Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:48


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:09

Als je het wat preciezer wilt weten, dan heb je hier haar 26 pagina's tellende research paper:

September 14, 2020
Working paper Open Access
Unusual Features of the SARS-CoV-2 Genome Suggesting Sophisticated Laboratory Modification Rather Than Natural Evolution and Delineation of Its Probable Synthetic Route
Yan, Li-Meng; Kang, Shu; Guan, Jie; Hu, Shanchang

The COVID-19 pandemic caused by the novel coronavirus SARS-CoV-2 has led to over 910,000 deaths worldwide and unprecedented decimation of the global economy. Despite its tremendous impact, the origin of SARS-CoV-2 has remained mysterious and controversial. The natural origin theory, although widely accepted, lacks substantial support. The alternative theory that the virus may have come from a research laboratory is, however, strictly censored on peer-reviewed scientific journals. Nonetheless, SARS-CoV-2 shows biological characteristics that are inconsistent with a naturally occurring, zoonotic virus. In this report, we describe the genomic, structural, medical, and literature evidence, which, when considered together, strongly contradicts the natural origin theory. The evidence shows that SARS-CoV-2 should be a laboratory product created by using bat coronaviruses ZC45 and/or ZXC21 as a template and/or backbone. Building upon the evidence, we further postulate a synthetic route for SARS-CoV-2, demonstrating that the laboratory-creation of this coronavirus is convenient and can be accomplished in approximately six months. Our work emphasizes the need for an independent investigation into the relevant research laboratories. It also argues for a critical look into certain recently published data, which, albeit problematic, was used to support and claim a natural origin of SARS-CoV-2. From a public health perspective, these actions are necessary as knowledge of the origin of SARS-CoV-2 and of how the virus entered the human population are of pivotal importance in the fundamental control of the COVID-19 pandemic as well as in preventing similar, future pandemics.


https://zenodo.org/record/4028830#.X1_G1mhKg2z

Maar we gaan nu wel heel erg de diepte in en niemand hier op bokt die toevallig wereldwijd aanzien heeft in virologie en bekend is met de praktijken in China en het Wuhan laboratorium specifiek. Het punt om dit hele geval aan te halen was, zoals ik al eerder aangaf, dat het zo'n mooi geval is van een "conspiracy theory" waarvan de posters eerst van social media werden verwijderd en een jaar later opeens opnieuw naar boven komt en dan geen echte "conspiracy theory" meer is in de zin van het woord dat je mensen die het aanhangen niet serieus kunt nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:12

Cer schreef:
https://www.google.com/search?q=twitter ... e&ie=UTF-8

Hier staat ie vast tussen.. geen idee wat wel of geen betrouwbare 'bronnen' zijn..


Vind het altijd een beetje idioot als ik andermans bronnen moet zoeken... Die van Vox was nog makkelijk te vinden (zender + onderwerp + tijdstip) maar deze is gezien de google resultaten wat lastiger.

@Enzino: heb jij die niet voor me? Jij kwam er immers mee aan ;).
Dat onderzoek wat je linkt kijk ik straks even naar, nu even druk met werk :))

Edit: oké toch een snelle google over je onderzoek:

Peer review schreef:
This manuscript does not demonstrate sufficient scientific evidence to support its claims. Claims are at times baseless and are not supported by the data and methods used. Decision-makers should consider the author's claims in this study misleading.
[...]
Given the far-reaching implications of the “Yan Report,” RR:C19 sought out peer reviews from world-renowned experts in virology, molecular biology, structural biology, computational biology, vaccine development, and medicine. Collectively, reviewers have debunked the authors’ claims that: (1) bat coronaviruses ZC45 or ZXC21 were used as a background strain to engineer SARS-CoV-2, (2) the presence of restriction sites flanking the RBD suggest prior screening for a virus targeting the human ACE2 receptor, and (3) the furin-like cleavage site is unnatural and provides evidence of engineering. In all three cases, the reviewers provide counter-arguments based on peer-reviewed literature and long-established foundational knowledge that directly refute the claims put forth by Yan et al. There was a general consensus that the study’s claims were better explained by potential political motivations rather than scientific integrity.

https://rapidreviewscovid19.mitpress.mi ... /release/2
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 25-05-21 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:14

Waar kwam ik immers mee aan? Wat wil je precies en waarom?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:17

enzino schreef:
Waar kwam ik immers mee aan? Wat wil je precies en waarom?


Ik ben op zoek naar de precieze reden voor verwijdering van de specifieke tweet die jij deelde in je printscreen. Daarvoor zou ik je bron graag willen lezen. Lijkt me niet moeilijk om die bron even te delen, gezien jij hier de printscreen van hebt gemaakt neem ik aan? Of stel ik nu een hele moeilijke vraag?

Om verwarring te voorkomen, ik heb het over onderstaande bericht:
enzino schreef:
En als iemand dan toch ontsnapt, dan hoop ik dat ze terecht komen in een ander land waar social media bepaald wat je wel en niet mag zeggen:

[ [url=m/etrkkO.jpg]Afbeelding[/url] ]

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:06

Social media wordt helaas erg veel gebruikt om nepnieuws te verspreiden (denk aan “de trollenlegers”). Ik kan me dus voorstellen dat er afentoe iets doorheen slipt wat achteraf geen nepnieuws blijkt te zijn.

Het verschil tussen een conspiracy theory en een gewone theorie is bewijs. Als jij roept als individu “het virus komt uit een lab!!” ben je op dat moment een complottheorie (immers nog niet bewezen) aan het verspreiden en kan en mag Twitter je blokkeren. Als je roept “het virus heeft eigenschappen die doet vermoeden dat het uit een lab komt!” vermoed ik zomaar dat de tweet mag blijven staan.

Het alternatief van niet verwijderen is dat de trollenlegers vrij spel krijgen op social media en dat je situaties zoals in Amerika krijgt (of zoals in Belgie). Doe mij dan maar afentoe een Tweetje teveel verwijderen. Er zijn genoeg andere , beterere bronnen die het verloop van het nieuws rondom een onderwerp prima documenteren dus ik ben ook niet bang voor die gedelete tweetjes.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:10

Dat een column gepubliceerd is doet niks af aan de inhoud van de column. Ik kan ook een geweldige column schrijven over de kaboutertjes in mijn grasveld en die laten publiceren.