Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:00

pmarena schreef:
Askja schreef:
Met dat eerste heb je misschien een punt, alleen vind ik dat je inzake Irak toch niet echt kan spreken van een complot, eerder van een dubbele agenda.
Wat het verschil is, is denk ik ook een kwestie van hoe je tegen de zaken aan kijkt, dus daar zit een bepaalde mate van subjectiviteit in.

Het ontkennen en afschermen van grootschalig (kinder)misbruik binnen de RKK/Anglicaanse Kerk als voorbeeld van een complot vind ik een interessante toevoeging, ook in het licht van QAnon. QAnon draait immers om een complot van een wereldwijde elite, bedoeld om kinderen te misbruiken en hun bloed te drinken.
QAnon gaat daarbij echter uit van het bestaan van een vooropgezet sinister plan. Terwijl het misbruik in de Kerk niet begon als een plan, maar eerder voortvloeide uit de kerkelijke cultuur en organisatie die een vruchtbare voedingsbodem en gelegenheid vormde voor het misbruik. Het complot om dat toe te dekken was geen vooropgezet plan, dat groeide geleidelijk.
Dit sluit aan bij mijn veronderstelling dat een complot in de zin van een van tevoren opgezette geheime samenzwering om een van tevoren opgestelde geheime agenda te realiseren erg weinig voorkomt, en een complot in de zin van een goed georganiseerde doofpot om bepaalde misstanden af te schermen veel vaker.


Hmm. Stel nu even for argument's sake dat er daadwerkelijk kinderbloeddrinkende hordes in regeringen zouden zitten hè.

Dan zou dat toch weinig verschillen van dat kindermisbruik in de kerk?
Dat het in de kerk zo geleidelijk groeide, zo zou het in de politieke kringen dan toch ook gaan.

Ik zie daar weinig verschil in eigenlijk. Een machtspositie die haar macht misbruikt.
Misschien is dat Qanon-idee van zielige kindertjes daar ook wel van "geleend".

Het ging mij niet om de aard van het misbruik, maar de wijze waarop het al dan niet van tevoren georganiseerd zou zijn.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:01

Mij ook :j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:11


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:12

pmarena schreef:
Mij ook :j
Maar wat is je punt dan?

nps
Berichten: 1990
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:25

pmarena schreef:
Hmm. Stel nu even for argument's sake dat er daadwerkelijk kinderbloeddrinkende hordes in regeringen zouden zitten hè.

Dan zou dat toch weinig verschillen van dat kindermisbruik in de kerk?
Dat het in de kerk zo geleidelijk groeide, zo zou het in de politieke kringen dan toch ook gaan.


Een groot verschil is dat de politiek, over het algemeen, onder een veel groter journalistiek vergrootglas ligt dan de gemiddelde kerk. Ook zijn er veel meer mensen betrokken bij - de meeste - politieke instituties. Het is dus veel lastiger om misbruik geheim te houden. Er is ook minder gelijkgestemdheid - er zijn altijd mensen die er (persoonlijk of politiek) baat bij hebben de zittende mensen te zien vallen en het dus geen probleem vinden uit de school te klappen over misbruik. Ook dat is heel anders bij de kerk - die hebben veel meer belang bij een eenduidig verhaal.

pmarena schreef:
Ik zie daar weinig verschil in eigenlijk. Een machtspositie die haar macht misbruikt.
Misschien is dat Qanon-idee van zielige kindertjes daar ook wel van "geleend".


Niet helemaal. Het idee dat politiekers (en dan nog - alle politiekers behalve Trump aanhangers??) kinderbloed drinken en satan vereren is een pak vergezochter dan het idee dat er kindermisbruik is gepleegd in de kerk. Daarnaast is politiek veel minder een gesloten boek dan de gemiddelde (strenge) kerk en zijn er veel meer mensen bij betrokken. Althans, in moderne, westers ingerichte landen. In totalitaire regimes, waarbij er veel meer controle is op wat de media wel en niet mag plaatsen is dit wellicht anders. En zelfs in Westerse landen kan het gaan spelen (denk Trump en zijn persoonlijke vete tegen "goede" en "slechte" media die ieder kritisch geluid zonder pardon z'n overheid uit mikte).

Maar hier komt dat verschil weer kijken - je moet zo'n theorie bewijzen. En tot dan is het niet waar. Hoe graag je ook zou willen dat dat wel zo was omdat je het zelf best aannemelijk vind.

enzino schreef:
Soms wel ja, en dat lijkt me een belangrijk punt in waarom nu conspiracy theories meer aanhang hebben. De krant die dat onderzocht heeft liep natuurlijk een gigantisch risico om daar in te duiken en het verhaal te publiceren. Daar is lef voor nodig want als ze verkeerd zouden zitten (of mogelijk zelfs als het zou kloppen) dan was het einde verhaal (dat doe je niet meer af met een rectificatie onderin pagina 12 drie weken later).


Nee hoor, als je bewijs goed is is dat geen risico, want dan kom je die rechtszaak ook wel door. Dus het is zaak je onderzoek goed uit te voeren en je bewijsvoering op orde te hebben (en je alvast juridisch te wapenen).

enzino schreef:
Vergelijk dat met hoe onbetrouwbaar MSM nu is, voornamelijk met alles dat met politiek te maken heeft (wat bijna alles is). En vervolgens heb je nog een groep social media platforms die hevig samenwerken om bepaalde dingen te laten verdwijnen en andere dingen naar de voorpagina te halen. Zonder een onafhankelijke waakhond (media) gaan mensen zelf maar zoeken en komen ze soms tot rare conclusies.


Ik vind social media een stuk onbetrouwbaarder dan de MSM hoor. Al helemaal omdat we weten dat deze gemakkelijk te manipuleren zijn door kwaadwillenden (denk de Russische trollen en de Amerikaanse verkiezingen"). Waarom vind je de MSM zo onbetrouwbaar?


Askja schreef:
Dit sluit aan bij mijn veronderstelling dat een complot in de zin van een van tevoren opgezette geheime samenzwering om een van tevoren opgestelde geheime agenda te realiseren erg weinig voorkomt, en een complot in de zin van een goed georganiseerde doofpot om bepaalde misstanden af te schermen veel vaker.


Helemaal eens. Vaak gaat dit om zelfbescherming, machtsbehoud en / of geld en niet om duistere redenen als de bevolking controleren of onderwerpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:36

nps schreef:
Nee hoor, als je bewijs goed is is dat geen risico, want dan kom je die rechtszaak ook wel door. Dus het is zaak je onderzoek goed uit te voeren en je bewijsvoering op orde te hebben (en je alvast juridisch te wapenen)

Zo simpel is het natuurlijk niet: ongeacht hoeveel gelijk je hebt, tegen een machtige miljardenorganisatie als de kerk die oneindig kan procederen met de beste advocaten terwijl al jouw subscribers op je krant weglopen en een baas/eigenaar die er geen zin in heeft kan het moeilijk winnen worden.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:38

Askja schreef:
[knip]

Het ontkennen en afschermen van grootschalig (kinder)misbruik binnen de RKK/Anglicaanse Kerk als voorbeeld van een complot vind ik een interessante toevoeging, ook in het licht van QAnon. QAnon draait immers om een complot van een wereldwijde elite, bedoeld om kinderen te misbruiken en hun bloed te drinken.
QAnon gaat daarbij echter uit van het bestaan van een vooropgezet sinister plan. Terwijl het misbruik in de Kerk niet begon als een plan, maar eerder voortvloeide uit de kerkelijke cultuur en organisatie die een vruchtbare voedingsbodem en gelegenheid vormde voor het misbruik. Het complot om dat toe te dekken was geen vooropgezet plan, dat groeide geleidelijk.
[knip]



pmarena schreef:
Hmm. Stel nu even for argument's sake dat er daadwerkelijk kinderbloeddrinkende hordes in regeringen zouden zitten hè.

Dan zou dat toch weinig verschillen van dat kindermisbruik in de kerk?
Dat het in de kerk zo geleidelijk groeide, zo zou het in de politieke kringen dan toch ook gaan.

Ik zie daar weinig verschil in eigenlijk. Een machtspositie die haar macht misbruikt.
Misschien is dat Qanon-idee van zielige kindertjes daar ook wel van "geleend".


Askja schreef:
Het ging mij niet om de aard van het misbruik, maar de wijze waarop het al dan niet van tevoren georganiseerd zou zijn.


Askja schreef:
pmarena schreef:
Mij ook :j
Maar wat is je punt dan?


Mijn punt is precies wat ik in mijn eerdere reactie zeg: dat ik weinig verschil zie in de manier waarop het al dan niet van tevoren georganiseerd zou zijn :)

Je lijkt te stellen dat er een verschil zou moeten bestaan tussen een vooropgezet plan in dat bloeddrinkende elite verhaal en een niet-vooropgezet plan betreffende het misbruik in de kerk. En dat je het daarom niet goed te vergelijken vindt.

Geef maar een gil als ik dat verkeerd heb geïnterpreteerd :)

Daaruit voortvloeiend vraag ik me ook af er redenen zijn om een vooropgezet complot (en daar eventueel bij behorende theorieën) als een ander soort complot te beschouwen dan iets dat ontstaan is en vervolgens verdoezeld werd. Moet daar een andere "waarde" aan gehangen worden...? :)

nps
Berichten: 1990
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:42


Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:45

Het grote verschil tussen Qanon en de kerk is, dat er bij de kerk slachtoffers zelf naar voren kwamen om te zeggen dat ze misbruikt waren. Terwijl Qanon beweert dat er slachtoffers zijn, zonder dat die slachtoffers zelf naar voren komen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:03

Er zijn natuurlijk zat verschillen te bedenken, mijn reactie was puur op het stukje "al dan niet een vooropgezet plan" :)

Overigens... je hebt natuurlijk altijd mensen die helemaal mee gaan in het interessant doen, zou het me niet verbazen als er toch mensen boven komen drijven die claimen slachtoffer te zijn geweest van zo'n bloeddrinkende elite, want het is wel lekker hip natuurlijk :=

Wat trouwens ook weer lastig te beoordelen is, want gaat het dan om iemand die van het padje af is en denkt dat het iets oplevert (aandacht, medelijden, geld?) of is diegene daadwerkelijk door hooggeplaatste lieden misbruikt. Zonder dat het dan meteen een grootschalig netwerk hoeft te zijn waar "iedereen" aan mee doet.

Je moet wel blijven opletten dat je onder die paraplu van belachelijke claims, niet alles wegzet dat misschien toch een kern van waarheid kan bevatten.

nps
Berichten: 1990
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:11

Karl66 schreef:
Het grote verschil tussen Qanon en de kerk is, dat er bij de kerk slachtoffers zelf naar voren kwamen om te zeggen dat ze misbruikt waren. Terwijl Qanon beweert dat er slachtoffers zijn, zonder dat die slachtoffers zelf naar voren komen.


Scherp, goed punt.

pmarena schreef:
Je moet wel blijven opletten dat je onder die paraplu van belachelijke claims, niet alles wegzet dat misschien toch een kern van waarheid kan bevatten.


De geschiedenis leert ons dat belachelijke claims die een kern van waarheid bevatten vrijwel altijd uitkomen, vroeg of laat. Je moet blijven opletten dat je niet alles wat slecht onderbouwd is maar blijft geloven omdat het in je straatje past. En dat je kritisch blijft op álles, niet alleen op dingen die jou niet aanstaan en bronnen die jij gelooft door hetzelfde kritische straatje haalt als bronnen en personen die je wel gelooft. En dat er vast wel een goede reden is dat heel veel mensen iets belachelijk vinden, al helemaal als dat heel veel mensen zijn die beroepsmatig met het onderwerp te maken hebben. Dat je dingen die je roept ook moet kunnen onderbouwen en anders gewoon moet accepteren dat het een gevoel is.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:16

Sorry hoor, maar tegen wie heb je het nou eigenlijk...?

Ik ben wel de laatste die je er van hoeft te overtuigen om kritisch te blijven op bronnen en personen van alle kanten.
Je pikt nu 1 zin uit mijn bericht, die hoort bij datgene dat ik er boven zeg.

pmarena schreef:
[knip]

Wat trouwens ook weer lastig te beoordelen is, want gaat het dan om iemand die van het padje af is en denkt dat het iets oplevert (aandacht, medelijden, geld?) of is diegene daadwerkelijk door hooggeplaatste lieden misbruikt. Zonder dat het dan meteen een grootschalig netwerk hoeft te zijn waar "iedereen" aan mee doet.

Je moet wel blijven opletten dat je onder die paraplu van belachelijke claims, niet alles wegzet dat misschien toch een kern van waarheid kan bevatten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:19

QAnon veronderstelt dat er een vooropgezet plan is en een daarop ingerichte organisatie om kinderen te misbruiken voor satanische rituelen. Zonder bewijs, en, zoals Karl terecht stelt, zonder dat er ooit daadwerkelijk een slachtoffer naar voren is gekomen met een getuigenis van het misbruik.
Verder is misbruik helaas een veel voorkomend fenomeen, en heeft het vask te maken met machtsverhoudingen. Zoals in de Kerk, maar ook zoals in het geval van Jeffrey Epstein. Misschien dat je daarop doelt met je 'kern van waarheid" pmarena? Voor Het bestaan van een QAnon achtig complot om satanisch kindermisbruik te faciliteren is echter geen enkele aanwijzing, als in: niets. Als je daar toch 'een kern van waarheid in vermoed', vraag ik me af waar je dat op baseert - op een 'gevoel'?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:32

Het dichtstbij het idee van QAnon komen de pedofielennetwerken die erop gericht zijn ervaringen, foto's/video's en kinderen (gruwel) uit te wisselen. Deze netwerken worden gelukkig regelmatig opgerold, en dan blijkt telkens dat ze zich doorgaans bevinden in totaal andere milieus dan verondersteld door QAnon.

Ik kan me nog het hele complotgebeuren rond Dutroux herinneren, met roze balletten enzo. Dat zou zich uitstrekken tot de hoogste regeringskringen. Kringen waarin Dutroux zelf zich totaal niet begaf Nooit iets van bewezen.

Maar (hinten op) misbruik is altijd een handige stok om je tegenstander (lees: de elite) mee te slaan. Al bereik je er alleen maar mee dat er een 'waar rook is, is vuur'- sentiment ontstaat, de verdachtmaking op zich is al zeer effectief. Dat is waar QAnon om draait

nps
Berichten: 1990
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:46

pmarena schreef:
Sorry hoor, maar tegen wie heb je het nou eigenlijk...?

Ik ben wel de laatste die je er van hoeft te overtuigen om kritisch te blijven op bronnen en personen van alle kanten.
Je pikt nu 1 zin uit mijn bericht, die hoort bij datgene dat ik er boven zeg.


Nooooou, ik denk dat je dan zelfs op jezelf niet helemaal kritisch ben. Ook dit weer gebaseerd op eerder topics (met name ontstoren van vaccinatie - Homeopathie = totaal kritiekloos goed, Vaccinaties = altijd slecht met alle arrogante, verheven artsen erbij. Maar stel eens dat al die artsen en al die wetenschappers allemaal toch eens gelijk hebben? Dat is toch echt geen enkele optie.). Voor mijn gevoel ben je echt een heeeeel stuk minder kritisch op complotten dan op "de tegenpartij". Maar goed, dat zal ik inderdaad wel allemaal verkeerd begrepen en geinterpreteerd hebben. My bad!

Askja schreef:
Maar (hinten op) misbruik is altijd een handige stok om je tegenstander (lees: de elite) mee te slaan. Al bereik je er alleen maar mee dat er een 'waar rook is, is vuur'- sentiment ontstaat, de verdachtmaking op zich is al zeer effectief. Dat is waar QAnon om draait


En dat is gewoon haatzaaierij. Ten eerste, bewijs maar eens dat het niet zo is en ten tweede - zoals ook in het artikel van Mysa wordt genoemd - geeft het zeker die stok. Want als je tegen ben, keur je dan al die pedofilie goed (het bekende "als je niet mee bent, ben je tegen en onderdeel van het probleem"). Tot zoverre de nuance.
En inderdaad, er is geen enkel bewijs voor de beweringen van QAnon. Geen kinderen of ouders naar buiten zijn gekomen (en hebben die kinderen dan geen ouders of brengen de ouders ze vrolijk langs voor een partijtje spelen bij Hillary Clinton ofzo?). Maar het is wel heel gemakkelijk om op deze manier een politieke waar je het niet mee eens bent in een (zeer) kwaad daglicht te zetten.

Wat mij fascineert is inderdaad - waarom willen mensen toch zo graag geloven dat er misschien wel een kern van waarheid (of een hele waarheid) in zulke verhalen zitten? Heb je zo'n hekel aan groepen met macht?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:53

Qanon is een complottheorie, zij gaan uit van een complot door de machthebbers, zonder bewijs. Bij de kerk ging het om slachtoffers, die naar voren kwamen. Daar was helemaal geen sprake van een complottheorie. Daar was een misdaad gepleegd, waarbij de slachtoffers later naar voren kwamen. Het was niet zo dat daar al jarenlang allerlei complottheorieën over rondzwierven.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:58

Met mijn "kern van waarheid" doel ik precies op wat ik zeg :)

Zal ik de post gewoon maar even herhalen?

pmarena schreef:
Er zijn natuurlijk zat verschillen te bedenken, mijn reactie was puur op het stukje "al dan niet een vooropgezet plan" :)

Overigens... je hebt natuurlijk altijd mensen die helemaal mee gaan in het interessant doen, zou het me niet verbazen als er toch mensen boven komen drijven die claimen slachtoffer te zijn geweest van zo'n bloeddrinkende elite, want het is wel lekker hip natuurlijk :=

Wat trouwens ook weer lastig te beoordelen is, want gaat het dan om iemand die van het padje af is en denkt dat het iets oplevert (aandacht, medelijden, geld?) of is diegene daadwerkelijk door hooggeplaatste lieden misbruikt. Zonder dat het dan meteen een grootschalig netwerk hoeft te zijn waar "iedereen" aan mee doet.

Je moet wel blijven opletten dat je onder die paraplu van belachelijke claims, niet alles wegzet dat misschien toch een kern van waarheid kan bevatten.


Het staat er toch vrij duidelijk.

Iemand heeft het over "er hebben zich geen slachtoffers gemeld".
Mijn reactie daarop staat in de quote.

Dat het me niet zou verbazen als mensen zich zouden melden met de claim dat zij hier slachtoffer van zijn. (of dat al gedaan hebben trouwens). Ik zeg er zelfs nog bij dat mensen daar diverse motivaties voor zouden kunnen hebben.

Maar dat er ook mensen naar voren kunnen komen met een misbruikverhaal waar daadwerkelijk een kern van waarheid in zit (misbruik door machtig iemand) zonder dat daar meteen een grootschalig netwerk achter hoeft te zitten.

HOE in hemelsnaam kan een weldenkend mens daar iets in lezen waardoor je de behoefte voelt om te zeggen:

Citaat:
Misschien dat je daarop doelt met je 'kern van waarheid" pmarena? Voor Het bestaan van een QAnon achtig complot om satanisch kindermisbruik te faciliteren is echter geen enkele aanwijzing, als in: niets. Als je daar toch 'een kern van waarheid in vermoed', vraag ik me af waar je dat op baseert - op een 'gevoel'?


Ik lees hier een reactie alsof ik heb lopen roepen dat ik twijfel of het niet toch waar kan zijn dat hele idiote bloeddrink verhaal. Werkelijk waar, het blijft me verbazen hoe er meningen toegedicht worden aan iemand die ze werkelijk niet heeft of plaatst. Het is rete-irritant, dat kan ik je wel zeggen.

Als je op die manier met elkaar communiceert, door het verdraaien van woorden, is toch geen enkel goed gesprek mogelijk jongens :=

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:11

nps schreef:
pmarena schreef:
Sorry hoor, maar tegen wie heb je het nou eigenlijk...?

Ik ben wel de laatste die je er van hoeft te overtuigen om kritisch te blijven op bronnen en personen van alle kanten.
Je pikt nu 1 zin uit mijn bericht, die hoort bij datgene dat ik er boven zeg.


Nooooou, ik denk dat je dan zelfs op jezelf niet helemaal kritisch ben. Ook dit weer gebaseerd op eerder topics (met name ontstoren van vaccinatie - Homeopathie = totaal kritiekloos goed, Vaccinaties = altijd slecht met alle arrogante, verheven artsen erbij.


Zeg NPS, zou je even een héél klein beetje normaal willen doen met wat je allemaal voor onzin over me rondbazuint?

Ik heb NOOIT mensen schapen genoemd.
Ik heb NOOIT gezegd dat homeopathie of iets anders kritiekloos goed is en al HELEMAAL NIET dat vaccinaties altijd slecht zijn met alle arrogante, verheven artsen erbij -:(-

En ja ik word er kwaad om ja als je zulke leugenachtige onzin loopt te verkondigen.

Ik geloof direct dat dat jouw beeld (en dat van anderen) van mij is, want daar wijzen de reacties in dergelijke topics ook op. En dat is exact het punt dat ik steeds probeer te maken: dat mensen die niet 100% VOOR zijn, dan wel TEGEN zullen zijn en allerlei lariekoek toegedicht krijgen want dan zullen ze ook wel zus of zo....

HOU DAAR EENS MEE OP.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:24

Karl66 schreef:
Qanon is een complottheorie, zij gaan uit van een complot door de machthebbers, zonder bewijs. Bij de kerk ging het om slachtoffers, die naar voren kwamen. Daar was helemaal geen sprake van een complottheorie. Daar was een misdaad gepleegd, waarbij de slachtoffers later naar voren kwamen. Het was niet zo dat daar al jarenlang allerlei complottheorieën over rondzwierven.


Er is nog een belangrijk verschil: de RK-kerk is een zeer hiërarchisch en besloten instituut. Terwijl de politiek een platte structuur is waar een groter verloop is en niet alleen ministers en kamerleden rondlopen maar ook een grote club topambtenaren.

nps
Berichten: 1990
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:25

pmarena schreef:
Zeg NPS, zou je even een héél klein beetje normaal willen doen met wat je allemaal voor onzin over me rondbazuint?

Ik heb NOOIT mensen schapen genoemd.
Ik heb NOOIT gezegd dat homeopathie of iets anders kritiekloos goed is en al HELEMAAL NIET dat vaccinaties altijd slecht zijn met alle arrogante, verheven artsen erbij -:(-

En ja ik word er kwaad om ja als je zulke leugenachtige onzin loopt te verkondigen.

Ik geloof direct dat dat jouw beeld (en dat van anderen) van mij is, want daar wijzen de reacties in dergelijke topics ook op. En dat is exact het punt dat ik steeds probeer te maken: dat mensen die niet 100% VOOR zijn, dan wel TEGEN zullen zijn en allerlei lariekoek toegedicht krijgen want dan zullen ze ook wel zus of zo....

HOU DAAR EENS MEE OP.


Wauw zeg, again, rustahg. Kennelijk intepreteren mensen (of in ieder geval ik) dingen anders dan jij ze bedoeld. En ik bazuin het niet rond, want je bent er gewoon bij hier, in deze discussie. Ik vraag je dingen en leg uit hoe ze op mij overkomen. Op een, volgens mij, best normale manier. Waarbij ik ook zeg dat ik het mis kan hebben.

Maar vooral, waarom word je hier zo boos van dat je een hele post vol boze smilies EN BOZE HOOFDLETTERS van moet tikken? Omdat het niet waar is? Of, correctie, jij het niet waar vind[i]? Maar lag de waarheid niet in het midden, en mag ik dan mijn eigen interpretatie niet hebben ofzo? Gaat het niet een beetje ver om mijn interpretatie van jouw postst "Leugenachtige onzin" te noemen en is dat eigenlijk ook geen totaal gebrek aan nuance van jou kant? Die nuance waar jij zo hard om roept? Want hey, heel misschien he, maar dan echt heeeeel misschien, het zou zo maar eens zo kunnen zijn, dat mijn interpretatie stiekem toch wel een kern(tje) van waarheid bevat. Net als die van jou.

Maar, mocht ik je persoonlijk gekwetst hiermee hebben, dan spijt me dat oprecht, want dat is niet mijn bedoeling. Net als dat het niet mijn bedoeling is om kwaadwillende dingen rond te bazuinen en leugenachtige onzin te verkopen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:52

In een topic dat gaat over het de wereld in slingeren van belachelijke zwartmakerij zonder dat de feiten dat ondersteunen, precies dàt doen.

Op basis van een heel klein stukje informatie (hij/zij is het niet 100% met ons eens dùs....) er allerlei groteske onzin omheen verzinnen en dat verkondigen als de waarheid.... en het zelfs ook nog vol blijven houden als je er op gewezen wordt dat wat je zegt gewoonweg niet klopt....ik vind het wel ironisch.

Dan ben je toch geen haar beter als Japie of Beppie die het wel lekker spannend vinden om lelijke dingen over mensen of organisaties de wereld in te slingeren en die zich geen moment lijken af te vragen of hun beeld van de werkelijkheid wel klopt?

Eapy

Berichten: 1744
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:04

pmarena schreef:
Zeg NPS, zou je even een héél klein beetje normaal willen doen met wat je allemaal voor onzin over me rondbazuint?

Ik heb NOOIT mensen schapen genoemd.
Ik heb NOOIT gezegd dat homeopathie of iets anders kritiekloos goed is en al HELEMAAL NIET dat vaccinaties altijd slecht zijn met alle arrogante, verheven artsen erbij -:(-

En ja ik word er kwaad om ja als je zulke leugenachtige onzin loopt te verkondigen.

Ik geloof direct dat dat jouw beeld (en dat van anderen) van mij is, want daar wijzen de reacties in dergelijke topics ook op. En dat is exact het punt dat ik steeds probeer te maken: dat mensen die niet 100% VOOR zijn, dan wel TEGEN zullen zijn en allerlei lariekoek toegedicht krijgen want dan zullen ze ook wel zus of zo....

HOU DAAR EENS MEE OP.


Doe je rustig?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:08

pmarena schreef:
Met mijn "kern van waarheid" doel ik precies op wat ik zeg :)

Zal ik de post gewoon maar even herhalen?

pmarena schreef:
Er zijn natuurlijk zat verschillen te bedenken, mijn reactie was puur op het stukje "al dan niet een vooropgezet plan" :)

Overigens... je hebt natuurlijk altijd mensen die helemaal mee gaan in het interessant doen, zou het me niet verbazen als er toch mensen boven komen drijven die claimen slachtoffer te zijn geweest van zo'n bloeddrinkende elite, want het is wel lekker hip natuurlijk :=

Wat trouwens ook weer lastig te beoordelen is, want gaat het dan om iemand die van het padje af is en denkt dat het iets oplevert (aandacht, medelijden, geld?) of is diegene daadwerkelijk door hooggeplaatste lieden misbruikt. Zonder dat het dan meteen een grootschalig netwerk hoeft te zijn waar "iedereen" aan mee doet.

Je moet wel blijven opletten dat je onder die paraplu van belachelijke claims, niet alles wegzet dat misschien toch een kern van waarheid kan bevatten.


Het staat er toch vrij duidelijk.

Iemand heeft het over "er hebben zich geen slachtoffers gemeld".
Mijn reactie daarop staat in de quote.

Dat het me niet zou verbazen als mensen zich zouden melden met de claim dat zij hier slachtoffer van zijn. (of dat al gedaan hebben trouwens). Ik zeg er zelfs nog bij dat mensen daar diverse motivaties voor zouden kunnen hebben.

Maar dat er ook mensen naar voren kunnen komen met een misbruikverhaal waar daadwerkelijk een kern van waarheid in zit (misbruik door machtig iemand) zonder dat daar meteen een grootschalig netwerk achter hoeft te zitten.

HOE in hemelsnaam kan een weldenkend mens daar iets in lezen waardoor je de behoefte voelt om te zeggen:

Citaat:
Misschien dat je daarop doelt met je 'kern van waarheid" pmarena? Voor Het bestaan van een QAnon achtig complot om satanisch kindermisbruik te faciliteren is echter geen enkele aanwijzing, als in: niets. Als je daar toch 'een kern van waarheid in vermoed', vraag ik me af waar je dat op baseert - op een 'gevoel'?


Ik lees hier een reactie alsof ik heb lopen roepen dat ik twijfel of het niet toch waar kan zijn dat hele idiote bloeddrink verhaal. Werkelijk waar, het blijft me verbazen hoe er meningen toegedicht worden aan iemand die ze werkelijk niet heeft of plaatst. Het is rete-irritant, dat kan ik je wel zeggen.

Als je op die manier met elkaar communiceert, door het verdraaien van woorden, is toch geen enkel goed gesprek mogelijk jongens :=

Maak niet zo'n drama, het was een vraag aan jou om nog eens te verduidelijken wat je precies bedoelde, niet meer en niet minder.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:25

Karl66 schreef:
Het grote verschil tussen Qanon en de kerk is, dat er bij de kerk slachtoffers zelf naar voren kwamen om te zeggen dat ze misbruikt waren. Terwijl Qanon beweert dat er slachtoffers zijn, zonder dat die slachtoffers zelf naar voren komen.

Probleem daarvan is dan weer dat dat voor aanhangers van de complottheorie juist extra bewijs is dat ze gelijk hebben.
Juist dat er geen slachtoffers naar buiten treden die hun verhaal bevestigen, toont in hun ogen aan hoe buitengewoon effectief het complot is en hoe diep ze in alle lagen van overheden en media zijn doorgedrongen. Alle slachtoffers worden kennelijk opgespoord, opgeruimd, (mond)dood gemaakt en uit de media gecensureerd.

Een drogredenering uiteraard, maar als je al ver in de tunnel zit, kun je zelfs het ontbreken van bewijs als bewijs zien van jouw gelijk.

Ook de veel aangehaalde theorie dat ieder complot van enige omvang en complexiteit ooit zal uitlekken, kan zo worden opgevat als bewijs dat déze kwestie meer is dan your average samenzweringstheorie; dit complot voert véél verder, want het gedraagt zich kennelijk niet volgens de regels van een 'gewoon' complot.

Overigens zit je dan m.i. al vrij ver voorbij het punt waarop inhoudelijk discussiëren nog mogelijk is. Je kunt op inhoud niet dichter bij elkaar komen wanneer bewijs voor het ene standpunt structureel door de tegenpartij als net zo sterk bewijs van het tegendeel wordt gezien.
In een aantal topics hier op Bokt, of bij een aantal Bokkers, lijkt dat punt aardig in de buurt te komen of zelfs al gepasseerd te zijn.
Laatst bijgewerkt door oomens op 16-03-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:34

Het werkt zelfs nog wat ingewikkelder. Dan gaan ze namelijk vragen stellen, "Waarom komen er geen slachtoffers van hun misbruik naar voren?", "Zouden de machthebbers misschien de msm in hun zak hebben, zodat die er niet over berichten?" En als dan iemand zegt dat je zonder bewijs niet zomaar mensen kan gaan beschuldigingen, dan worden ze boos. Ze beschuldigen namelijk niemand, ze stellen alleen maar vragen. En als je die vragen suggestief vindt, dan vinden ze dat dat aan jou ligt. Dat maakt de discussie ook zo moeilijk, de keuze om bewust langs je heen te willen praten.