mensen niveau 2 die prima niveau 4 hadden kunnen doen maar niet goed zijn in bepaalde vakken. met het niveau systeem kan je veel beter beroepsgericht een opleiding kiezen die beter bij je past en is de kans dat mensen het afmaken groter.


zorg:

De zorg moet beter en meer geld in geïnvesteerd worden we worden ouder en steeds meer afhankelijk van goede zorg. De kosten voor zorg zou voor de burger omlaag moeten of misschien wel gratis. Dingen zoals tandarts en medicatie gewoon weer in het basispakket want iedereen moet daar toegang toe hebben.


Werk:

De werkdruk moet omlaag mensen zijn te druk met presteren en in het plaatje passen van het perfecte leven want geschetst is.
Het systeem wat ze in Scandinavië hebben lijkt mij perfect, je krijgt 1000 euro in de maand om jezelf te voorzien van de basis behoefte of lig de meeste. en wil je meer? dan ga je erbij werken en kun je dus ook luxer leven. Het voordeel hiervan is dat mensen niet meer zo hard moeten werken om een goed leven te hebben. En de sfeer in het land ook veel relaxter is. Wat goed is voor de samenleving.

Regering

Ik denk dat deze moet bestaan uit mensen die dicht staan op de samenleving.
Het systeem wat we hebben is niet heel verkeerd alleen de mensen die er zitten hebben volgens mij niet dicht op de samenleving gestaan. Ik denk dat als je gaat werken met profossionals die in bijv de zorg hebben gewerkt van dokter tot zuster bijv dat je een veel betere en realistischere besturing krijgt.

Veiligheid

We moeten ook meer investeren in bijv veiligheid op straat want ook dan zal er criminaliteit zijn en ik denk dat we het beter kunnen inventariseren als er meer politie rondloopt.


Ik denk dat ik het zo wel heb :')

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:44

Heel cliché, maar ideaal is toch in vrede!
Leven en laten leven.
Geen terroristen meer.
En je eigen ding doen.. heerlijk..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:50

Terug naar maximaal 10 miljoen inwoners om te beginnen.
Dan is er weer meer plek voor natuur.
Minder stroom gas en water nodig.
Minder auto's minder wegen.
En minder korte lontjes van het te dicht op elkaar zitten.
Tenminste dat denk ik :)

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 15:02

Wat mij betreft mag het huidige geldsysteem op de schop! En flink ook!

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:04

Ik denk dat de ideale samenleving voor iedereen verschillend is en dat er daarom niet één perfecte samenleving kan zijn tenzij je naar een eiland verhuisd en alleen mensen laat komen met dezelfde idealen.

Voor mij is dat meer natuur, minder prestatiedruk, minder mensen, beter klimaat. Dat is ook waarom ik binnen tien jaar wil emigreren. En ook daar zal het niet allemaal perfect zijn, maar wel iets meer van wat ik wil.

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:37

_Penotti schreef:
Terug naar maximaal 10 miljoen inwoners om te beginnen.
Dan is er weer meer plek voor natuur.
Minder stroom gas en water nodig.
Minder auto's minder wegen.
En minder korte lontjes van het te dicht op elkaar zitten.
Tenminste dat denk ik :)

En ik denk dat daar een hele grote kern van waarheid in zit.

Geb je van de club van 10 miljoen gehoord?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:26

_Penotti schreef:
Terug naar maximaal 10 miljoen inwoners om te beginnen.

Heb je ook een voorstel hoe?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:50

Nee ken de club van 10 miljoen niet en nee heb ook geen voorstel hoe.
Dat was de vraag toch ook niet of je ook de manier wist hoe?
Gewoon wat lijkt je ideaal, nou dat dus.

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:22

_Penotti schreef:
Nee ken de club van 10 miljoen niet en nee heb ook geen voorstel hoe.
Dat was de vraag toch ook niet of je ook de manier wist hoe?
Gewoon wat lijkt je ideaal, nou dat dus.

Klopt, maar er is dus echt 'de club van 10 miljoen'.

https://www.overpopulationawareness.org/nl/

Ik heb hier van gehoord op de universiteit, tijdens een gastcollege. Er kwam toen iemand van deze club vertellen. En we hadden geloof ik toen 15 miljoen mensen in Nederland.
Er zit zeker een kern van waarheid in het verhaal van deze groep.

Zij geven wel een optie om het aantal mensen kleiner te maken: vrijwillige geboortebeperking en immigratiestop.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-03-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: De ideale samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:23

Dank je voor de link, ga ik zo eens lezen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:35

germie schreef:
Zij geven wel een optie om het aantal mensen kleiner te maken: vrijwillige geboortebeperking en immigratiestop.

Als dit hun "oplossingen" zijn heb ik erg weinig interesse meer in dit clubje slimmerikken.... :roll:

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:56

Kuggur schreef:
germie schreef:
Zij geven wel een optie om het aantal mensen kleiner te maken: vrijwillige geboortebeperking en immigratiestop.

Als dit hun "oplossingen" zijn heb ik erg weinig interesse meer in dit clubje slimmerikken.... :roll:

Je kunt de website eens bekijken, je hoeft niet lid te worden of ze verder te steunen.
Ik heb ook geen aandelen en ben ook niet lid, maar ik heb dat college altijd onthouden.