Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 58 [ 1432 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 58  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

 
Profiel   

Naar aan leiding van een aantal opmerkingen , op bokt en allerlei andere sociale media ben ik heel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en reageren.
Want er is bij al die mensen één gemene deler, ze komen nooit met duidelijke antwoorden en kaatsen de bal altijd terug. Dus vraag ik me wel eens af wat ze op discussie forums doen wanneer ze niet willen discussiëren . Ik vraag me werkelijk af hoe je als weldenkend mens in de ban van allerlei groeperingen kunt komen en daar vaak achteraan loopt, het verdedigd , het uitdraagt zonder het uit te kunnen leggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:40 



 
Profiel   

Niet weldenkend zijn. :D

Jij zegt “een weldenkend mens”. Maar dat zijn ze dus niet.

De allermooiste vind ik de theorie van de platte aarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:42 



 
Profiel   

Dat vraag ik me ook al jaren af Bigone, Vooral de flat earthers kan ik echt niet begrijpen, Hoe kan je zo iets geloven, Alle planeten in ons stelsel zijn rond, Maar niet de aarde, die is een special snowflake en is plat, Veeg mij maar op :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:44 



 
Profiel   

rien10 schreef
Niet weldenkend zijn. :D

Jij zegt “een weldenkend mens”. Maar dat zijn ze dus niet.

De akker mooiste vind ik de theorie van de platte aarde.

Haha mooie reactie.

TS, ik deel jouw verbazing. Ik snap er werkelijk niets van en ik vind het ook heel interessant hoe deze mensen denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:44 



 
Profiel   

Tja, ik vind datzelfde van mensen die in een God geloven (om het even welke). Om die nou allemaal niet weldekend te noemen gaat natuurlijk te ver en bovendien vinden ze het omgekeerde van ons ongelovigen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:45 



 
Profiel   

Interessant topic, ik ga zeker volgen.
Wat mij opvalt is wel dat dat soort types ook vaak maar in de rondte schreeuwen en ook vaak werken met capslock en veel uitroeptekens.
En ik denk serieus dat rien10 een punt heeft. Ze kijken vaak niet verder dan hun neus lang is of hun eigen straatje. Ze missen het grotere plaatje op een of andere manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:50 



 
Profiel   

Nou in God geloven vind ik wat anders dan de poppenkast van een kerk genootschap er omheen. Je moet dit aan, je mag dat niet dragen. Op bepaalde dagen moet je voorgeschreven dingen doen (of laten). Eet niet dit. Maar wel dat, maar niet in combinatie met zus. En zeker niet met zo. Wel hoed op. Geen hoed op. Pfff dood vermoeiend.


Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-05-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:50 



 

Ik heb helaas een kant van de familie die in al die onzin geloven... dat ene vliegtuig wat verdween voor de NH19 is in een ruimteschip opgezogen, dolfijnen hebben een olievlek in de oceaan opgeruimd en die schietpartij in die tram een jaar geleden is ook weer door de overheid georganiseerd. Ze gaan 's zomers op graancirkelreis, en uiteraard zijn al mijn nichtjes niet gevaccineerd.

Mijn god, wat kan je je daaraan ergeren. Volgens mij geloven ze nog net niet in de platte aarde, maar het scheelt niet veel. En dan wordt er ook heel uit de hoogte gedaan wanneer er op verjaardagen zo'n onderwerp wordt aangesneden alsof zij dan verlicht zijn en de échte waarheid kennen, en wij dan een beetje zielig als schaapjes nog "de kudde" volgen. Nou echt hoor. Het lijkt wel een sekte.

Het zit me wat hoog. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:51 



 
Profiel   

OMG. Echt? Arme jij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 14:52 



 
Profiel   

Ik heb enkele mensen in mijn familie die direct in voor zeer bijzondere dingen geloven (binnen buiten de kerk). Er was ook een keer een bokt topic over datzelfde soort ‚geloof‘ en daar ben ik een soort van uit gevraagd de deur te verlaten aangezien het toch overduidelijk waar is.
Ik zie ook niet in waarom geloven in een god anders is dan geloven dat een onder een ladder doorlopen ongeluk brengt.
Sommige zaken gaan inderdaad in „the bizar“ zoals hollow earth, maar ja, het geloven dat dino‘s door god verstopt zijn om ons in de war te maken is alweer door een vrij grote groep geaccepteerd. De lijn is flinterdun.

Ik erger me er totaal niet meer aan zolang er geen mensen mee gekwetst worden (want dat heb ik helaas wel ge vaak gezien). Als men de mening gewoon voor zichzelf als waarheid houdt: Ieder zijn hobby :D


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-05-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:01 



 
Profiel   

Met weldenkend bedoel ik dat je een gezonde kijk op de wereld hebt en toch op een gegeven ogenblik omslaat , je laat gaan in allerlei theorien die je zelf waarschijnlijk niet snapt maar wel verspreid als zijnde waarheid , dat je op dat moment imo niet zo denkend bent is voor mij duidelijk.
Er word van allerlei mensen bewijzen gevraagd waarom iets is zoals het is en andersom mag ik dat dus ook vragen en dan krijg je geen antwoord maar weer een ander verhaal.
Begrijp me goed, iedereen mag geloven in dat wat voor hem belangrijk is maar hoe kun je geloven in zaken die omgeven zijn door theorieën en niet door bewijzen. Sizzle , niet alles hoeft verklaarbaar te zijn, Geloof is niet te verklaren imo zolang ze er niets kwaads mee doen , prima anders is het geen geloof meer .Maar bvb zendmasten in brand steken, blenders geven aan zwangere vrouwen zodat ze zich niet laten vaccineren, schreeuwen dat kinderen doodgaan aan vaccins Dan ga je veel te ver wat mij betreft

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:02 



 
Profiel   

Zie edit boven: iemand kwaad doen omwille van een mening/geloof is per definitie gewoon verkeerd lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:04 



 
Profiel   

Dat zeker , sowieso iemand kwaad doen op welke manier dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:06 



 
Profiel   

Blenders geven aan zwangere vrouwen? %) you lost me. Or: I lost you. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:08 



 
Profiel   

rien10 schreef
Niet weldenkend zijn. :D

Jij zegt “een weldenkend mens”. Maar dat zijn ze dus niet.

De allermooiste vind ik de theorie van de platte aarde.

Heb je misschien de netflix docu "Beyond the curve" gezien? Gaat precies hierover.
Het is echt een heel interessante blik op wat nogal makkelijk weg te zetten is als een stel gekkies. Er zegt ook iemand (een astronoom): dit zijn mensen die de wetenschap in de steek heeft gelaten, en dat is echt zonde. Dit hadden namelijk in veel gevallen echt goede onderzoekers kunnen zijn, ze kunnen goed artikelen lezen, overtuigen etc, maar ze zijn geridiculiseerd en daardoor juist gesterkt in hun overtuiging.
Anyway, zeker kijken, erg verhelderend. Hij duurt 1,5u geloof ik dus dat is ook goed te doen als je vanavond niks te doen hebt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:28 



 
Profiel   

Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met je persoonlijkheid, met hoe je brein functioneert.
Ik denk dat er, net zoals er mensen zijn die gevoelig zijn voor verslavingen, ook mensen zijn die gevoelig zijn voor complotdenken. En dat dat losstaat van je intelligentie.
Wel lijkt het me dat je als 'potentieel complotdenker' een dusdanig vermogen tot zelfreflectie kunt ontwikkelen dat je neigingen tot complotdenken bij jezelf kunt leren herkennen en jezelf vervolgens 'tot de orde kunt roepen'. Het is dus m.i. deels ook echt wel een bewuste keuze om je erin te verliezen.
Hiermee zeg ik overigens niet dat mensen die gevoelig zijn voor complotdenken naar mijn idee niet sporen, ze zijn niet psychotisch ofzo (in dag geval gaat het complotdenken en het vervormd waarnemen van de werkelijkheid wel een stapje verder, zodanig dat iemand echt de greep op de werkelijkheid kwijtraakt), maar wel dat het per persoon verschilt hoe gevoelig je ervoor bent. Social media/internet helpen natuurlijk ook mee, binnen een paar klikken kun je de meest bizarre complottheorieën plus aanhangers vinden.

Verontrustend vind ik het daarbij dat een toenemend aantal mensen, al dan niet onder invloed van complotdenkers, de wetenschap lijkt af te wijzen en de voorkeur geeft aan alternatieve verklaringen voor bepaalde ontwikkelingen/fenomenen, waarbij een feitelijke onderbouwing niet nodig of zelfs onwenselijk (want "wetenschappelijk') wordt gevonden.

Ik zal die documentaire eens gaan bekijken, Magrathea. Klinkt interessant. Hopelijk kan dat ook via youtube want ik heb geen Netflix.


Laatst bijgewerkt door Askja op 30-05-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:31 



 
Profiel   

Ik snap de zin van zulke documentaires echt.

Maar er naar kijken doe ik niet. Ik kan dat niet opbrengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:33 



 
Profiel   

Mijn grootouders van vaders kant waren voor mij wat dit aangaat hilarisch. Zeer strikt atheistisch maar zo bijgelovig als het maar kan en dat ging vrij ver :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 15:50 



 
Profiel   

Complottheorieën zijn van alle tijden. Alleen hebben ze nu een veel groter bereik. Bovendien hoeft de informatie niet gecheckt te worden, wanneer die door deze of gene online gezet wordt. In tegenstelling tot wat zo denigrerend vaak de mainstream media genoemd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:00 



 
Profiel   

rien10 schreef
Ik snap de zin van zulke documentaires echt.

Maar er naar kijken doe ik niet. Ik kan dat niet opbrengen.

Begrip.

Het heeft echt mijn kijk op de "andersdenkende" medemens verandert :j
En het maakt me ook milder in discussies. Mensen worden niet geboren als complotdenker, ik denk echt dat het grotendeels een gevolg is van geridiculiseerd worden en wel aansluiting vinden bij die complotgroep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:02 



 
Profiel   

Probleem is alleen dat degenen die zo'n theorie aanzwengelen, er vaak een eigen (politieke) agenda op na houden. De trollen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:06 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik vraag me vooral af, hoe zorg je ervoor dat iemand weer af kan stappen van complottheorieën?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:07 



 
Profiel   

Waarom kun je er niet uitstappen?
Genoeg mensen die ook de kerk verlaten ondanks generatie lange indoctrinatie.

De Indiase film: the man who sued God
vond ik wat dat betreft erg goed. Mensen zoeken iets om hoevast aan te hebben, ongeacht of het logisch is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:11 



 
Profiel   

Ik vraag me echt af of de Bokkers waar jij het over hebt niet aan het trollen zijn. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen bestaan die echt zo denken. Of dat hoop ik dan maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:15 



 
Profiel   

Gelezen, en toch vind ik dat spiritualiteit, paranoia en schizofrenie niet op één lijn geplaatst moeten worden. Spiritualiteit is iets compleet anders dan de andere twee, daar zijn pillen voor . Ik heb een aangetrouwde nicht, heel alternatief en spiritueel en helderziend . En hoe nuchter ik ook ben, wat ik heb meegemaakt zelf met haar en mijn paarden is absoluut niet uit te leggen maar wel raak. Ze draagt haar zienswijze en ideeën ook niet uit, dat is iets voor mij en mijn gezin zegt ze. Wanneer haar kinderen de leeftijd hadden om bvb vaccinaties te begrijpen dan legde ze alles uit en liet hen zelf de keus, drie hebben alle vaccins genomen , eentje alleen de BMR en eentje niets. Maar wel doordat ze goede voorlichting hebben gekregen over vaccins. Zo kan het ook dus vandaar dat ik spiritualiteit en alternatief niet direct gelijk stel aan conspiracy.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-20 16:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 58 [ 1432 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 58  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen