Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:49

Veelzeggende reactie, Dinopino...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:47

De pandemie bestrijden, vooruitkijken, het land opbouwen. Drie zaken waar Trump zich totaal niet mee bezig heeft gehouden. Ik zou althans graag eens willen horen wat Trump in de vier jaar dat hij het Witte Huis bezet heeft gehouden voor constructiefs heeft bereikt.

Biden en zijn regering houden zich afzijdig van het impeachmentgebeuren ten eerste omdat dat hun taak niet is en ten tweede omdat ze wel wat beters te doen hebben, namelijk puinruimen na vier jaar Trump, de pandemie bestrijden, vooruitkijken en het land opbouwen. Of dat allemaal gaat lukken is een tweede, maar er zit godzijdank niet langer een president die vooral met zichzelf bezig is, omringd door een regering van ja-knikkers.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:03

Ik denk ook dat werkelijk niemand van de Democraten zin heeft om nog maar 1 seconde aandacht te besteden aan die vreselijke blaaskaak van een Trump. Maar dat ze (terecht!) de plicht voelen om hem niet weg te laten komen met zijn acties van het ophitsen van het volk tegen de eigen regering.

Dit is JUIST voor de toekomst, dat er een duidelijk signaal uitgaat dat dit NIET getolereerd wordt.
Dat die engerd niet nogmaals in zo'n machtspositie terecht kan komen.
En dat enge types met soortgelijke plannen ook goed te zien krijgen dat dit soort wangedrag niet getolereerd wordt.

Als je dit nu laat gaan dan is dat alleen maar een aanmoediging voor allerlei duistere machtsbeluste types.... krijg je nog vreselijk veel gezeik mee in de toekomst. Dus het is wel degelijk ontzettend belangrijk :j

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:48

Helaas, de republikeinen blijven in overgrote meederheid achter Trump staan. Het maakt ze blijkbaar helemaal niets uit,wat er gebeurt is. Daarmee staat Trump blijkbaar boven de wet en boven de grondwettelijke eed die bij een president hoort.

Men verschuilt zich nog steeds achter de stelling, dat je president niet kan aanpakken, nadat deze niet langer president is. Met deze stelling voorkom je ook dat je een principiele uitspraak moet doen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:14


Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:14

Ik vind het lastig te begrijpen dat je zo je partij aanhangt en daardoor niet de actie(s) van Trump veroordeelt.

Heb je dan überhaupt een moreel kompas?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:01

De Republikeinse Partij zit momenteel volledig klem. Het grote probleem is dat de meerderheid van de senatoren alleen maar bang is voor zijn eigen hachje, ofwel verlies van de eigen senaatszetel bij de eerstvolgende verkiezingen. Dit is des te beschamender omdat de verdediging van Trump in het impeachmentproces een lachertje is en het bewijs, met name het beeldmateriaal van de aanklagers, pijnlijk overtuigend. Wat gaat er door iemand als Mike Pence heen als hij moet kijken naar de beelden in het Capitool waaruit blijkt dat hij ternauwernood uit de klauwen van een lynch mob is gebleven?
De Republikeinen laten zich momenteel van hun slechtste kant zien door zich uit pure lafheid te laten gijzelen en in een hoek te laten drukken, niet zozeer door angst voor Trump als wel door angst voor het oordeel van hun eigen achterban - althans een deel daarvan.
Dat lijkt me weinig hoopgevend voor de toekomst van de partij. Dat er blijkbaar aan een alternatief wordt gewerkt, is een teken aan de wand.

Aan de andere kant is het de vraag hoe veel succes een centrum-rechts alternatief voor de Republikeinse Partij kan hebben in het huidige door polarisatie verscheurde Amerika. Daar is naast een hoop momentum ook steun voor nodig van prominente Amerikanen zoals oud-presidenten, celebrities, mediapersoonlijkheden en CEO's van grote bedrijven. Plus een enorm financieel reservoir. En last but not least, een charismatisch politiek leider. Maar wie weet.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:19

De stekker er uit trekken en wat nieuws beginnen....kan me best voorstellen dat dat voor anti-Trumpers de enige route lijkt als het op deze manier moet. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, wie weet is dit wel een goede stap als er een partij bij komt :)

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:04

Karl66 schreef:
Echt de democraten rollen over de grond van het lachen, omdat de republikeinen er zo'n puinzooi van maken.


Ik ken echt niemand die lacht. Misschien is het leuk van buitenaf, maar een aantal van de Democraten zijn op het nippertje ontsnapt aan een mogelijke moordaanslag, en zien hoe ze leven in een wereld waar de Republikeinen het werkelijk, fundamenteel, niet echt erg vinden dat het zo gelopen is.
En een boel betrokken Amerikanen zijn alleen maar heel verdrietig over wat een deel van hun land is geworden, en hoe lang de weg terug naar een soort van rechtsorde gaat zijn.

De puinzooi heeft al zoveel levens gekost - er zijn bij de aanslag mensen omgekomen, er zijn honderdduizenden Amerikanen gestorven in de pandemie waar toch echt veel voorkomen had kunnen worden, er sterven met regelmaat mensen door politiegeweld...

Niemand daarvan lacht, hooguit uit wanhoop. Wat voor jou een leuke show is, is voor anderen namelijk echt, met rechtstreekse en verregaande gevolgen op hun leven.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:18

Volgens mij mis je de pointe want hij bedoelt ermee dat de democraten blij zijn dat de republikeinen zich hiermee zo in de vingers snijden.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:52

mysa schreef:
Volgens mij mis je de pointe want hij bedoelt ermee dat de democraten blij zijn dat de republikeinen zich hiermee zo in de vingers snijden.


Maar de democraten zijn helemaal niet blij. Ten eerste dus niet omdat ze zojuist een aanval hebben meegemaakt en dat best wel eh, onveilig voelt.
En ten tweede omdat het helemaal niet leuk is om te zien hoe anderen minachting tonen voor iets wat je belangrijk acht, zoals een democratie en rechtstaat.

Waar de Republikeinen de impeachment blijkbaar vooral als partij-issue willen zien, strijden een boel Democraten omdat de democratie zelf is aangevallen.

Het is geen comedy en het is geen spelletje en het is niet leuk of grappig. (En doen alsof Democraten het juist heel leuk vinden voor eigen politiek gewin doet echt afbreuk aan de emoties en betrokkenheid die er is.)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:11

Ik snap het, de democraten zittend huilend in de congresbankjes, omdat de republikeinen zo dom zijn om de macht voor de komende jaren vrijwillig aan de democraten over te dragen...

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:31

Karl66 schreef:
Ik snap het, de democraten zittend huilend in de congresbankjes, omdat de republikeinen zo dom zijn om de macht voor de komende jaren vrijwillig aan de democraten over te dragen...

Ten eerste denk ik dat ze vooral nogal aan het bekomen zijn van een daadwerkelijke aanslag op het Capitool (mij lijkt er echt niets grappigs aan om dat mee te maken.)

En daarnaast kun je een hoger doel hebben dan je eigen macht. Dat gaat Trump nooit begrijpen en zijn volgers ook niet, maar sommigen willen zijn er niet hoofdzakelijk voor hun eigen politieke gewin maar vinden het bestaan van de democratie als instituut en de rechtstaat als instituut belangrijk op zichzelf.

Plus, er is dus niet per se een gegarandeerd politiek gewin. Impeachment is een belangrijke stap (zoals best wel vaak gezegd is) om vergelijkbare dingen te voorkomen. Republikeinen die tegen impeachment zijn, en de procedures belachelijk maken, en erover liegen op tv, zijn niet 'leuk' of grappig of gunstig - het zijn politici met netwerken die een volgende keer gewoon weer zullen toelaten dat er geprobeerd wordt om de democratie te saboteren. Daar zou ik echt niet om lachen. Ik kan er niks grappigs aan ontdekken eigenlijk.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:13

Republikeinen die tegen impeachment zijn, en de procedures belachelijk maken, en erover liegen op tv, zijn niet 'leuk' of grappig of gunstig - het zijn politici met netwerken die een volgende keer gewoon weer zullen toelaten dat er geprobeerd wordt om de democratie te saboteren. Daar zou ik echt niet om lachen. Ik kan er niks grappigs aan ontdekken eigenlijk.

Het is een bloed serieuze zaak.Veel van de senatoren zitten er vooral voor hun eigen gewin. Hun eigen belang en het belang van een groep (groepje) die men vertegenwoordigt. Men neemt gewoon niet het risico, dat men wordt uitgestoten als blijkt dat Trump de macht houdt bij de Republikeinse partij.

Het staatsbelang ( de democratie) interesseert ze echt niet ene jota.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:01

En het geldt natuurlijk net zo hard voor democratische senatoren dat ze voor hun eigen gewin zitten. Dat is niet iets specifiek republikeins. En die senatoren zijn echt wel blij dat de republikeinen hun eigen macht en invloed aan het slopen zijn. Dat ze daarnaast over van alles en nog wat verdrietig zijn of dat ze ook nog wat hogere idealen hebben verandert daar niks aan en slaat nogal als een tang op een varken, als het er om gaat dat de democraten blij zijn dat de republikeinen de hele impeachment verschrikkelijk dom aanpakken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:36

Dom inderdaad, maar geen reden voor de Democraten om in hun vuistje te lachen.
Want degene die hiervan profiteert, is Trump, die door de lafheid van de meerderheid van de Republikeinse senatoren in 2024 opnieuw een gooi kan doen naar het presidentschap. En het is maar de vraag of de Democraten in de komende vier jaar het land weer op de rit krijgen. Mocht dat tegenvallen, dan staat de oranje bullebak natuurlijk direct klaar om de stemmen van de ontevreden Amerikanen weer naar zich toe te trekken. Zodat hij alsnog de Trump-dynastie kan stichten die hij voor ogen heeft: Amerika als persoonlijk familiebezit.

Dus ik weet niet of de Democraten zo blij zijn met het beschamende optreden van de Republikeinse Partij in het impeachmentproces. Want het lijkt me niet dat ze zitten te wachten op een Trump langs de zijlijn die bij elke tegenvaller schreeuwt dat hij in 2024 America opnieuw Great gaat maken en de schande van de gestolen verkiezingen definitief gaat vereffenen..zeker niet met de wetenschap dat de GOP hem daarin geen strobreed in de weg zal zitten - integendeel.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:37

Ik denk dat ze vooral hopen dat de Republikeinen zichzelf kapot aan het maken zijn door een gebrek aan moreel fatsoen, maar de nog engere optie is dat er daadwerkelijk heel veel aanhangers blijven voor dit soort gedachtengoed.

Al met al lijkt me dat de democraten nog liever willen dat dit soort gehersenspoeld volk helemaal niet binnen de muren van het Capitool rondwandelt... met de mogelijkheid dat het er nog meer gaan worden ook...

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:38

De aanpak van Trump ( via civiel rechterlijke weg ) gaat echt wel komen.

Ik denk persoonlijk dat de democraten, iets meer op hebben met de feitelijke democratie van de VS dan de republikeinen op dit ogenblik.

Bovendien wanneer de republikeinen impeachment blokkeren, blijft er inderdaad altijd de mogelijkheid dat er weer een herhaling komt.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 13-02-21 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:40

Ik vraag me wel af of de Republikeinen ook zo hard zouden stemmen, als er geen slinkse uitweggetjes zijn voor ze om zich achter te verschuilen. Door er de draai aan te geven dat je een "burger" niet kan impeachen hoeven ze zich niet uit te spreken over waar het echt om gaat....

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:44

Askja schreef:
Dom inderdaad, maar geen reden voor de Democraten om in hun vuistje te lachen.
Want degene die hiervan profiteert, is Trump, die door de lafheid van de meerderheid van de Republikeinse senatoren in 2024 opnieuw een gooi kan doen naar het presidentschap. En het is maar de vraag of de Democraten in de komende vier jaar het land weer op de rit krijgen. Mocht dat tegenvallen, dan staat de oranje bullebak natuurlijk direct klaar om de stemmen van de ontevreden Amerikanen weer naar zich toe te trekken. Zodat hij alsnog de Trump-dynastie kan stichten die hij voor ogen heeft: Amerika als persoonlijk familiebezit.

Dus ik weet niet of de Democraten zo blij zijn met het beschamende optreden van de Republikeinse Partij in het impeachmentproces. Want het lijkt me niet dat ze zitten te wachten op een Trump langs de zijlijn die bij elke tegenvaller schreeuwt dat hij in 2024 America opnieuw Great gaat maken en de schande van de gestolen verkiezingen definitief gaat vereffenen..zeker niet met de wetenschap dat de GOP hem daarin geen strobreed in de weg zal zitten - integendeel.


Trump krijgt een meerderheid van de republikeinse stemmers achter zich. Maar dat is niet genoeg, hij heeft de zwevende kiezers nodig en die gaan na 6 januari echt niet meer op Trump stemmen. De groep die hem nog wel een kans wilde geven was vorig jaar al te klein om hem president te maken en die is alleen maar kleiner geworden. Trump wordt geen president meer. Maar wat hij nog wel kan en wat hij ook doet is de republikeinse partij gijzelen. Hij is degene die kan bepalen wie er door de republikeinse kiezers op het stembiljet gezet gaan worden en hij zorgt ervoor dat dat alleen nog maar Trump getrouwen zijn. En daardoor gaan gekken als Greene een steeds grotere rol binnen de partij krijgen, met als gevolg een partij die marginaliseert.

Wil je daar als democraten van verliezen, dan moet je er de komende vier jaar een nog grotere puinhoop van maken dan Trump de afgelopen vier jaar gedaan heeft.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:37

Ik zou het niet zo stellig durven te zeggen Karl. Vier jaar is lang, het is de vraag of die zwevende kiezers hem 6 januari dan aanrekenen of dat ze het grotendeels zijn ‘vergeten’. Ik weet niet of het waarschijnlijk is hoor, maar ik zou het op voorhand niet aan de kant durven schuiven. (Maar ik hoop wel dat je gelijk hebt!)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:57

Hij heeft als zittend president de verkiezingen verloren, iets wat bijna onmogelijk is in de VS. Sinds die tijd heeft hij heel veel goodwill verloren en daar bovenop is hij zijn belangrijkste communicatiemiddel, Twitter, kwijt geraakt. En dat laatste is echt belangrijk, zijn Twitterberichten zorgden ervoor dat Trump en zijn mening dominant in het nieuws bleven. Nu zonder Twitter is hij verdwenen.

Er is op dit moment niks wat in zijn voordeel spreekt. Ja kiezers hebben een kort geheugen als het om misstappen gaat. Maar dan praat over het algemeen niet over misstappen tegen diezelfde kiezers. Hij zal altijd aantrekkingskracht blijven houden op een groot deel van de republikeinse aanhang, maar de republikeinen zijn al een minderheid t.ov. de democraten en zonder een flink deel van de zwevende kiezers gaat hij het gewoon niet redden. Vergis je ook niet, 56% van de Amerikanen is voorstander van impeachment, dat betekent dat maar 44% tegen is, een verschil van 12 procentpunt en dat is echt gigantisch. Zelfs als je corrigeert voor de vijf procent die Trump krijgt en die we niet in de cijfers terugzien, dan is nog steeds een grote meerderheid voor impeachment.

De democraten moeten er echt een gigantische puinhoop van maken, voordat de Trumpisten kans krijgen om de macht weer naar zich toe te trekken. Over vier jaar zijn er weer congresverkiezingen en de Amerikaanse kiezers hebben van nature de neiging om de macht tussen de president en het congres te verdelen, wat nu een voordeel voor de republikeinen zou moeten zijn. Maar laat ze eerst maar eens zien dat ze daar een zetelvoordeel uit kunnen halen. Daar heb ik al mijn twijfels over, dus laat staan over een herverkiezing van Trump.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:57

Eerst maar eens de getuigenverhoren onder ede.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:23

Karl66 schreef:
Hij heeft als zittend president de verkiezingen verloren, iets wat bijna onmogelijk is in de VS. Sinds die tijd heeft hij heel veel goodwill verloren en daar bovenop is hij zijn belangrijkste communicatiemiddel, Twitter, kwijt geraakt. En dat laatste is echt belangrijk, zijn Twitterberichten zorgden ervoor dat Trump en zijn mening dominant in het nieuws bleven. Nu zonder Twitter is hij verdwenen.

Er is op dit moment niks wat in zijn voordeel spreekt. Ja kiezers hebben een kort geheugen als het om misstappen gaat. Maar dan praat over het algemeen niet over misstappen tegen diezelfde kiezers. Hij zal altijd aantrekkingskracht blijven houden op een groot deel van de republikeinse aanhang, maar de republikeinen zijn al een minderheid t.ov. de democraten en zonder een flink deel van de zwevende kiezers gaat hij het gewoon niet redden. Vergis je ook niet, 56% van de Amerikanen is voorstander van impeachment, dat betekent dat maar 44% tegen is, een verschil van 12 procentpunt en dat is echt gigantisch. Zelfs als je corrigeert voor de vijf procent die Trump krijgt en die we niet in de cijfers terugzien, dan is nog steeds een grote meerderheid voor impeachment.

De democraten moeten er echt een gigantische puinhoop van maken, voordat de Trumpisten kans krijgen om de macht weer naar zich toe te trekken. Over vier jaar zijn er weer congresverkiezingen en de Amerikaanse kiezers hebben van nature de neiging om de macht tussen de president en het congres te verdelen, wat nu een voordeel voor de republikeinen zou moeten zijn. Maar laat ze eerst maar eens zien dat ze daar een zetelvoordeel uit kunnen halen. Daar heb ik al mijn twijfels over, dus laat staan over een herverkiezing van Trump.


Oh zeker, ik hoop echt dat je gelijk hebt en rationeel gezien lijkt het daar ook op. Maar we hebben gekke dingen zien gebeuren daar, dus vandaar mijn reactie.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:16

Getuigenverhoor gaat niet door.