Geen Corona in de kerk!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:15

verootjoo schreef:
[***] schreef:
[Ibbel zei:]

Die kerkradio geeft de dienst door die wordt uitgevoerd op dat moment. Hoe dan ook moet er dus een dominee een dienst voorgaan, anders heeft de kerkradio ook niets uit te zenden.
Dat doen ze dus, met een beperkte bezetting in de kerk.

En er worden ook live streams via internet aangeboden - maar opnieuw, dan moet er dus wel wat te streamen zijn.
[/Ibbel]
Er hoeft toch dus geen publiek te zijn?


Nee, dat doen ook veel kerken. Gewoon de dienst zonder publiek en dan via kerkdienstgemist.nl uitzenden.


Precies. Dat doen verreweg de meeste kerken, de rest past het aan de 100-man-regel aan. Ik vind dat ook niet per se slim, maar goed, dat vind ik de lockdownfeestjes ook niet.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:22

Voor God maakt het toch geen hol uit waar je bent mag ik hopen? Het lijkt me sterk dat je naar de hel gaat omdat je lichaam niet fysiek in de kerk was om je medemens te beschermen. God is overal toch? Dus ook in je woonkamer.

Nogmaals de hele start van de ongecontrolleerde epidemie in de regio Mulhouse is ontstaan door een kerkdienst. Je zou denken dat men daar wat van geleerd heeft.

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:36

Ik vind het ook dom (en ik ga uberhaupt niet naar de kerk, even voor de duidelijkheid). Aan de andere kant zaten ze hier allemaal afgelopen woensdag vanwege biddag voor het gewas in de kerken, dus het kwaad is toch al geschied.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:47

Ik ga normaal wel naar de kerk en wij zouden morgen ook eigenlijk een speciale dienst hebben met een gast uit Burkina Faso (zo sneu voor die man, een paar maanden geleden kwam zijn visum niet rond, nu heeft hij het wél en krijgt hij dit), maar het wordt hier gewoon een internetdienst die van tevoren is opgenomen.

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:48

Ik ben zelf lid van de gereformeerde gemeente. Diensten worden hier afgelast en via internet beluisterd of gehouden met veel minder mensen en veel ruimte tussen iedereen. Er word met klem verzocht om als oudere en/of zwakkere thuis te blijven. Collectezakken worden al twee weken niet meer doorgegeven. Ik vind sommige reacties hier nogal kort door de bocht en kwetsend.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:48

De kerk waar ik in zit houdt morgen aantallen van max 100 aan. Er is een verdeling gemaakt wie wanneer mag komen, ouderen van 70+ en mensen met een zwakke gezondheid worden afgeraden om te komen.
Dit is volgens de richtlijnen die meer kerken aanhouden. Veel kerken gaan dicht en streamen de diensten.
Grote kerken zoals Barneveld houden meerdere diensten op 1 dag waarin de max van 100 wordt aangehouden. Bij mijn zus zijn er daardoor 4 diensten op 1 dag en mag iedereen max 1 dienst bezoeken. Ook hierbij is een verdeling gemaakt van wie wanneer.
Volgens mij wordt dit dus door het hele land op deze manier geregeld als de kerken al niet dicht gaan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 22:59

En wanneer er dan 1 zieke is kan deze persoon dus 99 anderen ziek maken
Waarom zouden mensen dit door laten gaan?

Ik begrijp hier niks van. Zeer kwalijk en onverantwoordelijk


Ingrid_92 schreef:
De kerk waar ik in zit houdt morgen aantallen van max 100 aan. Er is een verdeling gemaakt wie wanneer mag komen, ouderen van 70+ en mensen met een zwakke gezondheid worden afgeraden om te komen.
Dit is volgens de richtlijnen die meer kerken aanhouden. Veel kerken gaan dicht en streamen de diensten.
Grote kerken zoals Barneveld houden meerdere diensten op 1 dag waarin de max van 100 wordt aangehouden. Bij mijn zus zijn er daardoor 4 diensten op 1 dag en mag iedereen max 1 dienst bezoeken. Ook hierbij is een verdeling gemaakt van wie wanneer.
Volgens mij wordt dit dus door het hele land op deze manier geregeld als de kerken al niet dicht gaan.

verootjoo
Berichten: 35672
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:01

Dat vind ik sowieso van die maatregel, geldt ook voor restaurants en kroegen.

Maar het mag, dus het kan.

Slim is het niet nee.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:27

Ninx schreef:
En wanneer er dan 1 zieke is kan deze persoon dus 99 anderen ziek maken
Waarom zouden mensen dit door laten gaan?

Ik begrijp hier niks van. Zeer kwalijk en onverantwoordelijk


Ingrid_92 schreef:
De kerk waar ik in zit houdt morgen aantallen van max 100 aan. Er is een verdeling gemaakt wie wanneer mag komen, ouderen van 70+ en mensen met een zwakke gezondheid worden afgeraden om te komen.
Dit is volgens de richtlijnen die meer kerken aanhouden. Veel kerken gaan dicht en streamen de diensten.
Grote kerken zoals Barneveld houden meerdere diensten op 1 dag waarin de max van 100 wordt aangehouden. Bij mijn zus zijn er daardoor 4 diensten op 1 dag en mag iedereen max 1 dienst bezoeken. Ook hierbij is een verdeling gemaakt van wie wanneer.
Volgens mij wordt dit dus door het hele land op deze manier geregeld als de kerken al niet dicht gaan.


Dat is net zo goed met supermarkten, scholen e.d. Of het slim is om daarheen te gaan is een tweede. Er zijn voldoende mogelijkheden om op een andere manier een dienst te luisteren of te bekijken (bijv. via de EO op zondagochtend).
Maar mijn bericht was meer bedoeld als: zo is het hier geregeld. Feitelijk. Wat ieder daar van vindt, daar kunnen de meningen over verschillen.

Bij mijn zus die in Portugal woont staan beveiligers bij de ingang van de supermarkten om steeds een beperkt aantal mensen binnen te laten.

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:34

Sorry foute topic :')

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:47

:') wauw.

Wat een prio he, naar de kerk gaan.

Gelovig ben je of niet. Kun je ook thuis doen toch? Nu dit zo heerst zeg maar.

Ik kan me in heel veel verplaatsten. Maar met het geloof wat soms zo extreem ver gaat toch echt niet.

En ik wil absoluut niemand beledigen of alles over 1 kam scheren. Er zullen vast ook een hoop verstandig thuis blijven en wel met gezond verstand de situatie blijven beoordelen nu. :j

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 23:54

Dat gezonde verstand is ver te zoeken vrees ik....

Ik denk dat op veel plekken morgen de hut vol zit.

Onbegrijpelijk


BiBiQ schreef:
:') wauw.

Wat een prio he, naar de kerk gaan.

Gelovig ben je of niet. Kun je ook thuis doen toch? Nu dit zo heerst zeg maar.

Ik kan me in heel veel verplaatsten. Maar met het geloof wat soms zo extreem ver gaat toch echt niet.

En ik wil absoluut niemand beledigen of alles over 1 kam scheren. Er zullen vast ook een hoop verstandig thuis blijven en wel met gezond verstand de situatie blijven beoordelen nu. :j

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:57

Waarom niet gewoon via een livestream, we leven inmiddels in 2020 >;)

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:01

Voor mij heeft het geloof wel duidelijk prioriteit. Ik denk niet dat jedat begrijpt als je zelf niet gelooft. Natuurlijk kun je ook naar een EO dienst luisteren, maar dat is duidelijk anders dan naar de kerk gaan en je mede gemeenteleden ontmoeten..
Naar he paard gaan op stal is wat mij betreft net do dom, vanuit de corona gezien.. Je neemt mensen uit een bepaalde regio en laat die op een plek samen komen.. Als er een besmet raakt is de hele regio de pineut..
Om die reden is bij ons de kerkdienst ook afgezegd, we komen lang niet aan de 100 mensen, maar ze komen wel uit een groot gebied..

Janneke2

Berichten: 22919
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:02

Ninx schreef:
En als er 5 Corona hebben worden ze alle 100 ziek...
Nou ja, bij benadering.

Je kunt toch ook een paar weken thuis de bijbel lezen?


...nou gebeurt er wel meer dan enkel bijbellezen in een kerkdienst (maar ik snap dat dat sommigen he-le-maal niets zegt), maar de meeste kerken (ook mijn clubpie) doet het morgen per internet.

(Saai en koud, maar we zullen zien. De situatie vraagt er om.)

Zelda_Link

Berichten: 220
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:37

Ja hoor, er is één kerk gevonden die niet sluit en hij krijgt gelijk zijn eigen bokt topic...
Krijgen alle kroegen die niet sluiten dat ook? Of gaan we weer eens alleen over gelovigen zeuren en alles over één kam scheren, terwijl als die hetzelfde andersom zouden doen ze worden weggezet als 'extremist'?

Mijn kerk is morgen ook dicht. Net als elke kerk hier in de wijde omgeving (en dat zijn er nog flink wat). Ik kan geen kerk in de hele omgeving vinden die morgen open is, van geen één stroming. Maar elke kroeg is hier nog gewoon open, net als bibliotheken, indoor speeltuinen, bioscopen etc etc. Krijgen die ook allemaal hun eigen Bokt-topic? 8)7

Overigens werden er bij ons in de kerk al weken geen handen meer geschud etc. Deelname aan de collecte werd aangemoedigd via de collecte app (die we al veel langer hebben) te doen. Kwetsbare ouderen werd afgeraden te komen. En bij het kerk binnen én buiten gaan werden handen gewassen. Dat gebeurde al lang voor de oproep van Rutte vorige week donderdag. En niet alleen bij ons, bijna alle kerken gingen zeer serieus om met het virus toen ze nog wel open waren. Sommige dingen die hier door niet-gelovigen worden gezegd zijn dus echt compleet onzin en soms zelfs kwetsend.

Ik hoop dat de ellende van dit virus snel achter de rug is en we ondertussen vooral (digitaal!) verbonden mogen blijven met elkaar.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:16

Onze kerk is morgen ook open. Ik snap het niet. Ze blijven open omdat ze onder de 100 mensen blijven. Nee lekker, dan zijn er 80 mensen die risico lopen.
Wij gaan in elk geval niet. God heeft ons ook gezond verstand gegeven.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:21

Zelda_Link schreef:
Ja hoor, er is één kerk gevonden die niet sluit en hij krijgt gelijk zijn eigen bokt topic...
Krijgen alle kroegen die niet sluiten dat ook? Of gaan we weer eens alleen over gelovigen zeuren en alles over één kam scheren, terwijl als die hetzelfde andersom zouden doen ze worden weggezet als 'extremist'?

Mijn kerk is morgen ook dicht. Net als elke kerk hier in de wijde omgeving (en dat zijn er nog flink wat). Ik kan geen kerk in de hele omgeving vinden die morgen open is, van geen één stroming. Maar elke kroeg is hier nog gewoon open, net als bibliotheken, indoor speeltuinen, bioscopen etc etc. Krijgen die ook allemaal hun eigen Bokt-topic? 8)7

Overigens werden er bij ons in de kerk al weken geen handen meer geschud etc. Deelname aan de collecte werd aangemoedigd via de collecte app (die we al veel langer hebben) te doen. Kwetsbare ouderen werd afgeraden te komen. En bij het kerk binnen én buiten gaan werden handen gewassen. Dat gebeurde al lang voor de oproep van Rutte vorige week donderdag. En niet alleen bij ons, bijna alle kerken gingen zeer serieus om met het virus toen ze nog wel open waren. Sommige dingen die hier door niet-gelovigen worden gezegd zijn dus echt compleet onzin en soms zelfs kwetsend.

Ik hoop dat de ellende van dit virus snel achter de rug is en we ondertussen vooral (digitaal!) verbonden mogen blijven met elkaar.


Precies dit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:54

In een aantal gemeenten hier hebben ze het in drie diensten verdeeld.
Dus in de ochtend mogen mensen die een achternaam hebben beginnende met een A tot de I, dan in de middag met een achternaam van I tot S en in de avond van S tot Z.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 02:05

Ik mis weer eens Christelijk gedrag bij een deel van de Christenen.

mika11

Berichten: 11125
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 02:22

Gisteren op radio 1 was ook een interview met bezoekers van een moskee, waar toch het vrijdagmiddag gebed was geweest met enkele honderden mannen.
Sommige moskeeën hadden het advies opgevolgd om het vrijdagmiddag gebed niet zo door te laten gaan.
Maar andere moskeeën hadden daar geen boodschap aan, daar lachen ze om het corona virus en houden ze gewoon hun vrijdagmiddag gebed.

En dat kan dus ook, omdat er alleen een advies gegeven is.
Het is nog niet zo ver dat het ook echt niet mag, pas als het zover komt stoppen die moskeeën met het vrijdagmiddag gebed.

Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:18

Zelda_Link schreef:
Ja hoor, er is één kerk gevonden die niet sluit en hij krijgt gelijk zijn eigen bokt topic...
Krijgen alle kroegen die niet sluiten dat ook? Of gaan we weer eens alleen over gelovigen zeuren en alles over één kam scheren, terwijl als die hetzelfde andersom zouden doen ze worden weggezet als 'extremist'?

Mijn kerk is morgen ook dicht. Net als elke kerk hier in de wijde omgeving (en dat zijn er nog flink wat). Ik kan geen kerk in de hele omgeving vinden die morgen open is, van geen één stroming. Maar elke kroeg is hier nog gewoon open, net als bibliotheken, indoor speeltuinen, bioscopen etc etc. Krijgen die ook allemaal hun eigen Bokt-topic? 8)7

Overigens werden er bij ons in de kerk al weken geen handen meer geschud etc. Deelname aan de collecte werd aangemoedigd via de collecte app (die we al veel langer hebben) te doen. Kwetsbare ouderen werd afgeraden te komen. En bij het kerk binnen én buiten gaan werden handen gewassen. Dat gebeurde al lang voor de oproep van Rutte vorige week donderdag. En niet alleen bij ons, bijna alle kerken gingen zeer serieus om met het virus toen ze nog wel open waren. Sommige dingen die hier door niet-gelovigen worden gezegd zijn dus echt compleet onzin en soms zelfs kwetsend.

Ik hoop dat de ellende van dit virus snel achter de rug is en we ondertussen vooral (digitaal!) verbonden mogen blijven met elkaar.


Ik kan me alleen maar bij je aansluiten. Lekker makkelijk om er 1 berichtje tussenuit te pikken en ‘de christenen’ erop te veroordelen. Onze kerk is ook gewoon dicht en er werden al weken geen handen meer geschud.

Dus inderdaad... nog een Corona topic? Ook nog wat topics openen voor mensen die gewoon hun verjaardag vieren of mensen die afgelopen weken ondanks dat er een ziekte was op vakantie zijn gegaan of terug gekomen zijn van vakantie? Of mensen die nog ergens naartoe zijn geweest terwijl het niet noodzakelijk was? Volgens mij weten we allemaal inmiddels wel dat het verstandig is om thuis te blijven daar hebben we geen bokt topic voor nodig. Dat er in elke groep mensen zijn die dat niet doen daar ontkom je (nog) niet aan maar die denigrerende toon & suggestieve titel die je nu naar een hele groep doet is niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-03-20 08:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:26

Bij ons in het dorp heeft een gemeentelid van een kerk het virus.
Daar zijn de diensten gestopt.
Wel online kan je wat volgen.


Hoe het zit in de andere kerken weet ik niet.

Anoniem

Re: Geen Corona in de kerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 08:58

Staphorst heeft het ook aangepast, Max 100 man.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:50

Boras schreef:
Ik mis weer eens Christelijk gedrag bij een deel van de Christenen.


Zeg dat wel ja. Gelukkig zijn de meesten toch uiteindelijk verstandig. Maar sommigen tja.
Ik ben zelf niet gelovig maar ik vind het streamen een mooie oplossimg voor degenen die wel gelovig zijn en daar in deze moeilijke tijden steun uit halen.