Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:17

Nja wat ik er lastig aan vind is dat de WHO onderzoekers hebben aangegeven dat ze niet het gevoel hebben gehad dat ze vrij waren in hun onderzoek.
Als zij al niet overal 'mochten kijken' en dat het enige groepje is wat er geweest is, wat zegt dat dan over de conclusies?

Dat China zegt dat er niks aan de hand is, dat snap ik dan weer wel :+

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:24

Haha ja natuurlijk, maar mijn punt is een beetje dat er nu wordt geroepen dat er wat researchers ziek waren rond die tijd (althans, zo begrijp ik de berichtgeving), terwijl dat wel al bekend was. Dus er zijn niet echt 'nieuwe' aanwijzingen ergens voor, dan lijkt me dat de conclusie ook niet anders is.

En ik vind het helemaal prima om het verder uit te zoeken hoor, zeker, maar vooralsnog is de conclusie dus nog niet anders?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:30

Nou ik zou er wel erg benieuwd naar zijn, maar ik denk, gezien de openheid van het land, dat niemand daar ooit echt achter gaat komen...
Ten eerste..china, en ten tweede, je staat als land dan te boek als de 'veroorzaker' van een verschrikkelijke pandemie. Als je al iets in een doofpot moet stoppen, is het dit wel :+

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:31

Cer schreef:
Nou ik zou er wel erg benieuwd naar zijn, maar ik denk, gezien de openheid van het land, dat niemand daar ooit echt achter gaat komen...
Ten eerste..china, en ten tweede, je staat als land dan te boek als de 'veroorzaker' van een verschrikkelijke pandemie. Als je al iets in een doofpot moet stoppen, is het dit wel :+


Moest ik ook al denken , maar alsnog als het in Duitsland was ontstaan waren ze er ook open over geweest. Virussen ontstaan nu eenmaal.... snap de geheimzinnigheid ook niet helemaal , alsof ik nu een hekel heb aan China. Waar mensen zijn worden fouten gemaakt , alleen China geeft daar niet graag aan toe lijkt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:35

IMANDRA schreef:
Vooralsnog is het nog steeds een conspiracy theory. Maar omdat naar buiten is gekomen dat er enkele researchers ziek waren, gaan er stemmen op om het dieper te onderzoeken. Maar dat is vooralsnog geen bewijs vóór de conspiracy theory.

Het lijkt er op dat wij het eens zijn: een conspiracy theorie kan wel degelijk kloppen achteraf (waardoor het vanaf dan natuurlijk geen theorie meer is). Mijn post ging vooral daar over omdat er eerder in dit topic mensen waren die graag voorbeelden wilde weten daarvan en nu komt dit in de actualiteiten opduiken inclusief bewijzen waarom het achteraf altijd lastig bepalen is of er in het verleden conspiracy theorieën waren die ooit juist bleken te zijn.

IMANDRA schreef:
Overigens zie ik niet echt dat de media de geschiedenis herschrijft hoor. Sure, ze rapporteren het nieuws wat nu uitkomt, maar ik zie nergens staan 'zie je wel we zeiden altijd al dat het door een lab is gemaakt!'.

Je ziet de screenprint toch hoe Vox een oud artikel aan het herschrijven is? Twijfel je aan de bron of aan de conclusie?


IMANDRA schreef:
Haha ja natuurlijk, maar mijn punt is een beetje dat er nu wordt geroepen dat er wat researchers ziek waren rond die tijd (althans, zo begrijp ik de berichtgeving), terwijl dat wel al bekend was. Dus er zijn niet echt 'nieuwe' aanwijzingen ergens voor, dan lijkt me dat de conclusie ook niet anders is.

En ik vind het helemaal prima om het verder uit te zoeken hoor, zeker, maar vooralsnog is de conclusie dus nog niet anders?

Het probleem was dat het een jaar geleden een conspiracy theorie was, en daarom werd er nooit serieus kritisch onderzoek naar gedaan. Nu is het opeens geen conspiracy theorie meer en wordt het tijd om kritische vragen te stellen (en antwoorden te eisen).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 12:38

Er speelt wat meer natuurlijk, de schade is immens dus China zit niet op aanklachten te wachten. Los daarvan, het zou de mensheid sieren Made in China te vermijden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:43

Ondanks dat China het inderdaad nooit toe zal geven, zal een logisch gevolg wel zijn dat "gain-of-function" onderzoek nergens meer mag gebeuren (die discussie is al gestart ondanks dat er nog geen bewijzen zijn voor de theorie). Plus een gedegen kritisch onderzoek naar de veiligheidsclassificaties van onderzoeksfaciliteiten en wat met welke classificatie wat mag gebeuren lijkt me erg zinnig.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:45

enzino schreef:
Het lijkt er op dat wij het eens zijn: een conspiracy theorie kan wel degelijk kloppen achteraf (waardoor het vanaf dan natuurlijk geen theorie meer is). Mijn post ging vooral daar over omdat er eerder in dit topic mensen waren die graag voorbeelden wilde weten daarvan en nu komt dit in de actualiteiten opduiken inclusief bewijzen waarom het achteraf altijd lastig bepalen is of er in het verleden conspiracy theorieën waren die ooit juist bleken te zijn.

Nou dan zijn we het eens. Maar nu 'klopt' die conspiracy theory nog niet, want geen bewijs.

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Overigens zie ik niet echt dat de media de geschiedenis herschrijft hoor. Sure, ze rapporteren het nieuws wat nu uitkomt, maar ik zie nergens staan 'zie je wel we zeiden altijd al dat het door een lab is gemaakt!'.

Je ziet de screenprint toch hoe Vox een oud artikel aan het herschrijven is? Twijfel je aan de bron of aan de conclusie?

Die zie ik, maar ik zie geen grote wijzigingen. Hooguit iets genuanceerder, puur qua bewoordingen. En daar zijn ze gewoon open en transparant over, zie hier:

VOX schreef:
Editor’s note, May 24, 2021: Since this piece was originally published in March 2020, scientific consensus has shifted. Now some experts say the “lab leak” theory warrants an investigation, along with the natural origin theory. Some language in this article was updated in April 2020 to reflect scientific thinking, but it has not been updated since then. For our most up-to-date coverage, visit Vox’s coronavirus hub.

https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/h ... -wuhan-lab

Hoe is dit de geschiedenis herschrijven als ze het gewoon open en bloot zo toegeven? Ze geven ook gewoon de reden etc.

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Haha ja natuurlijk, maar mijn punt is een beetje dat er nu wordt geroepen dat er wat researchers ziek waren rond die tijd (althans, zo begrijp ik de berichtgeving), terwijl dat wel al bekend was. Dus er zijn niet echt 'nieuwe' aanwijzingen ergens voor, dan lijkt me dat de conclusie ook niet anders is.

En ik vind het helemaal prima om het verder uit te zoeken hoor, zeker, maar vooralsnog is de conclusie dus nog niet anders?

Het probleem was dat het een jaar geleden een conspiracy theorie was, en daarom werd er nooit serieus kritisch onderzoek naar gedaan. Nu is het opeens geen conspiracy theorie meer en wordt het tijd om kritische vragen te stellen (en antwoorden te eisen).

Een jaar geleden werd er wel serieus onderzoek naar gedaan hoor. Waarom denk je van niet? Dat China wel of niet openheid van zaken gaf, wil niet zeggen dat de intentie van WHO niet serieus was, of dat ze niet diepgaand serieus onderzoek hebben gedaan op de data die ze wel beschikbaar hadden.

En nogmaals: vooralsnog is het een conspiracy theory, want er is nog geen bewijs voor. Op basis van de data en de gegevens die er zijn, is er meer voor te zeggen dat het virus natuurlijk is, dan dat het uit een lab komt.

@je laatste post: als deze vermoedens een verbeterde veiligheid tot gevolg hebben is dat natuurlijk een goed iets. Maar dat spreekt niet voor de (on)waarheid van de vermoedens.

Edit: Trouwens Enzino, als je in het vervolg ook de links naar de artikelen kan delen zou ik dat zeer waarderen. Vind het altijd wel fijn om de gehele bron te bekijken in plaats van een printscreen ^^.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:49

Ik denk dat er nooit 100% achter wordt gekomen waar het nu weg komt , en wat het ontstaan is. Ik denk vooral dat het een groot leerpunt moet zijn voor in de toekomst. Minder reizen en met name minder reizen met dieren en dieren minder dicht op elkaar laten leven. En daarbij het eten van vreemde diersoorten ( oké in dat soort landen vinden ze het vreemd dat wij koeien en varkens eten). Het houden van dieren zal toch echt anders moeten.

Net als de paardensport leuk die internationale wedstrijden , maar de kans op ziekten is een stuk groter. Wat mij betreft houden we reizen met paarden ook al binnen ons land.

Daarnaast het reisgedrag van ons als mens zou toch echt aangepast moeten worden. Laat het vooral een grote wake-up call zijn voor de wereld dat we niet de goede kant op gaan , als we het leven weer precies zo gaan leven als voorheen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:50

Maar hoe kan je nou denken dat de WHO gedegen onderzoek kan doen als ze zelf al aangeven dat ze niet overal bij konden en dat ze voor hun gevoel wel veel restricties hadden?
Zij gaan echt niet zeggen dat China dingen bewust geheim heeft gehouden.. ik denk zomaar (gezien andere verhalen uit China) dat ze daar heel voorzichtig mee zijn. Het feit dat ze al aangaven dat ze niet alles hebben kunnen onderzoeken vond ik al vrij gewaagd..

De WHO kan best een serieuze intentie hebben, maar het onderzoek staat of valt toch wel een beetje met de informatie die er beschikbaar was, denk ik?

nogmaals ik zeg niet dat het wáár is, ik zeg alleen dat ik het, van alle ideeen, het minst rare idee vindt :j

Enne, reisgedrag dat zal wel, maar ik ben nog bijna nergens geweest :+ De wereld heeft echt hele mooie gebieden waarvan ik er zeker nog wel een paar wil zien, voordat ik vertrek :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:02

IMANDRA schreef:
Die zie ik, maar ik zie geen grote wijzigingen. Hooguit iets genuanceerder, puur qua bewoordingen. En daar zijn ze gewoon open en transparant over, zie hier:
(...)
Hoe is dit de geschiedenis herschrijven als ze het gewoon open en bloot zo toegeven? Ze geven ook gewoon de reden etc.

Open en bloot toegeven nadat het op twitter rond ging. En nog steeds niet precies wat er is herschreven, dat lijkt me toch redelijk belangrijk.
Maar nogmaals, waarom artikelen van een jaar terug herschrijven? Als jij een krant van 1939 opzoekt, dan wil je toch juist weten hoe mensen er toen tegenaan keken en wat de kranten schreven, en niet een herschreven geschiedenis waar iedereen opeens uitgaat van wat later gebeurde? Het herschrijven van artikelen die "tot de geschiedenis behoren" (want een jaar oud), is toch letterlijk de geschiedenis herschrijven? Waarom niet gewoon een editoral plaatsen: het is nu een jaar later en het lijkt er sterk op dat we wisten hoe het zat maar daar nu niet meer achter staan. Sorry voor iedereen die ons toen geloofde.


IMANDRA schreef:
Een jaar geleden werd er wel serieus onderzoek naar gedaan hoor. Waarom denk je van niet? Dat China wel of niet openheid van zaken gaf, wil niet zeggen dat de intentie van WHO niet serieus was, of dat ze niet diepgaand serieus onderzoek hebben gedaan op de data die ze wel beschikbaar hadden.

Omdat China al aangegeven had geen volledige medewerking te geven en elk daadwerkelijk onderzoek dat er dan toch komt vol zit met compromissen en nauwelijks kritisch zal zijn. En wat is er eigenlijk uit het onderzoek gekomen?
The study’s conclusions were based on unpublished Chinese research, while critical records and biological samples “remain inaccessible”, the letter said.
https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN2BU2J2
Dat zijn toch geen dingen die je als conclusie van een serieus onderzoek wilt zien?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-21 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:04

Cer schreef:
Enne, reisgedrag dat zal wel, maar ik ben nog bijna nergens geweest :+ De wereld heeft echt hele mooie gebieden waarvan ik er zeker nog wel een paar wil zien, voordat ik vertrek :j

Hier idem. En dat staat geheel los van een complottheorie.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:12

Natuurlijk valt of staat het met de informatie die beschikbaar was. Daarom zeg ik ook bewust dat er wel degelijk serieus is omgegaan met de informatie die er was (en blijkbaar was dat voldoende om op zijn minst voorlopige conclusies over te trekken). De conclusie dat het virus van een markt met vleermuizen komt ipv het lab komt natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht vallen.

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Die zie ik, maar ik zie geen grote wijzigingen. Hooguit iets genuanceerder, puur qua bewoordingen. En daar zijn ze gewoon open en transparant over, zie hier:
(...)
Hoe is dit de geschiedenis herschrijven als ze het gewoon open en bloot zo toegeven? Ze geven ook gewoon de reden etc.

Open en bloot toegeven nadat het op twitter rond ging.
Maar nogmaals, waarom artikelen van een jaar terug herschrijven? Als jij een krant van 1939 opzoekt, dan wil je toch juist weten hoe mensen er toen tegenaan keken en wat de kranten schreven, en niet een herschreven geschiedenis waar iedereen opeens uitgaat van wat later gebeurde? Het herschrijven van artikelen die "tot de geschiedenis behoren" (want een jaar oud), is toch letterlijk de geschiedenis herschrijven? Waarom niet gewoon een editoral plaatsen: het is nu een jaar later en het lijkt er sterk op dat we wisten hoe het zat maar daar nu niet meer achter staan. Sorry voor iedereen die ons toen geloofde.


Waarom herschrijven? Misschien om dat het artikel nog relevant is gezien de situatie waar we nog steeds inzitten en ze willen zorgen dat mensen zo min mogelijk verouderde informatie lezen? We zitten nog steeds in een corona-pandemie, mensen willen nog steeds weten hoe het zit en wat de oorzaak is. Dat is iets compleet anders dan een krant van 1939 waarin geen relevant nieuws staat wat nú op dit moment van toepassing is.
Je maakt het bovendien ook veel groter dan dat het is. Er is wat nuance toegevoegd, maar de kern van het artikel evenals de informatie die ze overbrengen is nog steeds hetzelfde. Dat is geen 'herschreven geschiedenis'. Van wat ik lees staan ze nog steeds achter de inhoud van dat artikel (er is immers geen bewijs dat het virus lab-made is, enkel de vraag naar meer onderzoek). Als er straks blijkt dat het onomstotelijk is bewezen dat het uit een lab komt, zullen ze vast een editorial schrijven met die informatie die je benoemd, en die waarschijnlijk linken in het oude artikel zodat mensen de hele context meekrijgen. Ik betwijfel ten zeerste dat ze in die situatie het oude artikel helemaal gaan verwijderen of herschrijven.

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Een jaar geleden werd er wel serieus onderzoek naar gedaan hoor. Waarom denk je van niet? Dat China wel of niet openheid van zaken gaf, wil niet zeggen dat de intentie van WHO niet serieus was, of dat ze niet diepgaand serieus onderzoek hebben gedaan op de data die ze wel beschikbaar hadden.

Omdat China al aangegeven had geen volledige medewerking te geven en elk daadwerkelijk onderzoek dat er dan toch komt vol zit met compromissen en nauwelijks kritisch zal zijn. En wat is er eigenlijk uit het onderzoek gekomen?
The study’s conclusions were based on unpublished Chinese research, while critical records and biological samples “remain inaccessible”, the letter said.
https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN2BU2J2
Dat zijn toch geen dingen die je als conclusie van een serieus onderzoek wilt zien?

[/quote]
Het is inderdaad geen onomstotelijke conclusie gebaseerd op alle data. Maar nogmaals: de conclusie dat het uit vleermuizen komt uit een markt is niet uit de lucht gegrepen. Ik ben het met je eens dat in een ideale wereld de Chinezen gewoon openheid van zaken moeten geven en er beter onderzoek wordt gedaan zodat de daadwerkelijke oorzaak wordt gevonden, en hoop dat dat nog gaat gebeuren n.a.v. de recente berichtgeving, maar vooralsnog, als je de aanwijzingen van voor en tegen lab-made virus bekijkt, is de logische conclusie nog steeds dat het natuurlijk is ontstaan.

Edit: De reden waarom er nu vraag is naar meer onderzoek is niet omdat de natuurlijke-hypothese niet meer past, of dat de niet-natuurlijke-hypothese ineens waarschijnlijker is. De vraag naar onderzoek is juist om nu concreet te kunnen stellen "Nee het virus komt niet uit een lab".
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 25-05-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:14

Nou, ik vind, dat van wat ik tot nu toe gehoord heb, de conclusie dat het uit een lab komt, ook niet heel vreemd... Want waarom zou het niet kunnen? Het is dé plek waar met dat soort virussen gewerkt wordt.
En vooral juist omdat die openheid van zaken er niet is...
Hopen dat China nog openheid van zaken gaat geven? Nou, gezien wat ze verder nog doen, denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren hoor.. ja misschien als ze ooit een heel ander regime krijgen...

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:18

Cer schreef:
Nou, ik vind, dat van wat ik tot nu toe gehoord heb, de conclusie dat het uit een lab komt, ook niet heel vreemd... Want waarom zou het niet kunnen? Het is dé plek waar met dat soort virussen gewerkt wordt.
En vooral juist omdat die openheid van zaken er niet is...
Hopen dat China nog openheid van zaken gaat geven? Nou, gezien wat ze verder nog doen, denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren hoor.. ja misschien als ze ooit een heel ander regime krijgen...


Maar tussen het zou kunnen en het is zo gebeurd zit nog een enorm verschil. Is het mogelijk? Zeker, er is nog geen concreet, onomstotelijk bewijs dat het niet kan. Maar het is nog steeds relatief onwaarschijnlijk ten opzichte van de algemeen geaccepteerde hypothese dat het op natuurlijke wijze is ontstaan. Wat dat betreft is het imo alleen maar goed dat er vraag is naar dieper onderzoek.

Edit: Het feit dat China geen openheid van zaken geeft hoeft overigens ook geen aanwijzing te zijn voor het lab-made verhaal. Het kan ook als reden hebben dat ze gewoon niet open willen zijn over de ontwikkelingen die ze hebben gedaan, de dingen die ze hebben ontdekt. Gaan ze alles open en bloot gooien dan lopen ze het risico dat tal van andere bedrijven/researchers bij die data kunnen en dat zij hun voorsprong op die gebieden kwijtraken.

Edit 2 (sorry ben me steeds meer in aan het lezen haha): het hoeft overigens ook niet mutually exclusive te zijn. Het kan ontstaan zijn op een markt (of, zoals de huidige berichtgeving stelt, in een mijn), vervolgens naar het lab gebracht voor onderzoek en dat er bij het lab iets fout is gegaan waardoor het virus is 'ontsnapt'. Dan heeft het lab inderdaad aandeel in de COVID verspreiding maar is er geen sprake van een lab-made virus en klopt de nature-hypothese.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:24

Dat is zeker waar, maar tussen 'onomstotelijk bewijs en openheid van zaken' en 'china' zit ook een heel groot verschil.. Het is wel een beetje te rooskleurig om te denken dat dat gaat gebeuren :) Gezien ze daar bijv heel goed zijn in mensen kwijt maken.. (en dan ook nog een stukje politiek en de samenstelling van de WHO)

Ik vind het niet zo onwaarschijnlijk. Ja, ik heb er natuurlijk niet voor geleerd, maar dat de algemeen geaccepteerde hypothese alleen geaccepteerd lijkt omdat er verder geen onderzoek mogelijk was (zeggen de mensen van de WHO die er geweest zijn) maakt dat ik het niet perse een super sterke hypothese vind.
Dus ook juist omdat er geen openheid van zaken is :j

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:29

De "algemeen geaccepteerde hypothese" is tenminste al een flink stuk minder algemeen geaccepteerd dan het vorige maand was. En het maakt in de wetenschap gelukkig ook helemaal niet uit wat de algemeen geaccepteerde hypothese is, er is geen consensus nodig.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:32

Cer schreef:
Dat is zeker waar, maar tussen 'onomstotelijk bewijs en openheid van zaken' en 'china' zit ook een heel groot verschil.. Het is wel een beetje te rooskleurig om te denken dat dat gaat gebeuren :) Gezien ze daar bijv heel goed zijn in mensen kwijt maken.. (en dan ook nog een stukje politiek en de samenstelling van de WHO)

Ik vind het niet zo onwaarschijnlijk. Ja, ik heb er natuurlijk niet voor geleerd, maar dat de algemeen geaccepteerde hypothese alleen geaccepteerd lijkt omdat er verder geen onderzoek mogelijk was (zeggen de mensen van de WHO die er geweest zijn) maakt dat ik het niet perse een super sterke hypothese vind.
Dus ook juist omdat er geen openheid van zaken is :j


Eens hoor.

Wat ik ervan kan lezen is dat het Coronavirus waarvan ze weten dat in de mijn en in het lab mee werd gewerkt niet dezelfde is als nu de pandemie veroorzaakt. Ook geen voorloper van. Daarom wordt gesteld dat de nature-hypothese waarschijnlijker is (onder andere, er zijn nog tal van andere redenen). Maar beide hypothesen zijn niet waterdicht inderdaad.

Wat ik bedoel te zeggen is dat alhoewel lab-made een mogelijkheid is, de meeste onderzoekers het erover eens zijn dat deze minder waarschijnlijk is dan een nature-made virus vanwege tal van redenen (o.a. de structuur van het virus, blijkbaar). Is lab-made helemaal onwaarschijnlijk? Nee. Dus beter onderzoek om de hypothese definitief te bewijzen is alleen maar goed. Maar ik vrees dat je gelijk hebt om te denken dat dat ooit gaat gebeuren.


enzino schreef:
De "algemeen geaccepteerde hypothese" is tenminste al een flink stuk minder algemeen geaccepteerd dan het vorige maand was. En het maakt in de wetenschap gelukkig ook helemaal niet uit wat de algemeen geaccepteerde hypothese is, er is geen consensus nodig.

Mwah, dat er gevraagd wordt voor meer onderzoek maakt de algemeen geaccepteerde hypothese niet per se minder algemeen geaccepteerd. Er is gewoon vraag voor duidelijkheid.
Een consensus is niet nodig maar wel handig in dit soort situaties.
Edit: algemeen geaccepteerd door de mensen die er verstand van hebben, daarmee heb ik het niet over de gemiddelde mens of journalist, maar de virologen die bekend zijn met dit type virus etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:35

De alternatieve hypothese is tenminste wel meer geaccepteerd nu: een jaar geleden was je je Twitter account kwijt als er het noemde en nu is het trending.

Edit: en ook virologen die bekend zijn met dit type virus en onderzoek die er vorig jaar hun vraagtekens bij hebben gezet werden afgeschilderd als conspiracy theoristen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:40

Het grote probleem voor China is dat ze het misschien wel geheim willen houden als het virus in een laboratorium is ontwikkeld, maar dat mensen heel slecht zijn in het bewaren van geheimen. Ik denk dat het in China niet mogelijk is om dit als een klokkenluider naar buiten te brengen, maar er is zoveel uitwisseling van mensen en informatie tussen China en de rest van de wereld, dat het op die manier echt wel bekend zou worden als China dit in de doofpot stopt.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:42

Nou ja ik zit net even weer de podcast te luisteren van iemand die daar wat over verteld, en hij geeft aan dat er een soort ready to go virus ontstond, wat eigenlijk al heel goed geschikt was om van mens naar mens over te gaan, terwijl, als het dier oorspronkelijk was, dat het daar langer over zou hebben moeten doen.
En dat juist het Wuhan Labcentre (niv 4) hét centrum is wat daar onderzoek naar doet (Corona virussen). En er zijn schijnbaar wel vaker per ongeluk virussen onveilig verscheept :+

Als het ergens anders ter wereld was ontstaan, en niet om de hoek van een research lab wat met juist deze gevaarlijke virussen werkt, had ik niet gedacht 'hmmmmmm?'
Maar goed, wat ik ervan vindt maakt verder natuurlijk op de grote schaal niet heel veel uit :')

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:46

Als ik iets in een doofpot zou willen stoppen dan zou ik dat graag doen met een onderwerp waar maar een zeer beperkt aantal mensen toegang toe hebben en in een land met een zeer hiërarchische structuur die het niet zo nauw neemt met mensenrechten en waar geen vrije pers is.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:48

Mocht iemand het interessant vinden, dit is een vrij uitgebreid artikel hierover.
https://www.wsj.com/articles/wuhan-lab- ... 1621871125

@Enzino: van wat ik lees valt dat best tegen, die hoeveelheid. De meeste virologen kunnen de mogelijkheid logischerwijs niet geheel wegstrepen, maar zijn het er wel over eens dat de nature-hypothesen waarschijnlijker is, maar dat het goed is het tot op het bot uit te zoeken om het 100% zeker te weten.

@Cer: ik snap je logica, maar het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Op zich is China geen gekke plek om als virus over te 'hoppen', en als in Wuhan dan de perfecte omstandigheden ontstaan... (dus vleermuis met virus aanwezig, die een ander dier aansteekt, en dat dier wordt verhandeld op een markt waar niet echt hygieneregels in acht worden gehouden...).

enzino schreef:
Als ik iets in een doofpot zou willen stoppen dan zou ik dat graag doen met een onderwerp waar maar een zeer beperkt aantal mensen toegang toe hebben en in een land met een zeer hiërarchische structuur die het niet zo nauw neemt met mensenrechten en waar geen vrije pers is.

Dat zou je zeggen. Maar China is sowieso best beschermend tov haar eigen research en ontwikkelingen, dus op zich niet heel gek dat ze datzelfde principe ook op virus-research willen toepassen. Dit is op zich niet per se bewijs voor of tegen de lab-made hypothese.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:19

enzino schreef:
Als ik iets in een doofpot zou willen stoppen dan zou ik dat graag doen met een onderwerp waar maar een zeer beperkt aantal mensen toegang toe hebben en in een land met een zeer hiërarchische structuur die het niet zo nauw neemt met mensenrechten en waar geen vrije pers is.

En als iemand dan toch ontsnapt, dan hoop ik dat ze terecht komen in een ander land waar social media bepaald wat je wel en niet mag zeggen:

Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:31

Jammer dat je alleen de printscreen deelt. Heb je het linkje? Want ik gok zo dat het wel iets genuanceerder ligt dan dat.

Er zit namelijk een flink verschil tussen "Covid is sowieso gemaakt in een lab in Wuhan" en "Er is een mogelijkheid dat..." en bovendien doet de context daaromheen ook flink wat.