Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:42

Karl66 schreef:
Maar we zitten toch al een hele tijd op 20 tot 30 zetels voor deze partijen? Ook als je naar Trump of de brexit kijkt, dan lijkt het of meer dan de helft van de bevolking erachter staat. Maar in de analyses blijkt het steeds om vergelijkbare percentages te gaan, die alleen maar zo groot lijken, omdat ze in een twee partijensysteem, één van de twee partijen gekaapt hebben.
Ik doelde meer op de analyse naar de motieven achter het populisme, niet de exacte omvang van de aanhang.
Daarbij, het is helaas ook niet zo dat extremistisch populisme per definitie onschadelijk is zolang het maar om een minderheid gaat.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:07

Natuurlijk moet er wat aan gedaan worden. Er zitten een aantal hele ongezonde aspecten aan populisme en complottheorieën. Tegelijkertijd ben ik ook bang dat je altijd een deel populisme houdt. Het wordt voor een deel gevoed door angst voor verandering en die angst zal bij een deel van de mensen altijd blijven.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:39

Kan iemand mij uitleggen waarom het schip dat nu het suezkanaal blokkeert ook onderdeel is van een of ander complot? Ik probeer het te begrijpen..

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:55

Men probeert alles in het verhaal op te nemen. Ingewikkelder dan dat is het niet. En dat wat aanslaat blijft hangen en dat wat mensen niet interessant vinden ebt vanzelf weer weg. Verder is er niet echt een reden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:08

Relaxed schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom het schip dat nu het suezkanaal blokkeert ook onderdeel is van een of ander complot? Ik probeer het te begrijpen..


Ik ben dan wel benieuwd wat voor complot hiervoor is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:12

Humpiedumpie schreef:
Relaxed schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom het schip dat nu het suezkanaal blokkeert ook onderdeel is van een of ander complot? Ik probeer het te begrijpen..


Ik ben dan wel benieuwd wat voor complot hiervoor is :+


Ik lees het in combinatie met the great reset.. Maar die hele reset is wat mij betreft al een complot.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:24

Het lijkt wel zo'n spel, dat je het verhaal verder moet afmaken met een 'element' dat je krijgt.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:33

Ik las dat de koers van het schip een "male sausage" vormde. TopGear zit vast in dat complot :D

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:01

Ik hoop dat Haga snel vragen gaat stellen in de Kamer :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:25

Gisteren een rondje wappies gemaakt. Oud kennissen die ik uit m'n Facebook gegooid heb. Ze zetten toch alles openbaar dus kon het alsnog lezen :+

De oogst:

- de ever given is een schip van Hillary Clinton en in de containers zitten kinderen
- 5 km onder de grond is een gangenstelsel in Nederland met kinderen erin
- het corona vaccin knijpt je kruin chakra af
- ze voelen dat de energie van Trump sterker aan het worden is, binnenkort...


Idioten

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:31

Dat plaatje met Hillary Clinton heb ik dus ook gezien, snapte hem al niet :')

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:33

Arabesk: Sjongejonge. Vroegah waren sommige conspiracyverhalen tenminste nog een beetje origineel. Nu lijken ze zelfs dat niet meer op te kunnen brengen. Alsof de langspeelplaat een beetje blijft hangen, of het een Markow-chain bot is die de verhalen schrijft. (Wat eigenlijk best zou kunnen.)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:34

Hoe kom je aan zulke types in je facebook vrienden? Spreek je de ook irl en hoe ga je er dan mee om :?

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:35

Arabesk schreef:
Gisteren een rondje wappies gemaakt. Oud kennissen die ik uit m'n Facebook gegooid heb. Ze zetten toch alles openbaar dus kon het alsnog lezen :+

De oogst:

- de ever given is een schip van Hillary Clinton en in de containers zitten kinderen
- 5 km onder de grond is een gangenstelsel in Nederland met kinderen erin
- het corona vaccin knijpt je kruin chakra af
- ze voelen dat de energie van Trump sterker aan het worden is, binnenkort...


Idioten


Hmm die gangenstelsel heb ik ooit gelezen met kinderen in Nederland in een bos en dat die voor de lol werden doodgeschoten door de koninklijke familie voor plezier.

Ik ben toen gestopt met mij te verdiepen in illuminatie dit ging mij toch echt een beetje heel erg te ver.

Maar blijkbaar zijn ze nu over gegaan op tunnels

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:35

Oja en één deelde nog iets over aliens en de elite. Toen kon ik er niet meer tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:39

verootjoo schreef:
Hoe kom je aan zulke types in je facebook vrienden? Spreek je de ook irl en hoe ga je er dan mee om :?


Ik ken 1 man via een vriendin, heb hem vorig jaar van Facebook verwijderd, 10 berichten per uur was heel normaal. En heel raar, ik vond het echt altijd een toffe kerel. Als ik nu zijn tijdlijn bekijk vind ik m doodeng :n

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:39

verootjoo schreef:
Hoe kom je aan zulke types in je facebook vrienden? Spreek je de ook irl en hoe ga je er dan mee om :?


Drie waren klanten van me. Die kunnen een andere paardentandarts gaan zoeken. Echt geen zin in, dan neem ik nog liever een krantenwijk.

Één is een ex bokker die echt wel heel redelijk was. Op equiday naast elkaar gestaan, super gezellig. Is nu helemaal de weg kwijt en zit in de illuminati onzin.

Twee anderen waren mensen die kleefden aan de groep paard natuurlijk, maar waar ik altijd al mee overhoop lag als het ging om alternatieve geneeswijzen.

Één was m'n weidegenoot die later m'n paddock Paradise overnam. Die zit in de extreem rechtse spirituele hoek ineens.

Heel eng.

Of ik irl nog met die lui praat. Nee want ik kom ze gelukkig niet meer tegen. En al zou ik ze wel tegenkomen dan leg ik ze nog even uit hoe ik erover denk :+

Mondkapjeswappies bij de supermarkt pak ik ook aan. Als ze komen met medische reden dan zeg ik "als je gezondheid te zwak is voor een mondkapje is naar de supermarkt gaan echt geen goed idee". In elk geval heb ik ze dan één rotdag bezorgd.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-03-21 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:41

Ik werd van sommigen ook een beetje raar.... Kreeg dan echt een beetje een gevoel van bah dit voelt niet lekker om dit te gaan lezen. Dan weet ik ook tijd om ermee te kappen :')

Als 14/15 jarigen vonden we het mega interessant het was toen echt een ding in mijn vriendengroep om dat soort dingen op te zoeken. Tot zelfs echte angst bij een aantal die het niet hardop durfden te zeggen want dan kwamen ze je 'halen'.

Gelukkig ben ik een stuk wijzer geworden :+

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:43

Als puber is alles spannend. Glaasje draaien en zo.

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:47

Arabesk schreef:
Als puber is alles spannend. Glaasje draaien en zo.


Klopt :') Ik zie mij nog zitten bij een groepje die dachten met geesten te kunnen communiceren met potloden tegen elkaar te drukken. Het werkte ook nog , maar weet zeker dat het kwam omdat ze het zelf zo spannend vonden en het daarom bewoog.

Overigens geloof ik wel in geesten , die wereld zoek ik ook niet op. Niet dat ik er heel bang voor ben maar vindt het eigenlijk heel interessant. Maar daar sla ik niet in door ook daar heb ik een punt dat ik denk oké dit gaat mij te ver en dan stop ik ook.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:48

Ik ken 2 mensen die hier best wel voor vallen, vooral vanuit spirituele-alternatieve hoek. Die trekken meestal weer wat bij als er gewoon normaal menselijk contact is. Veel mensen hebben het vooral nodig om geaard te blijven met andere mensen. Dat valt nu weg waardoor mensen echt op afstand raken maar als er weer wat meer ritme en structuur en contact is wordt het weer minder extreem.

Maar zo af en toe snap ik ook wel hoe moeilijk het is. Ik heb een redelijk aangename Twittterbubbel gebouwd, met een heeeeleboel wappies en extremisten op de blocklist, en een paar leuke mensen in mijn lijst. Maar zo af en toe maak ik de fout om op een onderwerp ook de reacties te lezen... en die zijn zo extreem en zo alle kanten op dat iemand die er niets van weet ook echt niet meer kan achterhalen wat nou redelijk is, wat pertinente onzin is, wat extreme meningen zijn of wat betrouwbare informatie is. De normale structuur waar je dat meestal wel een beetje kunt inschatten is echt helemaal weg en ik snap heel goed dat mensen daar snel in kunnen verdwalen en meegezogen worden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:52

Sommigen kunnen denk ik zonder hulp niet meer terugkeren naar de normale samenleving. Die zijn echt te ver heen.

De agrishop waar ik al twintig jaar kom en m'n man dertig jaar. Daar hoorden we het personeel ook leuteren dat Trump gewonnen had en de verkiezingen gestolen waren en covid onzin is.
We hebben ze een mail gestuurd en medegedeeld dat we niet meer komen.

Er is gewoon een grens vind ik. Echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:57

Zebrastreep schreef:
Arabesk schreef:
Als puber is alles spannend. Glaasje draaien en zo.


Klopt :') Ik zie mij nog zitten bij een groepje die dachten met geesten te kunnen communiceren met potloden tegen elkaar te drukken. Het werkte ook nog , maar weet zeker dat het kwam omdat ze het zelf zo spannend vonden en het daarom bewoog.

Overigens geloof ik wel in geesten , die wereld zoek ik ook niet op. Niet dat ik er heel bang voor ben maar vindt het eigenlijk heel interessant. Maar daar sla ik niet in door ook daar heb ik een punt dat ik denk oké dit gaat mij te ver en dan stop ik ook.


Mijn nicht is dus ooit met glaasje draaien echt helemaal geflipt, dat vertelde de zus van mijn vriendin.. Binnen de familie was het natuurlijk een groot geheim :')

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:03

Zo kwam ik laatst de benaming 'The Great Reset' tegen. Ik dacht eerst dat dat een benaming was voor een complottheorie , maar was toch even nieuwsgierig. Dus ik naar Google maar ik snap niet zo goed dat mensen denken dat daar een complot achter zit , terwijl iemand dat er dus uit maakt en dan van een mug een olifant maakt.

Ik ben er inmiddels achter dat The Great Reset de naam is van de 50ste jaarlijkse meeting van de WEF ( World Economic Forum) dat in juni 2020 werd gehouden. Daarbij werd een voorstel gepresenteerd om de wereldeconomie na de coronapandemi opnieuw duurzaam op te bouwen. Ze willen na de coronacrisis belangrijke veranderingen op wereldschaal doorvoeren op het gebied van economie , klimaat , gelijkheid , technologie en politiek. Het doel is om de wereld in 2030 vrediger , duurzamer en gelijkwaardiger is. Daarbij willen ze een einde maken aan armoede , einde aan honger en aanpak van klimaatverandering.

En dit jaagt dus behoorlijke angst aan bij de 'wappies'. Ik denk dit zijn echt punten die ook werkelijk aan moeten worden gepakt. Ik denk dat mensen bang zijn dat het gaat veranderen dan dat ze gewend zijn en dat bepaalde mensen daar niet aan kunnen wennen. Nieuwe dingen zijn nu eenmaal eng.

Net als Agenda21 lees ik nu niks meer over. En ik weet al waarom het is bijna april en nog niks gebeurd. Dus dan moeten er weer nieuwe punten komen om complotten op los te laten. Die mensen denken we snappen alles maar eigenlijk snappen ze helemaal niks en liggen ze diep te slapen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:05

Het wordt vast vanzelf agenda 22/23/24 en 25 :=