Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:41

[quote="Askja"Je zou ook kunnen zeggen: hoe vaker dit soort onzin getoond wordt, hoe meer mensen zelf kunnen vaststellen om wat voor totale crap het gaat.[/quote]

Dat zou je kunnen zeggen, alleen zou het dan niet kloppen. Het is onder andere de herhaling die het aan kracht geeft.

Citaat:
Maar dan moet je uiteraard wel enig vertrouwen hebben in het gezond verstand en beoordelingsvermogen van de gemiddelde Bokker.


Ik heb een aantal mensen diverse conspiracy-hoeken in getrokken zien worden, en uiteindelijk zijn de meeste van ons best kwetsbaar voor de valkuilen. Soms voor de ene, soms voor de andere.
Ik heb op Tweakers in elk geval op zeker moment gezien hoe een aantal gebruikers steeds extremer werd via Alex Jones. Dat is een totale mafklapperwappie (die nu overal vanaf gegooid is) met de meest bizarre standpunten... en bijna allemaal begonnen degenen die er later in terechtkwamen niet vanuit 'wat een goed verhaal, daar wil ik meer over weten' maar juist vanuit een 'haha, wat een hilarische onzin, moet je kijken.'

Maar een paar jaar verder hadden ze een deel van de conspiracies dus opgenomen in hun eigen denken. Niet alles - maar wel een stuk meer dan je aan het begin zou denken.

En er is vaker onderzoek gedaan naar propaganda en manipulatie en radicalisatie. Het heeft ook effect als mensen er aan het begin niet in geloven.

Relaxed: je moet uiteraard niets. Maar je geeft in elk geval een gratis platform aan wappie-onzin, en dat zullen de wappies zelf op zich waarderen. ALs je dat wilt doen moet je het vooral doen. Maar mocht je je zorgen maken over de schadelijke effecten van conspiracy-denken, dan is het een overweging om het niet te doen en ze dat platform niet te bieden.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:41

Relaxed schreef:
Citaat:
Evergreen – WAKE-UP CALL!
Terwijl lamestream verwoede pogingen onderneemt ons te overtuigen van een ongelukkige samenloop van omstandigheden als oorzaak voor het vast lopen van de H3RC, het container vlaggeschip van rederij Evergreen, in het Suezkanaal, rammelt deze lezing van de toevalligheden.
Toevallig komt de naam van deze rederij het meest voor in onderzoeken naar mensen- en drugssmokkel.
Toevallig is de rederij Evergreen eigendom van de Clinton foundation.
Toevallig is Evergreen de deep state alias van Hillary R. Clinton.
Toevallig is de U.S.S. code van Hillary Clinton H3RC.
Toevallig staat het bewuste schip geregistreerd als H3RC.
Toevallig raakt uitgerekend dit schip stuurloos in het Suezkanaal.
Toevallig woedt er een zandstorm waarmee het schip dwars komt te liggen.
Toevallig overspant de lengte van dit schip meer dan de totale breedte van het kanaal.
Toevallig gebeurt dit noodlottig voorval uitgerekend in de belangrijkste scheepvaart verbinding tussen het westen en Azië.
Toevallig komt hierdoor de economische afhankelijkheid ten gevolge van de geopolitiek van de nwo/deep state pijnlijk duidelijk in beeld, nog voor deze geïnstalleerd is.
Toevallig worden multinationals en de beurs het hardst geraakt in deze situatie.
Toevallig maakt het gebeuren ineens voelbaar welke macht over de wereldbevolking de nwo naar zich toetrekt met haar geopolitiek.
Toevallig is de Russische marine nu aanwezig ten noorden van het Suezkanaal.
Toevallig heeft de Russische marine de middellandse zee nu hermetisch afgesloten ter hoogte van Gibraltar.
Toevallig is de Amerikaanse marine aanwezig ten zuiden van het Suezkanaal.
Toevallig zijn beide marines aanwezig langs de gehele kust van Europa en daarmee de havens waar de H3RC naar onderweg was.
Toevallig heerst er op zee een ander recht dan op het vaste land.
Rest mij enkel nog de vraag:
Hoeveel toevalligheden zijn er nodig voor U, om niet meer te geloven in toeval?


Kwam dit tegen op Facebook :')


Toevallig zijn het wel Nederlandse slepers die hem losgetrokken hebben :j :D

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:47

Ja, maar als je even over die naam van dat bedrijf nadenkt, Boskalis... Bos, Kaal, is. Dat is ook duidelijk de nieuwe wereldorde, die het milieu wil slopen en zo nog meer macht over ons krijgen :j

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:59

Elke keer wanneer het over dat schip gaat dan denk ik hier aan

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:00

Zo, weer iemand uit m'n vriendenlijst gepleurd. Ben er echt klaar mee.
Overigens vind ik de 'als je je weerstand op pijl hebt dan krijg je geen corona' aanhangers minstens zo erg.
En ontzettend respectloos. Beetje als 'eigen schuld dat je aangerand wordt als je een rokje aanhebt' types.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:01

Citaat:
en uiteindelijk zijn de meeste van ons best kwetsbaar voor de valkuilen. Soms voor de ene, soms voor de andere.
De meesten van wie kwetsbaar voor wat?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:17

Kinke schreef:
Zo, weer iemand uit m'n vriendenlijst gepleurd. Ben er echt klaar mee.
Overigens vind ik de 'als je je weerstand op pijl hebt dan krijg je geen corona' aanhangers minstens zo erg.
En ontzettend respectloos. Beetje als 'eigen schuld dat je aangerand wordt als je een rokje aanhebt' types.


Jep, heb het mensen over kanker ook al weten zeggen. Dan ben ik echt klaar met je :+

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:28

Karl66 schreef:
Ja, maar als je even over die naam van dat bedrijf nadenkt, Boskalis... Bos, Kaal, is. Dat is ook duidelijk de nieuwe wereldorde, die het milieu wil slopen en zo nog meer macht over ons krijgen :j
En wat dacht je van Boskalis dochter Smit?
Smit -> smeden -> complot smeden. Dat is wel heel toevallig :j.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:33

Kinke schreef:
Zo, weer iemand uit m'n vriendenlijst gepleurd. Ben er echt klaar mee.
Overigens vind ik de 'als je je weerstand op pijl hebt dan krijg je geen corona' aanhangers minstens zo erg.
En ontzettend respectloos. Beetje als 'eigen schuld dat je aangerand wordt als je een rokje aanhebt' types.


Nou, precies dit ja.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:39

Kinke schreef:
Zo, weer iemand uit m'n vriendenlijst gepleurd. Ben er echt klaar mee.
Overigens vind ik de 'als je je weerstand op pijl hebt dan krijg je geen corona' aanhangers minstens zo erg.
En ontzettend respectloos. Beetje als 'eigen schuld dat je aangerand wordt als je een rokje aanhebt' types.


Oh ja :+ En pech dan voor je als je weerstand slecht is door een auto-immuunziekte of leukemie. Of is dat dan ook je eigen schuld :?

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:49

tuurlijk verootjoo, dat snap je toch wel ;)

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:53

verootjoo schreef:
Kinke schreef:
Zo, weer iemand uit m'n vriendenlijst gepleurd. Ben er echt klaar mee.
Overigens vind ik de 'als je je weerstand op pijl hebt dan krijg je geen corona' aanhangers minstens zo erg.
En ontzettend respectloos. Beetje als 'eigen schuld dat je aangerand wordt als je een rokje aanhebt' types.


Oh ja :+ En pech dan voor je als je weerstand slecht is door een auto-immuunziekte of leukemie. Of is dat dan ook je eigen schuld :?


Komt vast omdat je moeder stress had tijdens de geboorte of niet gezond genoeg at! Ik kan ook heel boos worden van dit soort blaming.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:00

En anders is het wel je mentale instelling ofzo. Of verkeerde spirituele energie.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:23

Als je positief denkt, gezond eet en veel in de buitenlucht bent, kan je bijna niet ziek worden en zeker niet doodgaan aan een ziekte.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:28

Nee, doodgaan is sowieso voor zwakkelingen :j

Maar even serieus; gezond leven heeft natuurlijk wel een bewezen positief effect op je immuunsysteem. Maar het is onzin om te stellen dat het je 100% beschermt tegen compleet nieuwe virussen of kanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:26

Ondanks dat dit topic al bijna 2 maanden stil ligt, wilde ik het toch weer even oprakelen voor een wel erg perfect voorbeeld dat zich momenteel afspeelt.

Toen Covid uitbrak meer dan een jaar geleden was het "algemeen geaccepteerd" om aan te nemen dat het virus zich op natuurlijke wijze had ontwikkeld en iedereen die een verband zag met het Wuhan Institute of Virology was slechts een conspiracy theorist. Trump gaf aan aanwijzingen te hebben gezien dat het virus mogelijk wel degelijk uit het laboratorium kwam, maar hij werd daarop met de grond afgebrand:

Afbeelding

En natuurlijk waren er "fact-checks" die duidelijk aangaven dat het allemaal slechts een conspiracy theory was:

Afbeelding

Iedereen die deze conspiracy vol bleef houden werd zonder pardon verwijderd van Twitter (en mogelijk andere social media sites).

De opvattingen beginnen nu echter te veranderen: het begint steeds duidelijker te worden dat er wel degelijk goede mogelijkheden zijn dat het virus uit het laboratorium is ontsnapt. Vorige week gaf Fauci aan dat hij helemaal niet zo zeker meer is:

Afbeelding


En ook politifact moet stapjes terug doen:

Afbeelding


En wat is nog interessanter: de media is nu langzaam aan de geschiedenis aan het herschrijven. Hieronder de aanpassingen die Vox heeft gemaakt:

Afbeelding


Nu is mijn punt niet zozeer waar het virus vandaan komt, dat is momenteel nog onbewezen en mogelijk heeft het laboratorium in Wuhan er daadwerkelijk niets mee te maken (of mogelijk wel). Wat interessanter is is dat je achteraf vreselijk moeilijk kan vaststellen dat iets in een bepaalde tijd in het verleden als conspiracy theorie gezien werd. Straks is er bewijs dat het virus uit het lab komt, maar dat is dan geen bewijs van een conspiracy theorie die bleek te kloppen maar gewoon iets dat "iedereen eigenlijk al wist en daarom telt het niet".

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 11:39

Een complot is geen complot meer zodra het bewezen is, vandaar dat veel complotten decennia bestaan.
Maar er is nog steeds geen bewijs dat het virus uit het lab kwam.
Achteraf vaststellen dat een complot geen complot was lijkt me dus nogal logisch wanneer er overtuigend bewijs is.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:45

Punt is dat, op het moment dat een complottheorie ontstaat, die (nog) niet deugdelijk onderbouwd is. Ik heb destijds de bronnen bij diverse theorieën bekeken en daar vond ik vooral speculaties en uit hun verband gerukte citaten.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:50

Enzino, je laat voor het gemak ook even weg dat de conspiracy theory is dat het coronavirus bewust is gemaakt door dat Chinese lab, en bewust naar buiten gebracht om de menselijke populatie in te dammen.

Stel het ís dadelijk bewezen dat het uit het lab is, dan is die hele conspiracy theory nog niet bewezen omdat die veel verder gaat. Voor hetzelfde geld is het per ongeluk gegaan. Wat natuurlijk niets veranderd aan de maatregelen en regels die getroffen moesten worden.

Overigens vind ik 'Trump dacht toen al aanwijzingen te zien' echt een non-argument. Ten eerste is de beste man allesbehalve een dokter, immunoloog of viroloog, ten tweede heeft hij zo veel leugens en onwaarheden verteld dat zijn woord allesbehalve betrouwbaar is.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:55

Je hebt verschillende niveaus van 'complotdenken'. 1 is dus virus ontsnapt, 2 is tevens dat het virus er gemaakt is. Dus je kunt niet direct iedere 'complotdenker' over 1 kam scheren.
Tevens zal er wel weer wat verzonnen worden om toch de 'complotdenker' te weren of in een kwaad daglicht te stellen, want je ongelijk toegeven is iets wat men ook niet graag doet.

Ik ben geen complotdenker, maar het is best interessant om te volgen hoe 'normale' mensen over 'anders denkenden' denken. En andersom natuurlijk ook.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:57

Nou, ik heb wel gehoord dat het niet ging om het bewust creeren van een virus wat de menselijke populatie zou indammen, maar gewoon omdat ze de overdrachtsnelheid / besmettelijkheid van dat soort virussen wilde testen en daar dan een medicijn tegen wilde hebben voor het geval er daadwerkelijk zo'n uitbraak zou zijn. Want dat Wuhan centre is toch wel een beetje topnotch in die markt dacht ik begrepen te hebben. En in die optiek leek het me niet helemaal achterlijk vreemd bedacht ..

En dus ook niet bewust naar buiten gebracht maar per ongeluk..
Van alle conspiracy theorieen vond ik dit nou niet een heel vreemde..

Want wat je dan nu leest is dat het onderzocht is, en dat het wáárschijnlijk niet in het lab gecreeerd is maar dat ze óók niet heel vrij geweest zijn in het kunnen onderzoeken van de hele toestand (en dat verbaast me dan weer niets, gezien het land.. dat is op zich niet super open en transparant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:03

Imandra, het lab doet onderzoek naar virussen met behulp van "gain-of function" research waar ze letterlijk virussen maken. Dat is hun werk en dat doen ze niet onbewust.

Of het bewust naar buiten is gebracht om de menselijke populatie in te dammen is een specifieke theorie waar jij het nu over hebt maar ik niet. Iedereen die niet aan boord was op de "het komt uit de natuur" boot werd afgeschilderd als een conspiracy theorist. Nu het later minder zeker duidelijk lijkt wordt de geschiedenis herschreven.

De aanval of Trump schrijf ik af als TDS: dit heeft niets met Trump te maken maar met een conspiracy theorie die nu opeens geen conspiracie theory meer is.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:05

Ik heb me trouwens even ingelezen in waarom men denkt/dacht dat het virus natuurlijk is, deze argumenten lijken nog niet ontkracht. Zoals de rest al aangaf is er weinig aanwijzing dat het virus man-made is. Ik heb zelf een artikel van WSJ gepost in het viruswaanzin topic omdat ik wel benieuwd was naar reacties, maar de 'aanwijzingen' die zij geven dat het virus tóch uit een lab zouden komen lijken -in mijn leken-ogen- minder sterk dan de aanwijzingen dat het virus natuurlijk zou zijn.

Zie hier het WSJ artikel:
https://www.wsj.com/articles/intelligen ... _lead_pos3

WSJ schreef:
Three researchers from China’s Wuhan Institute of Virology became sick enough in November 2019 that they sought hospital care, according to a previously undisclosed U.S. intelligence report that could add weight to growing calls for a fuller probe of whether the Covid-19 virus may have escaped from the laboratory.

[knip]

China’s National Health Commission and the WIV didn’t respond to requests for comment. Shi Zhengli, the top bat coronavirus expert at WIV, has said the virus didn’t leak from her laboratories. She told the WHO-led team that traveled to Wuhan earlier this year to investigate the origins of the virus that all staff had tested negative for Covid-19 antibodies and there had been no turnover of staff on the coronavirus team.

Marion Koopmans, a Dutch virologist on that team told NBC News in March that some WIV staff did fall sick in the autumn of 2019, but she attributed that to regular, seasonal sickness.

“There were occasional illnesses because that’s normal. There was nothing that stood out,” she said. “Maybe one or two. It’s certainly not a big, big thing.”



En twee artikelen met uitleg over waarom men denkt dat het natuurlijk is:
https://www.forbes.com/sites/startswith ... wuhan-lab/
https://www.sciencenews.org/article/cor ... sis-nature

Forbes schreef:
Genetically, there are many reasons to think that SARS-CoV-2 occurred naturally.

  • The Wuhan Institute for Virology was studying bat viruses: RaTG13, to be specific. This bat virus is not a direct ancestor of SARS-CoV-2.
  • The first cases of COVID-19 in humans occurred in two places: linked to a wet market near the Wuhan Institute, and in more distant, rural areas where contact between humans and wild animals are common.
  • None of the staff at the Wuhan Institute were infected with SARS-CoV-2; they were PCR/antibody negative, which should be disqualifying for the lab leak hypothesis.
  • And, perhaps most importantly, the idea that SARS-CoV-2 was "perfectly adapted to humans" on first emergence is untrue; this variant appears to be a "generalist" virus.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:07

Cer schreef:
Want wat je dan nu leest is dat het onderzocht is, ...

En het probleem is dat het nauwelijks onafhankelijk onderzocht is, vandaar dat er veel oproepen zijn om het beter te onderzoeken (komende van Fauci, maar ook van overheden).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:10

enzino schreef:
Imandra, het lab doet onderzoek naar virussen met behulp van "gain-of function" research waar ze letterlijk virussen maken. Dat is hun werk en dat doen ze niet onbewust.

Of het bewust naar buiten is gebracht om de menselijke populatie in te dammen is een specifieke theorie waar jij het nu over hebt maar ik niet. Iedereen die niet aan boord was op de "het komt uit de natuur" boot werd afgeschilderd als een conspiracy theorist. Nu het later minder zeker duidelijk lijkt wordt de geschiedenis herschreven.

De aanval of Trump schrijf ik af als TDS: dit heeft niets met Trump te maken maar met een conspiracy theorie die nu opeens geen conspiracie theory meer is.


Vooralsnog is het nog steeds een conspiracy theory. Maar omdat naar buiten is gekomen dat er enkele researchers ziek waren, gaan er stemmen op om het dieper te onderzoeken. Maar dat is vooralsnog geen bewijs vóór de conspiracy theory.

Het punt is dat op 99/100 reacties van 'het komt niet uit de natuur' de vervolgzin kwam dat het bewust was gemaakt en verspreid (want Bill Gates / Soros / China etc etc). Dat jij dat zelf niet vindt prima, maar het merendeel van de reacties was dus wel ietsje verder dan 'het is gemaakt in een lab'.

En jíj zegt dat "Trump gaf aan aanwijzingen te hebben gezien". Mag ik daar dan niet op reageren wbt de betrouwbaarheid van Trump? Lekker makkelijk dan.

Overigens zie ik niet echt dat de media de geschiedenis herschrijft hoor. Sure, ze rapporteren het nieuws wat nu uitkomt, maar ik zie nergens staan 'zie je wel we zeiden altijd al dat het door een lab is gemaakt!'.