Demonstratie op de Dam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:51

deksel schreef:
Ik hoor niemand in dit topic over alle drukke winkelstraten of winkels waar ook geen 1.5m afstand word gehouden. Dat gebeurt al een tijd lang, elke dag opnieuw, in elke stad. Ik zeg niet dat ik al deze mensen bij elkaar goedkeur maar ik snap heel goed waar dit vandaan komt. Bijna iedereen had een mondkapje op en waar mogelijk werd 1.5m afstand gehouden (er waren ook kruizen gespoten waar gestaan mocht worden, alleen door de hoeveelheid mensen was dit uiteindelijk niet haalbaar). Daarnaast was het in de buitenlucht en niet binnen in een sportzaal.
Veel van onze rechten en normen en waarden die wij nu normaal vinden, is voor gevochten en voor geprotesteerd. Het moet eens klaar zijn met racisme. En racisme komt nog steeds voor in Nederland. Als wit persoon is het heel makkelijk om te zeggen 'ik ben geen racist', dat is heel fijn. Maar op dit moment is dat niet genoeg, er moet actie plaats vinden. Het is 2020 en er is nog elke dag sprake van (instutioneel) racisme.
Mensen met een witte huidskleur zijn zo geprivilegieerd en de helft is er niet bewust van. Dit protest had moeten plaatsvinden, alleen jammer dat nu corona speelt. Het is niet de men daar voor hun lol stond.

En inderdaad, jammer dat het op 4 mei leeg was op de Dam. Maar hoe kan je vrijheid vieren als er nog elke dag sprake is van onderdrukking? Er is inderdaad vrijheid, maar niet voor iedereen. Deze hele situatie is te nijpend om te laten gaan.

Aan de andere kant snap ik heel goed wat voor beeld dit afgeeft naar o.a. de zorgmensen. Ik vind het lastig.

Drukke winkelstraten en winkels vermijd ik dan ook :D

1,5 meter afstand op de Dam is echt geen doen als er 5000 mensen aanwezig zijn, dan sta je hutjemutje boven op elkaar.

Ik sta volledig achter het protest, maar niet op de manier waarop het nu is gebeurd :n Ze hadden ook meerdere kleinere protesten verspreid over het hele land kunnen houden. Ik denk namelijk niet dat alle 5000 aanwezigen uit Amsterdam kwamen.

Ann

Berichten: 13315
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:51

Jessix schreef:
Wat het uithaalt is dat het wel heel goed voelt dat zoveel mensen de ernst van dit onderwerp erkennen en naar buiten dragen. Daar word ik echt heel blij van.
En dat punt had niet gemaakt kunnen worden als mensen zich tijdens de demonstratie aan de veiligheidsmaatregelen hadden gehouden? In mijn ogen had dat naast erkenning voor de problemen, ook veel respect opgeleverd voor de manier waarop mensen hun punt hadden gemaakt. Nu is er onnodig nog meer verdeeldheid gezaaid in mijn ogen.

We kunnen er gewoon niet omheen dat er naast het onrecht wat er is gebeurd, ook een ernstige crisissituatie is waar we nog lang niet uit zijn.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:51

Relaxed schreef:
Ik heb me hier ook wel over verbaasd, ben echt heeel benieuwd wat dit over 2 weken doet.. Hoe we er dan voor staan. Want heel eerlijk, als dan blijkt dat er amper iets is veranderd in de Corona cijfers vind ik ook dat er meer versoepeld moet worden.

Ik zei in het corona topic dat als blijkt dat er geen grote besmettingen zijn de theorie van de mondkapjes in het ov ook de prullenbak in mocht. Aangezien vrijwel iedereen een mondkapje op had

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:53

Jessix schreef:
Wat het uithaalt is dat het wel heel goed voelt dat zoveel mensen de ernst van dit onderwerp erkennen en naar buiten dragen. Daar word ik echt heel blij van.

Weet je wat je hierdoor krijgt.
Het tegenovergestelde van wat ze wilde.
Veel meer onverdraagzaamheid.
Dat zou anders zijn geweest als ze zich nu ook aan de regels hadden gehouden, nu niet.

Ann

Berichten: 13315
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:53

Purny, lang niet iedereen had een mondkapje op.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:54

Dat mag sowieso de prullenbak in, Purny. Die mondkapjes in het OV slaat nergens op. Het mogen niet eens echt beschermende kapjes zijn.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 02-06-20 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:54

Ann schreef:
Jessix schreef:
Wat het uithaalt is dat het wel heel goed voelt dat zoveel mensen de ernst van dit onderwerp erkennen en naar buiten dragen. Daar word ik echt heel blij van.
En dat punt had niet gemaakt kunnen worden als mensen zich tijdens de demonstratie aan de veiligheidsmaatregelen hadden gehouden? In mijn ogen had dat naast erkenning voor de problemen, ook veel respect opgeleverd voor de manier waarop mensen hun punt hadden gemaakt. Nu is er onnodig nog meer verdeeldheid gezaaid in mijn ogen.

We kunnen er gewoon niet omheen dat er naast het onrecht wat er is gebeurd, ook een ernstige crisissituatie is waar we nog lang niet uit zijn.

Dat dus. Ik krijg nu haast het idee dat het meer over de problemen rondom het protest gaat dan om het eigenlijke doel van het protest. En dat is gewoon jammer, want het is wel een belangrijk onderwerp, maar ze werken zichzelf tegen door zo te gaan protesteren.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:54

Ann schreef:
Purny, lang niet iedereen had een mondkapje op.

Daarom zeg ik ook vrijwel iedereen

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:57

deksel schreef:
Ik hoor niemand in dit topic over alle drukke winkelstraten of winkels waar ook geen 1.5m afstand word gehouden. Dat gebeurt al een tijd lang, elke dag opnieuw, in elke stad. Ik zeg niet dat ik al deze mensen bij elkaar goedkeur maar ik snap heel goed waar dit vandaan komt. Bijna iedereen had een mondkapje op en waar mogelijk werd 1.5m afstand gehouden (er waren ook kruizen gespoten waar gestaan mocht worden, alleen door de hoeveelheid mensen was dit uiteindelijk niet haalbaar). Daarnaast was het in de buitenlucht en niet binnen in een sportzaal.
Veel van onze rechten en normen en waarden die wij nu normaal vinden, is voor gevochten en voor geprotesteerd. Het moet eens klaar zijn met racisme. En racisme komt nog steeds voor in Nederland. Als wit persoon is het heel makkelijk om te zeggen 'ik ben geen racist', dat is heel fijn. Maar op dit moment is dat niet genoeg, er moet actie plaats vinden. Het is 2020 en er is nog elke dag sprake van (instutioneel) racisme.
Mensen met een witte huidskleur zijn zo geprivilegieerd en de helft is er niet bewust van. Dit protest had moeten plaatsvinden, alleen jammer dat nu corona speelt. Het is niet de men daar voor hun lol stond.

En inderdaad, jammer dat het op 4 mei leeg was op de Dam. Maar hoe kan je vrijheid vieren als er nog elke dag sprake is van onderdrukking? Er is inderdaad vrijheid, maar niet voor iedereen. Deze hele situatie is te nijpend om te laten gaan.

Aan de andere kant snap ik heel goed wat voor beeld dit afgeeft naar o.a. de zorgmensen. Ik vind het lastig.


Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Echwel

Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:59

Als men een lint had gemaakt van 5000 mensen allemaal op 1.5 meter afstand richting Utrecht of wat dan ook.
Was men binnen de regels gebleven en had het volgens mij meer indruk gemaakt.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:59

In een volle winkelstraat ben je in beweging.
Die zoek ik zoiezo niet op nu

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:01

Moet wel zeggen, door alle demonstraties, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld, heeft het eindelijk wel weer echt goed aandacht gekregen en hopelijk doet het ook wat met de mensen op langer termijn. Ik ben trots op iedereen die daar stond. Kreeg echt kippenvel van alle filmpjes die ik gezien heb.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 09:04

verootjoo schreef:
Ineke2 schreef:
Die boosheid richting Halsema snap ik niet zo. Zij heeft in samenspraak met de politie de juiste beslissing genomen die er op dat moment gemaakt kon worden.
Er zouden maar een kleine 300 mensen naar de demonstratie komen, dat werden er fors veel meer.

Met geweld / dwang de demonstratie stoppen dan maar?
Dat had zeer waarschijnlijk zwaar uit de hand gelopen.


300 mensen terwijl er maar groepen van 30 mogen volgens de laatste persconferentie...

Dat kan niet. Je moet als burgemeester de regels naleven en je hebt een voorbeeldfunctie.

De horecasector, cultuursector en nog wel meer gaan ten onder en de burgemeester van de hoofdstad steekt gewoon een dikke vinger op... :n


Dit dus. Alles en iedereen ligt krom en moet zich aan de regels houden. Niet meer dan 30 personen per "samenscholing" 2 dagen geleden kreeg je nog een boete als je met 3 man op straat liep en nu kan het ineens dat er 4000! Man mag samenscholen zonder consequenties?!

De grondwet zegt ook dat je vrijheid van vereniging hebt. Dat was dus hardstikke verboden de afgelopen weken. Als ze A kunnen verbieden, kunnen ze ook B verbieden....

Ze kunnen inderdaad prima de wegen enz afzetten richting de stranden en recreatie gebieden en nu kunnen ze "ineens" "niets" doen om te voorkomen dat er demonstraties komen?

Bullshit! Ze hadden wel gekund, maar de Burgermeester vond het wel prima zo.

Ze willen vandaag gaan demonstreren in Den Haag, ik hoop echt dat dat verboden gaat worden en er goed opgetreden gaat worden tegen de mensen die toch komen demonstreren.

En over racisme bij de belastingdienst: ja, gekleurde mensen raakten ongeoorloofd hun toeslag kwijt. Maar hetzelfde gebeurde net zo goed bij de blanke gezinnen. Dat is geen racisme te noemen! Zowel blank als gekleurd hebben met dat "foutje bedankt" te maken.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:06

Het was wel behoorlijk naïef om te denken dat het bij die 300 zou blijven.

Verder snap ik het ze demonstreren en ik denk dat er in Nederland ook genoeg mis gaat, maar dit is niet handig.
Ik riep gisteren ook al, gegevens noteren en weigeren op de IC. Hopelijk valt het mee, het gaat nu juist net zo goed.

Tancreda4

Berichten: 24063
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:12

Ik ben het niet vaak met je eens. Maar nu deel ik je mening. De reden van demonstreren snap ik nog. En sta ik helemaal achter. Maar de manier waarop dit uit de klauwen is gelopen is echt er enorme dikke vinger naar alles en iedereen die zijn/haar best heeft gedaan door zich te houden aan de regels, zich kapot heeft gewerkt in oa de zorg, dierbaren is verloren aan covid en zo kan ik wel even doorgaan. Bizar en belachelijk....

oji

Berichten: 4263
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:12

Ineke2 schreef:
Het recht om te demonstreren is een grondrecht. Dat zomaar verbieden kan niet zonder gegronde reden.

Het recht om te ondernemen is ook een grondrecht dat om precies dezelfde gegronde redenen al maanden verboden is voor veel sectoren.

Ik snap de boosheid om het racisme volkomen. Ik snap de behoefte om die te uiten, maar net zoals ondernemers wees dan creatief in je uitingsvorm nu samenkomsten verboden zijn.

Gezien het feit dat Femke Halsema op alle fotoos glimlachend en zonder mondkapje door de menigte loopt, vermoed ik zomaar dat zij genoot van de demonstratie en geen enkele intentie heeft gehad deze in te perken. Van mij mag ze afgezet worden na een dergelijke blunder die zo'n klap in het gezicht is van alle zorgverleners, alle gedupeerde ondernemers en alle mensen die hun best doen deze crisis te bezweren.

Tancreda4

Berichten: 24063
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:12

zonnebloem18 schreef:
Ik riep gisteren ook al, gegevens noteren en weigeren op de IC. Hopelijk valt het mee, het gaat nu juist net zo goed.


Het is niet zo ethisch. Maar ik denk hetzelfde stiekem.......

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:14

Wie van jullie heeft er een goed gevoel bij de oproep aan die 5000 demonstranten om nu 14 dagen in quarantaine te gaan, geloven jullie nu echt dat daar gehoor aan gegeven gaat worden?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:16

vigo_is_lief schreef:
Moet wel zeggen, door alle demonstraties, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld, heeft het eindelijk wel weer echt goed aandacht gekregen en hopelijk doet het ook wat met de mensen op langer termijn. Ik ben trots op iedereen die daar stond. Kreeg echt kippenvel van alle filmpjes die ik gezien heb.


Het werkt eerder tegen de demonstranten en het doel waarvoor ze daar stonden, dan dat ze sympathie opwekken. Maar dat is mijn mening. Iedereen moet in dit land gelijk zijn en behandeld worden. En dat is nu niet gebeurd. Dat zet kwaad bloed en benadrukt de tegenstelling juist. Halsema heeft de weg van de minste weerstand gekozen en steekt haar kop in het zand. Gevolg: draagvlak voor de 1,5 mtr regel verdwijnt. Kwalijke zaak vind ik het.
Als over 3 weken er geen piek komt in besmettingen, kunne de 1,5 mtr maatregelen voor buiten de prullenbak in. Dat is misschien dan het enige positieve eraan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:16

Nee dat doen ze niet.
Waren ze van de regels geweest waren ze bij het zien van dit grote aantal niet er bij gaan staan maar waren ze omgedraaid.


speurneusc schreef:
Wie van jullie heeft er een goed gevoel bij de oproep aan die 5000 demonstranten om nu 14 dagen in quarantaine te gaan, geloven jullie nu echt dat daar gehoor aan gegeven gaat worden?

Jessix

Berichten: 16454
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:17

Ann schreef:
Jessix schreef:
Wat het uithaalt is dat het wel heel goed voelt dat zoveel mensen de ernst van dit onderwerp erkennen en naar buiten dragen. Daar word ik echt heel blij van.
En dat punt had niet gemaakt kunnen worden als mensen zich tijdens de demonstratie aan de veiligheidsmaatregelen hadden gehouden? In mijn ogen had dat naast erkenning voor de problemen, ook veel respect opgeleverd voor de manier waarop mensen hun punt hadden gemaakt. Nu is er onnodig nog meer verdeeldheid gezaaid in mijn ogen.

We kunnen er gewoon niet omheen dat er naast het onrecht wat er is gebeurd, ook een ernstige crisissituatie is waar we nog lang niet uit zijn.

Ik geef antwoord op de vraag of demonstreren nog wat uithaalt. Voor mij dus wel. En ja er zullen altijd mensen met een andere mening. Dit is de mijne. :) Waar jij verdeeldheid voelt voel ik nu verbondenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:17

oji schreef:
Ineke2 schreef:
Het recht om te demonstreren is een grondrecht. Dat zomaar verbieden kan niet zonder gegronde reden.

Het recht om te ondernemen is ook een grondrecht dat om precies dezelfde gegronde redenen al maanden verboden is voor veel sectoren.

Ik snap de boosheid om het racisme volkomen. Ik snap de behoefte om die te uiten, maar net zoals ondernemers wees dan creatief in je uitingsvorm nu samenkomsten verboden zijn.

Gezien het feit dat Femke Halsema op alle fotoos glimlachend en zonder mondkapje door de menigte loopt, vermoed ik zomaar dat zij genoot van de demonstratie en geen enkele intentie heeft gehad deze in te perken. Van mij mag ze afgezet worden na een dergelijke blunder die zo'n klap in het gezicht is van alle zorgverleners, alle gedupeerde ondernemers en alle mensen die hun best doen deze crisis te bezweren.


Nou precies dit, hoe zij ook zonder mondkapje ertussen stond. Ik denk dan, ben je nou echt zo onnozel? :?

Speurneusc, ik denk dat die mensen op 1 hand te tellen zijn :o

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:18

speurneusc schreef:
Wie van jullie heeft er een goed gevoel bij de oproep aan die 5000 demonstranten om nu 14 dagen in quarantaine te gaan, geloven jullie nu echt dat daar gehoor aan gegeven gaat worden?

Dat denk ik niet nee...
Mensen zijn nogal egoïstisch van aard.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:19

speurneusc schreef:
Wie van jullie heeft er een goed gevoel bij de oproep aan die 5000 demonstranten om nu 14 dagen in quarantaine te gaan, geloven jullie nu echt dat daar gehoor aan gegeven gaat worden?

Hadden ze ze maar 1 voor 1 laten weggaan en dan monitoren wanneer ze ziek worden en of ze ziek worden en sowieso twee weken verplicht met controle thuis. Was een mooi experiment geweest maar dat is nu helaas een mislukte kans.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:19

speurneusc schreef:
Wie van jullie heeft er een goed gevoel bij de oproep aan die 5000 demonstranten om nu 14 dagen in quarantaine te gaan, geloven jullie nu echt dat daar gehoor aan gegeven gaat worden?

Nee, ik denk niet dat er veel mensen in quarantaine gaan. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat Halsema dat ook niet noodzakelijk vindt.