Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17911
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:33

Nu op NPO2 een docu van Zembla: de rechtse revolutie

BigOne
Berichten: 38525
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 21:38

Ben aan het kijken en duidelijk, precies wat ik al weken zeg.

Jis_

Berichten: 11683
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:07

rien10 schreef:
Niet weldenkend zijn. :D

Jij zegt “een weldenkend mens”. Maar dat zijn ze dus niet.

De allermooiste vind ik de theorie van de platte aarde.


Dat kon iemand mij wel uitleggen. De strepen van vliegtuigen lopen recht en niet in een boog. Bam.

Electra63

Berichten: 17911
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:23

bigone schreef:
Ben aan het kijken en duidelijk, precies wat ik al weken zeg.


Wat een gekken ......?

Beangstigend de overeenkomsten met de PVV en FvD, in mindere mate, maar er zijn wel overeenkomsten.

BigOne
Berichten: 38525
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:28

PVV zit je toch mis, maar wat FVD betreft, toespraken Baudet zijn bijna 1 op 1 kopie van Trump.
Hij is zo lekker origineel, maar let op, dat wat in Amerika is gebeurd kan hier ook.

Electra63

Berichten: 17911
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:36

bigone schreef:
PVV zit je toch mis, maar wat FVD betreft, toespraken Baudet zijn bijna 1 op 1 kopie van Trump.
Hij is zo lekker origineel, maar let op, dat wat in Amerika is gebeurd kan hier ook.


In deze docu zag je toch dat Geert de boeren aan het opruien was en ook veel aanhangers PVV bij de protesten tegen de komst van AZC's in o.a. Steenbergen, die de Gemeenteraad probeerden binnen te dringen.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:37

Jammer dat we niet van Amerika hebben overgenomen dat ze uiteindelijk flink verliezen. Biden is tenminste bezig met corona nu tot staat te brengen. Zo ver zijn wij nog niet...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:42

bigone schreef:
PVV zit je toch mis, maar wat FVD betreft, toespraken Baudet zijn bijna 1 op 1 kopie van Trump.
Hij is zo lekker origineel, maar let op, dat wat in Amerika is gebeurd kan hier ook.


Daar ben ik niet zo bang voor, hier heb je zoveel partijen en kiezers. Minder zwart/wit dan daar in de US.

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:06

Zij hebben een groter probleem, de republikeinen, hun VVD, is verrot door Trump. En de helft stemt erop.

Hier maar 1/5e, 28 zetels totaal voor radicaal rechts, verspreid over meerdere splinters. En meer splinters komen eraan. Ik voorzie herrie in fvd binnen één maand. Van Haga die z'n rol gaat opeisen en Thierry die dat niet kan hebben. En van Haga gaat er dan opnieuw vandoor met een roofzetel. Tenslotte was van Haga het meest aanwezig in de kamer en bij de briefings en Baudet was nergens te bekennen, zoals altijd.

Ik ga alvast popcorn halen

Swah

Berichten: 1869
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:24

Die graven hun eigen graf wel weer.
Maar goed had liever een andere uitslag gezien; groter PvdA erbij,ben ook GL groter.

Electra63

Berichten: 17911
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:26

Ik hoop het, ik ben geen pessimist, maar van deze documentaire werd ik niet blij.
De omslag gaat heel snel.

Swah

Berichten: 1869
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:00

Wij zijn nu aan het kijken

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:08

Electra63 schreef:
Ik hoop het, ik ben geen pessimist, maar van deze documentaire werd ik niet blij.
De omslag gaat heel snel.


Ja dit gaat helemaal fout

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:05

wat gaat helemaal fout?

Ann

Berichten: 13343
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:09

Arabesk schreef:
Electra63 schreef:
Ik hoop het, ik ben geen pessimist, maar van deze documentaire werd ik niet blij.
De omslag gaat heel snel.


Ja dit gaat helemaal fout

Ik vind het ook een zorgwekkende ontwikkeling. Het gaat allemaal veel dieper en verder dan ik had verwacht. Ook in Nederland.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:04

Ik heb de documentaire nog niet gezien, maar de verkiezingsuitslag in combinatie met de steeds extremere uitingen op social media (en ook hier op Bokt in sommige topics) vind ik zeker verontrustend. De haat en het wantrouwen tegen de (linkse) elite, MSM, wetenschap etc. Het geen genoegen willen nemen met het gegeven dat de meerderheid er anders over denkt, maar dat zien als onderdeel van het complot. Dus ook hier nu geluiden over verkiezingsfraude bijvoorbeeld. De steeds uitgesprokener verbale, en soms ook fysieke agressie.

Enige lichtpuntje is dat deze groep vooralsnog geen eensgezind front vormt die zich blind achter één leider schaart, zoals in de VS.

mysa

Berichten: 10562
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:23

Ik vind het ook eng. En dan draait de economie in Nederland nog niet eens slecht. Wat gebeurt er wanneer we in een diepe economische crisis terecht komen, zoals in de vroege jaren dertig, vraag ik me wel eens af....

Electra63

Berichten: 17911
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:35

Askja en Mysa,
Dat bedoel ik.
Wat als er ooit echt een economische depressie komt?
Dit is het nadelige gevolg van het internet,denk ik...

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:42

Ik denk dat je hier ook ziet wat je wilt zien. Als je kijkt naar de uitslag van de FvD, die vol heeft ingezet op de wappies, dan pakken ze met die wappies volgens de berichten 6 zetels. Dat is dan 4% van bevolking, wat gewoon een klein percentage is. Het is wel een heel luidruchtig deel van de bevolking, maar nog steeds een klein luidruchtig deel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:43

Dat is dan wel weer een pluspunt aan meneer Rutte, ons land heeft geen zware economische crisis meer gekend.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:08

Karl66 schreef:
Ik denk dat je hier ook ziet wat je wilt zien. Als je kijkt naar de uitslag van de FvD, die vol heeft ingezet op de wappies, dan pakken ze met die wappies volgens de berichten 6 zetels. Dat is dan 4% van bevolking, wat gewoon een klein percentage is. Het is wel een heel luidruchtig deel van de bevolking, maar nog steeds een klein luidruchtig deel.
FvD is niet de enige radicaal- rechtse partij. Gezamenlijk zijn ze ook gegroeid, dat is niet alleen het aandeel van de Baudetstemmende wappies.
Het is een veeg teken dat een groeiend deel van de Nederlandse burgers zijn ontevredenheid, angst en wantrouwen vertaalt in extremere denkbeelden en navenant stemgedrag. Lang leve de algoritmen van de social media, naar mijn mening wordt de desastreuze kracht daarvan nog steeds niet genoeg onderkend. Ik las overigens dat dat iig ook 1 van de speerpunten wordt van D66 in een nieuw kabinet, om dat serieuzer op cq. aan te pakken, dat is in ieder geval iets.
Ik denk dat hierin een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs. Even goed wat betreft de intolerantie van een aantal moslimleerlingen tegenover het beledigen van de profeet en de islam. Ook daarin speelt indoctrinatie via social media een belangrijke rol. Dat vraagt behalve het aanpakken van die algoritmen ook om een grotere rol in het onderwijs ook voor het actiever en serieuzer uitdragen van de basale normen en waarden, van het gelijkheidsbeginsel, en vooral van tolerantie waar we als Nederlanders bekend om zouden moeten staan (de ironie).
Tolerantie moet aangeleerd en geoefend worden, dat is een mens en ook een cultuur niet automatisch eigen.

nps
Berichten: 2000
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:28

Askja schreef:
FvD is niet de enige radicaal- rechtse partij. Gezamenlijk zijn ze ook gegroeid, dat is niet alleen het aandeel van de Baudetstemmende wappies.
Het is een veeg teken dat een groeiend deel van de Nederlandse burgers zijn ontevredenheid, angst en wantrouwen vertaalt in extremere denkbeelden en navenant stemgedrag. Lang leve de algoritmen van de social media, naar mijn mening wordt de desastreuze kracht daarvan nog steeds niet genoeg onderkend. Ik las overigens dat dat iig ook 1 van de speerpunten wordt van D66 in een nieuw kabinet, om dat serieuzer op cq. aan te pakken, dat is in ieder geval iets.

Ik denk dat hierin een belangrijke rol is weggelegd voor het onderwijs. Even goed wat betreft de intolerantie van een aantal moslimleerlingen tegenover het beledigen van de profeet en de islam. Ook daarin speelt indoctrinatie via social media een belangrijke rol. Dat vraagt behalve het aanpakken van die algoritmen ook om een grotere rol in het onderwijs ook voor het actiever en serieuzer uitdragen van de basale normen en waarden, van het gelijkheidsbeginsel, en vooral van tolerantie waar we als Nederlanders bekend om zouden moeten staan (de ironie).
Tolerantie moet aangeleerd en geoefend worden, dat is een mens en ook een cultuur niet automatisch eigen.


Het word een beetje saai, maar helemaal eens. Dit is voor mij een belangrijke reden geweest om op D66 te stemmen. Tolerantie, begrip voor anderen maar wat mij betreft ook het leed wat het demoniseren van groepen kan aanrichten (tweede wereldoorlog) en hoe je bronnen op waarde kan wegen. Wellicht een stukje basis over hoe journalistiek en onderzoek werkt. Wordt er nog Maatschappijleer gegeven op school? Volgens mij zijn het bij uitstek ook jongeren die hun nieuws eerder van Social Media halen dan van de reguliere nieuwsbronnen.

@Karl het is inderdaad een relatief klein gedeelte met een grote mond maar wel een reden tot -gematigde- bezorgdheid. Eerlijk is eerlijk, ik had verwacht dat er meer wantrouwen in de "MSM" zou zijn maar dit valt reuze mee gelukkig. Een groep van 9% wantrouwt structureel de media, 1 op de 10 Nederlands gelooft dat Corona onderdeel is van een complot tegen de mensheid. Ik vind dat best veel. Als je alle populistische stemmen in Nederland bij elkaar optelt (Denk PVV, FvD en Ja21 samen) is er toch best een groot gedeelte van Nederland wat populistisch stemt.


Over vertrouwen in de media:
https://www.parool.nl/kunst-media/neder ... ~be7bbf68/
https://www.villamedia.nl/artikel/het-v ... teeds-hoog

Voor mensen dit interessant vinden is het wellicht ook interessant om Stuk Rood Vlees te volgen: een platform waarop meerdere onderzoekers en politicologen schrijven over deze thema's. Een paar relevante artikelen:

https://stukroodvlees.nl/hoe-populistis ... -partijen/ - Hoe populistisch zijn de partijen in Nederland nou eigenlijk?
https://stukroodvlees.nl/de-ideologie-v ... emocratie/ - De ideologie van FvD. Kan je doorvertalen naar populisme in het algemeen (je benoemt een vijand, je voedt je aanhangers structureel met haat en onwaarheid tegen de vijand en je doet alsof het momenteel superslecht gaat en jij de enige bent die de dingen kan "redden").

En ohja, een linkje naar de Zembla documentaire:
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -revolutie

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:11

Ik weet niet of het populisme echt groeit. Je ziet een paar partijen groter worden of erbij komen. Maar tegelijkertijd zie je een PVV kleiner worden en een andere populistische partij als 50+ zo goed als verdwijnen. Er zijn gewoon tussen de 20 en 30 zetels voor deze partijen en dat is al een tijdje zo. Deze partijen zijn communicerende vaten, waarbij de partij, die het beste bij de waan van de dag aansluit, groeit ten koste van de andere partijen. Als je dan ook nog meerekent dat FvD deze keer er goed in geslaagd is om mensen die nooit stemmen te activeren, dan zie ik niet echt groei bij de populisten.

Ik zie ook liever een krimp voor deze partijen, omdat ik denk dat ze niks toevoegen aan ons democratisch bestel. Dat gezeur over de boze, ongehoorde burger, daar ben ik wel klaar mee. Ze zijn niet ongehoord en er is geen reden voor boosheid, het zijn gewoon ongeïnformeerde burgers, die niet de moeite nemen om zich te verdiepen en dus maar klagen dat ze niet gehoord worden, terwijl ze er eigenlijk over zouden moeten klagen dat ze geen kennis van het onderwerp hebben.

Verder denk ik dat het nog te vroeg is voor een heel diepgaande analyse waarom mensen hebben gestemd wat ze hebben gestemd. We hebben daar een eerste beeld van, maar met nog niet eens alle stemmen geteld, is het nog wat vroeg om al de hele uitkomst daarvan te kennen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:28

Die analyse is anders al vaak genoeg gemaakt aangezien er al enige tijd sprake is van een groeiend populisme, ook internationaal gezien. Vaststellen dat social media daarbij een cruciale rol spelen lijkt me niet echt rocket sciemce.

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:35

Maar we zitten toch al een hele tijd op 20 tot 30 zetels voor deze partijen? Ook als je naar Trump of de brexit kijkt, dan lijkt het of meer dan de helft van de bevolking erachter staat. Maar in de analyses blijkt het steeds om vergelijkbare percentages te gaan, die alleen maar zo groot lijken, omdat ze in een twee partijensysteem, één van de twee partijen gekaapt hebben.