Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:04

Geuzennaam? :D
Benieuwd of de term complotwappie ook zo ervaren wordt door de betrokkenen ;)

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:57

Askja schreef:
Ook omdat jij, meen ik me te herinneren, in het verleden regelmatig zelf geschermd hebt met de term 'schaap' in de richting van je tegenstanders in de discussie. En we weten allemaal waar 'schaap' voor staat inmiddels.


Dat heb ik absoluut niet gedaan, wat een misselijke opmerking zeg :x

Maar dat is dus precies wat er fout gaat: als je niet mee doet, zal je wel zo'n wappie zijn. Bleh.
Bij Enzino gisteren ook.

BigOne
Berichten: 38429
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 19:59

Pmarena hoor je alleen over schaap wanneer ze er op zit , vel wel te verstaan .

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:10

Wel leuk als iemand zin heeft om in mijn berichten te zoeken, zie je al dat gezever over schaap zittingen _O-

Maar dat is nou precies wat ik bedoel. Ik meng me wel eens in een discussie als ik zie dat het unfair gaat, en dan wil ik wel eens op komen voor de andere kant van het verhaal. En dan word je dus meteen in het verdomhoekje getrokken en zal je wel een anti-vaxxer zijn, een weet-ik-wat aanhanger, en blijkbaar dus ook iemand die een ander "schaap" noemt. Lekkere manier om iemand weg te zetten...

Dat zie ik dus ook bij Enzino gebeuren, die probeert er een beetje een interessantere discussie van te maken, en wordt bejegend alsof hij (?) 1 of andere Qanon aanhanger is terwijl niks daar in deze laatste posts op wijst -O-

Ik heb verder geen idee hoe hij (?) in andere topics overal uit de hoek komt maar tot nu toe ben ik er alleen nog fijne posts van tegengekomen waarbij zaken vanuit een andere hoek worden aangevlogen, interessante posts juist die iets proberen toe te voegen!

Zó jammer als dat dan op vijandigheid kan rekenen in plaats van een gezonde, gelijkwaardige discussie waarbij je de zaak wat breder / van wat meer kanten zou kunnen bekijken dan het gebruikelijke rondje waarin rondgedraaid wordt..... en NEE als je dat wilt dan betekent dat absoluut niet per-sé dat je weet ik wat voor idiote denkbeelden hebt -O-

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:43

Maar wacht even, ik heb een aantal keren geprobeerd om een inhoudelijke discussie met Enzino aan te aan. Hij reageert geen enkele keer op de inhoud en wel aldoor op de persoon, hoezo wordt hij dan unfair behandeld? Hij kan toch gewoon op de inhoud reageren, zodat we een discussie over de inhoud kunnen hebben?

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:56

Ik heb niet alle posts zo nog in mijn hoofd maar ik herinner me bv een recente post met de zinsnede: "Maar Karl, in zijn oneindige wijsheid..." Dat lijkt me toch behoorlijk op de man. En het zou niet nodig moeten zijn want Enzino is eloquent genoeg om te discussiëren op inhoud.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:17

Ik ben in dit topic meer een meelezer en post weinig, maar ik las ook mee in het Trump-topic :D
Je kan de berichten van sommige bokkers bijna voorspellen.
Je krijgt daardoor toch, dat je sommige berichten minder serieus neemt of zelfs niet goed interpreteert.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:22

bigone schreef:
Pmarena hoor je alleen over schaap wanneer ze er op zit , vel wel te verstaan .
Ah nou misschien ben ik daar dan mee in de war :D sorry in dat geval. Dom schaap dat ik ben.
In ieder geval kan ik me nog wel herinneren pmarena dat jij je zacht uitgedrukt errug stellig kon opstellen in eerdere vaccinatiediscussies. Of daar nu het woord schaap in viel of niet.

Enzino heeft in dit topic inderdaad een paar keer behoorlijk op de man gespeeld. Dat vind ik persoonlijk een zwaktebod, maar OK. Zijn insinuatie dat ik in een appgroepje zou zitten met Bokt-gelijkgestemden om samen in discussies een front te vormen tegen andersdenkenden zoals hij ging mij wel te ver (al moest ik er ook wel weer om lachen).

Electra, ik ben benieuwd op wie je doelt. Want is niet elke Bokker die vanuit bepaalde stellige standpunten deelneemt aan discussies tot op zekere hoogte voorspelbaar in zijn/haar reacties?

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:47

Askja schreef:
bigone schreef:
Pmarena hoor je alleen over schaap wanneer ze er op zit , vel wel te verstaan .
Ah nou misschien ben ik daar dan mee in de war :D sorry in dat geval. Dom schaap dat ik ben.
In ieder geval kan ik me nog wel herinneren pmarena dat jij je zacht uitgedrukt errug stellig kon opstellen in eerdere vaccinatiediscussies. Of daar nu het woord schaap in viel of niet.

Enzino heeft in dit topic inderdaad een paar keer behoorlijk op de man gespeeld. Dat vind ik persoonlijk een zwaktebod, maar OK. Zijn insinuatie dat ik in een appgroepje zou zitten met Bokt-gelijkgestemden om samen in discussies een front te vormen tegen andersdenkenden zoals hij ging mij wel te ver (al moest ik er ook wel weer om lachen).

Electra, ik ben benieuwd op wie je doelt. Want is niet elke Bokker die vanuit bepaalde stellige standpunten deelneemt aan discussies tot op zekere hoogte voorspelbaar in zijn/haar reacties?


Sommige bokkers zijn heel stellig of hebben bepaalde (ujtgesproken) meningen, dat je die in ieder politiek topic tegenkomt en bij voorbaat al herkend.

De aanhangers van Trump zijn ook vaak aanhangers van FvD, zijn voor ZP, tegen vluchtelingen, geloven niet in de corona-maatregelen enz.
Clashes in het ene topic, gaan verder of laaien weer op, in een ander topic, met dezelfde spelers.

Bovenstaande is natuurlijk een beetje gechargeerd en geldt ook niet voor ieder topic of iedere discussie. Maar sommige discussies zijn een herhaling van zetten. Je weet al bijna van te voren wie en hoe gaat reageren op een bepaald bericht.
Sterker nog, ik denk dat dit ook vaak de bedoeling is: beetje sarren en uitdagen om de discussie uiteindelijk te winnen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:17

Karl66 schreef:
Maar wacht even, ik heb een aantal keren geprobeerd om een inhoudelijke discussie met Enzino aan te aan. Hij reageert geen enkele keer op de inhoud en wel aldoor op de persoon, hoezo wordt hij dan unfair behandeld? Hij kan toch gewoon op de inhoud reageren, zodat we een discussie over de inhoud kunnen hebben?


Klinkt precies als Baudet. Die doet dat ook. Tot ie een koekje van eigen deeg krijgt en dan loopt de huilstruik weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 06:30

mysa schreef:
Geloof toch echt dat (een deel) de bevolking pas in een veel later stadium van de vernietigingskampen kon weten of vermoeden , de Wannsee conferentie vond pas begin 1942 plaats.

Inderdaad, maar zoals verwacht weet Karl het weer beter. Hetzelfde met WMD's in Irak: achteraf is het helemaal duidelijk dat die er niet zouden zijn, maar toen de theorieën dat ze er wel zouden zijn op elk nieuwsnetwerk werden herhaald inclusief de complete presentatie met foto's en uitleg was dat helemaal niet zo duidelijk. Ik dacht toentertijd dat het een grote leugen was maar daar had ik totaal geen bewijs voor, het was slechts een onderbuikgevoel en ging direct in tegen de mening van de militaire inlichtingendienst die veel meer informatie hadden. Dat maakte mij toen een conspiracy theorist en pas maanden (jaren?) later bleek dat het wel degelijk allemaal onzin was.

En dat is dus het probleem met terugkijken op "samenzweringstheorieën": als achteraf blijkt dat het waar is dan was het natuurlijk helemaal geen samenzweringstheorie en wist iedereen het al. Net zoals mogelijk over 10 jaar iets absurds zoals microchips in de covid-vaccinatie waar zou zijn, dan kijk je terug op deze tijd als "natuurlijk wisten mensen dat wel want facebook stond er vol mee" en alles wees erop omdat Bill Gates het zo doordrukte en hij niets van virussen weet (en nee, ik denk niet dat er microchips in de covid vaccinatie zitten).

Askja schreef:
Grootschalige samenzweringen komen bijna nooit voor (de demonisering en daaropvolgende vervolging van de Joden door de Nazi's is een van de uitzonderingen), omdat het organiseren daarvan gewoonweg veel te ingewikkeld is.

Niet eens, het is alleen ingewikkeld als er vrije pers is, vrijheid van meningsuiting, toegang tot informatie en genoeg tijd. Tijdens WW2 werden informatiestromen streng gecontroleerd en voor de inval van Irak werden intelligence agencies geloofd op hun blauwe ogen en was er niet genoeg tijd om alles uit te zoeken. Maar ook binnen de kerk is misbruik jarenlang in de doofpot gehouden omdat ze aanzien genoten en toegang tot informatie konden beperken (en de eerste die daar in gingen spitten waren ook complottheoristen tot het moment dat ze bewijs op begonnen te stapelen en de theorie een feit werd).

IMANDRA schreef:
Gezien het gesteggel over de definitie, heb ik er een paar bijgehaald:

Zijn dat de enige juiste definities? Want Askja hierboven haalt er bij dat er ook een eenduidig mechanisme achter moet zitten terwijl dat niet in jouw definities staat. Verder past het binnen de "ruimere" definitie die ik sinds het begin van dit topic aanhoud dus ik kan me er wel in vinden.

IMANDRA schreef:
Daarbij is het ook vrij normaal om in te gaan op andermans reactie, zoals Karl vraagt. Dat is niet 'eisen hoe de discussie moet verlopen' of een 'spelletje'.

Karl kan vragen wat hij wil, maar in mijn ogen wil hij geen discussie voeren en gewoon zijn eigen mening doordrukken. Ik vind het dan vrij normaal dat ik hem links laat liggen, en daar ben ik helemaal vrij in natuurlijk.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:49

Als je niet de discussie met mij aan durft te gaan, dan staat het je natuurlijk helemaal vrij. Maar dan kan je mij natuurlijk ook gewoon negeren en is er nog steeds geen reden om op de man te spelen. En als iemand zijn mening met feiten en argumenten onderbouwd, dan betekent dat niet dat iemand zijn mening probeert door te drukken, dat betekent dat iemand uitlegt hoe hij tot die mening gekomen is. Dat is toch echt een normale manier van discussiëren in mijn omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:20

Als jij het geen normale manier van discussiëren vind, dan kan jij mij natuurlijk ook gewoon negeren (net zoals ik jou argumenten negeer). Dan heb ik ook geen reden meer om op de man te spelen en mag jij jezelf op de borst kloppen dat je (zoals altijd) gelijk had en ik te bang bent om de discussie aan te gaan.

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:54

Askja schreef:
bigone schreef:
Pmarena hoor je alleen over schaap wanneer ze er op zit , vel wel te verstaan .
Ah nou misschien ben ik daar dan mee in de war :D sorry in dat geval. Dom schaap dat ik ben.
In ieder geval kan ik me nog wel herinneren pmarena dat jij je zacht uitgedrukt errug stellig kon opstellen in eerdere vaccinatiediscussies. Of daar nu het woord schaap in viel of niet.


Ik heb dezelfde ervaring, met name in de discussie over het ontstoren van vaccinaties.

En pmarena, dan reageer je weer zo fel. "Misselijkmakend"? Hoho, rustahg. Zoiezo scherm je nogal snel met vrij heftige woorden (walgelijk, misselijkmakend, verheven voelen, arrogant, schaap). En daarna post je weer een heel stuk alwéér over de vorm die jij niet lekker vind en niet over de inhoud.

pmarena schreef:
Maar dat is nou precies wat ik bedoel. Ik meng me wel eens in een discussie als ik zie dat het unfair gaat, en dan wil ik wel eens op komen voor de andere kant van het verhaal. En dan word je dus meteen in het verdomhoekje getrokken en zal je wel een anti-vaxxer zijn, een weet-ik-wat aanhanger, en blijkbaar dus ook iemand die een ander "schaap" noemt. Lekkere manier om iemand weg te zetten...


De "tegenpartij" wordt in deze discussie weggezet als slaperige schapen die naief en klakkeloos de overheid volgen en niet zelluf nadenken. Ook geen lekkere manier om iemand weg te zetten, maar die zie je even over het hoofd. Waar jij het vreselijk vind dat mensen zo worden weggezet zal kan het mij echt niet bommen - ik zal altijd terugkomen op de inhoud. Unfair is nogal een waardeoordeel. Ben jij het moreel kompas van wat eerlijk is in een discussie of niet en zoja, waar haal je díe arrogantie vandaan?

En daarna nog veel meer waardeoordelen. "Gezond, gelijkwaardig" en daarna weer heftig gechargeerd "idiote denkbeelden". Jij vind dat iemand een discussie interessant maakt, ik vind dat niet. Ik heb het vaker gezegd (en ik ga niet van jou vragen om mijn 93208509 posts door te zoeken) - onzin mag als onzin benoemd worden en slechte argumentatie of een vervelende manier van discussieren mag ook zo benoemd worden. Dat is niet zielug, dat is hoe een (inhoudelijke) discussie werkt. En complotdenkers scoren over het algemeen erg slecht op de inhoud, dat is een beetje kenmerkend voor een complot.

enzino schreef:
Niet eens, het is alleen ingewikkeld als er vrije pers is, vrijheid van meningsuiting, toegang tot informatie en genoeg tijd. Tijdens WW2 werden informatiestromen streng gecontroleerd en voor de inval van Irak werden intelligence agencies geloofd op hun blauwe ogen en was er niet genoeg tijd om alles uit te zoeken. Maar ook binnen de kerk is misbruik jarenlang in de doofpot gehouden omdat ze aanzien genoten en toegang tot informatie konden beperken (en de eerste die daar in gingen spitten waren ook complottheoristen tot het moment dat ze bewijs op begonnen te stapelen en de theorie een feit werd).


Maar uiteindelijk komen deze dingen altijd uit. Hoe meer mensen erbij betrokken zijn, hoe lastiger het is in de doofpot te houden. En dan heb je ook nog het verschil tussen "samenzweringen" (op overheidsniveau - denk Watergate, wat wel uitkwam) en complottheorien als "de aarde is plat" - waarbij de gehele wetenschap als frauduleus wordt bestempeld. Over het kindermisbruik - heb je bronnen voor dat de eersten die daarmee naar buiten kwamen complottheoristen genoemd werden?

Bij politieke complotten zijn het trouwens vaak de journalisten (verguisd als de MSM door de meeste complotfans) die de complotten naar buiten brengen. Als ik het filmpje aanhou van de Vrije Universiteit is een complottheorie inderdaad een complottheorie zolang ie niet bewezen is.

Hier: https://decorrespondent.nl/11501/hoelan ... 4-6b7074f7 een leuke post over hoe lang complotten geheim kunnen worden gehouden - er is geprobeerd te berekenen hoe lang dingen gemiddeld geheim blijven voor ze uitkomen. Dit is onderzocht en best interessant - het blijkt dat het vrijwel onmogelijk is om dingen altijd "geheim" te houden. Hoe groter het geheim, hoe meer betrokkenen, hoe lastiger het is.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:42

Mwoah, het enige waar ik me stellig over opstel is dat ik het niet vind kunnen om mensen in verdomhoekjes te plaatsen en te framen en op die manier, met veel te weinig nuance en open blik, een discussie te willen winnen.

En dat is precies wat je steeds in dit soort topics ziet gebeuren en waar ik fel op kan worden.
Precies zoals ik eerder zei: als je niet 100% mee gaat, dan word je gezien als de tegenpartij en alles dat er bij hoort.

Ofwel: als je begrip toont voor bepaalde delen van iets, als je wat nuance aan wilt brengen dat niet iedereen die niet perfect het RVP volgt meteen allerlei rare ideeën aanhangt, dat er mensen zijn met goede ervaringen met ontstoren / homeopathie....dan MOET je wel een anti-vaxxer en een aluhoedje enzo zijn := Dat onterechte idee wordt meegenomen, en in een volgende discussie denken mensen te herkennen tegen wat voor iemand ze praten.

Dan ben je ineens, volkomen los van de werkelijkheid, "die anti-vaxxer die mensen voor schaap uitmaakt".

Of in het geval van Enzino, dan zie je mensen opmerkingen maken als "ik had je hoger ingeschat als een complotdenker" en "jij wilt dat de hele bevolking ‘wakker’ wordt en een vergezochte theorie gebaseerd op pure paranoia accepteert" ... lekker hoor als je iemand zo wegzet!

Kleinzielige denkbeelden vind ik dat. En als iemand op zo'n manier ondergeschoffeld wordt vind ik dat niet fair en reageer ik daarop :j


Het blijft ook hangen, zelfs als het nèt daarvoor ontkracht is want tadá: wederom zeg je nu:
nps schreef:
. Zoiezo scherm je nogal snel met vrij heftige woorden (blabla) schaap).


Mag ik daar even heel, heel diep van gaan zuchten en moedeloos mijn hoofd schudden?

Overigens wel heel waar dat je bij dergelijke topics al op je vingers uit kan tellen wie er reageren en op welke manier. En dat het steeds maar in dezelfde rondjes gaat. Dat is ook het gevolg van steeds dezelfde soort reacties van steeds dezelfde partijen, waar steeds dezelfde reacties weer op komen...enz.

Ben wel benieuwd wie precies wat voor doel van dit topic voor ogen heeft? :)

Is het doel overeenstemming bereiken over de definitie?
Overeenstemming over hoe gestoord het allemaal is?

Proberen te kijken of er toch wel iets van bestaansrecht is voor sommige (delen van) samenzweringstheorieën?

Ik persoonlijk vind het laatste een stuk interessanter om te onderzoeken, dan de eerste 2 namelijk.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-03-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:44

nps schreef:
Maar uiteindelijk komen deze dingen altijd uit. Hoe meer mensen erbij betrokken zijn, hoe lastiger het is in de doofpot te houden. En dan heb je ook nog het verschil tussen "samenzweringen" (op overheidsniveau - denk Watergate, wat wel uitkwam) en complottheorien als "de aarde is plat" - waarbij de gehele wetenschap als frauduleus wordt bestempeld. Over het kindermisbruik - heb je bronnen voor dat de eersten die daarmee naar buiten kwamen complottheoristen genoemd werden?

Absoluut. Maar daarom denk ik dat het verstandiger is om onderscheid te maken tussen complottheorieën die mogelijk waar zijn en complottheorieën die gewoon volledig absurd zijn (platte aarde, cloudpeople, reptilians, flat holocaust, etc). De eerste categorie moet verder onderzocht worden, de tweede is voornamelijk tijdverspilling (in mijn ogen dan, als jij tijd en geld hebt mag je daar gerust onderzoek naar doen). En toegeven dat de eerste categorie bestaat geeft de tweede categorie niet meteen meer geloofwaardigheid.

En ik heb niet direct bewijs dat de eerste mensen die naar buiten kwamen mbt kindermisbruik binnen de kerk ook letterlijk complottheoristen genoemd werden, ik denk dat ze simpelweg werden afgeschreven als mensen met veel fantasie en weinig bewijs die slechts op basis van een handjevol waarnemingen, mogelijk wat ervaring en sterke onderbuikgevoelens deze aantijgingen maakte. Een krant gaat dat natuurlijk niet simpelweg publiceren zonder concrete bewijzen: ze zullen doodsbang zijn dat er een rechtszaak van komt. Maar uiteindelijk is een krant er verder ingedoken en tot de ontdekking gekomen dat het wel degelijk wijdverbreid was en systematisch uit de schijnwerpers werd gehouden. Daar gaan maanden van complottheorieën aan vooraf die je vervolgens probeert te bewijzen. Eerst zoek je bewijs voor de meest voorhanden liggende theorie, als je dat niet kan vinden ga je verder met een volgende theorie die wat minder voorhanden is en dat blijf je doen tot je op moet geven of eindelijk bewijs vind van een theorie, wat dan opeens een feit is.

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:29

enzino schreef:
nps schreef:
Maar uiteindelijk komen deze dingen altijd uit. Hoe meer mensen erbij betrokken zijn, hoe lastiger het is in de doofpot te houden. En dan heb je ook nog het verschil tussen "samenzweringen" (op overheidsniveau - denk Watergate, wat wel uitkwam) en complottheorien als "de aarde is plat" - waarbij de gehele wetenschap als frauduleus wordt bestempeld. Over het kindermisbruik - heb je bronnen voor dat de eersten die daarmee naar buiten kwamen complottheoristen genoemd werden?

Absoluut. Maar daarom denk ik dat het verstandiger is om onderscheid te maken tussen complottheorieën die mogelijk waar zijn en complottheorieën die gewoon volledig absurd zijn (platte aarde, cloudpeople, reptilians, flat holocaust, etc). De eerste categorie moet verder onderzocht worden, de tweede is voornamelijk tijdverspilling (in mijn ogen dan, als jij tijd en geld hebt mag je daar gerust onderzoek naar doen). En toegeven dat de eerste categorie bestaat geeft de tweede categorie niet meteen meer geloofwaardigheid.


Helemaal eens, dat onderscheid moet er zijn. Is flat holocaust een ding trouwens? ;) Maar mogelijk waar is nogal lastig te bepalen. Ik denk trouwens dat de journalistiek de rol van het onderzoeken van de eerste categorie meer dan prima op zich neemt. Wanneer de theorie ontmaskerd is wordt er ook meer dan genoeg over geschreven lijkt me.

enzino schreef:
En ik heb niet direct bewijs dat de eerste mensen die naar buiten kwamen mbt kindermisbruik binnen de kerk ook letterlijk complottheoristen genoemd werden, ik denk dat ze simpelweg werden afgeschreven als mensen met veel fantasie en weinig bewijs die slechts op basis van een handjevol waarnemingen, mogelijk wat ervaring en sterke onderbuikgevoelens deze aantijgingen maakte. Een krant gaat dat natuurlijk niet simpelweg publiceren zonder concrete bewijzen: ze zullen doodsbang zijn dat er een rechtszaak van komt. Maar uiteindelijk is een krant er verder ingedoken en tot de ontdekking gekomen dat het wel degelijk wijdverbreid was en systematisch uit de schijnwerpers werd gehouden. Daar gaan maanden van complottheorieën aan vooraf die je vervolgens probeert te bewijzen. Eerst zoek je bewijs voor de meest voorhanden liggende theorie, als je dat niet kan vinden ga je verder met een volgende theorie die wat minder voorhanden is en dat blijf je doen tot je op moet geven of eindelijk bewijs vind van een theorie, wat dan opeens een feit is.


Ha, de journalistiek, de MSM doet haar taak! Je hebt gelijk, zolang het onbewezen is is het een complottheorie. Maar inderdaad wel eentje die een stuk plausibeler is dan "De aarde is plat" of "we worden bestuurd door reptielen". De gemene deler is wat je zelf aangeeft - als je iets roept, moet het bewijzen. Tot je het bewijst en (bijna) iedereen het over eens is dat dat bewijs valide is blijft het geroep.


@pmarena - niemand plaatst je in het verdomhoekje, dat doe je zelf door je zo aangevallen te voelen maar ook door het eenzijdig op te nemen door mensen die complotdenker worden genoemd. Je mag prima in ontstoren geloven, maar het is niet bewezen door empirisch onderzoek. Dus als je daarover post mogen mensen daar prima (inhoudelijk) kritiek op hebben. En die heb je gewoon niet zo graag, dat is lastig. Door zo in te gaan op de vorm iedere keer (het benoemen van groepen) leid je continu de aandacht af van de inhoud en dat is jammer.

Het doel van dit topic is disccussieren over complottheorien. Wat is het, waarom geloven mensen erin. Doordat we nu in een behoorlijk heftige periode zitten met corona duiken er weer een stuk meer op (corona + 5g, Bill Gates, etc). Persoonlijk fascineert mij dat tweede vooral - wat zijn de psychologische mechanismen die erachter zitten? Waar komt al dat wantrouwen vandaan?

We kunnen elkaar vinden in dat het beter is te nuanceren en begrip te hebben voor elkaar. Het is niet zo zwart wit als jij zegt. Als iemand kritiek krijgt is ie niet meteen 100% Qanon aanhanger, dat maak jij ervan. Maar waar ik het wel mee eens ben is wat je eerder ook aangaf, de samenleving verhardt. Er wordt gepolariseerd - wie niet voor is is tegen, hele groepen in instuten worden weggezet als Het Kwaad. Feit is wel dat complotten wantrouwen scheppen en in sommige gevallen tot extreme situaties leiden (in de fik steken van zendmasten, bestorming van het Capitool, gewapend betreden van een pizzatent). En daarom is het wel belangrijk om - beide kanten op - kritisch te blijven, óók op de complotaanhangers.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:41

Mensen die al genoeg bijval krijgen, daar hoef je het niet voor op te nemen. Dus nogal wiedes dat ik het opneem voor juist iemand die (onterecht) in een verdomhoekje wordt geplaatst - onafhankelijk of ik het met diegene 100% eens ben :)

Maargoed.

Uiteraard is het belangrijk om kritisch naar alle kanten te kijken, en zijn zaken niet zwart-wit.
Dat is nu juist exact wat ik altijd zit te verdedigen :))

Ik vind het ook wel interessant dat niet iedereen het er over eens lijkt te zijn dat een complot-theorie toch waarheid zou kunnen blijken te zijn. Als je er vanuit gaat dat alleen de meest bizarre zaken onder een complot-theorie kunnen vallen, dan is dat een hele andere insteek dan "soms kunnen bizarre beweringen toch waar blijken te zijn".

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:46

enzino schreef:
Askja schreef:
Grootschalige samenzweringen komen bijna nooit voor (de demonisering en daaropvolgende vervolging van de Joden door de Nazi's is een van de uitzonderingen), omdat het organiseren daarvan gewoonweg veel te ingewikkeld is.

Niet eens, het is alleen ingewikkeld als er vrije pers is, vrijheid van meningsuiting, toegang tot informatie en genoeg tijd. Tijdens WW2 werden informatiestromen streng gecontroleerd en voor de inval van Irak werden intelligence agencies geloofd op hun blauwe ogen en was er niet genoeg tijd om alles uit te zoeken. Maar ook binnen de kerk is misbruik jarenlang in de doofpot gehouden omdat ze aanzien genoten en toegang tot informatie konden beperken (en de eerste die daar in gingen spitten waren ook complottheoristen tot het moment dat ze bewijs op begonnen te stapelen en de theorie een feit was.
Met dat eerste heb je misschien een punt, alleen vind ik dat je inzake Irak toch niet echt kan spreken van een complot, eerder van een dubbele agenda.
Wat het verschil is, is denk ik ook een kwestie van hoe je tegen de zaken aan kijkt, dus daar zit een bepaalde mate van subjectiviteit in.

Het ontkennen en afschermen van grootschalig (kinder)misbruik binnen de RKK/Anglicaanse Kerk als voorbeeld van een complot vind ik een interessante toevoeging, ook in het licht van QAnon. QAnon draait immers om een complot van een wereldwijde elite, bedoeld om kinderen te misbruiken en hun bloed te drinken.
QAnon gaat daarbij echter uit van het bestaan van een vooropgezet sinister plan. Terwijl het misbruik in de Kerk niet begon als een plan, maar eerder voortvloeide uit de kerkelijke cultuur en organisatie die een vruchtbare voedingsbodem en gelegenheid vormde voor het misbruik. Het complot om dat toe te dekken was geen vooropgezet plan, dat groeide geleidelijk.
Dit sluit aan bij mijn veronderstelling dat een complot in de zin van een van tevoren opgezette geheime samenzwering om een van tevoren opgestelde geheime agenda te realiseren erg weinig voorkomt, en een complot in de zin van een goed georganiseerde doofpot om bepaalde misstanden af te schermen veel vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:51

nps schreef:
Ha, de journalistiek, de MSM doet haar taak!

Soms wel ja, en dat lijkt me een belangrijk punt in waarom nu conspiracy theories meer aanhang hebben. De krant die dat onderzocht heeft liep natuurlijk een gigantisch risico om daar in te duiken en het verhaal te publiceren. Daar is lef voor nodig want als ze verkeerd zouden zitten (of mogelijk zelfs als het zou kloppen) dan was het einde verhaal (dat doe je niet meer af met een rectificatie onderin pagina 12 drie weken later).

Vergelijk dat met hoe onbetrouwbaar MSM nu is, voornamelijk met alles dat met politiek te maken heeft (wat bijna alles is). En vervolgens heb je nog een groep social media platforms die hevig samenwerken om bepaalde dingen te laten verdwijnen en andere dingen naar de voorpagina te halen. Zonder een onafhankelijke waakhond (media) gaan mensen zelf maar zoeken en komen ze soms tot rare conclusies.


(Flat holocaust is een ding: alle bewijzen van de (3d) holocaust zijn plat: documenten, foto's en videobeelden, dat geeft soms twijfels bij sommige mensen)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:54

enzino schreef:
nps schreef:
Maar uiteindelijk komen deze dingen altijd uit. Hoe meer mensen erbij betrokken zijn, hoe lastiger het is in de doofpot te houden. En dan heb je ook nog het verschil tussen "samenzweringen" (op overheidsniveau - denk Watergate, wat wel uitkwam) en complottheorien als "de aarde is plat" - waarbij de gehele wetenschap als frauduleus wordt bestempeld. Over het kindermisbruik - heb je bronnen voor dat de eersten die daarmee naar buiten kwamen complottheoristen genoemd werden?

Absoluut. Maar daarom denk ik dat het verstandiger is om onderscheid te maken tussen complottheorieën die mogelijk waar zijn en complottheorieën die gewoon volledig absurd zijn (platte aarde, cloudpeople, reptilians, flat holocaust, etc). De eerste categorie moet verder onderzocht worden, de tweede is voornamelijk tijdverspilling (in mijn ogen dan, als jij tijd en geld hebt mag je daar gerust onderzoek naar doen). En toegeven dat de eerste categorie bestaat geeft de tweede categorie niet meteen meer geloofwaardigheid.
Eens. Alleen, wat doe je dan met het feit dat er een grote groep is die daadwerkelijk in dit soort onzin gelooft? Wat is daarbij de beste strategie, ontkrachten of doodzwijgen? Wat moet je met mensen die met een religieus fanatisme geloven in de fabeltjes van QAnon?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:56

nps schreef:
enzino schreef:
Absoluut. Maar daarom denk ik dat het verstandiger is om onderscheid te maken tussen complottheorieën die mogelijk waar zijn en complottheorieën die gewoon volledig absurd zijn (platte aarde, cloudpeople, reptilians, flat holocaust, etc). De eerste categorie moet verder onderzocht worden, de tweede is voornamelijk tijdverspilling (in mijn ogen dan, als jij tijd en geld hebt mag je daar gerust onderzoek naar doen). En toegeven dat de eerste categorie bestaat geeft de tweede categorie niet meteen meer geloofwaardigheid.


Helemaal eens, dat onderscheid moet er zijn. Is flat holocaust een ding trouwens? ;) Maar mogelijk waar is nogal lastig te bepalen. Ik denk trouwens dat de journalistiek de rol van het onderzoeken van de eerste categorie meer dan prima op zich neemt. Wanneer de theorie ontmaskerd is wordt er ook meer dan genoeg over geschreven lijkt me.

enzino schreef:
En ik heb niet direct bewijs dat de eerste mensen die naar buiten kwamen mbt kindermisbruik binnen de kerk ook letterlijk complottheoristen genoemd werden, ik denk dat ze simpelweg werden afgeschreven als mensen met veel fantasie en weinig bewijs die slechts op basis van een handjevol waarnemingen, mogelijk wat ervaring en sterke onderbuikgevoelens deze aantijgingen maakte. Een krant gaat dat natuurlijk niet simpelweg publiceren zonder concrete bewijzen: ze zullen doodsbang zijn dat er een rechtszaak van komt. Maar uiteindelijk is een krant er verder ingedoken en tot de ontdekking gekomen dat het wel degelijk wijdverbreid was en systematisch uit de schijnwerpers werd gehouden. Daar gaan maanden van complottheorieën aan vooraf die je vervolgens probeert te bewijzen. Eerst zoek je bewijs voor de meest voorhanden liggende theorie, als je dat niet kan vinden ga je verder met een volgende theorie die wat minder voorhanden is en dat blijf je doen tot je op moet geven of eindelijk bewijs vind van een theorie, wat dan opeens een feit is.


Ha, de journalistiek, de MSM doet haar taak! Je hebt gelijk, zolang het onbewezen is is het een complottheorie. Maar inderdaad wel eentje die een stuk plausibeler is dan "De aarde is plat" of "we worden bestuurd door reptielen". De gemene deler is wat je zelf aangeeft - als je iets roept, moet het bewijzen. Tot je het bewijst en (bijna) iedereen het over eens is dat dat bewijs valide is blijft het geroep.


@pmarena - niemand plaatst je in het verdomhoekje, dat doe je zelf door je zo aangevallen te voelen maar ook door het eenzijdig op te nemen door mensen die complotdenker worden genoemd. Je mag prima in ontstoren geloven, maar het is niet bewezen door empirisch onderzoek. Dus als je daarover post mogen mensen daar prima (inhoudelijk) kritiek op hebben. En die heb je gewoon niet zo graag, dat is lastig. Door zo in te gaan op de vorm iedere keer (het benoemen van groepen) leid je continu de aandacht af van de inhoud en dat is jammer.

Het doel van dit topic is disccussieren over complottheorien. Wat is het, waarom geloven mensen erin. Doordat we nu in een behoorlijk heftige periode zitten met corona duiken er weer een stuk meer op (corona + 5g, Bill Gates, etc). Persoonlijk fascineert mij dat tweede vooral - wat zijn de psychologische mechanismen die erachter zitten? Waar komt al dat wantrouwen vandaan?

We kunnen elkaar vinden in dat het beter is te nuanceren en begrip te hebben voor elkaar. Het is niet zo zwart wit als jij zegt. Als iemand kritiek krijgt is ie niet meteen 100% Qanon aanhanger, dat maak jij ervan. Maar waar ik het wel mee eens ben is wat je eerder ook aangaf, de samenleving verhardt. Er wordt gepolariseerd - wie niet voor is is tegen, hele groepen in instuten worden weggezet als Het Kwaad. Feit is wel dat complotten wantrouwen scheppen en in sommige gevallen tot extreme situaties leiden (in de fik steken van zendmasten, bestorming van het Capitool, gewapend betreden van een pizzatent). En daarom is het wel belangrijk om - beide kanten op - kritisch te blijven, óók op de complotaanhangers.
_/-\o_

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:57

Askja schreef:
enzino schreef:

Niet eens, het is alleen ingewikkeld als er vrije pers is, vrijheid van meningsuiting, toegang tot informatie en genoeg tijd. Tijdens WW2 werden informatiestromen streng gecontroleerd en voor de inval van Irak werden intelligence agencies geloofd op hun blauwe ogen en was er niet genoeg tijd om alles uit te zoeken. Maar ook binnen de kerk is misbruik jarenlang in de doofpot gehouden omdat ze aanzien genoten en toegang tot informatie konden beperken (en de eerste die daar in gingen spitten waren ook complottheoristen tot het moment dat ze bewijs op begonnen te stapelen en de theorie een feit was.
Met dat eerste heb je misschien een punt, alleen vind ik dat je inzake Irak toch niet echt kan spreken van een complot, eerder van een dubbele agenda.
Wat het verschil is, is denk ik ook een kwestie van hoe je tegen de zaken aan kijkt, dus daar zit een bepaalde mate van subjectiviteit in.

Het ontkennen en afschermen van grootschalig (kinder)misbruik binnen de RKK/Anglicaanse Kerk als voorbeeld van een complot vind ik een interessante toevoeging, ook in het licht van QAnon. QAnon draait immers om een complot van een wereldwijde elite, bedoeld om kinderen te misbruiken en hun bloed te drinken.
QAnon gaat daarbij echter uit van het bestaan van een vooropgezet sinister plan. Terwijl het misbruik in de Kerk niet begon als een plan, maar eerder voortvloeide uit de kerkelijke cultuur en organisatie die een vruchtbare voedingsbodem en gelegenheid vormde voor het misbruik. Het complot om dat toe te dekken was geen vooropgezet plan, dat groeide geleidelijk.
Dit sluit aan bij mijn veronderstelling dat een complot in de zin van een van tevoren opgezette geheime samenzwering om een van tevoren opgestelde geheime agenda te realiseren erg weinig voorkomt, en een complot in de zin van een goed georganiseerde doofpot om bepaalde misstanden af te schermen veel vaker.


Hmm. Stel nu even for argument's sake dat er daadwerkelijk kinderbloeddrinkende hordes in regeringen zouden zitten hè.

Dan zou dat toch weinig verschillen van dat kindermisbruik in de kerk?
Dat het in de kerk zo geleidelijk groeide, zo zou het in de politieke kringen dan toch ook gaan.

Ik zie daar weinig verschil in eigenlijk. Een machtspositie die haar macht misbruikt.
Misschien is dat Qanon-idee van zielige kindertjes daar ook wel van "geleend".

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:58

enzino schreef:
Vergelijk dat met hoe onbetrouwbaar MSM nu is, voornamelijk met alles dat met politiek te maken heeft (wat bijna alles is).
Jouw mening, geen feit. Zeker niet zolang er geen onderbouwing volgt.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:59