Demonstratie op de Dam

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:55

rien10 schreef:
Ik heb een vriendin die IC verpleegkundige is.

Zij moest huilen.

Met alles wat deze mensen meegemaakt hebben kan ik me heel goed voorstellen dat ze op hun ziel getrapt zijn. Los van het feit of er wel of geen besmettingen uit voortkomen . Wel klappen voor de zorg en dan met 5000 man bij elkaar gaan staan , echt niet te begrijpen.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:02

7 dagen in de week werken. Geen pauze houden, want dan moet je pak en zo uit en er was tekort aan spullen, dus aanhouden die hap (geen pauze in niet plassen. Niets drinken. Niet eten). Nachtmerries van stervende patiënten. En dan dIt!!

Christiene
Berichten: 7737
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:12

Ik mag hopen dat ze allemaal in quarantine . Inclusief halsema.

Benieuwd of dit nog gevolgen gaat krijgen voor haar.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:13

Maar de hele tijd alle mensen aan elkaar gelijkstellen is niet terecht. Ik snap overigens heel goed dat mensen in de zorg bezorgd en boos zijn - dat mag. Corona beheerste hun hele leven.

Rien10: dat is erg. Maar hou daar aub vooral het ministerie van VWS voor verantwoordelijk. Daar zijn die tekorten ontstaan. Daar is steeds bezuinigd en bezuinigd en bezuinigd tot alle rek eruit was. En daar is nu nog steeds heel veel niet op orde.

Maar mensen die demonstreerden hebben ook redenen om zeer bezorgd en boos te zijn. De vorm was wat mij betreft niet handig maar er is zo'n bereidheid om er het slechtste van te denken, die gewoon niet terecht is.

Terwijl mensen op de dam stonden, zaten er namelijk ook allemaal mensen op terrasjes, ook dichter bij elkaar, en werd er een polonaise gelopen wegens de heropening. Dat kun je allemaal heel verontwaardigd aan het licht brengen... maar misschien is de verklaring wel meer dat het best lastig is om als mensen een weg te vinden in een manier van doen die voor ons niet gewoon is.

Maar ook... ik denk dat het langzamerhand tijd is om iets meer te kijken naar wat er in Amerika gebeurt en wat minder te focussen op hoeveel afstand de demonstranten hadden. Er is namelijk wel echt iets aan de hand. Het geweld dat door de politie gericht wordt ingezet, naar demonstranten, en ook naar mensen die niets doen, ook naar journalisten, ook naar passanten. Want dat staat op het randje om het fascisme in te glijden. Dat is ook een humanitaire ramp in wording. En dat is ook een gevaar voor de wereld. Corona is niet het enige dat bestaat.

Ook als je het niet eens bent met de demonstratie is die kant er nog steeds.

speurneusc

Berichten: 5419
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:17

Shadow0 schreef:
Maar de hele tijd alle mensen aan elkaar gelijkstellen is niet terecht. Ik snap overigens heel goed dat mensen in de zorg bezorgd en boos zijn - dat mag. Corona beheerste hun hele leven.

Rien10: dat is erg. Maar hou daar aub vooral het ministerie van VWS voor verantwoordelijk. Daar zijn die tekorten ontstaan. Daar is steeds bezuinigd en bezuinigd en bezuinigd tot alle rek eruit was. En daar is nu nog steeds heel veel niet op orde.

Maar mensen die demonstreerden hebben ook redenen om zeer bezorgd en boos te zijn. De vorm was wat mij betreft niet handig maar er is zo'n bereidheid om er het slechtste van te denken, die gewoon niet terecht is.

Terwijl mensen op de dam stonden, zaten er namelijk ook allemaal mensen op terrasjes, ook dichter bij elkaar, en werd er een polonaise gelopen wegens de heropening. Dat kun je allemaal heel verontwaardigd aan het licht brengen... maar misschien is de verklaring wel meer dat het best lastig is om als mensen een weg te vinden in een manier van doen die voor ons niet gewoon is.

Maar ook... ik denk dat het langzamerhand tijd is om iets meer te kijken naar wat er in Amerika gebeurt en wat minder te focussen op hoeveel afstand de demonstranten hadden. Er is namelijk wel echt iets aan de hand. Het geweld dat door de politie gericht wordt ingezet, naar demonstranten, en ook naar mensen die niets doen, ook naar journalisten, ook naar passanten. Want dat staat op het randje om het fascisme in te glijden. Dat is ook een humanitaire ramp in wording. En dat is ook een gevaar voor de wereld. Corona is niet het enige dat bestaat.

Ook als je het niet eens bent met de demonstratie is die kant er nog steeds.


1 polonaise, 1 liedje, in 1 cafe met 15 man of zo wat een vergelijk met paar uur met 5000 hudjemudje staan. en zullen we ons eerst ff richten op nl en de ellende die we hier hebben? lijkt me op dit moment ff gezonder, deze demonstratie kan hier ook een paar duizend doden schelen of opleveren.

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:30

Amber_anne schreef:
Electra63 schreef:
@Beatje,
Het is etnisch profileren.
Maar ik weet uit ervaring dat jij dit niet begrijpt.
De ontkenning van racisme of discriminatie door sommigen zegt genoeg.
Sommigen hebben het zelf niet eens door. ;)
Daarom heb ik begrip voor deze demonstraties.
Al is dit niet het juiste moment of hadden ze deze anders moeten organiseren.
Ik ben geen fan van J. Afryre of S. Simons, maar ze hebben vaak gelijk.
Simons kaartte het vanavond nog aan: er zit niet één gekleurd kamerlid in de Tweede of Eerste Kamer.
Zij brengen het alleen niet op een fijne manier.
Maar een Kenneth Vermeer of een Glen Faria of Remy Bonjasky zijn succesvolle, rustige, aardige mannen, die dezelfde ervaringen hebben.

De demonstraties zijn hard nodig, maar alleen roepen ze weerstand op bij diegene waarvoor deze demonstraties eigenlijk nodig zijn.


Ik ben het hier helemaal mee eens. Het maakt me verdrietig om sommige reacties te lezen meer kan en wil ik er niet over zeggen


Ach, ik heb dit soort topics en berichten al zo vaak gezien.
Op FB en Twitter is het nog erger.
Ik vind het triest.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:59

bigone schreef:
Danique, excuus maar wanneer ik na zestig jaar voor racist word uitgemaakt dan word ik pissig. Ik heb gekleurde familie, Turks, Marokkaans , Filipijns , het zit er allemaal in. En die zijn nog vele malen harder dan mijn oordeel over Jerry Afryre , ze vinden dat hij het gruwelijk op de spits drijft en uitmelkt . Hij trekt de racismekaart zodra hij maar kan. En dat is zijn goed recht , net zoals ik het recht heb om daar wat van te vinden.
Ik zal nooit ontkennen dat etnisch profileren en racisme in onze maatschappij voor komt. En ik denk al heel lang dat je beter het gesprek dan het spreekwoordelijke gevecht aan kunt gaan, onze verre verre voorouders zaten fout, moet daarom de hele maatschappij schoongeveegd worden van alles wat maar riekt naar het verleden?
Mag hij rustig elke Nederlander uitmaken voor racist ? Dacht het niet.


Ik heb er even over nagedacht. Het is een heel lastig sociaal probleem.

Ten eerste (los van het feit dat ik KOZP 100% steun), ben ik het vaak niet eens met de methode. Dit zelfde heb ik met Sylvana Simons. Ze vechten keihard voor wat ze geloven, ondanks de vele weerstand die ze krijgen. Ik bewonder ze. Maar (als ik even voor de zwarte bevolking in Nederland mag spreken) zijn ze moe. Ze krijgen hun hele leven natuurlijk al met weerstand/racisme te maken. Het stadium van lief vragen zijn zij al gepasseerd terwijl dit voor (even chargeren) de witte bevolking misschien iets voornamelijk van de laatste vijf tot tien jaar is. Ik denk dat voor veel mensen het daarom best rauw op hun dakkie valt als de term racist opeens de discussie in wordt geslingerd. Zij (niet blank NL) hebben al lang de tijd gehad om hierover na te denken en reageren soms fel. Zo fel, dat ze eigenlijk mensen op de borst stuiten. Hebben ze gelijk? Ja zeker. Doen ze het slim? Nee. Ze beledigen eigenlijk veel mensen en die mensen hebben vaak geen idee waarom en dit lokt vaak ook weer weerstand op. Het creërt eerder het tegenovergestelde effect. Ik denk dat de beste wijze is om heel rustig dit uit te leggen. Maar het is aan de andere kant hartstikke logisch dat zij (niet blanke Nederlanders) hier eigenlijk geen trek in hebben. Zij zijn moe gestreden al. Ik denk dat de taak ligt bij blank Nederland om elkaar hierin te informeren.

Ten tweede, zijn mensen die tegen KOZP/ZP oid zijn racist? (zwarte piet is even makkelijk voorbeeld) Ik wil niemand racist noemen. Ik denk dat 99,99% van alle mensen goed is. Wel kan iemand onbewust racisme bestaan. Als een hele groep mensen roept dat iets kwetsend is, wie zijn wij om te zeggen dat het niet zo is? Los van wat dan ook, je wilt toch gewoon dat iedereen zich fijn voelt? Als iemand mij een racist zou noemen, dan zou ik ook schrikken. Maar waarom? Zeg/doe ik iets onbewust wat een ander kwetst? Ik denk dat het belangrijk is om te erkennen dat iedereen soms racistisch is. Ik ook onbewust soms. Daarna dan schaam ik me. Ik ben soms bang als ik een groepje getinte jongeren passeer. Natuurlijk is het wel ergens op gebaseerd want feit is dat zij vaker betrokken zijn bij misdaad. Maar is het helemaal eerlijk? Nee. Het slaat nergens op. Ik ben dan zelf etnisch aan het profileren. Ander voorbeeld is dat ik tot enkele maanden geleden nog altijd dacht 'All lives matter'. Nu zie ik in dat uiteraard 'black lives matter' is. Ik durfde dit eerst niet hardop uit te spreken, ik denk dat het mij als wit persoon mij uit mijn comfort zone haalde. Soms moet je daar gewoon uit. Ik denk dat het belangrijk is om jezelf een spiegel voor te houden en in gesprek te blijven. Ik wil overigens niet zeggen Bigone, dat jij onbewust racistisch bent, je jezelf een spiegel moet voorhouden of al dat soort gekkigheid. Maar misschien is het interesant om te luisteren naar waarom ze dat zeggen. Het is immers een kans om te leren en te communiceren met je medemens.

Overigens, soms denk ik wel dat de racismekaart wordt getrokken door sommige mensen. Of Afriyie dit doet weet ik niet trouwens. Soms zie ik wel eens dingen dat ik denk ''ah ik betwijfel of dit racisme is''. Maar ik denk wel dat het alsnog belangrijk is om te luisteren en na te denken. Voor ons kan het voelen als ''racismekaart'' terwijl iemand anders dit anders kan ervaren.

jeetje wat een verhaal. Bottom line: ik wil altijd blijven denken over hoe mijn gedrag anderen beïnvloedt. Iedereen verdient een gelukkig bestaan en gelijke rechten dus ik wil daar zoveel mogelijk aan bijdragen.

p.s: is trouwens ook geschreven in zijn algemeenheid. Ik denk niet dat je een racist bent Bigone. Ik vind dat hele harde woorden en ik ben meer van open en vriendelijkheid, daarom ben ik het dus ook niet altijd eens met de methode van KOZP.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:23

Citaat:
Als een hele groep mensen roept dat iets kwetsend is, wie zijn wij om te zeggen dat het niet zo is?

Maar dat soort dingen werken toch altijd twee kanten op?
Ik vind het echt ontzettend respectloos (je kunt van mij niet dieper zakken) dat ze met 5000 man op de Dam stonden in deze tijd waarin bedrijven omvallen en mensen hun dierbaren niet konden zien.
Denk je nu echt dat zo'n actie racisten laat bekeren? Denk eerder dat het averrechts werkt eerlijk gezegd. Moet je nu echt de boel op de spits drijven tijdens een pandemie? De verschillen tussen de bevolkingsgroepen worden hierdoor alleen maar groter.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:36

elnienjo schreef:
Citaat:
Als een hele groep mensen roept dat iets kwetsend is, wie zijn wij om te zeggen dat het niet zo is?

Maar dat soort dingen werken toch altijd twee kanten op?
Ik vind het echt ontzettend respectloos (je kunt van mij niet dieper zakken) dat ze met 5000 man op de Dam stonden in deze tijd waarin bedrijven omvallen en mensen hun dierbaren niet konden zien.
Denk je nu echt dat zo'n actie racisten laat bekeren? Denk eerder dat het averrechts werkt eerlijk gezegd. Moet je nu echt de boel op de spits drijven tijdens een pandemie? De verschillen tussen de bevolkingsgroepen worden hierdoor alleen maar groter.


Ah sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik doelde meer op racisme in het algemeen. Ik had het niet specifiek meer over de demonstratie.

Wat betreft bekeren. Nee. Maar zoals ik schreef ben ik meer voorstander van goed informeren en communicatie als hulpmiddelen voor het “bekeren”. Demonstreren is een mensenrecht en essentieel in een democratie. De polarisatie van de samenleving vind ik jammer. zonder Corona is het hun recht om Te protesteren, ongeacht wat jij of anderen daarvan vinden. Het is een enorm schrijnende gebeurtenis.

Ik heb eerder vandaag al uitgebreid gereageerd over wat ik van de demonstratie vond :) (ik ben er ook kritisch over namelijk).

Ik denk trouwens ook dat KOZP hierin meer verantwoordelijkheid had mogen nemen. Ik vind dat enigszins teleurstellend van ze. Geloof dat er vandaag al meer maatregelen zijn genomen (?). Ik vraag mij af of Halsema dit gaat overleven ook. Is ze niet voorzitter van de raad van veiligheid? Dan lijkt me echt een no go dat er een onveilige situatie is gecreëerd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:40

Danique_G schreef:
Ah sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik doelde meer op racisme in het algemeen. Ik had het niet specifiek meer over de demonstratie.

Wat betreft bekeren. Nee. Maar zoals ik schreef ben ik meer voorstander van goed informeren en communicatie als hulpmiddelen voor het “bekeren”. Demonstreren is een mensenrecht en essentieel in een democratie. De polarisatie van de samenleving vind ik jammer. zonder Corona is het hun recht om Te protesteren, ongeacht wat jij of anderen daarvan vinden. Het is een enorm schrijnende gebeurtenis.

Ik heb eerder vandaag al uitgebreid gereageerd over wat ik van de demonstratie vond :) (ik ben er ook kritisch over namelijk).

Ik denk trouwens ook dat KOZP hierin meer verantwoordelijkheid had mogen nemen. Ik vind dat enigszins teleurstellend van ze. Geloof dat er vandaag al meer maatregelen zijn genomen (?). Ik vraag mij af of Halsema dit gaat overleven ook. Is ze niet voorzitter van de raad van veiligheid? Dan lijkt me echt een no go dat er een onveilige situatie is gecreëerd.

Ik vind dat in een beschaafd land men beter een online petitie kan starten als men iets wil aankaarten. Ik zou zo mijn handtekening hebben gezet. Maar deze acties onder pandemietijd wekken bij mij zoveel afkeer op en dan ben ik oprecht bang voor tegendemonstraties waardoor uiteindelijk rellen zoals in Amerika ontstaan.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:45

Los van dat het vreselijk is wat er in de USA is gebeurd, vind ik het niet te geloven hoe dit nu zo zijn weerslag op Nederland heeft.
4 Mei was de Dam leeg en gisteren stonden er ongeveer 5000 man
Met een burgemeester die dit goed keurt ( horen neutraal te staan en niet een eigen ideologie bovenaan te hebben ) en dan ook nog ( als het geen bewerkte foto is) zonder mondkapje er tussen staan.

Dat is toch om te janken!
En dan al die talkshows die er gretig op in gaan.


Ik ben overigens heel benieuwd wat er gebeurd was als de boeren een demonstratie hadden gehouden op de Dam.
Ik wed nooit, maar ik durf te wedden dat ze dan met een hoop vertoon door het leger verwijderd waren.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:58

Ik denk dat heel veel Nederlanders onderschatten hoeveel racisme er nog dagelijks in ons land is. De aanleiding voor de de demonstraties nu in Nederland komt nu door wat er in de VS gebeurd (is), maar institutioneel racisme is ook in Nederland nog een groot probleem, bijvoorbeeld bij de belastingdienst waar heel veel etnisch geprofileerd wordt om maar iets te noemen. Het wordt tijd dat de overheid daar aandacht aan gaat besteden en ook actie gaat ondernemen om hier iets aan te doen, daar demonstreren mensen nu voor.

Corona is niet het enige probleem dat er nu speelt en waar iets gedaan aan moeten worden. De organisatie van de demonstratie op de malieveld heeft heel goed de anderhalve meter regel in acht gehouden om te zorgen dat de demonstratie zo veilig mogelijk was.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:03

Felicxa schreef:
Ik denk dat heel veel Nederlanders onderschatten hoeveel racisme er nog dagelijks in ons land is. De aanleiding voor de de demonstraties nu in Nederland komt nu door wat er in de VS gebeurd (is), maar institutioneel racisme is ook in Nederland nog een groot probleem, bijvoorbeeld bij de belastingdienst waar heel veel etnisch geprofileerd wordt om maar iets te noemen. Het wordt tijd dat de overheid daar aandacht aan gaat besteden en ook actie gaat ondernemen om hier iets aan te doen, daar demonstreren mensen nu voor.

Corona is niet het enige probleem dat er nu speelt en waar iets gedaan aan moeten worden. De organisatie van de demonstratie op de malieveld heeft heel goed de anderhalve meter regel in acht gehouden om te zorgen dat de demonstratie zo veilig mogelijk was.

Maar is dat wel ethisch proflieren? Er wordt om allerlei marketing doeleinden toch ook volop geprofileerd om visie op diverse doelgroepen te krijgen? Als vrouw val je ook in andere doelgroepen die je de ene keer voordeel (autoverzekering bijv) en de andere keer nadeel opleveren.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:04

Ik ben erg tegen racisme dus begrijp me niet verkeerd maar ik vind dit geen gepast moment om te protesteren. We zitten in een situatie waarbij een virus ons leven beheerst en mensen hun familie niet kunnen bezoeken. Los van dat ik het een slecht moment vond is het wel een goede test, zijn er over 2/3 weken veel meer besmetten in de regio Amsterdam dan weten we dat dit niet kan, zijn er geen extra of amper extra besmetten dan kunnen er ook weer meer bijeenkomsten van meer mensen zijn in de buitenlucht lijkt mij.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:10

Knabbel1070 schreef:
Ik ben erg tegen racisme dus begrijp me niet verkeerd maar ik vind dit geen gepast moment om te protesteren. We zitten in een situatie waarbij een virus ons leven beheerst en mensen hun familie niet kunnen bezoeken. Los van dat ik het een slecht moment vond is het wel een goede test, zijn er over 2/3 weken veel meer besmetten in de regio Amsterdam dan weten we dat dit niet kan, zijn er geen extra of amper extra besmetten dan kunnen er ook weer meer bijeenkomsten van meer mensen zijn in de buitenlucht lijkt mij.

En dan maar hopen dat hier geen a-symptomatische tussen zitten die zelf niet ziek worden maar het in hun sociale/familie/werkomgeving doorgeven aan anderen die niet uit regio Amsterdam komen...

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:13

elnienjo schreef:
Felicxa schreef:
Ik denk dat heel veel Nederlanders onderschatten hoeveel racisme er nog dagelijks in ons land is. De aanleiding voor de de demonstraties nu in Nederland komt nu door wat er in de VS gebeurd (is), maar institutioneel racisme is ook in Nederland nog een groot probleem, bijvoorbeeld bij de belastingdienst waar heel veel etnisch geprofileerd wordt om maar iets te noemen. Het wordt tijd dat de overheid daar aandacht aan gaat besteden en ook actie gaat ondernemen om hier iets aan te doen, daar demonstreren mensen nu voor.

Corona is niet het enige probleem dat er nu speelt en waar iets gedaan aan moeten worden. De organisatie van de demonstratie op de malieveld heeft heel goed de anderhalve meter regel in acht gehouden om te zorgen dat de demonstratie zo veilig mogelijk was.

Maar is dat wel ethisch proflieren? Er wordt om allerlei marketing doeleinden toch ook volop geprofileerd om visie op diverse doelgroepen te krijgen? Als vrouw val je ook in andere doelgroepen die je de ene keer voordeel (autoverzekering bijv) en de andere keer nadeel opleveren.


Ja, de belastingdienst heeft bijvoorbeeld zelf bekend gemaakt dat zij mensen met een dubbele nationaliteit vaker extra controleerde dan mensen die geen dubbele nationaliteit hadden.

"Minstens 11 duizend belastingplichtigen zijn tussen 2012 en 2015 onderworpen aan een extra strenge controle omdat zij over een niet-Nederlandse eerste of tweede nationaliteit beschikten. Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit beschouwde de Belastingdienst ‘op basis van ervaring’ als een risicofactor voor het doen van onjuiste aangiften, zegt een woordvoerder in een toelichting."
(bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7cf332a/)

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:15

Misschien is deze demonstratie, overigens een demonstratie waar ik 100% achter sta, een graadmeter hoe het staat met de besmetting van Corona. Riepen we ook niet na pasen met veel mensen bij elkaar en zo nog wat dagen O dit gaat fout? Tot nu toe niet.

Op het moment dat we toestaan dat zelfs overheidsdiensten bewust een onderscheid maken tussen mensen gaat er ergens iets heel erg fout.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:54

Felicxa schreef:
Ja, de belastingdienst heeft bijvoorbeeld zelf bekend gemaakt dat zij mensen met een dubbele nationaliteit vaker extra controleerde dan mensen die geen dubbele nationaliteit hadden.

"Minstens 11 duizend belastingplichtigen zijn tussen 2012 en 2015 onderworpen aan een extra strenge controle omdat zij over een niet-Nederlandse eerste of tweede nationaliteit beschikten. Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit beschouwde de Belastingdienst ‘op basis van ervaring’ als een risicofactor voor het doen van onjuiste aangiften, zegt een woordvoerder in een toelichting."
(bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7cf332a/)

Dat zal waarschijnlijk ook wel met cijfers en feiten te staven zijn dat ze in die doelgroep vaker prijs hebben.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:56

Volgens de berichtgeving is de afstand anders goed gerespecteerd en droeg vrijwel iedereen een mondkapje. Den Haag en Rotterdam is goed verlopen vandaag.

Het probleem hiermee is: je kunt dit niet laten passeren. Hier een paar maanden mee wachten haalt de hele lading eraf. En daarbij: misschien moet je je ook bedenken dat dit zó erg is dat mensen zich er bewust van zijn dat dit gezondheidsrisicos kan opleveren voor henzelf en hun naasten maar toch besluiten om te gaan. omdat dit zo ontzettend belangrijk is.
Wat de demonstraties in de VS betreft: het is meer dan duidelijk dat ook covid19 de niet-witte bevolking disproportioneel hard treft. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden.

Ik vind overigens de slogan "black lives matter" zelf wat onhandig gekozen. Ik weet ook even niets beters, maar het roept wel de "all lives matter"-weerstand op - en het is ook wel waar, "all lives matter", maar dat is niet het punt van die slogan. Maar goed dat gaat offtopic.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:09

elnienjo schreef:
Felicxa schreef:
Ja, de belastingdienst heeft bijvoorbeeld zelf bekend gemaakt dat zij mensen met een dubbele nationaliteit vaker extra controleerde dan mensen die geen dubbele nationaliteit hadden.

"Minstens 11 duizend belastingplichtigen zijn tussen 2012 en 2015 onderworpen aan een extra strenge controle omdat zij over een niet-Nederlandse eerste of tweede nationaliteit beschikten. Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit beschouwde de Belastingdienst ‘op basis van ervaring’ als een risicofactor voor het doen van onjuiste aangiften, zegt een woordvoerder in een toelichting."
(bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7cf332a/)

Dat zal waarschijnlijk ook wel met cijfers en feiten te staven zijn dat ze in die doelgroep vaker prijs hebben.


Toch viel viel het wel op dat mensen bij wie, in dit geval, de kindertoeslag uiteindelijk (onterecht) werd teruggevorderd vaak een niet-Nederlandse achtergrond hadden.

in een ander artikel staat ook dat de belastingdienst op 5 criteria controleerde, waarvan een de dubbele nationaliteit, en dat als ze aan alle criteria behalve de dubbele nationaliteit voldeden, dat er dan niet extra werd gecontroleerd.
"Volgens de dienst zijn op die manier ruim 11.000 mensen met een dubbele nationaliteit aan een extra controle onderworpen. De fiscus had een zogeheten selectieregel ingebouwd in zijn systemen, die aangiftes voor controle selecteerde als werd voldaan aan vijf criteria. Eén daarvan was het hebben van een tweede nationaliteit. Wat de vier overige criteria inhouden, zegt de Belastingdienst niet. Als iemand aan alle vier overige criteria voldeed, maar geen tweede nationaliteit had, vond er geen extra controle plaats."

en

"Het afgelopen jaar werd duidelijk dat Toeslagen bij duizenden ouders onterecht of op basis van minieme foutjes de kinderopvangtoeslag werd stopgezet en teruggevorderd. Veel van hen hebben een tweede nationaliteit."

(bron: https://www.trouw.nl/economie/belasting ... ~b91d1a45/)

Maar goed, misschien is het geen hard bewijs, maar ik vind iig wel dat hier beter naar gekeken mag worden, want kloppen doet het niet helemaal vind ik.

Ik wil verder ook niet te ver off-topic gaan, aangezien het topic eigenlijk gaat over de demonstraties en niet over wel of niet etnische profileren door de belastingdienst.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:10

Ik vind het trouwens echt heel vervelend dat men blanken opeens heel provocerend 'witte mensen' noemt. We gaan Chinezen toch ook geen 'gele mensen' noemen? Ik wil niet-blanken noemen naar wat hun voorkeur van de dag is, maar ik wil zelf geen witte genoemd worden.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:14

elnienjo schreef:
Ik vind het trouwens echt heel vervelend dat men blanken opeens heel provocerend 'witte mensen' noemt. We gaan Chinezen toch ook geen 'gele mensen' noemen? Ik wil niet-blanken noemen naar wat hun voorkeur van de dag is, maar ik wil zelf geen witte genoemd worden.


"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."

Dit is waarom het goed is om wit te gebruiken in plaats van blank. Blank is niet echt meer van deze tijd

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:17

rien10 schreef:
7 dagen in de week werken. Geen pauze houden, want dan moet je pak en zo uit en er was tekort aan spullen, dus aanhouden die hap (geen pauze in niet plassen. Niets drinken. Niet eten). Nachtmerries van stervende patiënten. En dan dIt!!

Ik voel zelf de steek naar de zorg al diep binnenkomen, ik dacht echt hoé haal je dit in je holle harses!
Alleen al naar alle mensen in de zorg zeg je gewoon dat hun inzet en alle mensenlevens je geen moer interesseren.
Dat doe je gewoon dus niet.
Maar wel een bed willen als ze ziek worden, en opname op de IC.
En dan mogen moeten zij die je zo gekwetst hebt je weer oplappen.
Ik snap haar gevoel volkomen Rien, ik had geheid ook flink moeten janken van onmacht.

Mijn emdr therapeut heeft ook ingehaakt op corona, echt een initiatief wat hard nodig is.
Er zijn te weinig therapeuten, zeker nu de eerste getraumatiseerde patiënten/familie/nabestaanden/zorgpersoneel etc toe zijn aan hulp bij traumaverwerking.
Hij heeft voor zzp’ers nu de actie dat de opleiding 40% goedkoper is en die 60% in termijnen mogen betalen wegens de crisis.
En dat een maand lang, we hebben enorm veel mensen terug moeten betalen die door de crisis geannuleerd hebben wegens geldgebrek.
Hij zegt het belangrijkste is dat er straks een groot leger aan therapeuten beschikbaar is en de winst is nu niet belangrijk.
Want er gaan heel veel mensen hulp nodig hebben, waaronder ziekenhuispersoneel.
Ik hoop dat het als een een olievlek gaat verspreiden en er zo veel mensen zo snel mogelijk geholpen kunnen worden.
En ik ken hem langer dan vandaag, dit doet hij echt voor zijn medemens.
Hij moet uiteraard zelf kunnen blijven eten, hij is ook zzp’er met vaste lasten, maar hij wil nu puur en alleen bijdragen aan betere zorg voor traumapatiënten.
Hopelijk lukt hem dat en kan iedereen straks terecht voor hulp, nachtmerries van stervende mensen lijkt me vreselijk.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-06-20 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:21

Mand schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind het trouwens echt heel vervelend dat men blanken opeens heel provocerend 'witte mensen' noemt. We gaan Chinezen toch ook geen 'gele mensen' noemen? Ik wil niet-blanken noemen naar wat hun voorkeur van de dag is, maar ik wil zelf geen witte genoemd worden.


"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."

Dit is waarom het goed is om wit te gebruiken in plaats van blank. Blank is niet echt meer van deze tijd


Dat wit kan alleen in de winter, blanken zijn in de zomer ook (wat) bruin. Nou ja,duo penotti dan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:40